Рішення
від 27.02.2024 по справі 925/1741/21
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 лютого 2024 року справа № 925/1741/21

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Гайдаш В.А.,

за участю:

секретаря судового засідання - Кучеренко І.О.,

позивачки - ОСОБА_1 (особисто),

представника відповідача 1 - Семенюти Р.С. (за посадою у порядку самопредставництва),

представника відповідачів -Зубенка С.А. (за посадою у порядку самопредставництва),

прокурора - Бутар В.С. (за довіреністю у порядку самопредставництва),

розглянувши по суті у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження в залі суду справу за позовом ОСОБА_1 до Піщанської сільської ради Золотоніського району Черкаської області, виконавчого комітету Піщанської сільської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Шабельниківський навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа I ступеня - дошкільний навчальний заклад» Піщанської сільської ради Золотоніського району Черкаської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - виконавчий комітет Червонослобідської сільської ради Черкаського району Черкаської області, за участі Черкаської обласної прокуратури, про визнання недійсним рішення та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

У грудні 2021 року ОСОБА_1 звернулася до Господарського суду Черкаської області з позовом до Піщанської сільської ради Золотоніського району Черкаської області, виконавчого комітету Піщанської сільської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Шабельниківський навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа I ступеня - дошкільний навчальний заклад» Піщанської сільської ради Золотоніського району Черкаської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - виконавчий комітет Червонослобідської сільської ради Черкаського району Черкаської області, в якому просила:

- визнати недійсним рішення Піщанської сільської ради Золотоніського району Черкаської області VIII скликання 11 сесії від 09 червня 2021 року №11-38/VIII «Про реорганізацію шляхом пониження ступенів закладів загальної середньої освіти Піщанської сільської ради» в частині реорганізації шляхом пониження ступеня та перейменування Шабельниківського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа I-IIIступенів - дошкільний навчальний заклад» Піщанської сільської ради у Шабельниківський навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа I ступеня - дошкільний навчальний заклад» Піщанської сільської ради.

В обґрунтування позовних вимог позивачка вказує на порушення прийнятим Піщанською сільською радою рішенням, її конституційних прав, свобод та інтересів, а саме: права громади брати участь у місцевому самоврядуванні (ст. 140 Конституції України), права на працю та гарантований Конституцією України захист від незаконного звільнення (ст. 43 Конституції України), а також на порушення прав та інтересів учнів Шабельниківського НВК - гарантованого державою права на повну середню освіту (ст. 53 Конституції України). Крім того, позивачка зазначає, що внаслідок прийняття оскаржуваного рішення, учнів Шабельниківського навчально-виховного комплексу позбавлено можливості отримувати освіту у найближчому до місця проживання навчальному закладі, всупереч принципу доступності освіти, передбаченому Конституцією України та Законом України «Про освіту» (надалі - ЗУ «Про освіту»). Позивачка вважає, що відповідачем порушено законодавство України щодо підготовки та проведення консультацій з громадськістю, порядок опублікування проекту рішення.

Піщанська сільська рада Золотоніського району Черкаської області позов не визнала, надала до суду письмовий відзив в якому зазначив, що оскаржуване рішення від 09 червня 2021 року №11-38/VIII прийнято в межах повноважень та відповідно до вимог чинного законодавства та не є регуляторним актом, тому до останнього не є обов`язковим застосування вказаної позивачкою процедури проведення консультацій з громадськістю, передбаченої Порядком проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2010 №996. Також вказано, що Шабельниківський НВК повинен бути оптимізований через недостатність коштів для функціонування закладів освіти у Піщанській територіальній громаді та через економічну недоцільність його утримання/фінансування.

Треті особи письмових пояснень на позов не подали.

Рішенням Господарського суду Черкаської області від 28 квітня 2022 року, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду, позов задоволено повністю.

Ухвалою від 29 листопада 2022 року Касаційний господарський суд у складі Верховного Суду справу № 925/1741/21 передав на розгляд Великої Палати Верховного Суду для відступу від висновків, висловлених у постановах Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 08 червня 2022 року у справі № 819/707/18, від 29 березня 2021 року у справі № 392/1430/16-а (2-а/392/46/16) та від 30 грудня 2020 року у справі № 819/804/18, щодо юрисдикції спору.

Постановою Великої Палати Верховного Суду від 02.08.2023 рішення Господарського суду Черкаської області від 28 квітня 2022 року та постанову Північного апеляційного господарського суду від 17 серпня 2022 року в справі №925/1741/21 скасовано, провадження у справі закрити. Роз`яснено позивачу, що розгляд цієї справи віднесено до компетенції суду адміністративної юрисдикції та що вона має право протягом десяти днів з дня отримання цієї постанови звернутися до Великої Палати Верховного Суду із заявою про направлення справи за встановленою юрисдикцією.

Ухвалою Великої Палати Верховного Суду від 20.09.2023 справу №925/1741/21 за позовом ОСОБА_1 до Піщанської сільської ради Золотоніського району Черкаської області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Шабельниківського навчально-виховного комплексу «загальноосвітня школа I ступеня - дошкільний навчальний заклад» Піщанської сільської ради Золотоніського району Черкаської області та третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Виконавчого комітету Червонослобідської сільської ради, про визнання недійсним рішення, передано до Черкаського окружного адміністративного суду.

Дана справа надійшла до Черкаського окружного адміністративного суду 03.10.2023 та передана шляхом автоматизованого розподілу судді Гайдаш В.А., у зв`язку з чим ухвалою судді від 05.10.2023 прийнято справу до свого провадження.

Ухвалою суду від 13.12.2023 залучено до участі у справі №925/1741/21 в якості відповідача - виконавчий комітет Піщанської сільської ради, вирішено здійснювати розгляд справи спочатку та прийнято до розгляду заяву ОСОБА_1 про збільшення позовних вимог від 14.11.2023, в якій вона просить суд:

- визнати недійсним рішення Піщанської сільської ради Золотоніського району Черкаської області (код ЄДРПОУ 26358963) VIII скликання 11 сесія № 11-38/ VIII від 09 червня 2021 року «Про реорганізацію шляхом пониження ступенів закладів загальної середньої освіти Піщанської сільської ради», в частині реорганізації шляхом пониження ступеню та перейменування Шабельниківського навчально-виховного комплексу «загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад» Піщанської сільської ради у Шабельниківський навчально-виховний комплекс «загальноосвітня школа І ступеню-дошкільний навчальний заклад» Піщанської сільської ради;

- зобов`язати Піщанську сільську раду Золотоніського району Черкаської області (код ЄДРПОУ 26358963) спільно з виконавчим комітетом Піщанської сільської ради (код ЄДРПОУ 04410841) та Шабельниківським навчально-виховним комплексом «загальноосвітня школа І ступеня-дошкільний навчальний заклад» Піщанської сільської ради Золотоніського району Черкаської області (код ЄДРПОУ 25768564) створити умови для здобуття дошкільної, початкової, базової та повної середньої освіти на базі Шабельниківського навчально-виховного комплексу «загальноосвітня школа І ступеня-дошкільний навчальний заклад» Піщанської сільської ради Золотоніського району Черкаської області (код ЄДРПОУ 25768564), місцезнаходження якого: Україна, 19753, Черкаська обл., Золотоніський р-н, село Шабельники, вул. Незалежності, будинок 21 та відновити освітню діяльність Шабельниківського навчально-виховного комплексу «загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад» Піщанської сільської ради (код ЄДРПОУ 25768564).

Ухвалою суду від 31.01.2024 допущено Черкаську обласну прокуратуру в інтересах держави до участі у справі №925/1741/21.

Позивачка в судовому засіданні позов підтримала у повному обсязі з підстав, зазначених вище.

Представники відповідача позов не визнали, просили суд відмовити повністю у задоволенні позову з підстав, зазначених у відзиві на позов.

Представники третіх осіб в судове засідання не прибули, однак надали до суду заяви про розгляд справи за їх відсутності.

Представник Черкаської обласної прокуратури в судовому засіданні просила суд позов задовольнити у повному обсязі, оскільки вважає, що внаслідок незаконних дій Піщанської сільської ради Золотоніського району Черкаської області порушується основні завдання дошкільної та загальної середньої освіти на здобуття середньої і дошкільної освіти, чим порушуються права дітей територіальної громади.

Заслухавши пояснення позивачки, представників відповідачів та представника Черкаської обласної прокуратури, розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.

Із наявних у матеріалах справи доказів судом встановлено, що на підставі рішення Піщанської сільської ради від 24.12.2020 №2-5/VIII «Про прийняття у комунальну власність Піщанської сільської ради організацій (установ, закладів) та майна закладів освіти зі спільної власності територіальних громад Золотоніського району (районної комунальної власності)» прийнято у комунальну власність Піщанської сільської ради Шабельниківський навчально-виховний комплекс «загальноосвітня школа І - III ступенів - дошкільний навчальний заклад», місце розташування: 19753, Черкаська область, Золотоніський район, с. Шабельники, вул. Незалежності, 21.

22.04.2021 у газеті Вісник Золотоніщини № 16, розміщено публікацію про проведення громадських слухань наступного змісту: «Громадські слухання. Шановні жителі с. Шабельники! Повідомляємо, що 27 квітня 2021 року (вівторок) о 14-й годині в Шабельниківському будинку культури за адресою с. Шабельники, вул. Першотравнева 14 А, відбудуться громадські слухання щодо обговорення питання про функціонування закладу загальної середньої освіти. Виконавчий комітет Піщанської сільської ради».

На засіданні громади, проведеному 27.04.2021, головою Піщанської сільської ради Семенютою Русланом Святославовичем запропоновано приймати рішення засідання громади шляхом відкритого голосування більшістю голосів зареєстрованих учасників (питання №1 Порядку денного). Відповідно до протоколу №1 від 27.04.2021 засідання громади сіл Шабельники та Нова Гребля Золотоніського району Черкаської області на тему «Функціонування Шабельниківського навчально-виховного комплексу загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Піщанської сільської ради» п`ятим питанням засідання громади визначено - «Про ініціативу щодо реорганізації Шабельниківського навчально-виховного комплексу «загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад» Піщанської сільської ради». На вказаному засіданні голова Піщанської сільської ради Семенюта Р.С. наголосив на тому, що Шабельниківський НВК повинен бути оптимізований через недостатність коштів для функціонування закладів освіти у Піщанській ТГ, оскільки дітям необхідно навчатися у модернізованих школах з електронними щоденниками, електронними журналами, інтерактивними дошками.

Шосте питання засідання громади - «Обговорювання ініціативи реорганізації Шабельниківського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад» Піщанської сільської ради».

Після тривалого обговорення засідання громади перейшло до сьомого питання «Підбиття підсумків засідання громади на тему: «Функціонування Шабельниківського навчально-виховного комплексу загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Піщанської сільської ради». На голосування громади поставлено питання: «Не проводити реорганізацію і залишити Шабельниківський НВК як заклад загальної середньої освіти Шабельниківський навчально-виховний комплекс загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад Піщанської сільської ради». Результати голосування: за - 77 осіб; проти - 0 осіб; утрималися - 0 осіб; не голосували - 2 особи.

Разом з цим, рішенням Піщанської сільської ради Золотоніського району Черкаської області VIII скликання 11 сесії від 09.06.2021 № 11-38/VIII ухвалено провести реорганізацію, зокрема, шляхом пониження ступеню та перейменування Шабельниківського навчально-виховного комплексу загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Піщанської сільської ради у Шабельниківський навчально-виховний комплекс загальноосвітня школа І ступеню дошкільний навчальний заклад Піщанської сільської ради.

На підставі зазначеного рішення 27.07.2021 державним реєстратором Центру надання адміністративних послуг у місті Золотоноша Андрущенко А.І. Золотоніської міської ради здійснено державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, а саме зміну найменування Шабельниківського навчально-виховного комплексу загальноосвітня школа І-ІII ступенів - дошкільний навчальний заклад Піщанської сільської ради Золотоніського району Черкаської області, ідентифікаційний код 25768564 (надалі - Шабельниківський НВК), реєстраційна дія №1000221070008000930 від 27.07.2021, 10:37:10.

Наказом від 10.12.2021 №4432/5 Міністра юстиції України задоволено скаргу громадянки ОСОБА_1 та скасовано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань реєстраційну дію від 27.07.2021 №1000221070008000930 «Державна реєстрація змін до відомостей про юридичну особу», проведену державним реєстратором Виконавчого комітету Золотоніської міської ради Андрущенко Іриною Сергіївною щодо Шабельниківського навчально-виховного комплексу «загальноосвітня школа І ступеня-дошкільний навчально-виховний заклад» Піщанської сільської ради Золотоніського району Черкаської області (ідентифікаційний код юридичної особи 25768564). 13.12.2021 Департаментом державної реєстрації Міністерства юстиції України скасовано реєстраційну дію, реєстраційна дія №1000229950010000930.

24.12.2021 державним реєстратором Атамась І.І. Виконавчого комітету Червонослобідської сільської ради Черкаського району Черкаської області вдруге проведено державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, реєстраційна дія № 1000221070011000930 від 24.12.2021 14:23:23 серед яких зміна найменування юридичної особи (повного та/або скороченого) - Шабельниківський навчально-виховний комплекс «загальноосвітня школа І ступеня - дошкільний навчально-виховний заклад» Піщанської сільської ради Золотоніського району Черкаської області.

ОСОБА_1 станом на дату прийняття Піщанською сільською радою спірного рішення була директором Шабельниківського НВК, що підтверджується довідкою Шабельниківського НВК від 03.09.2021 №343, а також є депутатом Золотоніської районної ради VIII скликання, що підтверджується посвідченням від 01.03.2021 № 22.

Вказані вище обставини і стали підставою для звернення громадянкою ОСОБА_1 з позовом у даній справі з посиланням на те, що спірне рішення порушує її права як директора та як жительки громади.

Надаючи оцінку спірним обставинам, суд зазначає, що відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч. 1 ст. 13 Закону України «Про освіту» (у редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин) для забезпечення територіальної доступності повної загальної середньої освіти органи місцевого самоврядування створюють і утримують мережу закладів освіти та їхніх філій.

Частиною 2 статті 24 Закону України «Про освіту» встановлено, що управління закладом освіти в межах повноважень, визначених законами та установчими документами цього закладу, здійснюють: засновник (засновники); керівник закладу освіти; колегіальний орган управління закладу освіти; колегіальний орган громадського самоврядування; інші органи, передбачені спеціальними законами та/або установчими документами закладу освіти.

Положеннями ч. 3 ст. 66 Закону України «Про освіту» - сільські, селищні ради: відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної та повної загальної середньої освіти; засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофільовують (змінюють тип) та ліквідовують їх з урахуванням спеціальних законів; оприлюднюють офіційну звітність про всі отримані та використані кошти, а також перелік і вартість товарів, робіт, послуг, спрямованих на потреби кожного із заснованих ними закладів освіти, та інші видатки у сфері освіти; здійснюють інші повноваження у сфері освіти, передбачені законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 8 Закону України «Про повну загальну середню освіту» (у редакції закону на момент виникнення спірних правовідносин) територіальну доступність повної загальної середньої освіти забезпечують у межах повноважень органи державної влади та органи місцевого самоврядування шляхом:

- формування та утримання мережі закладів освіти, у тому числі опорних, їхніх структурних підрозділів (філій);

- функціонування міжшкільних ресурсних центрів;

- закріплення території обслуговування за комунальними закладами освіти (їхніми структурними підрозділами), що забезпечують здобуття початкової та/або базової середньої освіти;

- підвезення учнів та педагогічних працівників до закладу освіти і у зворотному напрямку;

- створення та утримання пансіонів;

- сприяння запровадженню з урахуванням вибору батьків дітей або осіб, які досягли повноліття, різних форм здобуття повної загальної середньої освіти, їх забезпечення та підтримки тощо.

Рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає засновник (засновники) (ч. 1 ст. 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту»).

Згідно з п. 1 та 2 ч. 1 ст. 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (у редакції закону на момент виникнення спірних правовідносин) до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: а) власні (самоврядні) повноваження:

1) управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, молодіжними центрами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення;

2) забезпечення здобуття повної загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти у державних і комунальних закладах освіти, створення необхідних умов для виховання дітей та молоді, розвитку їхніх здібностей, трудового навчання, професійної орієнтації, продуктивної праці учнів, сприяння діяльності дошкільних та позашкільних закладів освіти, дитячих, молодіжних та науково-просвітницьких громадських об`єднань, молодіжних центрів.

Реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради (п. 30 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Судом встановлено, що Піщанська сільська рада є засновником Шабельниківського НВК «загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів дошкільний навчальний заклад» Піщанської СР, який реорганізований у Шабельниківський НВК «загальноосвітня школа І ступеню дошкільний навчальний заклад» Піщанської СР, тому саме до компетенції Піщанської сільської ради належить здійснення розпорядчих функцій та прийняття рішень, зокрема, про створення, ліквідацію, реорганізацію та перепрофілювання підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідної територіальної громади, отже, оскаржуване рішення ухвалено відповідачем в межах повноважень, наданих законом.

За приписами ст. 13 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» територіальна громада має право проводити громадські слухання - зустрічатися з депутатами відповідної ради та посадовими особами місцевого самоврядування, під час яких члени територіальної громади можуть заслуховувати їх, порушувати питання та вносити пропозиції щодо питань місцевого значення, що належать до відання місцевого самоврядування. Громадські слухання проводяться не рідше одного разу на рік. Пропозиції, які вносяться за результатами громадських слухань, підлягають обов`язковому розгляду органами місцевого самоврядування.

Пунктом 3 Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2010 № 996 (надалі - Порядок № 996) встановлено, що консультації з громадськістю проводяться з питань, що стосуються суспільно-економічного розвитку держави, реалізації та захисту прав і свобод громадян, задоволення їх політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів.

Разом з тим, пунктом 12 Порядку № 996 передбачено, що в обов`язковому порядку проводяться консультації з громадськістю у формі публічного громадського обговорення та/або електронних консультацій з громадськістю щодо проектів нормативно-правових актів, які: стосуються конституційних прав, свобод та обов`язків громадян; стосуються життєвих інтересів громадян, у тому числі впливають на стан навколишнього природного середовища; передбачають провадження регуляторної діяльності у певній сфері; визначають стратегічні цілі, пріоритети і завдання у відповідній сфері державного управління (у тому числі проекти державних і регіональних програм економічного, соціального і культурного розвитку, рішення стосовно їх виконання); стосуються інтересів територіальних громад, здійснення повноважень місцевого самоврядування, делегованих органам виконавчої влади відповідними радами; визначають порядок надання адміністративних послуг тощо. Строк проведення таких консультацій з громадськістю визначається органом виконавчої влади і повинен становити не менш як 15 календарних днів.

Суд звертає увагу, що відповідно до змісту вказаної вище норми консультації з громадськістю проводяться в обов`язковому порядку з приводу конституційних прав та свобод громадян, зокрема, права на освіту, та щодо розроблення та реалізації програм економічного, соціального і культурного розвитку.

Враховуючи, що оскаржуване рішення впливає на таке важливе конституційне право жителів с. Шабельники у складі Піщанської сільської територіальної громади, як право на освіту, тому судом не приймається до уваги посилання представників відповідачів на те, що оспорюване рішення не є нормативно-правовим або регуляторним актом, а є актом індивідуальної дії, у зв`язку з чим не входить до переліку актів, які мають проходити консультації з громадськістю та ніби то відсутність необхідності врахування положень Порядку № 996 при проведенні громадських слухань щодо проекту оскаржуваного рішення.

Слід зазначити, що проекти регуляторних актів виносяться на громадське обговорення з урахуванням вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».

Згідно зі ст. 9 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» (у редакції станом на час виникнення спірних правовідносин) кожен проект регуляторного акта оприлюднюється з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань. Проект регуляторного акта разом із відповідним аналізом регуляторного впливу оприлюднюється у спосіб, передбачений статтею 13 цього Закону, не пізніше п`яти робочих днів з дня оприлюднення повідомлення про оприлюднення цього проекту регуляторного акта.

Повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акта повинно містити: стислий виклад змісту проекту; поштову та електронну, за її наявності, адресу розробника проекту та інших органів, до яких відповідно до цього Закону або за ініціативою розробника надсилаються зауваження та пропозиції; інформацію про спосіб оприлюднення проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу (назва друкованого засобу масової інформації та/або адреса сторінки в мережі Інтернет, де опубліковано чи розміщено проект регуляторного акта та аналіз регуляторного впливу, або інформація про інший спосіб оприлюднення, передбачений частиною п`ятою статті 13 цього Закону); інформацію про строк, протягом якого приймаються зауваження та пропозиції від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань; інформацію про спосіб надання фізичними та юридичними особами, їх об`єднаннями зауважень та пропозицій.

Строк, протягом якого від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань приймаються зауваження та пропозиції, встановлюється розробником проекту регуляторного акта і не може бути меншим ніж один місяць та більшим ніж три місяці з дня оприлюднення проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу.

Усі зауваження і пропозиції щодо проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу, одержані протягом встановленого строку, підлягають обов`язковому розгляду розробником цього проекту. За результатами цього розгляду розробник проекту регуляторного акта повністю чи частково враховує одержані зауваження і пропозиції або мотивовано їх відхиляє.

Згідно з п. 2 ст. 13 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій, проект регуляторного акта та відповідний аналіз регуляторного впливу оприлюднюються шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації розробника цього проекту, а у разі їх відсутності - у друкованих засобах масової інформації, визначених розробником цього проекту, та/або шляхом розміщення на офіційній сторінці розробника проекту регуляторного акта в мережі Інтернет.

Судом враховано, що 22.04.2021 у газеті Вісник Золотоніщини №16 розміщено публікацію про проведення громадських слухань наступного змісту: «Громадські слухання. Шановні жителі с. Шабельники! Повідомляємо, що 27 квітня 2021 року (вівторок) о 14-й годині в Шабельниківському будинку культури за адресою с. Шабельники, вул. Першотравнева 14 А, відбудуться громадські слухання щодо обговорення питання про функціонування закладу загальної середньої освіти. Виконавчий комітет Піщанської сільської ради».

Разом з цим, виконавчим комітетом Піщанської сільської ради не було дотримано вимоги щодо строку проведення громадських консультацій в 15 днів, не дотримано порядку оприлюднення проекту регуляторного акту - рішення Піщанської сільської ради про реорганізацію навчального закладу.

Також суд зауважує, що оголошення від 22.04.2021 не містить стислого викладу проекту рішення, поштову та електронну, за її наявності, адресу розробника проекту та інших органів, до яких відповідно до цього Закону або за ініціативою розробника надсилаються зауваження та пропозиції; інформацію про спосіб оприлюднення проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу (назва друкованого засобу масової інформації та/або адреса сторінки в мережі Інтернет, де опубліковано чи розміщено проект регуляторного акта та аналіз регуляторного впливу, або інформація про інший спосіб оприлюднення, передбачений частиною п`ятою статті 13 цього Закону); інформацію про строк, протягом якого приймаються зауваження та пропозиції від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань; інформацію про спосіб надання фізичними та юридичними особами, їх об`єднаннями зауважень та пропозицій.

Окрім того, судом встановлено, Піщанською сільською радою не дотримано строк, протягом якого від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань приймаються зауваження та пропозиції, що встановлюється розробником проекту регуляторного акта і не може бути меншим ніж один місяць та більшим ніж три місяці з дня оприлюднення проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу, що свідчить про порушення радою вимог чинного законодавства щодо підготовки та проведення консультацій з громадськістю.

Твердження Піщанської сільської ради про те, що 06.04.2021 виконавчим комітетом Піщанської сільської ради схвалено проект рішення «Про реорганізацію шляхом пониження ступенів закладів середньої освіти Піщанської сільської ради», який був в цей же день оприлюднений на веб-сайті Піщанської сільської ради та на дошці «Актуальна інформація», яка є інформаційним стендом Піщанської територіальної громади (знаходиться в холі адміністративної будівлі ради) - суд вважає необґрунтованим, оскільки господарським судом Черкаської області, під час розгляду цієї справи №725/1741/21 було досліджено веб-сайт Піщанської сільської ради, про що складено протокол огляду доказів за їх місцезнаходженням та встановлено, що вищезазначений проект рішення було створено лише 02.07.2021, тобто вже після ухвалення відповідачем оскаржуваного рішення від 09.06.2021, що унеможливлює його опублікування на сайті ні 06.04.2021 ні 07.04.2021, незважаючи на зазначення останньої дати у оголошенні на сайті. Також було встановлено, що такий проект рішення неможливо знайти на сайті Піщанської сільської ради за датою документа у розділі «Документи», оскільки відповідний проект рішення був опублікований на окремій вкладці «Про проекти рішення Піщанської сільської ради», у якій, крім цього проекту міститься ще один проект датований 16.08.2021, а всі інші рішення як Піщанської сільської ради так і Виконавчого комітету Піщанської сільської ради містяться у загальному розділі «Документи» за хронологією.

Враховуючи дату створення PDF-файлу «Про проект рішення Піщанської сільської ради «Про реорганізацію шляхом пониження ступенів закладів загальної середньої освіти Піщанської сільської ради» - саме 02.07.2021, розташування відповідного оголошення в окремому розділі, а не в загальному «Документи», у якому розміщуються всі документи Піщанської сільської ради, неможливість знайти рішення про схвалення проекту оскаржуваного рішення за датою документа, тому суд дійшов висновку, що рішення виконавчого комітету Піщанської сільської ради від 06.04.2021 №27 «Про проект рішення Піщанської сільської ради «Про реорганізацію шляхом пониження ступенів закладів загальної середньої освіти Піщанської сільської ради» не було опубліковано на сайті Піщанської сільської ради до дати прийняття оспорюваного рішення від 09.06.2021. Також в матеріалах справи відсутні докази оприлюднення проекту рішення на дошці оголошень.

Згідно зі ст. 13 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» (у відповідній редакції), в порядку якої має оприлюднюватися проект регуляторного акту відповідно до ст. 9 такого Закону, план діяльності регуляторного органу з підготовки проектів регуляторних актів та зміни до нього оприлюднюються шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації цього регуляторного органу, а у разі їх відсутності - у друкованих засобах масової інформації, визначених цим регуляторним органом, та/або шляхом розміщення плану та змін до нього на офіційній сторінці відповідного регуляторного органу в мережі Інтернет.

Таким чином, всупереч вищевикладеним положенням, Піщанською сільською радою не було оприлюднено проект регуляторного акта разом із відповідним аналізом регуляторного впливу, який повинен бути оприлюднений не пізніше п`яти робочих днів з дня оприлюднення повідомлення про оприлюднення цього проекту регуляторного акта, який, як встановлено вище, також не оприлюднено у спосіб та порядок, що передбачений чинним законодавством.

Отже, наведене вище свідчить, що під час підготовки прийняття оспорюваного рішення відповідачем порушено вимоги статей 9, 13 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» - не опубліковано проект рішення, аналіз регуляторного впливу такого рішення з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань ні в друкованих засобах масової інформації ні на офіційній сторінці Піщанської сільської ради в мережі Інтернет.

Матеріалами справи підтверджено, що відповідач провів лише одне засідання громади сіл Шабельники та Нова Гребля Золотоніського району Черкаської області 27.04.2021, що не є консультаціями з громадськістю в розумінні Порядку №996, оскільки на такому засіданні громади виступав голова Піщанської сільської ради Семенюта Р.С. про ініціативу щодо реорганізації Шабельниківського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад» Піщанської сільської ради, проте згідно протоколу засідання громади від 27.04.2021 №1, сільський голова не виносив на обговорення проект рішення «Про реорганізацію шляхом пониження ступенів закладів середньої освіти Піщанської сільської ради», такий проект не було оприлюднено ні на сайті Піщанської сільської ради ні в оголошенні в газеті.

Вищенаведене свідчить про відсутність факту обговорення на громадських слуханнях саме проекту рішення «Про реорганізацію шляхом пониження ступенів закладів середньої освіти Піщанської сільської ради»

Вищенаведене свідчить про відсутність факту обговорення на громадських слуханнях саме проекту рішення «Про реорганізацію шляхом пониження ступенів закладів середньої освіти Піщанської сільської ради», отже при прийнятті оскаржуваного рішення відповідачем не було дотримано імперативної вимоги ч. 1 ст. 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» щодо обговорення проекту рішення на громадських слухань.

Відповідно до п. 4 Порядку № 996 результати проведення консультацій з громадськістю враховуються органом виконавчої влади під час прийняття остаточного рішення або в подальшій його роботі.

Необхідно наголосити, що після тривалого обговорення засідання громади перейшло до сьомого питання «Підбиття підсумків засідання громади на тему: «Функціонування Шабельниківського навчально-виховного комплексу загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Піщанської сільської ради». На голосування громади поставлено питання: «Не проводити реорганізацію і залишити Шабельниківський НВК як заклад загальної середньої освіти Шабельниківський навчально-виховний комплекс загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад Піщанської сільської ради». Результати голосування: за - 77 осіб; проти - 0 осіб; утрималися - 0 осіб; не голосували - 2 особи.

Однак, незважаючи на те, що громада проголосувала не проводити реорганізацію навчального закладу, Піщанська сільська рада, всупереч вимогам п. 4 Порядку № 996, не врахував думку громади та прийняв оскаржуване рішення.

Відповідно до статті 47 Закону України «Про місцеве самоврядування» постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету. Постійні комісії за дорученням ради або за власною ініціативою попередньо розглядають проекти програм соціально-економічного і культурного розвитку, місцевого бюджету, звіти про виконання програм і бюджету, вивчають і готують питання про стан та розвиток відповідних галузей господарського і соціально-культурного будівництва, інші питання, які вносяться на розгляд ради, розробляють проекти рішень ради та готують висновки з цих питань, виступають на сесіях ради з доповідями і співдоповідями. Засідання постійної комісії скликається в міру необхідності і є правомочним, якщо в ньому бере участь не менш як половина від загального складу комісії. За результатами вивчення і розгляду питань постійні комісії готують висновки і рекомендації. Висновки і рекомендації постійної комісії приймаються більшістю голосів від загального складу комісії і підписуються головою комісії, а в разі його відсутності - заступником голови або секретарем комісії. Протоколи засідань комісії підписуються головою і секретарем комісії. Висновки і рекомендації постійної комісії, протоколи її засідань є відкритими та оприлюднюються і надаються на запит відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації».

Отже, висновки і рекомендації постійної комісії приймаються більшістю голосів від загального складу комісії, а загальний склад комісії чотири особи, тому більшість має складати не менше трьох осіб.

Судом встановлено, що рішенням Піщанської сільської ради від 24.12.2020 №2-1/VIII затверджено персональний склад постійних комісій ради, зокрема до постійної комісії з гуманітарних питань увійшли ОСОБА_3 (голова), ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 .

Так, 27.05.2021 під головуванням ОСОБА_3 проведено засідання постійної комісії Піщанської сільської ради з гуманітарних питань, на якій було детально проаналізовано результати вивчення робочою групою питання щодо реорганізації Шабельниківського НВК, опрацьовано протокол громадських слухань та результати обговорення проекту оскаржуваного рішення та рекомендовано винести вказаний проект на розгляд сесії. За результатами засідання складено протокол №1 від 27.05.2021 постійної комісії з гуманітарних питань Піщанської сільської ради Золотоніського району Черкаської області, зі змісту якого випливає, що за рекомендацію винести проект рішення «Про реорганізацію шляхом пониження ступенів закладів загальної середньої освіти Піщанської сільської ради» на пленарне засідання Піщанської сільської ради проголосували «за» лише двоє членів комісії, один утримався, присутні були троє членів постійної комісії з гуманітарних питань, тобто рішення не було прийнято більшістю голосів саме від загального складу комісії.

Таким чином, суд дійшов висновку, що рішення постійної комісії Піщанської сільської ради з гуманітарних питань про рекомендацію винести проект рішення «Про реорганізацію шляхом пониження ступенів закладів загальної середньої освіти Піщанської сільської ради» на пленарне засідання Піщанської сільської ради - не вважається прийнятим відповідно до приписів Закону України «Про місцеве самоврядування».

Згідно з ч. 1 ст. 46 Закону України «Про місцеве самоврядування» сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

Наступні сесії ради скликаються: сільської, селищної, міської - відповідно сільським, селищним, міським головою; районної у місті, районної, обласної - головою відповідної ради. (ч. 4 ст. 46 Закону України «Про місцеве самоврядування»).

Відповідно до ч. 10 ст. 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рішення про скликання сесії ради відповідно до частин четвертої, шостої та восьмої цієї статті доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради.

Розпорядженням №85-о від 26.05.2021 «Про скликання сесії Піщанської сільської ради», сільським головою Семенютою Р.С. скликано чергову одинадцяту сесію Піщанської сільської ради VIII скликання на 08.06.2021 року о 12 годині 00 хв., однак питання реорганізації Шабельниківського НВК не було винесено на розгляд сесії. 08.06.2021 чергова одинадцята сесія Піщанської сільської ради VIII скликання не відбулася.

Наступного дня, 09.06.2021, відбулася чергова одинадцята сесія сільської ради VIII скликання, що підтверджується протоколом та на початку якої депутати слухали питання «Про внесення змін до порядку денного чергової одинадцятої сесії Піщанської сільської ради». Питанням під номером 38 слухали про реорганізацію шляхом пониження ступенів закладів загальної середньої освіти Піщанської сільської ради, за результатами якого прийнято рішення №11-38/VIII «Про реорганізацію шляхом пониження ступенів закладів загальної середньої освіти Піщанської сільської ради».

Таким чином, внесення питання реорганізації Шабельниківського НВК відбулось лише на початку сесії 09.06.2021, без доведення до відома депутатів та населення, шляхом внесення змін до порядку денного сесії, чим порушено принципи гласності, відкритості та прозорості діяльності органу місцевого самоврядування - Піщанської сільської ради щодо прийняття рішення про реорганізацію шляхом пониження ступенів навчального закладу, тобто рішення, яким фактично припиняється можливість навчання учнів 5-11 класів у Шабельниківському НВК.

Відповідно до абз. 1 ч. 2 ст. 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» (в редакції на час прийняття оскаржуваного рішення) у разі реорганізації чи ліквідації закладу загальної середньої освіти засновник зобов`язаний забезпечити учням можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти на відповідному рівні освіти.

Проте, як встановлено судом, Піщанською сільською радою не доведено, що нею, як засновником Шабельниківського НВК, забезпечено учнів можливістю продовжити здобуття загальної середньої освіти на відповідному рівні освіти.

На підставі вищевикладених обставин, суд дійшов висновку визнати протиправним та скасувати рішення Піщанської сільської ради Золотоніського району Черкаської області VIII скликання від 09 червня 2021 року №11-38/VIII «Про реорганізацію шляхом пониження ступенів закладів загальної середньої освіти Піщанської сільської ради», в частині реорганізації шляхом пониження ступеню та перейменування Шабельниківського навчально-виховного комплексу «загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад» Піщанської сільської ради у Шабельниківський навчально-виховний комплекс «загальноосвітня школа І ступеню-дошкільний навчальний заклад» Піщанської сільської ради.

Відповідно до ст. 3 Конвенції «Про права дитини», схваленої резолюцією 44 сесії Генеральної Асамблей ООН від 20 листопада 1989 року № 44/25, ратифікованої постановою Верховної Ради України від 27 лютого 1991 року № 789-XII, в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини.

Таким чином, з метою належного і повного захисту прав позивача, якнайкращому забезпеченню інтересів дитини, суд дійшов висновку зобов`язати Піщанську сільську раду Золотоніського району Черкаської області та виконавчий комітет Піщанської сільської ради відновити освітню діяльність Шабельниківського навчально-виховного комплексу «загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад» Піщанської сільської ради та створити належні умови для здобуття дошкільної, початкової, базової і повної середньої освіти на базі Шабельниківського навчально-виховного комплексу «загальноосвітня школа І ступеня-дошкільний навчальний заклад» Піщанської сільської ради Золотоніського району Черкаської області, яке розташоване за адресою: 19753, Черкаська обл., Золотоніський р-н, село Шабельники, вул. Незалежності, будинок 21.

Таким чином, Черкаський окружний адміністративний суд, за правилами, встановленими ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України, перевіривши наявні у справі докази, вважає заявлені позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають до повного задоволення.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно з ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України понесені позивачем судові витрати зі сплати судового збору слід стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача пропорційно задоволеним позовним вимогам.

Керуючись статтями 6, 9, 14, 242-245, 255, 295, 370 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Піщанської сільської ради Золотоніського району Черкаської області VIII скликання від 09 червня 2021 року №11-38/VIII «Про реорганізацію шляхом пониження ступенів закладів загальної середньої освіти Піщанської сільської ради», в частині реорганізації шляхом пониження ступеню та перейменування Шабельниківського навчально-виховного комплексу «загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад» Піщанської сільської ради у Шабельниківський навчально-виховний комплекс «загальноосвітня школа І ступеню-дошкільний навчальний заклад» Піщанської сільської ради.

Зобов`язати Піщанську сільську раду Золотоніського району Черкаської області та виконавчий комітет Піщанської сільської ради відновити освітню діяльність Шабельниківського навчально-виховного комплексу «загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад» Піщанської сільської ради та створити належні умови для здобуття дошкільної, початкової, базової і повної середньої освіти на базі Шабельниківського навчально-виховного комплексу «загальноосвітня школа І ступеня-дошкільний навчальний заклад» Піщанської сільської ради Золотоніського району Черкаської області, яке розташоване за адресою: 19753, Черкаська обл., Золотоніський р-н, село Шабельники, вул. Незалежності, будинок 21.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Піщанської сільської ради Золотоніського району Черкаської області на користь ОСОБА_1 сплачений судовий збір у сумі 2270 (дві тисячі двісті сімдесят) грн.

Копію рішення направити особам, які беруть участь у справі.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду у строк, встановлений статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України. У разі застосування судом частини третьої статті 243 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається у вищевказаний строк з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду складено у повному обсязі 08.03.2024.

Суддя Віталіна ГАЙДАШ

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.02.2024
Оприлюднено11.03.2024
Номер документу117531490
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів

Судовий реєстр по справі —925/1741/21

Ухвала від 14.10.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Віталіна ГАЙДАШ

Ухвала від 05.09.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Віталіна ГАЙДАШ

Постанова від 05.06.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпак Юрій Кононович

Постанова від 05.06.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпак Юрій Кононович

Ухвала від 30.05.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпак Юрій Кононович

Ухвала від 06.05.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпак Юрій Кононович

Ухвала від 24.04.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпак Юрій Кононович

Ухвала від 12.04.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпак Юрій Кононович

Рішення від 27.02.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Віталіна ГАЙДАШ

Рішення від 27.02.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Віталіна ГАЙДАШ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні