Рішення
від 05.03.2024 по справі 380/25172/23
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 березня 2024 рокусправа № 380/25172/23

Львівський окружний адміністративний суд у складі

судді Желік О.М.,

за участю секретаря судового засідання Клочко Н.С.,

представника позивача Бобра А.М.,

представника відповідача Гордєєвої О.В.,

представника третьої особи Гелемея Ю.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «На Ковельській, 63» до Львівської міської ради, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Львівське комунальне підприємство «Спортресурс» про визнання протиправною і скасування ухвали, -

в с т а н о в и в:

на розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «На Ковельській, 63» до Львівської міської ради, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Львівське комунальне підприємство «Спортресурс» із вимогою визнати протиправною і скасувати ухвалу від 23.08.2023 №3823 Львівської міської ради «Про надання управлінню земельних ресурсів департаменту містобудування дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки на вул. Ковельській, 63».

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21.04.2022 у справі №380/3340/21, зокрема, визнано протиправною та скасовано ухвалу Львівської міської ради від 07.09.2020 № 6737 «Про відмову ОСББ «На Ковельській, 63» у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та наданні земельної ділянки на вул.Ковельській, 63»; зобов`язано Львівську міську раду затвердити Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку «На Ковельській,63» проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку на вул. Ковельській, 63 у місті Львові, площею 0,2108 га у користування для Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «На Ковельській,63» та надати вказану земельну ділянку (кадастровий номер 4610137200:08: 009:0203) у постійне користування.

Позивач зазначає, що вищезазначена постанова суду апеляційної інстанції станом на момент звернення до суду з даним адміністративним позовом не виконана.

Натомість 23.08.2023 Львівською міською радою прийнято ухвалу №3823 «Про надання управлінню земельних ресурсів департаменту містобудування дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки на вул. Ковельській, 63».

Вказаною ухвалою Львівська міська рада надала управлінню земельних ресурсів департаменту містобудування дозвіл на: поділ земельної ділянки загальною площею 0,2108 га (кадастровий номер 4610137200:08:009: 0203) на вул.Ковельській, 63; розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки загальною площею 0,2108 га (кадастровий номер 4610137200:08:009:0203) на вул.Ковельській, 63 на земельні ділянки площею 0,1854 га та площею 0,0254 га.

Таким чином, як зазначає позивач, ухвала Львівської міської ради від 23.08.2023 року №3823 є протиправною та порушує права, свободи, інтереси позивача, зокрема право на володіння та користування земельною ділянкою, передбачене ст.42 Земельного кодексу України, адже у випадку її реалізації буде скасовано державну реєстрацію та кадастровий номер земельної ділянки (4610137200:08:009:0203), яка є сформованою, має чітко встановлені та узгоджені межі, площу, конфігурацію, цільове призначення, категорію, вид використання, тобто, по суті буде ліквідовано земельну ділянку, яку Львівська міська рада зобов`язана передати в користування саме позивачу, і саме у вже сформованому вигляді, згідно кадастрового плану.

Позиція відповідача викладена у відзиві на позовну заяву (вх.№3485 від 16.01.2024), у якому представник відповідача щодо задоволення позову заперечила та зазначив, що Львівською міською радою 26.05.2023 розглянуто питання щодо надання ОСББ «На Ковельській,63» щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та наданні у постійне користування. За результатами розгляду вказаного питання міською радою прийнято ухвалу від 26.05.2023 №3334 «Про відмову ОСББ «На Ковельській,63» у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та наданні у постійне користування земельної ділянки на АДРЕСА_1 ». Згідно інформаційної довідки до вказаного проекту ухвали, зазначено характеристику земельної ділянки, зокрема серед іншого вказано, що відповідно до відкоригованого генерального плану міста Львова масштабу 1:10 000 земельна ділянка знаходиться в межах малоповерхової житлової забудови (2-4 поверхи), садибної житлової забудови (1-3 поверхи). Відповідно до ухвали міської ради від 25.01.2018 №2914 «Про затвердження змін до містобудівної документації «План зонування території м.Львова (зонінг)»: Том 1 частина 1. Базове зонування. Загальна пояснювальна записка; Том 1 Частина 2. Зонування Сихівського району; Том 1. Частини 6. Зонування Личаківського району» - дана земельна ділянка знаходиться більшою частиною в межах функціональної зони Ж-1 зона садибної забудови. Пунктом 3.4.2 встановлено, що в підзоні САН-1 (в якій розташована земельна ділянка площею 0,2108 га), санітарно-захисних зонах підприємств не допускається розміщувати житлові будинки. На вказаній ділянці розміщений 2-ох поверховий житловий будинок, зареєстровано право власності на 4 квартири.

Також представник відповідача звертає увагу на те, що в пояснювальній записці зазначено, що ухвалою міської ради від 23.10.2014 «Про погодження ОСББ «На Ковельській, 63» місця розташування земельної ділянки по АДРЕСА_1 » надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення вказаної ділянки орієнтовною площею 0,2119 га на АДРЕСА_1 для обслуговування житлового будинку».

Відповідно до рішення Личаківського районного суду м.Львова від 01.04.2013 гр. ОСОБА_1 , який проживає у кв. АДРЕСА_2 зобов`язано демонтувати самовільно влаштовану металеву огорожу на АДРЕСА_1 , яка розмежовує земельну ділянку прибудинкової території будинку АДРЕСА_1 і територію спортивного майданчика на АДРЕСА_3 оскільки судом було встановлено, що спірна огорожа розміщена за межею прибудинкової території та зміщена в сторону спортивного майданчика на АДРЕСА_3 . Відтак затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на АДРЕСА_1 суперечить правам територіальної громади м. Львова.

На неодноразові звернення ОСББ «На Ковельській, 63» про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на АДРЕСА_1 надано відповіді про необхідність відкоригувати шляхом перенесення меж земельної ділянки зі сторони спортивного майданчика в бік будинку АДРЕСА_4 , до межі, яка передувала незаконному зведенню огорожі. Ухвалою міської ради від 11.07.2019 №5340 «Про надання ЛКП «Спортресурс» дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на АДРЕСА_3 » надано дозвіл та виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,3285 га (у т.ч. площею 0,037 га у межах червоних ліній) на АДРЕСА_3 для розміщення та експлуатації закладів з обслуговування відвідувачів об`єктів рекреаційного призначення. Ухвалою міської ради від 07.09.2020 №6737 «Про відмову ОСББ «На Ковельській, 63» у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та наданні земельної ділянки на АДРЕСА_1 » відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та наданні земельної ділянки площею 0,2108 га на АДРЕСА_1 у постійне користування для будівництва та обслуговування багатоквартирного будинку. Постановою восьмого апеляційного адміністративного суду від 21.04.2022 у справі №380/3340/21 скасовано ухвалу ЛМР від 07.09.2020 №6737 та зобов`язано ЛМР затвердити ОСББ «На Ковельській,63».

Відтак, враховуючи ухвалу ЛМР №11.07.2019 №5340 та невідповідність земельної ділянки містобудівній документації управлінням земельних ресурсів було підготовлено два проекти ухвал та про затвердження вказаної ділянки для ОСББ «На Ковельській, 63» та про відмову у затвердженні. За результатами розгляду вказаного питання на пленарному засіданні сесії ЛМР 26.05.2023 прийнято рішення про відмову ОСББ «На Ковельській, 63» у затвердженні проекту землеустрою щодо спірної земельної ділянки. Ухвала міської ради є чинною та в судовому порядку не оскаржується. 23.08.2023 року Львівською міською радою прийнято ухвалу «Про надання управлінню земельних ресурсів департаменту містобудування дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки на АДРЕСА_1 ». Згідно пояснювальної записки до вказаного проекту ухвали серед іншого зазначено, що ухвалою міської ради від 26.05.2023 №3334 «Про відмову ОСББ «На Ковельській,63» у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та наданні земельної ділянки на АДРЕСА_1 » відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та наданні земельної ділянки площею 0,2108 га на АДРЕСА_1 у постійне користування для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку. Окрім того, згідно витягу з протоколу №61 від 15.03.2023 постійної комісії архітектури, містобудування та розвитку території, підготовлено проект ухвали, яким пропонується надати управлінню земельних ресурсів департаменту містобудування дозвіл на поділ земельної ділянки загальною площею 0,2108 га (кадастровий номер 4610137200:08:009:0203) на АДРЕСА_1 розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки загальною площею 0,2108 га (кадастровий номер 4610137200:08:009:0203) на АДРЕСА_1 , розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки загальною площею 0,2108 га (кадастровий номер 4610137200:08:009:0203) на АДРЕСА_1 на земельні ділянки площею 0,1854 га та площею 0,0254 га. Прийняття цієї ухвали дозволить ЛКП «Спортресурс» виготовити документацію із землеустрою щодо поділу ділянки, а також врегулювати багаторічну конфліктну ситуацію на АДРЕСА_5 .

Ухвалою судді від 30.10.2023 в справі відкрито провадження за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.

Ухвалою суду від 07.11.2023 задоволено заяву Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «На Ковельській, 63» про забезпечення позову в справі за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «На Ковельській, 63» до Львівської міської ради, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Львівське комунальне підприємство «Спортресурс» про визнання протиправною і скасування ухвали шляхом:

- зупинення дії ухвали від 23.08.2023 №3823 Львівської міської ради «Про надання управлінню земельних ресурсів департаменту містобудування дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки на АДРЕСА_1 »;

- заборони Управлінню земельних ресурсів департаменту містобудування Львівської міської ради та будь-яким іншим структурним підрозділам Львівської міської ради вчиняти будь-які дії щодо поділу земельної ділянки загальною площею 0,2108 га (кадастровий номер 4610137200:08:009:0203) на вул. Ковельській, 63; та щодо розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки загальною площею 0,2108 га (кадастровий номер 4610137200:08:009:0203) на вул. Ковельській, 63 на земельні ділянки: площею 0,1854 га та площею 0,0254 га.;

- заборони Львівському комунальному підприємству «Спортресурс» вчиняти будь-які дії щодо державної реєстрації земельних ділянок: площею 0,1854 га та площею 0,0254 га, які зазначені у підпунктах 1.2.1, 1.2.2 Ухвали від 23.08.2023 №3823 Львівської міської ради у Державному земельному кадастрі, та подавати Львівській міській раді на затвердження технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки.

У підготовчому засіданні, що відбулось 16.01.2024, суд ухвалою без виходу до нарадчої кімнати постановив закрити підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті.

У судове засідання, що відбулось 05.03.2024, з`явились представник позивача, представник відповідача та представник третьої особи. Представник позивача поданий позов підтримав та просив такий задовольнити. Представник відповідача та представник третьої особи щодо задоволення позову заперечили.

Суд, з`ясувавши обставини, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши докази, якими вони обґрунтовуються, встановив наступні фактичні обставини та відповідні їм правовідносини.

11.10.2011 здійснено державну реєстрацію створення Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «На Ковельській,63» (79024, м. Львів, вул. Ковельська, 63, код ЄДРПОУ 37919940).

Ухвалою від 23.10.2014 № 3994 Львівської міської ради «Про погодження ОСББ «На Ковельській, 63» місця розташування земельної ділянки та надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. Ковельській, 63» надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення вищевказаної земельної ділянки.

Розроблений проект землеустрою на вказану земельну ділянку було погоджено в Відділі Держземагенства у м. Львові Львівській області, що підтверджується Висновком про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки № 19-1323-0.3-6551/9-15 АП від 28.05. 2015р.

Розроблений проект землеустрою на вказану земельну ділянку також було погоджено в Управлінні архітектури Департаменту містобудування Львівської міської ради, що підтверджується висновком про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки № 2401-2 вих.404 від 09.04.2015р.

Згідно Акта №1 від 12.02.2015 року встановлення і узгодження меж земельної ділянки на місцевості, землекористувач та сусідні власники (користувачі) суміжних земельних ділянок узгодили та встановили межі земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 . Вказаний акт підписано, зокрема і Управлінням земельних ресурсів Львівської міської ради.

Згідно Акта від 20.08.2015 року встановлення та узгодження меж землекористування на місцевості, землекористувач та ЛКП «За Замком» Личаківської районної адміністрації м. Львова узгодили та встановили на місцевості межі земельної ділянки за адресою: м. Львів, вул. Ковельська,63 та межі земельної ділянки за адресою: м. Львів, вул. Ковельська,67. Вказаний акт підписано представником ЛКП «За Замком» Личаківської районної адміністрації м. Львова Львівської міської ради.

Згідно Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку присвоєно кадастровий номер 4610137200:08:009:0203 земельній ділянці на АДРЕСА_1 , площею 0,2108 га.

24.06.2019 Об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку «На Ковельській,63» було подано звернення № 2-19258/АП-2403 від 24.06.2019 в Управління адміністрування послуг Департаменту адміністративних послуг Львівської міської ради ЦНАП м. Львова для отримання адміністративної послуги : Затвердження документацій із землеустрою та передачу громадянам у власність, спільну сумісну власність та оренду земельних ділянок.

Листом № 2403-2767 від 27.06.2019 в.о. начальника Управління земельних ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради Е. Колос повідомлено, що для вирішення питання про погодження проекту землеустрою «необхідно відкоригувати проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки на АДРЕСА_1 , в частині межі земельної ділянки відповідно до рішення суду. Враховуючи наведене, питання порушене у зверненні не може бути вирішено».

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 16.12.2019 у справі №1.380.2019.004171 за адміністративним позовом ОСББ «На Ковельській,63» до Львівської міської ради, Управління земельних ресурсів департаменту містобудування Львівської міської ради визнано протиправними дії Управління земельних ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради щодо відмови ОСББ «На Ковельській, 63» листом №2403-2767 від 27.06.2019 у передачі для затвердження до Львівської міської ради проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку на вул. Ковельській,63 у м. Львові, площею 0,2108 га. та зобов`язано Львівську міську раду розглянути заяву ОСББ «На Ковельській,63» про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку: м. Львів, вул. Ковельська, 63, площею 0,2108 га у користування для ОСББ «На Ковельській,63».

07.09.2020 Львівською міською радою було прийнято ухвалу №6737 «Про відмову ОСББ «На Ковельській, 63» у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та наданні земельної ділянки на вул. Ковельській, 63», якою відмовлено ОСББ «На Ковельській, 63» (код ЄДРПОУ 37919940) у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,2108 га (кадастровий номер 4610137200:08:009:0203) на вул. Ковельській, 63 у постійне користування для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21.04.2022 у адміністративній справі №380/3340/21 визнано протиправною та скасовано Ухвалу від 07.09.2020 року № 6737 Львівської міської ради «Про відмову ОСББ «На Ковельській, 63» у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та наданні земельної ділянки на вул. Ковельській,63» та зобов`язано Львівську міську раду затвердити Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку «На Ковельській, 63» проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку на вул. Ковельській, 63 у місті Львові, площею 0,2108 га у користування для Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «На Ковельській,63» та надати вказану земельну ділянку (кадастровий номер 4610137200:08:009:0203) у постійне користування.

23.08.2023 Львівською міською радою прийнято ухвалу №3823 «Про надання управлінню земельних ресурсів департаменту містобудування дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки на вул. Ковельській, 63».

Вказаною ухвалою вирішено:

1. Надати управлінню земельних ресурсів департаменту містобудування дозвіл на:

1.1. Поділ земельної ділянки загальною площею 0,2108 га (кадастровий номер 4610137200:08:009: 0203) на вул. Ковельській, 63.

1.2. Розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки загальною площею 0,2108 га (кадастровий номер 4610137200:08:009:0203) на вул. Ковельській, 63 на земельні ділянки:

1.2.1. Площею 0,1854 га.

1.2.2. Площею 0,0254 га.

2. Визначити Львівське комунальне підприємство «Спортресурс» замовником технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки.

3. Львівському комунальному підприємству «Спортресурс»:

3.1. Забезпечити державну реєстрацію земельних ділянок, які зазначені у підпунктах 1.2.1, 1.2.2 цієї ухвали, у Державному земельному кадастрі.

3.2. Подати у встановленому порядку міській раді на затвердження технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки.

4. Контроль за виконанням ухвали покласти на постійну комісію землекористування та агломерації.

Вважаючи протиправною ухвалу Львівської міської ради №3823 «Про надання управлінню земельних ресурсів департаменту містобудування дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки на вул. Ковельській, 63» від 23.08.2023, позивач звернувся до суду з метою її скасування.

При вирішенні спору суд керувався таким.

Згідно із частиною першою статті 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» 21 травня 1997 року №280/97-ВР (далі Закон №280/97-ВР) сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради (частина п`ята статті 16 Закону Закону №280/97-ВР).

Відповідно до статті 25 Закону №280/97-ВР сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Пунктами 1, 34 частини першої статті 26 Закону №280/97-ВР передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: затвердження регламенту ради; вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Відповідно до підпунктів 9, 10 пункту б частини першої статті 33 Закону №280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать делеговані повноваження, зокрема: організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою; здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою.

Відповідно до частин першої, п`ятої та чотирнадцятої статті 46 Закону №280/97-ВР сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради. Сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць. Не пізніш як на другій сесії затверджується регламент роботи відповідної ради, а також положення про постійні комісії ради.

Згідно із частинами першою-третьою, частиною десятою статті 59 Закону №280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними у судовому порядку.

Відповідно до частин першої-другої статті 2 Земельного кодексу України (далі ЗК України) земельні відносини це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

Положеннями підпунктів «а», «в» частини першої статті 12 ЗК України визначено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Згідно з частинами першою, другою статті 83 ЗК України землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; в) землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до закону.

Відповідно до пункту «д» частини другої статті 92 ЗК України співвласники багатоквартирного будинку для обслуговування такого будинку та забезпечення задоволення житлових, соціальних і побутових потреб власників (співвласників) та наймачів (орендарів) квартир та нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку набувають права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності.

Частиною першою-другою статті 116 ЗК України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Згідно з частиною першою статті 123 ЗК України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).

У свою чергу, частиною першою статті 186-1 ЗК України (яка була чинною на момент винесення ухвали Львівської міської ради від 07.09.2020 №6737 «Про відмову ОСББ «На Ковельській, 63») передбачено, що проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Відповідно до частини четвертої статті 186-1 ЗК України розробник подає на погодження до органу, визначеного в частині першій цієї статті, за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а до органів, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, - завірені ним копії проекту.

Органи, зазначені в частинах першій-третій цієї статті, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері (частина п`ята статті 186-1 ЗК України).

Згідно з частиною шостою статті 186-1 ЗК України підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.

Як встановлено судом, Об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку «На Ковельській,63» за власною заявою було розпочато процедуру отримання у користування земельної ділянки комунальної власності з кадастровим 4610137200:08:009:0203, що знаходиться на вул. Ковельській, 63 у місті Львові.

На підставі дозволу Львівської міської ради на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (наданого ухвалою від 23.10.2014 № 3994) позивачем було замовлено у КП «Картограф» виготовлення проекту землеустрою щодо відведення вищевказаної земельної ділянки.

Розроблений проект землеустрою на вказану земельну ділянку було належним погоджено Відділом Держземагенства у м. Львові Львівській області та Управлінням архітектури Департаменту містобудування Львівської міської ради, що підтверджується висновком про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки №19-1323-0.3-6551/9-15 АП від 28.05.2015 та висновком про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки № 2401-2 вих.404 від 09.04.2015.

Окрім цього, актами №1 від 12.02.2015 та від 20.08.2015 узгоджено та встановлено межі земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 та межі земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_3 .

Відповідні акти було підписано Управлінням земельних ресурсів Львівської міської ради та ЛКП «За Замком» Личаківської районної адміністрації м. Львова Львівської міської ради.

Таким чином, на підставі наведеного у позивача виникли правомірні, небезпідставні сподівання та законні очікування, що після розробки проекту землеустрою на земельну ділянку з кадастровим 4610137200:08:009:0203, що знаходиться на АДРЕСА_1 , таку може бути надано йому в користування.

Суд відзначає, що постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21.04.2022 у адміністративній справі №380/3340/21 визнано протиправною та скасовано ухвалу від 07.09.2020 року №6737 Львівської міської ради «Про відмову ОСББ «На Ковельській, 63» у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та наданні земельної ділянки на АДРЕСА_1 » та зобов`язано Львівську міську раду затвердити Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку «На Ковельській,63» проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку на АДРЕСА_1 , площею 0,2108 га у користування для Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «На Ковельській,63» та надати вказану земельну ділянку (кадастровий номер 4610137200:08:009:0203) у постійне користування.

Водночас відповідачем всупереч постанові Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21.04.2022 прийнято ухвалу від 23.08.2023 №3823 «Про надання управлінню земельних ресурсів департаменту містобудування дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки на АДРЕСА_1 », якою, зокрема, вирішено здійснити поділ земельної ділянки загальною площею 0,2108 га (кадастровий номер 4610137200:08:009: 0203) на вул. Ковельській, 63 та визначено Львівське комунальне підприємство «Спортресурс» замовником технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки.

Відповідні дії Львівської міської ради позбавили ОСББ «На Ковельській,63» у розумні та адекватні строки, без затримки домогтись вирішення питання, що стосується безпосередньо його законного інтересу, оскільки позивач не може завершити процедуру реалізації права на користування земельною ділянкою, стосовно поділу якої прийнято відповідачем оскаржувану ухвалу.

У постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду від 04 грудня 2019 року у справі № 206/4713/17-ц (провадження № 61-48597св18) вказано: «Дозвіл і проект землеустрою, розроблений на його підставі, є стадіями єдиного процесу надання земельної ділянки у власність чи користування. Отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не гарантує особі прийняття відповідним органом рішення про надання земельної ділянки у власність чи користування. Проте надання дозволу дає особі правомірні, небезпідставні сподівання та очікування, що після розробки проекту землеустрою земельну ділянку їй може бути надано, якщо для цього не буде законних перешкод. Таким чином, відсутність письмового рішення міської ради, прийнятого у передбачений чинним законодавством строк, стосовного ініційованого позивачем питання, про задоволення та/або відмову, позбавило позивача у розумні/адекватні строки, без затримки домогтись вирішення питання, що стосувалось безпосередньо її законного інтересу, що є неприпустимим з боку держави.».

В рішенні у справі «Рисовський проти України» ЄСПЛ вказав на те, що принцип «належного урядування», зокрема, передбачає, що державні органи повинні діяти в належний і якомога послідовніший спосіб. При цьому, на них покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах. Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість уникати виконання своїх обов`язків (заява № 29979/04, пункт 70).

Суд зазначає, що реалізація оскаржуваної ухвали знівелює передачу Львівською міською радою позивачу земельної ділянки (кадастровий номер 4610137200:08:009:0203) та призведе, фактично, до ліквідації земельної ділянки, яку Львівська міська рада зобов`язана передати в користування саме позивачу, і саме у вже сформованому вигляді (конфігурація, параметри, узгоджені межі), згідно відомостей Державного земельного кадастру, де відображено її площу, зовнішні межі земельної ділянки (із зазначенням суміжних земельних ділянок, їх власників, користувачів суміжних земельних ділянок; координати поворотних точок земельної ділянки; лінійні проміри між поворотними точками меж земельної ділянки; кадастровий номер земельної ділянки, права сервітуту; контури об`єктів нерухомого майна, розташованих на земельній ділянці).

На підставі викладеного суд висновує, що ухвала відповідача від 23.08.2023 року №3823, якою вирішено поділити сформовану земельну ділянку, яка підлягає передачі позивачу в користування згідно судового рішення, є протиправною та порушує його права, свободи та інтереси, адже у випадку її реалізації буде скасовано державну реєстрацію та кадастровий номер земельної ділянки (4610137200:08:009:0203), яка є сформованою, має чітко встановлені та узгоджені межі, площу, конфігурацію, цільове призначення, категорію та вид використання.

Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

При цьому під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України та частини третьої статті 2 КАС України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з вимогами статті 78 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відповідно до частини 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Матеріали справи свідчать, що відповідні критерії відповідачем не дотримані, що зумовило звернення позивача за захистом порушених прав та інтересів до суду.

Виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд, зважаючи на висновок щодо протиправності ухвали від 23.08.2023 №3823 Львівської міської ради «Про надання управлінню земельних ресурсів департаменту містобудування дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки на АДРЕСА_1 », доходить висновку, що адміністративний позов підлягає до задоволення в повному обсязі.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України підлягають відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань Львівської міської ради понесені позивачем судові витрати.

Керуючись ст.ст. 2, 9, 14, 73-78, 90, 132, 139, 143, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

в и р і ш и в:

адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною і скасувати Ухвалу Львівської міської ради від 23.08.2023 №3823 «Про надання управлінню земельних ресурсів департаменту містобудування дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки на вул. Ковельській, 63».

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Львівської міської ради (ЄДРПОУ 04055896) на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «На Ковельській, 63» (ЄДРПОУ 37919940) сплачений при подачі позов судовий збір в сумі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн. 00 коп.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено та підписано 12.03.2024.

Суддя О.Желік

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.03.2024
Оприлюднено14.03.2024
Номер документу117592828
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —380/25172/23

Ухвала від 10.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Постанова від 10.07.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 01.07.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 07.06.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 09.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 09.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 09.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 19.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 19.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 08.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні