Постанова
від 14.03.2024 по справі 204/10899/22
ДНІПРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ДНІПРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Провадження № 22-ц/803/2476/24 Справа № 204/10899/22 Суддя у 1-й інстанції - Приваліхіна А. І. Суддя у 2-й інстанції - Макаров М. О.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 березня 2024 року м. Дніпро

Колегія суддів судової палати з розгляду цивільних справ Дніпровського апеляційного суду в складі:

головуючого судді Макарова М.О.

суддів Барильської А.П., Демченко Е.Л.,

розглянувши в порядку спрощеного письмового провадження без повідомлення учасників справи цивільну справу за апеляційноюскаргою Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Робоча 65» на рішення Красногвардійського районного суду м. Дніпропетровська від 26 вересня 2023 року по справі за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Робоча 65» до ОСОБА_1 про стягнення заборгованості,-

В С Т А Н О В И Л А :

У грудні 2022 року Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Робоча 65» звернулося до суду із позовом до ОСОБА_1 про стягнення заборгованості.

Позовні вимоги, з урахуванням уточнень, мотивовані тим, що відповідач мешкає у кв. АДРЕСА_1 , є співвласником вказаного житла та має особовий рахунок НОМЕР_1 по сплаті внесків на утримання будинку та прибудинкової території за вказаною вище адресою.

Позивач вказує, що відповідач є ветераном органів внутрішніх справ України, а за вказаною вище адресою зареєстровано 4 особи.

Позивач стверджує, що відповідач не в повному розмірі сплачує внески на утримання будинку прибудинкової території на рахунок ОСББ «Робоча 65», тому за останнім рахується заборгованість.

Вказує, що ОСОБА_1 отримує пільгу у грошовій безготівковій формі, тоді як Статутом ОСББ «Робоча 65» не передбачено можливості надання пільг окремим співвласникам.

Крім того, позивач зазначає, що ні Закон України «Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист», ні Порядок № 373 не визначають об`єднання співвласників багатоквартирного будинку як орган, що надає пільги, оскільки з приводу отримання пільг компетентними установами є вищезазначені структурні підрозділи з питань соціального захисту населення.

З 01 жовтня 2019 року управління соціального захисту населення розраховує суму пільги, виходячи з розміру знижки, кількості членів сім`ї, які мають право на пільгу, та з урахуванням встановлених тарифів та державних соціальних нормативів. Для пільгових категорій громадян розмір пільгової знижки на оплату житлово-комунальних послуг, в межах встановлених соціальних нормативів, залишається незмінним. Натомість, змінюється лише механізм перерахування коштів за надані пільги у грошовій безготівковій формі.

Позивач зазначає, що рішенням Красногвардійського районного суду м. Дніпропетровська у справі №204/1730/21 суд дійшов висновку, що позивач отримує пільгу у грошовій безготівковій формі, але в зв`язку з наданням суперечливої інформації про заборгованість зі сплати комунальних платежів, зобов`язав ОСББ «Робоча 65» здійснити перерахунок оплати вартості сплати внесків на утримання будинку та обслуговування прибудинкової території за особовим рахунком № НОМЕР_1 з 01 січня 2020 року по 31 жовтня 2020 року, з урахуванням 50 відсоткової пільги по оплаті комунальних послуг (водопостачання, газ, електрична, теплова енергія та інші послуги), встановленої ОСОБА_1 на підставі Закону України «Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист». На виконання вказаного рішення суду позивачем було здійснено відповідачу перерахунок і направлено лист № 550/09-22 від 06 вересня 2022 року з вимогою погашення до 30 вересня 2022 року заборгованості, яку відповідач так і не сплатив.

Враховуючи викладене, позивач просив стягнути з відповідача заборгованість з внесків на утримання будинку та прибудинкової території в сумі 2 271,25 грн..

Рішенням Красногвардійського районного суду м. Дніпропетровська від 26 вересня 2023 року відмовлено у задоволенні позовних вимог.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з їх недоведеності та обґрунтованості.

В апеляційній скарзі Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Робоча 65» посилаючись на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, порушення норм матеріального та процесуального права, просило рішення скасувати та ухвалити нове судове рішення, яким позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що суд першої інстанції не звернув уваги на той факт, що КП Теплоенерго, КП Дніпроводоканал не нараховують пільгу, а в розрахункових документах вказують, за наявності, лише перерахування від АТ Ощадбанк в графі монетизація. Крім того, апелянт зазначив, що суд першої інстанції не застосував абзац 4 пункту 7 Постанови КМУ №373 від 17 квітня 2019 року. Апелянт стверджує, що відповідач зобов`язаний сплачувати послугу з управління будинком в повному обсязі у разі не надходження коштів на рахунок ОСББ від АТ Ощадбанк.

Відзив на апеляційну скаргу не надходив.

Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 274 ЦПК України у порядку спрощеного позовного провадження розглядаються малозначні справи.

Відповідно до ч. 1 ст. 368 ЦПК України, справа розглядається судом апеляційної інстанції за правилами встановленими для розгляду справи в порядку спрощеного провадження, з особливостями встановленими цією главою.

Для цілей цього кодексу малозначними справами є: справи, у яких ціна позову не перевищує ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб (п.1 ч. 6 ст. 19 ЦПК України).

Згідно з ч. 13 ст. 7 ЦПК України розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо цим Кодексом не передбачено повідомлення учасників справи. У такому випадку судове засідання не проводиться.

Отже, враховуючи викладене апеляційна скарга Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Робоча 65» на рішення Красногвардійського районного суду м. Дніпропетровська від 26 вересня 2023 року підлягає розгляду в порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи та без їх виклику як малозначна.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги і заявлених вимог, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно задовольнити, з наступних підстав.

Так, матеріалами справи та судом першої інстанції встановлено, що рішенням Красногвардійського районного суду м. Дніпропетровська від 20 липня 2021 року у справі № 204/1730/21 частково задоволено позовні вимоги ОСОБА_1 до ОСББ «Робоча 65». Визнано дії ОСББ «Робоча 65» у наданні недостовірної інформації по заборгованості позивача протиправною. Зобов`язано ОСББ «Робоча 65» здійснити перерахунок оплати вартості сплати внесків на утримання будинку та обслуговування прибудинкової території за особовим рахунком № НОМЕР_1 ОСББ «Робоча 65» з 01 січня 2020 року по 31 жовтня 2020 року, з урахуванням 50 відсоткової пільги по оплаті комунальних послуг (водопостачання, газ, електрична, теплова енергія та інші послуги), встановленої ОСОБА_1 на підставі ЗУ «Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист». Стягнуто з ОСББ «Робоча 65» на користь ОСОБА_1 в рахунок відшкодування моральної шкоди суму 300 гривень. Вирішено питання щодо розподілу судових витрат. В іншій частині позовних вимог відмовлено.

Постановою Дніпровського апеляційного суду від 12 травня 2022 року, рішення Красногвардійського районного суду м. Дніпропетровська від 20 липня 2021 року залишено без змін.

Встановлено, що ОСОБА_1 мешкає та зареєстрований за адресою: АДРЕСА_2 .

Відповідно до посвідчення № НОМЕР_2 ОСОБА_1 має право на пільги встановлені законодавством України для ветеранів органів внутрішніх справ.

З протоколу загальних зборів ОСББ «Робоча 65» № 8 від 19 грудня 2018 року вбачається, що співвласниками вказаного багатоквартирного будинку затверджено на 2019 рік кошторис та розмір внесків на утримання будинку та прибудинкової території: 3 гривні 30 копійок за м2 загальної площі квартири для 2-16 поверхів, 16 гривень 83 копійки за одного зареєстрованого мешканця квартири для 2-16 поверхів на вивезення побутових відходів, 2 гривні 98 копійок за м2 загальної площі приміщень 1-го поверху на утримання будинку та прибудинкової території.

Протоколом загальних зборів ОСББ «Робоча 65» № 15 від 10 серпня 2021 року, співвласниками даного багатоквартирного будинку з 01 вересня 2021 року затверджено кошторис та розмір внесків на утримання будинку, прибудинкової території та обслуговування ліфтів: 3 гривні 50 копійок за м? загальної площі квартири для 2-16 поверхів, 17 гривень 70 копійок за одного зареєстрованого мешканця квартири для 2-16 поверхів на вивезення побутових відходів, 3 гривні 23 копійки за м? загальної площі приміщень 1-го поверху на утримання будинку та прибудинкової території.

З листа Правобережного управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради вбачається, що з 01 жовтня 2019 року запроваджено монетизацію пільг на оплату житлово-комунальних послуг, яка включає в себе два механізми надання пільг: у грошовій безготівковій та готівковій формі. При цьому, вказано, що відповідач отримує пільгу у грошовій безготівковій формі. З 01 жовтня 2019 року управлінням соціального захисту населення розраховує суму пільги, виходячи із розміру знижки, кількості членів сім`ї, які мають право на пільгу, та з урахуванням встановлених тарифів та державних соціальних нормативів. Зазначено, що для пільгових категорій громадян розмір пільгової знижки на оплату житлово-комунальних послуг, в межах встановлених соціальних нормативів, залишається незмінним, а змінюється лише механізм перерахування коштів за надані пільги у грошовій безготівковій формі. Вказано, що ОСОБА_1 з 01 січня 2020 року по 31 грудня 2020 року щомісячно нараховувалася пільга на управління багатоквартирним будинком у розмірі 104 гривні 48 копійок, яка загальною сумою, разом з сумами пільг, нарахованими за комунальні послуги, щомісяця перераховувалася до АТ «Ощадбанк». Перерахування коштів за надані пільги у грошовій безготівковій формі надавачам послуг проводиться через АТ «Ощадбанк», який на підставі отриманих реєстрів нарахованих сум платежів, які подають управителі, об`єднання, виконавці комунальних послуг, пільговикам, здійснюється щомісячно до 18 числа перерахування коштів загальними сумами з рахунка для виплати пільг на рахунки управителів, об`єднань, виконавців комунальних послуг з наданням реєстрів нарахованих сум платежів пільговикам, у яких зазначається інформація про перерахування коштів.

Так, з Довідки про розмір сум пільгових коштів, які були нараховані Правобережним управлінням соціального захисту населення по Чечелівському району та про суми пільгових коштів, які АТ «Ощадбанк» перерахував на рахунки постачальників комунальних послуг пільговика ОСОБА_1 вбачається, що за послугою «з управління багатоквартирним будинком, витрати на управління багатоквартирним будинком, у якому створено ОСББ»: за жовтень 2019 року нараховано - 299 гривень 31 копійка, списано з облікового запису порожньо, статус списання підтверджено; за грудень 2019 року нараховано - 299 гривень 31 копійка, списано з облікового запису порожньо, статус списання підтверджено; за січень 2020 року нараховано - 299 гривень 31 копійка, списано з облікового запису порожньо, статус списання підтверджено; за лютий 2020 року нараховано - 299 гривень 31 копійка, списано з облікового запису порожньо, статус списання підтверджено; за березень 2020 року нараховано - 299 гривень 31 копійка, списано з облікового запису 241 гривня 85 копійок, статус списання підтверджено; за квітень 2020 року нараховано - 299 гривень 31 копійка, списано з облікового запису порожньо, статус списання підтверджено; за травень 2020 року нараховано - 299 гривень 31 копійка, списано з облікового запису 22 гривні 85 копійок, статус списання підтверджено; за червень 2020 року нараховано - 299 гривень 31 копійка, списано з облікового запису 73 гривні 86 копійок, статус списання підтверджено; за липень2020 року нараховано - 299 гривень 31 копійка, списано з облікового запису порожньо, статус списання підтверджено; за серпень 2020 року нараховано - 299 гривень 31 копійка, списано з облікового запису 82 гривні 35 копійок, статус списання підтверджено; за листопад 2020 року нараховано - 299 гривень 31 копійка, списано з облікового запису 462 гривні 46 копійок, статус списання підтверджено; за грудень 2020 року нараховано - 299 гривень 31 копійка, списано з облікового запису порожньо, статус списання підтверджено; за січень 2021 року нараховано - 299 гривень 31 копійка, списано з облікового запису порожньо, статус списання підтверджено; за лютий 2021 року нараховано - 299 гривень 31 копійка, списано з облікового запису порожньо, статус списання підтверджено; за березень 2021 року нараховано - 299 гривень 31 копійка, списано з облікового запису порожньо, статус списання підтверджено; за квітень 2021 року нараховано - 299 гривень 31 копійка, списано з облікового запису порожньо, статус списання підтверджено; за травень 2021 року нараховано - 299 гривень 31 копійка, списано з облікового запису 171 гривня 75 копійок, статус списання підтверджено; за червень 2021 року нараховано - 299 гривень 31 копійка, списано з облікового запису порожньо, статус списання підтверджено; за липень 2021 року нараховано - 299 гривень 31 копійка, списано з облікового запису 50 гривень 91 копійка, статус списання підтверджено; за серпень 2021 року нараховано - 299 гривень 31 копійка, списано з облікового запису 269 гривень 80 копійок, статус списання підтверджено; за вересень 2021 року нараховано - 316 гривень 85 копійок, списано з облікового запису 166 гривень 75 копійок, статус списання підтверджено; за жовтень 2021 року нараховано - 316 гривень 85 копійок, списано з облікового запису порожньо, статус списання підтверджено; за листопад 2021 року нараховано - 246 гривень 05 копійок, списано з облікового запису порожньо, статус списання підтверджено; за грудень 2021 року нараховано - 316 гривень 85 копійок, списано з облікового запису порожньо, статус списання підтверджено; за лютий 2022 року нараховано - 316 гривень 85 копійок, списано з облікового запису 319 гривень 07 копійок, статус списання підтверджено; за березень 2022 року нараховано - 316 гривень 85 копійок, списано з облікового запису порожньо, статус списання підтверджено; за квітень 2022 року нараховано - 316 гривень 85 копійок, списано з облікового запису порожньо, статус списання підтверджено; за травень 2022 року нараховано - 316 гривень 85 копійок, списано з облікового запису порожньо, статус списання підтверджено.

З повідомлення про надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг пільговику ОСОБА_1 , який перебуває на обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги (номер картки НОМЕР_3 ) вбачається, що останній має пільгу у розмірі 50 %, з урахуванням якої останньому здійснено нарахування суми пільги, зокрема на управління багатоквартирним будинком у сумі: за жовтень 2019 року 104 гривні 48 копійок; за листопад 2019 року 104 гривні 48 копійок; за грудень 2019 року 104 гривні 48 копійок; за січень 2020 року 104 гривні 48 копійок; за лютий 2020 року 104 гривні 48 копійок; за березень 2020 року 104 гривні 48 копійок; за квітень 2020 року 104 гривні 48 копійок; за травень 2020 року 104 гривні 48 копійок; за червень 2020 року 104 гривні 48 копійок; за липень 2020 року 104 гривні 48 копійок; за серпень 2020 року 104 гривні 48 копійок; за вересень 2020 року 104 гривні 48 копійок; за жовтень 2020 року 104 гривні 48 копійок; за листопад 2020 року 104 гривні 48 копійок; за грудень 2020 року 104 гривні 48 копійок; за січень 2021 року 104 гривні 48 копійок; за лютий 2021 року 104 гривні 48 копійок; за березень 2021 року 104 гривні 48 копійок; за квітень 2021 року 104 гривні 48 копійок; за травень 2021 року 104 гривні 48 копійок; за червень 2021 року 104 гривні 48 копійок; за липень 2021 року 104 гривні 48 копійок; за серпень 2021 року 104 гривні 48 копійок; за вересень 2021 року 91 гривня 88 копійок; за жовтень 2021 року 91 гривня 88 копійок; за листопад 2021 року 91 гривня 88 копійок; за грудень 2021 року 91 гривня 88 копійок; за січень 2022 року 91 гривня 88 копійок; за лютий 2022 року 91 гривня 88 копійок; за березень 2022 року 91 гривня 88 копійок; за квітень 2022 року 91 гривня 88 копійок; за травень 2022 року 47 гривень 52 копійки.

При цьому, з матеріалів справи вбачається, що відповідачем на рахунок позивача за послуги з управління багатоквартирним будинком сплачено: за жовтень 2019 року 200 гривень; за листопад 2019 року 195 гривень; за грудень 2019 року 195 гривень; за січень 2020 року 195 гривень; за лютий 2020 року 195 гривень; за березень 2020 року 105 гривень; за квітень 2020 року 195 гривень; за травень 2020 року 195 гривень; за червень 2020 року 195 гривень; за липень 2020 року 195 гривень; за серпень 2020 року 195 гривень; за вересень 2020 року 195 гривень; за жовтень 2020 року 195 гривень; за листопад 2020 року 195 гривень; за грудень 2020 року 195 гривень; за січень 2021 року 195 гривень; за лютий 2021 року 195 гривень; за березень 2021 року 195 гривень; за квітень 2021 року 195 гривень; за травень 2021 року 195 гривень; за червень 2021 року 195 гривень; за липень 2021 року 195 гривень; за серпень 2021 року 195 гривень; за вересень 2021 року 195 гривень; за жовтень 2021 року 195 гривень; за листопад 2021 року 195 гривень; за грудень 2021 року 195 гривень; за січень 2022 року 195 гривень; за лютий 2022 року 195 гривень; за березень 2022 року 195 гривень; за квітень 2022 року 195 гривень; за травень 2022 року 195 гривень; за червень 2022 року 195 гривень; за липень 2022 року 195 гривень та 25 гривень 78 копійок; за серпень 2022 року 189 гривень 57 копійок.

Встановлено, що 06 вересня 2022 року позивачем на адресу відповідача направлено претензію з вимогою погасити заборгованість, відповідно до зведеної відомості.

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Робоча 65», суд першої інстанції виходив з їх недоведеності.

Колегія суддів в повній мірі не може погодитись з таким висновком суду першої інстанції, виходячи з наступного

Приписами п. 1 ч. 2 ст. 11 ЦК України визначено, що підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 14 ЦК України, цивільні обов`язки виконуються у межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства. Особа не може бути примушена до дій, вчинення яких не є обов`язковим для неї.

Згідно ст. 509 ЦК України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу. Зобов`язання має ґрунтуватися на засадах добросовісності, розумності та справедливості.

Відповідно до ст. 526 ЦК України, зобов`язання має виконуватися належним чином, відповідно до умов договору та вимог ЦК України, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Статтею 610 ЦК України передбачено, що порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Приписами ч. 1 ст. 612 ЦК України визначено, що боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором.

Нормами ст. 319 ЦК України визначено, що власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд та має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону. При здійсненні своїх прав та виконанні обов`язків власник зобов`язаний додержуватися моральних засад суспільства. Усім власникам забезпечуються рівні умови здійснення своїх прав.

Згідно ч. 1 ст. 5 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», спільне майно багатоквартирного будинку є спільною сумісною власністю співвласників.

Відповідно до ст. 7 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» визначено обов`язки співвласників багатоквартирного будинку, зокрема: забезпечувати належне утримання та належний санітарний, протипожежний і технічний стан спільного майна багатоквартирного будинку; забезпечувати технічне обслуговування та у разі необхідності проведення поточного і капітального ремонту спільного майна багатоквартирного будинку; використовувати спільне майно багатоквартирного будинку за призначенням; додержуватися вимог правил утримання багатоквартирного будинку і прибудинкової території, правил пожежної безпеки, санітарних норм; виконувати рішення зборів співвласників; забезпечувати додержання вимог житлового і містобудівного законодавства щодо проведення реконструкції, реставрації, поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення приміщень або їх частин; відшкодовувати збитки, завдані майну інших співвласників та спільному майну багатоквартирного будинку; додержуватися чистоти в місцях загального користування і тиші згідно з вимогами законодавства; забезпечувати поточний огляд і періодичне обстеження прийнятого в експлуатацію в установленому законодавством порядку багатоквартирного будинку протягом усього життєвого циклу будинку та нести відповідальність за неналежну експлуатацію згідно із законом; своєчасно сплачувати за спожиті житлово-комунальні послуги.

Аналогічні обов`язки співвласників визначені ст. 15 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку».

Відповідно до вимог ч. 2 ст. 7 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», кожний співвласник несе зобов`язання щодо належного утримання, експлуатації, реконструкції, реставрації, поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення спільного майна багатоквартирного будинку пропорційно до його частки співвласника.

Згідно ч. 2 ст. 12 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», витрати на управління багатоквартирним будинком розподіляються між співвласниками пропорційно до їхніх часток співвласника, якщо рішенням зборів співвласників або законодавством не передбачено іншого порядку розподілу витрат.

Вимогами ст. 15 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку», з-поміж іншого, встановлено, що співвласник зобов`язаний своєчасно і в повному обсязі сплачувати належні внески і платежі.

Аналогічна норма міститься і в ст. 7 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку».

Згідно ст. 17 Конституції України держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей.

Конституційний Суд України неодноразово розглядав питання, пов`язані з реалізацією права на соціальний захист, і сформулював правову позицію, згідно з якою Конституція України виокремлює певні категорії громадян України, що потребують додаткових гарантій соціального захисту з боку держави. До них, зокрема, належать громадяни, які відповідно до статті 17 Конституції України перебувають на службі у військових формуваннях та правоохоронних органах держави, забезпечуючи суверенітет і територіальну цілісність України, її економічну та інформаційну безпеку, а саме - у Збройних Силах України, органах Служби безпеки України, міліції, прокуратури, охорони державного кордону України, податкової міліції, Управління державної охорони України, державної пожежної охорони, Державного департаменту України з питань виконання покарань тощо (див. рішення Конституційного Суду України від 6 липня 1999 року № 8-рп/99 та від 20 березня 2002 року № 5-рп/2002).

Відповідно до ч. 2 ст. 1 Закону України «Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист» державна політика стосовно ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції, ветеранів податкової міліції, ветеранів державної пожежної охорони, ветеранів Державної кримінально-виконавчої служби України, ветеранів служби цивільного захисту, ветеранів Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України здійснюється в рамках обов`язкових цільових державних і місцевих програм соціального захисту ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції, ветеранів податкової міліції, ветеранів державної пожежної охорони, ветеранів Державної кримінально-виконавчої служби України, ветеранів служби цивільного захисту, ветеранів Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, спрямованих на забезпечення реалізації гарантій та пільг, встановлених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами для ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції, ветеранів податкової міліції, ветеранів державної пожежної охорони, ветеранів Державної кримінально-виконавчої служби України, ветеранів служби цивільного захисту, ветеранів Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України та членів їх сімей.

Згідно п. 6 ч. 1 ст. 6 Закону України «Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист» ветеранам військової служби, ветеранам органів внутрішніх справ, ветеранам Національної поліції, ветеранам податкової міліції, ветеранам державної пожежної охорони, ветеранам Державної кримінально-виконавчої служби України, ветеранам служби цивільного захисту, ветеранам Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України надаються такі пільги, зокрема, 50-відсоткова знижка плати за користування житлом (квартирної плати) та плати за комунальні послуги (водопостачання, газ, електрична, теплова енергія та інші послуги), користування квартирним телефоном ветеранами військової служби, ветеранами органів внутрішніх справ, ветеранами Національної поліції, ветеранами податкової міліції, ветеранами державної пожежної охорони, ветеранами Державної кримінально-виконавчої служби України, ветеранами служби цивільного захисту, ветеранами Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України і членами їх сімей, які проживають разом з ними, в жилих будинках усіх форм власності в межах норм, передбачених законодавством, або 50-відсоткова знижка вартості палива, в тому числі рідкого, в межах норм, встановлених для продажу населенню для осіб, які проживають у будинках, що не мають центрального опалення.

Стаття 9 Закону України «Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист» передбачає, що витрати, пов`язані з реалізацією цього Закону, здійснюються за рахунок коштів державного бюджету, коштів, які враховуються при визначенні міжбюджетних трансфертів, та інших джерел, не заборонених законодавством.

Відповідно до ст. 67 ЖК України, плата за комунальні послуги (водопостачання, газ, електрична, теплова енергія та інші послуги) береться крім квартирної плати за затвердженими в установленому порядку тарифами.

Згідно ст. 162 ЖК України, плата за користування жилим приміщенням в будинку (квартирі), що належить громадянинові на праві приватної власності, встановлюється угодою сторін. Плата за комунальні послуги береться крім квартирної плати за затвердженими в установленому порядку тарифами. Строки внесення квартирної плати і плати за комунальні послуги визначаються угодою сторін. Наймач зобов`язаний своєчасно вносити квартирну плату і плату за комунальні послуги.

Відповідно до положень Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку ОСББ створюється власниками квартир для забезпечення та захисту прав його членів, дотримання їхніх обов`язків, належного утримання та використання, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати усіх платежів. Основні засади організаційних, господарських відносин, що виникають у сфері надання та споживання житлово-комунальних послуг між їхніми виробниками, виконавцями і споживачами, визначаються Законом України «Про житлово-комунальні послуги»(зі змінами та доповненнями) та Законом України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку».

Механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті Мінсоцполітики для виплати пільг і житлових субсидій громадянам на оплату житлово-комунальних послуг у грошовій формі, та механізм надання громадянам у грошовій формі таких пільг: на оплату внесків за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку, а також житлово-комунальних послуг, а саме: - житлових послуг - послуг з управління багатоквартирним будинком; - комунальних послуг - послуг з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами; на оплату внесків за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку, а також витрат на управління багатоквартирним будинком, в якому створено об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельний (житловий) кооператив (далі - об`єднання), а саме: - витрат на утримання спільного майна багатоквартирного будинку, зокрема прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, виконання санітарно-технічних робіт; обслуговування внутрішньо-будинкових систем (крім обслуговування внутрішньобудинкових систем, що використовуються для надання відповідної комунальної послуги у разі укладення індивідуальних договорів про надання такої послуги, відповідно до яких обслуговування таких систем здійснюється виконавцем), утримання ліфтів; - витрат на оплату комунальних послуг стосовно спільного майна багатоквартирного будинку; - витрат на поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку; на оплату витрат на комунальні послуги у будинку, в якому створене об`єднання визначає Порядок надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг у грошовій формі, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17.04.2019 року № 373 «Деякі питання надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг у грошовій формі» (із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 14.08.2019 року № 807.

Згідно із Порядком змінився механізм надання та розрахунку громадянам пільг на оплату житлово-комунальних послуг, внесків за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку води та теплової енергії, витрат з управління багатоквартирним будинком (для громадян, що проживають у будинках, де створено об`єднання співвласників багатоквартирних будинків, житлово-будівельні (житлові) кооперативи (далі - об`єднання).

Зокрема, за вимогами Порядку структурні підрозділи з питань соціального захисту населення на підставі даних Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги, та інформації, отриманої відповідно до п. 5 цього Порядку, розраховують щомісяця до 20 числа суму пільги, виходячи з розміру знижки, на яку пільговик має право згідно із законом, кількості членів сім`ї, які мають таке право відповідно до законодавчих актів, зазначених у п. 3 цього Порядку, та визначені ст. 51 Бюджетного кодексу України, та з урахуванням встановлених цін/тарифів (внесків) і державних соціальних нормативів у сфері житлово-комунального обслуговування (п. 4 Порядку).

Таким чином, за новим механізмом пільги на оплату житлово-комунальних послуг, на оплату внесків за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку води та теплової енергії, на відшкодування витрат з управління багатоквартирним будинком, розраховуються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення, а не управителями багатоквартирних будинків, виконавцями комунальних послуг, об`єднаннями.

Відповідно до вимог Порядку виплата розрахованої суми пільги здійснюється за двома механізмами:

- у грошовій безготівковій формі - шляхом перерахування коштів на рахунок Мінсоцполітики в АТ «Ощадбанк» на підставі укладеного між Мінсоцполітики та АТ «Ощадбанк» договору з подальшим переказом коштів на рахунки управителів, об`єднань (крім витрат на управління багатоквартирним будинком), виконавців комунальних послуг. Перерахування коштів з рахунка для виплати пільг на рахунки управителів, об`єднань, виконавців комунальних послуг здійснюється АТ «Ощадбанк» в послідовності, визначеній пунктом 12 Порядку;

- у грошовій готівковій формі - шляхом перерахування структурним підрозділом з питань соціального захисту населення коштів на рахунок пільговика, відкритий в установі уповноваженого банку, або через виплатні об`єкти АТ «Укрпошта».

Пунктом 7 Порядку передбачено, що пільговики, яким надається пільга у грошовій формі, зобов`язані сплачувати щомісяця вартість фактично спожитої послуги з урахуванням суми пільги, перерахованої АТ «Ощадбанк» управителям, об`єднанням, виконавцям комунальних послуг або виплаченої таким пільговикам готівкою.

Отже, при наданні пільг у грошовій формі (готівковій чи безготівковій формі) управителі, виконавці комунальних послуг нараховують повну плату за спожиті житлово-комунальні послуги, внески за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку (за їх наявності) - без урахування розміру пільг.

Аналогічний підхід стосується і об`єднань в частині витрат на управління багатоквартирним будинком.

У разі отримання від управителів, об`єднань, виконавців комунальних послуг інформації про наявність простроченої понад місяць (на дату надання такої інформації) заборгованості з оплати послуг (внесків/платежів), сума якої перевищує 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, у пільговиків, які отримують пільгу у готівковій формі, виплата пільги з наступного опалювального (неопалювального) сезону здійснюється у грошовій безготівковій формі (п. 7 Порядку).

Враховуючи вищенаведене, у зв`язку із запровадженням механізму надання пільг у грошовій формі:

- підприємства, що надають житлово-комунальні послуги, здійснюють повне нарахування пільговикам за спожиті житлово-комунальні послуги, а також внески за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку (за їх наявності) у платіжних документах (без відображення розміру пільги), починаючи з листопада 2019 року (за жовтень);

- внески на управління багатоквартирним будинком (на утримання будинку і прибудинкової території), на оплату комунальних послуг у будинках, де створено об`єднання, виставляються до оплати пільговикам у розмірі, затвердженому загальними зборами обладнання - без відображення розміру пільги.

Колегією суддів встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги, як ветеран органів внутрішніх справ, та має право на пільги передбачені п. 6 ст. 6 ЗУ «Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист». Пільга нараховується в безготівковій формі.

Отже, виплата пільг позивачу у грошовій безготівковій формі відповідно до положень Порядку передбачає, що останній грошових коштів ні готівкою, ні на власний рахунок (картку) не отримує. Натомість, Мінсоцполітики переказує останні на свій власний рахунок в АТ «Ощадбанк» суми належних йому пільг. А далі, виконавці комунальних послуг, ЖБК і ОСББ, які уклали з АТ «Ощадбанк» відповідні договори, подають банку реєстри нарахованих сум платежів пільговикам (реєстри пільговиків разом з даними про облікові записи пільговиків, нараховані суми за спожиті послуги у попередньому місяці та загальні суми до сплати, що включають заборгованість (переплату) за попередні періоди окремо за кожним видом послуги, крім витрат на управління багатоквартирним будинком).

На підставі отриманих реєстрів АТ «Ощадбанк» виплачує виконавцям, ЖБК і ОСББ заявлені ними суми (в межах наявних коштів на рахунку Мінсоцполітики), у такій черговості: постачання теплової енергії, постачання та розподіл природного газу або постачання та розподіл електричної енергії за наявності відповідного виду індивідуального опалення, постачання гарячої води, централізоване водопостачання, централізоване водовідведення, постачання та розподіл електричної енергії, постачання та розподіл природного газу, поводження з побутовими відходами, послуги з управління багатоквартирним будинком, внески за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку.

Пільговик може визначити іншу послідовність перерахування коштів за послуги (витрати) шляхом подання відповідної заяви структурному підрозділу з питань соціального захисту населення.

У разі коли в реєстрах нарахованих сум платежів пільговикам не містяться дані про обліковий запис пільговика або відповідний обліковий запис пільговика відсутній в автоматизованих системах АТ «Ощадбанк», банк не здійснює переказ коштів управителям, об`єднанням, виконавцям комунальних послуг (п. 12 Порядку).

В той же час, згідно положень вказаного пункту вбачається, що безготівкова форма виплати пільг взагалі не застосовується до витрат на управління (у т.ч. внесків на утримання) багатоквартирним будинком в ОСББ, оскільки витрати на управління в ОСББ відсутні в переліку-послідовності виплат АТ «Ощадбанк», адже, до переліку входять лише послуги з управління багатоквартирним будинком.

Разом з тим, послуги з управління багатоквартирним будинком та здійснення управління є різними поняттями.

Так, господарче забезпечення діяльності об`єднання може здійснюватися власними силами об`єднання (шляхом самозабезпечення) або шляхом залучення на договірних засадах суб`єктів господарювання.

Враховуючи вимоги Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», співвласники багатоквартирного будинку, у тому числі ті у будинках, яких створено ОСББ/ЖБК, здійснюють витрати на управління багатоквартирним будинком.

Перейменування внесків з «утримання будинку та прибудинкової території» на внески з «управління багатоквартирним будинком» не тягне за собою вимог щодо внесення змін до статутних документів чи зміни виду економічної діяльності (КВЕД), а також обов`язку надання ОСББ чи ЖБК послуги з управління багатоквартирним будинком.

Послуга з управління багатоквартирним будинком - це результат господарської діяльності суб`єктів господарювання, спрямованої на забезпечення належних умов проживання і задоволення господарсько-побутових потреб мешканців будинку шляхом утримання і ремонту спільного майна багатоквартирного будинку та його прибудинкової території відповідно до умов договору (ст. 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги»), а управителем багатоквартирного будинку є фізична особа - підприємець або юридична особа - суб`єкт підприємницької діяльності, яка за договором із співвласниками забезпечує належне утримання та ремонт спільного майна багатоквартирного будинку і прибудинкової території та належні умови проживання і задоволення господарсько-побутових потреб (ст. 1 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку).

З матеріалів справи вбачається, що відповідачу було нараховано пільгу на всі отримані ним житлово-комунальні послуги.

При цьому, ним не надано доказів, яким чином була розподілена отримана пільга між надавачами житлово-комунальних послуг, і який залишок коштів пільги у нього залишався для розрахунку з ОСББ.

Враховуючи вищенаведене, колегія суддів приходить до висновку, що заборгованість по сплаті внесків на утримання будинку та прибудинкової території, підлягає стягненню з відповідача на користь позивача.

При цьому, колегія суддів зауважує, що Порядок не передбачає обов`язку укладання договору ОСББ з АТ «Ощадбанк», якщо ОСББ від пільговиків отримує лише внески на утримання будинку і прибудинкової території, що має місце у даному спорі.

Крім того, заявлена сума заборгованості відповідачем ні в суді першої інстанції, ні в апеляційній інстанції не спростована, у зв`язку з чим колегія суддів приходить до висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог.

Більш того, рішенням Красногвардійського районного суду м. Дніпропетровська від 10 квітня 2023 року, яке залишене в силі постановою Дніпровського апеляційного суду від 04 жовтня 2023 року, встановлено, безпідставність тверджень ОСОБА_1 про те, що він не зобов`язаний сплачувати вартість послуги у повному 100 відсотковому розмірі, тобто без надання йому законодавчої пільги. Крім того, вказаними рішення встановлено, що ОСОБА_1 було нараховано пільгу на всі отримані ним житлово-комунальні послуги, тоді як останнім не подано доказів, яким чином була розподілена отримана пільга між надавачами житлово-комунальних послуг, і який залишок коштів пільги у нього залишався для розрахунку з ОСББ.

На вказане суд першої інстанції уваги не звернув, в зв`язку із чим дійшов передчасного висновку про відмову у задоволенні позову.

Оскаржуване рішення як таке, що суперечить нормам матеріального та процесуального права підлягає скасуванню з ухваленням нового судового рішення про задоволення позовних вимог.

Відповідно до ч. 1, 7 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Якщо інше не передбачено законом, у разі залишення позову без задоволення, закриття провадження у справі або залишення без розгляду позову позивача, звільненого від сплати судових витрат, судові витрати, понесені відповідачем, компенсуються за рахунок держави у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Оскільки відповідач звільнений від сплати судового збору, а позовні вимоги та апеляційна скарга задоволені в повному обсязі, судові витрати по справі підлягають відшкодуванню за рахунок держави.

Керуючись ст.ст. 259, 367, 374, 376 ЦПК України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Об`єднанняспіввласників багатоквартирногобудинку «Робоча65» задовольнити.

Рішення Красногвардійського районного суду м. Дніпропетровська від 26 вересня 2023 року скасувати.

Позовні вимоги Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Робоча 65» до ОСОБА_1 про стягнення заборгованості задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Робоча 65» суму заборгованості із внеску на утримання будинку та прибудинкової території в сумі 2 271,25 грн..

Судові витрати віднести за рахунок держави.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів у випадках передбачених пунктом 2 частини 3 статті 389 ЦПК України.

Головуючий суддя М.О. Макаров

Судді А.П. Барильська

Е.Л. Демченко

СудДніпровський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення14.03.2024
Оприлюднено15.03.2024
Номер документу117643693
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них надання послуг

Судовий реєстр по справі —204/10899/22

Ухвала від 03.12.2024

Цивільне

Красногвардійський районний суд м.Дніпропетровська

Приваліхіна А. І.

Ухвала від 31.07.2024

Цивільне

Красногвардійський районний суд м.Дніпропетровська

Приваліхіна А. І.

Повістка від 10.05.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Макаров М. О.

Ухвала від 18.04.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Макаров М. О.

Ухвала від 04.04.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Грушицький Андрій Ігорович

Постанова від 14.03.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Макаров М. О.

Ухвала від 26.01.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Макаров М. О.

Ухвала від 26.01.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Макаров М. О.

Ухвала від 03.01.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Макаров М. О.

Рішення від 26.09.2023

Цивільне

Красногвардійський районний суд м.Дніпропетровська

Приваліхіна А. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні