ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
26 червня 2024 року м. Дніпросправа № 280/10946/23
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Дурасової Ю.В. (доповідач),
суддів: Божко Л.А., Лукманової О.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження в м. Дніпрі апеляційну скаргу Державної служби України з безпеки на транспорті
на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 12.03.2024 року (головуючий суддя Татаринов Д.В.)
в адміністративній справі №280/10946/23 за позовом Приватного підприємства «ІНМЕДИКО» до відповідача Відділу державного нагляду (контролю) у Запорізькій області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправними та скасування постанов,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач, Приватне підприємство «ІНМЕДИКО», звернувся 28.12.2023 до Запорізького окружного адміністративного суду з позовом відповідача Відділу державного нагляду (контролю) у Запорізькій області Державної служби України з безпеки на транспорті, в якому просив:
- визнати протиправною та скасувати постанову Відділу нагляду (контролю) у Запорізькій області від 14.11.2023 року №ПШ 010023 застосування адміністративно-господарського штрафу;
- визнати протиправною та скасувати постанову Відділу нагляду (контролю) у Запорізькій області від 14.11.2023 року №ПШ 010024 застосування адміністративно-господарського штрафу;В обґрунтування позовних вимог зазначено, що вказаними постановами до позивача застосовано штраф за перевезення вантажу з перевищенням вагових норм, які позивач вважає протиправними та просить скасувати. Вказує, що габаритно-ваговий контроль проводився не у спосіб, передбачений законодавством та з численними порушеннями, що призвело до неправильного зважування транспортного засобу, тому вважає результати такого контролю невірними.Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 12.03.2024 року позов задоволено.
Визнано протиправною та скасовано постанову Відділу нагляду (контролю) у Запорізькій області від 14.11.2023 року №ПШ 010023 застосування адміністративно-господарського штрафу до Приватного підприємства «ІНМЕДИКО».
Визнано протиправною та скасовано постанову Відділу нагляду (контролю) у Запорізькій області від 14.11.2023 року №ПШ 010024 застосування адміністративно-господарського штрафу до Приватного підприємства «ІНМЕДИКО».
Рішення суду першої інстанції обґрунтоване тим, що результати габаритно-вагового контролю, отримані відповідачем внаслідок динамічного зважування (в русі) транспортного засобу позивача з використанням зважувального обладнання, призначення якого є для вимірювання маси у статичному режимі, не можуть бути покладені в основу застосування до позивача адміністративно-господарських санкцій.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Державною службою України з безпеки на транспорті подано апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким у задоволенні позову відмовити.
Вказує, що ваги типу «CHEKLODE FREEWEIGH» наділені технічними можливостями щодо проведення зважування в русі. Зазначає, що законодавством не встановлено обмеження на використання даних ваг, як засобу вимірювальної техніки для зважування в русі чи в статичному режимі.
Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів апеляційної інстанції зазначає про наступне.
Судом першої інстанції встановлено, що на підставі направлення на рейдову перевірку № 39/в від 21.09.2023 року, посадовою особою Укртрансбезпеки (Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області 27.09.2023 року, а також на підставі направлення на рейдову перевірку №40/в від 28.09.2023 року, посадовою особою Укртрансбезпеки (Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області) 02.10.2023 року проводились рейдові перевірки.
27.09.2023 року контролюючими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області на 12 км + 125 м автодороги М-15 Одеса-Рені-Бухарест, в результаті проведення рейдової перевірки, проведено габаритно-ваговий контроль транспортного засобу марки DAF, державний реєстраційний номер НОМЕР_1 , із напівпричепом державний реєстраційний номер НОМЕР_2 .
Після проведення габаритно-вагового контролю вказаного транспортного засобу, о 15 годині 36 хвилини уповноваженою особою контролюючого органу складено акт від 27.09.2023 року про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів №АВ 002784, довідку від 27.09.2023 року № ДЗ 003353 про результати здійснення габаритно-вагового контролю та акт від 27.09.2023 року № АР 017329 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом.
Вищезазначений акт містить незгоду водія транспортного засобу ОСОБА_1 щодо наявності факту встановлених уповноваженою особою відповідача порушень.
На підставі акту відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області від 27.09.2023 року №АР 017329 Відділом державного нагляду (контролю) у Запорізькій області винесено постанову від 14.11.2023 року №ПШ 010023 про застосування адміністративно-господарського штрафу стосовно позивача у сумі 8500грн.
Згідно вищезазначеної постанови позивачем допущено порушення вимог статті 34 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме перевезення вантажу з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5 % до 10 % (6,58%), відповідальність за яке передбачена абзацом 14 частини 1 статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт».
Також, 02.10.2023 року уповноваженими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області на 12 км + 125 м автодороги М-15 Одеса-Рені-Бухарест, в результаті здійснення рейдової перевірки, проведено габаритно-ваговий контроль транспортного засобу марки DAF, державний реєстраційний номер НОМЕР_1 , із напівпричепом державний реєстраційний номер НОМЕР_2 .
Після проведення габаритно-вагового контролю вказаного транспортного засобу, о 22 годині 09 хвилини уповноваженою особою контролюючого органу складено акт від 02.10.2023 року про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів № АВ 002777, довідку від 02.10.2023 року №ДЗ 003347 про результати здійснення габаритно-вагового контролю та акт від 02.10.2023 року №АР 017437 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом.
Вищезазначений акт містить інформацію щодо одержання водієм транспортного засобу ОСОБА_1 копії акту, а також інформацію щодо незгоди щодо наявності факту встановлених уповноваженою особою контролюючого органу порушень.
На підставі акту відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області від 02.10.2023 року № АР 017437 Відділом державного нагляду (контролю) у Запорізькій області винесено постанову від 14.11.2023 року №ПШ 010024 про застосування адміністративно-господарського штрафу стосовно позивача у сумі 8500,00 грн.
Згідно вищезазначеної постанови позивачем допущено порушення вимог статті 34 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме перевезення вантажу з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5 % до 10 % (7,9 %), відповідальність за яке передбачена абзацом 14 частини 1 статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт».
Позивач вважає, що габаритно-ваговий контроль проводився не у спосіб, передбачений законодавством та з численними порушеннями, що призвело до одержання неправильних результатів контролю.
Суд першої інстанції позов задовольнив.
Досліджуючи правильність прийняття судом першої інстанції рішення, колегія суддів апеляційної інстанції вважає за необхідне дослідити ряд норм законодавства, що регулюють дані правовідносини та обставини справи.
Судом апеляційної інстанції встановлено, що до даних правовідносин слід застосовувати норми Конституції України, Закону України «Про автомобільний транспорт» №2344-III від 05.04.2001 року, Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» №1314-VII.
Так, стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Отже, суб`єкти владних повноважень (до яких відноситься відповідач) мають діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Таким чином межі дій відповідача чітко визначені Конституцією та законами України.
Спеціальним законом, що регулює спірні правовідносини, є Закон України «Про автомобільний транспорт» №2344-III від 05.04.2001 року, відповідно до статті 1 якого автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.
Статтею 6 Закону України «Про автомобільний транспорт» №2344-III передбачено, що державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі).
Планові перевірки проводяться не частіше одного разу на рік.
Орган державного контролю не пізніше ніж за 10 календарних днів до початку проведення планової перевірки письмово повідомляє про це автомобільного перевізника, якого буде перевіряти.
Позапланові перевірки проводяться лише на підставі заяви (повідомлення в письмовій формі) про порушення автомобільним перевізником вимог законодавства про автомобільний транспорт уповноваженими особами органів, яким надано право здійснення державного контролю, з метою перевірки наведених фактів та виконання припису про порушення зазначеного законодавства.
Рейдові перевірки дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.
У разі проведення позапланових і рейдових перевірок автомобільний перевізник, що буде перевірятися, про час проведення перевірки не інформується.
На виконання вимог статті 6 Закону України «Про автомобільний транспорт» №2344-III, постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 року №1567 затверджено Порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті (Порядок №1567).
Вказаний Порядок №1567 визначає процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту (суб`єкти господарювання), вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, норм міжнародних договорів про міжнародне автомобільне сполучення, виконанням умов перевезень, визначених дозволом на перевезення на міжобласних автобусних маршрутах, вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, відповідних ліцензій, внесенням перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами.
Згідно з пунктом 2 Порядку №1567, державному контролю підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних суб`єктів господарювання, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України.
За умовами пункту 3 Порядку №1567 визначено, що органами державного контролю на автомобільному транспорті (органи державного контролю) є Укртрансбезпека, її територіальні органи
Відповідно до пункту 4 Порядку №1567 державний контроль на автомобільному транспорті (державний контроль) здійснюється посадовими особами органу державного контролю (посадові особи) у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на перевірку, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку, шляхом проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі).
Згідно із пунктом 12 - 14 Порядку №1567, рейдова перевірка додержання суб`єктом господарювання вимог, визначених пунктом 15 цього Порядку, здійснюється на підставі щотижневого графіка.
Графік проведення рейдових перевірок складається та затверджується керівником Укртрансбезпеки або її територіального органу з урахуванням стану аварійності, періоду, що пройшов від попередньої перевірки, забезпечення належного рівня транспортного обслуговування в окремих регіонах, інформації про діяльність осіб, що незаконно надають послуги з перевезень, перевірки дотримання умов перевезень, визначених дозволом (договором) на перевезення, та інших обставин.
Рейдова перевірка транспортних засобів проводиться в будь-який час на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху, автовокзалах, автостанціях, автобусних зупинках, місцях посадки та висадки пасажирів, стоянках таксі і транспортних засобів, місцях навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, місцях здійснення габаритно-вагового контролю, під час виїзду з підприємств та місць стоянки, на інших об`єктах, що використовуються суб`єктами господарювання для забезпечення діяльності автомобільного транспорту.
Умовами пункту 15 Порядку №1567 передбачено, що під час проведення рейдової перевірки перевіряється, зокрема, виконання водієм інших вимог Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту та Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, інших нормативно-правових актів.
Згідно пункту 16 Порядку №1567 рейдова перевірка (перевірка на дорозі) може проводитися однією посадовою особою Укртрансбезпеки.
Габаритно-ваговий контроль проводиться двома посадовими особами Укртрансбезпеки або однією посадовою особою Укртрансбезпеки у разі залучення посадових осіб відповідного підрозділу Національної поліції, Агентства відновлення, власника (балансоутримувача) пункту габаритно-вагового контролю.
Під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) можливе:
використання спеціалізованих автомобілів, на яких розміщений напис «Укртрансбезпека»;
використання спеціального обладнання, призначеного для перевірки дотримання водіями норм режиму праці та відпочинку, встановлених законодавством України та Європейською угодою;
здійснення габаритно-вагового контролю транспортних засобів;
використання засобів фото- і відеофіксації процесу перевірки, у тому числі в автоматичному режимі;
використання пристроїв для копіювання, сканування з метою збору інформації, що свідчить про правопорушення;
здійснення опитування водія чи пасажирів про обставини вчинення адміністративного правопорушення, свідками якого вони були або могли бути.
У разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовими особами, що провели перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3, що встановлено пунктом 21 Порядку № 1567.
Відповідно до статті 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» №2344-ІІІ автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.
Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є:
для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством;
для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.
При оформленні товарно-транспортної накладної вантажовідправник зазначає такі обов`язкові реквізити:
дата і місце складання;
вантажовідправник (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті);
автомобільний перевізник (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті), прізвище, ім`я, по батькові водія та номер його посвідчення;
вантажоодержувач (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті);
транспортний засіб (марка, модель, тип, реєстраційний номер автомобіля, причепа/напівпричепа), його параметри із зазначенням довжини, ширини, висоти, загальної ваги, у тому числі з вантажем, та маси брутто;
пункти завантаження і розвантаження.
Порядок ведення та надання інформації з реєстру товарно-транспортних накладних визначається Кабінетом Міністрів України.
У разі перевезення небезпечних вантажів крім документів, передбачених частиною другою цієї статті, обов`язковими документами також є:
для автомобільного перевізника - ліцензія на надання відповідних послуг;
для водія - свідоцтво про допущення транспортного засобу до перевезення певних небезпечних вантажів, свідоцтво про підготовку водіїв транспортних засобів, що перевозять небезпечні вантажі, письмові інструкції на випадок аварії або надзвичайної ситуації.
У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.
Статтею 34 Закону України «Про автомобільний транспорт» №2344-III встановлено, що автомобільний перевізник повинен виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів.
Матеріалами справи підтверджується, що в ході перевірки 27.09.2023 року посадовими особами Укртрансбезпеки встановлено факт перевезення позивачем вантажу із перевищенням вагових обмежень, яке зафіксовано ваговим комплексом на пересувному пункті габаритно-вагового контролю.
За його результатами складено довідку від 27.09.2023 року, в якій зазначено тип транспортного засобу (автомобіль марки DAF номерний знак НОМЕР_3 , з напівпричепом марки CARNEHL, номерний знак НОМЕР_4 ), дані навантаження на осі (1.5,94 тон; 2. 8,94 тон; 3. 8,92 тон; 4. 8,3 тон; 5. 8,36 тон, а також повну масу транспортного засобу 40,46 тон.
Також посадовими особами Укртрансбезпеки складено акт №017329 від 27.09.2023 року про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів та акт №002784 від 27.09.2023 року про проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом, в яких зазначено про виявлення факту навантаження на строєну ось, що склало 25,58 тон замість 24 тон, перевищення становить 6,58%.
Окрім того, в ході перевірки 02.10.2023 року посадовими особами Укртрансбезпеки також встановлено факт встановлено перевезення позивачем вантажу із перевищенням вагових обмежень, яке зафіксовано ваговим комплексом на пересувному пункті габаритно-вагового контролю.
За його результатами складено довідку від 02.10.2023 року, в якій зазначено тип транспортного засобу (автомобіль марки DAF номерний знак НОМЕР_1 , з напівпричепом марки CARNEHL, номерний знак НОМЕР_5 ), дані навантаження на осі (5,68 тон; 2. 8,88 тон; 3. 8,88 тон; 4. 8,5 тон; 5. 8,52 тон, а також повну масу транспортного засобу 40,22 тон.
Також посадовими особами Укртрансбезпеки складено акт №АВ 002777 від 02.10.2023 року про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів та акт №АР 017437 від 02.10.2023 року про проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом, в яких зазначено про виявлення факту навантаження на строєну ось, що склало 25,2 тон замість 24тон, перевищення становить 7,9%.
Отже, у першому спірному випадку за результатами габаритно-вагового контролю, за даними уповноважених осіб відповідача фактичне навантаження на строєну ось склало 25,58 тон замість 24тон, перевищення становить 6,58%, а у другому - 25,2 тон замість 24тон, перевищення становить 7,9% (а.с. 8, 11).
Пунктом 2 наказу Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 08.02.2016 року №193 «Про затвердження Порядку проведення повірки законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, та оформлення її результатів» установлено, що під час проведення повірки законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, що випущені з виробництва та мають сертифікати відповідності засобів вимірювальної техніки затвердженому типу, видані до набрання чинності Законом України «Про метрологію та метрологічну діяльність» №1314-VII, дозволяється застосовувати методики повірки, визначені в експлуатаційних документах на ці засоби вимірювальної техніки та галузевих нормативних документах до затвердження методик повірки відповідних засобів вимірювальної техніки згідно з Порядком, затвердженим цим наказом.
З урахуванням положень статей 6, 7, 17, 18 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» №1314-VII (в редакції, станом на час спірних правовідносин) засоби вимірювальної техніки - засоби вимірювань, вимірювальні системи, матеріальні міри, стандартні зразки та будь-які частини засобів вимірювань або вимірювальних систем, якщо ці частини можуть бути об`єктом спеціальних вимог та окремого оцінювання відповідності;
затвердження типу засобу вимірювальної техніки - рішення призначеного органу з оцінки відповідності, прийняте на основі звіту про оцінку типу, про те, що тип засобу вимірювальної техніки відповідає встановленим вимогам і може використовуватися у сфері законодавчо регульованої метрології у спосіб, за якого він, як очікується, забезпечить надійні результати вимірювань протягом визначеного періоду часу;
періодична повірка засобів вимірювальної техніки - повірка, що проводиться протягом періоду експлуатації засобів вимірювальної техніки через встановлений проміжок часу (міжповірочний інтервал);
повірка засобів вимірювальної техніки - сукупність операцій, що включає перевірку та маркування та/або видачу документа про повірку засобу вимірювальної техніки, які встановлюють і підтверджують, що зазначений засіб відповідає встановленим вимогам.
Відповідно до статті 8 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» №1314-VII у сфері законодавчо регульованої метрології застосовуються засоби вимірювальної техніки, які відповідають вимогам щодо точності, регламентованим для таких засобів, у встановлених умовах їх експлуатації.
Експлуатація засобів вимірювальної техніки, які застосовуються у сфері законодавчо регульованої метрології (законодавчо регульовані засоби вимірювальної техніки), здійснюється з дотриманням правил застосування таких засобів, встановлених у нормативно-правових актах, і вимог щодо їх експлуатації, встановлених в експлуатаційних документах на такі засоби.
Законодавчо регульовані засоби вимірювальної техніки, які мають елементи або функції настроювання, повинні мати захист від вільного доступу до зазначених елементів і функцій (включаючи програмне забезпечення) з метою запобігання несанкціонованому втручанню. Законодавчо регульовані засоби вимірювальної техніки дозволяється застосовувати, випускати з виробництва, ремонту та в продаж і видавати напрокат лише за умови їх відповідності цьому Закону та іншим нормативно-правовим актам, що містять вимоги до таких засобів вимірювальної техніки.
Приписами частин 1 - 2 статті 15 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» №1314-VII оцінка відповідності законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки вимогам технічних регламентів проводиться у разі, коли це передбачено відповідними технічними регламентами.
Оцінку відповідності законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки вимогам технічних регламентів проводять виробники цих засобів, призначені органи з оцінки відповідності та інші суб`єкти, визначені у відповідних технічних регламентах або передбачених ними процедурах оцінки відповідності.
Порядок проведення оцінки відповідності законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки встановлюється технічними регламентами та іншими нормативно-правовими актами.
Сертифікат перевірки типу засобу вимірювальної техніки є документом, який засвідчує, що тип засобу вимірювальної техніки затверджено.
Порядок ведення реєстру затверджених типів засобів вимірювальної техніки встановлюється нормативно-правовим актом центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері метрології та метрологічної діяльності.
Технічними регламентами можуть встановлюватися вимоги щодо надання призначеними органами з оцінки відповідності іншої інформації, пов`язаної з виконанням ними процедур оцінки відповідності законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки.
Згідно із частиною 1 статті 17 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» №1314-VII законодавчо регульовані засоби вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, підлягають періодичній повірці та повірці після ремонту.
Матеріалами справи підтверджується, що у спірних правовідносинах габаритно-ваговий контроль транспортного засобу позивача проведено засобом вимірювальної техніки вагою пересувною автомобільною типу "CHEKLODE FREEWEIGH", щодо якої Центром стандартизації, метрології, сертифікації та захисту споживачів Державного підприємства "Всеукраїнський державний науково-виробничий центр стандартизації, метрології, сертифікації та захисту прав споживачів" видано свідоцтво про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки від 20.07.2023 року № ПМ018404523.
Згідно із зазначеним свідоцтвом, вага пересувна автомобільна типу "CHEKLODE FREEWEIGH", зав.№008180, виробник "CENTRAL WEIGHING", Англія, відповідає вимогам ДСТУ 45501:2017 «Метрологічні аспекти неавтоматичних зважувальних приладів».
Відповідно до пунктів 2.1., 2.3 розділу 2 посібника з експлуатації пересувних ваг CHEKLODE FREEWEIGH, копія якого надано відповідачем до суду на виконання вимог ухвали суду про витребування доказів від 27.02.2024 року, ваги призначені для визначення навантаження на колеса та вісь загальної маси транспортних засобів при поосному статистичному зважуванні цих засобів при некомерційних операціях.
Ваги призначені для роботи при температурі навколишнього повітря від мінус 10 °C до 40 °C.
З вищевикладеного вбачається, що вищезазначені ваги призначені для статичного зважування різних вантажів
В той же час, згідно відповіді Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області на адвокатський запит від 06.12.2023 року № 95613/33/24-23 ваговий контроль транспортного засобу марки DAF номерний знак НОМЕР_1 виконано у динамічному виді зважування, що суперечить пункту 2.2. розділу 2 посібника з експлуатації пересувних ваг CHEKLODE FREEWEIGH.
Доказів можливості визначення навантаження на колеса та вісь загальної маси транспортних засобів при поосному динамічному зважуванні матеріали справи не містять (відповідачем до суду не надано).
Отже, результати габаритно-вагового контролю, отримані відповідачем внаслідок динамічного зважування (в русі) транспортного засобу позивача з використанням зважувального обладнання, призначення якого є для вимірювання маси у статичному режимі, не можуть бути покладені в основу застосування до позивача адміністративно-господарських санкцій.
За таких обставин, суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що оскаржувані постанови є протиправними та підлягають скасуванню, а позовні вимоги позивача задоволенню.
На думку колегії суддів апеляційної інстанції, суд першої інстанції при оцінці доказів обґрунтовано керувався критерієм доведення «поза розумним сумнівом».
Європейський суд з прав людини у рішеннях від 07.11.2002 року по справі «Лавентес проти Латвії» та від 08.02.2011 року по справі «Берктай проти Туреччини» наголосив, що оцінюючи докази, суд застосовує принцип доведення «за відсутності розумних підстав для сумніву, що може бути результатом цілої низки ознак або достатньо вагомих, чітких і узгоджених між собою неспростовних презумцій».
Принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень має на увазі, що рішення має бути прийняте з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення.
У спірних правовідносинах відповідачем не доведено прийняття стосовно позивача обґрунтованих постанов про застосування адміністративно-господарського штрафу від 14.11.2023 року №ПШ010023, №ПШ 010024 (а.с. 8, 11).Таким чином, колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позову.
Вищезазначене є мотивом для відхилення судом апеляційної інстанції аргументів, викладених в апеляційній скарзі, оскільки аргументи позивача та норми законодавства України, що регулюють дані правовідносини спростовують доводи відповідача.
Доводи апеляційної скарги щодо суті спору не спростовують правове обґрунтування, покладене в основу рішення суду першої інстанції, тому не можуть бути підставою для його скасування.
Дана справа є справою незначної складності, тому рішення суду апеляційної інстанції не підлягає оскарженню в касаційному порядку, крім випадків, зазначених в підпунктах: «а», «б», «в», «г» пункту 2 ч. 5 статті 328 КАС України.
Виходячи з результатів апеляційного перегляду не підлягають розподілу витрати у справі.
Керуючись 241-245, 250, 311, 316, 321, 322, 327, 328, 329 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Державної служби України з безпеки на транспорті залишити без задоволення.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 12.03.2024 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття 26.06.2024 та не підлягає оскарженню в касаційному порядку, крім випадків, зазначених в підпунктах: «а», «б», «в», «г» пункту 2 ч. 5 статті 328 КАС України.
В силу п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України постанова може бути оскаржена до Верховного Суду протягом 30 днів згідно ст. 329 КАС України з дня її прийняття шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Учасник справи, якому повне судове рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на касаційне оскарження, якщо касаційна скарга подана протягом 30-ти днів з дня вручення йому такого судового рішення.
Головуючий - суддяЮ. В. Дурасова
суддяЛ.А. Божко
суддяО.М. Лукманова
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.06.2024 |
Оприлюднено | 17.07.2024 |
Номер документу | 120378766 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Дурасова Ю.В.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні