Постанова
від 13.03.2024 по справі 340/2823/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

13 березня 2024 року м. Дніпросправа № 340/2823/23

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Головко О.В. (доповідач),

суддів: Суховарова А.В., Ясенової Т.І.,

розглянувши в порядку письмового провадження в м. Дніпрі апеляційну скаргу Департаменту соціальної політики Кропивницької міської ради

на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2023 року (суддя Притула К.М.) в адміністративній справі

за позовом ОСОБА_1

до Департаменту соціальної політики Кропивницької міської ради

про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и в :

ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом, в якому просить: визнати протиправним та скасувати рішення Департаменту соціальної політики Кропивницької міської ради від 30.03.2023 про відмову в наданні державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї; визнати протиправним та скасувати рішення Департаменту соціальної політики Кропивницької міської ради від 30.03.2023 про відмову в наданні державної допомоги сім`ям з дітьми (допомоги на дітей одиноким матерям); зобов`язати Департамент соціальної політики Кропивницької міської ради призначити позивачеві державну соціальну допомогу малозабезпеченій сім`ї з дати подання заяви до Департаменту соціальної політики Кропивницької міської ради про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї від 18.01.2023 з виплатою недоотриманих з лютого 2023 року сум; зобов`язати Департамент соціальної політики Кропивницької міської ради призначити позивачеві державну допомогу сім`ям з дітьми (допомогу на дітей одиноким матерям) з дати подання заяви до Департаменту соціальної політики Кропивницької міської ради про призначення державної допомоги сім`ям з дітьми (допомоги на дітей одиноким матерям) від 18.01.2023 з виплатою недоотриманих з лютого 2023 сум.

Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2023 року позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано рішення Департаменту соціальної політики Кропивницької міської ради від 30.03.2023 про відмову у наданні державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї. Зобов`язано Департамент соціальної політики Кропивницької міської ради призначити ОСОБА_1 державну соціальну допомогу малозабезпеченій сім`ї з дати подання заяви до Департаменту соціальної політики Кропивницької міської ради про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї від 18.01.2023 з виплатою недоотриманих з лютого 2023 року сум. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та прийняти нове судове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю. Апеляційна скарга ґрунтується на тому, що судом першої інстанції не надано належної оцінки обставинам справи та нормам чинного законодавства, що призвело до прийняття невірного рішення.

У відзиві на апеляційну скаргу позивач просить відмовити в її задоволенні, рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, суд апеляційної інстанції дійшов таких висновків.

Судом встановлено, матеріалами справи підтверджується, що ОСОБА_1 є одинокою матір`ю сина ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Позивач 18.01.2023 звернулася до Департаменту соціальної політики Кропивницької міської ради з заявою про призначення державної допомоги сім`ям з дітьми, а саме: допомогу на дітей одиноким матерям, а також державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям.

Повідомленнями від 30.03.2023, справа № 117, ОСОБА_1 відмовлено в призначенні соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, а також у призначенні допомоги одиноким матерям (з урахуванням доходів), оскільки в складі сім`ї є непрацюючі працездатні особи, які не сплатили в мінімальному розмірі ЄСВ сумарно протягом 3 місяців.

Названі рішення є предметом оскарження в даній справі.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд апеляційної інстанції зазначає, що відповідно до п. 2 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 № 250, державна соціальна допомога призначається і виплачується малозабезпеченим сім`ям, які постійно проживають на території України, а також іншим малозабезпеченим сім`ям у випадках, установлених законом, які з поважних або незалежних від них причин мають середньомісячний сукупний дохід менший від прожиткового мінімуму для сім`ї.

Державна соціальна допомога призначається на шість місяців з місяця звернення за її призначенням.

Підпунктом 1 пункту 10 Порядку № 250 встановлено, що державна соціальна допомога не призначається, якщо: у складі сім`ї є працездатні особи, які досягли 18-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи, та не працювали, не проходили військової служби, не провадили підприємницької чи професійної незалежної діяльності, не здобували освіти за денною або дуальною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти, не зареєстровані у філії регіонального/міжрегіонального центру зайнятості (або міському, районному, міськрайонному центрі зайнятості - до дати припинення їх діяльності) (далі - центр зайнятості) як безробітні або як такі, що шукають роботу, сумарно більше ніж три місяці протягом періоду, за який враховуються доходи (крім випадків, передбачених у пункті 11 цього Порядку).

Державна соціальна допомога у зазначеному випадку призначається, якщо особи протягом періоду, за який враховуються доходи:

сплатили або за них сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у розмірі, не меншому від мінімального, сумарно протягом трьох місяців;

доглядали за дітьми до досягнення ними трирічного віку або за дітьми, які потребують догляду протягом часу, визначеного в медичному висновку лікарсько-консультативної комісії, але не більше ніж до досягнення ними шестирічного віку, за дітьми, хворими на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, за дітьми, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органа, потребують паліативної допомоги, яким не встановлено інвалідності, за особою з інвалідністю І групи, за особою з інвалідністю ІІ групи внаслідок психічного розладу, за дитиною з інвалідністю віком до 18 років, а також за особами, які досягли 80-річного віку; надавали соціальні послуги з догляду відповідно до законодавства.

Пунктом 11 названого Порядку передбачено, якщо у складі малозабезпеченої сім`ї є непрацюючі працездатні особи, які досягли 18-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи, і протягом цього періоду зареєстровані в центрі зайнятості як безробітні менше трьох місяців або які (за яких) не сплатили (не сплачено) мінімального розміру єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування сумарно протягом трьох місяців періоду, за який враховуються доходи, державна соціальна допомога призначається:

1) не більше ніж на два шестимісячних періоди, якщо:

у складі сім`ї є дитина з інвалідністю або особа з інвалідністю, яка згідно з випискою з акта огляду медико-соціальною експертною комісією потребує постійного стороннього догляду;

відсутність будь-яких джерел для існування пов`язана з тривалою хворобою (не менше ніж три місяці підряд) одного або кількох працездатних членів сім`ї, підтвердженою висновком лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я.

Державна соціальна допомога за таких умов на наступний строк призначається не раніше ніж через шість місяців після завершення виплати такої допомоги;

2) на один шестимісячний період, якщо малозабезпечена сім`я є багатодітною або у складі малозабезпеченої сім`ї є одинока мати (одинокий батько), що не перебуває у шлюбі, і запис про батька (матір) такої дитини до Книги реєстрації народжень внесено в установленому порядку за вказівкою матері (батька), або мати (батько) у разі смерті одного з батьків і звернулася (звернувся) за призначенням державної соціальної допомоги у липні - грудні 2020 року.

На підставі наведених вище норм права, суд першої інстанції дійшов висновку, що наявність у складі малозабезпеченої сім`ї одинокої матері, що не перебуває у шлюбі, і запис про батька (матір) такої дитини до Книги реєстрації народжень внесено в установленому порядку за вказівкою матері, є самостійною підставою для призначення державної соціальної допомоги відповідно до підпункту 2 пункту 11 Порядку № 250, а отже позовні вимоги в цій частині підлягають задоволенню.

Разом з цим суд апеляційної інстанції вважає такий висновок помилковим, адже буквальний зміст підпункту 2 пункту 11 Порядку № 250 дає можливість дійти висновку, що державна соціальна допомога призначається малозабезпеченій сім`ї, зокрема, якщо у складі малозабезпеченої сім`ї є одинока мати (одинокий батько), що не перебуває у шлюбі, і запис про батька (матір) такої дитини до Книги реєстрації народжень внесено в установленому порядку за вказівкою матері (батька), яка (який) звернулася (звернувся) за призначенням державної соціальної допомоги у липні - грудні 2020 року.

Тобто, наведена норма визначає дві обов`язкові умови для призначення державної соціальної допомоги: підтвердження відповідного статусу одинокої матері та звернення з заявою про отримання допомоги у липні - грудні 2020 року.

Є неоспорюваним фактом, що ОСОБА_1 звернулася до Департаменту соціальної політики Кропивницької міської ради з заявою про призначення державної допомоги сім`ям з дітьми 18 січня 2023 року, а тому приписи пп. 2 п. 11 Порядку № 250 не є застосовними до спірних правовідносин.

В свою чергу, як вірно встановив суд першої інстанції, що не оскаржується та не спростовано позивачем, що Департаментом соціальної політики Кропивницької міської ради було отримано дані про не сплату страхових внесків позивачем, що є законодавчо визнаною підставою для відмови в призначенні соціальної допомоги.

Рішення суду першої інстанції в цій частині сторонами не оскаржується.

Враховуючи сукупність наведених обставин, суд апеляційної інстанції доходить висновку, що оскаржувані рішення відповідача прийняті правомірно та обґрунтовано.

Рішення суду першої інстанції в оскаржуваній частині підлягає скасуванню як таке, що ухвалене з неправильним застосуванням норм матеріального права.

Керуючись ст.ст. 243, 317, 322 Кодексу адміністративного судочинства України суд,

п о с т а н о в и в :

Апеляційну скаргу Департаменту соціальної політики Кропивницької міської ради задовольнити.

Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2023 року в адміністративній справі № 340/2823/23 в частині задоволення позову ОСОБА_1 скасувати.

У задоволенні позову ОСОБА_1 відмовити повністю.

Постанова суду набирає законної сили з 13 березня 2024 року та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повної постанови.

Повна постанова складена 13 березня 2024 року.

Головуючий - суддяО.В. Головко

суддяА.В. Суховаров

суддяТ.І. Ясенова

Дата ухвалення рішення13.03.2024
Оприлюднено15.03.2024
Номер документу117631092
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —340/2823/23

Ухвала від 26.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Постанова від 13.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 18.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 18.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 29.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 08.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Рішення від 31.10.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

К.М. ПРИТУЛА

Ухвала від 12.09.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

К.М. ПРИТУЛА

Ухвала від 06.06.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

К.М. ПРИТУЛА

Ухвала від 15.05.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

К.М. ПРИТУЛА

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні