ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
12 березня 2024 року Справа № 280/10946/23 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Татаринова Д.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Приватного підприємство «ІНМЕДИКО» (69001, Запорізька обл., м. Запоріжжя, б. Шевченка, буд. 64/ вул. Дунайська, буд. 27, прим. 21, ЄДРПОУ 43885045) до Відділу державного нагляду (контролю) у Запорізькій області Державної служби України з безпеки на транспорті (69118, м. Запоріжжя, вул. Чубанова, 8) про визнання протиправними та скасування постанов, -
ВСТАНОВИВ:
28 грудня 2023 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Приватного підприємство «ІНМЕДИКО» (69001, Запорізька обл., м. Запоріжжя, б. Шевченка, буд. 64/вул. Дунайська, буд. 27, прим. 21, ЄДРПОУ 43885045) (далі позивач) в якій позивач просить суд:
- визнати протиправною та скасувати постанову Відділу нагляду (контролю) у Запорізькій області від 14 листопада 2023 року № ПШ 010023 застосування адміністративно-господарського штрафу;
- визнати протиправною та скасувати постанову Відділу нагляду (контролю) у Запорізькій області від 14 листопада 2023 року № ПШ 010024 застосування адміністративно-господарського штрафу;
- стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) (01135, м. Київ, пр. Перем ЄРДПОУ 39816845) судовий збір.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що спірними постановами до позивача застосовано штраф за перевезення вантажу з перевищенням вагових норм, які позивач вважає протиправними та просить скасувати. Вказує, що габаритно-ваговий контроль проводився не у спосіб, передбачений законодавством та з численними порушеннями, що призвело до неправильного зважування транспортного засобу, тому вважає результати такого контролю невірними. З огляду на вказане, позов просить задовольнити.
Ухвалою суду від 02 січня 2024 року позовну заяву залишено без руху у зв`язку із її невідповідністю вимогам статті 160 КАС України.
09 січня 2024 року позивачем усунуто недоліки позовної заяви. Ухвалою суду від 15 січня 2024 року відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження. Сторонам повідомлено про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні). Відповідачу запропоновано у 15-денний строк з дня отримання ухвали надати відзив на позовну заяву.
Вищезазначена ухвала суду доставлена до особистого електронного кабінету відповідача в підсистемі «Електронний суд» 16 січня 2024 року, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа, який міститься в матеріалах справи. Однак, правом на подання відзиву на позов, у строк встановлений ухвалою суду, відповідач не скористався.
Ухвалою суду від 27 лютого 2024 року від Відділу державного нагляду (контролю) у Запорізькій області Державної служби України з безпеки на транспорті витребувано:
- засвідчені належним чином копії документів, що слугували підставою для винесення Відділом нагляду (контролю) у Запорізькій області оскаржуваних в адміністративній справі № 280/10946/23 постанов від 14 листопада 2023 року №№ ПШ 010023, ПШ 010024;
- інформацію щодо виду перевірки, внаслідок проведення якої до ПП «Інмедико» застосовано адміністративно-господарські штрафи за постановами від 14 листопада 2023 року №№ ПШ 010023, ПШ 010024;
- інформацію, щодо ваг (найменування, їх характеристика), на яких 27 вересня 2023 року та 02 жовтня 2023 року проводилось зважування ПП «Інмедико»;
- інформацію щодо виду зважування транспортного засобу позивача, внаслідок якого 27 вересня 2023 року та 02 жовтня 2023 року уповноваженими особами Укртрансбезпеки складено Акти про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, на підставі яких Відділом Державного нагляду (контролю) у Запорізькій області 14 листопада 2023 року винесено постанови №№ ПШ 010023, ПШ 010024;
- засвідчену копію посібника з експлуатації ваг, на яких 27 вересня 2023 року та 02 жовтня 2023 року в ході проведення перевірки проводилось зважування ПП «Інмедико».
06 березня 2024 року, на виконання вимог ухвали суду від 27 лютого 2024 року, на адресу суду надійшли витребувані докази.
Також, супровідним листом до витребуваних доказів суд повідомлено, що зважування транспортних засобів позивача 27 вересня 2023 року та 02 жовтня 2023 року здійснювалось за допомогою ваг типу CHEKLODE FREEWEIGH зав. № 008180. Також, вказано, що відповідно до інструкції з експлуатації ваг температурний режим повинен бути від мінус 10 до плюс 40 градусів Цельсію.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що на підставі направлення на рейдову перевірку № 39/в від 21 вересня 2023 року, посадовою особою Укртрансбезпеки (Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області 27 вересня 2023 року, а також на підставі направлення на рейдову перевірку № 40/в від 28 вересня 2023 року, посадовою особою Укртрансбезпеки (Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області) 02 жовтня 2023 року проводились рейдові перевірки.
Так, 27 вересня 2023 року контролюючими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області на 12 км + 125 м автодороги М-15 Одеса-Рені-Бухарест, в результаті проведення рейдової перевірки, проведено габаритно-ваговий контроль транспортного засобу марки DAF, державний реєстраційний номер НОМЕР_1 , із напівпричепом державний реєстраційний номер НОМЕР_2 .
Після проведення габаритно-вагового контролю вказаного транспортного засобу, о 15 годині 36 хвилини уповноваженою особою контролюючого органу складено акт від 27 вересня 2023 року про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів № АВ 002784, довідку від 27 вересня 2023 року № ДЗ 003353 про результати здійснення габаритно-вагового контролю та акт від 27 вересня 2023 року № АР 017329 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом.
Вищезазначений акт містить незгоду водія транспортного засобу ОСОБА_1 щодо наявності факту встановлених уповноваженою особою відповідача порушень.
На підставі акту відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області від 27 вересня 2023 року № АР 017329 Відділом державного нагляду (контролю) у Запорізькій області винесено постанову від 14 листопада 2023 року № ПШ 010023 про застосування адміністративно-господарського штрафу стосовно позивача у сумі 8500,00 грн.
Згідно вищезазначеної постанови позивачем допущено порушення вимог статті 34 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме перевезення вантажу з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5 відсотків до 10 відсотків (6,58%), відповідальність за яке передбачена абзацом 14 частини 1 статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт».
Також, 02 жовтня 2023 року уповноваженими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області на 12 км + 125 м автодороги М-15 Одеса-Рені-Бухарест, в результаті здійснення рейдової перевірки, проведено габаритно-ваговий контроль транспортного засобу марки DAF, державний реєстраційний номер НОМЕР_1 , із напівпричепом державний реєстраційний номер НОМЕР_2 .
Після проведення габаритно-вагового контролю вказаного транспортного засобу, о 22 годині 09 хвилини уповноваженою особою контролюючого органу складено акт від 02 жовтня 2023 року про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів № АВ 002777, довідку від 02 жовтня 2023 року № ДЗ 003347 про результати здійснення габаритно-вагового контролю та акт від 02 жовтня 2023 року № АР 017437 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом.
Вищезазначений акт містить інформацію щодо одержання водієм транспортного засобу ОСОБА_1 копії акту, а також інформацію щодо незгоди щодо наявності факту встановлених уповноваженою особою контролюючого органу порушень.
На підставі акту відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області від 02 жовтня 2023 року № АР 017437 Відділом державного нагляду (контролю) у Запорізькій області винесено постанову від 14 листопада 2023 року № ПШ 010024 про застосування адміністративно-господарського штрафу стосовно позивача у сумі 8500,00 грн.
Згідно вищезазначеної постанови позивачем допущено порушення вимог статті 34 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме перевезення вантажу з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5 відсотків до 10 відсотків (7,9 %), відповідальність за яке передбачена абзацом 14 частини 1 статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт».
Вважаючи, що габаритно-ваговий контроль проводився не у спосіб, передбачений законодавством та з численними порушеннями, що призвело до одержання неправильних результатів контролю, позивач звернувся до суду із позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.
Спеціальним законом, що регулює спірні правовідносини, є Закон України «Про автомобільний транспорт» № 2344-III від 05 квітня 2001 року, відповідно до статті 1 якого автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами (далі - Закон № 2344-III).
Згідно зі статтею 6 Закону № 2344-III державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі). Планові перевірки проводяться не частіше одного разу на рік. Орган державного контролю не пізніше ніж за 10 календарних днів до початку проведення планової перевірки письмово повідомляє про це автомобільного перевізника, якого буде перевіряти. Позапланові перевірки проводяться лише на підставі заяви (повідомлення в письмовій формі) про порушення автомобільним перевізником вимог законодавства про автомобільний транспорт уповноваженими особами органів, яким надано право здійснення державного контролю, з метою перевірки наведених фактів та виконання припису про порушення зазначеного законодавства. Рейдові перевірки дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України. У разі проведення позапланових і рейдових перевірок автомобільний перевізник, що буде перевірятися, про час проведення перевірки не інформується.
На виконання вимог статті 6 Закону № 2344-III, постановою Кабінету Міністрів України від 08 листопада 2006 року №1567 затверджено Порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті (далі - Порядок № 1567), який визначає процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту (далі - суб`єкти господарювання), вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, норм міжнародних договорів про міжнародне автомобільне сполучення, виконанням умов перевезень, визначених дозволом на перевезення на міжобласних автобусних маршрутах, вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, відповідних ліцензій, внесенням перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами.
Згідно з пунктом 2 Порядку № 1567, державному контролю підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних суб`єктів господарювання, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України.
За умовами пункту 3 Порядку № 1567 визначено, що органами державного контролю на автомобільному транспорті (далі - органи державного контролю) є Укртрансбезпека, її територіальні органи
Відповідно до пункту 4 Порядку №1567 державний контроль на автомобільному транспорті (далі - державний контроль) здійснюється посадовими особами органу державного контролю (далі - посадові особи) у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на перевірку, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку, шляхом проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі).
Згідно із пунктом 12 - 14 Порядку №1567, рейдова перевірка додержання суб`єктом господарювання вимог, визначених пунктом 15 цього Порядку, здійснюється на підставі щотижневого графіка.
Графік проведення рейдових перевірок складається та затверджується керівником Укртрансбезпеки або її територіального органу з урахуванням стану аварійності, періоду, що пройшов від попередньої перевірки, забезпечення належного рівня транспортного обслуговування в окремих регіонах, інформації про діяльність осіб, що незаконно надають послуги з перевезень, перевірки дотримання умов перевезень, визначених дозволом (договором) на перевезення, та інших обставин.
Рейдова перевірка транспортних засобів проводиться в будь-який час на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху, автовокзалах, автостанціях, автобусних зупинках, місцях посадки та висадки пасажирів, стоянках таксі і транспортних засобів, місцях навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, місцях здійснення габаритно-вагового контролю, під час виїзду з підприємств та місць стоянки, на інших об`єктах, що використовуються суб`єктами господарювання для забезпечення діяльності автомобільного транспорту.
Умовами пункту 15 Порядку № 1567 передбачено, що під час проведення рейдової перевірки перевіряється, зокрема, виконання водієм інших вимог Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту та Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, інших нормативно-правових актів.
Згідно пункту 16 Порядку № 1567 рейдова перевірка (перевірка на дорозі) може проводитися однією посадовою особою Укртрансбезпеки.
Габаритно-ваговий контроль проводиться двома посадовими особами Укртрансбезпеки або однією посадовою особою Укртрансбезпеки у разі залучення посадових осіб відповідного підрозділу Національної поліції, Агентства відновлення, власника (балансоутримувача) пункту габаритно-вагового контролю.
Під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) можливе:
використання спеціалізованих автомобілів, на яких розміщений напис «Укртрансбезпека»;
використання спеціального обладнання, призначеного для перевірки дотримання водіями норм режиму праці та відпочинку, встановлених законодавством України та Європейською угодою;
здійснення габаритно-вагового контролю транспортних засобів;
використання засобів фото- і відеофіксації процесу перевірки, у тому числі в автоматичному режимі;
використання пристроїв для копіювання, сканування з метою збору інформації, що свідчить про правопорушення;
здійснення опитування водія чи пасажирів про обставини вчинення адміністративного правопорушення, свідками якого вони були або могли бути.
У разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовими особами, що провели перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3, що встановлено пунктом 21 Порядку № 1567.
Відповідно до статті 48 Закону № 2344-ІІІ автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.
Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є:
для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством;
для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.
При оформленні товарно-транспортної накладної вантажовідправник зазначає такі обов`язкові реквізити:
дата і місце складання;
вантажовідправник (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті);
автомобільний перевізник (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті), прізвище, ім`я, по батькові водія та номер його посвідчення;
вантажоодержувач (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті);
транспортний засіб (марка, модель, тип, реєстраційний номер автомобіля, причепа/напівпричепа), його параметри із зазначенням довжини, ширини, висоти, загальної ваги, у тому числі з вантажем, та маси брутто;
пункти завантаження і розвантаження.
Порядок ведення та надання інформації з реєстру товарно-транспортних накладних визначається Кабінетом Міністрів України.
У разі перевезення небезпечних вантажів крім документів, передбачених частиною другою цієї статті, обов`язковими документами також є:
для автомобільного перевізника - ліцензія на надання відповідних послуг;
для водія - свідоцтво про допущення транспортного засобу до перевезення певних небезпечних вантажів, свідоцтво про підготовку водіїв транспортних засобів, що перевозять небезпечні вантажі, письмові інструкції на випадок аварії або надзвичайної ситуації.
У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.
Згідно зі статтею 34 Закону № 2344-III автомобільний перевізник повинен виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів.
Так, в ході перевірки 27 вересня 2023 року посадовими особами Укртрансбезпеки встановлено факт перевезення позивачем вантажу із перевищенням вагових обмежень, яке зафіксовано ваговим комплексом на пересувному пункті габаритно-вагового контролю.
За його результатами складено довідку від 27 вересня 2023 року, в якій зазначено тип транспортного засобу (автомобіль марки DAF номерний знак НОМЕР_3 , з напівпричепом марки CARNEHL, номерний знак НОМЕР_4 ), дані навантаження на осі (1.5,94 тон; 2. 8,94 тон; 3. 8,92 тон; 4. 8,3 тон; 5. 8,36 тон, а також повну масу транспортного засобу 40,46 тон.
Також посадовими особами Укртрансбезпеки складено акт №017329 від 27 вересня 2023 року про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів та акт № 002784 від 27 вересня 2023 року про проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом, в яких зазначено про виявлення факту навантаження на строєну ось, що склало 25,58 тон замість 24,00 тон, перевищення становить 6,58%.
Окрім того, в ході перевірки 02 жовтня 2023 року посадовими особами Укртрансбезпеки також встановлено факт встановлено перевезення позивачем вантажу із перевищенням вагових обмежень, яке зафіксовано ваговим комплексом на пересувному пункті габаритно-вагового контролю.
За його результатами складено довідку від 02 жовтня 2023 року, в якій зазначено тип транспортного засобу (автомобіль марки DAF номерний знак НОМЕР_1 , з напівпричепом марки CARNEHL, номерний знак НОМЕР_5 ), дані навантаження на осі (5,68 тон; 2. 8,88 тон; 3. 8,88 тон; 4. 8,5 тон; 5. 8,52 тон, а також повну масу транспортного засобу 40,22 тон.
Також посадовими особами Укртрансбезпеки складено акт №АВ 002777 від 02 жовтня 2023 року про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів та акт № АР 017437 від 02 жовтня 2023 року про проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом, в яких зазначено про виявлення факту навантаження на строєну ось, що склало 25,2 тон замість 24,00 тон, перевищення становить 7,9%.
Отже, у першому спірному випадку за результатами габаритно-вагового контролю, за даними уповноважених осіб відповідача фактичне навантаження на строєну ось склало 25,58 тон замість 24,00 тон, перевищення становить 6,58%, а у другому - 25,2 тон замість 24,00 тон, перевищення становить 7,9%.
Пунктом 2 наказу Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 08 лютого 2016 року №193 «Про затвердження Порядку проведення повірки законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, та оформлення її результатів» установлено, що під час проведення повірки законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, що випущені з виробництва та мають сертифікати відповідності засобів вимірювальної техніки затвердженому типу, видані до набрання чинності Законом України Про метрологію та метрологічну діяльність, дозволяється застосовувати методики повірки, визначені в експлуатаційних документах на ці засоби вимірювальної техніки та галузевих нормативних документах до затвердження методик повірки відповідних засобів вимірювальної техніки згідно з Порядком, затвердженим цим наказом.
З урахуванням положень статей 6, 7, 17, 18 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» (далі - Закон - №1314-VII, в редакції, станом на час спірних правовідносин) засоби вимірювальної техніки - засоби вимірювань, вимірювальні системи, матеріальні міри, стандартні зразки та будь-які частини засобів вимірювань або вимірювальних систем, якщо ці частини можуть бути об`єктом спеціальних вимог та окремого оцінювання відповідності; затвердження типу засобу вимірювальної техніки - рішення призначеного органу з оцінки відповідності, прийняте на основі звіту про оцінку типу, про те, що тип засобу вимірювальної техніки відповідає встановленим вимогам і може використовуватися у сфері законодавчо регульованої метрології у спосіб, за якого він, як очікується, забезпечить надійні результати вимірювань протягом визначеного періоду часу; періодична повірка засобів вимірювальної техніки - повірка, що проводиться протягом періоду експлуатації засобів вимірювальної техніки через встановлений проміжок часу (міжповірочний інтервал); повірка засобів вимірювальної техніки - сукупність операцій, що включає перевірку та маркування та/або видачу документа про повірку засобу вимірювальної техніки, які встановлюють і підтверджують, що зазначений засіб відповідає встановленим вимогам.
Відповідно до статті 8 Закону №1314-VII у сфері законодавчо регульованої метрології застосовуються засоби вимірювальної техніки, які відповідають вимогам щодо точності, регламентованим для таких засобів, у встановлених умовах їх експлуатації. Експлуатація засобів вимірювальної техніки, які застосовуються у сфері законодавчо регульованої метрології (далі - законодавчо регульовані засоби вимірювальної техніки), здійснюється з дотриманням правил застосування таких засобів, встановлених у нормативно-правових актах, і вимог щодо їх експлуатації, встановлених в експлуатаційних документах на такі засоби.
Законодавчо регульовані засоби вимірювальної техніки, які мають елементи або функції настроювання, повинні мати захист від вільного доступу до зазначених елементів і функцій (включаючи програмне забезпечення) з метою запобігання несанкціонованому втручанню. Законодавчо регульовані засоби вимірювальної техніки дозволяється застосовувати, випускати з виробництва, ремонту та в продаж і видавати напрокат лише за умови їх відповідності цьому Закону та іншим нормативно-правовим актам, що містять вимоги до таких засобів вимірювальної техніки.
Приписами частин 1 - 2 статті 15 Закону №1314-VII оцінка відповідності законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки вимогам технічних регламентів проводиться у разі, коли це передбачено відповідними технічними регламентами.
Оцінку відповідності законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки вимогам технічних регламентів проводять виробники цих засобів, призначені органи з оцінки відповідності та інші суб`єкти, визначені у відповідних технічних регламентах або передбачених ними процедурах оцінки відповідності.
Порядок проведення оцінки відповідності законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки встановлюється технічними регламентами та іншими нормативно-правовими актами.
Сертифікат перевірки типу засобу вимірювальної техніки є документом, який засвідчує, що тип засобу вимірювальної техніки затверджено.
Порядок ведення реєстру затверджених типів засобів вимірювальної техніки встановлюється нормативно-правовим актом центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері метрології та метрологічної діяльності.
Технічними регламентами можуть встановлюватися вимоги щодо надання призначеними органами з оцінки відповідності іншої інформації, пов`язаної з виконанням ними процедур оцінки відповідності законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки.
Згідно із частиною 1 статті 17 Закону №1314-VII законодавчо регульовані засоби вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, підлягають періодичній повірці та повірці після ремонту.
Судом встановлено, що у спірних правовідносинах габаритно-ваговий контроль транспортного засобу позивача проведено засобом вимірювальної техніки вагою пересувною автомобільною типу "CHEKLODE FREEWEIGH", щодо якої Центром стандартизації, метрології, сертифікації та захисту споживачів Державного підприємства "Всеукраїнський державний науково-виробничий центр стандартизації, метрології, сертифікації та захисту прав споживачів" видано свідоцтво про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки від 20 липня 2023 року № ПМ018404523.
Згідно із зазначеним свідоцтвом, вага пересувна автомобільна типу "CHEKLODE FREEWEIGH", зав.№008180, виробник "CENTRAL WEIGHING", Англія, відповідає вимогам ДСТУ 45501:2017 «Метрологічні аспекти неавтоматичних зважувальних приладів».
Відповідно до пунктів 2.1., 2.3 розділу 2 посібника з експлуатації пересувних ваг CHEKLODE FREEWEIGH, копія якого надано відповідачем до суду на виконання вимог ухвали суду про витребування доказів від 27 лютого 2024 року, ваги призначені для визначення навантаження на колеса та вісь загальної маси транспортних засобів при поосному статистичному зважуванні цих засобів при некомерційних операціях.
Ваги призначені для роботи при температурі навколишнього повітря від мінус 10 °C до 40 °C.
З вищевикладеного вбачається, що вищезазначені ваги призначені для статичного зважування різних вантажів
В той же час, згідно відповіді Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області на адвокатський запит від 06 грудня 2023 року № 95613/33/24-23 ваговий контроль транспортного засобу марки DAF номерний знак НОМЕР_1 виконано у динамічному виді зважування, що суперечить пункту 2.2. розділу 2 посібника з експлуатації пересувних ваг CHEKLODE FREEWEIGH.
Доказів можливості визначення навантаження на колеса та вісь загальної маси транспортних засобів при поосному динамічному зважуванні відповідачем до суду не надано.
Отже, результати габаритно-вагового контролю, отримані відповідачем внаслідок динамічного зважування (в русі) транспортного засобу позивача з використанням зважувального обладнання, призначення якого є для вимірювання маси у статичному режимі, не можуть бути покладені в основу застосування до позивача адміністративно-господарських санкцій.
За таких обставин, суд дійшов висновку, що оскаржувані постанови є протиправними та підлягають скасуванню, а позовні вимоги позивача задоволенню.
При цьому, суд при оцінці доказів керується критерієм доведення «поза розумним сумнівом». Європейський суд з прав людини у рішеннях від 07 листопада 2002 року по справі «Лавентес проти Латвії» та від 08 лютого 2011 року по справі «Берктай проти Туреччини» наголосив, що оцінюючи докази, суд застосовує принцип доведення «за відсутності розумних підстав для сумніву, що може бути результатом цілої низки ознак або достатньо вагомих, чітких і узгоджених між собою неспростовних презумцій».
Принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень має на увазі, що рішення має бути прийняте з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення.
У спірних правовідносинах відповідачем не доведено прийняття стосовно позивача обґрунтованих постанов про застосування адміністративно-господарського штрафу від 14 листопада 2023 року №№ ПШ010023, ПШ 010024.
Частинами 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Приписами статті 90 КАС України встановлено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному дослідженні всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню повністю.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд зазначає, що з урахуванням положень статті 139 КАС України понесені позивачем обґрунтовані судові витрати на оплату судового збору в розмірі 5368,00 грн. підлягають стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті.
Керуючись статтями 2, 5, 9, 77, 132, 139, 143, 243-246 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Позов Приватного підприємства «ІНМЕДИКО» задовольнити.
Визнати протиправною та скасувати постанову Відділу нагляду (контролю) у Запорізькій області від 14 листопада 2023 року № ПШ 010023 застосування адміністративно-господарського штрафу до Приватного підприємства «ІНМЕДИКО».
Визнати протиправною та скасувати постанову Відділу нагляду (контролю) у Запорізькій області від 14 листопада 2023 року № ПШ 010024 застосування адміністративно-господарського штрафу до Приватного підприємства «ІНМЕДИКО».
Стягнути на користь Приватного підприємства «ІНМЕДИКО» за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті судові витрати зі сплати судового збору сумі 5368,00 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Третього апеляційного адміністративного суду.
Повне найменування сторін та інших учасників справи:
Позивач Приватне підприємство «ІНМЕДИКО» (69001, Запорізька обл., м. Запоріжжя, б. Шевченка, буд. 64/вул. Дунайська, буд. 27, прим. 21, ЄДРПОУ 43885045).
Відповідач - Відділ державного нагляду (контролю) у Запорізькій області Державної служби України з безпеки на транспорті (69118, м. Запоріжжя, вул. Чубанова, 8).
Повне судове рішення складено 12 березня 2024 року.
Суддя Д.В. Татаринов
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.03.2024 |
Оприлюднено | 14.03.2024 |
Номер документу | 117591769 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні