ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
06 березня 2024 року Справа № 280/10958/23 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді АртоузО.О., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Приватного сільськогосподарського підприємства «Мир» (вул. Миру, б. 39А, с. Темирівка, Гуляйпільський р-н, Запорізька обл., 70202, ЄДРПОУ 30000942) представник Сивоненко Олена Володимирівна (Запорізька обл., м. Гуляйполе, вул. Шевченка, б. 19, 70202, РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, Україна, 69107, Запорізька обл., місто Запоріжжя, пр. Соборний, 166, ЄДРПОУ 44118663) про визнання протиправним та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії
ВСТАНОВИВ:
29 грудня 2023 року до Запорізького окружного адміністративного суду засобами системи «Електронний суд» надійшла позовна заява Приватного сільськогосподарського підприємства «Мир» (далі позивач) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (далі відповідач) про визнання протиправним та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, відповідно до якої позивач просить суд:
визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Запорізькій області (місцезнаходження: 69107, Україна, 69107, Запорізька обл., місто Запоріжжя, пр. Соборний, 166 Код за ЄДРПОУ 44118663) від 28.02.2023 № 8753/6/08-01-04-05-03 щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків приватним сільськогосподарським підприємством «МИР» (місцезнаходження: вул. Миру, б. 39А, с. Темирівка, Гуляйпільський р-н, Запорізька обл., 70202, код за ЄДРПОУ 300000942) свого податкового обов`язку;
визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Запорізькій області (місцезнаходження: 69107, Україна, 69107, Запорізька обл., місто Запоріжжя, пр. Соборний, 166, код за ЄДРПОУ 44118663) від 01.09.2023 № 35950/6/08-01-04-05-03 щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків приватним сільськогосподарським підприємством «МИР» (місцезнаходження: вул. Миру, б. 39А, с. Темирівка, Гуляйпільський р-н, Запорізька обл., 70202, код за ЄДРПОУ 300000942) свого податкового обов`язку;
визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Запорізькій області (місцезнаходження: 69107, Україна, 69107, Запорізька обл., місто Запоріжжя, пр. Соборний, 166, код за ЄДРПОУ 44118663) від 30.11.2023 № 47940/6/08-01-04-05-03 щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків приватним сільськогосподарським підприємством «МИР» (місцезнаходження: вул. Миру, б. 39А, с. Темирівка, Гуляйпільський р-н, Запорізька обл., 70202, код за ЄДРПОУ 300000942) свого податкового обов`язку;
стягнути на користь Приватного сільськогосподарського підприємства «МИР» (місцезнаходження: вул. Миру, б. 39А, с. Темирівка, Гуляйпільський р-н, Запорізька обл., 70202, код за ЄДРПОУ 300000942) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Запорізькій області (місцезнаходження: 69107, Україна, 69107, Запорізька обл., місто Запоріжжя, пр. Соборний, 166, код за ЄДРПОУ 44118663) судові витрати.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що має податкову адресу та здійснює господарську діяльність на території Гуляйпільської міської територіальної громади Запорізької області, яка входить до Переліку територіальних громадах, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні). З метою забезпечення безпеки життя та здоров`я працівників, переважну більшість співробітників підприємства евакуйовано в більш безпечні населені пункти. 28 вересня 2022 року позивачем подано контролюючому органу заяву підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України та документи про відсутність можливості виконання обов`язків. Відповідачем 15.11.2022 прийнято рішення № 29565/6/08-01-04-05-03 щодо не можливості своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку. Оскільки обставини, що зумовили неможливість виконання платником податків обов`язків продовжують існувати, а періоди, підприємство добросовісно щокварталу інформує податковий орган про зазначені обставини. Із заявою підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків підприємство зверталося лише один раз 28.09.2022, проте:28.02.2023 відповідачем прийнято рішення № 8753/6/08-01-04-05-03 щодо можливості своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку. 01 вересня 2023 року відповідачем прийнято рішення № 35950/6/08-01-04-05-03 щодо можливості своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку. 30 листопада 2023 року відповідачем прийнято рішення № 47940/6/08-01-04-05-03 щодо можливості своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку. Останні три рішення вмотивовані порушенням строку звернення із заявою, встановленого п. 3 розділу II Порядку, щодо неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку з дотримання термінів подання звітності, зазначеної в заяві. Оскаржувані рішення позивач вважає невмотивованими, безпідставними, а тому при їх прийнятті відповідач діяв не у порядку та не у спосіб, передбаченими чинним законодавством з огляду на, що позивач звернувся з даним позовом до суду. Позивач просить задовольнити позовні вимоги.
Ухвалою суду від 03.01.2024 позовну заяву залишено без руху та надано позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви шляхом подання до суду заяви про поновлення пропущеного строку звернення до суду або обґрунтувань, за яких позивач вважає, що строк звернення до суду не пропущений разом із доказами на підтвердження таких обставин.
Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 17.01.2024 позовну заяву Приватного сільськогосподарського підприємства «Мир» представник Сивоненко Олена Володимирівна до Головного управління ДПС у Запорізькій області про визнання протиправним та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії в частині визнання протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Запорізькій області від 28.02.2023 № 8753/6/08-01-04-05-03 щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків приватним сільськогосподарським підприємством «МИР» свого податкового обов`язку повернуто позивачу.
Ухвалою суду від 17.01.2024 відкрито спрощене позовне провадження у справі в частині позовних вимог про визнати протиправними та скасування рішень Головного управління Державної податкової служби у Запорізькій області від 01.09.2023 №35950/6/08-01-04-05-03 та від 30.11.2023 № 47940/6/08-01-04-05-03 щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків приватним сільськогосподарським підприємством «МИР» свого податкового обов`язку, вирішено здійснити розгляд справи без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) та без проведення судового засідання.
25 січня 2024 року до Запорізького окружного адміністративного суду засобами системи «Електронний суд» надійшов відзив Головного управління ДПС у Запорізькій області на позовну заяву. Представник відповідача заперечує проти задоволення позовних вимог та зазначає, що Головним управлінням було розглянуто заяву платника та документи без номеру та дати (вх. №38316/6 від 28.09.2022) та додатково надані пояснення від без номеру та дати (вх. № 4386/7 від 21.10.2022) про неможливість виконання ПСП «Мир» своїх обов`язків та прийнято Рішення від 15.11.2022 №29565/6/08-01-04-05-03 щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку. Головним управлінням було розглянуто заяви платника та документи вх. № 6812/6 від 10.02.2023, вх.№41311/6 від 15.08.2023, №10 від 17.11.2023 (вх.№59769/6 від 17.11.2023), про неможливість виконання ПСП «Мир» своїх обов`язків та прийнято Рішення від 28.02.2023 №8753/6/08-01-04-05-03, від 01.09.2023 № 35950/6/08-01-04-05-03 та від 30.11.2023 № 47940/6/08-01-04-05-03 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку щодо дотримання термінів подання звітності, зазначеної в заяві, у зв`язку із порушенням платником строку звернення з заявою. Позивач має право подати до контролюючого органу заяву та документи, інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, з урахуванням вимог Кодексу та Порядку, одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов`язків, але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків. Враховуючи дату звернення позивача до відповідача із заявою про відсутність можливості своєчасно виконувати податковий обов`язок під час воєнного стану (10.02.2023), а також відсутність в матеріалах справи доказів на підтвердження факту відновлення у позивача можливості виконувати свій податковий обов`язок, Головне управління ДПС у Запорізькій області правомірно прийняло рішення щодо можливості виконання ПСП «Мир» свого податкового обов`язку, яке відповідає пунктам 7, 8 розділу ІІ Порядку №225. Відповідачем, також, не встановлено причинно-наслідковий зв`язок між зазначеними в заяві позивача обставинами та безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та неможливістю виконання ним податкового обов`язку. Позивач продовжує здійснювати господарську діяльність здійснює операції з придбання товарів, подає звітність (за лютий травень 2022 року). Згідно ІКП (зведена) станом 31.12.2022 наявна заборгованість зі сплати податків та зборів. Сплата податків та зборів, подання звітності, реєстрація в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування після 30.09.2022 відсутня. Враховуючи вищевикладене, відповідач вважає оскаржувані рішення правомірними та просить суд у задоволенні позову відмовити.
Заперечуючи проти позиції відповідача, позивачем подано до суду засобами системи «Електронний суд» відповідь на відзив, яка надійшли до суду 01.02.2024 та долучена до матеріалів справи. В обґрунтування своєї позиції позивач вказує на те, що із заявою підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України підприємство зверталося лише один раз 28.09.2022. Відповідачем 15.11.2022 прийнято рішення № 29565/6/08-01-04-05-03 щодо не можливості своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку. Заява вх.. ДПС від 15.08.2023 та заява вх. ДПС від 17.11.2023 інформує відповідача про продовження існування обставин, які перешкоджають виконувати податкові обов`язки та просить врахувати зазначені вище обставини в рішенні № 29565/6/08-01-04-05-03 від 15.11.2022. Заява вх. ДПС від 15.08.2023 та заява вх. ДПС від 17.11.2023 не містить прохання скасовувати рішення від 15.11.2022 чи/або приймати інше рішення. Заява вх. ДПС від 15.08.2023 та заява вх. ДПС від 17.11.2023 не є заявами в розумінні абз. 2 п. 3 розділу ІІ та абз. 2 п. 4 розділу ІІ Порядку, затвердженому наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225. Діюче законодавство не забороняє листування з податковим органом. У відповідача були відсутні підстави розглядати заяви від 15.08.2023 та від 17.11.2023 у порядку абз.2 п.4 розділу ІІ Порядку та застосовувати наслідки передбачені п. 7 розділу ІІ Порядку, а отже рішення є неправомірними. Позивач просить суд задовольнити в повному обсязі позовні вимоги.
Відповідачем 07.02.2024 засобами системи «Електронний суд» надано до суду заперечення на відповідь на відзив, які за своїм змістом відповідають раніше поданому відзиву.
Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 06.03.2024 відмовлено у задоволенні клопотань представників Головного управління ДІІС у Запорізькій області та Приватного сільськогосподарського підприємства «Мир» про розгляд адміністративної справи у судовому засіданні з повідомленням сторін.
Згідно з пунктом 2 частини першої статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд розглядає за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справи щодо оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг.
Відповідно до пункту 1 частини 3 статті 243 КАС України, у виняткових випадках залежно від складності справи складення рішення, постанови у повному обсязі може бути відкладено на строк не більш як десять, а якщо справа розглянута у порядку спрощеного провадження - п`ять днів з дня закінчення розгляду справи.
Згідно з частиною 4 статті 243 КАС України, судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
Розглянувши наявні у справі матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, суд зазначає наступне.
З матеріалів справи судом встановлено, що позивач - Приватне сільськогосподарське підприємство «Мир» (код ЄДРПОУ 30000942) (далі ПСП «Мир») зареєстроване як юридична особа 14.12.1999.
Відповідно Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ПСП «Мир» зареєстроване за адресою Україна, 70210, Запорізька обл., Гуляйпільський р-н, село Темирівка, вул. Миру, буд. 39, А і здійснює наступні види економічної діяльності за КВЕД: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний); 01.19 Вирощування інших однорічних і дворічних культур; 01.28 Вирощування пряних, ароматичних і лікарських культур; 01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві; 01.63 Післяурожайна діяльність; 10.61 Виробництво продуктів борошномельно-круп`яної промисловості; 10.73 Виробництво макаронних виробів і подібних борошняних виробів; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 56.29 Постачання інших готових страв; 49.39 Інший пасажирський наземний транспорт, н.в.і.у.; 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель; 43.11 Знесення; 81.29 Інші види діяльності із прибирання; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.
28 вересня 2022 року ПСП «Мир» звернулося до Головного управління ДПС у Запорізькій області із заявою про підтвердження можливості чи не можливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України. У вказаній заяві позивачем повідомлено податковому органу про відсутність можливості подати податкову звітність: податкові декларації з ПДВ за квітень-серпень 2022 року; об`єднану звітність ПДФО та ЄСВ за 2-3 квартали 2022 року; податкову декларацію з екологічного податку за 1-3 квартали 2022 року; податкову декларацію з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин (води) за 1 -3 квартали 2022 року. До заяви додано копію наказу «Про призупинення роботи товариства та дії трудових договорів з працівниками» від 01.04.2022 № 14, копію витягу з ЄРДР, копію акту неможливості доступу до території товариства у зв`язку з веденням активних бойових дій та знаходженням на території бойових снарядів, що становлять загрозу для життя та здоров`я посадових осіб товариства.
21 жовтня 2022 року на попереднє рішення відповідача позивачем додатково надано довідку, що підтверджує факт ведення бойових дій на території за місцезнаходженням підприємства та його виробничих потужностей.
Головним управлінням ДПС у Запорізькій області прийнято Рішення від 15.11.2022 №29565/6/08-01-04-05-03 щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку. Підстави: наведені платником обставини свідчать про неможливість виконання податкових обов`язків щодо дотримання термінів подання звітності з податку на додану вартість за звітні періоди квітень - серпень 2022 року, податку на доходи фізичних осіб та єдиному соціальному внеску за 2-3 квартали 2022 року, екологічного податку за 1-3 квартали 2022 року, рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин за 1-3 квартали 2022 року, до усунення обставин, що зумовили подання такої заяви.
10 лютого 2023 року ПСП «Мир» подано до ГУ ДПС у Запорізькій області заяву про підтвердження можливості чи не можливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України. У вказаній заяві позивачем повідомлено податковому органу про відсутність можливості подати податкову звітність: податкові декларації з ПДВ за вересень грудень 2022, податкові розрахунки сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за ІV квартал 2022 року, бухгалтерського балансу та фінансової звітності за 2022 рік, податкової декларації з плати за землю, податкової декларації платника єдиного податку ІV групи, розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробника, податкової декларації на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, податкової декларації екологічного податку. Заявник просив врахувати зазначені у заяві обставини та прийняти відповідне рішення.
Головним управлінням 28.02.2023 прийнято Рішення №8753/6/08-01-04-05-03 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку щодо дотримання термінів подання звітності, зазначеної в заяві, з підстав порушення платником строку звернення з заявою, встановленого п. 3 розділу ІІ Порядку, щодо неможливості виконання податкового обов`язку з дотримання термінів подання звітності, зазначеної в заяві. Головним управлінням ДПС у Запорізькій області не встановлено обставин, передбачених п. 4 розділу ІІ Порядку (не встановлено виконання ПСП «Мир» одного із своїх податкових обов`язків). За таких обставин, звернення платника на підставі п.4 розділу ІІ Порядку є передчасним.
Позивач 28.03.2023 звертався до податкового органу із заявою про роз`яснення на підставі якої норми за умови існування Рішення від 15.11.2022 №29565/6/08-01-04-05-03 податковим органом прийнято нове рішення від 28.02.2023 №8753/6/08-01-04-05-03.
Листом від 10.04.2023 № 14036/6/08-01-04-05-03 ГУ ДПС у Запорізькій області роз`яснено позивачу, що в ході розгляду заяви встановлено, що ПСП «Мир» не звертався до контролюючого органу в терміни встановлені п. 3 розділу ІІ Порядку із заявою про неможливість виконання платником податкового обов`язку щодо дотримання термінів подання податкової звітності зазначеної у заяві (вх. ГУ ДПС від 10.02.2023 № 6812/6). За таких обставин, звернення платника податку із заявою, на підставі п. 4 розділку ІІ Порядку є передчасним.
11 травня 2023 року ПСП «Мир» подано до ГУ ДПС у Запорізькій області заяву в якій повідомлено про продовження існування обставин, які зумовили прийняття рішення від 15.11.2022 №29565/6/08-01-04-05-03, проте, до вказаного рішення не включені податкові обов`язки, а саме про неможливість подання податкової звітності: податкових декларацій з ПДВ за січень-березень 2023 року, податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за І квартал 2023 року, податкової декларації екологічного податку. Заявник просив врахувати такі обставини у рішенні від 15.11.2022 №29565/6/08-01-04-05-03.
15 серпня 2023 року позивачем подано податковому органу заяву в якій повідомлено про продовження існування обставин, які зумовили прийняття рішення від 15.11.2022 №29565/6/08-01-04-05-03, проте, до вказаного рішення не включені податкові обов`язки, а саме про неможливість подання податкової звітності: податкових декларацій з ПДВ за квітень-червень 2023 року, податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 2 квартал 2023 року, податкової декларації екологічного податку. Заявник просив врахувати такі обставини у рішенні від 15.11.2022 №29565/6/08-01-04-05-03.
Головним управлінням прийнято Рішення від 01.09.2023 № 35950/6/08-01-04-05-03 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку з підстав порушення платником строку звернення з заявою, встановлений п. 3 розділу ІІ Порядку, щодо неможливості виконання податкового обов`язку з дотримання термінів подання звітності, зазначеної в заяві. Головним управлінням ДПС у Запорізькій області не встановлено обставин, передбачених п. 4 розділу ІІ Порядку (не встановлено виконання ПСП «Мир» одного із своїх податкових обов`язків). За таких обставин, звернення платника на підставі п.4 розділу ІІ Порядку є передчасним.
Також, у листі від 01.09.2023 відповідачем повідомлено позивачу, що рішення від 15.11.2022 №29565/6/08-01-04-05-03 зміні не підлягає, але може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
17 листопада 2023 року ПСП «Мир» подано податковому органу заяву від 17.11.2023 №10 в якій повідомлено про продовження існування обставин, які зумовили прийняття рішення від 20.10.2022 № 28027/6/08-01-04-05-03, проте, до вказаного рішення не включені податкові обов`язки, а саме про неможливість подання податкової звітності: податкових декларацій з ПДВ за липень вересень 2023, податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також, сум нарахованого єдиного внеску за 3 квартал 2023 року, податкової декларації екологічного податку.
Головним управлінням було розглянуто заяву платника та прийнято Рішення від 30.11.2023 № 47940/6/08-01-04-05-03 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку. Підставою прийняття рішення зазначено порушення платником строку звернення з заявою, встановлений п. 3 розділу ІІ Порядку, щодо неможливості виконання податкового обов`язку з дотримання термінів подання звітності, зазначеної в заяві. Головним управлінням ДПС у Запорізькій області не встановлено обставин, передбачених п. 4 розділу ІІ Порядку (не встановлено виконання ПСП «Мир» одного із своїх податкових обов`язків). За таких обставин, звернення платника на підставі п. 4 розділу ІІ Порядку є передчасним.
Вказані обставини підтверджені відповідними доказами і не є спірними.
Суд, оцінивши повідомлені сторонами справи обставини та наявні у справі докази у їх сукупності, встановив наявність достатніх підстав для прийняття законного та обґрунтованого рішення у справі.
Відповідно до частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначеніКонституцієюта законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Приписами частини другої статті 19 Конституції Українивстановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Статтею 67 Конституції України передбачено, що кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Правовідносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема: визначають вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулює Податковий кодекс України від 02.12.2010 №2755-VІ (далі - ПК України).
Приписамистатті 16 ПК Українивстановлено, що платник податків зобов`язаний, зокрема, вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів; подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи; забезпечувати збереження документів, пов`язаних з виконанням податкового обов`язку, протягом строків, установлених цим Кодексом.
Відповідно до абз. 1 п.44.1 ст. 44 ПК Українидля цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12.05.2022 №2260-IX (далі - Закон № 2260-IX), який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни, зокрема, до пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України,згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 2102-IX, установлено особливості справляння податків і зборів.
Відповідно до абзаців 1, 3 та 8 підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про факти і залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями39і39-2, пунктом46.2 статті 46цьогоКодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
В свою чергу, Міністерством фінансів України відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України прийнято наказ № 225 від 29.07.2022, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 25.08.2022 за № 967/38303, яким затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження (далі - Порядок №225).
Згідно із пунктом першим розділу І Порядку № 225, порядок розроблено відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України з метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо.
Пунктом 1 розділу ІІ Порядку № 225 передбачено, що до платників податків/податкових агентів, які не можуть виконувати податкові обов`язки, передбачені Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються правила для підтвердження можливості чи неможливості виконання платником такого обов`язку, передбачені цим Порядком.
Підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є:
1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;
2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;
3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;
4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків);
5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами:
посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи;
юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи.
6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації;
7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.
Відповідно до пункту 3 розділу II Порядку №225 у разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженимнаказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженимнаказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 до контролюючого органу в порядку, передбаченому пунктом 8 цього розділу.
Заява має містити: повне найменування платника податків згідно з реєстраційними документами або прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) платника податків; код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер; реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті); податкову адресу платника податків; найменування контролюючого органу, до якого подається заява; дату подання заяви; чітке та стисле обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів; вичерпний перелік додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів (дата, номер, найменування органу, що видав документ); які саме податкові обов`язки не мав/не має можливості виконати платник податків; інформацію про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов`язки, або інформацію щодо обставин, пов`язаних з проведенням воєнних (бойових) дій, терористичними актами, диверсіями або іншими обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), спричиненими військовою агресією російської федерації, тимчасовою окупацією збройними формуваннями російської федерації; підписи платника податку - фізичної особи або посадових осіб платника податку, засвідчені печаткою платника податку (за наявності).
За наявності інших документів, інформації, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок, платники податків - юридичні особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, надають такі документи (копії документів).
У разі відсутності у платника податків, можливості подати таку заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію у строки, визначені пунктом 3 цього розділу, платник податків подає заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов`язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов`язання тощо) таким платником податку, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючий орган, але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків (п.4 розділу II Порядку №225).
При цьому, пунктом 7 розділу II вищевказаного Порядку № 225 встановлено, що платники податків, які не подали, у строки, встановлені пунктами 3 та 4 цього розділу, заяви у довільній формі та відповідних документів (копії документів), що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, передбаченого Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи або щодо яких контролюючий орган прийняв вмотивоване рішення щодо можливості своєчасного виконання таким платником податків свого податкового обов`язку, вважаються такими, що мають можливість своєчасно виконати податкові обов`язки у терміни, визначені Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.
Отже, з урахуванням наведеного суд доходить висновку, що платник податку у разі неможливості виконання ним податкового обов`язку подає заяву про відсутність такої можливості не пізніше 30 вересня 2022 року або, у разі відсутності у платника податків, можливості подати таку заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію до 30.09.2022, одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов`язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов`язання тощо) таким платником податку, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючий орган, але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків.
Тобто, якщо платник податків не встиг подати заяву, та підтверджуючи документи до 30.09.2022 (згідно з пунктом 3 розділу II Порядку) або пізніше, але одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов`язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов`язання тощо), але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків (згідно з пунктом 4 розділу II Порядку), то вважається, що у нього є можливість виконувати свої податкові обов`язки.
Як встановлено судом позивач скористався своїм правом та 28.09.2022 звернувся до Головного управління ДПС у Запорізькій області із заявою про підтвердження не можливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, а саме подання податкової звітності: податкових декларацій з ПДВ за квітень-серпень 2022 року; об`єднаної звітності ПДФО та ЄСВ за 2-3 квартали 2022 року; податкової декларації з екологічного податку за 1-3 квартали 2022 року; податкової декларації з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин (води) за 1 -3 квартали 2022 року.
Рішення Головного управління ДПС у Запорізькій області від 15.11.2022 №29565/6/08-01-04-05-03 щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку встановлено неможливість виконання позивачем податкових обов`язків щодо дотримання термінів подання звітності з податку на додану вартість за звітні періоди квітень - серпень 2022 року, податку на доходи фізичних осіб та єдиному соціальному внеску за 2-3 квартали 2022 року, екологічного податку за 1-3 квартали 2022 року, рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин за 1-3 квартали 2022 року, до усунення обставин, що зумовили подання такої заяви.
У подальшому 28.02.2023, 11.05.2023, 15.08.2023 та 17.11.2023 позивач звертався до відповідача із заявами в яких повідомляв про продовження існування обставин, які зумовили прийняття рішення від 15.11.2022 №29565/6/08-01-04-05-03 та неможливість виконання своїх податкових обов`язків.
За результатами розгляду перелічених заяв Головним управлінням ДПС у Запорізькій області були прийняті відповідні рішення про можливість чи неможливість виконання платником своїх податкових обов`язків, зокрема, і оскаржувані рішення від 01.09.2023 № 35950/6/08-01-04-05-03 та від 30.11.2023 № 47940/6/08-01-04-05-03 щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків приватним сільськогосподарським підприємством «МИР» свого податкового обов`язку.
З огляду на наведені вище норми діючого законодавства правовідносини між платником податків та податковим органом з приводу встановлення можливості чи неможливості виконання платником своїх податкових обов`язків врегульовані Порядком № 225.
Виключно Порядком №225 регламентовано порядок подання, строки розгляду та вимоги до заяви про відсутність можливості виконання платником своїх податкових обов`язків.
Вказаним Порядком № 225 не передбачено можливості платника податку доповнювати заяву про відсутність можливості виконання платником своїх податкових обов`язків шляхом повідомлення додаткових обставин, що виникли після прийняття рішення за результатами її розгляду та перегляду, доповнення чи зміну відповідного рішення податкового органу про можливість чи неможливість виконання платником своїх податкових обов`язків.
З урахуванням наведеного суд відхиляє посилання позивача на те, що у відповідача були відсутні підстави розглядати заяви від 15.08.2023 та від 17.11.2023 у порядку абз. 2 п. 4 розділу ІІ Порядку № 225 та застосовувати наслідки передбачені п. 7 розділу ІІ Порядку № 225.
Більш того, на переконання суду, податковий орган, як суб`єкт владних повноважень, був зобов`язаний розглянути заяви від 15.08.2023 та від 17.11.2023 у порядку визначеному Порядком № 225 та прийняти за результатами їх розгляду відповідні рішення.
Як встановлено з матеріалів справи в заявах від 15.08.2023 та від 17.11.2023 посилаючись на продовження існування обставин, що спричинили прийняття рішення від 15.11.2022 №29565/6/08-01-04-05-03, позивач зазначає про неможливість виконання різних податкових зобов`язань за різні періоди, що зумовлює виникнення у податкового органу обов`язку встановлення обставин щодо кожного обов`язку, вказаного у заяві.
Надаючи оцінки оскаржуваним рішенням від 01.09.2023 № 35950/6/08-01-04-05-03 та від 30.11.2023 № 47940/6/08-01-04-05-03 суд зазначає наступне.
Згідно матеріалів справи підставою для прийняття рішень від 01.09.2023 № 35950/6/08-01-04-05-03 та від 30.11.2023 № 47940/6/08-01-04-05-03 щодо можливості чи своєчасного виконання платником податків приватним сільськогосподарським підприємством «МИР» свого податкового обов`язку відповідач зазначив про порушення платником строку звернення з заявою, встановлений п. 3 розділу ІІ Порядку, щодо неможливості виконання податкового обов`язку з дотримання термінів подання звітності, зазначеної в заяві. Головним управлінням ДПС у Запорізькій області не встановлено обставин, передбачених п. 4 розділу ІІ Порядку № 225 (не встановлено виконання ПСП «Мир» одного із своїх податкових обов`язків).
Матеріали справи не містять доказів виникнення обставин, передбачених п. 4 розділу ІІ Порядку № 225
Таким чином, позивач звернувся до відповідача з порушенням строку, встановленого пунктами 3 та 4 розділу II Порядку № 225.
Рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується.
Суд, оцінивши докази, які є у справі, в їх сукупності, дійшов до висновку, що рішення від 01.09.2023 № 35950/6/08-01-04-05-03 та від 30.11.2023 № 47940/6/08-01-04-05-03 щодо можливості чи своєчасного виконання платником податків приватним сільськогосподарським підприємством «МИР» свого податкового обов`язку прийнято контролюючим органом обґрунтовано, з урахуванням всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, а отже є правомірним, а підстави для його скасування відсутні.
Відповідно до вимог статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Тобто, ці норми одночасно покладають обов`язок на сторін доводити суду обґрунтованість своїх тверджень або заперечень.
Враховуючи вищевикладене, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, суд дійшов висновку, що у спірних правовідносинах відповідач діяв з дотриманням вимог частини 2статті 2 КАС України, а тому позовні вимоги є необґрунтованими та не підлягають задоволенню.
Зважаючи на відмову у задоволенні позовних вимог, розподіл судових витрат не здійснюється.
Керуючись статтями 6-10, 14, 72-77, 90, 139, 159, 241-246, 262, 293-295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовної заяви Приватного сільськогосподарського підприємства «Мир» (вул. Миру, б. 39А, с. Темирівка, Гуляйпільський р-н, Запорізька обл., 70202, ЄДРПОУ 30000942) представник Сивоненко Олена Володимирівна (Запорізька обл., м. Гуляйполе, вул. Шевченка, б. 19, 70202, РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, Україна, 69107, Запорізька обл., місто Запоріжжя, пр. Соборний, 166, ЄДРПОУ 44118663) про визнання протиправним та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити у повному обсязі.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі в 30-денний строк з дня його проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення у повному обсязі складено та підписано 06 березня 2024 року.
СуддяО.О. Артоуз
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.03.2024 |
Оприлюднено | 08.03.2024 |
Номер документу | 117478077 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Артоуз Олеся Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Артоуз Олеся Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Артоуз Олеся Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Артоуз Олеся Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Артоуз Олеся Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні