ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
01 березня 2024 року Справа № 280/10878/23 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Конишевої О.В., розглянув за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу
за позовом Шевченківської окружної прокуратури міста Запоріжжя (69050, м.Запоріжжя, вул. Космічна, 118А, код ЄДРПОУ 0290997328) в інтересах держави в особі:
Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області (69002, м. Запоріжжя, вул. Фортечна, буд. 65; код ЄДРПОУ 38625593)
Управління з питань попередження надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Запорізької міської ради (вул. Першотравнева, буд. 2, м. Запоріжжя, 69095; код ЄДРПОУ 37591637)
Запорізької обласної державної адміністрації (просп. Соборний, буд. 164, м.Запоріжжя, 69107; код ЄДРПОУ 00022504)
до Товариства з обмеженою відповідальністю "СОЦСФЕРА." (вул. Олександрівська, 95, м. Запоріжжя, 69095; код ЄДРПОУ 44381524)
про зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
27.12.2023 до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Шевченківської окружної прокуратури міста Запоріжжя в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області (далі позивач), Управління з питань попередження надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Запорізької міської ради (далі позивач 2), Запорізької обласної державної адміністрації (далі позивач 3) до Товариства з обмеженою відповідальністю "СОЦСФЕРА." (далі відповідач), відповідно до якої позивач просить суд:
зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальність «СОЦСФЕРА.» привести у готовність до використання за призначенням захисну споруду цивільного захисту - сховище, обліковий номер № 29322, що розташоване за адресою: вул. Космічна, 26а, м. Запоріжжя у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту».
Позовні вимоги обґрунтовано протиправною бездіяльністю відповідача щодо не приведення у готовність до використання захисної споруди цивільного захисту. Серед іншого зазначає, що така бездіяльність порушує інтереси держави, зокрема на захист країни в умовах збройної агресії. Просить позов задовольнити.
Відповідач проти задоволення позову заперечив з підстав викладених у відзиві на позовну заяву, зокрема зазначив, що на балансі відповідача відсутні будь-які сховища, що підтверджується бухгалтерською довідкою від 05.02.2024. Зазначає, що частина підвального приміщення, яку позивач визначає як приміщення захисної споруди цивільного захисту - сховища №29322, в Акті інвентаризації б/н від 07.06.2021 року та технічному паспорті, складених ОСОБА_1 , інженером з інвентаризації нерухомого майна (сертифікат серія АЕ №003327), зазначена як кімнати 27, 28, 29. Таким чином, твердження позивача про те, що відповідач є балансоутримувачем захисної споруди - сховища, обліковий номер №29322, що розташоване за адресою: АДРЕСА_1 є безпідставним. В задоволенні позову просить відмовити.
Представник Запорізької обласної державної адміністрації надав до суду письмові пояснення, в яких зазначає, що підтримує позовні вимоги, позов просить задовольнити.
Ухвалою суду від 01.01.2024 відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження. Сторонам повідомлено про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні). Відповідачу запропоновано у 15-денний строк з дня отримання ухвали надати відзив на позовну заяву.
Ухвалою суду від 01.03.2024 у задоволенні клопотання представника відповідача про зупинення провадження у справі відмовлено.
Частиною п`ятою статті 262 КАС України встановлено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін; з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Враховуючи приписи ч. 5 ст. 262 КАС України справа розглядалася за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, судом встановлено наступне.
Згідно з інформацією Запорізької державної адміністрації від 12.08.2022 за №07327/68-46, якою в силу п. 4 Вимог щодо забезпечення нумерації та здійснення обліку фонду захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579 ведеться паперовий облік захисних споруд цивільного захисту, встановлено, що на території обслуговування окружної прокуратури, а саме у Комунарському районі м. Запоріжжя по вул. Космічна, 26а, розташована захисна споруда цивільного захисту (сховище) приватної форми власності №29322 власником та балансоутримувачем якої на теперішній час є Товариство з обмеженою відповідальністю «СОЦСФЕРА.», що підтверджується обліковою карткою та паспортом сховища № НОМЕР_1 .
Відповідно до облікової картки та паспорта сховища (обліковий номер НОМЕР_1 ), захисна споруда за адресою: м. Запоріжжя, Комунарський район, вул. Космічна, буд. 26а, монолітно залізо-бетонна, місце розташування вбудована в будівлю, рік вводу в експлуатацію 1959, місткість 140 осіб, загальна площа 101,7 кв.м, загальний об`єм 305,1 куб.м., має 1 вхід та 1 аварійний вихід, клас сховища І, час приведення сховища у готовність 12 годин. Балансоутримувачем указаного сховища згідно паспорту та облікової картки є Товариство з обмеженою відповідальність «СОЦСФЕРА.».
Згідно інформаційної довідки №345624067 від 07.09.2023 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно за адресою: м. Запоріжжя, вул. Космічна, буд. 26а, розташований гуртожиток літ. А-2 (інв.№286) загальною площею 1047,2 кв.м, літ. пд підвал, приямки, вхід до підвалу, літ. Б прибудова загальною площею 21, 0 кв.м., ворота №2, паркан №3, ворота №4, водопровідний лоток №5, паркан №6, хвіртка №7, теплова камера №8, замощення I, що належить ТОВ «СОЦСФЕРА.» (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 24502002823101).
Так, на підставі акту прийому-передачі об`єкта нерухомості у власність, Наказу Фонду державного майна України від 10.04.97 № 436 «Про передачу у власність об`єктів нерухомості» та ст. 12 Закону України «Про господарські товариства», ст. 3.5. Статуту ВАТ «АвтоЗАЗ» м. Запоріжжя, затвердженого протоколом загальних зборів від 15.01.97 та зареєстрованого розпорядженням Запорізької міської Ради народних депутатів від 07.03.97 №360-р Фонд державного майна України передав, а ВАТ «АвтоЗАЗ» прийняв у власність гуртожиток, розташований за адресою: м. Запоріжжя, вул. Космічна, 26а (інв. №286), у складі: Гуртожиток А-2 з підвалом пд., склад Б, паркани № 1,2,3,4, замощення І.
В подальшому, відповідно до договору купівлі-продажу від 06.04.2007 №1094 ЗАТ з іноземною інвестицією «ЗАЗ» (ЄДРПОУ 25480917) продало на користь ТОВ «СОЦСФЕРА» об`єкт нерухомості гуртожиток літ. А-2 інв. 286, склад літ. Б інв. 286, що знаходяться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Космічна, буд. 26а.
В подальшому, на підставі договору купівлі-продажу від 22.09.2021 №5811 ТОВ «СОЦСФЕРА» (ЄДРПОУ 33836599) в особі директора ОСОБА_2 відчужило на користь ТОВ «СОЦСФЕРА.» (ЄДРПОУ 44381524) в особі директора ОСОБА_3 об`єкт нерухомості гуртожиток літ. А-2 інв. 286, склад літ. Б інв. 286, загальною прощею 1047,5 кв.м., що знаходяться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Космічна, буд. 26а.
З матеріалів інвентаризаційної справи, що зберігається в архіві ТОВ «ЗМБТІ», а саме зі схем плану будівлі літ. А-2, оціночного акта, експлікації внутрішніх площ до плану будівлі, до складу будівлі літ. А-2 що розташована за адресою: Запорізька область, м.Запоріжжя, вул. Космічна, буд. 26а, включено підвал літ. пд загальною площею 289 кв.м.
Таким чином, ТОВ «СОЦСФЕРА.» (ЄДРПОУ 44381524) є власником захисної споруди цивільного захисту - сховища, обліковий № 29322 та одночасно його балансоутримувачем.
Так, відповідно до Додатку № 3 до розпорядження міського голови від 28.07.2023 №183р, захисна споруда цивільного захисту, розташована за адресою: м. Запоріжжя, вул. Космічна, буд. 26а, балансоутримувачем якої є ТОВ «СОЦСФЕРА.», перебуває у Переліку захисних споруд цивільного захисту міста Запоріжжя (сховища, протирадіаційні укриття).
Шевченківською окружною прокуратурою міста Запоріжжя 09.09.2023 внесено відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №42022082030000070 від 09.09.2022 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 367 КК України за фактом неналежного виконання своїх службових обов`язків, в тому числі щодо здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту, через несумлінне ставлення до них, що завдає істотної шкоди охоронюваним законом правам, свободам та громадським інтересам територіальної громади міста Запоріжжя.
В межах досудового розслідування вказаного кримінального правопорушення слідчий СВ відділу поліції №3 Запорізького РУП ГУНП в Запорізькій області Шостак Д.І. із залученням спеціаліста Запорізького районного управління ГУ ДСНС України у Запорізькій області Коропа Р.С. 08.09.2023 провів огляд приміщення захисної споруди цивільного захисту-сховища №29322, яке розташовано у будівлі за адресою: м. Запоріжжя, вул. Космічна, буд. 26А.
За результатами проведеної слідчої дії, встановлено, що згідно з основними недоліками в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, викладених в Додатку 13 Вимог, захисна споруда цивільного захисту - сховище, обліковий №29322, має недоліки, що свідчать про її неготовність до використання за призначенням.
З метою встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави в суді у вказаних правовідносинах, Шевченківською окружною прокуратурою міста Запоріжжя у порядку ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» направлено лист від 13.11.2023 за вих. № 57-101-6727ВИХ-23 до ГУ Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області, в якому повідомлялося про виявлений факт неналежного виконання своїх обов`язків ТОВ «СОЦСФЕРА.», як балансоутримувача захисної споруди цивільного захисту сховища № 29322, щодо не приведення захисної споруди у стан готовності до використання за призначенням, з`ясовувались вжиті у зв`язку цим Головним управлінням заходи.
Згідно з листом ГУ Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області від 28.11.2023 за вих. №53001-6009/5322-1 встановлено, що ГУ Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області заходи претензійно-позовного характеру щодо зобов`язання ТОВ «СОЦСФЕРА.», як балансоутримувача захисної споруди цивільного захисту сховища №29322, розташованого по вул. Космічній, 26а у м. Запоріжжя, привести вказану захисну споруду у готовність до використання за призначенням, не застосовувались.
ГУ Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області зазначило, що відповідно до п. 12 ч. 1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України органи ДСНС України (так і в діючій редакції п. 48 ст. 17-1 Кодексу цивільного захисту України) обмежені у повноваженнях щодо звернення до суду.
На виконання вимог ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», окружною прокуратурою на адресу ГУ Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області надіслано лист від 22.12.2023 № 57-101-7664вих-23 щодо звернення прокуратурою до суду із даним позовом.
Крім того, з метою встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави в суді, окружною прокуратурою у порядку ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» щодо вказаного вище факту неналежного виконання своїх обов`язків ТОВ «СОЦСФЕРА.» направлено лист №57-101-6729ВИХ-23 від 13.11.2023 до Управління з питань попередження надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Запорізької міської ради.
Управління з питань попередження надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Запорізької міської ради у листі від 17.11.2023 за вих. № 1610/01-14 надало відповідь про те, що управлінням заходи судового- претензійного характеру, спрямовані на зобов`язання ТОВ «СОЦСФЕРА.» привести захисну споруду цивільного захисту №29322 у належний технічний стан та готовність до використання за призначенням не застосовувались.
На виконання вимог ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», окружною прокуратурою на адресу Управління з питань попередження надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Запорізької міської ради надіслано лист від 22.12.2023 № 57-101-7663вих-23 щодо звернення прокуратурою до суду із даним позовом.
З метою встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави в суді, окружною прокуратурою у порядку ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» щодо вказаного вище факту неналежного виконання своїх обов`язків, ТОВ «СОЦСФЕРА.» направлено лист від 13.11.2023 за вих. № 57-101-6728ВИХ-23 до Запорізької обласної державної адміністрації.
Запорізькою обласною державною адміністрацією у листі №13687/08-46 від 28.11.2023 надано відповідь про те, що відповідно до облікових документів, за адресою: м. Запоріжжя, вул. Космічна, 26а перебуває одна ЗС ЦЗ, а саме сховище № 29322, балансоутримувач - ТОВ «СОЦСФЕРА.». За результатами останньої перевірки, яка проводилась 02.11.2023, зазначене сховище визнане як не готове до використання за призначенням, що свідчить про невиконання власником вимог Кодексу цивільного захисту України та наказу МВС України від 09.07.2018 № 579 «Про затвердження Вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.07.2018 за № 879/32331 та станом на 27.11.2023 акт про стан готовності ЗС ЦЗ № 29322 на адресу обласної державної адміністрації не надавався. Одночасно з цим, обласна військова адміністрація просить сприяння у вирішенні питання щодо проведення у належний технічний стан сховища №29322 шляхом вжиття заходів представницького характеру, спрямованих на захист інтересів держави у судовому порядку.
На виконання вимог ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», окружною прокуратурою на адресу Запорізької обласної державної адміністрації надіслано повідомлення від 22.12.2023 № 57-101-7665ВИХ-23 про звернення прокуратурою до суду з даним позовом.
З метою вжиття заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - сховище № 29322 Шевченківська окружна прокуратура міста Запоріжжя в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області, Управління з питань попередження надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Запорізької міської ради, Запорізької обласної державної адміністрації звернулась до суду з даним позовом.
При вирішення даного спору по суті, суд виходить з наступного.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 5 КАС України встановлено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.
Згідно з ч.ч. 3-5 ст. 53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.
У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 131-1 Конституції України, прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Згідно з абз. 1 ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Обираючи форму представництва, прокурор визначає, у чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту.
В частині 4 статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
В даному випадку, спеціально уповноваженим державною органом на здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту є ГУ ДСНС України у Запорізькій області. Разом з тим, у ГУ ДСНС України у Запорізькій області відсутні законодавчо визначені повноваження на звернення до суду з позовом про зобов`язання балансоутримувача привести у стан готовності захисну споруду. Наведене стало підставою для звернення прокурора до суду з даним позовом.
Суд звертає увагу на обґрунтованість доводів ГУ ДСНС України у Запорізькій області щодо відсутні у ГУ ДСНС України у Запорізькій області повноваження на звернення з позовом про зобов`язання балансоутримувача привести у стан готовності захисну споруду.
Отже, спірні правовідносини обумовлені реалізацією прокурором передбачених КАС України та Законом України «Про прокуратуру» повноважень щодо захисту інтересів держави і спрямовані на усунення порушень законодавства у сфері обороноздатності держави, у тому числі на забезпечення захисту мирного населення, особливо у питаннях підтримання колективних засобів захисту, якими є захисні споруди та інші місця можливого перебування людей, для збереження їх життя та здоров`я в разі військової агресії.
Аналогічна правова позиція висловлена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 15.05.2019 у справі № 820/4717/16.
Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Таким чином, подання прокурором позову є єдиним ефективним засобом захисту порушених прав та інтересів держави.
Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, який Указами Президента України від 14.03.2022 № 133/2022, від 18.04.2022 № 2593/2022, від 17.05.2022 №341/2022, від 12.08.2022 № 573/2022, від 07.11.2022 №757/2022, №58/2023 від 06.02.2023 продовжений зокрема з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб.
Відповідно до статті 2 Закону України «Про оборону України» від 06.12.1991 № 1932-XII оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.
Згідно статті 3 Закону України «Про оборону України» підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.
Пунктом 11 частини першої статті 18 Кодексу цивільного захисту України (далі - КЦЗ України) встановлено, що до повноважень інших центральних органів виконавчої влади у сфері цивільного захисту належить організація обліку фонду захисних споруд цивільного захисту суб`єктів господарювання, що належать до сфери їх управління, та захисних споруд цивільного захисту державної власності, що перебувають на балансі суб`єктів господарювання приватної форми власності.
Частиною першою статті 20 вищевказаного Кодексу визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.
Пунктом 2 ч. 1 ст. 32 КЦЗ України встановлено, що до захисних споруд цивільного захисту належать протирадіаційне укриття - негерметична споруда для захисту людей, в якій створюються умови, що виключають вплив на них іонізуючого опромінення у разі радіоактивного забруднення місцевості та дії звичайних засобів ураження.
Утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів (частина восьма статті 32 КЦЗ України).
Згідно з абз. 1 п. 9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138 (далі - Порядок № 138), утримання фонду захисних споруд у готовність до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.
Балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі (абзац другий пункту 3 Порядку № 138).
Відповідно до абз. 1 п. 10 Порядку № 138 балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.
Згідно з пунктом 11 Порядку № 138 вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.
Пунктом 1 Розділу І Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579 (далі - Вимоги № 579), встановлено, що споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.
Згідно пункту 3 розділу І Вимог № 579, фонд захисних споруд складається із захисних споруд (сховищ та протирадіаційних укриттів), зокрема швидкоспоруджуваних, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів (далі - споруди фонду захисних споруд) і є основним засобом колективного захисту населення.
Пунктами 1 і 2 розділу ІІ Вимог № 579 встановлено, що споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни. Під час експлуатації захисних споруд не допускається виконання заходів, що знижують їх захисні властивості, надійність та безпеку.
Відповідно до абз. 1, 2 п. 7 розділу ІІ Вимог № 579 споруди фонду захисних споруд, їх комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення (далі - обладнання споруд фонду захисних споруд) мають утримуватися в належному технічному стані. Утримання та експлуатація обладнання споруд фонду захисних споруд здійснюються згідно з вимогами і рекомендаціями, визначеними технічною документацією на них, а також відповідними нормами і правилами.
Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (пункт 6 Розділу VIII Вимог № 579).
Для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд (підпункт 1 пункту 2 розділу VI Вимог № 579).
Отже, власник протирадіаційного укриття або юридична особа, яка утримує його на балансі, зобов`язаний забезпечити утримання захисної споруди у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до Вимог № 579.
Суд встановив, що відповідно до облікової картки та паспорта сховища (обліковий номер НОМЕР_1 ), захисна споруда за адресою: АДРЕСА_1 , монолітно залізо-бетонна, місце розташування вбудована в будівлю, рік вводу в експлуатацію 1959, місткість 140 осіб, загальна площа 101,7 кв.м, загальний об`єм 305,1 куб.м., має 1 вхід та 1 аварійний вихід, клас сховища І. Балансоутримувачем указаного сховища згідно паспорту та облікової картки є Товариство з обмеженою відповідальність «СОЦСФЕРА.».
Відтак, відповідач зобов`язаний забезпечувати сховище № 29322 у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням згідно з Вимогами № 579.
Проте, як встановлено судом захисна споруда цивільного захисту - сховище, обліковий №29322, має недоліки, що свідчать про її неготовність до використання за призначенням.
Відповідач у відзиві на позовну заяву зазначає, що ні Акт інвентаризації, ні технічний паспорт не містять інформації стосовно присутності за адресою АДРЕСА_1 захисної споруди - сховища, обліковий номер № НОМЕР_1 .
Наслідком придбання відповідачем гуртожитку А-2, розташованого за адресою: АДРЕСА_1 було отримання, майна за актом приймання-передачі. Зазначене в договорі купівлі-продажу серія 5811, від 22.09.2021 року, посвідченого Бахматською Т.М., приватним нотаріусом Запорізького міського нотаріального округу Запорізької області майно прийнято на баланс, що і відображено в бухгалтерському обліку.
Відсутність будь якого сховища на балансі відповідача підтверджується бухгалтерською довідкою від 05.02.2024. Відповідно, на балансі відповідача не існує захисної споруди - сховища, обліковий номер № НОМЕР_1 .
Частина підвального приміщення, яку позивач визначає як приміщення захисної споруди цивільного захисту - сховища №29322, в Акті інвентаризації б/н від 07.06.2021 року та технічному паспорті, складених ОСОБА_1 , інженером з інвентаризації нерухомого майна (сертифікат серія АЕ №003327), зазначена як кімнати 27, 28, 29.
Таким чином, твердження позивача про те, що відповідач є балансоутримувачем захисної споруди - сховища, обліковий номер № НОМЕР_1 , що розташоване за адресою: АДРЕСА_1 є безпідставним.
З цього приводу суд зазначає наступне.
Відповідно до облікової картки та паспорта сховища (обліковий номер НОМЕР_1 ), захисна споруда за адресою: АДРЕСА_1 , монолітно залізо-бетонна, місце розташування - вбудована в будівлю, рік вводу в експлуатацію - 1959, місткість - 140 осіб, загальна площа - 101,7 кв.м, загальний об`єм 305,1 куб.м., має 1 вхід та 1 аварійний вихід, клас сховища І.
Відповідно до п.18 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд із фонду та ведення його обліку затвердженого постановою Кабінету Міністрів України
від 10 березня 2017 року № 138 включення (виключення) об`єктів фонду захисних споруд до (з) відповідного фонду оформляється організаційно-розпорядчим документом міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади, місцевого органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування, на території яких розташовано такий об`єкт або до сфери управління якого він віднесений.
Так, відповідно до Додатку № 3 до розпорядження міського голови від 28.07.2023 №183р, захисна споруда цивільного захисту, розташована за адресою: м. Запоріжжя, вул. Космічна, буд. 26 а, балансоутримувачем якої є TOB «СОЦСФЕРА», перебуває у Переліку захисних споруд цивільного захисту міста Запоріжжя (сховища, протирадіаційні укриття).
Враховуючи викладене, у зв`язку із набуттям відповідачем права власності на об`єкт нерухомості гуртожиток літ. А-2 інв. 286, склад літ. Б інв. 286, загальною прощею 1047,5 кв.м., що знаходяться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Космічна, буд. 26а, відповідно до договору купівлі продажу від 22.09.2021, та включенням розпорядженням міського голови від 28.07.2023 № 183р захисної споруди цивільного захисту розташованої за вказаною вище адресою балансоутримувачем якої було TOB «СОЦСФЕРА», суд приходить до висновку, що ТОВ «СОЦСФЕРА.» (ЄДРПОУ 44381524) є власником захисної споруди цивільного захисту - сховища, обліковий № 29322 та одночасно його балансоутримувачем.
При цьому, систематичне невжиття відповідачем визначених законодавством заходів щодо утримання у належному стані укриття №29322 суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.
Аналогічну правову позицію підтримав Верховний Суд в постанові від 03.10.2018 у справі №826/12192/16 та в постанові від 25.07.2019 у справі № 820/5164/15.
Порушення відповідачем вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зокрема у частині утримання захисних споруд цивільного захисту сховища №29322 в належному стані встановлені за результатами перевірок, проведених Запорізьким міськрайонним управлінням Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області, результати яких відповідачем не оскаржувались.
Отже, позивачем обрано належний та ефективний спосіб захисту у вигляді зобов`язання відповідача привести у стан готовності захисні споруди - сховище № 29322 у належний технічний стан з метою використання їх за призначенням відповідно до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.
Крім того, враховуючи бездіяльність відповідача, що не приведення захисних споруд цивільного захисту - сховища №29322, у стан готовності, суд вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог, та визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо невжиття заходів щодо приведення захисних споруд цивільного захисту - сховища №29322, що знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, Комунарський район, вул. Космічна, буд. 26а, у стан готовності.
Згідно з вимогами ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
З огляду на викладене, суд вважає, що позовні вимоги є обґрунтованими, а тому позов слід задовольнити повністю.
Згідно частини 2 статті 139 КАС України судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись ст. 2, 5, 6, 14, 77, 139, 241-246, 255, 263, 295, 370 КАС України суд,
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Шевченківської окружної прокуратури міста Запоріжжя (69050, м.Запоріжжя, вул. Космічна, 118А, код ЄДРПОУ 0290997328) в інтересах держави в особі: Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області (69002, м. Запоріжжя, вул. Фортечна, буд. 65; код ЄДРПОУ 38625593), Управління з питань попередження надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Запорізької міської ради (вул. Першотравнева, буд. 2, м. Запоріжжя, 69095; код ЄДРПОУ 37591637), Запорізької обласної державної адміністрації (просп. Соборний, буд. 164, м.Запоріжжя, 69107; код ЄДРПОУ 00022504) до Товариства з обмеженою відповідальністю "СОЦСФЕРА." (вул. Олександрівська, 95, м. Запоріжжя, 69095; код ЄДРПОУ 44381524) -задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Товариства з обмеженою відповідальністю "СОЦСФЕРА." щодо невжиття заходів щодо приведення захисних споруд цивільного захисту - сховища №29322, що знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Космічна, 26а, у стан готовності.
Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю "СОЦСФЕРА." привести у стан готовності захисні споруди цивільного захисту - сховище № 29322, що знаходяться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Космічна, 26а, з метою використання його за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.
Судові витрати стягненню не підлягають.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення у повному обсязі складено та підписано 01.03.2024.
Суддя О.В. Конишева
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.03.2024 |
Оприлюднено | 06.03.2024 |
Номер документу | 117410791 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Конишева Олена Василівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Конишева Олена Василівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Конишева Олена Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні