Рішення
від 29.02.2024 по справі 620/125/24
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

29 лютого 2024 року м. Чернігів Справа № 620/125/24

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіКлопота С.Л.,

за участю секретаряШевченко А.В.,

представника позивача Антоненко Л.А.,

представника відповідача Ананко Ю.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення,

У С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернулась до суду з адміністративним позовом до Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області та просить: визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Чернігівській області від 29.06.2023 року №45544- 2410-2522-UA7410039000 про сплату земельного податку за 2023-й рік за користування земельною ділянкою кадастровий номер 7410100000:01:011:342 площею 0,5588 га на суму 368313,78 грн.

Свої вимоги обґрунтовує тим, що e 2023 році земельна ділянка за кадастровим номером 7410100000:01:011:342 площею 0,5588 га, у її власності чи користуванні не перебувала, а від так податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Чернігівській області від 29.06.2023 року №45544- 2410-2522-UA7410039000 про сплату земельного податку за 2023-й рік за користування земельною ділянкою кадастровий номер 7410100000:01:011:342 площею 0,5588 га на суму 368313,78 грн. є безпідставним та підлягає скасуванню.

Представник позивача в судовому засіданні позов підтримала та просила його задовольнити в повному обсязі, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві.

Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнав, просив відмовити в задоволенні позову, посилаючись на заперечення, які викладені у відзиві на позовну заяву, що приєднаний до матеріалів справи.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення сторін, суд вважає позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

29.06.2023 року ГУДПС у Чернігівській області ( далі Відповідач), винесене податкове повідомлення-рішення №45544-2410-2522-UA7410039000 про сплату орендної плати за користування земельною ділянкою по АДРЕСА_1 за 2023-й рік за на суму 368 313,78 грн.

Не погодившись з таким рішенням, позивачка звернулась до суду з позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

З поданих суду доказів вбачається, що 22 червня 2020 року між ОСОБА_1 ( далі Позивач), яка на той час була власником об`єкту нерухомого майна загальною площею 2437,7 кв.м. за адресою: АДРЕСА_1 , та Чернігівською міською радою було укладенодоговір оренди земельної ділянки № 2033 площею 0,5588 га, за адресою: АДРЕСА_1 , по фактичному розміщенню об`єктів та споруд промислового значення, кадастровий номер 7410100000:01:011:0342 (далі Договір).

Згідно копії Витягу із рішення № 499 від 19.08.2021 року про присвоєння адреси об`єктам нерухомого майна, виданого Виконавчим комітетом Чернігівської міської ради, присвоєно адресу власному складу-гаражу, загальною площею 2437,7 кв. м. ОСОБА_1 , розташованому на орендованій земельній ділянці (кадастровий номер 7410100000:01:011:0342), загальною площею 0,5588 га, по АДРЕСА_2 .

Відповідно до п.1 Договору Чернігівська міська рада надає, а Позивач приймає у строкове платне користування земельну ділянку для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (для експлуатації об`єктів та споруд промислового призначення) з кадастровим номером 7410100000:01:011:0342, яка розташована в АДРЕСА_1 без розроблення проекту її відведення, на підставі п.36 рішення Чернігівської міської ради від 27 лютого 2020 року № 52/VІІ-21 «Про поновлення договорів оренди земельних ділянок юридичним та фізичним особам».

20 вересня 2021 року ОСОБА_1 відчуджено об`єкт нерухомого майна, загальною площею 2437,7 кв.м., за адресою: АДРЕСА_1 на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «СІВЕРПРОД», що підтверджується актом приймання-передачі нерухомого майна та витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 23.09.2021.

Даний об`єкт знаходиться на земельній ділянці кадастровий номер 7410100000:01:011:0342 площею 0,5588 га, з цільовим призначенням 11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості.

Пунктом 32 Договору передбачено, що дія Договору припиняється шляхом його розірвання, якщо сторони погоджується з тим, що у разі відчуження об`єктів нерухомості, розміщених на орендованій земельній ділянці, дострокове розірвання цього Договору має здійснюватися за умови письмового інформування Чернігівської міської ради про вчинення таких дій не пізніше ніж за два місяці.

На виконання вказаного пункту Договору Позивач, 27.09.2021 року звернувся до Чернігівської міської ради з заявою про розірвання договору оренди земельної ділянки.

Таким чином, Договір розірвано згідно п. 32 Договору, нерухоме майно відчужено на користь юридичної особи.

Від так ОСОБА_1 , як фізична особа, не є користувачем зазначеної земельної ділянки.

Разом з тим, Товариство з обмеженою відповідальністю «СІВЕРПРОД» неодноразово зверталося з заявою до Чернігівської міської ради з заявою про укладення нового договору оренди земельної ділянки, кадастровий номер 7410100000:01:011:342 площею 0,5588 га з новим власником зазначеної нежитлової будівлі для експлуатації об`єктів та споруд промислового призначення ( код 11.02.), що підтверджується відповідними заявами. Однак дане питання було знято з розгляду міської ради.

За визначеннями, наведеними у підпунктах14.1.72 і 14.1.73 пункту14.1ст.14 ПК земельним податком визнається обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів. Землекористувачами можуть бути юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), які користуються земельними ділянками державної та комунальної власності, на праві постійного користування або на умовах оренди.

Відповідно до підпунктів269.1.1 і 269.1.2 пункту269.1 ст.269 ПКплатниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.

Згідно ст.270 ПК об`єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або у користуванні.

За пунктом287.7 ст.287 ПК у разі надання в оренду земельних ділянок (у межах населених пунктів), окремих будівель (споруд) або їх частин власниками та землекористувачами, податок за площі, що надаються в оренду, обчислюється з дати укладення договору оренди земельної ділянки або з дати укладення договору оренди будівель (їх частин).

Відповідно до ч. 1ст. 377 Цивільного кодексу України, до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).

Частинами 1 та 2ст. 120 Земельного кодексу Українивстановлено, що у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення.

Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Отже, питання переходу прав на земельну ділянку у разі набуття права на жилий будинок, будівлю, споруду, що розміщені на ній, регулюєтьсястатями 120Земельногокодексу та 377Цивільного кодексу України, нормами якихвстановлено, що до особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені.

Тобто, фізична особа - власник нежилого приміщення (його частини) є платником земельного податку з дати державної реєстрації права власності на нерухоме майно.

За правилами п.286.1статі286 ПК Українивизначено, що підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.

Згідно з п.286.5ст.286 ПК Українинарахування фізичним особам податку проводиться контролюючими органами, які видають платникові до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою встановленою у порядку, визначеномуст. 58 цього Кодексу.

У розумінні вищенаведених правових норм платником земельного податку є власник земельної ділянки або землекористувач, якими може бути фізична чи юридична особа. Обов`язок сплати цього податку для його платника виникає з моменту набуття (переходу) в установленому законом порядку права власності на земельну ділянку чи права користування нею і триває до моменту припинення (переходу) цього права.

Якщо певна фізична особа набула право власності на будівлю або його частину, що розташовані на орендованій земельній ділянці, то до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Оскільки Товариство з обмеженою відповідальністю «СІВЕРПРОД» 21.09.2021 року набуло право власності наоб`єкт нерухомого майна, розташованийза адресою: АДРЕСА_1 , який знаходиться на земельній ділянці кадастровий номер 7410100000:01:011:342, загальною площею 0,5588 га, що перебувала у користуванні попереднього власника, тобто Позивача , тому до товариство з обмеженою відповідальністю «СІВЕРПРОД» перейшов й обов`язок сплачувати орендну плату за землю, на якій розташоване нерухоме майно.

Такий зміст правового регулювання відповідає правовій позиції, висловленій у постанові Верховного Суду України від 08.06.2016 у справі № 21-804а16 та у постановах Верховного Суду від 25.06.2018 року 808/5439/13-а та від 12.09.2017 у справі № 21-3078а16. А також у постановах Верховного Суду від 18.04.2019 у справі № 807/292/18, від 02.07.2019 у справі № 819/1365/17 та від 23.06.2020 у справі № 817/492/17.

Оскільки Позивач, з моменту відчуження будівлі, не є землекористувачем земельної ділянки, на якій розташоване відчужене нерухоме майно і не може бути належним платником орендної плати за землю, а таким платником є фактичний власник нерухомого майна, яке знаходиться на відповідній земельній ділянці, тобто фактичний землекористувач.

Отже, Позивач не є власником або орендарем земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , не є платником земельного податку, отже оскаржувані ППР сформовані з порушеннями наведених статей ПК Україниі підлягають скасуванню.

Згідно ч.1ст.77 КАС Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.

Відповідно до пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим Законом.

Згідно статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Відповідно до пункту 3 частини 1 статті 5 Кодексу Адміністративного Судочинства України ( далі по тексту КАС) кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій.

Відповідно до ч. 1 ст. 25 КАС України адміністративні справи з приводу оскарження індивідуальних актів, а також дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, які прийняті (вчинені, допущені) стосовно конкретної фізичної чи юридичної особи ( їх об`єднань), вирішуються за вибором позивача адміністративним судом за зареєстрованим у встановленому законом порядку місцем проживання (перебування, знаходження) цієї особи позивача або адміністративним судом за місцезнаходженням відповідача, крім випадків, визначених цим Кодексом.

Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

При вказаних обставинах суд дійшов висновку, що відповідачем не доведено правомірність та обґрунтованість своїх дій та рішення з урахуванням вимог, встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, позов підлягає задоволенню.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Тому, за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь ОСОБА_1 підлягає стягненню судовий збір в розмірі 1073,60 грн.

Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 ) до Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області (вул. Реміснича, 11,м. Чернігів,Чернігівська обл., Чернігівський р-н,14000) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення - задовольнити в повному обсязі.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Чернігівській області від 29.06.2023 №45544-2410-2522-UA7410039000 про сплату земельного податку за 2023-й рік за користування земельною ділянкою кадастровий номер 7410100000:01:011:342 площею 0,5588 га на суму 368313,78 грн.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області на користь ОСОБА_1 судові витрати в розмірі 1073,60 грн.

Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Повний текст рішення виготовлено 01 березня 2024 року.

Суддя Сергій КЛОПОТ

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.02.2024
Оприлюднено04.03.2024
Номер документу117379064
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю

Судовий реєстр по справі —620/125/24

Ухвала від 18.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Постанова від 03.06.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Ухвала від 31.05.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Ухвала від 24.05.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Ухвала від 13.05.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Ухвала від 13.05.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Ухвала від 08.04.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Рішення від 29.02.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Сергій КЛОПОТ

Рішення від 29.02.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Сергій КЛОПОТ

Ухвала від 11.01.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Сергій КЛОПОТ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні