ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/25853/23 Головуючий у І інстанції - Войтович І.І.
Суддя-доповідач - Мельничук В.П.
УХВАЛА
11 березня 2024 року м. Київ
Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:
Головуючого-судді: Мельничука В.П.,
суддів: Костюк Л.О., Оксененка О.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Українського науково-практичного центру ендокринної хірургії, трансплантації ендокринних органів і тканин Міністерства охорони здоров`я України на рішення Київського окружного адміністративного суду від 25 жовтня 2023 року у справі за адміністративним позовом Заступника керівника Печерської окружної прокуратури міста Києва в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві до Українського науково-практичного центру ендокринної хірургії, трансплантації ендокринних органів і тканин Міністерства охорони здоров`я України про зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И Л А:
Заступник керівника Печерської окружної прокуратури міста Києва звернувся до Київського окружного адміністративного суду з позовною заявою в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві до Українського науково-практичного центру ендокринної хірургії, трансплантації ендокринних органів і тканин Міністерства охорони здоров`я України, в якій просив:
- зобов`язати Український науково-практичний центр ендокринної хірургії, трансплантації ендокринних органів і тканин Міністерства охорони здоров`я України привести захисну споруду цивільної оборони - сховище № 102723, що знаходиться за адресою: Кловський узвіз, буд. 13 літ «А» у місті Києві, у стан готовності до використання за призначенням відповідно до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579.
Обґрунтовуючи позовні вимоги Позивач вказав, що у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України та введенням на всій території України воєнного стану органами прокуратури ретельно опрацьовуються інформації та повідомлення щодо порушення вимог законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд).
Печерською окружною прокуратурою м. Києва виявлено факт неналежного утримання Державною установою Український науково-практичний центр ендокринної хірургії, трансплантації ендокринних органів і тканин МОЗ України» захисної споруди цивільної оборони - сховища II класу № 102723 за адресою: Кловський узвіз, 13 літ «А» у місті Києві, а також факт бездіяльності уповноваженого органу (Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві) щодо захисту інтересів держави у спірних правовідносинах.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 25 жовтня 2023 року адміністративний позов задоволено.
Визнано протиправною бездіяльність Українського науково-практичного центру ендокринної хірургії, трансплантації ендокринних органів і тканин Міністерства охорони здоров`я України щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, приведення у стан готовності захисної споруди цивільної оборони - сховище № 102723, яка знаходиться за адресою: Кловський узвіз, буд. 13 літ «А» у місті Києві, з метою використання її за призначенням.
Зобов`язано Український науково-практичний центр ендокринної хірургії, трансплантації ендокринних органів і тканин Міністерства охорони здоров`я України привести захисну споруду цивільної оборони - сховище № 102723, яка знаходиться за адресою: Кловський узвіз, буд. 13 літ «А» у місті Києві, у стан готовності, з метою використання її за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.
Не погоджуючись з таким судовим рішенням Український науково-практичний центр ендокринної хірургії, трансплантації ендокринних органів і тканин Міністерства охорони здоров`я України подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове судове рішення, яким відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.
В апеляційній скарзі Український науково-практичний центр ендокринної хірургії, трансплантації ендокринних органів і тканин Міністерства охорони здоров`я України посилається на порушення судом першої інстанції норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи по суті.
Зокрема, Український науково-практичний центр ендокринної хірургії, трансплантації ендокринних органів і тканин Міністерства охорони здоров`я України зазначив, що він є бюджетною організацією яка фінансується за рахунок держави. Відповідач є балансоутримувачем захисної споруди цивільної оборони - сховище № 102723, що розташована за адресою м. Київ, Кловський узвіз 13-А, яка перебуває в його оперативному управлінні. Власником такої споруди є держава в особі Міністерства охорони здоров`я України, яке і є розпорядником бюджетних коштів виділених державою на потреби Міністерства охорони здоров`я України.
Відповідачем наголошено, що він починаючи з 2018 року приймав всі можливі заходи, щодо приведення захисної споруди у стан готовності до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом МВС України № 579 від 09.07.2018, не одноразово звертаючись до Міністерства охорони здоров`я України про виділення коштів на ремонт та реконструкцію такої захисної споруди, проте з невідомих причин такі кошти не виділялись.
Відповідачем також вказано, що законодавством України дійсно передбачено обов`язок власників або ж балансоутримувач і в захисних споруд цивільного захисту утримувати такі споруди у стан готовності для використання за призначенням. Проте, в разі якщо балансоутримувач є бюджетною установою, яка не має доходу, який може використовуватись на ремонт та утримання споруд цивільного захисту обов`язок приведення захисної споруди у стан готовності до використання за призначенням лежить на власнику такої споруди, а саме на Міністерстві охорони здоров`я України.
Заступником керівника Печерської окружної прокуратури міста Києва подано відзив на апеляційну скаргу Українського науково-практичного центру ендокринної хірургії, трансплантації ендокринних органів і тканин Міністерства охорони здоров`я України, в якому просить відмовити в задоволенні апеляційної скарги, а рішення суду першої інстанції залишити без змін з посиланням на те, що оскаржуване судове рішення відповідає нормам чинного законодавства.
Також, Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві подано відзив на апеляційну скаргу Українського науково-практичного центру ендокринної хірургії, трансплантації ендокринних органів і тканин Міністерства охорони здоров`я України, в якому просить відмовити в задоволенні апеляційної скарги, а рішення суду першої інстанції залишити без змін з посиланням на те, що оскаржуване судове рішення відповідає нормам чинного законодавства.
Апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження, згідно з п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України, яким передбачено, що суд апеляційної інстанції може розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на основі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджується матеріалами справи, що Печерською окружною прокуратурою м. Києва 21.09.2022 внесено відомості до ЄРДР № 42022102060000147 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 357 КК України, за фактом вибуття з комунальної власності захисних споруд цивільного захисту.
Під час досудового розслідування встановлено, що на обліку у відділі з питань цивільного захисту Печерської районної в місті Києві державної адміністрації перебуває сховище II класу № 102723 за адресою: Кловський узвіз, 13 літ «А» у місті Києві. Вказане сховище площею 3290,8 кв.м вбудоване в дев`ятиповерхову будівлю 1985 року побудови, при цьому, з долученого до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно технічного паспорту увійшло сховище площею 2321,6 кв.м. та сходи 969,2 кв.м. Вказана споруда цивільного захисту розрахована на укриття 3700 осіб, перебуває на балансі та в оперативному управлінні Українського науково-практичного центру ендокринної хірургії, трансплантації ендокринних органів і тканин МОЗ України, що підтверджується паспортом сховища та обліковою карткою на нього, інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, копії яких долучено до позовної заяви.
Згідно з даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, право власності на захисну споруду зареєстровано за державою в особі Міністерства охорони здоров`я.
Спеціалістами відділу цивільного захисту Печерського РУ ГУ ДСНС у м. Києві неодноразово проводились перевірки дотримання Центром вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки при утриманні цієї захисної споруди цивільної оборони.
Зокрема, 04.04.2019 провідним інспектором відділу ЗНС Печерського РУ ГУ ДСНС України у м. Києві Басарабом Я.С., начальником відділу з питань цивільного захисту Печерської РДА в м. Києві Масляком В.В., у присутності заступника головного лікаря з адміністративно-господарчої праці ДНУ «Український НПЦ ендокринної хірургії» Зброцького В.І., провідного спеціаліста цивільного захисту ДНУ «Український НПЦ ендокринної хірургії» Ісаченка О.І. проведено оцінку стану готовності захисної споруди цивільного захисту - сховища № 102723, про що складено акт, згідно з яким сховище оцінюється як неготове до використання за призначенням.
Також, у січні 2020 року Печерським районним Управлінням ГУ ДСНС України у м. Києві проведено плановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої виявлені наступні порушення у сфері цивільного захисту: захисна споруда не обладнана пожежною сигналізацією; не забезпечено утримання захисної споруди у належному технічному стані і готовності до укриття персоналу; не відновлено захисні властивості як споруди в цілому, так і окремих її елементів: входів і аварійних виходів, захисно- герметичних і герметичних дверей і ставень, проти вибухових пристроїв; не розроблено документацію, яка повинна знаходитися в захисній споруді згідно встановленого переліку.
За результатами перевірки складено акт від 24.01.2020, в якому зазначено про необхідність прийняття відповідних заходів щодо усунення виявлених недоліків.
Крім того, Печерським РУ ГУ ДСНС України в м. Києві 24.01.2020 складено припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, вказаних в акті, який 24.01.2020 отримано Інженером з експлуатації споруд цивільного захисту.
У травні 2021 року комісією у складі: головного інспектора відділу запобігання надзвичайним ситуаціям Печерського РУ ГУ ДСНС України у м. Києві Омельченка А.М., начальника відділу з питань цивільного захисту Печерської районної в м. Києві державної адміністрації Сахно В.І., головного спеціаліста відділу з питань цивільного захисту Печерської районної в м. Києві державної адміністрації Масляка В.В., у присутності заступника головного лікаря з адміністративно-господарської роботи «Український науково-практичний центр ендокринної хірургії, трансплантації ендокринних органів і тканин МОЗ України» Зброцького В.І., проведено комплексну перевірку (спеціальний огляд) захисної споруди цивільної оборони - сховища № 102723, про що складено акт від 13.05.2021.
Перевіркою встановлено наступні порушення: приміщення сховища сирі, захаращені мотлохом; аварійний вихід заблоковано; противовибухові пристрої іржаві, знаходяться в незадовільному стані, не змащені, не пофарбовані, не зачиняються; в системі вентиляції - фільтри ФЯР іржаві, не проварені в індустріальному маслі, знаходяться не у ванні з мастилом, немає герметичності по контуру; ФП - іржаві, немає герметичності по контуру потребують заміни; герметичні клапани прилягають не щільно, не пронумеровані згідно з експлуатаційною схемою, не промаркіровані, не закриті і не опломбовані; клапани надмірного тиску не пронумеровані, не відрегульовані під надмірний тиск, не закриті і не опломбовані; повітропроводи - немає герметичності по контуру, відсутні покажчики руху повітря, відсутні шибери; електроручні вентилятори в наявності, не витримані терміни обслуговування; вентилятори витяжної системи розукомплектовані, не працюють; відсутній прилад для виміру підпору повітря; відсутній режим регенерації; в системі водопостачання відсутні покажчики руху води, безнапірні та напірні баки брудні, на кранах відсутні вентилі; запірна арматура не справна; водопровідні труби не пофарбовані; в системі каналізації приміщення не опечатані, трубопроводи каналізації не пофарбовані, резервуари для збору фекальних вод не обслужені, не опечатані; насоси відкачки не працюють, запірна арматура не відчиняється, не обслужена; в системі електропостачання - труби електропроводки не пофарбовані, щити освітлення та управління розукомплектовані; відсутній зв`язок; відсутнє заземлення електроспоживачів і т.д.; має місце просочування ґрунтовних вод, гідроізоляція в незадовільному стані; відсутні засоби пожежогасіння; відсутні прилади виявлення радіоактивного забруднення; у приміщеннях ДЕС - двері не зачиняються, ущільнююча гума затверділа, оголовки повітрязабірних та вихлопних каналів ДЕС не обслужені, противновибухові пристрої іржаві, фільтри ФЯР іржаві, не проварені в індустріальному маслі, немає герметичності по контуру, приміщення не обладнані системою АПГ; відсутній робочий інструмент, документація у захисній споруді здебільшого відсутня; герметичність захисної споруди не перевіряється.
За висновком комісії сховище № 102723 не готове до прийняття осіб, що укриваються.
В серпні 2022 року комісією у складі: заступника начальника відділу реагування на надзвичайні ситуації та ліквідації їх наслідків Печерського РУ ГУ ДСНС України у м. Києві Голотою В.В. та начальника відділу з питань цивільного захисту Печерської РДА в м. Києві Зволинським В.Д., головного спеціаліста відділу з питань цивільного захисту Печерської РДА в м. Києві Масляком В.В., у присутності завідувача відділом інженерно-технічного забезпечення «Український науково-практичний центр ендокринної хірургії, трансплантації ендокринних органів і тканин МОЗ України» Зброцького В.І., повторно проведено комплексну перевірку (спеціальний огляд) захисної споруди цивільної оборони - сховища № 102723, про що складено акт.
В ході перевірки встановлено, що порушення вимог утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579 не усунено.
Відповідно до висновку, викладеного в акті від 26.08.2022, сховище № 102723 оцінюється як неготове до прийняття осіб, що укриваються.
07.06.2023 під час проведення оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту - сховища № 102723 за адресою: Кловський узвіз, 13 літ «А» у місті Києві, встановлено, що вказані вище порушення не усунено, про що складено акт, відповідно якому споруда оцінюється як не готова.
Таким чином, Українським науково-практичним центром ендокринної хірургії, трансплантації ендокринних органів і тканин МОЗ України не усунуто виявлені під час перевірок порушення та не приведено сховище № 102723 у належний стан.
Враховуючи початок повномасштабної військової агресії Російської Федерації проти України та введення 24.02.2022 на всій території України воєнного стану виникли обґрунтовані та реальні підстави для використання укриття безпосередньо за призначенням - для захисту цивільного населення, у зв`язку з чим уповноваженими органами проводиться відповідний контроль.
Вважаючи бездіяльність Відповідача щодо приведення у стан готовності захисної споруди № 102723 протиправною, Заступник керівника Печерської окружної прокуратури міста Києва звернувся з даним адміністративним позовом до адміністративного суду в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві.
Задовольняючи адміністративний позов, суд першої інстанції виходив з того, що сховище № 102723 за адресою: Кловський узвіз, 13 літ «А» у Печерському районі міста Києва є важливою захисною спорудою цивільної оборони, яка при необхідності, у разі надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів, здатна розмістити 3700 мешканців району, що проживають поблизу вказаного укриття, але центр упродовж тривалого часу систематично не виконує вимоги законодавства у сфері цивільного захисту та вимоги органів ДСНС, через що сховище залишається у непридатному до використання стані, що може завдати шкоди життю та здоров`ю людей.
Судом першої інстанції також зазначено, що вчинені дії Відповідачем у вигляді листування з 2018 року щодо приведення спірної захисної споруди у належних стан, не є свідченням виконання припису щодо усунення виявлених порушень та не вивільнює Відповідача від виконання норм діючого законодавства, саме вчинити дії, що спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди цивільного захисту - сховища № 102723, безпосередньо враховуючи обставини введеного в країні воєнного стану з 24.02.2022.
На підставі вищевикладеного, з огляду на встановлену в ході розгляду даної справи протиправну бездіяльність Відповідача, суд першої інстанції дійшов висновку про наявність обґрунтованих підстав для задоволення адміністративного позову.
Колегія суддів звертає увагу, що ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 25 січня 2024 року у справі № 260/4199/22 Керівника Хустської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Закарпатській області до Комунального некомерційного підприємства "Лікувально-профілактична установа Міжгірська районна лікарня Міжгірської селищної ради Закарпатської області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Міжгірської селищної ради, про зобов`язання вчинити певні дії - передано на розгляд об`єднаної палати Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.
Верховним Судом у вказаній справі зазначено, що спірним питання у зазначеній справі є наявність або відсутність у керівника Хустської окружної прокуратури Закарпатської області права звернення до суду в інтересах держави в особі ГУ ДСНС у Закарпатській області із позовом до КНП про зобов`язання вчинити дії, зокрема шляхом приведення у стан готовності захисної споруди з метою використання її за призначенням.
Згідно правових висновків викладених Верховним Судом у зазначеній ухвалі, під час застосування статті 53 КАС України та статті 23 Закону України «Про прокуратуру» від 14.10.2014 № 1697-VІІ (далі - Закон № 1697-VІІ) у спорах за позовом прокурора про зобов`язання суб`єкта (балансоутримувача) привести захисну споруду цивільного захисту (сховище) у належний стан сформувалася різна практика серед судових палат Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.
Так, у справах № 160/11353/22, № 160/8894/22, № 160/14651/22, № 560/10319/22, № 320/3128/23, № 620/8815/22, № 620/6785/22, № 260/4120/22, № 260/4199/22, № 260/4044/22 суди дійшли висновку про відсутність у прокурора права на звернення до суду із позовом в особі територіального органу ДСНС України про зобов`язання суб`єкта (балансоутримувача) привести захисну споруду цивільного захисту (сховище) у належний стан, придатний для використання за цільовим призначенням (готовність до укриття населення).
Протилежних висновків дійшли суди попередніх інстанцій у справах № 280/1532/23, № 240/24144/22, № 600/809/23-а, № 560/9769/22, № 420/6185/22.
З огляду на те, що колегії суддів судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав та судової палати з розгляду справ щодо виборчого процесу та референдуму, а також захисту політичних прав громадян Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду по-різному застосовують норми статті 53 КАС України та статті 23 Закону № 1697-VII в частині повноважень прокурора щодо захисту інтересів держави шляхом реалізації права на звернення в особі суб`єкта владних повноважень до суду із позовом, Верховний Суд визнав очевидною необхідність формування єдиної правозастосовчої практики з означеного питання.
Так, підстави для зупинення провадження у справі встановлено частинами 1, 2 статті 236 КАС України.
Відповідно до п. 5 ч. 2 ст. 236 КАС України суд має право зупинити провадження у справі в разі перегляду судового рішення у подібних правовідносинах (в іншій справі) у касаційному порядку палатою, об`єднаною палатою, Великою Палатою Верховного Суду - до набрання законної сили судовим рішенням касаційної інстанції.
Об`єднана палата Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду переглядає судове рішення у правовідносинах, які є подібними до даної адміністративної справи.
За приписами ч. 4 ст. 236 КАС України про зупинення провадження у справі суд постановляє ухвалу. Ухвала суду про зупинення провадження у справі може бути оскаржена.
Згідно з ч. 2 ст. 321 КАС України процедурні питання, пов`язані з рухом справи, клопотання та заяви учасників справи, питання про відкладення розгляду справи, оголошення перерви, зупинення провадження у справі, а також в інших випадках, передбачених цим Кодексом, вирішуються судом апеляційної інстанції шляхом постановлення ухвал в порядку, визначеному цим Кодексом для постановлення ухвал суду першої інстанції.
З огляду на викладене колегія суддів вважає за необхідне зупинити провадження у справі з підстав, передбачених п. 5 ч. 2 ст. 236 КАС України, до набрання законної сили судовим рішенням Об`єднаної палати Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду у справі № 260/4199/22.
Керуючись ст. ст. 236, 241, 242, 243, 248, 311, 321, 325, 328, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
У Х В А Л И Л А:
Зупинити апеляційне провадження у справі № 320/25853/23 за адміністративним позовом Заступника керівника Печерської окружної прокуратури міста Києва в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві до Українського науково-практичного центру ендокринної хірургії, трансплантації ендокринних органів і тканин Міністерства охорони здоров`я України про зобов`язання вчинити певні дії до набрання законної сили судовим рішенням Об`єднаної палати Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду у справі № 260/4199/22.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддями та може бути оскаржена протягом тридцяти днів шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий-суддя: В.П. Мельничук
Судді: Л.О. Костюк
О.М. Оксененко
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.03.2024 |
Оприлюднено | 14.03.2024 |
Номер документу | 117596765 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мельничук Володимир Петрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мельничук Володимир Петрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мельничук Володимир Петрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мельничук Володимир Петрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні