КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 грудня 2023 року № 320/20848/23
Суддя Київського окружного адміністративного суду Лапій С.М., розглянувши в м. Києві у порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ТОВ «Виробниче підприємство «РОЗФУД» до Головного управління ДПС у м. Києві про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернулось ТОВ «Виробниче підприємство «РОЗФУД» з позовом, в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 09.03.2023 №184850413.
Позовні вимоги обґрунтовані протиправністю оскаржуваного податкового повідомлення-рішення, оскільки воно прийняте з порушенням норм чинного законодавства, а тому підлягає визнанню протиправним та скасуванню.
Відповідачем до суду подано відзив на позовну заяву, відповідно до якого проти задоволення позовних вимог заперечує повністю.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 21.06.2023 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 05.10.2023 закрито підготовче провадження.
На підставі ст. 194, 205 КАС України судом прийнято рішення про розгляд справи у порядку письмового провадження.
Головним управлінням ДПС у м. Києві на підставі п. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, п. 75.1 ст. 75, п.п. 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ та в порядку п. 76.3 ст. 76 ПК України проведено камеральну перевірку своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, за результатами якої 24.01.2023 складено акт №5891/Ж5/26-15-04-13-03/43851723 (далі по тексту Акт перевірки).
Актом перевірки встановлено порушення граничних строків реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На підставі встановленого порушення відповідачем 09.03.2023 прийнято податкове повідомлення-рішення №184850413, яким до позивача застосовано штрафні санкції у сумі 1 811 277,59грн.
Позивач, вважаючи оскаржуване податкове повідомлення-рішення протиправним, звернувся до суду за захистом своїх прав.
Надаючи правову оцінку обставинам, що склалися між сторонами, суд зазначає наступне.
Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Як вбачається з матеріалів справи, контролюючим органом під час камеральної перевірки встановлено порушення позивачем граничних строків реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до податкових накладних, а саме: від 10.06.2022 №4 на 14 днів затримки (дата реєстрації 14.07.2022); від 01.06.2022 №1 на 14 днів затримки (дата реєстрації 14.07.2022); від 03.06.2022 №3 на 14 днів затримки (дата реєстрації 14.07.2022); від 15.06.2022 №7 на 14 днів затримки (дата реєстрації 14.07.2022); від 15.06.2022 №6 на 14 днів затримки (дата реєстрації 14.07.2022); від 14.06.2022 №5 на 15 днів затримки (дата реєстрації 15.07.2022); від 27.06.2022 №20 на 3 днів затримки (дата реєстрації 18.07.2022); від 23.06.2022 №16 на 3 днів затримки (дата реєстрації 18.07.2022); від 22.06.2022 №14 на 3 днів затримки (дата реєстрації 18.07.2022); від 23.06.2022 №18 на 3 днів затримки (дата реєстрації 18.07.2022); від 23.06.2022 №17 на 3 днів затримки (дата реєстрації 18.07.2022); від 16.06.2022 №8 на 3 днів затримки (дата реєстрації 18.07.2022); від 22.06.2022 №15 на 3 днів затримки (дата реєстрації 18.07.2022); від 08.07.2022 №3 на 39 днів затримки (дата реєстрації 08.09.2022); від 02.08.2022 №3 на 15 днів затримки (дата реєстрації 15.09.2022); від 02.08.2022 №2 на 15 днів затримки (дата реєстрації 15.09.2022); від 01.08.2022 №1 на 15 днів затримки (дата реєстрації 15.09.2022); від 29.06.2022 №25 на 59 днів затримки (дата реєстрації 12.09.2022); від 10.08.2022 №12 на 12 днів затримки (дата реєстрації 12.09.2022); від 20.07.2022 №7 на 29 днів затримки (дата реєстрації 13.09.2022); від 29.07.2022 №14 на 29 днів затримки (дата реєстрації 13.09.2022); від 21.07.2022 №9 на 29 днів затримки (дата реєстрації 13.09.2022); від 15.07.2022 №5 на 46 днів затримки (дата реєстрації 15.09.2022); від 28.07.2022 №11 на 30 днів затримки (дата реєстрації 14.09.2022); від 19.07.2022 №6 на 29 днів затримки (дата реєстрації 13.09.2022); від 28.07.2022 №12 на 30 днів затримки (дата реєстрації 14.09.2022); від 29.07.2022 №15 на 29 днів затримки (дата реєстрації 13.09.2022); від 07.07.2022 №2 на 44 днів затримки (дата реєстрації 13.09.2022); від 01.07.2022 №1 на 44 днів затримки (дата реєстрації 13.09.2022); від 28.07.2022 №13 на 31 днів затримки (дата реєстрації 15.09.2022); від 25.07.2022 №10 на 29 днів затримки (дата реєстрації 13.09.2022); від 21.07.2022 №8 на 29 днів затримки (дата реєстрації 13.09.2022); від 29.08.2022 №33 на 5 днів затримки (дата реєстрації 20.09.2022); від 16.08.2022 №19 на 1 днів затримки (дата реєстрації 16.09.2022); від 16.08.2022 №24 на 1 днів затримки (дата реєстрації 16.09.2022); від 30.08.2022 №35 на 5 днів затримки (дата реєстрації 20.09.2022); від 15.07.2022 №4 на 47 днів затримки (дата реєстрації 16.09.2022); від 23.08.2022 №30 на 15 днів затримки (дата реєстрації 30.09.2022); від 12.08.2022 №16 на 28 днів затримки (дата реєстрації 28.09.2022); від 19.08.2022 №27 на 5 днів затримки (дата реєстрації 20.09.2022); від 26.08.2022 №31 на 5 днів затримки (дата реєстрації 20.09.2022); від 04.08.2022 №5 на 20 днів затримки (дата реєстрації 20.09.2022); від 15.08.2022 №17 на 28 днів затримки (дата реєстрації 28.09.2022); від 04.08.2022 №4 на 16 днів затримки (дата реєстрації 16.09.2022); від 17.08.2022 №26 на 13 днів затримки (дата реєстрації 28.09.2022); від 11.08.2022 №14 на 30 днів затримки (дата реєстрації 30.09.2022); від 16.08.2022 №23 на 1 днів затримки (дата реєстрації 16.09.2022); від 11.08.2022 №13 на 30 днів затримки (дата реєстрації 30.09.2022); від 11.08.2022 №15 на 20 днів затримки (дата реєстрації 20.09.2022); від 17.08.2022 №25 на 15 днів затримки (дата реєстрації 30.09.2022); від 16.08.2022 №18 на 1 днів затримки (дата реєстрації 16.09.2022); від 09.08.2022 №8 на 37 днів затримки (дата реєстрації 07.10.2022); від 16.08.2022 №22 на 14 днів затримки (дата реєстрації 29.09.2022); від 10.08.2022 №10 на 29 днів затримки (дата реєстрації 29.09.2022); від 23.08.2022 №29 на 14 днів затримки (дата реєстрації 29.09.2022); від 04.08.2022 №6 на 26 днів затримки (дата реєстрації 26.09.2022); від 22.08.2022 №28 на 18 днів затримки (дата реєстрації 03.10.2022); від 27.09.2022 №34 на 24 днів затримки (дата реєстрації 08.11.2022); від 06.09.2022 №8 на 39 днів затримки (дата реєстрації 08.11.2022); від 28.09.2022 №37 на 24 днів затримки (дата реєстрації 08.11.2022); від 21.09.2022 №31 на 24 днів затримки (дата реєстрації 08.11.2022); від 19.09.2022 №27 на 24 днів затримки (дата реєстрації 08.11.2022); від 05.09.2022 №6 на 39 днів затримки (дата реєстрації 08.11.2022); від 20.09.2022 №30 на 24 днів затримки (дата реєстрації 08.11.2022); від 27.09.2022 №33 на 24 днів затримки (дата реєстрації 08.11.2022); від 28.09.2022 №38 на 24 днів затримки (дата реєстрації 08.11.2022); від 19.09.2022 №28 на 24 днів затримки (дата реєстрації 08.11.2022); від 22.09.2022 №32 на 24 днів затримки (дата реєстрації 08.11.2022); від 01.09.2022 №1 на 39 днів затримки (дата реєстрації 08.11.2022); від 05.09.2022 №5 на 39 днів затримки (дата реєстрації 08.11.2022); від 02.09.2022 №3 на 26 днів затримки (дата реєстрації 26.10.2022); від 27.09.2022 №35 на 11 днів затримки (дата реєстрації 26.10.2022); від 16.09.2022 №22 на 17 днів затримки (дата реєстрації 01.11.2022); від 08.09.2022 №11 на 26 днів затримки (дата реєстрації 26.10.2022); від 07.09.2022 №10 на 32 днів затримки (дата реєстрації 01.11.2022); від 16.09.2022 №24 на 17 днів затримки (дата реєстрації 01.11.2022); від 27.09.2022 №36 на 11 днів затримки (дата реєстрації 26.10.2022); від 14.09.2022 №21 на 26 днів затримки (дата реєстрації 26.10.2022); від 01.09.2022 №2 на 26 днів затримки (дата реєстрації 26.10.2022); від 19.09.2022 №29 на 11 днів затримки (дата реєстрації 26.10.2022); від 02.09.2022 №4 на 26 днів затримки (дата реєстрації 26.10.2022); від 09.09.2022 №13 на 32 днів затримки (дата реєстрації 01.11.2022); від 16.09.2022 №25 на 17 днів затримки (дата реєстрації 01.11.2022); від 09.09.2022 №14 на 32 днів затримки (дата реєстрації 01.11.2022); від 12.09.2022 №16 на 32 днів затримки (дата реєстрації 01.11.2022); від 09.09.2022 №12 на 32 днів затримки (дата реєстрації 01.11.2022); від 12.09.2022 №15 на 32 днів затримки (дата реєстрації 01.11.2022); від 13.09.2022 №20 на 32 днів затримки (дата реєстрації 01.11.2022); від 12.09.2022 №18 на 32 днів затримки (дата реєстрації 01.11.2022); від 06.09.2022 №9 на 32 днів затримки (дата реєстрації 01.11.2022); від 13.09.2022 №19 на 32 днів затримки (дата реєстрації 01.11.2022); від 16.09.2022 №23 на 17 днів затримки (дата реєстрації 01.11.2022); від 04.11.2022 №6 на 20 днів затримки (дата реєстрації 20.12.2022); від 26.10.2022 №19 на 20 днів затримки (дата реєстрації 05.12.2022); від 12.10.2022 №9 на 35 днів затримки (дата реєстрації 05.12.2022); від 14.10.2022 №10 на 35 днів затримки (дата реєстрації 05.12.2022); від 05.10.2022 №4 на 35 днів затримки (дата реєстрації 05.12.2022); від 21.10.2022 №15 на 20 днів затримки (дата реєстрації 05.12.2022); від 25.10.2022 №18 на 20 днів затримки (дата реєстрації 05.12.2022); від 10.10.2022 №7 на 35 днів затримки (дата реєстрації 05.12.2022); від 04.11.2022 №5 на 20 днів затримки (дата реєстрації 20.12.2022); від 18.10.2022 №12 на 20 днів затримки (дата реєстрації 05.12.2022); від 25.10.2022 №17 на 20 днів затримки (дата реєстрації 05.12.2022); від 24.10.2022 №16 на 20 днів затримки (дата реєстрації 05.12.2022); від 08.11.2022 №7 на 20 днів затримки (дата реєстрації 20.12.2022); від 18.10.2022 №11 на 20 днів затримки (дата реєстрації 05.12.2022); від 18.10.2022 №13 на 20 днів затримки (дата реєстрації 05.12.2022); від 31.10.2022 №20 на 7 днів затримки (дата реєстрації 22.11.2022); від 03.10.2022 №1 на 21 днів затримки (дата реєстрації 21.11.2022); від 05.10.2022 №3 на 21 днів затримки (дата реєстрації 21.11.2022); від 04.10.2022 №2 на 21 днів затримки (дата реєстрації 21.11.2022); від 29.08.2022 №34 на 67 днів затримки (дата реєстрації 21.11.2022); від 11.10.2022 №8 на 22 днів затримки (дата реєстрації 22.11.2022); від 21.10.2022 №14 на 6 днів затримки (дата реєстрації 21.11.2022); від 06.10.2022 №6 на 21 днів затримки (дата реєстрації 21.11.2022); від 02.11.2022 №2 на 19 днів затримки (дата реєстрації 19.12.2022); від 03.11.2022 №4 на 19 днів затримки (дата реєстрації 19.12.2022); від 02.11.2022 №1 на 19 днів затримки (дата реєстрації 19.12.2022); від 24.11.2022 №222 на 25 днів затримки (дата реєстрації 09.01.2023); від 29.11.2022 №255 на 22 днів затримки (дата реєстрації 06.01.2023); від 12.09.2022 №323 на 105 днів затримки (дата реєстрації 13.01.2023); від 15.11.2022 №214 на 40 днів затримки (дата реєстрації 09.01.2023); від 16.09.2022 №126 на 81 днів затримки (дата реєстрації 04.01.2023); від 09.12.2022 №115 на 13 днів затримки (дата реєстрації 13.01.2023); від 15.11.2022 №311 на 43 днів затримки (дата реєстрації 12.01.2023); від 30.11.2022 №226 на 28 днів затримки (дата реєстрації 12.01.2023); від 05.09.2022 №39 на 91 днів затримки (дата реєстрації 30.12.2022); від 19.09.2022 №32 на 76 днів затримки (дата реєстрації 30.12.2022); від 02.12.2022 №116 на 4 днів затримки (дата реєстрації 04.01.2023); від 05.09.2022 №222 на 94 днів затримки (дата реєстрації 02.01.2023); від 24.11.2022 №22 на 6 днів затримки (дата реєстрації 21.12.2022); від 21.10.2022 №96 на 48 днів затримки (дата реєстрації 02.01.2023); від 15.11.2022 №14 на 21 днів затримки (дата реєстрації 21.12.2022); від 17.11.2022 №216 на 27 днів затримки (дата реєстрації 11.01.2023); від 29.11.2022 №25 на 6 днів затримки (дата реєстрації 21.12.2022); від 05.09.2022 №77 на 95 днів затримки (дата реєстрації 03.01.2023); від 25.11.2022 №23 на 6 днів затримки (дата реєстрації 21.12.2022); від 23.11.2022 №19 на 6 днів затримки (дата реєстрації 21.12.2022); від 09.12.2022 №221 на 10 днів затримки (дата реєстрації 10.01.2023); від 15.11.2022 №13 на 21 днів затримки (дата реєстрації 21.12.2022); від 30.11.2022 №26 на 6 днів затримки (дата реєстрації 21.12.2022); від 23.11.2022 №221 на 26 днів затримки (дата реєстрації 10.01.2023); від 03.11.2022 №27 на 42 днів затримки (дата реєстрації 11.01.2023); від 04.11.2022 №355 на 42 днів затримки (дата реєстрації 11.01.2023); від 08.11.2022 №237 на 41 днів затримки (дата реєстрації 10.01.2023); від 25.11.2022 №223 на 26 днів затримки (дата реєстрації 10.01.2023); від 15.11.2022 №10 на 21 днів затримки (дата реєстрації 21.12.2022); від 04.12.2022 №214 на 10 днів затримки (дата реєстрації 10.01.2023); від 14.12.2022 №49 на 11 днів затримки (дата реєстрації 11.01.2023); від 28.11.2022 №24 на 6 днів затримки (дата реєстрації 21.12.2022); від 15.11.2022 №12 на 21 днів затримки (дата реєстрації 21.12.2022); від 14.12.2022 №236 на 11 днів затримки (дата реєстрації 11.01.2023); від 15.12.2022 №324 на 11 днів затримки (дата реєстрації 11.01.2023); від 02.12.2022 №513 на 11 днів затримки (дата реєстрації 11.01.2023); від 14.11.2022 №9 на 21 днів затримки (дата реєстрації 21.12.2022); від 22.11.2022 №18 на 6 днів затримки (дата реєстрації 21.12.2022); від 23.11.2022 №21 на 6 днів затримки (дата реєстрації 21.12.2022); від 28.11.2022 №224 на 26 днів затримки (дата реєстрації 10.01.2023); від 15.11.2022 №11 на 21 днів затримки (дата реєстрації 21.12.2022); від 23.11.2022 №20 на 6 днів затримки (дата реєстрації 21.12.2022); від 22.11.2022 №23 на 32 днів затримки (дата реєстрації 16.01.2023); від 15.12.2022 №51 на 16 днів затримки (дата реєстрації 16.01.2023); від 27.12.2022 №39 на 4 днів затримки (дата реєстрації 19.01.2023); від 26.12.2022 №38 на 4 днів затримки (дата реєстрації 19.01.2023); від 15.12.2022 №500 на 17 днів затримки (дата реєстрації 17.01.2023); від 02.12.2022 №237 на 17 днів затримки (дата реєстрації 17.01.2023); від 26.12.2022 №37 на 3 днів затримки (дата реєстрації 18.01.2023); від 26.12.2022 №33 на 3 днів затримки (дата реєстрації 18.01.2023).
Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (пункт 1.1. статті 1 ПК України).
Пунктом 201.1 статті 201 ПК України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом (п. 201.10 ст. 201 ПК України).
З урахуванням викладеного в період існування спірних правовідносин ПК України передбачений обов`язок платників податку на додану вартість забезпечити своєчасну реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України встановлено, що порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Аналіз наведеної норми ПК України свідчить, що податкове правопорушення за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної є вчиненим із моменту закінчення граничного терміну реєстрації податкової накладної, передбаченої пунктом 201.10 статті 201 ПК України. Строк затримки реєстрації має правове значення для визначення розміру штрафної санкції, а не для його кваліфікації.
Щодо доводів позивача щодо застосування пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, слід зазначити наступне.
Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17 березня 2020 року № 533- IX (далі - Закон № 533- IX) набрав чинності 18 березня 2020 року.
У зв`язку із набранням чинності Закону №533-ІХ (з урахуванням змін, внесених Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 30 березня 2020 року № 540-IX та Закону України від 13 травня 2020 року № 591-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)») підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 52-1 такого змісту:
«За порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за:
порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії;
відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу;
порушення вимог законодавства в частині:
обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;
цільового використання пального, спирту етилового платниками податків;
обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;
здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального;
здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку;
порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня, підлягає списанню».
Пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України містив чітку вказівку на темпоральний критерій незастосування штрафних санкцій за вчиненні відповідні порушення: з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Законодавець шляхом внесення змін до ПК України запровадив мораторій на застосування штрафних санкцій, у тому числі за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у відповідний період.
Необхідно зазначити, що карантин Кабінет Міністрів України установив на підставі постанови від 11 березня 2020 року № 211 з 12 березня 2020 року.
Постановою від 27 червня 2023 року № 651 «Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» Кабінет Міністрів України відмінив з 24 години 00 хвилин 30 червня 2023 року на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
Разом з тим, до завершення карантину Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24 лютого 2022 року в Україні введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжувався та станом на час розгляду справи триває.
З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу російської федерації та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 3 березня 2022 року №2118-IX, який набрав чинності 7 березня 2022 року (далі - Закон № 2118-IX).
Законом №2118-IX підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
У подальшому Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12 травня 2022 року № 2260-IX (далі - Закон № 2260-IX).
У зв`язку із набранням чинності 27 травня 2022 року Закону № 2260-IX підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у такій редакції:
«У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику».
Відтак, з набранням чинності Законом № 2260-IX передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.
Закон № 2260-IX підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнив положеннями, відповідно до яких у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Отже, з 27 травня 2022 року припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
З огляду на наведене вище правове регулювання спірних правовідносин суд зазначає, що платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в період дії мораторію, запровадженого пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, а саме з 01 березня 2020 року по 26 травня 2022 року.
Оскільки податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної в ЄРПН, то у випадку, коли податкова накладна/розрахунок коригування складена(ий) в період дії мораторію, а зареєстрована(ий) в ЄРПН після скасування дії мораторію (тобто після 26 травня 2022 року), відповідальність за порушення строків реєстрації податкових накладних застосовується за період, у якому підстави для звільнення від відповідальності перестали існувати.
У той же час, як зазначено вище, пунктом 69.1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України установлено, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки зокрема щодо дотримання термінів реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року.
Законом України від 13 грудня 2022 року № 2836-IX (набрав чинності 03 січня 2023 року) підпункт 69.1 викладено в новій редакції, зокрема відповідно до абзаців третього - п`ятого цього пункту платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року.
З матеріалів справи вбачається, що податкові накладні/розрахунки коригування складені позивачем в період з 01 червня 2022 року по 27 грудня 2022 року, а зареєстровані в ЄРПН в період з 14 липня 2022 року по 19 січня 2023 року (тобто після 15 липня 2022 року), а тому у контролюючого органу були підстави для застосування штрафних (фінансових) санкцій відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.
У період дії воєнного стану правовідносини щодо реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН регулюються нормами ПК України з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» цього кодексу.
Щодо застосування розміру штрафних санкцій, передбачених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, суд зазначає наступне.
Законом України від 12 січня 2023 року № 2876-IX «Про внесення змін до розділу XX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (набрав чинності 08 лютого 2023 року) підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення.
Відповідно до пункту 89 підрозділу 2 розділу XX ПК України, тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Відповідно до пункту 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі: 2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Як зазначив Конституційний Суд України у рішенні від 13 травня 1997 року № 1-зп/1997, стаття 58 Конституції України 1996 року закріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності. Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта.
Закон № 2876-IX не містить прямої вказівки про надання його нормам зворотної дії в часі, а отже його дія не розповсюджується на період до набрання ним чинності. Крім того, відповідальність, встановлена пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, застосовується за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу, тобто прямо пов`язана зі збільшеними строками реєстрації податкових накладних.
Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.
А тому розповсюджувати дію пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом 201.1 статті 201 ПК України, до внесення змін Законом № 2876-IX) є неможливим.
Відтак, зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом №2876-IX або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року).
Оскільки в межах спірних правовідносин податкові накладні позивач склав у період з 01 червня 2022 року по 27 грудня 2022 року, а зареєстрував в ЄРПН в період з 14 липня 2022 року по 19 січня 2023 року з порушенням строку, визначеного пунктом 201.1 статті 201 ПК України, суд приходить до висновку про правомірність застосування контролюючим органом штрафних (фінансових) санкцій на підставі пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.
Враховуючи викладене, суд вважає, що дії Головного управління ДПС у м. Києві щодо винесення оскаржуваного податкового повідомлення-рішення від 09.03.2023 №184850413 є правомірним.
Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
На підставі викладеного у задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробниче підприємство «РОЗФУД» має бути відмовлено.
У зв`язку із тим, що рішення ухвалено на користь суб`єкта владних повноважень, судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись ст. ст. 241-246, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, Київський окружний адміністративний суд, -
в и р і ш и в :
У задоволенні адміністративного позову відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Лапій С.М.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.12.2023 |
Оприлюднено | 06.03.2024 |
Номер документу | 117410968 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьмишина Олена Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьмишина Олена Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьмишина Олена Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьмишина Олена Миколаївна
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Лапій С.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні