КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 лютого 2024 року м. Київ№ 640/19886/22
Київський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Головенка О.Д., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (в порядку письмового провадження) адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "КИЇВЦЕНТРДЕВЕЛОПМЕНТ" до Головного управління Державної податкової служби у м. Києві про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
в с т а н о в и в:
До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "КИЇВЦЕНТРДЕВЕЛОПМЕНТ" з позовом до Головного управління Державної податкової служби у м. Києві визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 29.07.2022 № 153470410 та від 26.10.2022 № 285280410.
В обґрунтування позовних вимог зазначено про те, що оскаржувані податкові повідомлення-рішення є протиправними та підлягають скасуванню, оскільки нарахування орендної плати за землю з юридичних осіб та штрафних санкцій було здійснено контролюючим органом безпідставно грошове зобов`язання за березень-квітень 2022 року на загальну суму 129117,28 грн сплачено товариством, що підтверджується відповідними платіжними дорученнями, що вказує на те, що у позивача відсутня заборгованість зі сплати орендної плати за землю з юридичних осіб за січень, лютий, березень, квітень 2022 року. Також, позивач вважає, що звільняється від відповідальності за несвоєчасне виконання обов`язків на підставі п. п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України (далі - ПК України), передбачено, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків.
Ухвалою Окружного адміністративного суду від 21.11.2022 провадження у справі відкрито за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи в прорядку письмового провадження.
12.12.2022 до суду від Головного управління ДПС у м. Києві, як відокремленого підрозділу ДПС України надійшов відзив на позовну заяву, в якому, заперечуючи проти задоволення позовних вимог, представник відповідача зазначив, що на підставі висновків камеральної перевірки, контролюючим органом було законно винесено податкові повідомлення-рішення, адже за результатами камеральної перевірки податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) реєстраційний № 9053685090 від 23.05.2022 за 2022 рік встановлено, що сума податкового зобов`язання з орендної плати за земельну ділянку, зазначена ТОВ «КИЇВЦЕНТРДЕВЕЛОПМЕНТ» у вищезазначеній податковій декларації з плати за землю за 2022 рік є нижчою, ніж визначено за результатами камеральної перевірки за березень-квітень 2022 року на 129117,28 грн, за наслідком чого, також винесено податкове повідомлення-рішення за порушення норм п. 123.1 ст. 123 ПК України.
15.12.2022 набрав чинності Закон України від 13.12.2022 № 2825-IX «Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду».
Відповідно до абзаців 1-3 п. 2 Прикінцевих та перехідних положень зазначеного закону Окружний адміністративний суд міста Києва припиняє здійснення правосуддя, а до початку роботи Київського міського окружного адміністративного суду справи, підсудні окружному адміністративному суду, територіальна юрисдикція якого поширюється на місто Київ, розглядаються та вирішуються Київським окружним адміністративним судом. Окружний адміністративний суд міста Києва невідкладно, протягом десяти робочих днів, передає судові справи, які перебувають у його володінні, до Київського окружного адміністративного суду.
Відтак, розгляд зазначеної справи підпадає під територіальну юрисдикцію Київського окружного адміністративного суду.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 22.02.2023 прийнято до провадження дану адміністративну справу, ухвалено здійснювати подальший розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (в порядку письмового провадження).
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд виходить з наступного.
Як вбачається з матеріалів справи, ГУ ДПС у м. Києві було проведено камеральну перевірку податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2022 рік ТОВ «КИЇВЦЕНТРДЕВЕЛОПМЕНТ», за результатами якої складено акт від 24.06.2021 № 14999/Ж5/26-15-04-14-03/39635251.
В акті перевірки вказано, зокрема, що за результатами камеральної перевірки податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) реєстраційний № 9053685090 від 23.05.2022 за 2022 рік встановлено, що сума податкового зобов`язання з орендної плати за земельну ділянку, зазначена ТОВ «КИЇВЦЕНТРДЕВЕЛОПМЕНТ» у вищезазначеній податковій декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2022 рік є нижчою, ніж визначено за результатами камеральної перевірки за березень-квітень 2022 року на 129117,28 грн.
Зокрема, з акта перевірки вбачається, що товариство, станом на 24.06.2022, не задекларувало та не сплатило грошове зобов`язання орендної плати за землю у березні та квітні 2022 року (відхилення 129117,28 грн).
За результатами перевірки, ГУ ДПС у м. Києві прийнято податкове повідомлення-рішення від 29.07.2022 № 153470410 про нарахування орендної плати за земельну ділянку у сумі 129117,28 грн.
За наслідком процедури адміністративного оскарження вказаного податкового повідомлення-рішення, ДПС України прийнято рішення від 13.10.2022 № 12632/6/99-00-06-03-02-06, яким встановлено, що при винесенні рішення від 29.07.2022 № 153470410 яким нараховано орендну плату за земельну ділянку, ГУ ДПС не враховано вимоги п. 69.2 підрозділу 10 р. ХХ ПК України і не застосовано штраф, тому, оскаржуване рішення залишено без змін, і збільшено рішення у частині застосування штрафу у сумі 12911,73 грн, а скаргу без задоволення.
Надалі, контролюючий орган прийняв податкове повідомлення-рішення від 26.10.2022 № 285280410 на суму 12911,73 грн, як штрафна санкція за порушення п. 123 ст. 123 ПК України.
Позивач не погоджується з вказаними податковими повідомленнями-рішеннями та вважає, що останні підлягають визнанню протиправними та скасуванню, що і стало підставою для звернення до суду з даним позовом.
При вирішенні спору, суд виходить з наступного.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі та в межах повноважень у спосіб, що передбачений, як Конституцією, так і Законами України.
Згідно з п. 61.1 ст. 61 ПК України податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Також, п. п. 62.1.3 п. 62.1 ст. 62 ПК України визначено, що податковий контроль здійснюється шляхом перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.
Абзацом 1 п. 75.1 ст. 75 ПК України встановлено право контролюючих органів на проведення камеральних, документальних (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичних перевірок.
Відповідно до п. п. 76.3 ст. 76 ПК України камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку може бути проведена лише протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, - за днем їх фактичного подання. Камеральна перевірка з інших питань проводиться з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу.
Згідно змісту п. п. 16.1.3 п. 16.1 ст. 16 ПК України платник податків зобов`язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Відповідно до ст. 288.1 ст. 288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Згідно з п. 288.2 ст. 288 ПК України платником орендної плати є орендар земельної ділянки.
Згідно з п. 288.3 ст. 288 ПК України об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок (п. 289.1 ст. 289 ПК України).
Відповідно до приписів п. 286.1 ст. 286 ПК України, центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно у сфері будівництва, щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Згідно з п. 288.7 ст. 288 ПК України податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285-287 цього розділу.
Відповідно до п. 285.1 ст. 285 ПК України базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік.
За змістом п. 286.2 ст. 286 ПК України платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної, ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов`язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грбшової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Судом досліджено, що за результатами камеральної перевірки податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) реєстраційний № 9053685090 від 23.05.2022 за 2022 рік встановлено, що сума податкового зобов`язання з орендної плати за земельну ділянку, зазначена ТОВ «КИЇВЦЕНТРДЕВЕЛОПМЕНТ» у вищезазначеній податковій декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2022 рік є нижчою, ніж визначено за результатами камеральної перевірки за березень-квітень 2022 року на 129117,28 грн, зокрема, з акта перевірки вбачається, що товариство, станом на 24.06.2022, не задекларувало та не сплатило грошове зобов`язання орендної плати за землю у березні та квітні 2022 року (відхилення 129117,28 грн).
За результатами перевірки, ГУ ДПС у м. Києві прийнято податкове повідомлення-рішення від 29.07.2022 № 153470410 про нарахування орендної плати за земельну ділянку у сумі 129117,28 грн, а також, податкове повідомлення-рішення від 26.10.2022 № 285280410 на суму 12911,73 грн, як штрафна санкція за порушення п. 123 ст. 123 ПК України.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, сторона позивача вказує на те, що нарахування грошового зобов`язання з орендної плати за землю на суму 129117,28 грн є безпідставним, позаяк, останнє сплачено самостійно товариством за період січень-квітень 2022 року, що підтверджується платіжними дорученнями від 29.07.2022 № 83 на суму 64558,64 грн, від 29.07.2022 № 84 на суму 64558,64 грн, від 29.07.2022 № 85 на суму 64558,64 грн, від 29.07.2022 № 86 на суму 64558,64 грн.
Водночас, суд звертає увагу на те, що камеральну перевірку було проведено 24.06.2022 та контролюючим органом було встановлено відповідне порушення, що станом на вказану дату мало місце, а грошове зобов`язання не було сплачено, тому і було прийнято оскаржуване рішення про донарахування орендної плати за землю 29.07.2022, водночас, посилання позивача на самостійне та вчасне виконання відповідного обов`язку не береться судом до уваги, позаяк, відповідні платіжні доручення навпаки підтверджують обґрунтованість висновків акта перевірки, позаяк, плату за землю за період січень-квітень 2022 року було слачено 29.07.2022 (всі 4 платіжні доручення цією датою), тобто вже після проведення камеральної перевірки та визначення податковим органом грошового зобов`язання позивачу за березень-квітень 2022 року.
З огляду на це, суд вважає, що позовні вимоги в цій частині не підлягають задоволенню, адже суд перевіряє законність та обґрунтованість прийнятого відповідачем рішення саме станом на момент його прийняття, при цьому подальша сплата грошового зобов`язання платником податків, зумовлює застосування наслідків, передбачених ст. 60 ПК України, а саме, відкликання податкового повідомлення-рішення. Тож, податкове повідомлення-рішення від 29.07.2022 № 153470410 скасуванню не підлягає.
У частині позовних вимог про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 26.10.2022 № 285280410 про нарахування штрафних санкцій за ст. 123 ПК України, позивач вказує на приписи п. п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, якими передбачено, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків.
Водночас, за змістом п. п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
У разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022, подання податкової звітності до 20.07.2022 та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31.07.2022.
Платники податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких відновилася можливість виконувати свої податкові обов`язки, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до дня відновлення можливості платника податків, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, передбачених цим Кодексом, за умови виконання ними таких податкових обов`язків, щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків.
Відповідно до п. 11 підрозділу 10 розділу XX ПК України штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідком перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу).
Відповідно до п. 123.1 ст. 123 ПК України вчинення платником податків діянь, що зумовили визначення контролюючим органом суми податкового зобов`язання та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, зменшення суми бюджетного відшкодування та/або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків на підставах, визначених підпунктами 54.3.1, 54.3.2 (крім випадків зменшення суми податку на доходи фізичних осіб, задекларованої до повернення з бюджету у зв`язку із використанням права на податкову знижку), 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, тягне за собою накладення на платника податків штрафу в розмірі 10 відсотків суми визначеного податкового зобов`язання та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, завищеної суми бюджетного відшкодування.
При цьому, за нормами п. п. 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 п. 112.8 ст. 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Тож, з наведеного слідує, що у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, такі платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні, при цьому, здійснюючи посилання на вказані приписи, сторона позивача жодним чином не обґрунтувала та не довела існування підстав для їх застосування, зокрема у частині неможливості виконати обов`язок з подання звітності та сплати грошового зобов`язання з орендної плати за землю, з урахуванням чого, висновки відповідача про застосування до позивача штрафних санкцій за п. 123.1 ст. 123 ПК України, є правильними, адже ГУ ДПС у м. Києві, при винесенні рішення від 29.07.2022 № 153470410, згідно з яким, нараховано орендну плату за земельну ділянку, не враховано приписів п. 69.2 підрозділу 10 р. ХХ ПК України, і не застосувало штраф, тому подальше його нарахування рішенням від 26.10.2022 № 285280410, є законним.
Позивач, окрім загального посилання на норми п. 69.2 підрозділу 10 ХХ ПК України, жодним чином не розкрив їх відношення до спірних правовідносин та неможливість вчасно виконати податковий обов`язок.
Згідно з ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 ст. 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідачем під час розгляду даного спору було доведено правомірність висновків акта камеральної перевірки та прийнятих на підставі його висновків рішень, з огляду на що, оскаржувані податкові повідомлення-рішення не підлягають скасуванню.
Суд вважає, що висновки акта перевірки, що знайшли своє відображення в оскаржуваних податкових повідомленнях-рішеннях, є такими, що ґрунтуються на приписах ПК України та ст. 2 КАС України, тому позовні вимоги є недоведеними, необґрунтованими та не підлягають задоволенню.
Судові витрати по сплаті судового збору та правничої допомоги розподілу не підлягають, оскільки суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позовних вимог.
Керуючись статтями 77, 90, 241-247, 255, 293, 295-297 КАС України, суд,
в и р і ш и в:
У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "КИЇВЦЕНТРДЕВЕЛОПМЕНТ" до Головного управління Державної податкової служби у м. Києві про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Головенко О.Д.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.02.2024 |
Оприлюднено | 04.03.2024 |
Номер документу | 117381328 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Костюк Любов Олександрівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Костюк Любов Олександрівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Костюк Любов Олександрівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Костюк Любов Олександрівна
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Головенко О.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні