Рішення
від 07.03.2024 по справі 340/2571/23
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

07 березня 2024 року м. Кропивницький Справа № 340/2571/23

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Черниш О.А.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 )

відповідач-1: Територіальне управління Служби судової охорони у Кіровоградській області (27613, Кіровоградська область, Кропивницький район, с. Велика Северинка, вул. Миру, 1, код ЄДРПОУ 43560664)

відповідач-2: Служба судової охорони (01601, м. Київ, вулиця Липська, 18/5, код ЄДРПОУ 42902258)

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Головне управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області (25009, м. Кропивницький, вул. Соборна, 7а, код ЄДРПОУ 20632802)

про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Територіального управління Служби судової охорони у Кіровоградській області (надалі - ТУ ССО у Кіровоградській області) про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії.

Позов ОСОБА_1 мотивував тим, що він проходив службу в ТУ ССО у Кіровоградській області, з якої був звільнений у грудні 2022 року. Позивач вказує, що відповідач при його звільненні неправильно розрахував його вислугу років, оскільки не зарахував до неї час проходження служби в органах внутрішніх справ на пільгових умовах. У березні 2023 року позивач звернувся до Служби судової охорони із заявою про здійснення перерахунку вислуги років та зарахування до календарної вислуги років, яка дає право на призначення пенсії, вислуги років у пільговому обчисленні за період з 24.03.1999 року по 06.11.2015 року з розрахунку один місяць служби за півтора. Однак, відповідач листом від 11.04.2023 року повідомив про відмову у здійсненні такого перерахунку. Позивач не погоджується з такими діями та, посилаючись на правові висновки Верховного Суду у постановах від 03.03.2021 року у справі №805/3923/18-а, від 14.04.2021 року у справі №480/4241/18, стверджує, що для набуття права на призначення пенсії за вислугу років на підставі пункту "а" статті 12 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" враховується як календарна, так і пільгова вислуга років в сукупності. З цих підстав позивач просить суд:

- визнати протиправними дії ТУ ССО у Кіровоградській області щодо відмови у проведенні перерахунку його вислуги та зарахуванні до календарної вислуги років, яка дає право на призначення пенсії, вислуги в пільговому обчисленні за періоди з 24.03.1999 року по 06.11.2015 року, з розрахунку 1 місяць служби за 1,5 місяці;

- зобов`язати ТУ ССО у Кіровоградській області провести перерахунок його вислуги та зарахувати до календарної вислуги років, яка дає право на призначення пенсії, вислугу в пільговому обчисленні за періоди з 24.03.1999 року по 06.11.2015 року, з розрахунку 1 місяць служби за 1,5 місяці.

Ухвалою судді від 10.05.2023 року відкрито провадження у даній справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Цією ж ухвалою суд залучив до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Головне управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області.

Ухвалою від 31.01.2024 року суд залучив до участі у справі другого відповідача - Службу судової охорони.

Відповідачі подали відзиви на позовну заяву із запереченнями проти позову, мотивованими тим, що станом на день звільнення ОСОБА_1 зі служби в ССО вислуга років у календарному обчисленні (в тому числі у Службі судової охорони) складала 21 рік 2 місяці, а загальний трудовий стаж для призначення пенсії - 28 років 2 місяці 28 днів. Вказували, що періоди служби позивача в органах внутрішніх справ, які були зараховані до вислуги років на пільгових умовах, не можуть бути зараховані до календарної вислуги років для призначення пенсії, а визначальною умовою для набуття права на призначення пенсії за пунктом "а" статті 12 цього Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" є саме наявність календарної вислуги років. Стверджували, що до їхньої компетенції не належить перерахунок вислуги років для призначення пенсії з урахуванням пільгових років служби в інших державних органах. Посилалися на те, що на день звільнення позивача зі служби в ССО пільгова вислуга була скасована для категорій посад, на яких він раніше проходив службу в органах внутрішніх справ. З цих підстав відповідачі просили суд у задоволенні позову відмовити.

Крім того, представник відповідача-1 подала клопотання про залишення позову ОСОБА_1 без розгляду з підстав пропуску строку звернення до суду та вказала, що позивач про порушення своїх прав дізнався ще 20.12.2022 року після ознайомлення з наказом №629о/с від 19.12.2022 року про звільнення.

Від представника третьої особи надійшли пояснення, в яких вона вказала, що пенсія ОСОБА_1 за вислугу років як співробітнику Служби судової охорони призначена з 20.12.2022 року відповідно до пункту "б" статті 12 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". Його календарна вислуга років становить менше 25 років, а пільгова вислуга років враховується лише для визначення розміру пенсії, а не для призначення пенсії.

Розглянувши справу за правилами спрощеного позовного провадження, суд установив такі обставини.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , з 24.03.1999 року по 06.11.2015 року проходив службу в органах внутрішніх справ.

Наказом голови ліквідаційної комісії УМВС України Кіровоградській області №00149 о/с від 04.11.2015 року "По особовому складу" підполковника міліції ОСОБА_1 з 06.11.2015 року звільнено зі служби в органах внутрішніх справ через скорочення штатів. Вислуга років на день звільнення становила: календарна - 18 років 1 місяць 15 днів, у пільговому обчисленні - 26 років 5 місяців 6 днів. (а.с. 25, т.1)

З 25.04.2019 року по 31.12.2019 року позивач проходив службу в органах Державної кримінально-виконавчої служби України.

Наказом в.о. начальника ДУ "Кропивницький слідчий ізолятор" №473/ОС-19 від 28.12.2019 року "Про звільнення" підполковника внутрішньої служби ОСОБА_1 з 31.12.2019 року звільнено зі служби за власним бажанням. Вислуга років на день звільнення становила: календарна - 18 років 9 місяців 24 дні, у пільговому обчисленні - 19 років 16 днів. Загальний трудовий стаж для призначення пенсії становив 25 років 8 місяців 7 днів. (а.с. 96, т.1)

За заявою Рижова від 31.12.2019 року про призначення пенсії Південне міжрегіональне управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції направило до ГУ ПФУ в Кіровоградській області подання №1026 від 17.02.2020 року про призначення пенсії за вислугу років. У поданні вказано, що страховий стаж ОСОБА_1 для призначення пенсії складає 25 років 8 місяців 7 днів, у тому числі вислуга років - 18 років 9 місяців 24 дні. (а.с. 115, т.1)

ГУ ПФУ в Кіровоградській області протоколом №1106007988 з 01.01.2020 року призначило позивачу довічно пенсію за вислугу років на підставі пункту "б" статті 12 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" та відповідно до пункту "б" частини 1 статті 13 цього Закону визначило її у розмірі 50% відповідних сум грошового забезпечення. (а.с. 114зв., т.1)

Така пенсія виплачувалася позивачу до 31.08.2020 року.

З 13.08.2020 року по 19.12.2022 року позивач проходив службу в Службі судової охорони на посаді заступника начальника територіального управління (з забезпечення) ССО у Кіровоградській області.

Наказами т.в.о. Голови ССО №1117о/с від 16.12.2022 року, начальника ТУ ССО у Кіровоградській області №629о/с від 19.12.2022 року "По особовому складу" полковника Служби судової охорони ОСОБА_1 з 19.12.2022 року звільнено зі служби в Службі судової охорони за підпунктом 4 пункту 2 розділу ХІІ Положення про проходження служби співробітниками Служби судової охорони (у зв`язку зі скороченням штату або проведенням реорганізаційних заходів). (а.с. 92, 93, т.1)

Відповідно до цього наказу станом на день звільнення 19.12.2022 року вислуга років, яка дає право на отримання одноразової грошової допомоги, складає час служби у календарному обчисленні в Службі судової охорони - 2 роки 4 місяці 7 днів. Вислуга років у календарному обчисленні (в тому числі у Службі судової охорони) 21 рік 2 місяці. Загальний трудовий стаж згідно з розрахунком для призначення пенсії станом на 19.12.2022 року складає 28 років 2 місяці 28 днів.

За заявою позивача від 23.12.2022 року про призначення пенсії центральний орган управління Служби судової охорони направив до ГУ ПФУ в Кіровоградській області подання від 30.01.2023 року про призначення пенсії за вислугу років. У поданні вказано, що страховий стаж ОСОБА_1 для призначення пенсії згідно з п. "б" ст. 12 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" становить 28 років 2 місяці 28 днів, у тому числі календарна вислуга - 21 рік 2 місяці, трудовий стаж - 7 років 28 днів. (а.с. 49 - 55, т.1) До подання додано розрахунок вислуги років для призначення пенсії, складений 11.01.2023 року відділом по роботі з персоналом ТУ ССО у Кіровоградській області.

ГУ ПФУ в Кіровоградській області протоколом №1115010037 з 20.12.2022 року призначило позивачу довічно пенсію за вислугу років на підставі пункту "б" статті 12 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" та відповідно до пункту "б" частини 1 статті 13 цього Закону визначило її у розмірі 53% відповідних сум грошового забезпечення. (а.с. 48зв., т.1)

У березні 2023 року позивач звернувся до Служби судової охорони із заявою від 21.03.2023 року, у якій просив провести перерахунок його вислуги та зарахувати до календарної вислуги років, яка дає право на призначення пенсії, вислугу в пільговому обчисленні за періоди служби в органах внутрішніх справ з 24.03.1999 року по 06.11.2015 року. (а.с. 70, т.1)

Т.в.о. Голови Служби судової охорони 29.03.2023 року направив це звернення для розгляду до ТУ ССО у Кіровоградській області. (а.с. 15, т.2)

Начальник ТУ ССО у Кіровоградській області надав позивачу відповідь №42.05-194 від 11.04.2023 року, у якій повідомив позивача про те, що він має право на пенсію за вислугу років відповідно до пункту "б" частини 1 статті 12 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", а зарахування пільгової вислуги до календарної вислуги років, яка дає право на призначення пенсії, законодавством не передбачене. (а.с. 68 - 69, т.1)

Не погоджуючись з такою відповіддю, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Вирішуючи спір, суд дійшов до таких висновків.

Відповідно до частин 1, 4 статті 161 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" Служба судової охорони є державним органом у системі правосуддя для забезпечення охорони та підтримання громадського порядку в судах.

Служба судової охорони складається з центрального органу управління та територіальних підрозділів Служби.

Правовий статус працівників Служби судової охорони визначений у статті 162-1 Закону України "Про судоустрій і статус суддів".

Відповідно до частин 1, 2 статті 162-1 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" до працівників Служби судової охорони належать особи, яким присвоєно спеціальні звання співробітників Служби судової охорони, державні службовці та особи, які уклали трудовий договір із Службою судової охорони.

Порядок проходження служби співробітниками Служби судової охорони регулюється цим Законом та положенням, яке затверджується Вищою радою правосуддя за поданням Голови Служби судової охорони, погодженим з Державною судовою адміністрацією України.

Згідно з частинами 3, 4, 5 статті 163 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" на співробітників Служби судової охорони поширюються обмеження та вимоги, встановлені Законом України "Про запобігання корупції", а також передбачені для поліцейських Законом України "Про Національну поліцію" обмеження, пов`язані зі службою в поліції.

На співробітників Служби судової охорони поширюється дія Дисциплінарного статуту Національної поліції України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.

Час проходження служби у Службі судової охорони зараховується до страхового стажу, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби, стажу служби в поліції, інших правоохоронних органах.

Частиною 3 статті 165 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" передбачено, що співробітникам Служби судової охорони гарантується інший соціальний захист в обсягах та порядку, передбачених Законом України "Про Національну поліцію" для поліцейських, за рахунок коштів Державного бюджету України, передбачених на фінансування Служби судової охорони.

Відповідно до пунктів 5, 8 розділу І Положення про проходження служби співробітниками Служби судової охорони, затвердженого Рішенням Вищої ради правосуддя від 04.04.2019 року №1052/0/15-19, час проходження служби у Службі зараховується до страхового стажу, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби, стажу служби в поліції, інших правоохоронних органах.

До стажу служби у Службі (у календарному обчисленні) зараховуються періоди, визначені Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" та постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року №393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським, співробітникам Служби судової охорони та членам їх сімей".

Загальний період служби включає час перебування співробітника на службі і встановлюється в календарному обчисленні, а у випадках, визначених законодавством, - у пільговому обчисленні.

Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на службі в Службі судової охорони, визначає Закон України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (надалі - Закон №2262-XII).

Закон №2262-XII містить такі норми:

Стаття 1. Види пенсійного забезпечення

Особи з числа військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби) рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу, особи, які мають право на пенсію за цим Законом при наявності встановленої цим Законом вислуги на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції та на службі на посадах начальницького складу в Національному антикорупційному бюро України, Службі судової охорони і в державній пожежній охороні, службі в Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, в органах і підрозділах цивільного захисту, податкової міліції, Бюро економічної безпеки України, Державної кримінально-виконавчої служби України мають право на довічну пенсію за вислугу років.

Стаття 1-2. Особи, які мають право на пенсійне забезпечення на умовах цього Закону

Право на пенсійне забезпечення на умовах цього Закону мають звільнені зі служби зокрема:

б) особи начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України, поліцейські, співробітники Служби судової охорони, особи начальницького складу податкової міліції, особи, які мають спеціальні звання Бюро економічної безпеки України, особи начальницького і рядового складу Державної кримінально-виконавчої служби України, особи начальницького і рядового складу органів і підрозділів цивільного захисту.

Стаття 2. Умови пенсійного забезпечення

Військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, які мають право на пенсійне забезпечення, пенсії відповідно до цього Закону призначаються і виплачуються після звільнення їх зі служби.

Пенсіонерам з числа військовослужбовців та осіб, які отримують пенсію за цим Законом, у разі повторного прийняття їх на військову службу до Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України та Державної спеціальної служби транспорту, службу до Національної поліції, Національного антикорупційного бюро України, Бюро економічної безпеки України, Служби судової охорони, органів та підрозділів цивільного захисту та Державної кримінально-виконавчої служби України виплата пенсій на час їх служби припиняється. При наступному звільненні із служби цих осіб виплата їм пенсій здійснюється з урахуванням загальної вислуги років на день останнього звільнення.

Стаття 10. Органи, які здійснюють пенсійне забезпечення

Призначення і виплата пенсій особам, зазначеним у статті 1-2 цього Закону, здійснюються органами Пенсійного фонду України.

Стаття 12. Умови призначення пенсій за вислугу років

Пенсія за вислугу років призначається:

а) особам з числа військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби) рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу, іншим особам, зазначеним у пунктах "б"-"д", "ж", "з" статті 1-2 цього Закону (крім осіб, зазначених у частині третій статті 5 цього Закону), незалежно від віку, якщо вони звільнені зі служби:

- з 1 жовтня 2019 року по 30 вересня 2020 року і на день звільнення мають вислугу 24 календарних роки та 6 місяців і більше;

- з 1 жовтня 2020 року або після цієї дати і на день звільнення мають вислугу 25 календарних років і більше.

До календарної вислуги років зараховується також період, зазначений у частині другій статті 17 цього Закону.

б) особам з числа військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби) рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу, іншим особам, зазначеним у пунктах "б"-"д", "з" статті 1-2 цього Закону, в разі досягнення ними на день звільнення зі служби 45-річного віку, крім осіб, зазначених у частині третій статті 5 цього Закону, за наявності у них страхового стажу 25 років і більше, з яких не менше ніж 12 календарних років і 6 місяців становить військова служба або служба в органах внутрішніх справ, Національній поліції, на посадах начальницького складу в Національному антикорупційному бюро України, Службі судової охорони, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції, Бюро економічної безпеки України чи Державній кримінально-виконавчій службі України.

Стаття 13. Розміри пенсій за вислугу років

Пенсії за вислугу років призначаються в таких розмірах:

а) особам з числа військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби) рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, які мають вислугу 20 років і більше (пункт "а" статті 12): за вислугу 20 років - 50 процентів, а звільненим у відставку за віком або за станом здоров`я, особам, звільненим зі служби в поліції на підставі пунктів 2, 3 частини першої статті 77 Закону України "Про Національну поліцію", звільненим зі служби у Службі судової охорони та звільненим зі служби у Національному антикорупційному бюро України за віком чи через хворобу, звільненим зі служби в органах та підрозділах цивільного захисту за віком чи за станом здоров`я - 55 процентів відповідних сум грошового забезпечення (стаття 43); за кожний рік вислуги понад 20 років - 3 проценти відповідних сум грошового забезпечення;

б) особам з числа військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби) рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, які мають страховий стаж 25 років і більше, з яких не менше 12 календарних років і 6 місяців становить військова служба, служба в органах внутрішніх справ, поліції, Національному антикорупційному бюро України, Службі судової охорони, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції, Бюро економічної безпеки України чи Державній кримінально-виконавчій службі України (пункт "б" статті 12): за страховий стаж 25 років - 50 процентів і за кожний повний рік стажу понад 25 років - 1 процент відповідних сум грошового забезпечення (стаття 43).

Стаття 17. Види служби та періоди часу, які зараховуються до вислуги років для призначення пенсії

Особам з числа військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби) рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу, іншим особам, зазначеним у пунктах "б"-"д", "з" статті 1-2 цього Закону, які мають право на пенсію за цим Законом, до вислуги років для призначення пенсії зараховуються:

а) військова служба;

б) служба в органах внутрішніх справ, поліції, Національному антикорупційному бюро України, Службі судової охорони, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції, Бюро економічної безпеки України, Державній кримінально-виконавчій службі України на посадах начальницького і рядового складу з дня призначення на відповідну посаду;

в) час роботи в органах державної влади, органах місцевого самоврядування або сформованих ними органах, на підприємствах, в установах, організаціях і у вищих навчальних закладах із залишенням на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, Національному антикорупційному бюро України, Службі судової охорони, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції, Бюро економічної безпеки України чи Державній кримінально-виконавчій службі України;

г) час виконання депутатських повноважень із залишенням на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, Національному антикорупційному бюро України, Службі судової охорони, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції, Бюро економічної безпеки України чи Державній кримінально-виконавчій службі України;

д) час перебування під вартою та час відбуття покарання в місцях позбавлення волі особами, які мають право на пенсію за цим Законом, безпідставно притягнутими до кримінальної відповідальності, репресованими особами, яких у подальшому було реабілітовано;

е) час перебування у фашистських концтаборах, гетто та інших місцях примусового тримання осіб, у тому числі дітей, які були насильно вивезені з тимчасово окупованої території колишнього Союзу РСР у період Другої світової війни та які після звільнення з цих місць були призвані або прийняті на військову службу, службу до органів внутрішніх справ, якщо за час перебування в зазначених місцях примусового тримання ними не було вчинено злочину проти миру і людства;

є) час перебування в полоні або заручником, якщо полонення чи захоплення заручником не було добровільним і особа, яка має право на пенсію за цим Законом, перебуваючи в полоні або заручником, не вчинила злочину проти миру і людства;

ж) час роботи в судових органах та органах прокуратури осіб, які працювали на посадах суддів, прокурорів, слідчих і перебувають на військовій службі або службі в органах і військових формуваннях Служби безпеки України, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, податковій міліції, Бюро економічної безпеки України чи Державній кримінально-виконавчій службі України на посадах офіцерського та начальницького складу, в Службі судової охорони на посадах середнього і вищого складу, в Національному антикорупційному бюро України на посадах начальницького складу;

з) військова служба у збройних силах, органах внутрішніх справ, Національній поліції, органах державної безпеки держав - учасниць Співдружності Незалежних Держав та інших військових формуваннях, створених законодавчими органами цих держав, Об`єднаних Збройних Силах Співдружності Незалежних Держав. Вислуга років (у тому числі на пільгових умовах) у цьому випадку обчислюється в порядку, встановленому законодавством держав - учасниць Співдружності Незалежних Держав, на території яких військовослужбовці, особи, які мають право на пенсію за цим Законом, проходили військову службу, службу в органах внутрішніх справ, Національній поліції, органах державної безпеки, якщо інше не встановлено відповідними міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України;

и) час роботи в державних органах у разі переходу на військову службу в органи і військові формування Служби безпеки України, Управління державної охорони України, органи внутрішніх справ, Національну поліцію, Національне антикорупційне бюро України, державну пожежну охорону, Державну службу спеціального зв`язку та захисту інформації України, органи і підрозділи цивільного захисту, податкову міліцію, Бюро економічної безпеки України або Державну кримінально-виконавчу службу України на посади офіцерського та начальницького складу згідно з переліками посад, затверджуваними відповідно Службою безпеки України, Управлінням державної охорони України, Міністерством внутрішніх справ України, Національною поліцією, Національним антикорупційним бюро України, Державною службою спеціального зв`язку та захисту інформації України, центральними органами виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у сферах виконання кримінальних покарань, цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки, державної фінансової політики, а також у разі переходу на службу до Служби судової охорони на посади середнього і вищого складу згідно з переліком посад, що затверджується Головою Служби судової охорони;

і) час перебування на посадах службовців Державної кримінально-виконавчої служби України, Національного антикорупційного бюро України, працівників органів та підрозділів цивільного захисту, а також підрозділів державної та професійної (невоєнізованої) пожежної охорони, які в подальшому були переведені в категорію посад, що заміщуються рядовим і начальницьким складом за переліком посад і на умовах, які визначаються Національним антикорупційним бюро України, центральними органами виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у сферах виконання кримінальних покарань, цивільного захисту відповідно;

ї) час проходження військової служби за межами України в порядку військового співробітництва або у складі національного контингенту чи персоналу відповідно до міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України;

й) служба у військовому резерві під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, під час безпосередньої участі у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів.

До вислуги років поліцейським, співробітникам Служби судової охорони, особам офіцерського складу, особам середнього, старшого та вищого начальницького складу органів внутрішніх справ, державної пожежної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, органів і підрозділів цивільного захисту, податкової міліції, Державної кримінально-виконавчої служби України, особам, які мають спеціальні звання Бюро економічної безпеки України, при призначенні пенсії на умовах цього Закону додатково зараховується час їхнього навчання (незалежно від форми навчання) у цивільних закладах вищої освіти, а також в інших закладах освіти, після закінчення яких присвоюється офіцерське (спеціальне) звання, до вступу на військову службу, службу до органів внутрішніх справ, Національної поліції, Служби судової охорони, державної пожежної охорони, органів і підрозділів цивільного захисту, податкової міліції, Бюро економічної безпеки України чи Державної кримінально-виконавчої служби України або призначення на відповідну посаду в межах до п`яти років із розрахунку один рік навчання за шість місяців служби.

При призначенні пенсій особам, які мають право на пенсію за цим Законом, враховуються тільки повні роки вислуги років або страхового стажу без округлення фактичного розміру вислуги років чи страхового стажу в бік збільшення.

Вислуга років для призначення пенсії у разі поновлення виплати пенсії після перерви в її одержанні, яка була раніше обчислена особі, яка має право на пенсію за цим Законом, відповідно до законодавства, яке діяло на день попереднього звільнення цієї особи зі служби, перегляду не підлягає.

Стаття 17-1. Порядок обчислення вислуги років та визначення пільгових умов призначення пенсій особам, які мають право на пенсію за цим Законом

Порядок обчислення вислуги років та визначення пільгових умов призначення пенсій особам, які мають право на пенсію за цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Стаття 17-2. Документи, що мають підтверджувати окремі періоди проходження служби особою, яка має право на пенсію за цим Законом

Обчислення вислуги років для призначення пенсії здійснюється, як правило, за послужним списком особової справи військовослужбовця, особи, яка має право на пенсію за цим Законом.

Перелік документів, що підтверджують окремі періоди військової служби, служби в органах внутрішніх справ, Національній поліції, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції, Бюро економічної безпеки України чи Державній кримінально-виконавчій службі України та Національному антикорупційному бюро України, які підлягають зарахуванню до вислуги років у календарному обчисленні або на пільгових умовах визначається Кабінетом Міністрів України.

Стаття 43. Заробіток (грошове забезпечення) для обчислення пенсій

Пенсії особам з числа військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби) рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, оклади та/чи доплати за військове (спеціальне) звання, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку (доплату) за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Стаття 49. Органи, які призначають пенсію, та строки розгляду документів про її призначення

Пенсію згідно з цим Законом призначають органи Пенсійного фонду України.

Документи про призначення пенсії розглядає орган Пенсійного фонду України і не пізніше ніж у 10-денний строк з дня їх надходження приймає рішення про призначення або про відмову в призначенні пенсії.

Стаття 50. Строки призначення пенсій

Пенсії відповідно до цього Закону призначаються:

б) особам з числа військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби) рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу та деяким іншим особам, які мають право на пенсію за цим Законом відповідно до пунктів "а", "в" статті 12 цього Закону, - з наступного дня після звільнення їх зі служби, але не раніше того дня, по який їм сплачено грошове забезпечення;

в) особам, які мають право на пенсію за цим Законом відповідно до пункту "б" статті 12 цього Закону, - з наступного дня після звільнення зі служби;

є) особам з числа військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби) рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу та деяким іншим особам, які набули право на пенсію за цим Законом у зв`язку із внесенням зміни в раніше виданий наказ або інший розпорядчий акт про оголошення їх вислуги років для призначення пенсії та звільнення зі служби, - з дня підписання наказу або іншого розпорядчого акта відповідною посадовою особою про внесення цієї зміни.

Кабінет Міністрів України відповідно до Закону №2262-ХІІ прийняв постанову №393 від 17.07.1992 року "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам, які мають право на пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", крім військовослужбовців строкової служби і членів їх сімей та прирівняних до них осіб" (надалі - постанова КМУ №393).

Постановою КМУ №393 у редакції, чинній на час звільнення позивача зі служби в ССО у грудні 2022 року, було постановлено таке:

1. Установити, що для призначення пенсій за вислугу років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" особам з числа військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби) рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу, особам, зазначеним у пунктах "б"-"д", "ж" і "з" статті 1-2 такого Закону, до вислуги років зараховуються:

- служба в органах внутрішніх справ, державній пожежній охороні, органах і підрозділах цивільного захисту, Державній кримінально-виконавчій службі, податковій міліції на посадах начальницького і рядового складу, в Службі судової охорони на посадах молодшого, середнього і вищого складу, в Національному антикорупційному бюро, Бюро економічної безпеки на посадах начальницького складу з дня призначення на відповідну посаду.

2. До вислуги років поліцейським, співробітникам Служби судової охорони, особам офіцерського складу, особам середнього, старшого та вищого начальницького складу органів внутрішніх справ, державної пожежної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, органів і підрозділів цивільного захисту, податкової міліції чи Державної кримінально-виконавчої служби, особам із спеціальним званням Бюро економічної безпеки, особам, зазначеним у пункті "ж" статті 1-2 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", під час призначення пенсії згідно з пунктом "а" частини першої статті 12 зазначеного Закону додатково зараховується час навчання в межах до п`яти років (незалежно від форми навчання) у цивільних закладах вищої освіти, а також в інших закладах освіти, після закінчення яких присвоюється офіцерське (спеціальне) звання, до вступу на військову службу, службу до органів внутрішніх справ, Національної поліції, Служби судової охорони, державної пожежної охорони, органів і підрозділів цивільного захисту, податкової міліції чи Державної кримінально-виконавчої служби, Бюро економічної безпеки або до призначення на відповідну посаду із розрахунку - один рік навчання за шість місяців служби.

2-1. Для призначення пенсій обчислення календарної вислуги років проводиться згідно з пунктами 1 і 2 цієї постанови.

3. До вислуги років для визначення розміру пенсії особам, зазначеним в абзаці першому пункту 1 цієї постанови, зараховується на пільгових умовах:

а) один місяць служби за три місяці:...

б) один місяць служби за два місяці:...

в) один місяць служби за півтора місяця:

- на льотній роботі в авіації (за винятком видів авіації, зазначених у підпункті "б" цього пункту) - на умовах, що визначаються відповідно Міністерством оборони, Міністерством внутрішніх справ та Адміністрацією Державної прикордонної служби України;

- на атомних надводних кораблях - із строків, установлених Міністерством оборони України, Службою зовнішньої розвідки, Центральним управлінням Служби безпеки;

- на підводних човнах (крім зазначених у підпункті "б" цього пункту) в період перебування їх у строю;

- на мінних тральщиках під час тралення бойових мін;

- в управліннях з`єднань підводних човнів, що перебувають у строю, і з`єднань мінних тральщиків під час тралення бойових мін на умовах, визначених Міністерством оборони України;

- на посадах водолазів усіх найменувань і спеціальностей (крім водолазів, зазначених у підпункті "б" цього пункту);

- на посадах, де виконання обов`язків пов`язане з систематичними стрибками з парашутом, при виконанні річних норм, що визначаються відповідно Міністерством оборони, Службою зовнішньої розвідки, Центральним управлінням Служби безпеки, Міністерством внутрішніх справ та Адміністрацією Державної прикордонної служби України;

- у військових частинах і підрозділах внутрішніх військ Міністерства внутрішніх справ, Національної гвардії з охорони дипломатичних представництв, консульських установ іноземних держав, представництв міжнародних організацій в Україні, у підрозділах Управління державної охорони, Служби судової охорони, що визначаються в установленому порядку, а також у підрозділах спеціального призначення Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, установ виконання покарань органів внутрішніх справ, воєнізованих формуваннях Державної кримінально-виконавчої служби, у частинах і підрозділах (загонах) спеціального призначення внутрішніх військ Міністерства внутрішніх справ, Національної гвардії та у підрозділах міліції особливого призначення за Переліком посад і умовами (в порядку), що визначаються керівниками відповідних міністерств і відомств;

- на заставах, постах, у комендатурах, відділеннях КПП, маневрових групах зі змінними заставами, на кораблях і катерах, що несуть службу по охороні державного кордону України, інших підрозділах Державної прикордонної служби за Переліком у справах охорони державного кордону України;

- у складі других екіпажів дизель-електричних підводних човнів, що перебувають у строю;

- у високогірних місцевостях на висоті від 1000 до 1500 метрів над рівнем моря, а у виняткових випадках - і нижче згідно з переліками військових частин, підрозділів і установ, затверджуваних відповідно Міністерством оборони, Міністерством внутрішніх справ, Центральним управлінням Служби безпеки, Адміністрацією Державної прикордонної служби України та Управлінням державної охорони;

- в укріплених районах військовослужбовцям, які несуть (несли) бойове чергування в спорудах оборонних позицій у складі бойових обслуг;

- на роботах, пов`язаних з ліквідацією наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, - з 1 січня 1988 по 31 грудня 1993 року;

- у зонах безумовного (обов`язкового) та гарантованого добровільного відселення, передбачених пунктами 2 і 3 частини другої статті 2 Закону України "Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи", - згідно з переліками військових частин, підрозділів і установ, затверджуваними відповідно Міністерством оборони, Міністерством внутрішніх справ, Міністерством транспорту та зв`язку, Центральним управлінням Служби безпеки, Адміністрацією Державної прикордонної служби України, Управлінням державної охорони;

- на посадах, де виконання обов`язків пов`язано з роботами по знешкодженню вибухонебезпечних предметів, у період виконання робіт, переліки яких визначаються керівниками відповідних міністерств і відомств;

- проходження служби у внутрішніх військах Міністерства внутрішніх справ, Національній гвардії військовослужбовцями, які виконують обов`язки з охорони та оборони ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання державної власності;

- проходження служби особами рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту на атомних електростанціях, об`єктах з ядерними установками і матеріалами.

- проходження служби на посадах рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ у виправно-трудових установах на правах лікувальних та лікарень при виправно-трудових установах для утримання інфекційно хворих засуджених;

- таємно;

- час проходження служби особами рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ у підрозділах з підбирання та транспортування трупів у морг за переліком посад і на умовах, що визначаються Міністерством внутрішніх справ;

- час проходження служби особами рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби в установах виконання покарань, призначених для тримання засуджених до довічного позбавлення волі, за переліком посад і в порядку, затверджуваних Міністерством юстиції;

- час проходження служби військовослужбовцями внутрішніх військ Міністерства внутрішніх справ у підрозділах з конвоювання осіб, узятих під варту, осіб, засуджених до позбавлення волі, та охорони їх під час судового засідання за переліком посад і на умовах, що визначаються Міністерством внутрішніх справ;

- час проходження служби в Національній гвардії військовослужбовцями, які виконують обов`язки з конвоювання осіб, узятих під варту та/або засуджених до позбавлення волі, у тому числі під час їх екстрадиції, а також забезпечують охорону осіб, які тримаються під вартою, під час судових засідань у судах, за переліком посад і на умовах, що визначаються Міністерством внутрішніх справ;

г) один місяць служби за сорок днів:...

3-1. У разі наявності двох і більше підстав для зарахування на пільгових умовах до вислуги років, з якої визначається розмір пенсії, одного і того ж періоду служби вислуга років обчислюється за тією підставою, яка дає найбільші пільги.

4. Установити, що строкова військова служба зараховується до вислуги років для призначення пенсій особам, зазначеним в абзаці першому пункту 1 цієї постанови, у календарному обчисленні, а в разі її проходження в умовах, визначених у пункті 3 цієї постанови, у віддалених і високогірних місцевостях або в інших умовах, які згідно із законодавством колишнього СРСР були підставою для зарахування на пільгових умовах до вислуги років, - у відповідному пільговому обчисленні для визначення розміру пенсії.

Постановою правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 року №3-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 15.02.2007 року за №135/1340, затверджено Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (надалі - Порядок №3-1), який на час звільнення позивача зі служби в ССО у грудні 2022 року містив такі норми:

1. Заяви про призначення пенсії за вислугу років особам, звільненим зі служби, які мають право на пенсію згідно із зазначеним вище Законом, подаються цими особами до головних управлінь ПФУ в Автономній Республіці Крим, областях, м. Києві та Севастополі (далі - органи, що призначають пенсії) через уповноважені структурні підрозділи Міністерства оборони України, Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства надзвичайних ситуацій України, Міністерства інфраструктури України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Державної прикордонної служби України, Державної податкової служби України, Державної пенітенціарної служби України, Державної інспекції техногенної безпеки України (далі - міністерства та інші органи).

Міністерства та інші органи, їх територіальні підрозділи в Автономній Республіці Крим, областях, м. Києві та Севастополі визначають уповноважені структурні підрозділи, на які за їх рішенням покладаються функції щодо підготовки та подання до органів, що призначають пенсії, необхідних для призначення пенсії документів (далі - уповноважені структурні підрозділи).

7. Для призначення пенсії за вислугу років і по інвалідності подаються такі документи:

- заява про призначення пенсії (додаток 1);

- грошовий атестат, або довідка про розмір грошового забезпечення, і довідка про додаткові види грошового забезпечення, які заявник отримував протягом останніх 24 місяців підряд перед місяцем звільнення з військової служби;

- документи про страховий стаж (при призначенні пенсії згідно з пунктом "б" статті 12 Закону).

12. Уповноважений структурний підрозділ у 10-денний термін з дня одержання заяви про призначення пенсії оформляє всі необхідні документи і своє подання про призначення пенсії (додаток 2), ознайомлює з ним особу, якій оформлюється пенсія, і направляє до органу, що призначає пенсії за місцем проживання особи.

Уповноважений структурний підрозділ надає допомогу особі в одержанні відсутніх на момент подання заяви документів для призначення пенсії.

У разі, якщо підготовлені не всі необхідні для призначення пенсії документи, подаються наявні документи, а документи, яких не вистачає, подаються додатково в строки, визначені пунктом 6 цього Порядку.

14. Орган, що призначає пенсії, розглядає питання про призначення пенсії або про відновлення виплати раніше призначеної пенсії, а також про переведення з одного виду пенсії на інший при зверненні особи з відповідною заявою.

17. Не пізніше 10 днів після надходження заяви з необхідними для призначення, переведення з одного виду пенсії на інший та відновлення раніше призначеної пенсії документами орган, що призначає пенсію, розглядає подані документи та приймає рішення щодо призначення, переведення з одного виду пенсії на інший та відновлення раніше призначеної пенсії або про відмову в призначенні, переведенні з одного виду пенсії на інший та відновленні раніше призначеної пенсії.

18. Рішення щодо призначення, переведення з одного виду пенсії на інший та відновлення раніше призначеної пенсії оформляється розпорядженням органу, що призначає пенсії.

Наказом Служби судової охорони від 09.06.2020 року №234 затверджено Інструкцію про організацію роботи з оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" у Службі судової охорони.

Ця Інструкція визначає процедуру організації роботи з оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій особам, які мають право на пенсійне забезпечення згідно із Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" у Службі судової охорони.

У цій Інструкції терміни вживаються в таких значеннях:

- облікова справа - справа, яка містить документи щодо проходження служби (роботи) особою, якій оформлюється пенсія або якій призначено пенсію, розрахунок вислуги років (страхового стажу), копії документів та копії довідок, які були підставою для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону, копії посвідчень, що дають право на пільги;

- органи, які призначають пенсії, - головні управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі;

- уповноважений структурний підрозділ - управління по роботі з персоналом центрального органу управління Служби судової охорони, в частині виконання функцій з підготовки і подання до органів, які призначають пенсії, необхідних документів для призначення (перерахунку) пенсій;

- кадровий підрозділ - управління по роботі з персоналом центрального органу управління Служби судової охорони, в частині оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій співробітникам, звільненим зі служби в Службі судової охорони, відділ по роботі з персоналом територіального управління Служби судової охорони.

Згідно з пунктом 2.1 цієї Інструкції уповноважений структурний підрозділ:

- організовує роботу з оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій особам, які мають право на пенсію відповідно до чинного законодавства;

- перевіряє, готує та подає у встановленому чинним законодавством порядку до органів, які призначають пенсії, документи для призначення (перерахунку) пенсій;

- здійснює перевірку обчислення вислуги років (страхового стажу) для призначення (перерахунку) пенсій.

Відповідно до пункту 3.1 цієї Інструкції кадрові підрозділи:

- перевіряють обчислення вислуги років (страхового стажу) для призначення (перерахунку) пенсій,

- ознайомлюють особу, яка набула право на пенсію, із розрахунком вислуги років;

- готують документи для призначення (перерахунку) пенсій особам, які набули право на пенсію,

- обчислюють вислугу років та в разі потреби страховий стаж особи, яка набула право на пенсію, оформлюють розрахунок вислуги років для призначення (перерахунку) пенсії (далі - розрахунок вислуги років) (додаток 3).

Аналіз вказаних норм свідчить, що передбачені Законом №2262-ХІІ, Порядком №3-1 процедури призначення, переведення з одного виду пенсії на інший, відновлення раніше призначеної пенсії, перерахунку пенсії є різними за змістом та механізмом їх проведення, відрізняються зокрема порядком обчислення вислуги років та визначення грошового забезпечення для обчислення/перерахунку пенсії.

Пенсія за вислугу років призначається і виплачується після звільнення зі служби. Така пенсія призначається довічно. Для призначення пенсії за вислугу років особа звертається із відповідною заявою до уповноваженого органу (структурного підрозділу) за останнім місцем служби, який оформляє всі необхідні документи і направляє їх до органу ПФУ.

У разі повторного прийняття на службу виплата пенсії за вислугу років припиняється на час служби. При наступному звільненні із служби виплата пенсії за вислугу років поновлюється та здійснюється з урахуванням загальної (додаткової) вислуги років на день останнього звільнення. Відновлення виплати пенсії за вислугу років після перерви в її отриманні здійснюється за заявою особи, з дня подання такої заяви. Відновлення виплати пенсії здійснюється на підставі документів про вислугу та страховий стаж, грошове забезпечення та інших документів, що знаходяться у пенсійній справі, а також з урахуванням додаткових документів, одержаних органами Пенсійного фонду. При відновленні виплати пенсії особа може додатково подати документи про обставини, що впливають на розмір пенсії, зокрема про додатково набуту вислугу років.

Органи ПФУ призначають/перераховують/відновлюють пенсію та визначають її розмір на підставі документів, наданих уповноваженими органами та пенсіонерами. Права самостійно обчислювати вислугу років органи ПФУ не мають.

Суд установив, що в ГУ ПФУ в Кіровоградській області щодо позивача заведено дві пенсійні справи: №1106007988 та №1115010037.

У пенсійній справі №1106007988 пенсія позивачу за вислугу років на підставі Закону №2262-ХІІ вперше призначена з 01.01.2020 року як особі начальницького складу ДКВС, за поданням Південного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції, яке обчислило календарну вислугу років для призначення пенсії у 18 повних років. Пенсія позивачу призначена на підставі пункту "б" статті 12 Закону №2262-ХІІ, з огляду на те, що на день звільнення зі служби в ДКВС він досягнув 45-річного віку та мав необхідних 25 років страхового стажу, з яких не менше 12 років 6 місяців - відповідна служба, передбачена статтею 17 Закону №2262-ХІІ.

Згідно з розрахунком вислуги років, складеним Південним міжрегіональним управлінням з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції, до вислуги років для призначення пенсії враховано у календарному обчисленні службу в Збройних Силах України (з 02.11.1993 року по 04.05.1995 року), службу в органах внутрішніх справ (з 24.03.1999 року по 06.11.2015 року), службу в органах ДКВС (з 25.04.2019 року по 31.12.2019 року). Усі ці періоди враховані в одинарному розмірі і загалом обчислені у 18 років 9 місяців 24 дні. З урахуванням періодів трудової діяльності позивача загальний страховий стаж позивача обчислений у 25 років 8 місяців 7 днів. (а.с. 137 - 138, т.1)

Правомірність цього розрахунку вислуги років для призначення пенсії не є предметом даного спору і позивач не висуває вимог про перерахунок вислуги років, обчисленої Південним міжрегіональним управлінням з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції при призначенні йому пенсії у січні 2020 року за Законом №2262-ХІІ.

ГУ ПФУ в Кіровоградській області при призначенні позивачу пенсії обчислило її відповідно до пункту "б" частини 1 статті 13 Закону №2262-ХІІ у розмірі 50 % відповідних сум грошового забезпечення (за 25 років страхового стажу), виходячи із грошового забезпечення за займаною перед звільненням посадою старшого інспектора (з кінології) відділу режиму і охорони ДУ "Кропивницький слідчий ізолятор".

Після прийняття позивача у серпні 2020 року на службу до ССО виплата йому пенсії за вислугу років була припинена, як це передбачено частиною 2 статті 2 Закону №2262-ХІІ.

Відповідно до пункту "б" частини 1 стаття 17 Закону №2262-ХІІ, пункту 1 постанови КМУ №393 служба в ССО зараховується до вислуги років для призначення пенсії.

Тож після звільнення зі служби в ССО у грудні 2022 року позивач мав право на відновлення виплати йому раніше призначеної пенсії за вислугу років за нормами, які діяли на момент первісного її призначення, та на її перерахунок з урахуванням загальної вислуги років на день останнього звільнення, тобто з урахуванням додаткової вислуги років, набутої за час служби в ССО.

За правилами частини 5 статті 17 Закону №2262-ХІІ вислуга років для призначення пенсії у разі поновлення виплати пенсії після перерви в її одержанні, яка була раніше обчислена особі при попередньому звільненні цієї особи зі служби, перегляду не підлягає.

ГУ ПФУ в Кіровоградській області після звільнення позивача зі служби в ССО у грудні 2022 року здійснило не відновлення раніше призначеної пенсії, а протоколом №1115010037 здійснило з 20.12.2022 року нове призначення позивачу пенсії за вислугу років вже як співробітнику ССО з урахуванням загальної вислуги років на день останнього звільнення та виходячи із грошового забезпечення за займаною перед звільненням посадою заступника начальника територіального управління (з забезпечення) ССО у Кіровоградській області.

Пенсія позивачу призначена за поданням центрального органу управління Служби судової охорони, згідно з яким календарна вислуга років для призначення пенсії становить 21 повний рік. Пенсія позивачу призначена на підставі пункту "б" статті 12 Закону №2262-ХІІ.

Відділ по роботі з персоналом ТУ ССО у Кіровоградській області після звільнення позивача зі служби за послужним списком та іншими документами з особової справи здійснив обчислення вислуги років та страхового стажу для призначення пенсії та 11.01.2023 року склав відповідний розрахунок. (а.с. 52зв. - 54, т.1)

Згідно з цим розрахунком до вислуги років для призначення пенсії станом на 19.12.2022 року враховано у календарному обчисленні такі періоди:

- служба в Збройних Силах України з 02.11.1993 року по 04.05.1995 року - 1 рік 6 місяців;

- служба в органах внутрішніх справ з 24.03.1999 року по 06.11.2015 року - 16 років 7 місяців 18 днів;

- служба в органах ДКВС з 25.04.2019 року по 31.12.2019 року - 8 місяців 7 днів;

- служба в ССО з 13.08.2020 року по 19.12.2022 року - 2 роки 4 місяці 7 днів.

Усі ці періоди служби враховані в одинарному розмірі і загалом вислуга років позивача обчислена відповідчем-1 у 21 рік 2 місяці. Трудовий стаж позивача обчислений у 7 років 28 днів. Тож загальний страховий стаж позивача за розрахунками відповідача-1 склав 28 років 2 місяці 28 днів.

Позивач ознайомився з цим розрахунком 11.01.2023 року та погодився з ним.

ГУ ПФУ в Кіровоградській області визначило розмір пенсії позивача відповідно до пункту "б" частини 1 статті 13 Закону №2262-ХІІ, виходячи із страхового стажу 28 років - за страховий стаж 25 років - 50 % і за кожний повний рік стажу понад 25 років - 1 % відповідних сум грошового забезпечення, що склало 53 % (50 % + (28 - 25) х 1 %), врахувавши грошове забезпечення за займаною перед звільненням посадою заступника начальника територіального управління (з забезпечення) ССО у Кіровоградській області.

Позивач не оспорює дії ГУ ПФУ в Кіровоградській області щодо нового призначення йому пенсії як співробітнику ССО та не вимагає відновити виплату йому пенсії у пенсійній справі №1106007988 як особі начальницького складу ДКВС, яка була призначена йому у січні 2020 року.

Спірні правовідносини виникли у зв`язку з тим, що позивач вважає неправильним розрахунок вислуги років у пенсійній справі №1115010037, складений відповідачем-1, та вимагає аби він здійснив перерахунок його вислуги та зарахував до календарної вислуги років, яка дає право на призначення пенсії, періоди його служби в органах внутрішніх справ з 24.03.1999 року по 06.11.2015 року на пільгових (кратних) умовах, а саме 1 місяць служби за 1,5 місяці, тобто додатково до 16 років 7 місяців 14 днів стажу, врахованих в одинарному розмірі, слід додатково врахувати 8 років 3 місяці 22 дні, обчислених на пільгових умовах. Обґрунтовуючи такі вимоги, позивач посилається на пп. "в" п.3 постанови КМУ №393 та наказ МВС України №018 від 28.08.2001 року "Про затвердження Переліку посад начальницького складу, які несуть службу у підрозділах оперативної служби та підрозділах оперативно-технічних заходів, час проходження служби на яких зараховується на пільгових умовах".

Позивач стверджує, що з урахуванням цього періоду служби, зарахованого на пільгових умовах, вислуга його років для призначення пенсії на день звільнення зі служби в ССО становить повних 29 років, що є достатнім для призначення у пенсійній справі №1115010037 пенсії за вислугу років на умовах пункту "а" статті 12 Закону №2262-XII (при мінімально необхідній вислузі 25 років), та дає йому право на обчислення його пенсії відповідно до пункту "а" частини 1 статті 13 Закону №2262-XII - у розмірі 50 % відповідних сум грошового забезпечення і за кожний рік вислуги понад 20 років - 3 % відповідних сум грошового забезпечення.

Суд установив, що дійсно позивач у період проходження служби в органах внутрішніх справ з 24.03.1999 року по 06.11.2015 року займав посади у підрозділах кримінального пошуку, оперативної служби та карного розшуку, стаж роботи на яких обчислювався з розрахунку 1,5 місяця за кожен місяць служби, відповідно до наказу МВС України №018дск від 28.08.2001 року "Про затвердження Переліку посад працівників підрозділів кримінального пошуку та оперативно-технічних підрозділів органів внутрішніх справ, стаж служби яких обчислюється в розрахунку 1,5 місяці за кожен місяць служби" (втратив чинність на підставі наказу МВС №333 від 26.04.2019 року) та наказу МВС України №361 від 29.07.2008 року "Про затвердження Переліку посад працівників підрозділів карного розшуку органів внутрішніх справ, за яким зараховується час проходження служби на пільгових умовах з розрахунку один місяць служби за півтора місяця" (втратив чинність на підставі наказу МВС №546 від 12.08.2011 року).

За розрахунками УМВС в Кіровоградській області, виконаними при звільненні позивача зі служби в міліції у листопаді 2015 року, загалом ці періоди служби у календарному обчисленні становили 16 років 7 місяців 12 днів, а в пільговому (коефіцієнт 1:1,5) - ще 8 років 3 місяці 21 день. (а.с. 222 - 224, т.1)

Суд зазначає, що законодавство, чинне на час звільнення позивача зі служби в ССО та призначення йому пенсії за вислугу років у грудні 2022 року як співробітнику ССО, вже не передбачало можливості зарахування до вислуги років для призначення пенсії часу проходження служби у підрозділах кримінального пошуку, оперативної служби та карного розшуку органів внутрішніх справ на пільгових (кратних) умовах. У підпункті "в" пункту 3 постанови КМУ №393 такі види служби не вказані.

З прийняттям постанови Кабінету Міністрів України №119 від 16.02.2022 року "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 р. №393", яка набрала чинності 19.02.2022 року, норми постанови КМУ №393 зазнали змін, відповідно до яких зарахування певних періодів служби на пільгових умовах до вислуги років застосовується виключно для визначення розміру пенсії, а не для призначення пенсії, як передбачала попередня редакція пункту 3 постанови КМУ №393.

Виходячи з положень статті 12 Закону №2262-XII та пунктів 1 та 2-1 постанови КМУ №393 календарна вислуга застосовується для призначення пенсії за вислугу років, а пункт 3 постанови КМУ №393 визначає певні періоди, які підлягають пільговому обчисленню для визначення розміру пенсії особам, зазначеним в абзаці першому пункту 1 цієї постанови.

Тобто, постановою Кабінету Міністрів України №119 року від 16.02.2022 року "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 р. №393" усунуто розбіжності між Законом №2262-XII та постановою КМУ № 393 щодо врахування пільгової вислуги років для призначення пенсії за вислугу років відповідно до Закону №2262-XII.

Згідно з нормами законодавства, чинними на час звільнення позивача зі служби в ССО та обчислення відповідчем-1 вислуги років позивача для призначення пенсії, необхідною умовою для призначення пенсії за пунктом "а" статті 12 Закону №2262-XII є наявність саме календарної вислуги років.

Такий правовий висновок наведений у постановах Верховного Суду від 31.08.2023 року у справі №200/4951/22, від 11.09.2023 року у справі №480/4827/22, від 07.09.2023 року у справі №560/9478/22, від 15.09.2023 року у справі №380/10714/22, від 18.10.2023 року у справі №360/17/23, від 14.11.2023 року у справі № 600/3836/22-а, від 31.01.2024 року у справі №120/7300/22, від 31.01.2024 року у справі №480/4941/22 у подібних правовідносинах.

Посилання позивача на правові висновки, які викладені у постанові Верховного Суду у складі об`єднаної палати Касаційного адміністративного суду від 03.03.2021 року у справі №805/3923/18-а та у постанові Верховного Суду у складі Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду від 14.04.2021 року у справі №480/4241/18, суд відхиляє, оскільки вони ґрунтується на іншому правовому регулюванні та стосувалися застосування пункту "а" статті 12 Закону №2262-ХІІ у співвідношенні до постанови КМУ №393 в її попередній редакції.

Отже висунуті по відповідача-1 вимоги позивача про зарахування до вислуги років для призначення пенсії періоду проходження служби в органах внутрішніх справ в пільговому обчисленні не ґрунтуються на нормах чинного законодавства.

Суд не встановив порушень в діях відповідача-1 при обчисленні вислуги років позивача та складанні розрахунку вислуги років, який направлений до ГУ ПФУ в Кіровоградській області разом з поданням про призначення пенсії. Обчислення стажу трудової діяльності, врахованого до страхового стажу, позивач не оскаржує.

Суд вважає, що відповідач-1 за заявою позивача від 21.03.2023 року не має обов`язку складати новий розрахунок вислуги років для призначення пенсії чи вносити зміни до наказу про звільнення із врахуванням до вислуги років позивача періодів його служби в органах внутрішніх справ, обчислених на пільгових (кратних) умовах, на чому позивач наполягає у цьому позові.

Такі вимоги позивача є безпідставними, тож у задоволенні його позову слід відмовити.

Суд відхиляє клопотання відповідачів про залишення позову ОСОБА_1 без розгляду з підстав пропущення ним строку звернення до суду, установленого частинами 2, 5 статті 122 КАС України, та зазначає, що позивач звернувся до суду з цим позовом з метою захисту свого права на належний розмір його пенсії. Законом №2262-XII та Порядком №3-1 передбачена можливість подання уповноваженим структурним підрозділом та пенсіонером до органу ПФУ додаткових документів (про стаж роботи, заробіток, сімейний стан та інші), які дають право на підвищення пенсії, а також можливість перерахунку пенсії за минулий час на підставі таких додаткових документів. Якщо при цьому пенсіонер набув право на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Такі події можуть відбуватися у будь-який час після призначення пенсії, яка призначається довічно, і не пов`язані з датою звільнення особи зі служби. Крім того, Закон №2262-XII передбачає можливість перегляду вислуги років для призначення пенсії шляхом внесення зміни в раніше виданий наказ або інший розпорядчий акт про оголошення вислуги років для призначення пенсії та звільнення зі служби, що є передумовою призначення відповідної пенсії (пункт "є" частини 1 статті 50 Закону).

Тож відповідачі помилково пов`язують початок перебігу строку звернення до суду з цим позовом з днем ознайомлення позивача з наказом №629о/с від 19.12.2022 року "По особовому складу", який позивач у цій справі не оскаржує.

Цей позов поданий у межах строку, установленого частиною 2 статті 122 КАС України, - протягом 6 місяців від дня, коли позивач дізнався про порушення своїх прав, отримавши від відповідача-1 відповідь №42.05-194 від 11.04.2023 року на свою заяву від 21.03.2023 року про перерахунок вислуги років.

Оскільки позивачу відмовлено у задоволенні позову, то підстави для стягнення на його користь понесених судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 9, 90, 139, 242-246, 250, 255, 262, 263, 295 КАС України, суд,

В И Р І Ш И В :

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду у 30-денний строк, установлений статтею 295 КАС України.

Суддя Кіровоградського окружного

адміністративного суду О.А. ЧЕРНИШ

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.03.2024
Оприлюднено11.03.2024
Номер документу117533129
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби

Судовий реєстр по справі —340/2571/23

Ухвала від 15.01.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Постанова від 02.12.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 01.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 01.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 09.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Рішення від 07.03.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. ЧЕРНИШ

Ухвала від 31.01.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. ЧЕРНИШ

Ухвала від 01.09.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. ЧЕРНИШ

Ухвала від 10.05.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. ЧЕРНИШ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні