ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
УХВАЛА
"12" березня 2024 р. Справа № 924/1348/23
м. Хмельницький
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Заверухи С.В., за участю секретаря судового засідання Тлустої У.О., розглянувши справу у залі судового засідання № 205
за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Сервіс Тек", м. Київ
до Хмельницької міської ради, м. Хмельницький
про визнання протиправним та скасувати рішення №89 сьомої сесії Хмельницької міської ради від 14.07.21р в частині затвердження Хмельницькій міській раді технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки по вул. Тернопільській, 9 кадастровий номер 6810100000:29:002:0583 площею 36739 кв.м. для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу, землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення;
про скасування державної реєстрації земельної ділянки для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу, землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення площею 3,6739 га, розташована за адресою вул. Тернопільська, 9, м. Хмельницький (кадастровий номер земельної ділянки 6810100000:29:002:0583) із скасуванням кадастрового номера земельної ділянки за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру,
представники сторін:
позивача: Ксьондзик Ю. - представник згідно ордеру;
відповідача: Демчук Л.Г. - представник згідно виписки;
У судовому засіданні 12.03.2024р. оголошено вступну та резолютивну частини ухвали.
ВСТАНОВИВ:
29.12.2023р. до господарського суду Хмельницької області надійшла позовна заява товариства з обмеженою відповідальністю "Сервіс Тек", м. Київ до Хмельницької міської ради, м. Хмельницький про визнання протиправним та скасувати рішення №89 сьомої сесії Хмельницької міської ради від 14.07.21р в частині затвердження Хмельницькій міській раді технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки по вул. Тернопільській, 9 кадастровий номер 6810100000:29:002:0583 площею 36739 кв.м. для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу, землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення; про скасування державної реєстрації земельної ділянки для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу, землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення площею 3,6739 га, розташована за адресою вул. Тернопільська, 9, м. Хмельницький (кадастровий номер земельної ділянки 6810100000:29:002:0583) із скасуванням кадастрового номера земельної ділянки за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру.
Вказану позову заяву відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 29.12.2023р. передано для розгляду судді Заверусі С.В.
03.01.2024р ухвалою суду прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання
20.02.2024р. представником позивача подано клопотання, у якому просить суд призначити у справі 924/1348/23 комплексну судову земельно-технічну експертизу та експертизу з питань землеустрою. В обґрунтування даного клопотання позивачем зазначено, що доводи щодо порушення виготовлення технічної документації щодо конфігурації, промірів та площі земельної ділянки по вул. Тернопільській, 9 у м. Хмельницькому, можуть мати місце лише при застосуванні спеціальних знань в галузі земельно-технічної експертизи та експертизи землеустрою. На вирішення зазначеної експертизи позивачем пропонується поставити наступні питання. 1. Чи відповідають розроблена документація із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки по вул. Тернопільській, 9, кадастровий номер 6810100000:29:002:0583 площею 36739 кв.м, для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу, землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування? Якщо не відповідають, то в чому полягають невідповідності? 2. Який фактичний порядок користування земельною ділянкою по вул. Тернопільській, 9 у м. Хмельницькому, а саме: яка частина вищевказаної земельної ділянки використовується товариством з обмеженою відповідальністю "Сервіс Тек", а яка Хмельницькою міською радою та третіми особами? Проведення експертизи позивач просить доручити Хмельницькому відділенню КНДІСЕ (29013, м. Хмельницький, вул. Володимирська, 109). На час проведення комплексної судової експертизи провадження у справі зупинити. Оплату послуг експерта покласти на позивач у справі.
Представником відповідача 23.02.2023р. подано до суду заперечення на клопотання про призначення комплексної судової земельно-технічної експертизи та експертизи з питань землеустрою. В обґрунтування своїх заперечень зазначає, що висновок експерта щодо фактичного порядку користування земельною ділянкою в м. Хмельницькому по вул. Тернопільській, 9 позивач міг замовити самостійно. Доказів на підтвердження об`єктивної неможливості замовити такий висновок до суду не надано. В даній справі позивач не скористався своїм правом та не надав суду разом з позовом висновок експерта, а також не обґрунтував неможливість самостійно надати суду висновок експерта, складений на замовлення позивача. Як відзначає представник відповідача, предметом доказування в даній справі є рішення № 89 сьомої сесії Хмельницької міської ради від 14.07.2021р. в частині затвердження Хмельницькою міською радою технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки по вул. Тернопільській, 9, кадастровий номер 6810100000:29:002:0583 площею 36739 кв.м, для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу, землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення; про скасування державної реєстрації земельної ділянки для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу, землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення площею 3,6739 га, розташована за адресою: вул. Тернопільська, 9, м. Хмельницький (кадастровий номер земельної ділянки 6810100000:29:002:0583), а не технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель в м. Хмельницькому по вул. Тернопільській, 9. Також представник відповідача звертає увагу, що якби предметом дослідження була технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель в м. Хмельницькому по вул. Тернопільській, 9, тоді відповідно відповідачами по справі мають бути особи які розробляли дану документацію та які її погоджували і зміст позовних вимог стосувався б неправомірності дій даних осіб при розробці і погодженні такої документації. В даному судовому процесі предметом дослідження є акт органу місцевого самоврядування, відтак слід дослідити, на підставі яких норм був прийнятий чи була дотримана процедура при прийнятті даного акту органом місцевого самоврядування. Відповіді на ці запитання можна отримати, проаналізувавши норми матеріального права, якими регламентована діяльність органів місцевого самоврядування при регулюванні земельних відносин.
05.03.2024р. представником позивача подано до суду клопотання, відповідно до якого просить доповнити клопотання про призначення експертизи шляхом заміни питання № 1.2. на питання на ступного змісту:
1.2. Який розмір (площа) земельної ділянки є необхідним для обслуговування нерухомого майна у відповідності з чинними будівельними нормами, що належить товариству з обмеженою відповідальністю "Сервіс Тек", а саме:
прохідна будка загальною площею 8,6 кв.м (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1432951968101), що знаходиться за адресою: м. Хмельницький, вул. Тернопільська, 9;
гаражі загальною площею 593,0 кв.м (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1432997368101), що знаходиться за адресою: м. Хмельницький, вул. Тернопільська, 9;
службово-побутовий корпус загальною площею 449,6 кв.м (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 24528349), що знаходиться за адресою: м. Хмельницький, вул. Тернопільська, 9;
майстерня загальною площею 1329,9 кв.м (реєстраційний номеробєкта нерухомого майна: 24528597), що знаходиться за адресою: м. Хмельницький, вул. Тернопільська, 9;
піднавіс для зберігання техніки загальною площею 627,7 кв.м (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 24528609), що находиться за адресою: м. Хмельницький, вул. Тернопільська, 9;
матеріальний склад загальною площею 357,2 кв.м (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1433214268101);
матеріальний склад загальною площею 654,4 кв.м (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1433034568101);
арматурний цех загальною площею 581,3 кв.м (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 24528441).
Загальна площа вищевказаного нерухомого майна становить 4601,7 кв.м?
На підтвердження права власності на нежитлові будівлі та споруди позивачем надано Інформаційну довідку з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 355545958 від 23.11.2023р.
12.03.2024р. представником позивача подано до суду додаткові пояснення, у яких вказує, що з сайту Хмельницького КНДІСЕ вбачається, що кількість земельно-технічних експертиз у залишку складає 109, а кількість експертиз з питань землеустрою 23, що, на думку позивача, унеможливлює проведення експертизи в позасудовому порядку в розумний строк позивачем.
Присутні учасники в підготовчому засіданні підтвердили позиції викладені в заявах.
Суд, розглянувши клопотання про призначення комплексної судової експертизи, враховуючи позиції сторін щодо призначення даної експертизи, приходить до наступних висновків.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про судову експертизу" судова експертиза - це дослідження експертом на основі спеціальних знань матеріальних об`єктів, явищ і процесів, які містять інформацію про обставини справи, що перебуває у провадженні, зокрема, суду.
Відповідно до ст. 12 Закону України "Про судову експертизу" судовий експерт зобов`язаний провести повне дослідження і дати обґрунтований та об`єктивний письмовий висновок.
Статтею 99 Господарського процесуального кодексу України визначено, що суд за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи призначає експертизу у справі за сукупності таких умов: 1) для з`ясування обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини неможливо; 2) жодною стороною не наданий висновок експерта з цих самих питань або висновки експертів, надані сторонами, викликають обґрунтовані сумніви щодо їх правильності, або за клопотанням учасника справи, мотивованим неможливістю надати експертний висновок у строки, встановлені для подання доказів, з причин, визнаних судом поважними, зокрема через неможливість отримання необхідних для проведення експертизи матеріалів.
При призначенні експертизи судом експерт або експертна установа обирається сторонами за взаємною згодою, а якщо такої згоди не досягнуто у встановлений судом строк, експерта чи експертну установу визначає суд. З урахуванням обставин справи суд має право визначити експерта чи експертну установу самостійно. У разі необхідності може бути призначено декілька експертів для підготовки одного висновку (комісійна або комплексна експертиза). Питання, з яких має бути проведена експертиза, що призначається судом, визначаються судом. Учасники справи мають право запропонувати суду питання, роз`яснення яких, на їхню думку, потребує висновку експерта. У разі відхилення або зміни питань, запропонованих учасниками справи, суд зобов`язаний мотивувати таке відхилення або зміну. Питання, які ставляться експерту, і його висновок з них не можуть виходити за межі спеціальних знань експерта. Призначений судом експерт невідкладно повинен повідомити суд про неможливість проведення ним експертизи через відсутність у нього необхідних знань або без залучення інших експертів.
Як вбачається із матеріалів справи, позивач вважає, що розробник при виготовленні Технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель комунальної власності в м. Хмельницький, вул. Тернопільська, 9 територіальної громади міста Хмельницького в особі Хмельницької міської ради (земельна ділянка з кадастровим номером 6810100000:29:002:0583), не дотримався приписів Земельного кодексу України, Закону України "Про Державний земельний кадастр", Закону України "Про землеустрій", Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою КМУ від 17.10.2012р. № 1051. Розробник взагалі не був на місцевості, жодних повідомлень власнику земельної ділянки про будь-які землевпорядні роботи ні відповідач, ні будь-які інші особи не повідомляли. Як стверджує позивач, акт встановлення та погодження меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) складений без погодження із суміжними користувачами та в ньому відсутня дата. Крім того, акт прийомки-передачі межових знаків на зберігання не підписаний та в ньому також відсутня дата. Матеріали перенесення меж земельної ділянки в натурі (на місцевість) відсутні. Таким чином, як вважає позивач, наведені обставини свідчать про те, що Хмельницька міська рада прийняла оспорюване рішення на підставі недостовірних даних технічної документації, виконаної з численними порушеннями. Відтак, таке рішення є протиправним та підлягає скасуванню в частині затвердження технічної документації з подальшим скасуванням державної реєстрації земельної ділянки.
Отже, результати експертизи щодо відповідності виготовлення Технічної документації із землеустрою (земельна ділянка з кадастровим номером 6810100000:29:002:0583), затвердженої рішенням Хмельницької міської ради № 89 від 14.07.2021р., нормам законодавства матимуть значення щодо виникнення у сторін відповідних прав та обов`язків.
Відповідно до Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень, затверджених наказом МЮ України від 08.10.1998 року № 53/5, основними видами експертизи є, зокрема, земельно-технічна експертиза та експертиза з питань землеустрою.
У відповідності до п. 6.1. розділу ІІ Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень, затверджених наказом МЮ України від 08.10.1998 року № 53/5, основними завданнями земельно-технічної експертизи є: визначення фактичного землекористування земельними ділянками, а саме фізичних характеристик земельних ділянок (конфігурації, площі, промірів тощо); визначення відповідності фактичного розташування будівель, споруд та інших об`єктів відносно меж земельних ділянок їх розташуванню у відповідній технічній документації; визначення відповідності фактичного землекористування в частині порушення меж та накладання земельних ділянок відповідно до правовстановлювальних документів та документації із землеустрою на ці земельні ділянки; визначення можливості розподілу (порядку користування) земельними ділянками, розробка варіантів їх розподілу (порядку користування); визначення можливих варіантів підходу та проїзду до земельних ділянок, встановлення земельного сервітуту.
Згідно пп. 6.1.1 розділу ІІ Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень орієнтовний перелік вирішуваних питань земельно-технічної експертизи: який фактичний порядок користування земельною ділянкою? Яка конфігурація, проміри та площа земельної ділянки, що перебуває у користуванні співвласника (співвласників)? Чи відповідає фактичне розташування будівель, споруд та інших об`єктів відносно меж земельних ділянок технічній документації? Чи є порушення меж (або накладання) земельних ділянок відповідно до правовстановлювальних документів та документації із землеустрою на ці земельні ділянки? Чи є технічна можливість відповідно до вимог нормативно-правових актів розділити земельну ділянку (встановити порядок її користування) відповідно до часток співвласників (зазначити частки)? Які варіанти розподілу земельної ділянки (порядку її користування) можливі відповідно до часток співвласників (зазначити частки) та вимог нормативно-правових актів? Які варіанти технічно можливі для влаштування проїзду (проходу) на земельну ділянку? Чи є технічна можливість встановлення земельного сервітуту на ділянці? Якщо так, то надати варіанти встановлення земельного сервітуту.
Зазначені питання земельно-технічної експертизи вирішуються за наявності відповідної правовстановлювальної та технічної документації, зокрема результатів виконання топографо-геодезичних робіт, які проводяться відповідними фахівцями з використанням відповідного обладнання та бази даних (п. 6.1.2. розділу ІІ Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень).
Крім того, згідно п.п. 7.1.-7.3. розділу ІІ Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень основними завданнями експертизи з питань землеустрою є: визначення відповідності розробленої документації із землеустрою та її затвердження вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування; визначення відповідності зміни цільового призначення земельних ділянок та її затвердження вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування; визначення відповідності фактичного землекористування правовстановлювальним документам, документації із землеустрою на земельні ділянки та нормативно-правовим актам; визначення відповідності виконаної нормативної грошової оцінки земель вимогам нормативно-правових актів. Орієнтовний перелік вирішуваних питань: Чи відповідають розроблена документація із землеустрою на земельну ділянку та її затвердження вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування? Якщо не відповідають, то в чому полягають невідповідності? Чи змінено та затверджено цільове призначення земельної ділянки відповідно до вимог земельного законодавства та інших нормативних документів з питань землеустрою та землекористування? Якщо ні, то в чому полягають невідповідності? Чи відповідає фактичне землекористування правовстановлювальним документам, документації із землеустрою на земельні ділянки та нормативно-правовим актам? Чи відповідає виконана нормативна грошова оцінка земель вимогам нормативно-правових актів?
Для вирішення питань експертизи з питань землеустрою експерту необхідно надати оригінали або завірені якісні копії відповідної правовстановлювальної документації та документації із землеустрою на земельні ділянки.
Тобто, саме в межах вказаних експертиз можливо встановити відповідність розробленої документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки по вул. Тернопільська, 9, кадастровий номер 6810100000:29:002:0583 вимогам (нормам) земельного законодавства та визначити розмір часток (площ) вказаної земельної ділянки, які належать на праві користування товариству з обмеженою відповідальністю "Сервіс Тек", Хмельницькій міській раді та третім особам.
Відповідно до постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 23.03.2013р. "Про судове рішення", рішення з господарського спору повинно прийматись у цілковитій відповідності з нормами матеріального і процесуального права та фактичними обставинами справи, з достовірністю встановленими господарським судом, тобто з`ясованими шляхом дослідження та оцінки судом належних і допустимих доказів у конкретній справі. Рішення господарського суду має ґрунтуватись на повному з`ясуванні такого: - чи мали місце обставини, на які посилаються особи, що беруть участь у процесі, та якими доказами вони підтверджуються; - чи не виявлено у процесі розгляду справи інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин; - яка правова кваліфікація відносин сторін, виходячи з фактів, установлених у процесі розгляду справи, та яка правова норма підлягає застосуванню для вирішення спору.
В свою чергу, статтею 98 Господарського процесуального кодексу України закріплено, що висновок експерта - це докладний опис проведених експертом досліджень, зроблені у результаті них висновки та обґрунтовані відповіді на питання, поставлені експертові, складений у порядку, визначеному законодавством. Предметом висновку експерта може бути дослідження обставин, які входять до предмета доказування та встановлення яких потребує наявних у експерта спеціальних знань. Предметом висновку експерта не можуть бути питання права. Висновок експерта може бути наданий на замовлення учасника справи або на підставі ухвали суду про призначення експертизи. Висновок експерта викладається у письмовій формі і приєднується до справи. Суд має право за заявою учасників справи або з власної ініціативи викликати експерта для надання усних пояснень щодо його висновку. У висновку експерта повинно бути зазначено: коли, де, ким (прізвище, ім`я, по батькові, освіта, спеціальність, а також, за наявності, свідоцтво про присвоєння кваліфікації судового експерта, стаж експертної роботи, науковий ступінь, вчене звання, посада експерта), на якій підставі була проведена експертиза, хто був присутній при проведенні експертизи, питання, що були поставлені експертові, які матеріали експерт використав. Інші вимоги до висновку експерта можуть бути встановлені законодавством. У висновку експерта має бути зазначено, що він попереджений (обізнаний) про відповідальність за завідомо неправдивий висновок, а у випадку призначення експертизи судом, також про відповідальність за відмову без поважних причин від виконання покладених на нього обов`язків. Якщо експерт під час підготовки висновку встановить обставини, що мають значення для справи, з приводу яких йому не були поставлені питання, він має право включити до висновку свої міркування про ці обставини.
Європейський суд з прав людини зауважив, що компетенцією національних судів є вирішення того, чи необхідно звертатися за зовнішньою порадою (див. рішення Суду у справі Савенкова проти України, no. 4469/07, від 02.05.2013).
Дослідивши матеріали справи, виходячи з необхідності для всебічного, повного, об`єктивного розгляду судового спору та встановлення факту відповідності / невідповідності розробленої документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки по вул. Тернопільська, 9, кадастровий номер 6810100000:29:002:0583 вимогам (нормам) земельного законодавства та визначення розміру часток (площ) вказаної земельної ділянки, які є необхідними для обслуговування нерухомого майна позивача, та яка належать на праві користування товариству з обмеженою відповідальністю "Сервіс Тек", Хмельницькій міській раді та третім особам, тобто для з`ясування обставин, що мають значення для справи, суд дійшов висновку, що для вирішення даного питання потрібні спеціальні знання, тому клопотання позивача про призначення судової експертизи підлягає задоволенню та у справі № 924/1348/23 належить призначити комплексну судову земельно-технічну експертизу та експертизу з питань землеустрою.
Щодо наведених відповідачем заперечень про призначення у даній справі комплексної судової експертизи судом зауважується, що, зважаючи на дані із сайту КНДСІЕ, відповідно до яких кількість земельно-технічних експертиз у залишку становить 109, а експертиз з питань землеустрою - 23, в межах визначених ГПК України процесуальних строків позивач не матиме можливості самостійно подати висновок експерта, складений на його замовлення, оскільки відповідно до п. 1.13. Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень строк проведення комплексної експертизи, яку просить призначити позивач, не повинен перевищувати 90 календарних днів, та потребує у разі значного завантаження експерта (за наявності у нього на виконанні одночасно понад десять експертиз, у тому числі комісійних та комплексних) більш розумного строку.
Окрім того, судом враховується, що ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 11.01.2024р. у справі № 924/875/22 зупинено апеляційне провадження за апеляційною скаргою товариства з обмеженою відповідальністю "Сервіс Тек" на рішення господарського суду Хмельницької області від 9 березня 2023 року по справі №924/875/22 до набрання законної сили рішенням у справі № 924/1348/23. У вказаній ухвалі апеляційний суд дійшов висновку, що розгляд справи №924/875/22 є неможливим до вирішення по суті справи №924/1348/23, оскільки під час розгляду справи №924/1348/23 будуть встановлені обставини законності прийняття позивачем рішення щодо затвердження позивачу технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки по вул. Тернопільській, 9 кадастровий номер 6810100000:29:002:0583 площею 36739 кв.м та обставини законності проведення державної реєстрації земельної ділянки, що в подальшому стало підставою для здійснення формування земельної ділянки 6810100000:29:002:0583, з метою нарахування відповідачу безпідставно збережених коштів у розмірі оренди за земельну ділянку на суму 4355403 грн 77 коп. При цьому, в разі задоволення позовної вимоги про скасування кадастрового номера земельної ділянки 6810100000:29:002:0583 за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру земельна ділянка з кадастровим номером 6810100000:29:002:0583 площею 3,6739 га, розташована за адресою вул. Тернопільська, 9, м. Хмельницький, перестане існувати в юридичній площині як об`єкт цивільних прав, тобто буде несформованою.
Таким чином, вищенаведені обставини свідчать про об`єктивну необхідність призначення у даній справі (№ 924/1348/23) комплексної судової експертизи, що матиме значення для прийняття законного судового рішення як у справі № 924/1348/23, так і у справі № 924/875/22.
За приписами ст. 7 Закону України "Про судову експертизу", судово-експертну діяльність у кримінальному провадженні здійснюють державні спеціалізовані установи, а в інших випадках - також судові експерти, які не є працівниками зазначених установ, та інші фахівці (експерти) з відповідних галузей знань у порядку та на умовах, визначених цим Законом. До державних спеціалізованих установ належать: науково-дослідні установи судових експертиз Міністерства юстиції України; науково-дослідні установи судових експертиз, судово-медичні та судово-психіатричні установи Міністерства охорони здоров`я України; експертні служби Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства оборони України, Служби безпеки України та Державної прикордонної служби України. Виключно державними спеціалізованими установами здійснюється судово-експертна діяльність, пов`язана з проведенням криміналістичних, судово-медичних і судово-психіатричних експертиз.
З зазначеного, проведення вказаної комплексної судової експертизи слід доручити Хмельницькому відділенню Київського науково-дослідного інституту судових експертиз.
За змістом п. 23 постанови № 4 від 23.03.2012р. Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики призначення судової експертизи" витрати, пов`язані з проведенням судової експертизи, під час судового розгляду має нести заінтересована сторона, а у разі призначення господарським судом судової експертизи з власної ініціативи - сторона, визначена в ухвалі господарського суду про призначення судової експертизи. Тому, в зазначеній ухвалі суд вправі зобов`язати відповідну сторону перерахувати, в тому числі шляхом здійснення попередньої оплати, суму витрат на проведення експертизи на рахунок експертної установи.
Наразі, за висновками суду, саме позивач, товариство з обмеженою відповідальністю "Сервіс Тек", є заінтересованою особою, яка має нести витрати, пов`язані з проведенням комплексної судової експертизи.
Пункт 2 ч. 1 ст. 228 ГПК України надає право суду за заявою учасника справи, а також з власної ініціативи зупинити провадження у справі у випадках, зокрема, призначення судом експертизи.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про необхідність призначення у справі комплексної судової земельно-технічної експертизи, експертизи з питань землеустрою та зупинення провадження у справі № 924/1348/23.
Керуючись ст.ст. 99, 228, 234 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
клопотання товариства з обмеженою відповідальністю "Сервіс Тек" про призначення комплексної судової експертизи задовольнити.
Призначити у справі № 924/1348/23 комплексну судову земельно-технічну експертизу та експертизу з питань землеустрою, проведення якої доручити Хмельницькому відділенню Київського науково-дослідного інституту судових експертиз, що знаходиться за адресою: м. Хмельницький, вул. Володимирська, буд. 109.
На розгляд комплексної судової земельно-технічної експертизи та експертизи з питань землеустрою поставити наступні питання:
1) чи відповідає розроблена документація із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки по вул. Тернопільській, 9, кадастровий номер 6810100000:29:002:0583 площею 36739 кв.м, для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу, землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування? Якщо не відповідає, то в чому полягають невідповідності?
2) який розмір (площа) земельної ділянки є необхідним для обслуговування нерухомого майна у відповідності з чинними будівельними нормами, що належить товариству з обмеженою відповідальністю "Сервіс Тек", а саме:
прохідна будка загальною площею 8,6 кв.м (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1432951968101), що знаходиться за адресою: м. Хмельницький, вул. Тернопільська, 9;
гаражі загальною площею 593,0 кв.м (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1432997368101), що знаходиться за адресою: м. Хмельницький, вул. Тернопільська, 9;
службово-побутовий корпус загальною площею 449,6 кв.м (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 24528349), що знаходиться за адресою: м. Хмельницький, вул. Тернопільська, 9;
майстерня загальною площею 1329,9 кв.м (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 24528597), що знаходиться за адресою: м. Хмельницький, вул. Тернопільська, 9;
піднавіс для зберігання техніки загальною площею 627,7 кв.м (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 24528609), що находиться за адресою: м. Хмельницький, вул. Тернопільська, 9;
матеріальний склад загальною площею 357,2 кв.м (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1433214268101);
матеріальний склад загальною площею 654,4 кв.м (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1433034568101);
арматурний цех загальною площею 581,3 кв.м (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 24528441).
Загальна площа вищевказаного нерухомого майна становить 4601,7 кв.м?
Витрати по оплаті проведення комплексної судової експертизи покласти на позивача товариство з обмеженою відповідальністю "Сервіс Тек".
Зупинити провадження у справі № 924/1348/23 на час проведення комплексної судової експертизи.
Попередити експерта про кримінальну відповідальність за дачу завідомо неправдивого висновку та за відмову без поважних причин від виконання покладених на нього обов`язків, відповідно до статей 384, 385 Кримінального кодексу України.
Зобов`язати сторін надати експерту необхідні документи для проведення експертизи.
Ухвалу та матеріали справи надіслати до Хмельницького відділення Київського науково-дослідного інституту судових експертиз.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена протягом 10 днів до Північно-західного апеляційного господарського суду.
Повний текст ухвали складено 12.03.2024р.
СуддяС.В. Заверуха
Відрук.: 1 примір.
1 - до справи.
Направити ухвалу позивачу та відповідачу до електронного кабінету Електронного суду.
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 12.03.2024 |
Оприлюднено | 14.03.2024 |
Номер документу | 117585904 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Заверуха С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні