ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
05 лютого 2025 року м. Дніпросправа № 280/10958/23
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Ясенової Т.І. (доповідач),
суддів: Суховарова А.В., Головко О.В.,
розглянувши в письмовому провадженні в м. Дніпрі адміністративну справу за апеляційною скаргою Приватного сільськогосподарського підприємства «Мир» на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 06 березня 2024 року (суддя Артоуз О.О.) в адміністративній справі за позовом Приватного сільськогосподарського підприємства «Мир» до Головного управління ДПС у Запорізькій області про визнання протиправним та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Приватне сільськогосподарське підприємство «Мир» звернулось до суду із адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Запорізькій області, в якому позивач просить суд:
визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Запорізькій області (місцезнаходження: 69107, Україна, 69107, Запорізька обл., місто Запоріжжя, пр. Соборний, 166 Код за ЄДРПОУ 44118663) від 28.02.2023 № 8753/6/08-01-04-05-03 щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків приватним сільськогосподарським підприємством «МИР» (місцезнаходження: вул. Миру, б. 39А, с. Темирівка, Гуляйпільський р-н, Запорізька обл., 70202, код за ЄДРПОУ 300000942) свого податкового обов`язку;
визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Запорізькій області (місцезнаходження: 69107, Україна, 69107, Запорізька обл., місто Запоріжжя, пр. Соборний, 166, код за ЄДРПОУ 44118663) від 01.09.2023 № 35950/6/08-01-04-05-03 щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків приватним сільськогосподарським підприємством «МИР» (місцезнаходження: вул. Миру, б. 39А, с. Темирівка, Гуляйпільський р-н, Запорізька обл., 70202, код за ЄДРПОУ 300000942) свого податкового обов`язку;
визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Запорізькій області (місцезнаходження: 69107, Україна, 69107, Запорізька обл., місто Запоріжжя, пр. Соборний, 166, код за ЄДРПОУ 44118663) від 30.11.2023 № 47940/6/08-01-04-05-03 щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків приватним сільськогосподарським підприємством «МИР» (місцезнаходження: вул. Миру, б. 39А, с. Темирівка, Гуляйпільський р-н, Запорізька обл., 70202, код за ЄДРПОУ 300000942) свого податкового обов`язку;
стягнути на користь Приватного сільськогосподарського підприємства «МИР» (місцезнаходження: вул. Миру, б. 39А, с. Темирівка, Гуляйпільський р-н, Запорізька обл., 70202, код за ЄДРПОУ 300000942) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Запорізькій області (місцезнаходження: 69107, Україна, 69107, Запорізька обл., місто Запоріжжя, пр. Соборний, 166, код за ЄДРПОУ 44118663) судові витрати.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що має податкову адресу та здійснює господарську діяльність на території Гуляйпільської міської територіальної громади Запорізької області, яка входить до Переліку територіальних громадах, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні). З метою забезпечення безпеки життя та здоров`я працівників, переважну більшість співробітників підприємства евакуйовано в більш безпечні населені пункти. 28 вересня 2022 року позивачем подано контролюючому органу заяву підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України та документи про відсутність можливості виконання обов`язків. Відповідачем 15.11.2022 прийнято рішення № 29565/6/08-01-04-05-03 щодо не можливості своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку. Оскільки обставини, що зумовили неможливість виконання платником податків обов`язків продовжують існувати, а періоди, підприємство добросовісно щокварталу інформує податковий орган про зазначені обставини. Із заявою підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків підприємство зверталося лише один раз 28.09.2022, проте:28.02.2023 відповідачем прийнято рішення № 8753/6/08-01-04-05-03 щодо можливості своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку. 01 вересня 2023 року відповідачем прийнято рішення № 35950/6/08-01-04-05-03 щодо можливості своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку. 30 листопада 2023 року відповідачем прийнято рішення № 47940/6/08-01-04-05-03 щодо можливості своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку. Останні три рішення вмотивовані порушенням строку звернення із заявою, встановленого п. 3 розділу II Порядку, щодо неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку з дотримання термінів подання звітності, зазначеної в заяві. Оскаржувані рішення позивач вважає невмотивованими, безпідставними, а тому при їх прийнятті відповідач діяв не у порядку та не у спосіб, передбаченими чинним законодавством з огляду на, що позивач звернувся з даним позовом до суду. Позивач просить задовольнити позовні вимоги.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 06 березня 2024 року в задоволені адміністративного позову відмовлено.
Не погоджуючись з вказаним рішенням суду, його оскаржив позивач, подавши апеляційну скаргу, та з наведених в ній підстав, покликаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове судове рішення, яким адміністративний позов задоволено.
Апеляційна скарга обґрунтована тим, що підприємство має податкову адресу та здійснює господарську діяльність на території Гуляйпільської міської територіальної громади Запорізької області, яка входить до Переліку територіальних громадах, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні). З метою забезпечення безпеки життя та здоров`я працівників, ураховуючи ініціативу очільників обласної та місцевої військових адміністрацій, переважну більшість співробітників підприємства евакуйовано в більш безпечні населені пункти як на території держави, так і за її межами. Зокрема, евакуйовані співробітники, що відповідають за ведення бухгалтерського та податкового обліку. 28.09.2022 позивачем подано контролюючому органу нарочно заяву підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України та документи про відсутність можливості виконання обов`язків, а саме: своєчасно подавати податкові декларації з ПДВ за такі звітні періоди 2022 року: лютий - серпень; податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за І - ІІІ квартал 2022 року. 15.11.2022 відповідачем прийнято рішення № 29565/6/08-01-04-05-03 щодо не можливості своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку. Оскільки обставини, що зумовили неможливість виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України продовжують існувати, а періоди, що виникають не включені до рішення від 15.11.2022 року № 29565/6/08-01- 04-05-03 підприємство добросовісно щокварталу інформує податковий орган про зазначені обставини. Звертаємо увагу суду, що із заявою підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України підприємство зверталося лише один раз 28.09.2022 року, проте: 28.02.2023 відповідачем прийнято рішення № 8753/6/08-01-04-05-03 щодо можливості своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку. 01.09.2023 відповідачем прийнято рішення № 35950/6/08-01-04-05-03 щодо можливості своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку. 30.11.2023 відповідачем прийнято рішення № 47940/6/08-01-04-05-03 щодо можливості своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку. Останні три рішення вмотивовані порушенням строку звернення із заявою, встановленого п. 3 розділу II Порядку, щодо неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку з дотримання термінів подання звітності, зазначеної в заяві. Суд фактично звільнив відповідача від обов`язку, передбаченого пунктом 1 розділу III Порядку №225. Вказане потягло за собою фактичне затвердження неправомірних рішень податкового органу про можливість ПСП «МИР» працювати та виконувати податкові обов`язки в зоні бойових дій. Відповідач та суд першої інстанції фактично зневажають не лише співробітників позивача (адже своїм рішенням фактично вимагають їхати працювати в зоні бойових дій), а і Президента України(указом вводився та продовжувався воєнний стан) уряд, (Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України затверджувало Перелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), військової адміністрації.
У відзиві на апеляційну скаргу відповідач просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Відповідно до вимог статті 311 КАС України справа розглянута в порядку письмового провадження.
Перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги та відзиву, колегія суддів дійшла таких висновків.
Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що Приватне сільськогосподарське підприємство «Мир» (код ЄДРПОУ 30000942) (далі ПСП «Мир») зареєстроване як юридична особа 14.12.1999.
Відповідно Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ПСП «Мир» зареєстроване за адресою Україна, 70210, Запорізька обл., Гуляйпільський р-н, село Темирівка, вул. Миру, буд. 39, А і здійснює наступні види економічної діяльності за КВЕД: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний); 01.19 Вирощування інших однорічних і дворічних культур; 01.28 Вирощування пряних, ароматичних і лікарських культур; 01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві; 01.63 Післяурожайна діяльність; 10.61 Виробництво продуктів борошномельно-круп`яної промисловості; 10.73 Виробництво макаронних виробів і подібних борошняних виробів; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 56.29 Постачання інших готових страв; 49.39 Інший пасажирський наземний транспорт, н.в.і.у.; 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель; 43.11 Знесення; 81.29 Інші види діяльності із прибирання; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.
28 вересня 2022 року ПСП «Мир» звернулося до Головного управління ДПС у Запорізькій області із заявою про підтвердження можливості чи не можливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України. У вказаній заяві позивачем повідомлено податковому органу про відсутність можливості подати податкову звітність: податкові декларації з ПДВ за квітень-серпень 2022 року; об`єднану звітність ПДФО та ЄСВ за 2-3 квартали 2022 року; податкову декларацію з екологічного податку за 1-3 квартали 2022 року; податкову декларацію з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин (води) за 1 -3 квартали 2022 року. До заяви додано копію наказу «Про призупинення роботи товариства та дії трудових договорів з працівниками» від 01.04.2022 № 14, копію витягу з ЄРДР, копію акту неможливості доступу до території товариства у зв`язку з веденням активних бойових дій та знаходженням на території бойових снарядів, що становлять загрозу для життя та здоров`я посадових осіб товариства.
21 жовтня 2022 року на попереднє рішення відповідача позивачем додатково надано довідку, що підтверджує факт ведення бойових дій на території за місцезнаходженням підприємства та його виробничих потужностей.
Головним управлінням ДПС у Запорізькій області прийнято Рішення від 15.11.2022 №29565/6/08-01-04-05-03 щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку. Підстави: наведені платником обставини свідчать про неможливість виконання податкових обов`язків щодо дотримання термінів подання звітності з податку на додану вартість за звітні періоди квітень - серпень 2022 року, податку на доходи фізичних осіб та єдиному соціальному внеску за 2-3 квартали 2022 року, екологічного податку за 1-3 квартали 2022 року, рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин за 1-3 квартали 2022 року, до усунення обставин, що зумовили подання такої заяви.
10 лютого 2023 року ПСП «Мир» подано до ГУ ДПС у Запорізькій області заяву про підтвердження можливості чи не можливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України. У вказаній заяві позивачем повідомлено податковому органу про відсутність можливості подати податкову звітність: податкові декларації з ПДВ за вересень грудень 2022, податкові розрахунки сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за ІV квартал 2022 року, бухгалтерського балансу та фінансової звітності за 2022 рік, податкової декларації з плати за землю, податкової декларації платника єдиного податку ІV групи, розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробника, податкової декларації на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, податкової декларації екологічного податку. Заявник просив врахувати зазначені у заяві обставини та прийняти відповідне рішення.
Головним управлінням 28.02.2023 прийнято Рішення №8753/6/08-01-04-05-03 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку щодо дотримання термінів подання звітності, зазначеної в заяві, з підстав порушення платником строку звернення з заявою, встановленого п. 3 розділу ІІ Порядку, щодо неможливості виконання податкового обов`язку з дотримання термінів подання звітності, зазначеної в заяві. Головним управлінням ДПС у Запорізькій області не встановлено обставин, передбачених п. 4 розділу ІІ Порядку (не встановлено виконання ПСП «Мир» одного із своїх податкових обов`язків). За таких обставин, звернення платника на підставі п.4 розділу ІІ Порядку є передчасним.
Позивач 28 березня 2023 року звертався до податкового органу із заявою про роз`яснення на підставі якої норми за умови існування Рішення від 15.11.2022 №29565/6/08-01-04-05-03 податковим органом прийнято нове рішення від 28.02.2023 №8753/6/08-01-04-05-03.
Листом від 10 квітня 2023 року № 14036/6/08-01-04-05-03 ГУ ДПС у Запорізькій області роз`яснено позивачу, що в ході розгляду заяви встановлено, що ПСП «Мир» не звертався до контролюючого органу в терміни встановлені п. 3 розділу ІІ Порядку із заявою про неможливість виконання платником податкового обов`язку щодо дотримання термінів подання податкової звітності зазначеної у заяві (вх. ГУ ДПС від 10.02.2023 № 6812/6). За таких обставин, звернення платника податку із заявою, на підставі п. 4 розділку ІІ Порядку є передчасним.
11 травня 2023 року ПСП «Мир» подано до ГУ ДПС у Запорізькій області заяву в якій повідомлено про продовження існування обставин, які зумовили прийняття рішення від 15.11.2022 №29565/6/08-01-04-05-03, проте, до вказаного рішення не включені податкові обов`язки, а саме про неможливість подання податкової звітності: податкових декларацій з ПДВ за січень-березень 2023 року, податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за І квартал 2023 року, податкової декларації екологічного податку. Заявник просив врахувати такі обставини у рішенні від 15.11.2022 №29565/6/08-01-04-05-03.
15 серпня 2023 року позивачем подано податковому органу заяву в якій повідомлено про продовження існування обставин, які зумовили прийняття рішення від 15.11.2022 №29565/6/08-01-04-05-03, проте, до вказаного рішення не включені податкові обов`язки, а саме про неможливість подання податкової звітності: податкових декларацій з ПДВ за квітень-червень 2023 року, податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 2 квартал 2023 року, податкової декларації екологічного податку. Заявник просив врахувати такі обставини у рішенні від 15.11.2022 №29565/6/08-01-04-05-03.
Головним управлінням прийнято Рішення від 01.09.2023 № 35950/6/08-01-04-05-03 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку з підстав порушення платником строку звернення з заявою, встановлений п. 3 розділу ІІ Порядку, щодо неможливості виконання податкового обов`язку з дотримання термінів подання звітності, зазначеної в заяві. Головним управлінням ДПС у Запорізькій області не встановлено обставин, передбачених п. 4 розділу ІІ Порядку (не встановлено виконання ПСП «Мир» одного із своїх податкових обов`язків). За таких обставин, звернення платника на підставі п.4 розділу ІІ Порядку є передчасним.
Також, у листі від 01.09.2023 відповідачем повідомлено позивачу, що рішення від 15.11.2022 №29565/6/08-01-04-05-03 зміні не підлягає, але може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
17 листопада 2023 року ПСП «Мир» подано податковому органу заяву від 17.11.2023 №10 в якій повідомлено про продовження існування обставин, які зумовили прийняття рішення від 20.10.2022 № 28027/6/08-01-04-05-03, проте, до вказаного рішення не включені податкові обов`язки, а саме про неможливість подання податкової звітності: податкових декларацій з ПДВ за липень вересень 2023, податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також, сум нарахованого єдиного внеску за 3 квартал 2023 року, податкової декларації екологічного податку.
Головним управлінням було розглянуто заяву платника та прийнято Рішення від 30.11.2023 № 47940/6/08-01-04-05-03 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку. Підставою прийняття рішення зазначено порушення платником строку звернення з заявою, встановлений п. 3 розділу ІІ Порядку, щодо неможливості виконання податкового обов`язку з дотримання термінів подання звітності, зазначеної в заяві. Головним управлінням ДПС у Запорізькій області не встановлено обставин, передбачених п. 4 розділу ІІ Порядку (не встановлено виконання ПСП «Мир» одного із своїх податкових обов`язків). За таких обставин, звернення платника на підставі п. 4 розділу ІІ Порядку є передчасним.
Вказані обставини підтверджені відповідними доказами і не є спірними.
Надаючи оцінку спірним відносинам, суд апеляційної інстанції зазначає таке.
Правовідносини між сторонами стосуються періоду, коли в Україні було введено воєнний стан Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24 лютого 2022 року, що затверджений Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні». Введений вказаним Указом воєнний стан триває і досі.
З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу російської федерації та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада прийняла Закон України від 03 березня 2022 року № 2118-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану», який набрав чинності 07 березня 2022 року.
Цим Законом підрозділ 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України доповнено пунктом 69, відповідно до якого установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Підпункт 69.1 пункту 69 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України також установлював, що у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Законом України від 24 березня 2022 року № 2142-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану», який набрав чинності 05 квітня 2022 року, у підпункті 69.1 пункту 69 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України слова «трьох місяців» замінено словами «шести місяців».
В подальшому Законом України від 12 травня 2022 року № 2260-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», який набрав чинності 27 травня 2022 року, підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України викладено в іншій редакції.
Зокрема, установлено, що у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні (абзац перший підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України).
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року (абзац третій підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України).
Платники податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких відновилася можливість виконувати свої податкові обов`язки, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня відновлення можливості платника податків, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, передбачених цим Кодексом, за умови виконання ними таких податкових обов`язків, щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків (абзац четвертий підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України).
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику (абзац восьмий підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України).
Законом № 2260-IX також викладений у новій редакції підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України. Зокрема, відповідно до останнього абзацу вказаного підпункту встановлено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Отже, з 27 травня 2022 року законодавець шляхом внесення змін до ПК України (пункт 2.1 статті 2 ПК України) скасував встановлений до цього мораторій на застосування штрафних санкцій. Натомість, з набранням чинності Законом № 2260-IX передбачене підпунктом 69.1 статті 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних (зокрема, але не виключно, аналогічні висновки вже викладались Верховним Судом у постановах від 18 квітня 2024 року у справі № 240/27062/22, від 06 лютого 2024 року у справі № 160/10740/23).
Тобто ті платники податків, які вважають, що у них відсутня можливість своєчасно виконати податковий обов`язок із сплати податків і зборів, подання податкової звітності, своєчасної реєстрації податкових накладних в ЄРПН тощо, та претендують на звільнення від відповідальності на умовах, визначених абзацом першим підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, повинні заявити податковому органу про такі обставини за встановленим законодавцем алгоритмом.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення Податкового кодексу України, був затверджений Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 25 серпня 2022 року за № 967/38303 (далі Порядок № 225). Цей Порядок набрав чинності 06 вересня 2022 року.
Так, у пункті 1 розділу ІІ Порядку № 225 наведено вичерпний перелік підстав неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів), серед яких, зокрема вказано: втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації (підпункт 1); перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації (підпункт 6).
Пункт 3 розділу ІІ Порядку № 225 встановлює, що до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.
У разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, затвердженим Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 (далі - Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.
Заява має містити: повне найменування платника податків згідно з реєстраційними документами або прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) платника податків; код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер; реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті); податкову адресу платника податків; найменування контролюючого органу, до якого подається заява; дату подання заяви; чітке та стисле обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів; вичерпний перелік додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів (дата, номер, найменування органу, що видав документ); які саме податкові обов`язки не мав / не має можливості виконати платник податків; інформацію про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов`язки, або інформацію щодо обставин, пов`язаних з проведенням воєнних (бойових) дій, терористичними актами, диверсіями або іншими обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), спричиненими військовою агресією Російської Федерації, тимчасовою окупацією збройними формуваннями Російської Федерації; підписи платника податку - фізичної особи або посадових осіб платника податку, засвідчені печаткою платника податку (за наявності).
За наявності інших документів, інформації, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок, платники податків - юридичні особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, надають такі документи (копії документів). Платники податків - фізичні особи, зокрема самозайняті особи надають інші документи, інформацію, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок разом із документом, що підтверджує таку особу.
Порядок розгляду документів платників податків щодо можливості чи неможливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок унормовано розділом ІІІ Порядку № 225.
Так, за змістом пункту 1 вказаного розділу заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення. Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків.
У разі недостатності документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання у платника податків податкових обов`язків, контролюючий орган направляє попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Попереднє рішення) за формою, що додається, з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.
Платник податку може подати до контролюючого органу додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення.
Якщо платник податку не надав додаткових документів (копій документів), обґрунтувань / пояснень на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання податкових обов`язків, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення на підставі попередньо поданої платником податків заяви, документів (копій документів) та інформації, що можуть бути використані для підтвердження можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податку своїх податкових обов`язків.
Контролюючий орган у разі потреби може звертатися до компетентних органів щодо додаткового підтвердження обставин, викладених у заяві платника податків та відповідних документах.
Обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Рішення) за формою, що додається.
Пункт 2 розділу ІІІ Порядку № 225 передбачає, що рішення контролюючого органу може бути оскаржено відповідно до Кодексу в адміністративному чи судовому порядку. У разі прийняття контролюючим органом рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку, визначеного цим Порядком, до такого платника податків не застосовується відповідальність, передбачена Кодексом або іншим законодавством, контроль за яким покладено на контролюючі органи, за його невиконання / несвоєчасне виконання.
Суд апеляційної інстанції враховує, що Верховний Суд (зокрема, але не виключно, у постановах від 04 жовтня 2023 року у справі № 160/19575/22, від 28 лютого 2024 року у справі № 280/6527/22) за результатами аналізу наведених вище положень підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України та Порядку № 225 сформулював наступні висновки. Затвердження Порядку № 225 обумовлено необхідністю підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, податкової звітності тощо. Метою зазначеної процедури є убезпечення платників податків, які постраждали від збройної агресії російської федерації від негативних наслідків у зв`язку з об`єктивною неможливістю виконати свої податкові обов`язки щодо своєчасного подання звітності, сплати податків тощо. Платник податків, який у зв`язку з проведенням бойових дій втратив можливість здійснювати господарську діяльність, отримувати дохід від підприємницької діяльності та/або навіть втратив основні засоби для ведення такої господарської діяльності не може бути притягнутий до відповідальності у зв`язку із невиконанням ним податкових обов`язків. Разом з тим для звільнення платника від виконання податкових обов`язків обставини неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку повинні бути реальними та об`єктивними, а не формальними. Платник податків повинен надати вичерпний перелік документів, які підтверджують виникнення обставин, які унеможливлюють ведення господарської діяльності та виконання податкових обов`язків.
Разом з цим колегія суддів зауважує, що за наявності підстав, передбачених пунктом 1 розділу ІІ Порядку № 225, платник податків, який на дату набрання чинності указаним Порядком має можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, подає таку заяву у строк до 30 вересня 2022 року. Вичерпний перелік документів, які підтверджують відсутність можливості своєчасного виконання свого податкового обов`язку, приведений у Переліках документів (для юридичних і фізичних осіб відповідно). Поряд з цим платник податків не позбавлений права надати інші документи / інформацію, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок і які разом із документами, наведеними у Переліках документів, підлягають дослідженню та оцінці податковим органом.
В тому випадку, якщо контролюючий орган за результатами розгляду долучених платником податків до заяви документів вважатиме, що їх недостатньо для прийняття рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків своїх податкових обов`язків, він приймає Попереднє рішення, в якому пропонує додатково надати конкретні документи, яких не вистачає для прийняття остаточного рішення по суті заяви. Після спливу встановленого Порядком № 225 строку на надання додаткових документів податковий орган розглядає заяву платника податків (з урахуванням додаткових документів, якщо платник податків скористався правом на їх подання). При цьому протягом усього строку розгляду заяви платника податків, поданої відповідно до Порядку № 225, контролюючий орган наділений правом самостійного звернення до компетентних органів з метою додаткового підтвердження наведених у такій заяві обставин.
Отже, визначена розділом ІІІ Порядку № 225 процедура розгляду заяви платника податків щодо можливості чи неможливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок передбачає, що у разі достатності долучених до заяви документів для встановлення причинно-наслідкового зв`язку між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися внаслідок збройної агресії російської федерації, безпосереднім впливом таких обставин на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку, контролюючий орган приймає рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку. У такому випадку обов`язку із прийняття попереднього рішення у контролюючого органу не виникає.
Якщо ж контролюючий орган вважає, що долучених платником податків до заяви про неможливість своєчасного виконання платником податків своїх податкових обов`язків документів недостатньо для прийняття позитивного рішення за результатами розгляду такої заяви, то в такому випадку контролюючий орган обов`язково приймає попереднє рішення із пропозицією платнику податків надати конкретні додаткові документи (копії документів) протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення. Ненадання або несвоєчасне надання платником податків документів, перелічених у попередньому рішенні контролюючого органу, має наслідком прийняття рішення на підставі наявних у контролюючого органу документів. У разі ж надання платником податків за пропозицією контролюючого органу відповідних документів контролюючий орган приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, залежно від наявності / відсутності причинно-наслідкового зв`язку між зазначеними у заяві обставинами та можливістю виконання платником податків податкового обов`язку.
Як убачається з матеріалів справи, за 28 вересня 2022 року ПСП «Мир» звернулося до Головного управління ДПС у Запорізькій області із заявою про підтвердження можливості чи не можливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України. У вказаній заяві позивачем повідомлено податковому органу про відсутність можливості подати податкову звітність: податкові декларації з ПДВ за квітень-серпень 2022 року; об`єднану звітність ПДФО та ЄСВ за 2-3 квартали 2022 року; податкову декларацію з екологічного податку за 1-3 квартали 2022 року; податкову декларацію з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин (води) за 1 -3 квартали 2022 року. До заяви додано копію наказу «Про призупинення роботи товариства та дії трудових договорів з працівниками» від 01.04.2022 № 14, копію витягу з ЄРДР, копію акту неможливості доступу до території товариства у зв`язку з веденням активних бойових дій та знаходженням на території бойових снарядів, що становлять загрозу для життя та здоров`я посадових осіб товариства.
21 жовтня 2022 року на попереднє рішення відповідача позивачем додатково надано довідку, що підтверджує факт ведення бойових дій на території за місцезнаходженням підприємства та його виробничих потужностей.
Головним управлінням ДПС у Запорізькій області прийнято рішення від 15 листопада 2022 року №29565/6/08-01-04-05-03 щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку. Підстави: наведені платником обставини свідчать про неможливість виконання податкових обов`язків щодо дотримання термінів подання звітності з податку на додану вартість за звітні періоди квітень - серпень 2022 року, податку на доходи фізичних осіб та єдиному соціальному внеску за 2-3 квартали 2022 року, екологічного податку за 1-3 квартали 2022 року, рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин за 1-3 квартали 2022 року, до усунення обставин, що зумовили подання такої заяви.
У подальшому 28.02.2023, 11.05.2023, 15.08.2023 та 17.11.2023 позивач звертався до відповідача із заявами в яких повідомляв про продовження існування обставин, які зумовили прийняття рішення від 15.11.2022 №29565/6/08-01-04-05-03 та неможливість виконання своїх податкових обов`язків.
У відповідь на заяву про неможливість виконання своїх податкових обов`язків, позивач отримав від відповідача рішення від 01.09.2023 № 35950/6/08-01-04-05-03 та від 30.11.2023 № 47940/6/08-01-04-05-03, якими відмовлено у розгляді заяви по суті через пропуск строків на звернення із даною заявою у строки, передбачені Порядком № 225.
Водночас, як вже було зазначено, що відповідно до пункту 3 розділу II Порядку №225 у разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 до контролюючого органу в порядку, передбаченому пунктом 8 цього розділу.
У разі відсутності у платника податків, можливості подати таку заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію у строки, визначені пунктом 3 цього розділу, платник податків подає заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов`язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов`язання тощо) таким платником податку, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючий орган, але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків (п.4 розділу II Порядку №225).
При цьому, пунктом 7 розділу II вищевказаного Порядку № 225 встановлено, що платники податків, які не подали, у строки, встановлені пунктами 3 та 4 цього розділу, заяви у довільній формі та відповідних документів (копії документів), що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, передбаченого Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи або щодо яких контролюючий орган прийняв вмотивоване рішення щодо можливості своєчасного виконання таким платником податків свого податкового обов`язку, вважаються такими, що мають можливість своєчасно виконати податкові обов`язки у терміни, визначені Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.
Отже, платник податку у разі неможливості виконання ним податкового обов`язку подає заяву про відсутність такої можливості не пізніше 30 вересня 2022 року або, у разі відсутності у платника податків, можливості подати таку заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію до 30.09.2022, одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов`язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов`язання тощо) таким платником податку, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючий орган, але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків.
Підприємство в заявах від 15.08.2023 та від 17.11.2023 посилаючись на продовження існування обставин, що спричинили прийняття рішення від 15.11.2022 №29565/6/08-01-04-05-03, зазначено про неможливість виконання різних податкових зобов`язань за різні періоди, що зумовлює виникнення у податкового органу обов`язку встановлення обставин щодо кожного обов`язку, вказаного у заяві.
Порядком №225 регламентовано порядок подання, строки розгляду та вимоги до заяви про відсутність можливості виконання платником своїх податкових обов`язків, водночас таким порядком не передбачено можливості платника податку доповнювати заяву про відсутність можливості виконання платником своїх податкових обов`язків шляхом повідомлення додаткових обставин, що виникли після прийняття рішення за результатами її розгляду та перегляду, доповнення чи зміну відповідного рішення податкового органу про можливість чи неможливість виконання платником своїх податкових обов`язків, тому посилання позивача на те, що у відповідача були відсутні підстави розглядати заяви від 15.08.2023 та від 17.11.2023 у порядку абз. 2 п. 4 розділу ІІ Порядку № 225 та застосовувати наслідки передбачені п. 7 розділу ІІ Порядку № 225 є помилковими.
Підставою для прийняття рішень від 01.09.2023 № 35950/6/08-01-04-05-03 та від 30.11.2023 № 47940/6/08-01-04-05-03 щодо можливості чи своєчасного виконання платником податків приватним сільськогосподарським підприємством «МИР» свого податкового обов`язку відповідач зазначив про порушення платником строку звернення з заявою, встановлений п. 3 розділу ІІ Порядку, щодо неможливості виконання податкового обов`язку з дотримання термінів подання звітності, зазначеної в заяві. Головним управлінням ДПС у Запорізькій області не встановлено обставин, передбачених п. 4 розділу ІІ Порядку № 225 (не встановлено виконання ПСП «Мир» одного із своїх податкових обов`язків).
З урахуванням викладеного, правильним є висновок суду першої інстанції, що матеріали справи не містять доказів виникнення обставин, передбачених п. 4 розділу ІІ Порядку № 225, отже, позивач звернувся до відповідача з порушенням строку, встановленого пунктами 3 та 4 розділу II Порядку № 225.
Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що рішення від 01.09.2023 № 35950/6/08-01-04-05-03 та від 30.11.2023 № 47940/6/08-01-04-05-03 щодо можливості чи своєчасного виконання платником податків приватним сільськогосподарським підприємством «МИР» свого податкового обов`язку прийнято контролюючим органом обґрунтовано, з урахуванням всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, а отже є правомірним, а підстави для його скасування відсутні.
Щодо інших доводів відповідача, які викладені в апеляційній скарзі, серед яких посилання на те, що суд врахував виключно позицію позивача, та які зводяться до незгоди з судовим рішенням, слід зазначити, що судовим рішенням у цій справі надано необхідне та достатнє обґрунтування доводів сторін, при цьому суд дослідив усі основні питання віднесені на його розгляд, а всі інші аргументи апеляційної скарги не є доречними і важливими аргументами, оскільки не спростовують висновок суду щодо протиправності оскарженого рішення та картки відмови відповідача.
У справі «Пономарьов проти України» (Заява № 3236/03) Європейський суд з прав людини зазначив наступне: «…Одним із фундаментальних аспектів верховенства права є принцип юридичної визначеності, який передбачає повагу до принципу res judicata - принципу остаточності рішень суду. Цей принцип наголошує, що жодна зі сторін не має права вимагати перегляду остаточного та обов`язкового рішення суду просто тому, що вона має на меті домогтися нового слухання справи та нового її вирішення. Повноваження вищих судових органів стосовно перегляду мають реалізовуватись для виправлення судових помилок та недоліків судочинства, але не для здійснення нового судового розгляду. Перегляд не повинен фактично підміняти собою апеляцію, а сама можливість існування двох точок зору на один предмет не є підставою для нового розгляду…».
Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів скаржника та їх відображення у судових рішеннях, питання вичерпності висновків суду, судом апеляційної інстанції ґрунтується на висновках, що їх зробив Європейський суд з прав людини у справі «Проніна проти України» (Рішення Європейського суду з прав людини від 18.07.2006). Зокрема, у пункті 23 рішення Європейський суд з прав людини зазначив, що пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи, що і зроблено апеляційним судом переглядаючи рішення суду першої інстанції, аналізуючи відповідні доводи скаржника.
На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи та надано їм належну юридичну оцінку, судове рішення ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення.
Керуючись статтями 241-245, 250, 311, 315, 316, 321, 322, 328, 329 КАС України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Приватного сільськогосподарського підприємства «Мир» залишити без задоволення.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 06 березня 2024 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повної постанови у випадках, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України.
Головуючий - суддяТ.І. Ясенова
суддяА.В. Суховаров
суддяО.В. Головко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.02.2025 |
Оприлюднено | 10.02.2025 |
Номер документу | 124981304 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Ясенова Т.І.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Артоуз Олеся Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Артоуз Олеся Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Артоуз Олеся Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Артоуз Олеся Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Артоуз Олеся Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні