ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
08 березня 2024 року Чернігів Справа № 620/724/24
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Соломко І.І., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін в приміщенні суду справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Чернігівської обласної медико-соціальної експертної комісії №1 Комунального медичного закладу "Обласний центр медико-соціальної експертизи" Чернігівської обласної ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
У провадженні Чернігівського окружного адміністративного суду перебуває справа за позовом ОСОБА_1 ( далі також ОСОБА_1 , позивач) до Чернігівської обласної медико соціальної експертної комісії №1 Комунального медичного закладу «Обласний центр медико-соціальної експертизи» Чернігівської обласної ради (далі також відповідач) про визнання протиправним та скасування рішення Чернігівської обласної медико-соціальної експертної комісії № 1 Комунального медичного закладу «Обласний центр медико-соціальної експертизи» Чернігівської обласної ради від 14.11.2023 року (довідка до акту серія 12 ААГ № 471150), винесене стосовно ОСОБА_1 та зобов`язання відповідача повторно провести обстеження стану здоров`я ОСОБА_1 для встановлення (підтвердження) II групи інвалідності внаслідок поранення, так, пов`язаного із захистом Батьківщини.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивачу, відповідно до акту огляду медико-соціальної експертизи Чернігівської МСЕК, встановлена ІІ група інвалідності через поранення, пов`язане з захистом Батьківщини.На підставі вказаного акту позивачу видано довідку серії 12 ААГ № 144811 від 05.10.2022 із зазначенням наступного переогляду жовтень 2023 року. У подальшому позивача направлено на повторний огляд, в результаті якого МСЕК відмовила у підтвердженні ІІ групи інвалідності та встановила ІІІ групу інвалідності, про що 14.11.2023 видано довідку серії 12АГ № 471150. Таке рішення позивач вважає протиправним, оскільки рішення МСЕК приймається після повного медичного обстеження особи і проведення досліджень, на підставі медичних документів та за результатами об`єктивного обстеження особи членами комісії. Однак при прийнятті спірного рішенні, відповідачем вказані дії не проведені.
15.01.2024 ухвалою суду провадження у справі відкрито, розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження.
Відповідач подав відзив на позов, в якому зазначив, що прийняття рішення про встановлення (відмову у встановленні) групи інвалідності особі є виключно дискреційними повноваженнями медико-соціальних експертних комісій. На думку відповідача, оскаржуване рішення прийнято у межах компетенції, у порядку та на підставі норм чинного законодавства, що регулює правовідносини у сфері проведення медико-соціальної експертизи.
Позивачем подано відповідь на відзив, у якій заперечував проти доводів відповідача, викладених у відзиві.
Ухвалою суду від 27.02.2024 витребувано у відповідача : акт огляду МСЕК № 1750 від 14.11.2023 та копії документів, які стали підставою для прийняття оскаржуваного рішення від 14.11.2023, винесеного у формі довідки до акту серія 12 ААГ № 471150).
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
05.10.2022 позивачу встановлено ІІ групу інвалідності із зазначенням причини: поранення, пов`язане із захистом Батьківщини. Інвалідність встановлена на строк до 01.11.2023, дата чергового переогляду жовтень 2023 року, що підтверджується довідкою Чернігівської МСЕК серії 12 ААГ № 144811, ( а.с. 8).
12.09.2023 позивач направлений на МСЕК для підтвердження ІІ групи інвалідності.
Відповідно акту огляду МСЕК № 1750 та довідки МСЕК серії 12ААГ № 471150, позивачу встановлена ІІІ група інвалідності, із зазначенням причини: поранення, пов`язане із захистом Батьківщини. Інвалідність встановлена безтерміново.
Позивач не погоджуючись з вказаним рішенням відповідача, звернувся до суду за захистом своїх прав.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно дост. 1 Закону України "Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні" від 06.10.2005 № 2961-IVмедико-соціальна експертиза - це визначення на основі комплексного обстеження усіх систем організму конкретної особи міри втрати здоров`я, ступеня обмеження її життєдіяльності, викликаного стійким розладом функцій організму, групи інвалідності, причини і часу її настання, а також рекомендацій щодо можливих для особи за станом здоров`я видів трудової діяльності та умов праці, потреби у сторонньому догляді, відповідних видів санаторно-курортного лікування і соціального захисту для найповнішого відновлення усіх функцій життєдіяльності особи.
Згідно з ч. 1ст. 2 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" від 21.03.1991 року № 875-XІIособою з інвалідністю є особа зі стійким розладом функцій організму, що при взаємодії з зовнішнім середовищем може призводити до обмеження її життєдіяльності, внаслідок чого держава зобов`язана створити умови для реалізації нею прав нарівні з іншими громадянами та забезпечити її соціальний захист.
За приписамист. 3 Закону № 875інвалідність як міра втрати здоров`я визначається шляхом експертного обстеження в органах медико-соціальної експертизи центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я. Положення про медико-соціальну експертизу затверджується Кабінетом Міністрів України з урахуванням думок громадських організацій осіб з інвалідністю.
Постановою Кабінету Міністрів України № 1317 від 03.12.2009затверджено Положення про медико-соціальну експертизу та Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності (даліПоложення № 1317).
Зазначеним Положенням визначається процедура проведення медико-соціальної експертизи хворим, що досягли повноліття, потерпілим від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, інвалідам з метою виявлення ступеня обмеження життєдіяльності, причини, часу настання, групи інвалідності, а також компенсаторно-адаптаційних можливостей особи, реалізація яких сприяє медичній, психолого-педагогічній, професійній, трудовій, фізкультурно-спортивній, фізичній, соціальній та психологічній реабілітації. (п. 1 Положення № 1317).
Медико-соціальна експертиза проводиться особам, що звертаються для встановлення інвалідності, за направленням лікувально-профілактичного закладу охорони здоров`я після проведення діагностичних, лікувальних і реабілітаційних заходів за наявності відомостей, що підтверджують стійке порушення функцій організму, обумовлених захворюваннями, наслідками травм чи вродженими вадами, які спричиняють обмеження життєдіяльності (п. 3 Положення № 1317).
У п. 4 Положення № 1317 вказано, що медико-соціальну експертизу проводять медико-соціальні експертні комісії, з яких утворюються в установленому порядку центри (бюро), що належать до закладів охорони здоров`я при Міністерстві охорони здоров`я Автономної Республіки Крим, управліннях охорони здоров`я обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій.
За змістом п. 4 Положення № 1317 Міністерство охорони здоров`я утворює Центральну медико-соціальну експертну комісію МОЗ, яку очолює головний лікар.
Приписами п. 10 Положення № 1317 обумовлено, що залежно від ступеня, виду захворювання та групи інвалідності утворюються комісії загального та спеціалізованого профілів. До складу комісії входить не менше трьох лікарів за спеціальностями, перелік яких затверджується МОЗ з урахуванням профілю комісії, а також спеціаліст з реабілітації, лікар-психолог або психолог.
Згідно з п. 15 Положення № 1317 комісії проводять своєчасно огляд (повторний огляд) осіб, що звертаються для встановлення інвалідності, за місцем їх проживання або лікування, у тому числі за місцем їх проживання або місцем перебування у закладах соціального захисту для бездомних осіб та центрах соціальної адаптації осіб, звільнених з місць позбавлення волі, за направленням відповідного лікувально-профілактичного закладу охорони здоров`я після пред`явлення паспорта чи іншого документа, що засвідчує особу.
Медико-соціальна експертиза проводиться після повного медичного обстеження, проведення необхідних досліджень, оцінювання соціальних потреб інваліда, визначення клініко-функціонального діагнозу, професійного, трудового прогнозу, одержання результатів відповідного лікування, реабілітації за наявності даних, що підтверджують стійке порушення функцій організму, обумовлених захворюваннями, наслідками травм чи вродженими вадами, які спричиняють обмеження життєдіяльності. Відповідальність за якість медичного обстеження, своєчасність та обґрунтованість направлення громадян на медико-соціальну експертизу покладається на керівника лікувально-профілактичного закладу охорони здоров`я. Голова комісії або керівник закладу охорони здоров`я у разі виявлення фактів зловживання службовим становищем, службового підроблення або службової недбалості під час направлення хворих лікарсько-консультативними комісіями на огляд до комісій для встановлення інвалідності інформують у триденний строк про це правоохоронні органи, (п. 17,18 Положення № 1317).
Відповідно до положень п. 19 Положення № 1317 комісія проводить засідання у повному складі і колегіально приймає рішення. Відомості щодо результатів експертного огляду і прийнятих рішень вносяться до акта огляду та протоколу засідання комісії, що підписуються головою комісії та її членами і засвідчуються печаткою.
Відповідно до пункту 2 Інструкції щодо заповнення форми первинної облікової документації № 088/о "Направлення на медико-соціально-експертну комісію (МСЕК)", затвердженоїнаказом МОЗ України від 14.02.2012 № 110та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 28 квітня 2012 р. за № 695/21008 (далі - Інструкція) зазначено, що форма № 088/о заповнюється лікуючим лікарем закладу охорони здоров`я за місцем проживання чи лікування хворого, підписується головою і членами лікарсько-консультаційної комісії і надсилається в медико-соціально-експертну комісію.
Пунктом 3 Інструкції вказано, що підставами для направлення на МСЕК є, зокрема, наявність ознак інвалідності, закінчення терміну інвалідності, необхідність продовження листка непрацездатності.
Відповідно до п. 12 Інструкції у графі 18 вказується причина направлення хворого на МСЕК .
Наведене свідчить, що направлення на медико-соціально-експертну комісіюзаповнюється за наявності таких підстав якнаявність ознак інвалідності, закінчення терміну інвалідності, необхідність продовження листка непрацездатності.
Як вже встановлено судом та підтверджується довідкою МСЕК серії 12АГГ № 144811 до акту огляду медико-соціальною експертною комісією від 05.10.2022 № 851 позивачу встановлено ІІ групу інвалідності із зазначенням причини інвалідності: поранення, пов`язане із захистом Батьківщини.Інвалідність встановлена на строк до 01.11.2023, дата чергового переогляду жовтень 2023 року.
Водночас направлення на медико-соціальну експертну комісію позивачу видано 12.09.2023, тобто до закінчення строку, встановленого довідкою МСЕК серії 12АГГ № 144811. При цьому підставою для направлення у пункті 18 зазначено - закінчення терміну інвалідності.
Відповідно до п. 22 Положення № 1317 повторний огляд осіб з інвалідністю з нестійкими, оборотними змінами та порушеннями функцій організму з метою визначення ефективності реабілітаційних заходів, стану здоров`я і ступеня соціальної адаптації проводиться раз на один - три роки.
Повторний огляд осіб з інвалідністю, а також осіб, інвалідність яких встановлено без зазначення строку проведення повторного огляду, проводиться раніше зазначеного строку за заявою такої особи з інвалідністю, інших заінтересованих осіб у разі настання змін у стані здоров`я і працездатності або за рішенням суду.
Ухвалою суду від 27.02.2024 витребувано у відповідача: акт огляду МСЕК № 1750 від 14.11.2023 та копії документів, які стали підставою для прийняття оскаржуваного рішення від 14.11.2023, винесеного у формі довідки до акту серія 12 ААГ № 471150).
Відповідач на виконання вимог ухвали суду надав копії: акту огляду медико-соціальною експертною комісією від 04.11.2023 № 1750; направлення на медико-соціальну-експерту комісію від 12.09.2023; свідоцтво про хворобу № 752 від 29.07.2022; виписки із медичної картки амбулаторного хворого № 29 від 14.09.2023, плану реабілітаційних заходів; медичний висновок госпіталя; повідомлення закладу охорони здоров`я про рішення МСЕК; рентгенівські знімки; статистичний талон експертного обстеження № 1 від 14.11.2023; форма індивідуальної програми реабілітації від 14.11.2023.
Відповідно до ст. 76 КАС України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Разом з тим, доказів на підтвердження наявності підстав для проведення раніше зазначеного строку повторного огляду, а саме заяви позивача або інших заінтересованих осіб у зв`язку з настанням змін у стані здоров`я і працездатності або за рішенням суду, відповідачем не надано.
Також, Наказом Міністерства охорони здоров`я України від 5 вересня 2011 року №561затверджена Інструкція про встановлення груп інвалідності (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 14 листопада 2011 року за № 1295/20033).
Відповідно до п. 1.10 Інструкції при огляді у МСЕК проводяться: вивчення документів, що підтверджують стійке порушення функцій організму, обумовлене захворюваннями, наслідками травм або вродженими вадами, які спричиняють обмеження нормальної життєдіяльності особи; опитування хворого; об`єктивне обстеження та оцінка стану всіх систем організму, необхідних лабораторних, функціональних та інших методів дослідження усіма членами комісії.
Отже, вказана норма містить певний алгоритм дій, які повинні вчинені відповідачем при огляді особи у МСЕК. Проте докази на підтвердження їх вчинення відсутні.
Суд враховує правову позицію Верховного Суду, викладену у постанові від 17 березня 2020 року у справі № 240/7133/19, згідно з якою суди вправі перевірити законність висновку МСЕК лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку, яка встановлена Інструкцією про встановлення груп інвалідності, Положенням про медико-соціальну експертизу та Положенням про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності. Суди позбавлені можливості оцінювати підставність прийняття певного висновку, так як суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка підставності висновку МСЕК виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального та процесуального права.
Відповідно до ч. 5ст. 242 КАС Українипри виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
У той же час, судом під час розгляду справи встановлено порушення відповідачем процедури прийняття оскаржуваного рішення МСЕК, оформленого довідкою серії 12 ААГ № 471150, оскільки повторний огляд позивача проведено до закінчення терміну інвалідності за відсутності для цього відповідних обставин, а також без підтвердження вчинення дій, передбачених п. 1.10 Інструкції №561.
Згідно з ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідач не довів правомірність рішення, оформленого довідкою до акта огляду медико-соціальною експертною комісією Серії 12 АГГ № 471150, виданої Чернігівською МСЕК від 14.11.2023, тому суд дійшов висновку про наявність підстав для визнання його протиправним та скасування.
Щодо вимог позивача про зобов`язання відповідача повторно провести обстеження стану здоров`я ОСОБА_1 для встановлення (підтвердження) II групи інвалідності внаслідок поранення, так, пов`язаного із захистом Батьківщини, то вони задоволенню не підлягають, оскільки обстеження особи з інвалідністю та встановлення групи інвалідності віднесено до дискреційних повноважень відповідача.
Разом з тим, відповідно до п. 10 ч. 2 ст. 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
Отже, з метою забезпечення ефективного захисту прав позивача суд дійшов висновку зобов`язати відповідача повторно провести огляд позивача з метою встановлення стану здоров`я та прийняти відповідне рішення з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
За таких обставин позов слід задовольнити частково.
Підстави для відшкодування судового збору відсутні, оскільки позивача звільнено від сплати судового збору.
Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Чернігівської обласної медико-соціальної експертної комісії № 1 Комунального медичного закладу «Обласний центр медико-соціальної експертизи» Чернігівської обласної ради, оформлене довідкою серія 12ААГ №471150 від 14.11.2023.
Зобов`язати Чернігівську обласну медико-соціальну експертну комісію № 1 Комунального медичного закладу «Обласний центр медико-соціальної експертизи» Чернігівської обласної ради повторно провести огляд ОСОБА_1 з метою встановлення стану здоров`я та прийняти відповідне рішення з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
В решті позовних вимог відмовити.
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду.
Позивач: ОСОБА_1 АДРЕСА_1 рнокпп НОМЕР_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Відповідач: Чернігівська обласна медико-соціальна експертна комісія №1 Комунального медичного закладу "Обласний центр медико-соціальної експертизи" Чернігівської обласної ради вул. Волковича, 25,м. Чернігів,Чернігівська обл., Чернігівський р-н,14029 код ЄДРПОУ 25623535.
Повний текст рішення виготовлено 08 березня 2024 року.
Суддя І.І. Соломко
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.03.2024 |
Оприлюднено | 13.03.2024 |
Номер документу | 117562970 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Соломко І.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні