Постанова
від 28.02.2024 по справі 758/12698/23
ПОДІЛЬСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

Справа № 758/12698/23

3/758/51/24

Категорія

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28 лютого 2024 року м. Київ

Подільський районний суд міста Києва в складі головуючого судді Ковбасюк О.О. за участю захисника особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, Бондаренко Г.П., представників Енергетичної митниці Гереги К.М. та Холодкової О.С., розглянувши матеріали, які надійшли від Енергетичної митниці Державної митної служби України, про притягнення до адміністративної відповідальності

ОСОБА_1 , дата народження: ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 , місце реєстрації: АДРЕСА_1 ,, громадянина України, який працює директором ТОВ «ЯРКОН», код ЄДРПОУ: 31678214,

за порушення митних правил, передбачене ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України, -

ВСТАНОВИВ:

До Подільського районного суду міста Києва від Енергетичної митниці надійшли протоколи про порушення митних правил №0337/90300/23, №0338/90300/23, №0339/90300/23, №0340/90300/23 та №0341/90300/23 від 19.10.2023р. (справи №758/12704/23, №758/12699/23, №758/12703/23, №758/12701/23, №758/12698/23), складені стосовно ОСОБА_1 за ч. 1 ст. 483 МК України.

Постановою Подільського районного суду міста Києва від 27 грудня 2023 року вказані справи об`єднані в одне провадження, об`єднаним справам присвоєно №758/12698/23.

Як зазначено в протоколі про порушення митних правил №0337/90300/23 від 19.10.2023р. 14.02.2023, 24.02.2023 та 01.03 2023р. через митний кордон України, пункту пропуску «Ягодин - Дорогуск», митного поста «Ягодин» Волинської митниці з Литовської Республіки в України на адресу ТОВ «ЯРКОН» (Україна, 10030, Житомирська область, м. Житомир, Богунський район, вул. Східна, буд. 88/2, код ЄДРПОУ 31678214) був переміщений товар «Паливо дизельне клас F» загальною вагою 78 410 кг, 94,131 тис. л при 15 ?С, вартістю 69 392,84 Євро.

Зазначений товар був оформлений в Енергетичній митниці за митними деклараціями: типу IM 40EA від 14.02.2023 №23UA903220003520U9, від 24.02.2023 23UA903220004383U2, від 01.03.2023 23UA903220004749U8.

Переміщення товару на митну територію України здійснено на підставі наступних документів: сертифікату якості від 22.01.2023 № 162447; сертифікату якості від 22.01.2023 № 162447; рахунків-фактур від 13.02.2023 № ЕКО 7239, від 22.02.2023 № ЕКО 7263, від 27.02.2023 № ЕКО 7284; міжнародних автотранспортних накладних (CMR) від 13.02.2023 року №539, від 22.02.2023 року №557, від 27.02.2023 року №572; контракту від 29.07.2022 № 2022.07.29.

Відповідно до умов контракту від 29.07.2022 № 2022.07.29., укладеного між ТОВ «ЯРКОН» в особі директора ОСОБА_1 (Покупець) та литовським підприємством ЗАО "EKOENERGIJA" (Granito g 11, LT-02241 Vilnius, Литва) в особі керівника компанії Julijus Srage (Продавець), продавець продає, а покупець купує дизельне паливо.

Відповідно до розділу 1 контракту від 29.07.2022 № 2022.07.29. товар по своїй якості, що поставляється, повинен відповідати стандартам, а якість товару повинно підтверджуватися паспортом якості/сертифікатом відповідності, виданими заводами виробниками або терміналом, які розташовані (розміщені) в країнах-членах ЄС. Продавець зобов`язаний надати Покупцю одночасно з передачею товару наступні документи: інвойс (рахунок-фактуру), міжнародну товаро-транспортну накладну (CMR), паспорт якості/сертифікати відповідності на товар, що відвантажується. Товар вважається поставленим Продавцем по якості - згідно паспортами якості/сертифікатами відповідності.

Згідно з відомостями, зазначеними в наданих до митних органів документах, на митну територію України ввезено товар «Паливо дизельне клас F» походженням з Литовської Республіки. Відповідно до відомостей зазначених в сертифікаті (паспорті) якості від 22.01.2023 № 162447, товар виготовлений підприємством Public Company «Orlen Lietuva» та відповідає вимогам (стандарту) LST EN 590:2022.

Посадовими особами ТОВ «ЯРКОН» під час переміщення товару через митний кордон України до митних органів, з метою підтвердження відомостей про фізико-хімічні показники товару, відповідності нафтопродукту стандарту EN 590 (паливо дизельне) і його ідентифікації, надано документи про якість, а саме сертифікат (паспорт) якості від 22.01.2023 № 162447, який містить відповідні штампи (печатки) заводу виробника - «Orlen Lietuva».

Також з метою підтвердження виробництва зазначеного товару в Литовській Республіці до митних органів України надано декларації про походження товару (заява про країну походження товару, зроблена у зв`язку з вивезенням товару виробником, продавцем, експортером (постачальником) або іншою компетентною особою на комерційному рахунку чи будь-якому іншому документі, який стосується товару), а саме: рахунки-фактури від 13.02.2023 № ЕКО 7239, від 22.02.2023 № ЕКО 7263, від 27.02.2023 № ЕКО 7284, в яких зазначено, що країна походження товару - Литва.

Першого березня 2023 року листом № 20.20-01-01/7/6/211 Держмитслужба проінформувала Енергетичну митницю, щодо використання суб`єктами ЗЕД, з метою приховування походження нафтопродуктів зокрема вироблених в російській федерації, підроблених сертифікатів якості виданих публічною компанією «Orlen Lietuva».

З метою перевірки даної інформації Енергетичною митницею в тому числі дійсності сертифікату якості від 22.01.2023 № 162447 на адресу представництва АТ «ОРЛЕН ЛЕТУВА» в Україні направлені відповідні запити (листи від 21.03.2023 № 7.6-1/7/6/-20.3/13/928 та від 09.06.2023 № 7.6-1/7/6/-20.3/12/2296).

Відповідно до отриманої інформації від представництва АТ «Орлен Летува» в Україні (листи від 20.04.2023 № 63, від 28.04.2023 № 64) та листа Public Company «Orlen Lietuva» від 29.06.2023 № D2(115-9)-1451 (яким надано остаточну комерційну інформацію щодо неіснуючих сертифікатів якості), сертифікат якості від 22.01.2023 № 162447 литовським підприємством «Orlen Lietuva» не видавався (відомості про сертифікат якості з таким номером у підприємства відсутні).

Отже, за висновками Енергетичної митниці з метою дотримання встановлених законодавством України з питань митної справи заборон та обмежень, ідентифікації товару при його переміщенні через митний кордон України митним органам ТОВ «ЯРКОН» було надано документи, а саме сертифікат якості від 22.01.2023 № 162447, що містить відомості про фізико-хімічні показники та виробника товару, факт видачі яких, виробником «Orlen Lietuva» не підтверджено.

Тобто посадовими особами ТОВ «ЯРКОН» вчинено дії спрямовані на переміщення через митний кордон України товару «Паливо дизельне клас F» загальною вагою 78,410 тонн, 94,131 тис. л. при 15°С., вартістю 69 392,84 Євро (2 700 494,76 грн. по курсу НБУ (курсу НБУ на день перетину митного кордону України)) з приховуванням від митного контролю шляхом надання до митного органу, як підстави для переміщення документів, одержаних незаконним шляхом, а саме сертифікату якості від 22.01.2023 № 162447.

Як зазначено Енергетичною митницею, згідно з даними картки обліку особи, яка здійснює операції з товарами, керівником ТОВ «ЯРКОН» є громадянин України ОСОБА_1 . Таким чином, в діях директора ТОВ «Яркон» ОСОБА_1 , наявні ознаки порушення митних правил, передбачених ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України, а саме переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю шляхом поданням митному органу як підстави для переміщення товарів документів, одержаних незаконним шляхом.

Місце вчинення порушення митних правил: пункт пропуску "Ягодин - Дорогуск", відділи митного оформлення № 3 - 6 митного поста "Ягодин" Волинської митниці, час вчинення порушення митних правил 14.02.2023, 24.02.2023 та 01.03.2023 року.

Зазначені дії мають ознаки порушення (порушень) митних правил, передбаченого (передбачених) частиною 1 статті 483 Митного кодексу України.

Як зазначено в протоколі про порушення митних правил №0338/90300/23 від 19.10.2023р. 24.02.2023 через митний кордон України, пункту пропуску «Ягодин - Дорогуск», митного поста «Ягодин» Волинської митниці з Литовської Республіки в України на адресу ТОВ «ЯРКОН» (Україна, 10030, Житомирська область, м. Житомир, Богунський район, вул. Східна, буд. 88/2, код ЄДРПОУ 31678214) був переміщений товар «Бензин неетильований 95, клас D, EN228» загальною вагою 24016 кг, 33,103 тис. л при 15 ?С, вартістю 22410,73 Євро.

Зазначений товар був оформлений в Енергетичній митниці за митною декларацією типу IM 40EA від 24.02.2023 №23UA903220004384U1.

Переміщення товару через митний кордон України здійснено на підставі наступних документів: сертифікат якості від 20.02.2023 № 162949, рахунок-фактури від 22.02.2023 № ЕКО 7265, міжнародної автотранспортної накладної (CMR) від 22.02.2023 № 558, зовнішньоекономічного контракту від 29.07.2022 №2022.07.29.

Відповідно до контракту від 29.07.2022 № 2022.07.29. та доповнення до контракту від 20.02.2023 № 28, укладеного між ТОВ «ЯРКОН» в особі директора ОСОБА_1 (Покупець) та литовським підприємством ЗАО "EKOENERGIJA" (Granito g 11, LT-02241 Vilnius, Литва) в особі керівника компанії Julijus Srage (Продавець), продавець продає, а покупець купує «Бензин А-95 (gasoline 95).

Відповідно до розділу 1 контракту від 29.07.2022 № 2022.07.29. товар по своїй якості, що поставляється, повинен відповідати стандартам, а якість товару повинно підтверджуватися паспортом якості/сертифікатом відповідності, виданими заводами виробниками або терміналом, які розташовані (розміщені) в країнах-членах ЄС. Продавець зобов`язаний надати Покупцю одночасно з передачею товару наступні документи: інвойс (рахунок-фактуру), міжнародну товаро-транспортну накладну (CMR), паспорт якості/сертифікати відповідності на товар, що відвантажується. Товар вважається поставленим Продавцем по якості - згідно паспортами якості/сертифікатами відповідності.

Згідно з відомостями, зазначеними в наданих до митних органів документах, на митну територію України ввезено товар «Бензин неетильований 95 клас D EN228» походженням з Литовської Республіки. Відповідно до відомостей зазначених в сертифікаті (паспорті) якості від 20.02.2023 № 162949, товар виготовлений підприємством Public Company «Orlen Lietuva» та відповідає вимогам (стандарту) LST EN 228:2012-А1:2017

Посадовими особами ТОВ «ЯРКОН» під час переміщення товару через митний кордон України до митних органів, з метою підтвердження відомостей про фізико-хімічні показники товару, відповідності нафтопродукту стандартам LST EN 228:2012-А1:2017 (автомобільний бензин) і його ідентифікації, надано документ про якість, а саме сертифікат (паспорт) якості від 20.02.2023 № 162949, який містить відповідні штампи (печатки) заводу виробника - «Orlen Lietuva».

Також з метою підтвердження виробництва зазначеного товару в Литовській Республіці до митних органів України надано декларації про походження товару (заява про країну походження товару, зроблена у зв`язку з вивезенням товару виробником, продавцем, експортером (постачальником) або іншою компетентною особою на комерційному рахунку чи будь-якому іншому документі, який стосується товару), а саме: рахунок-фактура від 22.02.2023 №ЕКО 7265, в якому зазначено, що країна походження товару - Литовська Республіка.

Першого березня 2023 року листом № 20.20-01-01/7/6/211 Держмитслужба проінформувала Енергетичну митницю, щодо використання суб`єктами ЗЕД, з метою приховування походження нафтопродуктів зокрема вироблених в російській федерації, підроблених сертифікатів якості виданих публічною компанією «Orlen Lietuva».

З метою перевірки даної інформації Енергетичною митницею в тому числі дійсності сертифікату якості від 20.02.2023 № 162949 на адресу представництва АТ «Орлен Летува» в Україні направлені відповідні запити (листи від 21.03.2023 № 7.6-1/7/6/-20.3/13/928 та від 09.06.2023 № 7.6-1/7/6/-20.3/12/2296).

Відповідно до отриманої інформації від представництва АТ «Орлен Летува» в Україні (листи від 20.04.2023 № 63, від 28.04.2023 № 64) та листа Public Company «Orlen Lietuva» від 29.06.2023 № D2(l 15-9)-1451 (яким надано остаточну комерційну інформацію щодо неіснуючих сертифікатів якості), сертифікат якості від 20.02.2023 № 162949 литовським підприємством «Orlen Lietuva» не видавався (відомості про сертифікат якості з таким номером у підприємства відсутні).

Отже, за висновками Енергетичної митниці з метою дотримання встановлених законодавством України з питань митної справи заборон та обмежень, ідентифікації товару при його переміщенні через митний кордон України митним органам ТОВ «ЯРКОН» було надано документи, а саме сертифікат якості від 20.02.2023 № 162949, що містить відомості про фізико-хімічні показники та виробника товару, факт видачі якого, виробником «Orlen Lietuva» не підтверджено.

Тобто посадовими особами ТОВ «ЯРКОН» вчинено дії спрямовані на переміщення через митний кордон України товару «Бензин неетильований 95 клас D EN228» вагою 24 016 кг, 33,103 тис., л. при 15°С, вартістю 22 410,73 Євро або 870054,01 грн. (по курсу НБУ 38,8231 грн. на день перетину митного кордону України) з приховуванням від митного контролю шляхом надання до митного органу, як підстави для переміщення документів, одержаних незаконним шляхом, а саме сертифікату якості від 20.02.2023 № 162949.

Як зазначено Енергетичною митницею, згідно з даними картки обліку особи, яка здійснює операції з товарами керівником ТОВ «ЯРКОН» є громадянин України ОСОБА_1 . Таким чином, в діях директора ТОВ «Яркон» ОСОБА_1 , наявні ознаки порушення митних правил, передбачених ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України, а саме переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю шляхом поданням митному органу як підстави для переміщення товарів документів, одержаних незаконним шляхом.

Місце вчинення порушення митних правил: пункт пропуску "Ягодин - Дорогуск", відділи митного оформлення № 3 - 6 митного поста "Ягодин" Волинської митниці, час вчинення порушення митних правил 24.02.2023 року.

Зазначені дії мають ознаки порушення (порушень) митних правил, передбаченого (передбачених) частиною 1 статті 483 Митного кодексу України.

Як зазначено в протоколі про порушення митних правил №0339/90300/23 від 19.10.2023р. 02.03.2023, 08.03.2023 та 10.03 2023р. через митний кордон України, пункту пропуску «Ягодин - Дорогуск», митного поста «Ягодин» Волинської митниці з Литовської Республіки в України на адресу ТОВ «ЯРКОН» (Україна, 10030, Житомирська область, м. Житомир, Богунський район, вул. Східна, буд. 88/2, код ЄДРПОУ 31678214) був переміщений товар «Паливо дизельне клас F» загальною вагою 77 032 кг, 92,586 тис. л при 15 ?С, вартістю 67 435,60 Євро.

Зазначений товар був оформлений в Енергетичній митниці за митними деклараціями: типу IM 40EA від 03.03.2023 №23UA903220004857U1, від 08.03.2023 №23UA903220005246U8, від 10.03.2023 № 23UA903220005387U2.

Переміщення товару на митну територію України здійснено на підставі наступних документів: сертифікат якості від 23.02.2023 № 162998; рахунків-фактур від 01.03.2023 № ЕКО 7298, від 06.03.2023 № ЕКО 7323, від 08.03.2023 № ЕКО 7337; міжнародних автотранспортних накладних (CMR) від 01.03.2023 № 577, від 06.03.2023 № 601, від 08.03.2023 № 615; зовнішньоекономічний контракт від 29.07.2022 № 2022.07.29.

Відповідно до умов контракту від 29.07.2022 № 2022.07.29., укладеного між ТОВ «ЯРКОН» в особі директора ОСОБА_1 (Покупець) та литовським підприємством ЗАО "EKOENERGIJA" (Granito g 11, LT-02241 Vilnius, Литва) в особі керівника компанії Julijus Srage (Продавець), продавець продає, а покупець купує дизельне паливо.

Відповідно до розділу 1 контракту від 29.07.2022 № 2022.07.29. товар по своїй якості, що поставляється, повинен відповідати стандартам, а якість товару повинно підтверджуватися паспортом якості/сертифікатом відповідності, виданими заводами виробниками або терміналом, які розташовані (розміщені) в країнах-членах ЄС. Продавець зобов`язаний надати Покупцю одночасно з передачею товару наступні документи: інвойс (рахунок-фактуру), міжнародну товаро-транспортну накладну (CMR), паспорт якості/сертифікати відповідності на товар, що відвантажується. Товар вважається поставленим Продавцем по якості - згідно паспортами якості/сертифікатами відповідності.

Згідно з відомостями, зазначеними в наданих до митних органів документах, на митну територію України ввезено товар «Паливо дизельне клас F» походженням з Литовської Республіки. Відповідно до відомостей зазначених в сертифікаті (паспорті) якості від 23.02.2023 № 162998, товар виготовлений підприємством Public Company «Orlen Lietuva» та відповідає вимогам (стандарту) LST EN 590:2022.

Посадовими особами ТОВ «ЯРКОН» під час переміщення товару через митний кордон України до митних органів, з метою підтвердження відомостей про фізико-хімічні показники товару, відповідності нафтопродукту стандарту EN 590 (паливо дизельне) і його ідентифікації, надано документи про якість, а саме сертифікат (паспорт) якості від 23.02.2023 № 162998, який містить відповідні штампи (печатки) заводу виробника - «Orlen Lietuva».

Також з метою підтвердження виробництва зазначеного товару в Литовській Республіці до митних органів України надано декларації про походження товару (заява про країну походження товару, зроблена у зв`язку з вивезенням товару виробником, продавцем, експортером (постачальником) або іншою компетентною особою на комерційному рахунку чи будь-якому іншому документі, який стосується товару), а саме: рахунків-фактур від 01.03.2023 № ЕКО 7298, від 06.03.2023 № ЕКО 7323, від 08.03.2023 № ЕКО 7337 в яких зазначено, що країна походження товару - Литва.

Першого березня 2023 року листом №20.20-01-01/7/6/211 Держмитслужба проінформувала Енергетичну митницю, щодо використання суб`єктами ЗЕД, з метою приховування походження нафтопродуктів зокрема вироблених в російській федерації, підроблених сертифікатів якості виданих публічною компанією «Orlen Lietuva».

З метою перевірки даної інформації Енергетичною митницею в тому числі дійсності сертифікату якості від 23.02.2023 № 162998 на адресу представництва АТ «Орлен Летува» в Україні направлені відповідні запити (листи від 21.03.2023 № 7.6-1/7/6/-20.3/13/928 та від 09.06.2023 № 7.6-1/7/6/-20.3/12/2296).

Відповідно до отриманої інформації від представництва АТ «Орлен Летува» в Україні (листи від 20.04.2023 № 63, від 28.04.2023 № 64) та листа Public Company «Orlen Lietuva» від 29.06.2023 № D2(115-9)-1451 (яким надано остаточну комерційну інформацію щодо неіснуючих сертифікатів якості), сертифікат якості від 23.02.2023 № 162998 литовським підприємством «Orlen Lietuva» не видавався (відомості про сертифікат якості з таким номером у підприємства відсутні).

Отже, за висновками Енергетичної митниці з метою дотримання встановлених законодавством України з питань митної справи заборон та обмежень, ідентифікації товару при його переміщенні через митний кордон України митним органам ТОВ «ЯРКОН» було надано документи, а саме сертифікат якості від 23.02.2023 № 162998, що містить відомості про фізико-хімічні показники та виробника товару, факт видачі яких, виробником «Orlen Lietuva» не підтверджено.

Тобто посадовими особами ТОВ «ЯРКОН» вчинено дії спрямовані на переміщення через митний кордон України товару «Паливо дизельне клас Р» вагою 77 032 кг, 92,586 тис. л. при 15°С, вартістю 67 435,60 Євро або 2 623 207,50 грн. (по курсу НБУ грн. на день перетину митного кордону України) з приховуванням від митного контролю шляхом надання до митного органу, як підстави для переміщення документів, одержаних незаконним шляхом, а саме сертифікату якості від 23.02.2023 № 162998.

Як зазначено Енергетичною митницею, згідно з даними картки обліку особи, яка здійснює операції з товарами керівником ТОВ «ЯРКОН» є громадянин України ОСОБА_1 . Таким чином, в діях директора ТОВ «Яркон» ОСОБА_1 наявні ознаки порушення митних правил, передбачених ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України, а саме переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю шляхом поданням митному органу як підстави для переміщення товарів документів, одержаних незаконним шляхом.

Місце вчинення порушення митних правил: пункт пропуску "Ягодин - Дорогуск", відділи митного оформлення № 3 - 6 митного поста "Ягодин" Волинської митниці, час вчинення порушення митних правил 02.03.2023, 08.03.2023 та 10.03.2023 року.

Зазначені дії мають ознаки порушення (порушень) митних правил, передбаченого (передбачених) частиною 1 статті 483 Митного кодексу України.

Як зазначено в протоколі про порушення митних правил №0340/90300/23 від 19.10.2023р. 04.01.2023 через митний кордон України, пункту пропуску «Ягодин - Дорогуск», митного поста «Ягодин» Волинської митниці з Литовської Республіки в України на адресу ТОВ «ЯРКОН» (Україна, 10030, Житомирська область, м. Житомир, Богунський район, вул. Східна, буд. 88/2, код ЄДРПОУ 31678214) був переміщений товар «Бензин неетильований 95, клас D EN228» загальною вагою 22,196 тонн, 30,657 тис. л при 15 ?С, вартістю 21000,05 Євро.

Зазначений товар був оформлений в Енергетичній митниці за митною декларацією типу IM 40EA від 04.01.2023 №23UA903220000085U4.

Переміщення товару через митний кордон України здійснено на підставі наступних документів: сертифікат якості від 25.12.2022 № 162003, рахунка-фактури від 03.01.2023 № ЕКО 7072, міжнародної автотранспортної накладної (CMR) від 03.01.2023 № 425, зовнішньоекономічного контракту від 29.07.2022 № 2022.07.29.

Відповідно до контракту від 29.07.2022 № 2022.07.29. та доповнення до контракту від 29.12.2022 № 22, укладеного між ТОВ «ЯРКОН» в особі директора ОСОБА_1 (Покупець) та литовським підприємством ЗАО "EKOENERGIJA" (Granito g И, LT-02241 Vilnius, Литва) в особі керівника компанії Julijus Srage (Продавець), продавець продає, а покупець покупає «Бензин А-95 (gasoline 95).

Відповідно до розділу 1 контракту від 29.07.2022 № 2022.07.29. товар по своїй якості, що поставляється, повинен відповідати стандартам, а якість товару повинно підтверджуватися паспортом якості/сертифікатом відповідності, виданими заводами виробниками або терміналом, які розташовані (розміщені) в країнах-членах ЄС. Продавець зобов`язаний надати Покупцю одночасно з передачею товару наступні документи: інвойс (рахунок-фактуру), міжнародну товаро-транспортну накладну (CMR), паспорт якості/сертифікати відповідності на товар, що відвантажується. Товар вважається поставленим Продавцем по якості - згідно паспортами якості/сертифікатами відповідності.

Згідно з відомостями, зазначеними в наданих до митних органів документах, на митну територію України ввезено товар «Бензин неетильований 95 клас D EN228» походженням з Литовської Республіки. Відповідно до відомостей зазначених в сертифікаті (паспорті) якості від 25.12.2022 № 162003, товар виготовлений підприємством Public Company «Orlen Lietuva» та відповідає вимогам (стандарту) LST EN 228:2012-А1:2017.

Посадовими особами ТОВ «ЯРКОН» під час переміщення товару через митний кордон України до митних органів, з метою підтвердження відомостей про фізико-хімічні показники товару, відповідності нафтопродукту стандартам LST EN 228:2012-А1:2017 (автомобільний бензин) і його ідентифікації, надано документ про якість, а саме сертифікат (паспорт) якості від 25.12.2022 № 162003, який містить відповідні штампи (печатки) заводу виробника - «Orlen Lietuva».

Також з метою підтвердження виробництва зазначеного товару в Литовській Республіці до митних органів України надано декларації про походження товару (заява про країну походження товару, зроблена у зв`язку з вивезенням товару виробником, продавцем, експортером (постачальником) або іншою компетентною особою на комерційному рахунку чи будь-якому іншому документі, який стосується товару), а саме: рахунка-фактури від 03.01.2023 № ЕКО 7072, в якому зазначено, що країна походження товару - Литовська Республіка.

Листом №20.20-01-01/7/6/211 від 01.03.2023 Держмитслужба проінформувала Енергетичну митницю, щодо використання суб`єктами ЗЕД, з метою приховування походження нафтопродуктів зокрема вироблених в російській федерації, підроблених сертифікатів якості виданих публічною компанією «Orlen Lietuva».

З метою перевірки даної інформації Енергетичною митницею в тому числі дійсності сертифікату якості від 25.12.2022 № 162003 на адресу представництва АТ «Орлен Летува» в Україні направлені відповідні запити (листи від 21.03.2023 № 7.6-1/7/6/-20.3/13/928 та від 09.06.2023 № 7.6-1/7/6/-20.3/12/2296).

Відповідно до отриманої від представництва АТ «Орлен Летува» в Україні (листи від 20.04.2023 № 63, від 28.04.2023 № 64) та листа Public Company «Orlen Lietuva» від 29.06.2023 № D2(l 15-9)-1451 (яким надано остаточну комерційну інформацію щодо неіснуючих сертифікатів якості), сертифікат якості від 25.12.2022 № 162003 литовським підприємством «Orlen Lietuva» не видавався (відомості про сертифікат якості з таким номером у підприємства відсутні).

Отже, за висновками Енергетичної митниці з метою дотримання встановлених законодавством України з питань митної справи заборон та обмежень, ідентифікації товару при його переміщенні через митний кордон України митним органам ТОВ «ЯРКОН» було надано документи, а саме сертифікат якості від 25.12.2022 № 162003, що містить відомості про фізико-хімічні показники та виробника товару, факт видачі якого, виробником «Orlen Lietuva» не підтверджено.

Тобто, посадовими особами ТОВ «ЯРКОН» вчинено дії, спрямовані на переміщення через митний кордон України товару «Бензин неетильований 95 клас D EN228» вагою 22,196 тонн, 30,657 тис. л. при 15°С, вартістю 21000,02 Євро або 809 295,73 грн. (по курсу НБУ 38,5378 грн. на день перетину митного кордону України) з приховуванням від митного контролю шляхом надання до митного органу, як підстави для переміщення документів, одержаних незаконним шляхом, а саме сертифікату якості від 25.12.2022 № 162003.

Як зазначено Енергетичною митницею, згідно з даними картки обліку особи, яка здійснює операції з товарами керівником ТОВ «ЯРКОН» є громадянин України ОСОБА_1 . Таким чином, в діях директора ТОВ «Яркон» ОСОБА_1 , наявні ознаки порушення митних правил, передбачених ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України, а саме переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю шляхом поданням митному органу як підстави для переміщення товарів документів, одержаних незаконним шляхом.

Місце вчинення порушення митних правил: пункт пропуску "Ягодин - Дорогуск", відділи митного оформлення № 3 - 6 митного поста "Ягодин" Волинської митниці, час вчинення порушення митних правил 04.01.2023 року.

Зазначені дії мають ознаки порушення (порушень) митних правил, передбаченого (передбачених) частиною 1 статті 483 Митного кодексу України.

Як зазначено в протоколі про порушення митних правил №0341/90300/23 від 19.10.2023р. 26.01.2023 через митний кордон України, пункту пропуску «Ягодин - Дорогуск», митного поста «Ягодин» Волинської митниці з Литовської Республіки в України на адресу ТОВ «ЯРКОН» (Україна, 10030, Житомирська область, м. Житомир, Богунський район, вул. Східна, буд. 88/2, код ЄДРПОУ 31678214) був переміщений товар «Бензин неетильований 95, клас D EN228» загальною вагою 23,904 тонн, 33,109 тис. л при 15 ?С, вартістю 22845,21 Євро.

Переміщення товару через митний кордон України здійснено на підставі наступних документів: сертифікат якості від 19.01.2023 № 162391, рахунка-фактури від 24.01.2023 № ЕКО 7162, міжнародної автотранспортної накладної (CMR) від 24.01.2023 № 493, зовнішньоекономічного контракту від 29.07.2022 № 2022.07.29., митної декларації типу «ІМ 40 ЕА» від 24.01.2023 № 23UA903220002050U2.

Зазначений товар був випущений у вільний обіг за тимчасовою митною декларацією типу «ІМ 40 ТН» від 27.01.2023 № 23UA903220002276U0 та оформлений в Енергетичній митниці за додатковою митною декларацією типу «ІМ 40 ДТ» від 13.02.2023 № 23UA903220003516U9.

Відповідно до контракту від 29.07.2022 № 2022.07.29. та доповнення до контракту від 30.12.2022 № 24, укладеного між ТОВ «ЯРКОН» в особі директора ОСОБА_1 (Покупець) та литовським підприємством ЗАО "EKOENERGIJA" (Granito g 11, LT- 02241 Vilnius, Литва) в особі керівника компанії Julijus Srage (Продавець), продавець продає, а покупець покупає «Бензин А-95 (gasoline 95).

Відповідно до розділу 1 контракту від 29.07.2022 № 2022.07.29. товар по своїй якості, що поставляється, повинен відповідати стандартам, а якість товару повинно підтверджуватися паспортом якості/сертифікатом відповідності, виданими заводами виробниками або терміналом, які розташовані (розміщені) в країнах-членах ЄС. Продавець зобов`язаний надати Покупцю одночасно з передачею товару наступні документи: інвойс (рахунок-фактуру), міжнародну товаро-транспортну накладну (CMR), паспорт якості/сертифікати відповідності на товар, що відвантажується. Товар вважається поставленим Продавцем по якості - згідно паспортами якості/сертифікатами відповідності.

Згідно з відомостями, зазначеними в наданих до митних органів документах, на митну територію України ввезено товар «Бензин неетильований 95 клас D EN228» походженням з Литовської Республіки. Відповідно до відомостей зазначених в сертифікаті (паспорті) якості від 19.01.2023 № 162391, товар виготовлений підприємством Public Company «Orlen Lietuva» та відповідає вимогам (стандарту) LST EN 228:2012-А1:2017.

Посадовими особами ТОВ «ЯРКОН» під час переміщення товару через митний кордон України до митних органів, з метою підтвердження відомостей про фізико-хімічні показники товару, відповідності нафтопродукту стандартам LST EN 228:2012-А1:2017 (автомобільний бензин) і його ідентифікації, надано документ про якість, а саме сертифікат (паспорт) якості від 19.01.2023 № 162391, який містить відповідні штампи (печатки) заводу виробника - «Orlen Lietuva».

Також з метою підтвердження виробництва зазначеного товару в Литовській Республіці до митних органів України надано декларацію про походження товару (заява про країну походження товару, зроблена у зв`язку з вивезенням товару виробником, продавцем, експортером (постачальником) або іншою компетентною особою на комерційному рахунку чи будь-якому іншому документі, який стосується товару), а саме: рахунок-фактуру від 24.01.2023 № ЕКО 7162, в якому зазначено, що країна походження товару - Литва.

Листом №20.20-01-01/7/6/211 від 01.03.2023 Держмитслужба проінформувала Енергетичну митницю, щодо використання суб`єктами ЗЕД, з метою приховування походження нафтопродуктів зокрема вироблених в російській федерації, підроблених сертифікатів якості виданих публічною компанією «Orlen Lietuva».

З метою перевірки даної інформації Енергетичною митницею в тому числі дійсності сертифікату якості від 19.01.2023 № 162391 на адресу представництва АТ «Орлен Летува» в Україні направлені відповідні запити (листи від 21.03.2023 № 7.6-1/7/6/-20.3/13/928 та від 09.06.2023 № 7.6-1/7/6/-20.3/12/2296).

Відповідно до отриманої від представництва АТ «Орлен Летува» в Україні (листи від 20.04.2023 № 63, від 28.04.2023 № 64) та листа Public Company «Orlen Lietuva» від 29.06.2023 № D2(l 15-9)-1451 (яким надано остаточну комерційну інформацію щодо неіснуючих сертифікатів якості), сертифікат якості від 19.01.2023 № 162391 литовським підприємством «Orlen Lietuva» не видавався (відомості про сертифікат якості з таким номером у підприємства відсутні).

Отже, за висновками Енергетичної митниці з метою дотримання встановлених законодавством України з питань митної справи заборон та обмежень, ідентифікації товару при його переміщенні через митний кордон України митним органам ТОВ «ЯРКОН» було надано документи, а саме сертифікат якості від від 19.01.2023 № 162391, що містить відомості про фізико-хімічні показники та виробника товару, факт видачі якого, виробником «Orlen Lietuva» не підтверджено.

Тобто, посадовими особами ТОВ «ЯРКОН» вчинено дії спрямовані на переміщення через митний кордон України товару «Бензин неетильований 95 клас D EN228» вагою 23,904 тонн, 33,109 тис. л. при 15°С, вартістю 22845,21 Євро або 908 391,80 грн. (по курсу НБУ 39,7629 грн на день перетину митного кордону України) з приховуванням від митного контролю шляхом надання до митного органу, як підстави для переміщення документів, одержаних незаконним шляхом, а саме сертифікату якості від 19.01.2023 № 162391.

Як зазначено Енергетичною митницею, згідно з даними картки обліку особи, яка здійснює операції з товарами керівником ТОВ «ЯРКОН» є громадянин України ОСОБА_1 . Таким чином, в діях директора ТОВ «Яркон» ОСОБА_1 , наявні ознаки порушення митних правил, передбачених ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України, а саме переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю шляхом поданням митному органу як підстави для переміщення товарів документів, одержаних незаконним шляхом.

Місце вчинення порушення митних правил: пункт пропуску "Ягодин - Дорогуск", відділи митного оформлення № 3 - 6 митного поста "Ягодин" Волинської митниці, час вчинення порушення митних правил 26.01.2023 року.

Зазначені дії мають ознаки порушення (порушень) митних правил, передбаченого (передбачених) частиною 1 статті 483 Митного кодексу України.

В судовому засіданні захисник Бондаренко Г.П. просила закрити справу за відсутністю події та складу правопорушення, передбаченого ч.1 ст.483МК України, в діях ОСОБА_1 посилаючись на те, що в даній справі відсутня загалом подія правопорушення, а також всі складові адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 483 МК України, які складають сукупність юридичних ознак (об`єктивних і суб`єктивних), що визначають вчинене протиправне діяння як конкретне адміністративне правопорушення.

Представники Енергетичної митниці вважала обставини, викладені в протоколах про порушення митних правил, доведеними. Підтримали подані до суду заперечення.

Заслухавши пояснення захисника та представників митного органу, дослідивши матеріали справи, суд дійшов наступних висновків.

Згідно з вимогами ч. 1 ст. 257 МК України декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.

Відповідно до ч. 1 ст. 266 МК України декларант зобов`язаний здійснити декларування товарів відповідно до порядку, встановленого цим Кодексом, на вимогу органу доходів і зборів пред`явити товари для митного контролю і митного оформлення, надати органу доходів і зборів передбачені законодавством документи і відомості, необхідні для виконання митних формальностей, сплатити митні платежі або забезпечити їх сплату відповідно до розділу Х цього Кодексу.

Згідно ч. 5. ст. 265 МК України декларант може здійснювати декларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення самостійно або уповноважувати інших осіб на здійснення декларування від свого імені. У відповідності до ч. 4 та 5 ст. 266 МК України, у разі самостійного декларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення декларантом передбачену цим Кодексом відповідальність за вчинення порушення митних правил у повному обсязі несе декларант. Особа, уповноважена на декларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення від імені декларанта, має такі самі обов`язки, права і несе таку саму відповідальність, що й декларант.

Згідно ч. 1 ст. 195 МК України переміщення товарів через митний кордон України здійснюється у пунктах пропуску через державний кордон України, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України відповідно до міжнародних договорів України, укладених в установленому законом порядку.

Пунктом 49 частини першої статті 4 МК України визначено, що пропуск товарів через митний кордон України - надання митним органом відповідній особі дозволу на переміщення товарів через митний кордон України з урахуванням заявленої мети такого переміщення;

За змістом ст. 458 МК України, порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх органам доходів і зборів для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на органи доходів і зборів цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.

Згідно ст. 9 КУпАП, адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.

Диспозицією ч.1 статті 483 МК України встановлено відповідальність за переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості.

Безпосереднім об`єктом посягання при вчиненні правопорушення, передбаченого статтею 483 МК України, є встановлений порядок переміщення товарів через митний кордон України.

Об`єктивною стороною даного правопорушення є безпосередньо переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України, тобто, розуміється активна поведінка (вчинок) особи. Переміщення предметів із приховуванням від митного контролю - це їх переміщення через митний кордон різними шляхами, зокрема, шляхом подання митному органу, як підстави для переміщення товарів, документів, одержаних незаконним шляхом або таких, що містять неправдиві відомості.

Суб`єктивна сторона адміністративного правопорушення, визначеного ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України, передбачає наявність прямого умислу, тобто винний у скоєнні правопорушення чітко розуміє та усвідомлює обставини і характер незаконного переміщення товарів, предметів через митну територію України і прагне їх ввезти на територію України з порушенням встановленого порядку чи вивезти з України. Таким чином, правопорушення, передбачене ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України, може бути вчинено лише умисно, коли особа знає, що документи, які вона надає митному органу як підставу для переміщення товару є підробленими чи одержані незаконним шляхом або містять неправдиві дані, але бажає таким чином незаконно перемістити товар.

Згідно зі статтею 10 КУпАП адміністративне правопорушення визнається вчиненим умисно, коли особа, яка його вчинила, усвідомлювала протиправний характер своєї дії чи бездіяльності, передбачала її шкідливі наслідки і бажала або свідомо допускала настання цих наслідків.

Суб`єктами адміністративної відповідальності за порушення митних правил можуть бути громадяни, які на момент вчинення такого правопорушення досягли 16-річного віку, а при вчиненні порушень митних правил підприємствами - посадові особи цих підприємств.

Підставою притягнення особи до адміністративної відповідальності є наявність в її діях складу адміністративного правопорушення - сукупності юридичних ознак (об`єктивних і суб`єктивних), що визначаються вчинене протиправне діяння як конкретне адміністративне правопорушення. А відтак, при складанні протоколу про порушення митних правил враховуються ознаки складу правопорушення, які мають узгоджуватись з диспозицією статті, до відповідальності за якою притягується особа. У іншому випадку відсутність однієї із ознак складу правопорушення виключає можливість притягнення особи до відповідальності.

Стаття 494 МК України визначає перелік даних, які повинен містити протокол про порушення митних правил, зокрема, в ньому зазначається місце, час вчинення, вид та характер порушення митних правил.

Доказами у справі про порушення митних правил відповідно до ст. 495 МК України є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку встановлюються наявність або відсутність порушення митних правил, винність особи у його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Такі дані встановлюються: протоколом про порушення митних правил, протоколами процесуальних дій, додатками до зазначених протоколів; поясненнями свідків; поясненнями особи, яка притягується до відповідальності; висновком експерта; іншими документами (належним чином завіреними їх копіями або витягами з них) та інформацією, у тому числі тими, що перебувають в електронному вигляді, а також товарами - безпосередніми предметами порушення митних правил, товарами із спеціально виготовленими сховищами (тайниками), що використовувалися для приховування безпосередніх предметів порушення митних правил від митного контролю, транспортними засобами, що використовувалися для переміщення безпосередніх предметів порушення митних правил через митний кордон України.

Відповідно до Постанови Пленуму Верховного Суду України №8 від 03 червня 2005 року «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил» незаконно одержаними слід визнавати документи, які особа отримала за відсутності законних підстав або з порушенням установленого порядку.

Судом встановлено, що 04.01.2023 р, 26.01.2023р. та 24.02.2023р., через митний кордон України, пункт пропуску «Ягодин - Дорогуск» митного поста «Ягодин» Волинської митниці з Литовської Республіки в України на адресу ТОВ «ЯРКОН» (Україна, 10030, Житомирська область, м. Житомир, вул. Східна, буд. 88/2, код ЄДРПОУ 31678214) був переміщений товар «Бензин неетильований 95, клас D, EN228» загальною вагою 70,116 тон, вартістю 66 255,99 Євро.

Зазначений товар був оформлений Енергетичною митницею за митними деклараціями типу IM 40 EA №23UA903220000085U4 від 04.01.2023р., №23UA903220004384U1 від 24.02.2023р. та типу ІМ 40 ТН №23UA903220002276U0 від 27.01.2023р.

Партія бензину неетильованого 95, клас D, EN228, який був випущений у вільний обіг за митною декларацією типу ІМ 40 ТН №23UA903220002276U0 від 27.01.2023р., був попередньо заявлений до митного оформлення за митною декларацією типу ІМ 40 ЕА №23UA903220002050U2 від 24.01.2023р. У процесі здійснення митного оформлення даної партії товару Енергетичною митниці було проведено відбір проб (зразків) товару, які були направлені до Спеціалізованої лабораторії з питань експертизи та досліджень Держмитслужби (СЛЕД Держмитслужби) на дослідження. 09.02.2023р. СЛЕД Держмитслужби складено висновок №142000-3101-0143, згідно якого результати, отримані в ході дослідження проби товару не суперечать інформації зазначеній у графі 31 митної декларації щодо якісного хімічного складу. Визначені величини наданої на дослідження проби товару не суперечать вимогам і нормам відповідних показників, наведених у додатку 2 «Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив», затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 927.

13.02.2023р. Енергетичною митницею було оформлено бензин неетильованого 95, клас D, EN228 за додатковою до тимчасової митною декларацією ІМ 40 ДТ №23UA903220003516U9.

Судом також встановлено, що 14.02.2023р., 24.02.2023р. та 01.03 2023р., 02.03.2023р., 08.03.2023р. та 10.03 2023р., через митний кордон України, пункт пропуску «Ягодин - Дорогуск» митного поста «Ягодин» Волинської митниці з Литовської Республіки в України на адресу ТОВ «ЯРКОН» (Україна, 10030, Житомирська область, м. Житомир, вул. Східна, буд. 88/2, код ЄДРПОУ 31678214) був переміщений товар «Паливо дизельне клас F» загальною вагою 155,442 тони, вартістю 136 828,44 Євро.

Зазначений товар був оформлений за митними деклараціями типу IM 40 EA від 14.02.2023 № 23UA903220003520U9, від 24.02.2023 23UA903220004383U2, від 01.03.2023 23UA903220004749U8, від 03.03.2023 №23UA903220004857U1, від 08.03.2023 №23UA903220005246U8, від 10.03.2023 № 23UA903220005387U2.

Поставка нафтопродуктів на адресу ТОВ «ЯРКОН» відбувалася на підставі контракту №2022.07.29 від 29.07.2022р., укладеного з компанією ЗАТ «Ekoenergija», Литва, та товаросупровідних документів.

Як вбачається з матеріалів справи, директор ТОВ «ЯРКОН» ОСОБА_1 , отримавши запрошення від Енергетичної митниці № 7.6-3/7.6-20.1/13/2263 від 08.06.2023 р., надав свої пояснення листом №8 від 16.06.2023р. щодо заданих у запрошенні питань, які стосувалися декларування товарів за митними деклараціями від 14.02.2023 №23UA903220003520U9, від 24.02.2023 №23UA903220004383U2, від 01.03.2023 №23UA903220004749U8, від 03.03.2023 №23UA903220004857U1, від 08.03.2023 №23UA903220005246U8, від 10.03.2023 №23UA903220005387U2, від 04.01.2023 №23UA903220000085U4, від 24.02.2023 №23UA903220004384U1 та від 27.01.202. №23UA903220002276U0.

У протоколах про порушення митних правил №0337/90300/23, №0338/90300/23 №0339/90300/23, №0340/90300/23, № 0341/90300/23 від 19.10.2023 митний орган зазначив, що посадовими особами ТОВ «ЯРКОН» вчинено дії спрямовані на переміщення через митний кордон України товару з приховуванням від митного контролю шляхом надання до митного органу, як підстави для переміщення документів, одержаних незаконним шляхом, а саме сертифікатів якості № 162447 від 22.01.2023, № 162998 від 23.02.2023, № 162949 від 20.02.2023, № 162003 від 25.12.2022 та №162391 від 19.01.2023. Також у протоколах вказано, що в діях директора ТОВ «Яркон» ОСОБА_1 , наявні ознаки порушення митних правил, передбачених ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України, а саме переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю шляхом поданням митному органу як підстави для переміщення товарів документів, одержаних незаконним шляхом.

Однак, ні протоколи, ні інші матеріали справи не містять розкриття поняття «документів, одержаних незаконним шляхом», а саме не визначають, у який саме незаконний спосіб чи з порушенням якого порядку ОСОБА_1 було отримано документи - сертифікати якості.

За умовами п. 2.1. Контракту №2022.07.29 від 29.07.2022 якість товару підтверджується паспортом якості/сертифікатом відповідності, що видається заводами виробниками або терміналом, розміщеними в країнах - членах ЄС.

Згідно п. 4.1.2. Контракту разом з передачею товару продавець зобов`язаний передати покупцю наступні документи: міжнародну товаротранспортну накладну (CMR), AAD документ, паспорт якості/сертифікат відповідності товару, що поставляється, інвойс (рахунок-фактуру).

Таким чином, ТОВ «ЯРКОН» є покупцем нафтопродуктів, при цьому згідно договірних умов Контракту, саме на продавця ЗАТ (UAB) «Ekoenergija» покладено обов`язок забезпечити товар належної якості на підтвердження чого продавець має надати сертифікат якості.

Як видно з матеріалів справи, на запит ТОВ «ЯРКОН» продавець UAB «Ekoenergija» надало відповідь - лист від 17.01.2024. Згідно даного листа вбачається, що сертифікати якості №162447, №162998, №162949, №162003 та №162391 UAB «Ekoenergija» надало водіям перевізника, також вони були направлені в електронному вигляді безпосередньо ТОВ «ЯРКОН». UAB «Ekoenergija» вказаним листом та доданими до нього документами підтверджує, що товари було придбано останнім безпосередньо у виробника АВ «Orlen Lietuva».

Також суд звертає увагу, що у графах 5 міжнародних товаротранспортних накладних CMR № 539 від 13.02.2023 р., №557 від 22.02.2023р., № 572 від 27.02.2023р., № 577 від 01.03.2023 р., №601 від 06.03.2023р. та № 615 від 08.03.2023р., № 558 від 22.02.2023 р., № 425 від 03.01.2023 р., № 493 від 24.01.2023 р. вказані відповідні сертифікати якості, що з огляду на норму ст. 11 Конвенції про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів від 19 травня 1956 р., яка передбачає, що відправник додає до вантажної накладної необхідні документи або надає їх в розпорядження перевізника, і забезпечує його всією інформацією, якої він може потребувати, підтверджує передачу сертифікатів якості перевізнику, та те, що продавцем ЗАТ «Ekoenergija» було надано сертифікати з пакетом товаросупровідних документів, який супроводжував товар при переміщенні через митний кордон України.

Щодо посилання в протоколах про порушення митних правил № 0337/90300/23, № 0338/90300/23 № 0339/90300/23, № 0340/90300/23, № 0341/90300/23 від 19.10.2023 на інформацію від представництва АТ «Орлен Летува» в Україні (листи від 20.04.2023 № 63, від 28.04.2023 № 64) та лист Public Company «Orlen Lietuva» від 29.06.2023 № D2(l 15-9)-1451, суд зазначає, що дані листи не містять інформації, що посадовими особами ТОВ «ЯРКОН», зокрема ОСОБА_1 , було отримано документи незаконним шляхом, чи що сертифікати якості №162447 від 22.01.2023р., № 162998 від 23.02.2023р., № 162949 від 20.02.2023р., № 162003 від 25.12.2022р. та № 162391 від 19.01.2023р. не видавалися литовським підприємством «Orlen Lietuva».

Дослідивши у сукупності вказані докази суд приходить до висновку, що товаросупровідні документи разом з сертифікатами якості № 162447 від 22.01.2023р., № 162998 від 23.02.2023р., № 162949 від 20.02.2023р., № 162003 від 25.12.2022р. та № 162391 від 19.01.2023р. надавалися перевізнику та отримувачу продавцем та відправником - компанією ЗАТ «Ekoenergija» у відповідності до умов Контракту №2022.07. 29. від 29.07.2022р., а отже були отримані ТОВ «ЯРКОН» законним шляхом, що виключає подію правопорушень, викладених в протоколах про порушення митних правил Енергетичної митниці, та підтверджує відсутність об`єктивної сторони в діях ОСОБА_1 .

Крім того, у протоколах про порушення митних правил №0337/90300/23, №0338/90300/23 № 0339/90300/23, № 0340/90300/23, №0341/90300/23 від 19.10.2023 не розкрито об`єктивну сторону правопорушення, не вказано конкретно, що саме здійснив ОСОБА_1 - переміщення чи дії, спрямовані на переміщення товарів з приховуванням, а також не вказано, у чому полягає приховування товару чи намір його приховати з огляду на те, що і паливо дизельне класу F і бензин неетильований 95, клас D, EN228 були пропущені через митний кордон Волинською митницею та оформлені Енергетичною митницею в режимі імпорту. Енергетичною митницею не надано жодних рішень чи доказів, які б підтвердили, що ці товари є фактично іншими, ніж оформлені, або що інформація про задекларовані товари не відповідає даним, вказаним у товаросупровідних документах.

Стосовно протоколу про порушення митних правил №0341/90300/23 від 19.12.2023р. суд звертає увагу також на те, що якість та фізико-хімічні властивості бензину неетильованого 95 клас D, EN228, заявленого до митного оформлення за митною декларацією №23UA903220002050U2 від 24.01.2023р., підтверджені СЛЕД Держмитслужби у висновку №142000-3101-0143 від 09.02.2023р. та Енергетичною митницею, яка оформила на підставі цього висновку товар за додатковою митною декларацією №23UA903220003516U9, це спростовує сумніви у правдивості заявлених декларантом відомостей про товар. Дана обставина виключає наявність події порушення митних правил, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, як такої.

Таким чином, об`єктивна сторона складу правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, в діях ОСОБА_1 відсутня.

Крім того, Енергетичною митницею не подано до суду доказів того, що саме ОСОБА_1 здійснював переміщення чи дії, спрямовані на переміщення товару через митний кордон України чи його декларування. Натомість суд звертає увагу, що у графах 23 міжнародних товаротранспортних накладних CMR та у копіях документів контролю доставки, поданих Енергетичною митницею, вказані дані про фізичних осіб - перевізників, серед яких відсутній ОСОБА_1 . У графах 14 та 54 митних декларацій від 14.02.2023 № 23UA903220003520U9, від 24.02.2023 23UA903220004383U2, від 01.03.2023 23UA903220004749U8, від 03.03.2023 № 23UA903220004857U1, від 08.03.2023 № 23UA903220005246U8, від 10.03.2023 № 23UA903220005387U2, від 04.01.2023р. №23UA903220000085U4, від 24.02.2023р. №23UA903220004384U1 та від 27.01.2023р. №23UA903220002276U0. вказано декларантом ТОВ «КВАЛІ ТЕК» та агента з митного оформлення ОСОБА_2 , а не ОСОБА_1 . Як видно з пояснень ТОВ «КВАЛІ ТЕК» у листі від 08.06.2023 р. №0806/23, декларування товарів ТОВ «ЯРКОН» здійснювалося митним брокером ТОВ «КВАЛІ ТЕК».

Отже у суду відсутні підстави вважати, що саме ОСОБА_1 вчинялися активні дії, передбачені диспозицією ч. 1 ст. 483 МК України, тобто здійснювалося переміщення товарів та/або подавалися митному органу будь-які документи, як підстава для переміщення товарів через митний кордон України, зокрема одержані незаконним шляхом.

Власник чи представник власника товару підлягає відповідальності лише у тому випадку, коли він здійснював декларування товару або з метою приховування від митного контролю особисто вчиняв будь-які дії, що складають об`єктивну сторону такого порушення. При цьому таке діяння за суб`єктивною стороною характеризується прямим умислом на подання митному органу документів, отриманих незаконним шляхом. За відсутності зазначених умов само по собі зайняття особою керівної посади на підприємстві - власника товару, не утворює в її діях складу правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МУ України.

Таким чином, особа підлягає відповідальності за ч. 1 ст. 483 МК України лише у тому випадку, коли вона з метою приховування від митного контролю особисто вчиняла дії, що складають об`єктивну сторону такого порушення. Матеріали справи не містять доказів, що ОСОБА_1 вчиняв будь-яку із дій, передбачених диспозицією ч. 1 ст. 483 МК України.

Виходячи з вищевикладеного та з огляду на те, що суду не надано належних доказів умисного переміщення товару чи наміру умисно перемістити товар через митний кордон України з приховуванням від митного контролю шляхом подання митному органу як підстави для переміщення товару документів, одержаних незаконним шляхом, суд приходить до висновку про недоведеність також умислу ОСОБА_1 вчиняти правопорушення, передбачене ч. 1 ст. 483 МК України.

Згідно з положеннями п. 3 ч. 1 ст. 8 МК України державна митна справа здійснюється на основі принципів: законності та презумпції невинуватості.

Відповідно до ст. 251 КУпАП, обов`язок щодо збирання доказів покладається на осіб, уповноважених на складання протоколів про адміністративні правопорушення, визначених статтею 255 цього Кодексу. ЄСПЛ також неодноразово підкреслював, що обов`язок адміністративного органу нести тягар доведення є складовою презумпції невинності і звільняє особу від обов`язку доводити свою непричетність до скоєння порушення.

Відповідно до Рішення Конституційного Суду України від 22.12.2010 № 23-рп/2010 адміністративна відповідальність в Україні та процедура притягнення до неї ґрунтується на конституційних принципах, в тому числі і закріпленій в ст. 62 Конституції України презумпції невинуватості.

Згідно зі ст. 62 Конституції України обвинувачення не може ґрунтуватися на доказах, одержаних незаконним шляхом, а також на припущеннях. Усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь.

Відповідно до п. 39 Постанови Верховного Суду від 08.07.2020 у справі № 463/1352/16-а у силу принципу презумпції невинуватості, що підлягає застосуванню у справах про адміністративні правопорушення, всі сумніви щодо події порушення та винності особи, що притягується до відповідальності, тлумачаться на її користь. Недоведені подія та вина особи мають бути прирівняні до доведеної невинуватості цієї особи.

За змістом ч.1 ст.17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

У рішенні від 10.02.1995 у справі «Аллене де Рібемон проти Франції», Європейський Суд з прав людини зазначив, що сфера застосування принципу презумпції невинуватості значно ширше, ніж це передбачають: презумпція невинності обов`язкова не тільки для кримінального суду, який вирішує питання про обґрунтованість обвинувачення, а й для всіх інших суспільних відносин.

У справі «Barbera, Messegu and Jabardo v. Spain» від 06.12.1998 (п. 146) ЄСПЛ, зазначено, що принцип презумпції невинності вимагає серед іншого, щоб, виконуючи свої обов`язки, судді не починали розгляд справи з упередженої думки, що особа скоїла правопорушення, яке ставиться їй в провину; всі сумніви, щодо її винуватості повинні тлумачитися на користь цієї особи.

У рішенні ЄСПЛ від 21.07.2011 у справі «Коробов проти України» ЄСПЛ вказав, що при оцінці доказів Суд, як правило, застосовує критерії доведення «поза розумним сумнівом».

У відповідності до п. 43 Рішення ЄСПЛ від 14.02.2008 у справі «Кобець проти України» (з урахуванням первісного визначення принципу "поза розумним сумнівом" у справі "Авшар проти Туреччини") доказування, зокрема, має випливати із сукупності ознак чи неспростованих презумпції, достатньо вагомих, чітких та узгоджених між собою, а за відсутності таких ознак не можна констатувати, що винуватість особи доведено поза розумним сумнівом. Обов`язок всебічного і неупередженого дослідження судом усіх обставин справи в цьому контексті означає, що для того, щоб визнати винуватість доведеною поза розумним сумнівом, версія обвинувачення має пояснювати всі встановлені судом обставини, що мають відношення до події, яка є предметом судового розгляду. Суд не може залишити без уваги ту частину доказів та встановлених на їх підставі обставин лише з тієї причини, що вони суперечать версії обвинувачення. Наявність таких обставин, яким версія обвинувачення не може надати розумного пояснення або які свідчать про можливість іншої версії інкримінованої події, є підставою для розумного сумніву в доведеності вини особи.

Отже, вина ОСОБА_1 поза розумним сумнівом не доведена, що свідчить про відсутність суб`єктивної сторони складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України.

Згідно зі ст. 487 МК України провадження у справах про порушення митних правил здійснюється відповідно до цього Кодексу, а в частині, що не регулюється ним, відповідно до законодавства України про адміністративні правопорушенням.

Відповідно до п. 1 ст. 247 КУпАП провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за відсутності події і складу адміністративного правопорушення.

Таким чином, суд приходить до висновку, що існують всі підстави для закриття провадження у справі про адміністративне правопорушення на підставі п. 1 ч. 1 ст. 247 КУпАП - відсутність події і складу адміністративного правопорушення.

На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 9-11, 221, 247, 252, 256, 280, 283, 284 Кодексу України про адміністративні правопорушення, ст. ст. 483, 486, 489, 494-496, 527, 528, 529 Митного кодексу України,

П О С Т А Н О В И В:

Провадження у справі про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за порушення митних правил, передбачене ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України, закрити на підставі п.1 ч.1 ст. 247 КУпАП за відсутністю події та складу адміністративного правопорушення.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги.

Постанова може бути оскаржена особою, яку притягнуто до адміністративної відповідальності, її законним представником, захисником, потерпілим, його представником протягом десяти днів з дня винесення постанови до Київського апеляційного суду через Подільський районний суд м. Києва.

Суддя Олена КОВБАСЮК

СудПодільський районний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення28.02.2024
Оприлюднено07.03.2024
Номер документу117461664
СудочинствоАдмінправопорушення
КатегоріяСправи про порушення митних правил, які підлягають розгляду в судовому порядку Митний кодекс 2012 р. Переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю

Судовий реєстр по справі —758/12698/23

Постанова від 12.06.2024

Адмінправопорушення

Київський апеляційний суд

Кулікова Світлана Василівна

Постанова від 28.02.2024

Адмінправопорушення

Подільський районний суд міста Києва

Ковбасюк О. О.

Постанова від 27.12.2023

Адмінправопорушення

Подільський районний суд міста Києва

Ковбасюк О. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні