Рішення
від 04.03.2024 по справі 380/7637/23
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

04 березня 2024 рокусправа № 380/7637/23

Львівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Мартинюка В.Я.

секретар судового засідання Лужняк О.М.

за участю:

позивача ОСОБА_1 ,

представників відповідачів Кулик А.Я., Процюк О.Б.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м.Львові адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Львівської міської ради, Львівської міської ради, Львівського центру надання послуг учасників бойових дій, Управління соціального захисту Департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради про визнання протиправною бездіяльності, -

В С Т А Н О В И В :

ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом до Виконавчого комітету Львівської міської ради, співвідповідачів Львівської міської ради, Львівського центру надання послуг учасників бойових дій, Управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради в якому просить:

визнати протиправною бездіяльність, яка полягає у ненаданні одноразової матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань в сумі 100000 грн. згідно з поданою заявою від 27.09.2019 року;

зобов`язати надати передбачену ухвалою Львівської міської ради №4520 від 23.04.2015 (зі змінами та доповненнями) одноразову матеріальну допомогу на вирішення соціально-побутових питань в сумі 100000 грн. на підставі поданої заяви від 27.09.2019 року;

виплатити моральну шкоду в розмірі 81983 грн.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що неодноразово звертався до відповідача із заявами на отримання одноразової матеріальної допомоги. Однак, лише 21.03.2023 року листом відповідач відмовив йому у її наданні. Стверджує, що за результатами його звернень не реалізував своє право на отримання матеріальної допомоги, дія програми завершена без проведення йому виплат, що є порушенням його прав. Вказує, що не розгляд його заяви в межах часу встановленого Програмою та неприйняття рішення в термін до кінця 2022 року є неправомірним та таким, що вводить його в оману. Зазначає, що всупереч п.3.18-3.22 Програми його заява в межах дії Програми громадською комісією із захисту інтересів учасників антитерористичної операції при Львівському центрі надання послуг учасників бойових дій не розглянута, як наслідок, у сформовані рекомендаційні списки щодо надання (відмови у наданні) одноразової допомоги він не включений, що має подальші наслідки не включення його в проект рішення виконавчого комітету про надання (відмову у наданні) одноразової матеріальної допомоги, рішення виконавчим комітетом щодо нього не прийнято і, як кінцевий результат, центром його не повідомлено про результат розгляду заяви від 27.09.2019 року. Окрім того, посилається на те, що протиправна бездіяльність відповідача завдала йому моральну шкоду. Посилається на те, що керівним складом Львівської міської ради у 2023 році отримано 383529 грн. 62 коп. допомоги на вирішення соціально-побутових питань, у середньому по 76705 грн. 92 коп. кожен. Середній розмір отриманих коштів за 2022-2023 роки позивач визначає (87260, 348 грн. + 76705,924 грн.) : 2 = 81983,135 грн., що і є його вимогою в частині розміру на відшкодування моральної шкоди.

Виконавчий комітет Львівської міської ради у своїх запереченнях зазначає, що жодних рішень громадської комісії із захисту інтересів учасників антитерористичної операції для розгляду виконавчим комітетом не надходило. Вказує, що позивачем не було надано довідки про наявність/відсутність у власності земельної ділянки, виданої Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області. Стверджує, що ним не розглядалось питання на засіданні виконавчого комітету ЛМР про надання позивачу матеріальної допомоги, оскільки проект такого рішення не був підготовлений центром надання послуг учасникам бойових дій та переданий відповідачу на розгляд. Вказує, що позивачем обрано неналежний спосіб захисту порушеного права. Рішення виконавчого комітету органу місцевого самоврядування щодо надання чи відмови у наданні одноразової матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань є правом, а не обов`язком органу місцевого самоврядування.

У відповіді на пояснення позивач зазначає, що Львівський центр надання послуг учасникам бойових дій є комунальною установою, що належить до відання Виконавчого комітету зі всіма іншими органами, організаціями комунальної власності, що залучалися до реалізації виконання Програми, як і Громадська комісія була створена рішенням Виконавчого комітету для реалізації Програми, які підконтрольні та підзвітні Виконавчому комітету як органу, який приймає кінцеве рішення щодо виплат коштів по даній Програмі чи відмові в таких виплатах.

У відзиві Львівський центр надання послуг учасників бойових дій вказує, що станом на лютий 2022 року громадська комісія із захисту інтересів учасників антитерористичної операції встигла розглянути заяви тих учасників бойових дій, які перебували в районах проведення антитерористичної операції у період з 30.04.2015 року. З початку повномасштабної російської агресії громадська комісія призупинила свою роботу. Відповідно, рішень нею не приймалось та на розгляд виконавчого комітету не надходило. Оскільки програма діяла до 2022 року та закінчилась 31.12.2022 року, коштів на її виконання у міському бюджеті Львівської міської територіальної громади на 2023 рік не передбачалось. Зазначає, що не є належним співвідповідачем у справі.

Позивач просить позов задовольнити з урахуванням наведених мотивів.

Представники відповідачів проти позову заперечують, просять в його задоволенні відмовити повністю.

Ухвалою суду від 26.04.2023 року позовну заяву повернуто позивачу.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 26.06.2023 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволено. Ухвалу Львівського окружного адміністративного суду від 26 квітня 2023 року про повернення позовної заяви у справі №380/7637/23 скасовано, а справу направлено до суду першої інстанції для продовження розгляду.

Ухвалою суду від 14.08.2023 року відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі.

Ухвалою суду від 03.10.2023 року справу вирішено розглядати в порядку загального позовного провадження.

Ухвалою суду занесеною до протоколу судового засідання від 04.12.2023 року продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів.

Ухвалою суду занесеною до протоколу судового засідання від 26.12.2023 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.

Ухвалою суду занесеною до протоколу судового засідання від 15.01.2024 року розпочато розгляд справи спочатку у зв`язку із залученням співвідповідачів.

Ухвалою суду занесеною до протоколу судового засідання від 26.02.2024 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.

Дослідивши наявні у справі докази та давши їм оцінку, суд встановив наступні обставини справи.

Позивач є учасником бойових дій, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_1 .

27.09.2019 року позивач звернувся із заявою до Львівського міського голови Садового А., в якій просив надати йому одноразову матеріальну допомогу на вирішення соціально-побутових питань відповідно до Програми про захист інтересів осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення чи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії російської федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, а також членів сімей таких осіб, затвердженої ухвалою міської ради від 23.04.2015 року №4520.

15.07.2022 року позивач звернувся із листом до Львівського міського голови Садового А., в якому запропонував ініціювати щомісячний перерахунок коштів на потреби оборони України в розмірі одноденного заробітку кожною посадовою особою місцевого самоврядування м.Львова на весь період військових дій до повної перемоги над російськими окупантами, крім осіб, чиї близькі родичі приймають участь у бойових діях, загинули чи померли від рук російського агресора.

Листом №11-вих.-58720 від 11.08.2022 року Виконавчий комітет Львівської міської ради повідомив позивача, що в родині кожного другого посадовця є військовий, який боронить державу та воює за її незалежність. Частина посадовців Львівської міської ради служить у Збройних силах України. Посадовці Львівської міської ради долучаються до допомоги військовим шляхом перерахування коштів організаціям, безпосередньою діяльністю яких є забезпечення військових, а також активно беруть участь у волонтерській діяльності та допомагають внутрішньо переміщеним особам. Станом на сьогодні робота в цьому напрямку триває та залишається основним пріоритетом кожної посадової особи органу місцевого самоврядування.

03.03.2023 року позивач звернувся із заявою до Львівського міського голови Садового А., в якій зазначив, що станом на 02.03.2023 року протягом тривалого часу не може отримати допомогу на вирішення соціально-побутових питань в розмірі 100000 грн. з причин, що до нього не дійшла черга. Просив повідомити, чи буде виплачена така сума і в які строки.

Листом №2603-вих.-33774 від 21.03.2023 року Управління соціального захисту Департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради повідомило його, що заява позивача була зареєстрована 27.09.2019 року. Згідно з інформацією, наданою ГУ Держгеокадастру у Львівській області позивачу надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з цільовим призначенням «для індивідуального дачного будівництва» та території Зимноводівської сільської ради Пустомитівського району, розташованої між промисловою зоною Рясне та житловим районом Білогорща м.Львова, з подальшим набуттям у власність. Кількість отримувачів матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань, які належать до категорії осіб, що й позивач, не повинна перевищувати 30 відсотків від загальної кількості отримувачів допомоги, які включені до рекомендаційних списків Комісії. Розгляд заяв осіб цієї Програми здійснювався по першій даті заїзду в райони проведення антитерористичної операції, на цих осіб не поширювалися умови, зазначені у пунктах 3.5.1-3.5.3 цієї Програми. Перша дата заїзду позивача в райони проведення антитерористичної операції зазначена 04.09.2015 року. Станом на лютий 2022 року громадська комісія із захисту інтересів учасників антитерористичної операції мала можливість розглянути заяви згідно з п.3.5.5 Програми лише тих учасників бойових дій, які перебували в районах проведення антитерористичної операції у період по 30.04.2015 року. Заява позивача не була розглянута з урахуванням зазначеного та черговості розгляду заяв. З моменту повномасштабної збройної агресії комісія призупинила свою роботу. Оскільки згідно п.4.1 Програма діяла до 2022 року та закінчилась 31.12.2022 року, коштів на її виконання у бюджеті Львівської міської територіальної громади на 2023 рік не передбачено.

Не погодившись із такою відповіддю позивач звернувся із даним позовом до суду.

Змістом спірних правовідносин є невиплата позивачу одноразової матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань в розмірі 100000 грн. 00 коп., затвердженої ухвалою Львівської міської ради від 23.04.2015 року №4520 та стягнення моральної шкоди.

Даючи правову оцінку спірним правовідносинам, судом враховано наступні обставини справи та норми чинного законодавства.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правовий статус ветеранів війни, до яких належать, зокрема, учасники бойових дій визначає Закон України від 22.10.1993 року №3551-XII «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин; далі - Закон №3551-XII).

Згідно з ч.4 ст.2 цього Закону №3551-XII місцеві ради, підприємства, установи та організації мають право за рахунок власних коштів і благодійних надходжень встановлювати додаткові гарантії щодо соціального захисту ветеранів війни.

Відповідно до підп.1 п. «а» ч.1 ст.34 Закону України від 21.05.1997 року №280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин; далі - Закон №280/97-ВР) до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження: встановлення за рахунок власних коштів і благодійних надходжень додаткових до встановлених законодавством гарантій щодо соціального захисту населення.

Ухвалою Львівської міської ради від 23.04.2015 року №4520 затверджено Програму про захист інтересів осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції та/або здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, що здійснюються шляхом проведення операції Об`єднаних сил (ООС), а також членів сімей таких осіб (далі - Програма).

Програма про захист інтересів осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції та/або здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, що здійснюються шляхом проведення операції Об`єднаних сил (ООС), а також членів сімей таких осіб (надалі - Програма) розроблена для вирішення матеріально-побутових питань учасників антитерористичної операції/ООС та членів їх сімей, з урахуванням законодавчо закріплених прав громадян України. Джерелами фінансування Програми є кошти бюджету Львівської міської територіальної громади, а також кошти Державного бюджету України, які можуть бути залучені у встановленому законодавством України порядку (п.1.1 Програми).

Програма регулює питання забезпечення житлом громадян, зазначених у розділі 2 цієї Програми, надання матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань громадянам, зазначеним у розділі 3 цієї Програми (п.1.3 Програми).

Пунктом 1.4 Програми, серед іншого, передбачено, що дія цієї Програми поширюється (у частинах, визначених розділом 2 та розділом 3 цієї Програми) на осіб, які сукупно відповідають таким вимогам:

1.4.1. Місце проживання/перебування таких осіб зареєстровано на території Львівської міської територіальної громади станом на такі календарні дати:

1.4.1.1. День прийняття ухвали міської ради від 23.04.2015 № 4520.

1.4.1.2. День подання звернення (заяви) відповідно до цієї Програми про забезпечення житлом, надання матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань.

1.4.1.3. День розгляду заяви Комісією із захисту інтересів учасників антитерористичної операції/ООС при Львівському центрі надання послуг учасникам бойових дій (надалі - Комісія та Центр відповідно) та надання Комісією рекомендацій щодо осіб, які претендують на отримання житла, чи формування Комісією рекомендаційних списків щодо надання (відмови у наданні) одноразової матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань.

1.4.2. Сумарний строк перебування учасників антитерористичної операції/ООС безпосередньо у районах та у період проведення антитерористичної операції/ООС та/або безпосередньо у районах та у період здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях становить не менше 45 днів.

1.4.3. Приналежність до однієї із категорій осіб, визначених цією Програмою:

1.4.3.1. Учасники антитерористичної операції/ООС.

Дія Програми не поширюється на осіб, які не відповідають вимогам, зазначеним у пункті 1.4 цієї Програми (п.1.5 Програми).

Порядок надання матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань урегульований розділом 3 Програми.

Відповідно до пункту 3.1 Програми розмір матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань складає 100 тис. грн. на одну особу, що має право на її отримання відповідно до цієї Програми. Матеріальна допомога виплачується одноразово у повному обсязі.

Матеріальна допомога на вирішення соціально-побутових питань призначається особам, які відповідають вимогам, зазначеним у пункті 1.4 цієї Програми (пункт 3.2 Програми).

Згідно з пунктом 3.3 Програми матеріальна допомога на вирішення соціально-побутових питань не призначається, зокрема особам, які не відповідають вимогам, зазначеним у пункті 1.4 цієї Програми.

Пунктом 3.5 Програми передбачено, що надання одноразової матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань здійснюється з врахуванням розділу 1 цієї Програми та у такій черговості:

3.5.1. У першу чергу - члени сімей учасників антитерористичної операції/ООС, які загинули (пропали безвісти) або померли внаслідок захворювання, поранення, контузії чи каліцтва, одержаних під час участі в антитерористичній операції/ООС чи здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, і яким надано статус члена сім`ї загиблого (померлого) відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту"; члени сімей учасників антитерористичної операції, які загинули (пропали безвісти) або померли внаслідок захворювання, поранення, контузії чи каліцтва, одержаних під час участі в антитерористичній операції/ООС чи здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, у яких відсутні правові підстави на надання статусу члена сім`ї загиблого (померлого) відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (особи, зазначені у пункті 3.4 Програми); особи з інвалідністю внаслідок війни 1 та 2 групи, на яких не поширюється дія розділу 2 цієї Програми; особи, зазначені у пунктах 2.1.1 - 2.1.4 розділу 2, цієї Програми, які відмовилися від отримання житла відповідно до цієї Програми.

3.5.1.1. Матеріальна допомога на вирішення соціально-побутових питань може бути виплачена одному із членів сім`ї загиблого (того, що пропав безвісти) або померлого за умови надання письмової згоди довільної форми іншими членами сім`ї загиблого (того, що пропав безвісти) або померлого, яким надано статус члена сім`ї загиблого та які мають право на отримання матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань.

У разі подання заяви кількома членами сім`ї загиблого (того, що пропав безвісти) або померлого, які мають право на отримання матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань відповідно до цієї Програми та відсутності письмової згоди таких членів сім`ї, одноразова матеріальна допомога надається рівними частинами усім членам сім`ї загиблого (того, що пропав безвісти) або померлого, які подали заяви на отримання матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань.

У разі, коли після виплати матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань за її одержанням звертаються інші члени сім`ї загиблого (того, що пропав безвісти) або померлого учасника антитерористичної операції/ООС, питання розподілу розміру допомоги вирішується за взаємною згодою таких осіб або у судовому порядку.

3.5.2. У другу чергу - учасники антитерористичної операції/ООС, які мають на вихованні неповнолітніх дітей без матері (батька).

3.5.3. У третю чергу - учасники антитерористичної операції/ООС, у яких на вихованні є дитина з інвалідністю (рідна, усиновлена).

3.5.4. У четверту чергу - інші категорії учасників антитерористичної операції/ООС чи здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях.

3.5.5. У п`яту чергу - учасники антитерористичної операції/ООС:

3.5.5.1. Щодо яких відповідним органом виконавчої влади або місцевого самоврядування прийнято рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з цільовим призначенням "для будівництва та обслуговування житлового будинку" та надання її у власність.

3.5.5.2. Які вже отримали у власність та використали своє право на приватизацію земельної ділянки з цільовим призначенням "для будівництва та обслуговування житлового будинку".

3.5.5.3. Щодо яких відповідним органом прийнято рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з цільовим призначенням "для індивідуального дачного будівництва на території Зимноводівської сільської ради Пустомитівського району (у межах кварталу з кадастровим номером 4623681600:06:000:0408), розташованої між промисловою зоною "Рясне" та житловим районом "Білогорща" м. Львова, з подальшим набуттям у власність.

3.5.6. У шосту чергу - учасники антитерористичної операції/ООС, місце проживання яких зареєстровано на території населених пунктів, які увійшли до складу Львівської міської територіальної громади згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 № 718-р "Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Львівської області"(крім м. Винники, смт. Рудно, смт. Брюховичі).

Відповідно до пункту 3.12 Програми особи, які належать до категорії осіб, вказаних у пункті 3.5 цієї Програми, які бажають отримати матеріальну допомогу на вирішення соціально-побутових питань відповідно до цієї Програми, подають у Центр заяву встановленої форми за підписом заявника, до якої додаються такі документи: копія паспорта/копія паспорта громадянина України з безконтактним електронним носієм з наявним оригіналом довідки про реєстрацію місця проживання (додаток 13 до Правил реєстрації місця проживання та Порядку передачі органами реєстрації інформації до Єдиного державного демографічного реєстру, що затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 02.03.2016 № 207) заявника (учасника антитерористичної операції/ООС або члена його сім`ї); копія довідки про реєстраційний номер облікової картки платника податків заявника (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків - відмітка у паспорті); копія довідки встановленого зразка згідно з додатком 1/додатком 4 до Порядку надання та позбавлення статусу учасника бойових дій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення чи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 413, про безпосередню участь особи в антитерористичній операції/ООС, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, або інші офіційні документи, видані державними органами, що містять достатні докази про безпосередню участь особи у виконанні завдань антитерористичної операції/ООС у районах її проведення; довідка про реєстрацію місця проживання (додаток 13 до Правил реєстрації місця проживання та Порядку передачі органами реєстрації інформації до Єдиного державного демографічного реєстру, що затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 02.03.2016 № 207)/довідка з місця проживання про склад сім`ї і реєстрації (дійсна протягом одного місяця з дня видачі); довідка про наявність/відсутність у власності земельної ділянки, видана Головним Управлінням Держгеокадастру у Львівській області (може надаватися Центром самостійно).

Згідно з пунктом 3.15 Програми особи, зазначені у пункті 3.4 цієї Програми, подають на розгляд Комісії такі документи (залежно від обставин, що склалися): акт про фактичне проживання не пізніше 23.04.2015 на території Львівської міської територіальної громади із зазначенням періоду, за який відсутня реєстрація проживання згідно умов Програми, підписаний представниками ОСББ/ЛКП/ЖБК/управляючою компанією або підприємством, іншою організацією, що обслуговує, управляє будинком та житловим майном за місцем проживання заявника, мешканцями (сусідами), які проживають поруч та місце проживання яких зареєстровано за адресою проживання не пізніше 23.04.2015 із зазначенням серії, номера, дати видачі паспорта, контактних телефонів мешканців (сусідів); акт обстеження матеріально-побутових умов проживання, складеного двома працівниками Центру за участю представників відділу соціального захисту управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики (за територіальністю), відділу соціальної роботи Львівського міського центру соціальних служб для сім`ї, дітей та молоді (за територіальністю) - у разі відсутності реєстрації місця проживання на території Львівської міської територіальної громади на момент розгляду заяви Комісією; довідку (-и) з місця роботи/служби, послужний список, довідку про індивідуальні відомості про застраховану особу (заявника), видану органами Пенсійного фонду України (форма ОК-5) - за період відсутності реєстрації проживання на території Львівської міської територіальної громади; копії документів, які підтверджують реєстрацію місця проживання на території Львівської міської територіальної громади членів сім`ї заявника - дружини, дітей (батьків - при відсутності інших членів сім`ї); довідку (-и) з місця роботи членів сім`ї заявника, місця навчання дітей тощо; копію довідки про включення інформації про заявника до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги (ЄДАРП), за місцем фактичного проживання на території Львівської міської територіальної громади; копії документів, які підтверджують право власності на нерухоме майно на території Львівської міської територіальної громади заявника/членів його сім`ї.

За результатами розгляду документів заявників Комісія формує рекомендаційні списки щодо надання (відмови у наданні) одноразової матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань з врахуванням часу безпосередньої участі (дати заїзду) учасника антитерористичної операції/ООС в антитерористичній операції/ООС чи здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях (надалі - рекомендаційні списки Комісії) (п.3.18 Програми).

Відповідно до п.3.19 Програми після отримання рекомендаційних списків Комісії та підпису протоколу членами Комісії Центр спільно з управлінням соціального захисту департаменту гуманітарної політики готує проект рішення виконавчого комітету про надання (відмову у наданні) одноразової матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань.

Як передбачено пунктом 3.20 Програми рішення про надання (відмову у наданні) одноразової матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань приймається виконавчим комітетом на основі поданих Центром рекомендаційних списків Комісії, які сформовані станом на день засідання Комісії.

Про прийняте виконавчим комітетом рішення Центр повідомляє заявника у термін, визначений Законом України «Про звернення громадян» (п.3.21 Програми).

Виплату одноразової матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань здійснює управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики на підставі рішення виконавчого комітету про надання такої матеріальної допомоги (п.3.22 Програми).

Аналіз вищенаведених норм свідчить, що саме до повноважень виконкому Львівської міської ради віднесено обов`язок прийняття рішення щодо про надання (відмову у наданні) одноразової матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань.

При цьому, прийняттю такого рішення передує подання особою, що має право на відповідну допомогу, заяви разом документами, що підтверджують право на отримання такої допомоги.

Судом встановлено, що у період з 04.09.2015 року по 18.09.2015 року, з 24.09.2015 року по 15.12.2015 року, з 22.12.2015 року по 03.01.2016 року, з 20.01.2016 року по 24.04.2016 року, з 24.05.2016 року по 27.05.2016 року, з 03.06.2016 року по 21.06.2016 року, з 28.06.2016 року по 10.07.2016 року, з 15.07.2016 року 24.07.2016 року, з 29.07.2016 року по 11.09.2016 року, з 19.09.2016 року по 26.10.2016 року безпосередньо приймав участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в районі-районах проведення антитерористичної операції м.Слов`янськ Донецької області, що підтверджується довідками про безпосередню участь особи антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України №3226 від 26.10.2016 року, №22/1222 від 16.10.2019 року.

Рішенням Куликівської селищної ради Львівського району Львівської області від 24.02.2021 року №64 «Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність в АДРЕСА_1 » було затверджено позивачу проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 0,1500 га для будівництва, обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд в АДРЕСА_1 з кадастровим номером 4622786400:31:000:0018; передано безоплатно позивачу у власність зазначену земельну ділянку.

Окрім того, наказом Головного управління Держгеокадастру у Львівській області №13-2892/16-19-СГ від 10.05.2019 року «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою» позивачу надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Зимноводівської сільської ради Пустомитівського району орієнтовним розміром земельної ділянки 0,0600 га, із цільовим призначенням - для індивідувального дачного будівництва.

Позивач звернувся до Львівського міського голови із заявою про надання йому одноразової матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань від 27.09.2019 року, разом із якою надав передбачені пунктом 3.12 Програми документи для призначення такої допомоги.

Однак, станом на час ухвалення даного судового рішення відповідачем не було прийнято жодних рішень щодо надання позивачеві одноразової матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань.

Більше того, судом береться до уваги той факт, що позивач неодноразово після подання ним згаданої заяви від 27.09.2019 року звертався до відповідача з метою дізнатися, на якій стадії перебуває розгляд його заяви.

При цьому, відповідач, всупереч покладених на нього обов`язків, надавав нечіткі відповіді щодо задоволення чи незадоволення вказаної заяви від 27.09.2019 року.

Поряд з цим, слід зазначити те, що наданню згаданої допомоги передує адміністративна процедура, а саме: такі документи розглядає Громадська комісія із захисту інтересів учасників антитерористичної операції при Львівському центрі надання послуг учасникам бойових дій (далі Комісія); у разі позитивного рішення Комісії, Львівський центр надання послуг учасникам бойових дій спільно з Управлінням соціального захисту Департаменту гуманітарної політики готує проект рішення виконавчого комітету; в подальшому рішення приймається Виконавчим комітетом Львівської міської ради (пункти 3.18-3.20 Програми).

Наведене вказує на те, що первинно рішення повинно бути прийнято Комісією, а тому саме вона вчинила бездіяльність та як наслідок її слід спонукати до вчинення дій - розглянути подані позивачем документи.

Щодо позовних вимог, які стосуються виплати моральної шкоди.

Згідно із ст.56 Конституції України, кожен має право на відшкодування за рахунок держави чи органів місцевого самоврядування матеріальної та моральної шкоди, завданої незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб при здійсненні ними своїх повноважень.

Як вбачається із ч.1 ст.16 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 року №435-IV, з наступними змінами та доповненнями (далі - ЦКУ), кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Частиною другою цієї норми передбачено, що способом захисту може бути відшкодування моральної (немайнової) шкоди.

Особа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав (ч.1 ст.23 ЦКУ).

Відповідно до ч.2 ст.23 ЦКУ моральна шкода полягає у фізичному болю та стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я; у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з протиправною поведінкою щодо неї самої, членів її сім`ї чи близьких родичів; у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку із знищенням чи пошкодженням її майна; у приниженні честі та гідності фізичної особи, а також ділової репутації фізичної або юридичної особи.

Абзацом другим ч.3 ст.23 ЦКУ передбачено, що розмір грошового відшкодування моральної шкоди визначається судом залежно від характеру правопорушення, глибини фізичних та душевних страждань, погіршення здібностей потерпілого або позбавлення його можливості їх реалізації, ступеня вини особи, яка завдала моральної шкоди, якщо вина є підставою для відшкодування, а також з урахуванням інших обставин, які мають істотне значення. При визначенні розміру відшкодування враховуються вимоги розумності і справедливості.

Згідно із ч.1 ст.1167 ЦКУ моральна шкода, завдана фізичній або юридичній особі неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю, відшкодовується особою, яка її завдала, за наявності її вини, крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Моральна шкода відшкодовується незалежно від вини органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, фізичної або юридичної особи, яка її завдала: якщо шкоди завдано каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю фізичної особи внаслідок дії джерела підвищеної небезпеки; якщо шкоди завдано фізичній особі внаслідок її незаконного засудження, незаконного притягнення до кримінальної відповідальності, незаконного застосування запобіжного заходу, незаконного затримання, незаконного накладення адміністративного стягнення у вигляді арешту або виправних робіт (ч.2 ст.1167 ЦКУ).

Відповідно до п.3 Постанови Пленуму Верховного суду України від 31.03.1995 року №4 «Про судову практику в справах про відшкодування моральної (немайнової) шкоди» під моральною шкодою слід розуміти витрати немайнового характеру внаслідок моральних чи фізичних страждань, або інших негативних явищ, заподіяних фізичній особі незаконним діями або бездіяльністю інших осіб». Відповідно до чинного законодавства, моральна шкода може полягати, зокрема, у приниженні честі, гідності, у порушенні нормальних життєвих зв`язків через неможливість продовження активного громадського життя, порушенні стосунків з оточуючими людьми, при настанні інших негативних наслідків.

Згідно п.5 постанови Пленуму Верховного Суду України від 31.03.2005 року № 4 «Про судову практику в справах про відшкодування моральної (немайнової) шкоди», роз`яснено, що відповідно до загальних підстав цивільно-правової відповідальності обов`язковому з`ясуванню при вирішенні спору про відшкодування моральної (немайнової) шкоди підлягають: наявність такої шкоди, протиправність діяння її заподіювача, наявність причинного зв`язку між шкодою і протиправним діянням заподіювача та вини останнього в її заподіянні.

Беручи до уваги викладене, суд дійшов висновку, що для відшкодування моральної шкоди обов`язковою є необхідність наявності шкоди, протиправності діяння (бездіяльності) її заподіювача, наявність причинно-наслідкового зв`язку між шкодою і протиправним діянням заподіювача та вини останнього в її заподіянні.

Аналогічні правові висновки містяться у постанові Верховного Суду у постановах від 30.01.2018 року у справі № 804/2252/14 та від 20.02.2018 року у справі №818/1394/17.

При цьому, суд звертає увагу, що у даному випадку позивач не надав суду жодних пояснень в обґрунтування розрахунку суми моральної шкоди (чому виходив саме з відповідної суми коштів, що оцінював для розрахунку тощо).

Окрім того, ним не надано жодних доказів щодо характеру та обсягу страждань (фізичних, душевних, психічних тощо), яких він зазнав у безпосередньому причинно-наслідковому зв`язку із неприйняттям відповідачем рішення про надання йому матеріальної допомоги, характеру немайнових втрат, тяжкості вимушених змін у його життєвих і професійних стосунках, моральних переживаннях, стану здоров`я.

Враховуючи відсутність у матеріалах справи згаданих доказів та пояснень в обґрунтування розрахунку суми моральної шкоди суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення вимог щодо стягнення із відповідача моральної шкоди.

Відтак, у цій частині у задоволенні позову належить відмовити.

Щодо посилань Виконавчого комітету Львівської міської ради на відсутність довідки про наявність/відсутність у власності позивача земельної ділянки, виданої Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області.

Як уже згадувалось раніше, рішенням Куликівської селищної ради Львівського району Львівської області від 24.02.2021 року №64 було передано безоплатно у власність позивачу земельну ділянку площею 0,1500 га для будівництва, обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд в АДРЕСА_1 з кадастровим номером 4622786400:31:000:0018.

Відтак, такі посилання до уваги не беруться.

Що стосується посилання Виконавчого комітету Львівської міської ради на те, що рішення виконавчого комітету органу місцевого самоврядування щодо надання чи відмови у наданні одноразової матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань є правом, а не обов`язком.

Норми Програми чітко передбачають обов`язок виплати матеріальної допомоги у разі якщо особа відповідає встановленим законом вимогам.

Як уже згадувалось, позивач відповідає таким вимогам, а тому такі посилання також не беруться до уваги.

Щодо посилань Управління соціального захисту Департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради та Львівського центру надання послуг учасників бойових дій на те, що Програма діяла до 2022 року та закінчилась 31.12.2022 року, коштів на її виконання у бюджеті Львівської міської територіальної громади на 2023 рік не передбачено.

Позивач первинно звернувся із заявою ще 27.09.2019 року, тобто, до закінчення дії програми.

Відтак, він у повній мірі вправі розраховувати на виплату матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань.

Судом не беруться також інші твердження відповідача та співвідповідачів, з огляду на встановлені обставини.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що бездіяльність Громадської комісії із захисту інтересів учасників антитерористичної операції при Львівському центрі надання послуг учасникам бойових дій, яка полягає у не розгляді поданої позивачем заяви та інших документів для призначення та виплати одноразової матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань в сумі 100000 грн. 00 коп. не відповідає критерію правомірності, передбаченому п.1 ч.2 ст.2 КАС України.

При цьому, суд, у відповідності до ч.2 ст.9 КАС України, вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог та зобов`язати згадану Комісію розглянути подані позивачем заяву та інші документи для призначення та виплати йому одноразової матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань в сумі 100000 грн. 00 коп.

В іншій частині у задоволенні позову належить відмовити.

Щодо судових витрат, то, у відповідності до вимог ст.139 КАС України, такі не належить стягувати із сторін.

Керуючись ст.ст. 19-21, 72-77, 242-246, 255, 293, 295, підп.15.5 п.15 Перехідних положень КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити частково та вийти за межі позовних вимог.

Визнати протиправною бездіяльність Громадської комісії із захисту інтересів учасників антитерористичної операції при Львівському центрі надання послуг учасникам бойових дій, яка полягає у не розгляді поданих ОСОБА_1 заяви від 27.09.2019 року та доданих до неї документів для призначення та виплати одноразової матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань в сумі 100000 грн. 00 коп.

Зобов`язати Громадську комісію із захисту інтересів учасників антитерористичної операції при Львівському центрі надання послуг учасникам бойових дій (адреса: м.Львів, вул.Пекарська, 41; код ЄДРПОУ 40307075) розглянути заяву від 27.09.2019 року та додані до неї документи для призначення та виплатити ОСОБА_1 (адреса: АДРЕСА_2 ; РНОКПП НОМЕР_2 ) передбаченої ухвалою Львівської міської ради №4520 від 23.04.2015 року (зі змінами та доповненнями) одноразової матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань в сумі 100000 грн. 00 коп.

В іншій частині у задоволенні позову відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення через Львівський оружний адміністративний суд, а у разі реєстрації офіційної електронної адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне рішення складено 04 березня 2024 року.

Суддя В.Я.Мартинюк

Дата ухвалення рішення04.03.2024
Оприлюднено07.03.2024
Номер документу117445776
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною бездіяльності

Судовий реєстр по справі —380/7637/23

Ухвала від 13.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 13.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 13.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 04.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Рішення від 04.03.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Мартинюк Віталій Ярославович

Ухвала від 03.10.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Мартинюк Віталій Ярославович

Ухвала від 16.08.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Мартинюк Віталій Ярославович

Ухвала від 14.08.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Мартинюк Віталій Ярославович

Постанова від 26.06.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 29.05.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні