ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/3625/23 Суддя (судді) першої інстанції: Головенко О.Д.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 березня 2024 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді Коротких А.Ю.,
суддів Сорочка Є.О.,
Чаку Є.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у м. Києві на рішення Київського окружного адміністративного суду від 07 серпня 2023 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «НІКО АВТОАЛЬЯНС» до Головного управління ДПС у м. Києві про скасування податкового повідомлення-рішення,-
В С Т А Н О В И В :
ТОВ «НІКО АВТОАЛЬЯНС» звернулось до Київського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у м. Києві про скасування податкового повідомлення-рішення.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 07 серпня 2023 року адміністративний позов задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у м. Києві (код ЄДРПОУ 44116011) від 25.11.2022 року №337130413 в частині застосування штрафних санкцій щодо порушення граничних термінів реєстрації наступних податкових накладних: від 02.05.2022 року №11, №8, №4, №16, №1, №2, №6, №5, №12, №15, №3, №7; від 03.05.2022 року №17, №20, №18, №21, №27, №19, №28, №23; від 04.05.2022 року №33, №34, №22, №46, №32, №36, №41, №30, №31, №38, №35, №37, №39; від 05.05.2022 року №61, №65, №47, №49, №54, №53, №50, №57, №55, №66, №56, №52, №51; від 06.05.2022 року №77, №68, №70, №67, №71, №72, №73, №69, №74; від 07.05.2022 року №82, №79, №81, №83, №80; від 09.05.2022 року №89, №85, №84, №91, №86, №87; від 10.05.2022 року №105, №104, №95, №97, №99, №100, №96, №98, №94; від 11.05.2022 року №122, №123, №117, №120, №119, №116, №111, №114, №110, №124, №118, №113, №115; від 12.05.2022 року №130, №131, №128, №135, №127, №132; від 13.05.2022 року №140, №138, №139, №142, №218; від 14.05.2022 року №153, №147, №144, №151, №149, №146, №148, №145, №150, №152; від 16.05.2022 року №159, №155, №158, №154, №156; від 17.05.2022 року №165, №173, №169, №171, №168, №175, №180, №179, №167, №170, №166; від 18.05.2022 року №360, №173, №189, №186, №188, №182, №187, №184; від 19.05.2022 року №193, №196, №198, №201, №203, №199, №194, №202, №192, №195, №197; від 20.05.2022 року №219, №215, №208, №212, №210, №213, №217, №214, №211, №209; від 21.05.2022 року №223, №222, №225, №227, №220, №226, №224, №221; від 23.05.2022 року №240, №228, №239, №233, №232, №235, №243, №241, №234, №237, №230, №229, №242; від 24.05.2022 року №279, №325, №254, №260, №267, №266, №326, №264, №250, №251, №252, №253, №249, №257, №255, №261, №259, №263; від 25.05.2022 року №324, №420, №284, №278, №281, №276, №272, №274, №269, №275, №268, №270, №271, №277, №273; від 26.05.2022 року №282, №337, №330, №332, №338, №341, №331, №339, №333, №336, №329, №334, №335.
У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Не погоджуючись з прийнятим рішенням суду, Головне управління ДПС у м. Києві звернулось з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нову постанову, якою у задоволенні позову відмовити повністю. Свої вимоги апелянт мотивує тим, що судом першої інстанції при постановленні оскаржуваного рішення неповно досліджено обставини, що мають значення для справи та неправильно застосовано норми матеріального та процесуального права.
У відповідності до п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Предметом апеляційного оскарження є судове рішення, яке прийняте судом першої інстанції в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, у зв`язку з чим колегія суддів вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження.
Згідно зі ст. 308 КАС України справа переглядається колегією суддів в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, дослідивши наявні докази, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.
Судом першої інстанції встановлено, що податковим органом, на підставі п.п.20.1.4 п. 20.1 ст. 20, п. 75.1 ст. 75, пп. 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» та в порядку п. 76.3 ст. 76 Податкового кодексу України (далі - ПК України) проведено камеральну перевірку своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних підприємством - ТОВ «НІКО АВТОАЛЬЯНС» (код ЄДРПОУ 32382975, 04080, м. Київ, вул. Новоконстянтинівська, буд. 4А).
За результатами перевірки відповідачем складено акт про результати камеральної перевірки від 24.10.2022 року №32376/Ж5/26-15-04-11-03/32382975.
Актом перевірки встановлено порушення граничних строків реєстрації податкових накладних) та розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН, визначених п. 201.10 ст. 201, п.п 69-2 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, а саме податкових накладних:
від 02.05.2022 року №11, №8, №4, №16, №1, №2, №6, №5, №12, №15, №3, №7 - (граничний строк 31.05.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 03.05.2022 року №17, №20, №18, №21, №27, №19, №28, №23 - (граничний строк 31.05.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 04.05.2022 року №33, №34, №22, №46, №32, №36, №41, №30, №31, №38, №35, №37, №39 - (граничний строк 31.05.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 05.05.2022 року №61, №65, №47, №49, №54, №53, №50, №57, №55, №66, №56, №52, №51 - (граничний строк 31.05.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 06.05.2022 року №77, №68, №70, №67, №71, №72, №73, №69, №74 - (граничний строк 31.05.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 07.05.2022 року №82, №79, №81, №83, №80 - (граничний строк 31.05.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 09.05.2022 року №89, №85, №84, №91, №86, №87 - (граничний строк 31.05.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 10.05.2022 року №105, №104, №95, №97, №99, №100, №96, №98, №94 - (граничний строк 31.05.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 11.05.2022 року №122, №123, №117, №120, №119, №116, №111, №114, №110, №124, №118, №113, №115 - (граничний строк 31.05.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 12.05.2022 року №130, №131, №128, №135, №127, №132 - (граничний строк 31.05.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 13.05.2022 року №140, №138, №139, №142, №218 - (граничний строк 31.05.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 14.05.2022 року №153, №147, №144, №151, №149, №146, №148, №145, №150, №152 - (граничний строк 31.05.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 16.05.2022 року №159, №155, №158, №154, №156 - (граничний строк 15.06.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 17.05.2022 року №165, №173, №169, №171, №168, №175, №180, №179, №167, №170, №166 - (граничний строк 15.06.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 18.05.2022 року №360, №173, №189, №186, №188, №182, №187, №184 - (граничний строк 15.06.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 19.05.2022 року №193, №196, №198, №201, №203, №199, №194, №202, №192, №195, №197 - (граничний строк 15.06.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 20.05.2022 року №219, №215, №208, №212, №210, №213, №217, №214, №211, №209 - (граничний строк 15.06.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 21.05.2022 року №223, №222, №225, №227, №220, №226, №224, №221 - (граничний строк 15.06.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 23.05.2022 року №240, №228, №239, №233, №232, №235, №243, №241, №234, №237, №230, №229, №242 - (граничний строк 15.06.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 24.05.2022 року №279, №325, №254, №260, №267, №266, №326, №264, №250, №251, №252, №253, №249, №257, №255, №261, №259, №263 - (граничний строк 15.06.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 25.05.2022 року №324, №420, №284, №278, №281, №276, №272, №274, №269, №275, №268, №270, №271, №277, №273 - (граничний строк 15.06.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 26.05.2022 року №282, №337, №330, №332, №338, №341, №331, №339, №333, №336, №329, №334, №335 - (граничний строк 15.06.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 27.05.2022 року №283, №351, №349, №363, №345, №361, №350, №357, №343, №359, №347, №362, №348, №344, №346 - (граничний строк 15.06.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 28.05.2022 року №364 - (граничний строк 15.06.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 29.05.2022 року №376, №371, №370, №373, №372, №375, №369, №367, №366, №368 - (граничний строк 15.06.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 30.05.2022 року №385, №383, №381, №353, №378, №387, №382, №377, №380 - (граничний строк 15.06.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 31.05.2022 року №323, №404, №401, №354, №389, №398, №403, №397, №392, №390, №396, №494, №391, №410, №412, №411, №394, №402, №399, №409, №393, №395 - (граничний строк 15.06.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 28.02.2022 року №493 (граничний строк 15.03.2023 року) дата реєстрації 20.07.2022 року - затримка 122 дні.
У подальшому позивачем отримано податкове повідомлення-рішення від 30.11.2022 року №347550411, яким до позивача застосовано штраф у розмірі 130 929,03 грн за порушення термінів реєстрації податкових накладних розрахунків коригування до податкових накладних, визначених ст. 201 ПК України та згідно з п. 120-1.1 ст. 120-1 ПК України.
Позивач, не погоджуючись з правомірністю оскаржуваного ППР, звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, порядок їх адміністрування, права та обов`язки платників податків, компетенція контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються ПК України.
Відповідно до п. 187.1 ст. 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», незалежно від дати накладення електронного підпису.
У відповідності до п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 ст. 201 ПК України визначено, що реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Згідно з п. 120-1.1 ст. 120-1 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого ст. 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до п. 198.5 ст. 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами а - г цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до ст. 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу 11 п. 201.4 ст. 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог ст. 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
З аналізу вказаних правових норм вбачається, що на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в ЄРПН у строк, встановлений податковим законодавством, а саме для податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено п. 120-1.1 ст. 120-1 ПК України.
Пунктом 75.1 ст. 75 ПК України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) передбачено право контролюючих органів проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків, та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального.
Предметом камеральної перевірки також може бути своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків) та/або своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних та/або своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах (підпункт 75.1.1 ст. 75 ПК України).
Камеральна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу без будь-якого спеціального рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) такого органу або направлення на її проведення. Камеральній перевірці підлягає вся податкова звітність суцільним порядком. Згода платника податків на перевірку та його присутність під час проведення камеральної перевірки не обов`язкова (п. 76.1 ст. 76 ПК України).
Порядок оформлення результатів камеральної перевірки здійснюється відповідно до вимог ст. 86 цього Кодексу (п.76.2 ст. 76 ПК України).
Згідно із п. 86.2 ст. 86 ПК України за результатами камеральної перевірки у разі встановлення порушень складається акт у двох примірниках, який підписується посадовими особами такого органу, які проводили перевірку, і після реєстрації у контролюючому органі вручається або надсилається для підписання протягом трьох робочих днів платнику податків у порядку, визначеному ст. 42 цього Кодексу.
Згідно з пп. 52-1 п. 52 підрозділу 10 розділу XX ПК України за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 01.03.2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за:
порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії;
відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу;
порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Указом Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» 01.05.2023 року №254/2023 (затверджений Законом України від 02.05.2023 року №3057-ІХ) були внесені зміни у до Указу Президента України від 24.02.2022 року №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24.02.2022 року №2102-IX (зі змінами, внесеними Указом від 14.03.2022 року №133/2022, затвердженим Законом України від 15.03.2022 року №2119-IX, Указом від 18.04.2022 року №259/2022, затвердженим Законом України від 21.04.2022 року №2212-IX, Указом від 17.05.2022 року №341/2022, затвердженим Законом України від 22.05.2022 року №2263-IX, Указом від 12.08.2022 року №573/2022, затвердженим Законом України від 15.08.2022 року №2500-IX, Указом від 07.11.2022 року №757/2022, затвердженим Законом України від 16.11.2022 року №2738-IX, та Указом від 06.02.2023 року №58/2023, затвердженим Законом України від 07.02.2023 року №2915-IX) та продовжено строк дії воєнного стану в Україні 05 години 30 хвилин 20.05.2023 року строком на 90 діб.
Однак, Законом України від 12.05.2022 року №2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» (далі - закон №2260), який набрав чинності 27.05.2022 року, внесено зміни до підп. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.
Так, відповідно до підп. 69.1 п 69 підрозділу 10 розділу «Перехідні положення» ПК України, який застосовується з 27.05.2022 року, у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ст. 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022 року, подання податкової звітності до 20.07.2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31.07.2022 року.
Згідно підп. 69.11 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Тобто, Законом №2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022 року, поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підп. 112.8.9 п. 112.8 ст. 112 ПК України, що звільняють від фінансової відповідальності.
Звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних передбачено лише для платників податків щодо реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 року до 27.05.2022 року (тобто до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану»), за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022 року.
Так, судом першої інстанції було встановлено, що позивачем складено та надіслано на реєстрацію такі податкові накладні:
від 02.05.2022 року №11, №8, №4, №16, №1, №2, №6, №5, №12, №15, №3, №7 - (граничний строк 31.05.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 03.05.2022 року №17, №20, №18, №21, №27, №19, №28, №23 - (граничний строк 31.05.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 04.05.2022 року №33, №34, №22, №46, №32, №36, №41, №30, №31, №38, №35, №37, №39 - (граничний строк 31.05.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 05.05.2022 року №61, №65, №47, №49, №54, №53, №50, №57, №55, №66, №56, №52, №51 - (граничний строк 31.05.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 06.05.2022 року №77, №68, №70, №67, №71, №72, №73, №69, №74 - (граничний строк 31.05.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 07.05.2022 року №82, №79, №81, №83, №80 - (граничний строк 31.05.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 09.05.2022 року №89, №85, №84, №91, №86, №87 - (граничний строк 31.05.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 10.05.2022 року №105, №104, №95, №97, №99, №100, №96, №98, №94 - (граничний строк 31.05.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 11.05.2022 року №122, №123, №117, №120, №119, №116, №111, №114, №110, №124, №118, №113, №115 - (граничний строк 31.05.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 12.05.2022 року №130, №131, №128, №135, №127, №132 - (граничний строк 31.05.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 13.05.2022 року №140, №138, №139, №142, №218 - (граничний строк 31.05.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 14.05.2022 року №153, №147, №144, №151, №149, №146, №148, №145, №150, №152 - (граничний строк 31.05.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 16.05.2022 року №159, №155, №158, №154, №156 - (граничний строк 15.06.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 17.05.2022 року №165, №173, №169, №171, №168, №175, №180, №179, №167, №170, №166 - (граничний строк 15.06.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 18.05.2022 року №360, №173, №189, №186, №188, №182, №187, №184 - (граничний строк 15.06.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 19.05.2022 року №193, №196, №198, №201, №203, №199, №194, №202, №192, №195, №197 - (граничний строк 15.06.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 20.05.2022 року №219, №215, №208, №212, №210, №213, №217, №214, №211, №209 - (граничний строк 15.06.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 21.05.2022 року №223, №222, №225, №227, №220, №226, №224, №221 - (граничний строк 15.06.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 23.05.2022 року №240, №228, №239, №233, №232, №235, №243, №241, №234, №237, №230, №229, №242 - (граничний строк 15.06.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 24.05.2022 року №279, №325, №254, №260, №267, №266, №326, №264, №250, №251, №252, №253, №249, №257, №255, №261, №259, №263 - (граничний строк 15.06.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 25.05.2022 року №324, №420, №284, №278, №281, №276, №272, №274, №269, №275, №268, №270, №271, №277, №273 - (граничний строк 15.06.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 26.05.2022 року №282, №337, №330, №332, №338, №341, №331, №339, №333, №336, №329, №334, №335 - (граничний строк 15.06.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день.
від 28.02.2022 року №493 (граничний строк 15.03.2023 року) дата реєстрації 20.07.2022 року - затримка 122 дні.
При цьому, граничним терміном реєстрації наведених податкових накладних в ЄРПН є 15.07.2022 року.
Також позивачем складено наступні податкові накладні:
від 27.05.2022 року №283, №351, №349, №363, №345, №361, №350, №357, №343, №359, №347, №362, №348, №344, №346 - (граничний строк 15.06.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 28.05.2022 року №364 - (граничний строк 15.06.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 29.05.2022 року №376, №371, №370, №373, №372, №375, №369, №367, №366, №368 - (граничний строк 15.06.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 30.05.2022 року №385, №383, №381, №353, №378, №387, №382, №377, №380 - (граничний строк 15.06.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
від 31.05.2022 року №323, №404, №401, №354, №389, №398, №403, №397, №392, №390, №396, №494, №391, №410, №412, №411, №394, №402, №399, №409, №393, №395 - (граничний строк 15.06.2022 року) дата реєстрації 15.07.2022 року - затримка 1 день;
Водночас, граничний термін визначався за загальним правилом, передбаченим п. 201.10 ст. 201 ПК України, тобто для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Слід зазначити, що досить часто для визначення терміну з календарною датою вживаються прийменники «до» або «по». При цьому законодавство не містить правил, якими варто керуватися при визначенні терміну у разі такого формулювання.
Водночас в науковій літературі зазначається, що для позначення початкової і кінцевої дати, тобто певного періоду часу, у документах прийменник «з» треба вживати в парі з прийменником «до». Інколи, щоб увиразнити входження певної дати до встановленого терміну, додають прислівник «включно». Проте його вживання поряд з останньою датою недоречне. Прийменники «до» і «по» визначають кінцеву календарну дату чинності чи виконання чого-небудь, проте вони розрізняються сферами свого використання: «до» закріплений за офіційно-діловим стилем, а «по» - за розмовним. Отже, в офіційному вжитку для визначення кінцевої календарної дати чинності або виконання чого-небудь потрібно вживати лише прийменник «до».
Саме такий правовий аналіз викладено в листі Міністерства юстиції України від 15.06.2020 року №26245/14036-33-20/8.1.2 Щодо неоднакового застосування прийменників «до» і «по» на позначення кінцевої календарної дати та прийменника «до» в поєднанні з числівниково-іменниковою формою.
Згідно з частиною першою статті 3 Європейської конвенції про обчислення строків від 16.05.1972 року строки, обчислені у днях, тижнях, місяцях і роках починаються опівночі «dies a quo» і спливають опівночі «dies ad quem».
За змістом ст. 2 цієї Конвенції термін «quo» означає день, з якого починається відлік строку, а термін «quem» означає день, у який цей строк спливає.
Відповідно до частини другої статті 4 Конвенції якщо строк обчислено у місяцях або роках, день «dies ad quem» є днем останнього місяця чи останнього року, дата якого відповідає «dies a quo», або у разі відсутності відповідної дати - останнім днем останнього місяця.
Суд зауважує, що прийменник «до» з календарною датою в українській мові вживають на позначення кінцевої календарної дати чинності включно або виконання чого-небудь.
Саме такий правовий висновок викладено у постановах Верховного Суду від 25.04.2018 року у справі №803/350/17 та у справі №815/4720/16, від 13.06.2018 року у справі №815/1298/17, від 14.08.2018 року у справі №803/1387/17, від 28.08.2018 року у справі №814/4170/15, від 08.10.2018 року у справі №927/490/18.
Отже, останнім днем реєстрації в ЄРПН податкових накладних, складених у період з лютого по травень 2022 року, є 15.07.2022 року, а наслідком нездійснення реєстрації таких накладних є застосування до платника податку штрафних санкцій у розмірі, які розраховуються з наступного дня з 16.07.2022 року і до дати реєстрації таких податкових накладних в ЄРПН.
З аналізу розрахунку штрафу за порушення термінів реєстрації податкових накладних в ЄРПН, який є додатком до спірного податкового повідомлення-рішення, вбачається, що відповідачем здійснено розрахунок штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію вказаних вище податкових накладних, починаючи з 15.07.2022 року, внаслідок чого кількість днів затримки щодо кожної накладної повинна бути обрахованою на 1 день менше від зазначених у розрахунку.
В такому випадку податкові накладні: від 02.05.2022 року №11, №8, №4, №16, №1, №2, №6, №5, №12, №15, №3, №7; від 03.05.2022 року №17, №20, №18, №21, №27, №19, №28, №23; від 04.05.2022 року №33, №34, №22, №46, №32, №36, №41, №30, №31, №38, №35, №37, №39; від 05.05.2022 року №61, №65, №47, №49, №54, №53, №50, №57, №55, №66, №56, №52, №51; від 06.05.2022 року №77, №68, №70, №67, №71, №72, №73, №69, №74; від 07.05.2022 року №82, №79, №81, №83, №80; від 09.05.2022 року №89, №85, №84, №91, №86, №87; від 10.05.2022 року №105, №104, №95, №97, №99, №100, №96, №98, №94; від 11.05.2022 року №122, №123, №117, №120, №119, №116, №111, №114, №110, №124, №118, №113, №115; від 12.05.2022 року №130, №131, №128, №135, №127, №132; від 13.05.2022 року №140, №138, №139, №142, №218; від 14.05.2022 року №153, №147, №144, №151, №149, №146, №148, №145, №150, №152; від 16.05.2022 року №159, №155, №158, №154, №156; від 17.05.2022 року №165, №173, №169, №171, №168, №175, №180, №179, №167, №170, №166; від 18.05.2022 року №360, №173, №189, №186, №188, №182, №187, №184; від 19.05.2022 року №193, №196, №198, №201, №203, №199, №194, №202, №192, №195, №197; від 20.05.2022 року №219, №215, №208, №212, №210, №213, №217, №214, №211, №209; від 21.05.2022 року №223, №222, №225, №227, №220, №226, №224, №221; від 23.05.2022 року №240, №228, №239, №233, №232, №235, №243, №241, №234, №237, №230, №229, №242; від 24.05.2022 року №279, №325, №254, №260, №267, №266, №326, №264, №250, №251, №252, №253, №249, №257, №255, №261, №259, №263; від 25.05.2022 року №324, №420, №284, №278, №281, №276, №272, №274, №269, №275, №268, №270, №271, №277, №273; від 26.05.2022 року №282, №337, №330, №332, №338, №341, №331, №339, №333, №336, №329, №334, №335 - є такими, що зареєстровані в межах пільгового періоду, а відтак позивач звільнений від відповідальності в цій частині.
При цьому позивачем порушено строки реєстрації щодо податкових накладних: від 28.02.2022 року №493; від 27.05.2022 року №283, №351, №349, №363, №345, №361, №350, №357, №343, №359, №347, №362, №348, №344, №346; від 28.05.2022 року №364; від 29.05.2022 року №376, №371, №370, №373, №372, №375, №369, №367, №366, №368; від 30.05.2022 року №385, №383, №381, №353, №378, №387, №382, №377, №380; від 31.05.2022 року №323, №404, №401, №354, №389, №398, №403, №397, №392, №390, №396, №494, №391, №410, №412, №411, №394, №402, №399, №409, №393, №395.
Отже, підсумовуючи наведене вище, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про те, що позивач у наведеній в попередньому абзаці частині порушив терміни реєстрації податкових накладних в ЄРПН, за що починаючи з 27.05.2022 року підлягав притягненню до фінансової відповідальності відповідно до положень п. 120-1.1 ст. 120-1 ПК України.
У даному випадку, відповідно до п. 120-1.1 ст. 120-1 Глави 11 розділу II ПК України відповідачем правомірно винесено податкове повідомлення-рішення в частині зазначених правопорушень, оскільки частина податкових накладних позивача, які наведені в акті камеральної перевірки, зареєстровані з порушенням термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН), які визначені у п. 201.10 ст. 201 ПК України.
Відповідно до ч.ч. 1 та 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, який не довів правомірність своєї бездіяльності.
Таким чином, враховуючи вищевикладене, системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог.
Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду першої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 325, 328 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у м. Києві залишити без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 07 серпня 2023 року - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий суддя: Коротких А.Ю.
Судді: Сорочко Є.О.
Чаку Є.В.
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.03.2024 |
Оприлюднено | 15.03.2024 |
Номер документу | 117631904 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Коротких Андрій Юрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні