Рішення
від 19.02.2024 по справі 580/6853/23
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 лютого 2024 року справа № 580/6853/23

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Каліновської А.В.,

за участю:

секретаря судового засідання Шапошник Я.О.,

представника відповідача Левенець А.М. (у порядку самопредставництва),

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Латагроінвест» до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду звернулось товариство з обмеженою відповідальністю "Латагроінвест" (далі - позивач) з позовом до Головного управління ДПС у Черкаській області (далі - відповідач), в якому просить:

-визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 05.07.2023 №6155/23-00-07-05-01.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначив, що у 2022 році окрім зернових культур, підприємство вирощувало й насіння олійних культур, у тому числі соняшник. Оскільки у позивача відсутні виробничі потужності для переробки соняшнику, ним з ТОВ «Дубов`язівський елеватор» було укладено договір на переробку соняшнику на давальницьких умовах №ЛАІ/ДЕ/ВМЖК/-01102022 від 26.09.2022. У відповідності до п. 2.1. договору Замовник зобов`язується поставити Сировину у строки та на умовах, визначених у договорі та додатках до нього, оплатити Виконавцеві надані послуги по переробці Сировини та інші послуги, які можуть виникнути у технологічному процесі. Крім того, Замовник зобов`язується здійснити вибірку продукції у строки та на умовах, зазначених у договорі. Сторони також визначили, що Давальницькою сировиною є соняшник та соняшник з вмістом олеїнової кислоти не менше 82%, що належить Замовнику та поставлений ним для організації переробки. Право власності на Давальницьку сировину на кожному етапі її переробки, а також продукція належить замовнику (пп.1.1 Договору). Продукція олія, шрот та фуз олійний, які отримані в результаті переробки Сировини та підлягають передачі замовнику (пп.1.3 Договору). Втім, як стверджує податковий орган в акті перевірки від 16.06.2023 №6111/23-00-07-05-01/34323974, оскільки після кожної партії переробки виникала ще й певна кількість відходів з урахуванням норм сорності та відходів, у вигляді лушпиння в загальній кількості 190,196 тон, яке не було повернуто замовнику то на думку податкового органу, лушпиння використано не у господарській діяльності ТОВ «Латагроінвест». Відповідно податковим органом зроблено висновок, що згідно п. 185.1 ст. 185 Податкового кодексу України таке неповернення лушпиння соняшнику є об`єктом оподаткування ПДВ, як за операцією з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до ст. 186 Податкового кодексу розташоване на митній території України. Тобто, відповідач визначив лушпиння соняшнику як товар, який оподатковується ПДВ. Крім того, позивач зазначає, що оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням від 05.07.2023 №6155/23-00-07-05-01 відповідач повторно знімає суму від`ємного значення як за лютий 2023 року у розмірі 75 286 грн, так і в березні 2023 року, що свідчить про подвійне нарахування ПДВ на один і той самий об`єкт оподаткування.

Відповідач надав до суду відзив на позовну заяву, в якому заперечив проти позову з тих підстав, що відповідно до підпункту 14.1.13 статті 14 ПК України безоплатна передача товарів, робіт, послуг, необоротних активів - це їх передача без висунення вимоги щодо компенсації їх вартості або їх повернення. Підпунктом 14.1.202 пункту 14.1 статті 14 ПК України визначено, що продаж (реалізація) товарів - це будь-які операції, що здійснюються згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами, які передбачають передачу прав власності на такі товари за плату або компенсацію незалежно від строків її надання, а також операції з безоплатного надання товарів. Безоплатна передача товарів, робіт, послуг не відноситься до господарської діяльності, оскільки вона не спрямована на отримання доходу. Таким чином, при безоплатній передачі товарів, робіт, послуг, необоротних активів платник податку зобов`язаний нарахувати податкові зобов`язання з ПДВ відповідно до пункту 188.1 статті 188 ПК України. Отже, ТОВ «Латагроінвест» у період з 01 березня 2023 року по 31 березня 2023 року відповідно до пункту 188.1 статті 188 ПКУ при безоплатній передачі лушпиння соняшнику у кількості 15,682 тон, необхідно було нарахувати податкові зобов`язання з податку на додану вартість. Враховуючи викладене, в порушення п. 185.1 ст. 185, п. 188.1 статті 188 Податкового кодексу України, ТОВ «Латагроінвест», завищено від`ємне значення з ПДВ, що зараховується до складу наступного звітного періоду на суму 81493 грн за березень 2023 року. У зв`язку з чим, просив відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Представник позивача в судове засіданні не прибув, подав заяву про розгляд справи за його відсутності.

Представник відповідача проти позову заперечив, у задоволенні позову просив відмовити.

Заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши письмові докази, наявні в матеріалах справи, суд встановив такі фактичні обставини.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Латагроінвест» зареєстроване як юридична особа з 22.08.2006 (код ЄДРПОУ 34323974).

На підставі наказу Головного управління ДПС у Черкаській області від 12.05.2023 №869-п та направлень на перевірку, виданих Головним управлінням ДПС у Черкаській області від 15.05.2023 №1552/23-00-07-05-01 та №1553/23-00-07-05-01 та відповідно до п.п.19-1.1.6 п.19-1 ст.19, п.п.20.1.2, п.п.20.1.4, п.п.20.1.5, п.п.20.1.6, п.20.1 ст.20, п.75.1 ст.75, п.п.78.1.8 п.78.1 ст.78 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року №2755-VI зі змінами та доповненнями проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ «Латагроінвест» щодо дотримання вимог податкового законодавства при декларуванні за березень 2023 року у податковій декларації з податку на додану вартість від 19.04.2023 №9084981799 від`ємного значення з податку на додану вартість в сумі (далі - ПДВ), у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету в сумі 1565059 грн.

За результатами перевірки складено акт від 16.06.2023 №6111/23-00-07-05-01/34323974, в якому встановлено порушення:

- п.185.1 ст 185, п.188.1 с. 188 розділу V Податкового кодексу України, в результаті чого ТОВ «Латагроінвест» завищено від`ємне значення з ПДВ, що зараховується до складу наступного звітного періоду на суму 81493,00 грн.

Висновками акту перевірки також зазначено, що позивачем до перевірки по взаємовідносинах з ТОВ «Дубов`язівський елеватор» надано договір про організацію переробкисоняшникуна давальницьких умовах №ЛАІ/ДЕ/ВМЖК/-0110222 від 26.09.2022, в якому ТОВ «Латагроінвест» (далі-Замовник) та ТОВ «Дубов`язівський елеватор (далі-Виконавець) домовилися, що давальницька сировина: соняшник та соняшник із вмістом олеїнової кислоти не менше 82%, що належить Замовнику та поставлений ним для організації переробки відповідно до умов цього Договору, право власності на давальницьку сировину на кожному етапі її переробки, а також на продукцію належить Замовнику.

На виконання умов договору №ЛАІ/ДЕ/ВМЖК/-0110222 від 26.09.2022 ТОВ «Дубов`язівський елеватор» виконано ТОВ «Латагроінвест» послуги по переробці насіння соняшнику у кількості 72,5 тони на суму 236662,60 грн, у тому числі ПДВ 489583,96 грн, що підтверджується актами надання послуг від 13.03.2023 №157 послуги переробки насіння соняшникового з високим вмістом олеїнової кислоти в кількості 72,5 тон на суму 236662,60 грн в тому числі ПДВ 39437,10 грн.

В бухгалтерському обліку товариства дані господарські операції відображено наступними бухгалтерськими записами: Дт 232 «Допоміжне виробництво», Кт 631 «Розрахунки з вітчизняними постачальниками».

Відповідно до актів надання послуг переробки за період березень 2023 року, за результатами переробки отримано готову продукцію (місце переробки ПрАТ «Вінницький ОЖК»), а саме олія соняшникова нерафінована (прес/екстра) 30,509 тон, або 42,08 % шрот соняшниковий тостований гранульований 26,157 тон, або 36,08 % фузу олійний (соняшник) 0,153 тон, або 0,21 %.

Відповідно до умов договору, а саме пункту 6.5 Договору №ЛАІ/ДЕ/ВМЖК/-0110222 від 26.09.2022 визначено, що Виконавець організовує переробку сировини повністю без залишків.

Отже з викладеного слідує, що у березні 2023 року при переробці соняшника у кількості 72,5 тон вихід лушпиння соняшнику становить 21,63%, що складає 15,682 тону виходу від залікової ваги переробленого насіння соняшника.

Крім того пунктом 6.6 договору №ЛАІ/ДЕ/ВМЖК/-0110222 від 26.09.2022 передбачено, що продукція, отримана в результаті переробки Сировини, належать Замовнику. Замовник самостійно розпоряджається Продукцією. Відходи від очистки (переробки) Сировини та лушпиння залишаються у переробника і утилізуються або використовуються ним самостійно. Вартість утилізації відходів включена у вартість (ціну) послуг по організації переробки Сировини.

Отже за висновками перевірки на виконання умови договору №ЛАІ/ДЕ/ВМЖК/-0110222 від 26.09.2022, ТОВ «Латагроінвест» за березень 2023 року безоплатно передано ТОВ «Дубов`язівський елеватор» лушпиння соняшнику у кількості 15,682 тон.

Крім того, у ході перевірки було встановлено, що ТОВ «Лагагроінвест» укладено договір по організації переробки соняшнику на давальницьких умовах за №ЛАІ/ДЕ/ДВ/-2609 від 26.09.2022 з ТОВ «Дубов`язівський елеватор», відповідно до якого, від переробки соняшнику було оприбутковано лушпиння соняшникове, яке в подальшому реалізовано по території України за ціною 1979,17 грн без ПДВ.

Також проведеним в ході перевірки аналізом даних Єдиного реєстру податкових накладних, встановлено що ТОВ «Латагроінвест» у жовтні 2022 року було реалізовано лушпиння соняшнику на території України по ціні 1979,17 грн/т без ПДВ.

Отже, ТОВ «Латагроінвест» у період з 01 березня 2023 року по 31 березня 2023 року відповідно до пункту 188.1 статті 188 ПКУ при безоплатній передачі лушпиння соняшнику у кількості 15,682 тон, необхідно було нарахувати податкові зобов`язання з податку на додану вартість у сумі 6207,47 грн. (15,682 тони х 1979,17 грн.) х 20%.

Враховуючи викладене, в порушення п. 185.1 ст. 185, п. 188.1 статті 188 Податкового кодексу України, ТОВ «Латагроінвест» занижено податкове зобов`язання на загальну суму 6207,47 грн, у тому числі: за березень 2023 року у сумі 6207,47 грн.

Перевіркою достовірності і правильності визначення та врахування при розрахунку показника рядка 17 «Усього податкового кредиту» декларації з податку на додану вартість за березень 2023 року встановлено заниження значення рядка 16.1 «Значення рядка 21 попереднього звітного (податкового) періоду» у сумі 75286 грн.

За результатами перевірки ТОВ «Латагроінвест» акт перевірки від 08.05.2023 №4485/23-00-07-05-01/34323974 «Про результати документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «Латагроінвест», щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за лютий 2023 року від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету», встановлено порушення п.185.1 ст. 185, п.188.1 ст. 188 Податкового кодексу України, ТОВ «Латагроінвест» занижено податкове зобов`язання на загальну суму 75286 грн, у тому числі: за лютий 2023 року у сумі 3840 грн, за січень 2023 року у сумі 32164 грн, за грудень 2022 року у сумі 39282 грн, а саме: перевіркою своєчасності, достовірності і повноти визначення суми податкових зобов`язань та врахування при розрахунку показника рядка 19 Декларації з податку на додану вартість за лютий 2023 року (рядок 9 (колонка Б) декларації встановлено його заниження у рядку 1.1 «Операції на митній території України, що оподатковуються за основною ставкою та ставкою 7 %, крім ввезення товарів на митну територію України» за лютий 2023 року 3840 грн.

Таким чином, перевіркою достовірності і правильності визначення суми від`ємного значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного звітного періоду (показник рядка 19 декларації з податку на додану вартість за березень 2023 року) встановлено його завищення в сумі 81493 грн.

За наслідками встановлених порушень, 05.07.2023 Головне управління ДПС у Черкаській області прийняло податкове повідомлення-рішення №6155/23-00-07-05-01.

Не погоджуючись з таким податковим повідомленням-рішенням позивач звернувся до суду з позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд виходить з наступного.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків і зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) (далі ПК України).

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Перевіряючи правильність проведення відповідачем перевірки слід зазначити, що вона проведена відповідно до вимог п. 75.1 ст. 75 ПК України, згідно якого органи державної податкової служби мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Відповідно до пп. 14.1.191 п. 14.1 ст. 14 ПК України постачання товарів - будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару.

Підпунктом 14.1.202 пункту 14.1 статті 14 ПК України визначено, що продаж (реалізація) товарів - це будь-які операції, що здійснюються згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та пішими господарськими, цивільно-правовими договорами, які передбачають передачу прав власності на такі товари за плату або компенсацію незалежно від строків її надання, а також операції з безоплатного надання товарів.

Операції з безоплатної передачі товарів/послуг платником згідно зі статтею 185 Кодексу є об`єктом оподаткування ПДВ.

Згідно п.185.1 ст. 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю тощо.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Згідно п. 188.1 статті 188 ПК України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).

При цьому база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг не може бути нижче ціни придбання таких товарів/послуг, база оподаткування операцій з постачання самостійно виготовлених товарів/послуг не може бути нижче звичайних цін, а база оподаткування операцій з постачання необоротних активів не може бути нижче балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - виходячи із звичайної ціни).

Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку (скорочено П(сБО))9 «Запаси», затверджено наказом Міністерства Фінансів України від 20.10.1999 №246 та зареєстроване в Міністерстві юстиції України 2 листопада 1999 року №751/4044, визначає методологічні засади формування у бухгалтерському обліку інформації про запаси і розкриття її у фінансовій звітності.

Запаси - це активи, зокрема, які утримуються для подальшого продажу (розподілу, передачі) за умов звичайної господарської діяльності. Для цілей бухгалтерського обліку запаси включають товари у вигляді матеріальних цінностей, що придбані (отримані) та утримаються підприємством для подальшого продажу.

Відповідно до п.9 ПСБО 9 у разі, якщо на момент оприбуткування запасів неможливо достовірно визначити їх первісну вартість, такі запаси можуть оцінюватися та відображатися за справедливою вартістю з наступним коригуванням до первісної вартості.

Безоплатна передача товарів, робіт, послуг не відноситься до господарської діяльності, оскільки вона не спрямована на отримання доходу.

Таким чином, при проведенні операції з безоплатної передачі товарів нараховуються податкові зобов`язання відповідно до пункту 188.1 статті 188 ПК України.

Відповідно до п.201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідач в акті перевірки зазначає, що позивачем до перевірки по взаємовідносинах з ТОВ «Дубов`язівський елеватор» надано договір про організацію переробки соняшнику на давальницьких умовах №ЛАІ/ДЕ/ВМЖК/-0110222 від 26.09.2022, в якому ТОВ «Латагроінвест» (Замовник) та ТОВ «Дубов`язівський елеватор (Виконавець) домовилися, що давальницька сировина: соняшник та соняшник із вмістом олеїнової кислоти не менше 82%, що належить Замовнику та поставлений ним для організації переробки відповідно до умов цього Договору, право власності на давальницьку сировину на кожному етапі її переробки, а також на продукцію належить Замовнику.

На виконання умов договору №ЛАІ/ДЕ/ВМЖК/-0110222 від 26.09.2022 ТОВ «Дубов`язівський елеватор» виконано ТОВ «Латагроінвест» послуги по переробці насіння соняшнику у кількості послуги по переробці насіння соняшнику у кількості 72,5 тони на суму 236662,60 грн, у тому числі ПДВ 489583,96 грн, що підтверджується актами надання послуг від 13.03.2023 №157 послуги переробки насіння соняшникового з високим вмістом олеїнової кислоти в кількості 72,5 тон на суму 236662,60 грн в тому числі ПДВ 39437,10 грн.

В бухгалтерському обліку товариства дані господарські операції відображено наступними бухгалтерськими записами: Дт 232 «Допоміжне виробництво», Кт 631 «Розрахунки з вітчизняними постачальниками».

Відповідно до актів надання послуг переробки за період березень 2023 року, за результатами переробки отримано готову продукцію (місце переробки ПрАТ «Вінницький ОЖК»), а саме олія соняшникова нерафінована (прес/екстра) 30,509 тон, або 42,08 % шрот соняшниковий тостований гранульований 26,157 тон, або 36,08 % фузу олійний (соняшник) 0,153 тон, або 0,21 %.

Отже, на переконання відповідача з викладеного слідує, що у березні 2023 року при переробці соняшника у кількості 72,5 тон вихід лушпиння соняшнику становить 21,63%, що складає 15,682 тон виходу від залікової ваги переробленого насіння соняшника.

Як зазначає, відповідач в акті перевірки на виконання умови договору №ЛАІ/ДЕ/ВМЖК/-0110222 від 26.09.2022, ТОВ «Латагроінвест» за березень 2023 року безоплатно передано ТОВ «Дубов`язівський елеватор» лушпиння соняшнику у кількості 15,682 тон.

Крім того, в ході перевірки було встановлено, що ТОВ «Лагагроінвест» укладено договір по організації переробки соняшнику на давальницьких умовах за №ЛАІ/ДЕ/ДВ/-2609 від 26.09.2022 з ТОВ «Дубов`язівський елеватор», відповідно до якого, від переробки соняшнику було оприбутковано лушпиння соняшникове, яке в подальшому реалізовано по території України за ціною 1979,17 грн без ПДВ.

Також проведеним в ході перевірки аналізом даних Єдиного реєстру податкових накладних, встановлено що ТОВ «Латагроінвест» у жовтні 2022 року було реалізовано лушпиння соняшнику на території України по ціні 1979,17 грн за тону без ПДВ.

За результатами перевірки ТОВ «Лагагроінвест» акт перевірки від 08.05.2023 №4485/23-00-07-05-01/34323974 «Про результати документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «Лагагроінвест» щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за лютий 2023 року від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету», встановлено порушення п.185.1 ст. 185, п.188.1 ст. 188 Податкового кодексу України, а саме позивачем занижено податкове зобов`язання на загальну суму 75286 грн, у тому числі: за лютий 2023 року у сумі 3840 грн, за січень 2023 року у сумі 32164 грн, за грудень 2022 року у сумі 39282 грн.

Тому, за твердженням відповідача ТОВ «Латагроінвест» у період з 18 грудня 2022 року по 10 лютого 2023 року відповідно до пункту 188.1 статті 188 ПКУ при безоплатній передачі лушпиння соняшнику у кількості 190,96 тон, необхідно було нарахувати податкові зобов`язання з податку на додану вартість у сумі 75286,03 грн, а саме: за грудень 2022 року у сумі 39281,77 грн ( 99,238 тони *1979,17 грн.)*20%, за січень 2023 року у сумі 32164,28 грн (72,583 тони+8,674 тони) *1979,17 грн.)*20%, за лютий 2023 року у сумі 3839,98грн. ( 9,701 тони* 1979,17 грн.)*20%. Дане порушення вплинуло на формування рядків 16, 16.1, та рядка 17 декларації з ПДВ за березень 2023 року.

Відповідно п. 4.1 договору №ЛАІ/ДЕ/ВМЖК/-0110222 від 26.09.2022 визначено, що поставка сировини здійснюється партіями насипом автомобільним транспортом та залізничним транспортом на елеватор приватного акціонерного товариства «Вінницький олійножировий комбінат» (далі- ПрАТ «Вінницький олійножировий комбінат»). Відповідно до умов договору, а саме пункту 6.5 договору визначено, що Виконавець організовує переробку сировини повністю без залишків. Крім того пунктом 6.6 договору передбачено, що продукція, отримана в результаті переробки Сировини, належать Замовнику. Замовник самостійно розпоряджається Продукцією. Відходи від очистки (переробки) Сировини та лушпиння залишаються у переробника і утилізуються або використовуються ним самостійно. Вартість утилізації відходів включена у вартість (ціну) послуг по організації переробки Сировини.

Також, з матеріалів справи вбачається, що ТОВ «Дубов`язівський елеватор» укладено договір по організації переробки соняшнику на давальницьких умовах за №21324 від 05.09.2022 з ТОВ «ДІ ЕНД АЙ ЕВОЛЮШН», відповідно до п. 4.1 договору визначено, що поставка сировини здійснюється партіями насипом автомобільним транспортом та залізничним транспортом на елеватор приватного акціонерного товариства «Вінницький олійножировий комбінат». Згідно п.6.6 договору сировина перероблюється повністю без залишків; п. 6.7 визначено, що продукція, отримана в результаті переробки сировини, належить замовнику. Замовник самостійно розпоряджається продукцією. Відходи від очистки (переробки) сировини та лушпиння залишаються у Виконавця і утилізуються або використовуються ним самостійно. Вартість утилізації відходів включена у вартість (ціни) послуг по переробці сировини.

ТОВ «Дубов`язівський елеватор», на виконання умов договору від 05.09.2022 №21324, як суб`єкт який організовував переробку соняшника на виконання умов договору №ЛАІ/ДЕ/ВМЖК/-0110222 від 26.09.2022 надав позивачу акти утилізації лушпиння соняшнику за грудень 2022 року та січень-лютий 2023 року.

Тому висновки відповідача викладені в акту перевірки, що позивачем від переробки соняшнику було оприбутковано лушпиння соняшникове, яке в подальшому реалізовано по території України за ціною 1979,17 грн без ПДВ, спростовуються наданими контрагентами позивача актами утилізації лушпиння соняшнику за грудень 2022 року та січень-лютий 2023 року.

Відповідно до підпункту 14.1.13 статті 14 ПК України безоплатна передача товарів, робіт, послуг, необоротних активів - це їх передача без висунення вимоги щодо компенсації їх вартості або їх повернення.

Підпунктом 14.1.202 пункту 14.1 статті 14 ПК України визначено, що продаж (реалізація) товарів - це будь-які операції, що здійснюються згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами, які передбачають передачу прав власності на такі товари за плату або компенсацію незалежно від строків її надання, а також операції з безоплатного надання товарів.?

Суд зазначає, що у 6.6 договору від 26.09.2022 №ЛАІ/ДЕ/ВМЖК/-0110222 укладеного з ТОВ «Дубов`язівський елеватор» передбачено, що продукція, отримана в результаті переробки Сировини, належать Замовнику. Замовник самостійно розпоряджається Продукцією. Відходи від очистки (переробки) Сировини та лушпиння залишаються у переробника і утилізуються або використовуються ним самостійно. Вартість утилізації відходів включена у вартість (ціну) послуг по організації переробки Сировини, а тому лушпиння соняшника не є безоплатно переданим товаром, при передачі якого необхідно було нарахувати податкові зобов`язання з податку на додану вартість. Тобто, відповідачем безпідставно визначено лушпиння соняшнику як товар, який оподатковується ПДВ.

Отже, з огляду на умови договору по взаємовідносинах з ТОВ «Дубов`язівський елеватор» про організацію переробки соняшнику на давальницьких умовах №ЛАІ/ДЕ/ВМЖК/-0110222 від 26.09.2022, відповідач дійшов помилкового висновку, що позивачем в порушення п. 185.1 ст. 185, п. 188.1 статті 188 Податкового кодексу України, завищено від`ємне значення з ПДВ, що зараховується до складу наступного звітного періоду на суму 81493 грн за березень 2023 року.

Посилання відповідача на те, що за аналогічним договором №ЛАІ/ДЕ/ДВ-2609 26.09.2022 лушпиння соняшникове негранульоване визначено як товар, не приймається судом до уваги, з огляду на те, що вказаний договір та договір №ЛАІ/ДЕ/ВМЖК/-01102022 від 26.09.2022 не можна вважати аналогічними, оскільки кінцева переробка товару здійснюється різними виконавцями і на різних умовах.

Щодо доводів позивача про повторне притягнення до відповідальності та врахуванням висновків попередніх документальних перевірок, суд зазначає наступне.

Позивач зауважує, що за звітний податковий період березень 2023 року податковий орган донараховує лише 6 207,47 грн ПДВ, але зменшує суму від`ємного значення у розмірі 81 493 грн, хоча в оскаржуваному податковому повідомленні-рішенні мала б бути зазначена сума саме 6 207,47 грн. На думку позивача, різниця у 75286 грн (81 493 грн - 6 207,47 грн ), це сума яка була нарахована по попередньому акту перевірки від 08.05.2023 №4485/23-00-07-05-01/34323974 за лютий 2023 року за наслідками якого вже винесено податкове повідомлення-рішення від 01.06.2023 №4855/23-00-07-05-01. Тобто, на переконання позивача, податковий орган оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням від 05.07.2023 №6155/23-00-07-05-01 повторно знімає суму від`ємного значення як за лютий 2023 року у розмірі 75 286 грн, так і в березні 2023 року, що свідчить про подвійне нарахування ПДВ на один і той самий об`єкт оподаткування.

Слід зазначити, що посилання позивача про повторне притягнення до відповідальності, шляхом подвійного нарахування податку на додану вартість не береться судом до уваги, оскільки від`ємне значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного звітного (періоду) п. 19 декларації з податку на додану вартість заповнюється платником податку самостійно. Вказані розрахунки взаємодіють між собою, зокрема, один період нерозривно пов`язаний з іншим і враховується і наступному періоді, тому у даному випадку не може бути подвійного нарахування, оскільки від`ємне значення вказується самим позивачем. У разі коригування платником податку різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту у попередньому місяці, відкорегована сума враховується у наступному місяці, так само як і у випадку, коли сума не коригується, вона враховується у тому розмірі, в якому була відображена у попередньому місяці, у наступному місяці.

Частиною другою статті 2 КАС України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з частинами першою та другою статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

З урахуванням обставин у цій справі, положень чинного законодавства, що регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що податкове повідомлення-рішення від 05.07.2023 №6155/23-00-07-05-01 є протиправним та підлягає скасуванню.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. ч. 1, 3 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Зважаючи на те, що позовні вимоги підлягають задоволенню, то судові витрати зі сплати судового збору, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Інших доказів понесених судових витрат, станом на час прийняття рішення, матеріали справи не містять.

Керуючись ст.ст. 2, 90, 139, 242-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення від 05.07.2023 №6155/23-00-07-05-01.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Черкаській області (18002, м. Черкаси, вул. Хрещатик, 235, код ЄДРПОУ 44131663) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Латагроінвест» (19100, Черкаська область, Монастирищенський район, с. Нове Місто, вул. Соборна, 3 к, код ЄДРПОУ 34323974) судові витрати зі сплати судового збору в сумі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн 00 коп.

Копію рішення направити учасникам справи.

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту.

Повний текст рішення складений 29.02.2024.

Суддя Альона КАЛІНОВСЬКА

Дата ухвалення рішення19.02.2024
Оприлюднено04.03.2024
Номер документу117378926
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення

Судовий реєстр по справі —580/6853/23

Ухвала від 01.05.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Ухвала від 11.04.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Рішення від 19.02.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Альона КАЛІНОВСЬКА

Рішення від 19.02.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Альона КАЛІНОВСЬКА

Ухвала від 31.01.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Альона КАЛІНОВСЬКА

Ухвала від 24.01.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Альона КАЛІНОВСЬКА

Ухвала від 24.01.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Альона КАЛІНОВСЬКА

Ухвала від 15.11.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Альона КАЛІНОВСЬКА

Ухвала від 01.11.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Альона КАЛІНОВСЬКА

Ухвала від 25.10.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Альона КАЛІНОВСЬКА

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні