ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 січня 2024 року Справа № 160/7411/23 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Турової О.М.,
за участі секретаря судового засідання: Галайди А.В.,
представника позивача: Кощеєва В.М.,
представника відповідачів: Романовича Ю.С.,
розглянувши за правилами загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі адміністративну справу за позовною заявою Приватного підприємства «КІДДІ-КО» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (відповідач-1), Державної податкової служби України (відповідач-2) про визнання протиправними та скасування рішень і зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
10.04.2023 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Приватного підприємства «КІДДІ-КО» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якій позивач просить:
- визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №7902616/35577008 від 20.12.2022 року, №8178334/35577008 від 30.01.2023 року та №8429716/35577008 від 15.03.2023 року про неврахування таблиць даних платника податку на додану вартість, поданих Приватним підприємством «КІДДІ-КО»;
- зобов`язати Головне управління ДПС у Дніпропетровській області врахувати подані Приватним підприємством «КІДДІ-КО» таблиці даних платника податку на додану вартість №9273271372 від 19.12.2022 року, №9007193606 від 25.01.2023 року та №9047775530 від 25.01.2023 року датою їх фактичного отримання податковим органом.
В обґрунтування позовних вимог зазначається, що позивачем тричі (19.12.2022р., 25.02.2023р. та 13.03.2023р.) було подано до контролюючого органу Таблиці даних платника податку на додану вартість разом із відповідними поясненнями, за результатами розгляду яких відповідачем прийнято протиправні рішення про неврахування цих таблиць з посиланням на наявність у контролюючого органу податкової інформації про здійснення платником податку ризикових операцій, водночас, оскаржувані рішення контролюючого органу є необґрунтованими, оскільки вони не містять належної мотивації підстав та причин їх прийняття, позаяк, зокрема, в оскаржуваних рішеннях не зазначено яка саме податкова інформація про здійснення позивачем ризикових операцій є в розпорядженні контролюючого органу, при цьому спірні рішення не містять ані посилань на господарську операцію, яка (згідно з висновком відповідача) є ризиковою, ані на підстави, за яких така операція визнана ризиковою, що свідчить про формальність прийнятих рішень та наявність підстав для їх скасування.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 17.04.2023 року позовна заява Приватного підприємства «КІДДІ-КО» була залишена без руху та позивачу надано строк - десять днів з дня отримання копії цієї ухвали, для усунення недоліків позову шляхом подання до суду: належним чином завірених копій документів, долучених до позовної заяви, для відповідача.
На виконання вимог вказаної ухвали суду 17.04.2023 року позивачем 20.04.2023 року було усунуто означені недоліки позовної заяви.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25.04.2023 року прийнято до розгляду вищевказану позовну заяву Приватного підприємства «КІДДІ-КО» та відкрито провадження в адміністративній справі №160/7411/23 за цією позовною заявою, призначено цю справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) з 26.05.2023 року, а також встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання ухвали.
09.05.2023 року до суду надійшов відзив Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на позовну заяву ПП «КІДДІ-КО», в якому відповідач-1 пред`явлений позов не визнав та заперечував проти задоволення позовних вимог у повному обсязі, посилаючись на те, що первинно подана позивачем Таблиця даних платника податку на додану вартість від 19.12.2022р. (зареєстрована у контролюючому органі 19.12.2022р. за №9273271372) рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 19.12.2022р. №7889450/35577008 була врахована, однак, в подальшому відповідно до п.19 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019р. №1165 (далі - Порядок №1165), Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Державної податкової служби України було прийнято рішення від 20.12.2022р. №7902616/35577008 про неврахування вищевказаної Таблиці даних платника податку на додану вартість у зв`язку зі наявністю у контролюючих органах податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій: придбання товарів (робіт, послуг) від ризикових контрагентів протягом 2021-2022 років. Крім того, подані позивачем Таблиці даних платника податку на додану вартість, зареєстровані у контролюючому органі, 25.01.2023р. за №9007193606 та 13.03.2023р. за №9047775530 відповідно до рішень Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 30.01.2023р. №8178334/35577008 та від 15.03.2023р. №8429716/35577008, відповідно, також не були враховані через наявність у контролюючих органах податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій: придбання товарів (робіт, послуг) від ризикового контрагента ТОВ «Євро Вуд Процесінг» (40233962). Водночас, сам позивач - ПП «КІДДІ-КО» не перебуває в Переліку ризикових платників податків.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 26.06.2023 року вирішено перейти до розгляду адміністративної справи №160/7411/23 за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче судове засідання на 16.08.2023 року о 13:30 год.
У підготовчому судовому засіданні 16.08.2023 року усною ухвалою суду, постановленою без виходу до нарадчої кімнати із занесенням до протоколу судового засідання, витребувано у представника відповідача додаткові письмові пояснення та докази на їх підтвердження, стосовно того з якої саме дати контрагент позивача ТОВ «Євро Вуд Процесінг» віднесений до переліку ризикових платників податків та копії відповідного рішення (рішень), а також інформацію щодо чинності цих рішень станом на дату прийняття оскаржуваних рішень №7902616/35577008 від 20.12.2022 року, №8178334/35577008 від 30.01.2023 року та №8429716/35577008 від 15.03.2023 року (про неврахування даних таблиць платника податку на додану вартість, поданих Приватним підприємством «КІДДІ-КО») та письмові пояснення щодо того, операцій з якими саме ризиковим контрагентом (контрагентами) стосується рішення №7902616/35577008 від 20.12.2022 року (про неврахування даних таблиці позивача).
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16.08.2023 року продовжено строк підготовчого провадження в адміністративній справі №160/7411/23 до 19 вересня 2023 року та призначено наступне підготовче судове засідання на 19 вересня 2023 року об 11:00год.
17.08.2023 року до суду від Головного управління ДПС у Дніпропетровській області надійшло клопотання про залучення ДПС України до участі у цій справі у якості відповідача-2.
12.09.2023 року до суду від Головного управління ДПС у Дніпропетровській області надійшли додаткові пояснення у справі, в яких висловлено позицію, аналогічну викладеній у відзиві на позовну заяву, та зауважено, що оскаржуване рішення від 20.12.2022р. №7902616/35577008 про неврахування Таблиці даних платника податку на додану вартість Приватного підприємства «КІДДІ-КО» винесене саме Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Державної податкової служби України. Також у поясненнях додатково зазначено, що ТОВ «Євро Вуд Процесінг» перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Харківській області (Шевченківська ДПІ) та було включене до Переліку ризикових платників податків відповідно до рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника від 26.09.2022р. №155454, а в подальшому за результатами розгляду поданих цим платником додаткових документів та пояснень від 21.12.2022р. №1, прийняте рішення про відповідність цього платника п.8 Критеріїв ризиковості платника податку від 30.12.2022р. №170611.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19.09.2023 року клопотання Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про залучення другого відповідача в адміністративній справі №160/7411/23 задоволено, залучено Державну податкову службу України до участі у справі №160/7411/23 у якості другого відповідача, розпочато розгляд адміністративної справи №160/7411/23 спочатку та призначено підготовче судове засідання на 18.10.2023 року об 11:00год.
12.10.2023 року до суду від Державної податкової служби України надійшов відзив на позовну заяву ПП «КІДДІ-КО», в якому відповідач-2 пред`явлений позов не визнав та заперечував проти задоволення позовних вимог у повному обсязі, посилаючись на те, що оскаржуване рішення прийняте ним правомірно, позаяк в результаті дослідження фінансово-господарської діяльності позивача встановлено взаєморозрахунки з ризиковими суб`єктами господарювання, що, у свою чергу, є підставою для прийняття рішення щодо неврахування поданої позивачем Таблиці даних платника ПДВ. Так, Комісією центрального рівня 20.12.2022р. проведено ґрунтовний аналіз діяльності позивача, поданої ним податкової звітності, відомостей Реєстру та встановлено, що ПП «КІДДІ-КО» протягом 2021-2022 років здійснювало операції з придбання рейки 15*20 (за кодом УКТЗЕД 4415) у кількості 52628 пог.м. та картриджа 1812 М (за кодом УКТЗЕД 8443) на загальну суму 504,1 тис.грн. (в т.ч. ПДВ 100,8 тис.грн.) у суб`єктів господарювання, яких контролюючим органом згідно з п.8 Критеріїв ризиковості платника податку включено до Переліку ризикових платників податків, а саме: 1) у ТОВ «Євро Вуд Процесінг», яке відповідно до рішень про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника від 26.09.2022р. №155454 та від 30.12.2022р. №170611 визнано таким, що відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку від 30.12.2022р. №170611 та включено до Переліку ризикових платників податків, у зв`язку із встановленням ознак ризиковості ведення господарської діяльності через здійснення господарських операцій із ризиковими суб`єктами господарювання (ТОВ «КДЛ Захід», ТОВ «Вересень-Л», ТОВ «Альфа-реал-естейт», ТОВ «Парк інвест», Східно-українська компанія «Золотий Лев», ТОВ «Юкрейн солід від фекторі»), а також через відсутність найманих працівників для здійснення господарської діяльності та придбання товарів/послуг, реалізація яких в подальшому не прослідковується;2) у ТОВ «Науково-виробниче підприємство «Кіатон» (код ЄДРПОУ 31633477) (підприємство та/або контрагент задіяні у проведенні ризикових операцій). Крім того, як слідує з наданих ПП «КІДДІ-КО» разом із Таблицею даних платника податку на додану вартість пояснень, підприємство для здійснення господарської діяльності відповідно до договорів оренди орендує виробничі і офісні площі загальною площею 4070,7 кв.м. та обладнання на 3,8 млн.грн., проте, платником не було надано акти приймання-передачі та розрахункові документи щодо оплати за орендоване майно. Зважаючи на наведене у сукупності, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Державної податкової служби України обґрунтовано та на законних підставах прийнято рішення від 20.12.2022р. №7902616/35577008 про неврахування Таблиці даних платника податку на додану вартість ПП «КІДДІ-КО». При цьому оскаржуване рішення не має безпосереднього впливу на суб`єктивні права та обов`язки позивача, оскільки контролюючий орган має беззаперечне право за результатами інформаційно-аналітичного опрацювання даних (автоматичного моніторингу) про ланцюги постачання та придбання товарів з Єдиного реєстру податкових накладних, дані про які до реєстру надають самі платники ПДВ, визначати наявність ознак ризиковості операцій та аналітичну інформацію шляхом створення відповідних переліків, баз даних, які використовувати для здійснення превентивних заходів спрямованих на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту. Відтак оскаржуване рішення не порушує права та обов`язки позивача. На підставі викладеного просить у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.
17.10.2023 року до суду від представника позивача надійшла уточнена позовна заява, в якій у зв`язку із постановленням судом ухвали від 19.09.2023 року про залучення до участі у справі №160/7411/23 Державної податкової служби України у якості другого відповідача, вказано Державну податкову службу України як відповідача-2, при цьому, предмет і підстави позову незмінені.
18.10.2023 року до суду від представника позивача надійшло клопотання про відкладення підготовчого судового засідання, призначеного на 18.10.2023р.
18.10.2023р. усною ухвалою суду із занесенням до протоколу судового засідання підготовче судове засідання було відкладено до 15.11.2023 року на 11:00год.
31.10.2023 року від Державної податкової служби України та від Головного управління ДПС у Дніпропетровській області надійшли відзиви на уточнену позовну заяву, в яких висловлено позицію, аналогічну викладеній у відзивах на первинну позовну заяву, та додатково зауважено, що позивачем у поданих до Таблиці даних платника податку на додану вартість поясненнях не було зазначено посилання на податкову декларацію з податку на додану вартість, на відомості про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб і військового збору тощо, чим порушено порядок подання Таблиці даних платника податку на додану вартість.
Відповідно до довідки секретаря судового засідання Галайди А.В. від 15.11.2023р. №1869 справа №160/7411/23 знята з розгляду 15.11.2023 року у зв`язку із тим, що з 13.11.2023р. по 26.11.2023р., включно, суддя Турова О.М. перебувала у щорічній відпустці.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28.11.2023 року продовжено строк підготовчого провадження в адміністративній справі №160/7411/23 до 19.12.2023 року та призначено наступне підготовче судове засідання з розгляду справи на 19.12.2023 року об 11:00 год.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19.12.2023 року закрито підготовче провадження та призначено справу №160/7411/23 до судового розгляду по суті у судовому засіданні на 17.01.2024 року о 13:00 год.
У судових засіданнях представник позивача підтримав пред`явлений позов у повному обсязі та, посилаючись на викладені в ньому доводи, просив повністю задовольнити позовні вимоги.
Представник відповідачів у судових засіданнях пред`явлений позов не визнав та заперечував проти задоволення позовних вимог у повному обсязі, посилаючись на доводи, викладені у відзивах на позовну заяву, а також у додаткових поясненнях.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи та наявні в них докази, а також проаналізувавши зміст норм матеріального та процесуального права, що регулюють спірні правовідносини, суд доходить висновку про задоволення позовних вимог у повному обсязі, з огляду на таке.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що Приватне підприємство «КІДДІ-КО» (код ЄДРПОУ 35577008) зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 19.12.2007р., номер запису 1223 10 0000 003489, здійснює свою господарську діяльність за наступними кодами КВЕД: 46.90 «Неспеціалізована оптова торгівля» (основний); 32.40 Виробництво ігор та іграшок; 20.30 «Виробництво фарб, лаків і подібної продукції. Друкарської фарби та мастик» тощо, та перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області як платник податків, в тому числі як платник податку на додану вартість.
19.12.2022р. ПП «КІДДІ-КО» сформовано та направлено до Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області Таблицю даних платника податку на додану вартість, яка зареєстрована в контролюючому органі 19.12.2022р. за №9273271372, разом із відповідними поясненнями.
Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 19.12.2022р. №7889450/35577008 подана ПП «КІДДІ-КО» Таблиця даних платника податку на додану вартість (зареєстрована в контролюючому органі 19.12.2022р. за №9273271372) була врахована (т.1 а.с.213).
Однак, в подальшому Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Державної податкової служби України відповідно до п.19 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019р. №1165 було прийнято рішення від 20.12.2022р. №7902616/35577008 про неврахування вищевказаної Таблиці даних платника податку на додану вартість з підстави наявності у контролюючих органах податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій: придбання товарів (робіт, послуг) від ризикових контрагентів протягом 2021-2022 років (т.1 а.с.214).
25.01.2023р. ПП «КІДДІ-КО» знов сформовано та направлено до Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області Таблицю даних платника податку на додану вартість, яка зареєстрована в контролюючому органі 25.01.2023р. за №9007193606. разом із відповідними поясненнями.
За результатами розгляду надісланої позивачем Таблиці даних платника податку на додану вартість (зареєстрованої в контролюючому органі 25.01.2023р. за №9007193606) Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області прийняла рішення від 30.01.2023р. №8178334/35577008 про неврахування цієї Таблиці даних платника податку на додану вартість з підстави наявності у контролюючих органах податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій: придбання товарів (робіт, послуг) від ризикового контрагента ТОВ «Євро Вуд Процесінг» (40233962) (т.1 а.с.211).
13.03.2023р. ПП «КІДДІ-КО» знов сформовано та направлено до Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області Таблицю даних платника податку на додану вартість, яка зареєстрована в контролюючому органі 13.03.2023р. за №9047775530, разом із відповідними поясненнями.
За результатами розгляду надісланої позивачем Таблиці даних платника податку на додану вартість (зареєстрованої в контролюючому органі 13.03.2023р. за №9047775530) Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області прийняла рішення від 15.03.2023р. №8429716/35577008 про неврахування цієї Таблиці даних платника податку на додану вартість з підстави наявності у контролюючих органах податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій: придбання товарів (робіт, послуг) від ризикових контрагентів протягом 2022-2023 років, а саме: ТОВ «Євро Вуд Процесінг» (40233962) (т.1 а.с.212).
Не погодившись з вищевказаними рішеннями контролюючих органів про неврахування поданих ПП «КІДДІ-КО» Таблиць даних платника податку на додану вартість, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи оцінку встановленим обставинам справи та спірним правовідносинам, суд зважає на таке.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначені Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019р. №1165 (далі Порядок №1165).
За визначенням, наведеним у п.2 Порядку №1165, таблиця даних платника податку - зведена інформація, що подається платником податку до контролюючого органу, щодо кодів видів економічної діяльності платника податку згідно з Класифікатором видів економічної діяльності, кодів товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодів послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.
Відповідно до п.12 Порядку №1165 платник податку має право подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою (додаток 5).
Згідно з п.13 Порядку №1165 у таблиці даних платника податку зазначаються:
види економічної діяльності відповідно до КВЕД;
коди товарів згідно з УКТЗЕД, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України;
коди послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.
Пунктом 14 Порядку №1165 передбачено, що таблиця даних платника податку подається з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку.
За приписами п.15 Порядку №1165 таблиця даних платника податку з поясненнями розглядається комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів після її отримання.
Пунктом 16 Порядку №1165 встановлено, що Комісія регіонального рівня приймає рішення про врахування або неврахування таблиці даних платника податку, яке надсилається платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (додаток 6).
При цьому згідно з п.17 Порядку №1165 у рішенні про неврахування таблиці даних платника податку в обов`язковому порядку зазначається причина такого неврахування. У разі прийняття рішення про неврахування таблиці даних платника у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, що стала підставою для неврахування таблиці даних платник податку, а саме: тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Відповідно до п.18 Порядку №1165 таблиця даних платника податку враховується ДПС в автоматичному режимі у разі, коли:
така таблиця подається платниками податку - сільськогосподарськими товаровиробниками, включеними до Реєстру отримувачів бюджетної дотації відповідно до Закону України «Про державну підтримку сільського господарства України», та/або сільськогосподарськими товаровиробниками, які на 31 грудня 2016 р. застосовували спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 Кодексу (у редакції, що діяла на 31 грудня 2016 р.) та мають у власності (право власності/користування) та/або на умовах оренди земельні ділянки, загальна площа яких становить не менш як 200 гектарів включно станом на 1 січня та які відображені в податковій звітності до 20 лютого поточного року (до 20 лютого поточного року враховується наявність таких ділянок за звітний період попереднього року), та у поданій таблиці даних платника податку зазначаються відомості про постачання (виготовлення) таких груп товарів за кодами згідно з УКТЗЕД, як живі тварини (код згідно з УКТЗЕД 01); риба і ракоподібні, молюски та інші водяні безхребетні (код згідно з УКТЗЕД 03); молоко та молочні продукти; яйця птиці; натуральний мед; їстівні продукти тваринного походження, в іншому місці не зазначені (код згідно з УКТЗЕД 04); овочі та деякі їстівні коренеплоди і бульби (код згідно з УКТЗЕД 07); їстівні плоди та горіхи; шкірки цитрусових або динь (код згідно з УКТЗЕД 08); зернові культури (код згідно з УКТЗЕД 10); насіння і плоди олійних рослин; інше насіння, плоди та зерна; технічні або лікарські рослини; солома і фураж (код згідно з УКТЗЕД 12);
зазначена таблиця подається платниками податку, в яких значення показників D та P, розрахованих у порядку, встановленому пунктом 3 цього Порядку, мають такі розміри: D >0,02, P
Абзацом 1 пункту 19 Порядку №1165 передбачено, що Комісії контролюючих органів приймають рішення про неврахування таблиці даних платника податку (додаток 7), яку враховано, зокрема, в автоматичному режимі, що надсилається платнику податку в порядку, визначеному статтею 42 Кодексу, якщо:
стосовно платника податку прийнято рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку (додаток 4), визначених у пунктах 1-5 додатка 1;
до контролюючого органу надійшла податкова інформація щодо невідповідності інформації, зазначеної в таблиці даних платника податку, видам економічної діяльності відповідно до Класифікатора видів економічної діяльності, кодам товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодам послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України, яка свідчить про надання платником податку недостовірної інформації в таблиці даних платника податку.
Згідно з абз.2 п.19 Порядку №1165 у рішенні про неврахування таблиці даних платника, у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, що стала підставою для неврахування таблиці даних платника податку, а саме: тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Пунктом 20 Порядку №1165 встановлено, що у разі якщо таблиця даних платника податку врахована відповідно до пункту 18 цього Порядку, після прийняття комісією контролюючого органу рішення про неврахування таблиці даних платника податку така таблиця підлягає розгляду відповідно до пункту 15 цього Порядку.
Відповідно до п.22 Порядку №1165 таблиця даних платника податку враховується у разі надходження до контролюючого органу рішення суду про скасування рішення про неврахування таблиці даних платника податку, яке набрало законної сили.
Згідно з п.23 Порядку №1165 таблиця даних платника податку подається платником податку в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні довірчі послуги», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Отже, з аналізу наведених правових норм слідує, що рішення про неврахування таблиці даних платника податку в обов`язковому порядку повинно містити чітку підставу для такого неврахування із зазначенням у відповідних полях рішення детальної інформації, що стала підставою для неврахування таблиці даних платник податку, а саме: типу операції (придбання/постачання), періоду здійснення господарської операції, коду згідно з УКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податкового номеру платника податку, задіяного в ризиковій операції, дати включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Як свідчать матеріали справи, оскаржувані рішення відповідачів не містять належної мотивації підстав для їх прийняття, зокрема, у цих рішеннях взагалі не зазначено яка саме податкова інформація про здійснення ризикових операцій була отримана контролюючим органом, а також не наведено посилань на конкретні господарські операції, які, на думку контролюючого органу, є ризиковими, та на підстави, за яких такі операції визнано ризиковими, що свідчить про формальність прийнятих рішень.
Крім наведеного, рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Державної податкової служби України від 20.12.2022р. №7902616/35577008 про неврахування Таблиці даних платника податку на додану вартість Приватного підприємства «КІДДІ-КО», зареєстрованої у контролюючому органі 19.12.2022р. за №9273271372, взагалі не містить інформації навіть про контрагентів, господарські операції з якими, на думку, Комісії центрального рівня, є ризиковими.
Натомість, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення для його прийняття. При цьому мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.
Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб тощо.
При цьому суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.
Прийняття рішення, вчинення (не вчинення) дії вимагає від суб`єкта владних повноважень діяти добросовісно, тобто з щирим наміром щодо реалізації владних повноважень та досягнення поставлених цілей і справедливих результатів, з відданістю визначеним законом меті та завданням діяльності, передбачувано, без корисливих прагнень досягти персональної вигоди, привілеїв або переваг через прийняття рішення та вчинення дії.
Таким чином, висновки та рішення суб`єкта владних повноважень можуть ґрунтуватися виключно на належних, достатніх, а також тих доказах, які одержані з дотриманням закону.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 20.04.2023 у справі №380/4746/22.
Так, якщо контролюючий орган і вважав, що є обставини, які унеможливлювали врахування Таблиць даних платника податків, поданих позивачем, то відповідні обставини повинні бути чітко зазначені у рішеннях про їх неврахування, що у розглядуваному випадку зроблено не було.
З урахуванням викладеного, суд доходить висновку, що оскаржувані рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Державної податкової служби України від 20.12.2022р. №7902616/35577008 про неврахування Таблиці даних платника податку на додану вартість Приватного підприємства «КІДДІ-КО», зареєстрованої у контролюючому органі 19.12.2022р. за №9273271372, а також Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 30.01.2023р. №8178334/35577008 та від 15.03.2023р. №8429716/35577008 про неврахування Таблиць даних платника податку на додану вартість Приватного підприємства «КІДДІ-КО», зареєстрованих у контролюючому органі 25.01.2023р. за №9007193606 та 13.03.2023р. за №9047775530, відповідно, не відповідають вимогам статті 2 КАС України, оскільки прийняті відповідачами без належного обґрунтування, а також без врахування усіх обставин, що мають значення для їх прийняття, а тому підлягають визнанню протиправними та скасуванню.
Щодо доводів відповідачів стосовно того, що в результаті дослідження фінансово-господарської діяльності позивача встановлено взаєморозрахунки з ризиковими суб`єктами господарювання, зокрема, з ТОВ «Євро Вуд Процесінг», яке відповідно до рішень про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника від 26.09.2022р. №155454 та від 30.12.2022р. №170611 визнано таким, що відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку від 30.12.2022р. №170611 та включено до Переліку ризикових платників податків, а також з ТОВ «Науково-виробниче підприємство «Кіатон» (код ЄДРПОУ 31633477) (підприємство та/або контрагент задіяні у проведенні ризикових операцій), а це є підставою для прийняття рішення щодо неврахування поданої позивачем таблиці даних платника ПДВ, суд зазначає про безпідставність таких доводів, оскільки позивач не може нести відповідальність ні за діяльність своїх контрагентів, ні за присвоєння контролюючим органом статусу ризикового платника ПДВ іншим суб`єктам господарювання. Твердження контролюючого органу про те, що господарські правовідносини позивача з ризиковим платником податків можуть означати його участь у схемах ухилення від оподаткування та розповсюдження ймовірного схемного кредиту не підтверджено жодними доказами. Більше того, така позиція відповідача повністю суперечить презумпції добросовісності платника податків.
Презумпція добросовісності платника податків означає, що подані платником контролюючому органу документи податкової звітності є дійсними, повно та об`єктивно відтворюють господарські операції, що є об`єктом оподаткування та/або фінансові показники яких впливають на податковий обов`язок платника податків, якщо інше не буде доведено контролюючим органом.
Відтак, презумпції добросовісності платника податків є обов`язком доведення контролюючим органом правомірності прийнятого рішення в судовому процесі, порушеному за позовом платника податків про скасування рішення як неправомірного.
Крім цього, суд зауважує, що, по-перше, обставини взаємовідносин позивача з ТОВ «Євро Вуд Процесінг» взагалі не зазначена у рішенні Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Державної податкової служби України від 20.12.2022р. №7902616/35577008 про неврахування Таблиці даних платника податку на додану вартість Приватного підприємства «КІДДІ-КО», зареєстрованої у контролюючому органі 19.12.2022р. за №9273271372, а обставини взаємовідносин позивача з ТОВ «Науково-виробниче підприємство «Кіатон» не вказані у жодному з оскаржуваних рішень, як Комісії регіонального, так і Комісії центрального рівнів, відтак, ці обставини не можуть вважатися такими, що були підставою для їх прийняття, бо контролюючий орган не може обґрунтовувати правомірність свого рішення з тих підстав, які не були в ньому зазначені.
Водночас, суд також враховує, що відповідачами визнається, що сам позивач - ПП «КІДДІ-КО» не перебуває в Переліку ризикових платників податків.
За вказаних обставин у сукупності, суд дійшов висновку, що правомірність оскаржуваних рішень щодо неврахування таблиці даних платника податків, прийнятих контролюючими органами щодо позивача, відповідачами не доведена, відтак, оскаржувані позивачем рішення про неврахування таблиць даних платника податку на додану вартість є протиправними та підлягають скасуванню.
Крім того, з урахуванням приписів п.22 Порядку №1165, яким передбачено, що таблиця даних платника податку враховується у разі надходження до контролюючого органу рішення суду про скасування рішення про неврахування таблиці даних платника податку, яке набрало законної сили та з метою належного захисту прав позивача, суд дійшов висновку також про задоволення позовних вимог в частині зобов`язання Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області врахувати подані Приватним підприємством «КІДДІ-КО» Таблиці даних платника податку на додану вартість, зареєстровані у контролюючому органі 19.12.2022р. за №9273271372, 25.01.2023р. за №9007193606 та 13.03.2023р. за №9047775530.
За наведених обставин, позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд зважає на таке.
Частиною 1 статті 143 КАС України визначено, що суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Згідно з абзацом 1 частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Зважаючи на задоволення позовних вимог у повному обсязі, судові витрати зі сплати судового збору, понесені позивачем при зверненні до суду з цією позовною заявою, підлягають відшкодуванню на користь останнього шляхом стягнення з Головного управління ДПС у Дніпропетровській області за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Приватного підприємства «КІДДІ-КО» судових витрат зі сплати судового збору у сумі 5368,00грн., а також шляхом стягнення з Державної податкової служби України за рахунок її бюджетних асигнувань на користь Приватного підприємства «КІДДІ-КО» судових витрат зі сплати судового збору у сумі 2684,00грн. відповідно до абз.1 ч.1 ст.139 КАС України.
Керуючись ст. ст. 242-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Приватного підприємства «КІДДІ-КО» (код ЄДРПОУ 35577008, місцезнаходження: вул. М.Грушевського, буд.5, кв.2, м. Кам`янське, Дніпропетровська область, 51922) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 44118658, місцезнаходження: вул. Сімферопольська, 17-а, м. Дніпро, 49005), Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393, місцезнаходження: Львівська площа, буд.8, м. Київ, 04053) про визнання протиправними та скасування рішень і зобов`язання вчинити певні дії задовольнити у повному обсязі.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Державної податкової служби України від 20.12.2022р. №7902616/35577008 про неврахування Таблиці даних платника податку на додану вартість Приватного підприємства «КІДДІ-КО» (код ЄДРПОУ 35577008, місцезнаходження: вул. М.Грушевського, буд.5, кв.2, м. Кам`янське, Дніпропетровська область, 51922), зареєстрованої у контролюючому органі 19.12.2022р. за №9273271372.
Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 30.01.2023р. №8178334/35577008 та від 15.03.2023р. №8429716/35577008 про неврахування Таблиць даних платника податку на додану вартість Приватного підприємства «КІДДІ-КО» (код ЄДРПОУ 35577008, місцезнаходження: вул. М.Грушевського, буд.5, кв.2, м. Кам`янське, Дніпропетровська область, 51922), зареєстрованих у контролюючому органі 25.01.2023р. за №9007193606 та 13.03.2023р. за №9047775530, відповідно.
Зобов`язати Комісію з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 44118658, місцезнаходження: вул. Сімферопольська, 17-а, м. Дніпро, 49005) врахувати подані Приватним підприємством «КІДДІ-КО» (код ЄДРПОУ 35577008, місцезнаходження: вул. М.Грушевського, буд.5, кв.2, м. Кам`янське, Дніпропетровська область, 51922) Таблиці даних платника податку на додану вартість, зареєстровані у контролюючому органі 19.12.2022р. за №9273271372, 25.01.2023р. за №9007193606 та 13.03.2023р. за №9047775530.
Стягнути з Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 44118658, місцезнаходження: вул. Сімферопольська, 17-а, м. Дніпро, 49005) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Приватного підприємства «КІДДІ-КО» (код ЄДРПОУ 35577008, місцезнаходження: вул. М.Грушевського, буд.5, кв.2, м. Кам`янське, Дніпропетровська область, 51922) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 5368,00грн. (п`ять тисяч триста шістдесят вісім гривень 00 копійок).
Стягнути з Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393, місцезнаходження: Львівська площа, буд.8, м. Київ, 04053) за рахунок її бюджетних асигнувань на користь Приватного підприємства «КІДДІ-КО» (код ЄДРПОУ 35577008, місцезнаходження: вул. М.Грушевського, буд.5, кв.2, м. Кам`янське, Дніпропетровська область, 51922) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 2684,00грн. (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні 00 копійок).
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду в порядку та у строки, передбачені ст.ст. 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя: О.М. Турова
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.01.2024 |
Оприлюднено | 11.03.2024 |
Номер документу | 117528623 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні