Україна
Донецький окружний адміністративний суд
У Х В А Л А
про закриття провадження у справі
04 березня 2024 року Справа №200/7624/23
Суддя Донецького окружного адміністративного суду Крилова М.М., ознайомившись з позовною заявою ОСОБА_1 до Некомерційної організації «Асоціація приватних виконавців України» в особі Ради приватних виконавців України про визнання бездіяльність протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В :
28 грудня 2023 року до Донецького окружного адміністративного суду, через систему «Електронний суд», надійшов позов ОСОБА_1 до Некомерційної організації «Асоціація приватних виконавців України» в особі Ради приватних виконавців України про:
- визнання протиправною бездіяльність Некомерційної професійної організації "Асоціація приватних виконавців України" в особі Ради приватних виконавців України, яка полягає у ненаданні відповіді на пропозицію приватного виконавця виконавчого округу Одеської області Матвійчук Наталії Євгеніївни від 28.08.2023;
- зобов`язання Некомерційну професійну організацію "Асоціація приватних виконавців України" в особі Ради приватних виконавців України надати відповідь на пропозицію приватного виконавця виконавчого округу Одеської області Матвійчук Наталії Євгеніївни від 28.08.2023;
В обгрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 28.08.2023 позивачкою на офіційну електронну адресу некомерційної професійної організації "Асоціація приватних виконавців України" (далі - відповідач) на ім`я голови асоціації ОСОБА_2 направлено пропозицію по ініціюванню внесення змін до законодавства з питань діяльності приватних виконавців, проте відповіді не отримала. Вважає бездіяльність відповідача, щодо ненадання відповіді на пропозицію протиправною.
12 лютого 2024 року до суду надійшов відзив на позовну заяву, зі змісту якого відповідач просив відмовити в задоволенні позовних вимог. В обгрунтування своєї позиції вказав, що за результатом розгляду пропозиції позивача від 28.08.2023 року Головою Ради приватних виконавців України Чепурним В.М. надано доручення від 19.09.2023 № 8/23/01-06 Голові Ради приватних виконавців Одеської області Крецулу В.А. опрацювати пропозицію приватного виконавця виконавчого округу Одеської області Матвійчук Н.Є. щодо ініціювання внесення змін до законодавства, якими передбачити право приватних виконавців здійснювати примусове виконання рішень, місцем виконання яких є тимчасово окуповані території України на час такої окупації та підготувати зазначене питання до розгляду на наступному засіданні Ради приватних виконавців України. За результатами обговорення на засіданні Ради приватних виконавців пропозиції ОСОБА_1 та листа Голови Ради приватних виконавців Одеської області від 09.10.2023 № 227 рішенням Ради приватних виконавців України № 61 від 06.11.2023 доручено Раді приватних виконавців Одеської області напрацювати проект відповідних змін до законодавства щодо права приватних виконавців здійснювати примусове виконання рішень, місцем виконання яких є тимчасово окуповані території України на час такої окупації. На позачерговому засіданні 09.02.2024 Рада приватних виконавців Одеської області прийняла рішення не ініціювати внесення змін до законодавства, якими передбачити право приватних виконавців здійснювати примусове виконання рішень, місцем виконання яких є тимчасово окуповані території. За результатом розгляду пропозиції позивачу Асоціацією приватних виконавців України надана відповідь № 61 від 09.02.2024.
Вказує, що в даному випадку позивачем оскаржуються дії, які здійснюються виключно в межах правовідносин реалізації органом самоврядування приватних виконавців компетенції щодо вирішення питань внутрішньої діяльності інституту приватних виконавців. Діючи в межах вказаних правовідносин, орган самоврядування приватних виконавців, який обговорює питання внутрішньої діяльності інституту приватних виконавців та приймає колективні рішення з обговорюваних питань, не є суб`єктом владних повноважень у розумінні п. 7 ч. 1 ст. 4 Кодексу адміністративного судочинства України
Ухвалою суду від 29 грудня 2023 року відкрито провадження у справі, розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження, витребувано копії та докази.
Ухвалою суду від 30 січня 2024 року повторно витребувано у відповідача копії та докази.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд виходить з наступного.
Відповідно до частини 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. Як вбачається зі змісту КАС України, публічно-правовий спір - це спір, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.
Отже, до справ адміністративної юрисдикції віднесені публічно-правові спори, ознакою яких є не лише спеціальний суб`єктний склад, але і підстава виникнення (з приводу виконання чи невиконання суб`єктом владних повноважень публічно-владних управлінських функцій, причому такі функції суб`єкт повинен виконувати саме у тих правовідносинах, в яких виник спір).
У постанові Великої Палати Верховного Суду від 26.06.2019 у справі №757/15346/18-ц дається тлумачення терміну публічно-владні управлінські функції. У розумінні пункту 2 частини 1 статті 4 КАС України термін публічно означає, що такі функції суб`єкта спрямовані на задоволення публічного інтересу, тоді як зміст поняття владні полягає в наявності у суб`єкта повноважень застосовувати надану йому владу, за допомогою якої впливати на розвиток правовідносин. Управлінські функції - це основні напрямки діяльності органу влади, його посадової чи службової особи або іншого уповноваженого суб`єкта, спрямовані на управління діяльністю підлеглого суб`єкта.
Юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори та визначена частиною 1 статті 19 КАС України. У той же час, юрисдикція адміністративних судів не поширюється на справи: 1) що віднесені до юрисдикції Конституційного Суду України; 2) що мають вирішуватися в порядку кримінального судочинства; 3) про накладення адміністративних стягнень, крім випадків, визначених цим Кодексом; 4) щодо відносин, які відповідно до закону, статуту (положення) громадського об`єднання, саморегулівної організації віднесені до його (її) внутрішньої діяльності або виключної компетенції, крім справ у спорах, визначених пунктами 9, 10 частини першої цієї статті.
Для вирішення питання про те, чи поширюється юрисдикція адміністративних судів на зазначені в позові вимоги, необхідно з`ясувати юридичну природу спірних правовідносин, а саме, чи пов`язана бездіяльність, щодо не надання відповіді на пропозицію позивача від 28.08.202 року некомерційної організації «Асоціація приватних виконавців України» в особі Ради приватних виконавців України зі здійсненням публічно-владних управлінських функцій.
Відповідно до ч. 1 ст. 46 Закону України «Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів» самоврядування приватних виконавців ґрунтується на принципах виборності, гласності, підзвітності та обов`язковості для виконання приватними виконавцями рішень органів самоврядування приватних виконавців.
Частиною 1 ст. 47 Закону України «Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів» передбачено, що асоціація приватних виконавців України є некомерційною професійною організацією, що об`єднує всіх приватних виконавців України та утворюється з метою забезпечення реалізації завдань самоврядування приватних виконавців.
Підпунктом 4 ч. 1 ст. 48 Закону України «Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів» органами Асоціації приватних виконавців України є Рада приватних виконавців України.
Частиною 1 статті 54 Закону України «Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів» визначено, що Рада приватних виконавців України у період між з`їздами приватних виконавців України функції самоврядування приватних виконавців здійснює Рада приватних виконавців України. Повноваження і порядок роботи Ради приватних виконавців України визначаються цим Законом та Положенням про Раду приватних виконавців України, що затверджується з`їздом приватних виконавців України. Рада приватних виконавців України підконтрольна і підзвітна з`їзду приватних виконавців України.
Відповідно до ч. 5 статті 54 Закону України «Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів» Рада приватних виконавців України:
1) формує порядок денний, скликає та забезпечує проведення з`їзду приватних виконавців України;
2) забезпечує виконання рішень з`їзду приватних виконавців України;
3) затверджує положення про з`їзд приватних виконавців регіону, раду приватних виконавців регіону та інші регіональні органи у разі їх утворення Асоціацією приватних виконавців України;
4) забезпечує діяльність органів, утворених Асоціацією приватних виконавців України;
5) встановлює розмір та порядок сплати членських внесків Асоціації приватних виконавців України;
6) бере участь у розробленні та погоджує проекти нормативно-правових актів, визначені цим Законом;
7) приймає рішення про внесення Міністерству юстиції України клопотання про зупинення діяльності приватного виконавця у випадках, передбачених цим Законом;
8) приймає рішення про внесення до Дисциплінарної комісії подання про притягнення приватного виконавця до дисциплінарної відповідальності;
9) сприяє діяльності рад приватних виконавців регіонів, координує їхню діяльність;
10) сприяє забезпеченню гарантій діяльності приватних виконавців;
11) приймає рішення про розпорядження коштами і майном Асоціації приватних виконавців України відповідно до затвердженого з`їздом приватних виконавців України кошторису;
12) розглядає скарги на рішення, дії чи бездіяльність рад приватних виконавців регіонів, їх голів, скасовує рішення рад приватних виконавців регіонів;
13) забезпечує створення і ведення веб-сайту Асоціації приватних виконавців України;
14) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом та статутом Асоціації приватних виконавців України.
Відповідно до п.6.12 Статуту Некомерційної професійної організації «Асоціції приватних виконавців України» Рада приватних виконавців України: 1) формує порядок денний, скликає та забезпечує проведення З`їзду приватних виконавців України; 2) формує та затверджує на підставі поданих заяв список кандидатур на виборні посади (Голови Ради приватних виконавців України та його заступників, Голови та членів Ревізійної комісії, членів Кваліфікаційної комісії, членів Дисциплінарної комісії, членів Комітету з етики) для обрання З`їздом приватних виконавців України; 3) виготовляє бюлетені для таємного рейтингового голосування на З`їзді приватних виконавців України у кількості, що дорівнює числу делегатів З`їзду; 4) забезпечує виконання рішень З`їзду приватних виконавців України; 5) затверджує положення про з`їзд приватних виконавців регіону, раду приватних виконавців регіону та інші органи у разі їх утворення Асоціацією приватних виконавців України; 6) обирає на посаду за результатами відкритого конкурсу та звільняє з посади Дисциплінарного уповноваженого, визначає розмір плати Дисциплінарному уповноваженому та порядок її виплати (з метою забезпечення безперервності діяльності Дисциплінарного уповноваженого допускається обрання декількох осіб на посаду Дисциплінарного уповноваженого, які перебуватимуть у резерві); 7) забезпечує діяльність органів, утворених Асоціацією приватних виконавців України; 8) встановлює розмір та порядок сплати членських внесків Асоціації приватнихвиконавців України; 9) бере участь у розробленні та погоджує проекти нормативно-правових актів, визначені Законом; 10) приймає рішення про внесення Міністерству юстиції України клопотання про зупинення діяльності приватного виконавця у випадках, передбачених Законом; 11) приймає рішення про внесення до Дисциплінарної комісії подання про притягнення приватного виконавця до дисциплінарної відповідальності; 12) сприяє діяльності рад приватних виконавців регіонів, координує їх діяльність; 13) розглядає скарги на рішення, дії чи бездіяльність рад приватних викон
Суд звертає увагу, що самоврядування - це автономне функціонування будь-якої організаційної структури (підсистеми), уповноважене прийняття нею рішень з внутрішніх проблем, включення виконавців у процеси вироблення рішень; колективне управління як участь усіх членів організації, населення в роботі відповідного органу управління. До принципів самоврядування належать: повний демократизм, гласність, відповідальність за рішення, що приймаються, та виконання їх.
Владні управлінські функції це діяльність суб`єктів владних повноважень з виконання покладених на них Конституцією чи законами України завдань, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Позивачем оскаржено в порядку адміністративного судочинства бездіяльність Ради приватних виконавців України, щодо не розгляду її пропозиції від 28.08.2023 року.
Тобто, спір виник між некомерційною професійною організацією та її членом з приводу внутрішньої діяльності цієї організації. Відповідач у спірних правовідносинах не є суб`єктом владних повноважень та не виконує владні управлінські функції.
Статтею 46 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що позивачем в адміністративній справі можуть бути громадяни України, іноземці чи особи без громадянства, підприємства, установи, організації (юридичні особи), суб`єкти владних повноважень. При цьому, останній має право звертатись до суду виключно у випадках, визначених законом. Юридичні особи, які не є суб`єктами владних повноважень, можуть бути відповідачами лише за адміністративним позовом суб`єкта владних повноважень: 1) про тимчасову заборону (зупинення) окремих видів або всієї діяльності громадського об`єднання; 2) про примусовий розпуск (ліквідацію) громадського об`єднання; 3) про затримання іноземця або особи без громадянства; 4) про встановлення обмежень щодо реалізації права на свободу мирних зібрань (збори, мітинги, походи, демонстрації тощо); 5) в інших випадках, коли право звернення до суду надано суб`єкту владних повноважень законом.
Крім того, в адміністративному судочинстві приватний виконавець виступає стороною у випадку порушення справи за статтею 287 Кодексу адміністративного судочинства України.
За правилом пункту 1 частини першої статті 238 КАС України суд закриває провадження в справі, якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
Суд зазначає, що поняття «спір, який підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства» слід тлумачити в ширшому значенні, тобто воно стосується як спорів, що не підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства, так і спорів, які взагалі не підлягають судовому розгляду.
Враховуючи наведені норми процесуального права, суд дійшов висновку, що заявлені позивачем вимоги до Некомерційної професійної організації "Асоціація приватних виконавців України" в особі Ради приватних виконавців України не пов`язані із захистом прав, свобод чи інтересів позивача у сфері публічно-правових відносин, оскільки це призведе втрученню суду у внутрішню самоврядну діяльність Ради приватних виконавців України.
Керуючись статтями 238, 239, 243, 248, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
У Х В А Л И В:
Закрити провадження в адміністративній справі № 200/7624/23 за позовом ОСОБА_1 до Некомерційної організації «Асоціація приватних виконавців України» в особі Ради приватних виконавців України про визнання бездіяльність протиправною та зобов`язання вчинити певні дії
Ухвала, постановлена судом поза межами судового засідання або в судовому засіданні у разі неявки всіх учасників справи, під час розгляду справи в письмовому провадженні, набирає законної сили з моменту її підписання суддею (суддями).
Ухвала суду першої інстанції може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подачі апеляційної скарги протягом п`ятнадцяти днів з дня її підписання.
Апеляційна скарга на ухвалу суду подається через Перший апеляційний адміністративний суд.
Суддя М.М. Крилова
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.03.2024 |
Оприлюднено | 06.03.2024 |
Номер документу | 117410105 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Крилова М.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні