СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 березня 2024 року м. Харків Справа № 917/1264/23
Східний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючий суддя Шевель О.В., суддя Крестьянінов О.О., суддя Пуль О.А.
за участю секретаря судового засідання Бессонової О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Східного апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Кременчуцького закладу дошкільної освіти (ясла-садок) № 5 Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області вх. №2860 П на рішення Господарського суду Полтавської області від 07.12.2023, ухвалене суддею Пушком І.І. у приміщенні Господарського суду Полтавської області 07.12.2023 (повне рішення складено та підписано 07.12.2023) у справі № 917/1264/23
за позовною заявою Кременчуцького закладу дошкільної освіти (ясла-садок) № 5 Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, м. Кременчук Полтавської області,
до Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства Полтаватеплоенерго, м. Полтава,
про зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Кременчуцький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) № 5 Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області звернувся до Господарського суду Полтавської області із позовом про зобов`язання Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства Полтаватеплоенерго здійснити перерахунок вартості наданих послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води Кременчуцькому закладу дошкільної освіти (ясла-садок) № 5 Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області стосовно приміщення за адресою: вул. Халаменюка Олександра, буд. 10-А, м. Кременчук, Полтавська область, 39600 за період з початку опалювального періоду 2022-2023, а саме з 01.11.2022 і до дня ухвалення відповідного рішення суду, відповідно до рівня цін (тарифів) за послуги постачання тепла, що застосовувались до позивача станом на 24.02.2022.
Рішенням Господарського суду Полтавської області від 07.12.2023 у позові відмовлено повністю.
В обґрунтування рішення місцевий господарський суд зазначив наступне: відповідно до норм чинного законодавства, якими врегульовано діяльність відповідача, він не має права самостійно встановлювати тарифи на постачання теплової енергії споживачам, в тому числі - позивачу, а отже і не може самостійно їх змінити; в п. 3.1 Договорів про закупівлю теплової енергії в гарячій воді № 7114/2022 від 20.12.2022 та № 7114/2023 від 25.01.2023, сторони погодили, що сума цих договорів є орієнтовною і буде визначатися виходячи з тарифів, які встановлюються уповноваженими органами для Учасника (тобто відповідача), та фактичного обсягу спожитої Замовником товарної продукції, застосування при обрахунку вартості теплової енергії, яка поставляється за вказаними вище Договорами позивачу, будь-яких інших тарифів, окрім тих, які були встановлені уповноваженими органами для ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго", умовами зазначених Договорів не передбачено, також в абзаці третьому п. 3.1 Договорів сторони погодили, що у разі зміни регульованих цін (тарифів) на теплову енергію, яка постачається на підставі Договору в порядку, передбаченому чинним законодавством України, ціна на такий товар може бути змінена шляхом укладання додаткової угоди, яка підписується уповноваженими представниками Сторін та скріплюється їх печатками і є невід`ємною частиною Договору, однак в матеріалах справи відсутні докази укладення додаткових угод до Договорів про закупівлю теплової енергії в гарячій воді стосовно змін їх умов, викладених в п. 3.1 вказаних Договорів, якими передбачено застосування саме тих тарифів, які були встановлені уповноваженими органами для Учасника (відповідача); рішенням пленарного засідання двадцять другої сесії Полтавської обласної ради сьомого скликання Про надання дозволу на встановленні двоставкових тарифів на теплову енергію та підтвердження приєднаного теплового навантаження для всіх категорій споживачів ПОКВПТГ Полтаватеплоенерго від 19.10.2018 № 917 відповідачу було надано дозвіл на встановлення двоставкових тарифів на теплову енергію та підтвердження приєднаного теплового навантаження для всіх категорій споживачів ПОКВПТГ Полтаватеплоенерго. Господарський суд визнав необґрунтованими доводи позивача стосовно необхідності отримання згоди органу місцевого самоврядування для встановлення двоставкового тарифу, зазначивши, що ПОКВПТГ Полтаватеплоенерго є ліцензіатом Полтавської обласної державної адміністрації, а тому постанова НКРЕКП № 1174 від 25.06.2019, на яку посилався позивач, не підлягає застосуванню до спірних правовідносин; визначення правомірності рішень Полтавської обласної ради від 19.10.2018 № 917 та від 30.09.2022 № 477 не відноситься до юрисдикції господарських судів згідно ст. 20 ГПК України, та не є предметом розгляду даної справи. Стосовно посилання позивача на те, що відповідачем при нарахуванні вартості спожитої позивачем теплової енергії порушено вимоги Закону №2479-IX, який набрав чинності 19.08.2022, господарський суд вказав, що цей закон не містить норми, яка б зобов`язувала постачальника теплової енергії здійснювати постачання споживачам за тарифами, які були встановлені для іншого постачальника уповноваженими органами станом на 24.02.2022. Також суд першої інстанції дійшов висновку, що у відповідача відсутні підстави для постачання позивачу теплової енергії на умовах договорів про закупівлю теплової енергії в гарячій воді № 7114/2022 від 20.12.2022 та №7114/2023 від 25.01.2023 за тарифами, які були встановлені для іншого суб`єкта господарювання - ТОВ Кременчуцька ТЕЦ, і так само відсутні підстави для постачання теплової енергії за тарифами, які відрізняються від тих, що були встановлені саме для ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго" Полтавською обласною радою.
Позивач у межах встановленого законом строку через систему Електронний суд надіслав до Східного апеляційного господарського суду апеляційну скаргу, в якій просить: скасувати рішення Господарського суду Полтавської області від 07.12.2023 у справі №917/1264/23 повністю та ухвалити нове рішення, яким задовольнити в повному обсязі позовні вимоги Кременчуцького закладу дошкільної освіти (ясла-садок) № 5 Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області; стягнути з відповідача судові витрати.
В обґрунтування вимог скарги заявник наводить наступні доводи: згідно зі ст. 1 Закону України «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування» (Закон № 2479), який набрав чинності 19.08.2022, запроваджено мораторій на підвищення цін (тарифів) у сфері теплопостачання, зокрема, передбачено, що протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, забороняється підвищення для всіх категорій споживачів тарифів на теплову енергію (її виробництво, транспортування та постачання) і послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, дана редакція ст. 1 Закону № 2479 діяла до 27.07.2023; на думку позивача, суд першої інстанції у рішенні неправильно витлумачив норму ст. 1 Закону № 2479 та зробив помилковий висновок про те, що вказана норма адресована суб`єктам, які наділені відповідними владними повноваженнями стосовно прийняття таких тарифів або внесення змін до них шляхом підвищення, оскільки, по-перше, у ст. 1 Закону № 2479 не визначено орган, якому адресована така заборона, по-друге, статтею 2 Закону № 2479 передбачено, що суб`єктам господарювання, що здійснюють виробництво та/або транспортування, та/або постачання теплової енергії і надають послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, щодо яких запроваджено мораторій згідно з частиною першою статті 1 цього Закону, компенсується заборгованість з різниці в тарифах на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії, на теплову енергію, послуги з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, що підлягає врегулюванню на умовах та в порядку, визначених Законом України "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення". Із посиланням на норми Закону № 2479 щодо заборони підвищення тарифу на теплову енергію, позивач наполягає на тому, що відповідач зобов`язаний був здійснити перерахунок вартості теплової енергії відповідно до рівня цін (тарифів), що застосовувались до позивача станом на 24.02.2022. Позивач зазначає, що суд під час ухвалення рішення не звернув увагу на лист Департаменту економіки систем життєзабезпечення Міністерства розвитку громад та територій України від 30.12.2022 за № 7/10.2/14445-22, в якому зазначено, що Департамент вважає за доцільне розглянути питання щодо встановлення окремих груп тарифів, що застосовуватимуться до споживачів відповідних територіальних громад на тому ж рівні, що діяв для цих споживачів у відповідних територіальних громадах станом на 24.02.2022. Також апелянт стверджує, що відповідачем не був дотриманий порядок подачі до Кременчуцької міської територіальної громади документів про встановлення тарифів (в тому числі щодо запровадження двоставкового тарифу на теплопостачання) на теплову енергію, чим порушений порядок обов`язкового оприлюднення інформації щодо запровадження нових тарифів в Кременчуцькій міській територіальній громаді, а також ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго" на ініціювало перед Полтавською обласною радою щодо прийняття рішення на черговому засіданні сесії про встановлення тарифів з постачання теплової енергії та постачання гарячої води споживачам м. Кременчука, а тому жодним чином не врегульоване питання щодо формування та застосування одноставкового чи двоставкового тарифу з постачання теплової енергії і постачання гарячої води мешканцям міста.
Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 29.12.2023 апеляційну скаргу було залишено без руху з підстав невиконання заявником вимог п.2 ч.3 ст.258 ГПК України щодо надання доказів сплати судового збору за подання апеляційної скарги. Ухвалою від цієї ж дати витребувано у суду першої інстанції матеріали даної справи, які надійшли до Східного апеляційного господарського суду 08.01.2024.
Після усунення апелянтом недоліків скарги, ухвалою суду від 10.01.2024 (колегія суддів у складі: головуючий суддя Шевель О.В., суддя Крестьянінов О.О., суддя Фоміна В.О.) відкрито апеляційне провадження за вказаною апеляційною скаргою, повідомлено учасників справи, що розгляд апеляційної скарги відбудеться "20" лютого 2024 р. о 10:30 годині у приміщенні Східного апеляційного господарського суду за адресою: 61058, місто Харків, проспект Незалежності, 13, 1-й поверх, в залі засідань №104. Встановлено учасникам справи строк до 15.02.2024 для подання відзиву на апеляційну скаргу, а також для подання заяв, клопотань тощо.
01.02.2024 позивач через систему "Електронний суд" надав клопотання, в якому просить розглядати справу без участі його представника, а також зазначає про підтримання вимог апеляційної скарги у повному обсязі.
07.02.2024 відповідач через систему "Електронний суд" подав заяву, в якій просить забезпечити проведення судового засідання 20.02.2024 у справі №917/1264/23 у режимі відеоконференції поза межами Східного апеляційного господарського суду за участю представника відповідача адвоката Данілової Наталії Ніківни з використанням власних технічних засобів. Ухвалою суду від 12.02.2024 вказану заяву було задоволено.
09.02.2024, тобто в межах установленого судом строку, відповідач через систему "Електронний суд" надав відзив на апеляційну скаргу, в якому, посилаючись на безпідставність доводів апелянта, просить залишити оскаржуване рішення без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.
У відзиві відповідач зазначає, що Закон України від 29.07.2022 №2479-IX "Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування" не містить норми, яка б зобов`язувала третю особу здійснювати постачання теплової енергії споживачам за тарифами, які були встановлені для іншого постачальника іншими уповноваженими органами станом на 24.02.2022; ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго" зобов`язано здійснювати постачання теплової енергії споживачам за тарифами, що встановлені Полтавською обласною радою, на недискримінаційних умовах, тобто застосовувати встановлений двоставковий тариф на послугу з постачання теплової енергії для всіх споживачів підприємства, в т.ч. споживачів міста Кременчука. Посилання апелянта на Рішення Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради від 13.01.2023 № 86, яким внесенні зміни до рішення № 1508 від 20.10.2022, в частині зобов`язання ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго" застосовувати до споживачів у м. Кременчуці тарифи на послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, розмір яких не перевищує рівень тарифів, що застосовувалися до цих споживачів станом на 24.02.2022, відповідач не вважає обґрунтованими, оскільки у Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради відсутні повноваження щодо регулювання діяльності ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго" на встановлення відповідних тарифів; рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 03.10.2023 у справі №440/4765/23 частково задоволено позов Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства "Полтаватеплоенерго" до Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області про визнання протиправним та скасування рішення від 13.01.2023 № 86, №1508 від 20.10.2022; щодо листа Департаменту економіки систем життєзабезпечення Міністерства розвитку громад та територій України від 30.12.2022 за № 7/10.2/14445-22, відповідач вказує на те, що цей лист має рекомендаційний характер. Також відповідач зазначає, що взаємовідносини між сторонами врегульовано договором про закупівлю теплової енергії в гарячій воді за № 7114/2022 від 20.12.2022 та №7114/2023 від 25.01.2023, договорами передбачено, що сума Договорів є орієнтовною і буде визначатися виходячи з тарифів, які встановлюються уповноваженим органами для Учасника, крім того, умовами договорів передбачені тарифи, що застосовуються у розрахунках між сторонами договору, розмір яких відповідає розміру тарифів, встановлених рішенням №477 ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго" для категорії споживачів "Бюджетні установи".
19.02.2024 відповідач через систему "Електронний суд" надав клопотання про поновлення строків подання доказів у справі, до якого додано копію скороченого рішення, а саме, постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 13.02.2024 у справі №440/6193/23, якою залишено без змін рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 27.09.2023 у вказаній справі. Відповідач зазначає, що ця постанова, яку прийнято 13.02.2024, тобто вже після закінчення встановленого судом строку на подання відзиву на апеляційну скаргу, додатково підтверджує обґрунтованість викладених у відзиві посилань відповідача на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 27.09.2023 у справі №440/6193/23, яким відмовлено в задоволенні позовних вимог Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області до Полтавської обласної ради, третя особа - ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго", про визнання протиправними та нечинним рішення Полтавської обласної ради № 477 від 30.09.2023 "Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються Полтавським обласним комунальним виробничим підприємством теплового господарства "Полтаватеплоенерго", категорія споживачів "бюджетні організації".
У судовому засіданні 20.02.2024 представник відповідача (у режимі відеоконференції) звернувся з усним клопотанням про відкладення розгляду справи для надання до матеріалів справи доказу (із мотивованим письмовим клопотанням про прийняття судом апеляційної інстанції такого доказу), а саме, договору на відпуск теплової енергії в гарячій воді від 01.11.2022 №7114, про застосування умов якого до спірних правовідносин зазначено у п.4.5 договорів №7114/2022 від 20.12.2022 та №7114/2023 від 25.01.2023, що наявні в матеріалах справи.
Ухвалою суду від 20.02.2024 вказане клопотання було задоволено, розгляд справи відкладено на 11.03.2024 о 10:00 год. Іншою ухвалою від вказаної дати задоволено заяву відповідача про проведення судового засідання 11.03.2024 у режимі відеоконференції поза межами Східного апеляційного господарського суду за участю представника відповідача адвоката Данілової Наталії Ніківни з використанням власних технічних засобів.
24.02.2024 відповідач через систему "Електронний суд" подав клопотання про долучення до матеріалів справи копії Договору на відпуск теплової енергії у вигляді гарячої води №7114 від 01.11.2022, на умови якого містяться посилання в Договорах про закупівлю теплової енергії в гарячій воді за № 7114/2022 від 20.12.2022 та №7114/2023 від 25.01.2023. В обґрунтування неможливості подання зазначеного доказу до суду першої інстанції заявник зазначає, що ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго" не мало підстав вважати, що позивач, всупереч ухвалі господарського суду Полтавської області у справі № 917/1264/23 від 14.07.2023, не виконає в повному обсязі вимоги суду, а саме не надасть до суду першої інстанції усі укладені Договори за спірний період, зокрема, копію договору на відпуск теплової енергії у вигляді гарячої води №7114 від 01.11.2022 разом з доповненням до позовної заяви, хоча цей Договір є доказом наявності договірних відносин між сторонами саме з 01.11.2022.
08.03.2024 у зв`язку з відпусткою судді Фоміної В.О. було здійснено повторний автоматизований розподіл даної справи, за результатами якого визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя Шевель О.В., суддя Крестьянінов О.О., суддя Пуль О.А.
У судовому засіданні 11.03.2024 представник відповідача в режимі відеоконференції підтримав викладену ним письмово правову позицію.
Розглянувши клопотання відповідача про поновлення строків подання доказів, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до ч.3 ст.269 ГПК України, докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього.
Постанова Другого апеляційного адміністративного суду від 13.02.2024 у справі №440/6193/23, надана відповідачем до суду апеляційної інстанції 19.02.2024, не містить будь-яких нових даних про обставини, що мають значення для вирішення спору, натомість, як зазначає відповідач, вказана постанова додатково підтверджує обґрунтованість викладених у відзиві посилань відповідача на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 27.09.2023 у справі №440/6193/23. Окрім того, ця постанова знаходиться у відкритому доступі, в Єдиному державному реєстрі судових рішень, тому не є новим доказом у справі.
Щодо Договору на відпуск теплової енергії у вигляді гарячої води №7114 від 01.11.2022 як було встановлено вище, в Договорах про закупівлю теплової енергії в гарячій воді за №7114/2022 від 20.12.2022 та №7114/2023 від 25.01.2023, які були надані позивачем до суду першої інстанції, містяться посилання на вказаний договір №7114 від 01.11.2022. Окрім того, в наданих позивачеві рахунках на оплату, копії яких додано до позовної заяви (т.1, а.с.47 52), відповідач зазначав номер договору №7114 та вказував саме ті двоставкові тарифи, які встановлено цим договором.
Тобто із матеріалів справи вбачається, що між сторонами вчинено правочин (щодо закупівлі позивачем у відповідача теплової енергії), умови якого викладено у трьох пов`язаних між собою договорах: №7114 від 01.11.2022, №7114/2022 від 20.12.2022 та №7114/2023 від 25.01.2023. Тому, на думку колегії суддів, договір №7114 від 01.11.2022 у даній справі не є новим доказом у розумінні ч.3 ст.269 ГПК України.
Отже, в даному провадженні колегія суддів враховує посилання відповідача на вищевказані документи, надані ним до суду апеляційної інстанції, та не вважає їх новими доказами.
В ході апеляційного розгляду даної справи апеляційним господарським судом, у відповідності до п.4 ч.5 ст.13 ГПК України, було створено учасникам справи умови для реалізації ними прав, передбачених цим Кодексом, у межах встановленого строку.
Відповідно до ч.1 ст.269 ГПК України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. За приписами ч.2 цієї норми, суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.
Судом апеляційної інстанції було в повному обсязі досліджено письмові докази у справі, пояснення учасників справи, викладені в заявах по суті справи - у відповідності до приписів ч.1 ст.210 ГПК України.
Присутній в судовому засіданні представник відповідача не висловлював заперечень щодо повноти дослідження доказів, які надано до справи у відповідності до ст.74 ГПК України та які стосуються меж апеляційного розгляду справи.
За таких обставин, колегія суддів, дослідивши матеріали справи та заслухавши представника відповідача, дійшла висновку про закінчення розгляду апеляційної скарги в даному судовому засіданні.
У відповідності до вимог ст.282 ГПК України, колегія суддів апеляційного господарського суду зазначає, що встановлені судом першої інстанції та неоспорені обставини даної справи є наступними.
Право власності на приміщення за адресою м. Кременчук, вул. Халаменюка Олександра, буд. 10-А належить Кременчуцькій міській раді Кременчуцького району Полтавської області на підставі Свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 07.06.2013 серії АСС № 512031 (а.с. 65-66) та передане в оперативне управління позивача, що підтверджується рішенням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради від 17.08.2012 (а.с. 61-64).
До листопада 2022 року надавачем послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води у м. Кременчуці було ТОВ Кременчуцька ТЕЦ.
Рішенням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 25.10.2021 № 1421 Про встановлення товариству з обмеженою відповідальністю Кременчуцька ТЕЦ тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води для категорій споживачів та рішенням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 30.12.2021 за № 1867 Про встановлення товариству з обмеженою відповідальністю Кременчуцька ТЕЦ скоригованих тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії, постачання гарячої води для категорій споживачів з 01.01.2022 були встановлені та визначені відповідні тарифи на послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води для споживачів міста Кременчука.
Вказаними рішеннями для ТОВ Кременчуцька ТЕЦ було встановлено для бюджетних установ одноставковий тариф, який складав з 25.10.2021 - 2862,85 грн. за 1 Гкал., а з 30.12.2021 - 3281,22 грн за 1 Гкал.
Даний тариф застосовувався до позивача на момент введення воєнного стану в Україні 24.02.2022, що підтверджується відповідним рахунком, направленим позивачу ТОВ Кременчуцька ТЕЦ (а.с. 46).
З 24.02.2022 Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 в Україні введено воєнний стан, який неодноразово був продовжений і діє на сьогоднішній день.
У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України та в результаті неодноразових ракетних ударів по м. Кременчуку, теплогенеруюче обладнання ТОВ Кременчуцька ТЕЦ було повністю зруйновано, через що товариство припинило виробництво, транспортування та постачання теплової енергії своїм споживачам.
29.04.2022 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 502 Деякі питання регулювання діяльності у сфері комунальних послуг у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану, пунктом 1 якої рекомендовано органам, уповноваженим встановлювати тарифи, протягом дії воєнного стану в Україні, але не раніше завершення поточного опалювального періоду, не підвищувати, зокрема, тарифи на теплову енергію (її виробництво, транспортування та постачання), у тому числі тарифи на теплову енергію, вироблену з використанням альтернативних джерел енергії, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води для населення та застосовувати їх до споживача (населення) на рівні тарифів, що застосовувалися станом на 24 лютого 2022 року.
Згідно зі ст. 1 Закону України Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування, який набрав чинності 19.08.2022, запроваджено мораторій на підвищення цін (тарифів) у сфері теплопостачання, зокрема, передбачено, що протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, забороняється підвищення для всіх категорій споживачів тарифів на теплову енергію (її виробництво, транспортування та постачання) і послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води.
Рішенням Полтавської обласної ради № 473 від 22.09.2022 Про надання згоди на безоплатне прийняття з державної у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст Полтавської області цілісного майнового комплексу відокремленого підрозділу ТОВ Кременчуцька ТЕЦ було надано згоду на безоплатне прийняття з державної у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст Полтавської області цілісного майнового комплексу відокремленого підрозділу ТОВ Кременчуцька ТЕЦ Державної установи Навчально-методичний центр з газової безпеки (а.с. 17-18).
На підставі Розпорядження Кабінету Міністрів України від 08.10.2022 № 894-Р Про передачу цілісного майнового комплексу відокремленого підрозділу ТОВ Кременчуцька ТЕЦ Державної установи Навчально-методичний центр з газової безпеки у спільну власність територіальних громад Полтавської області, Полтавською обласною радою було прийнято рішення від 14.10.2022 за № 481 "Про прийняття цілісного майнового комплексу відокремленого підрозділу Кременчуцька ТЕЦ Державної установи Навчально-методичний центр з газової безпеки у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст Полтавської області" (а.с. 25-26).
Пунктом 4 вказаного рішення вирішено після затвердження акту приймання - передачі передати на баланс, як внесок до статутного капіталу Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства Полтаватеплоенерго, майно, зазначене у додатку до цього рішення, а саме цілісний майновий комплекс відокремленого підрозділу Кременчуцька ТЕЦ.
Рішенням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 20.10.2022 № 1508 "Про визначення Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства Полтаватеплоенерго виконавцем послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води", виконавцем послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води по лівобережній частині міста Кременчука з покладанням відповідних обов`язків згідно чинного законодавства визначено ПОКВПТГ Полтаватеплоенерго (а.с. 27).
В подальшому рішенням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 13.01.2023 № 86 було внесено зміни до вищезазначеного рішення № 1508, яким на виконання вимог ст. 1 Закону України Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування зобов`язано ПОКВПТГ Полтаватеплоенерго застосовувати до своїх споживачів у м. Кременчуці тарифи на послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, розмір яких не перевищує рівень тарифів, що застосовувались до цих споживачів станом на 24.02.2022 (а.с. 30).
Згідно з рішенням Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 31.10.2022 № 1574, опалювальний період 2022-2023 років для споживачів ПОКВПТГ Полтаватеплоенерго у Кременчуцькій міській територіальній громаді розпочався з 01 листопада 2022 року (а.с. 44).
Між позивачем і відповідачем були укладені договори про закупівлю теплової енергії в гарячій воді № 7114/2022 від 20.12.2022 та № 7114/2023 від 25.01.2023, про що зазначив місцевий господарський суд в оскаржуваному рішенні.
Також, як вбачається з матеріалів справи, сторонами укладено Договір на відпуск теплової енергії у вигляді гарячої води №7114 від 01.11.2022.
Згідно з п. 1 договору № 7114 на відпуск теплової енергії у вигляді гарячої води від 01.11.2022 (далі - договір № 7114), ПОКВПТГ Полтаватеплоенерго (Теплопостачальна організація за договором) бере на себе зобов`язання постачати теплову енергію з метою забезпечення опалення приміщень Кременчуцького закладу дошкільної освіти (ясла-садок) № 5 Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області за адресою: м. Кременчук, вул. Халаменюка Олександра, буд. 10-А, а споживач зобов`язується своєчасно та в повному обсязі сплачувати за теплову енергію в строки і на умовах, що визначені цим договором.
Відповідно до п. 33 договору № 7114 розрахунки за відпущену теплову енергію проводяться відповідно до тарифів, встановлених уповноваженим органом. В разі зміни тарифів, розрахунки здійснюються за новими тарифами. Тариф на теплову енергію для потреб бюджетних установ (без урахування витрат на утримання та ремонт центральних теплових пунктів та без урахування витрат на утримання та ремонт індивідуальних теплових пунктів) становить:
- умовно-змінна частина двоставкового тарифу на теплову енергію - 2197,08 грн/Гкал (без ПДВ);
- умовно-постійна частина двоставкового тарифу на теплову енергію (місячна абонентська плата на одиницю теплового навантаження - 136068,84 грн /Гкал/год (без ПДВ).
В рахунок на оплату включається вартість фактично спожитої теплової енергії за поточний місяць та вартість теплової енергії, що не врахована в рахунку за попередній місяць і місячна абонентська плата за приєднане теплове навантаження (розрахована шляхом множення проектного теплового навантаження (Гкал/год.) на умовно-постійну частину двоставкового тарифу на теплову енергію (грн/Гкал/год (без ПДВ). Місячна абонентська плата за приєднане теплове навантаження сплачується Споживачем щомісяця протягом року незалежно від обсягів споживання теплової енергії (п. 34 договору № 7114).
В пунктах 43, 44 договору № 7114 сторони погодили, що договір набуває чинності з дати підписання уповноваженими представниками Сторін та скріплення їх підписів печатками (за наявності) Сторін, поширює свою дію на відносини, що фактично склалися між Сторонами з 01.11.2022 і діє в частині постачання теплової енергії по 31.12.2022 (згідно ч. 3 ст. 631 Цивільного кодексу України), а в частині розрахунків - до їх повного здійснення. Договір вважається продовженим на кожен наступний рік, якщо до закінчення строку його дії про припинення дії Договору не буде заявлено однією із Сторін.
Вказаний договір підписано представниками сторін та засвідчено печатками сторін.
Згідно з п. 1.1. договору про закупівлю теплової енергії в гарячій воді № 7114/2022 від 20.12.2022 (далі - Договір № 7114/2022; т.1, а.с. 70-71), Полтавське обласне комунальне виробниче підприємство теплового господарства "Полтаватеплоенерго" (Учасник за договором) зобов`язується з 01.11.2022 по 31.12.2022 надати Кременчуцькому закладу дошкільної освіти (ясла-садок) № 5 Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області (Замовник за договором) товарну продукцію з постачання теплової енергії в гарячій воді для забезпечення потреб теплових установок Замовника, а Замовник - прийняти і оплатити вартість використаної (купленої) теплової енергії в гарячій воді та здійснювати інші платежі згідно з умовами цього договору.
Пунктом 1.2. Договору № 7114/2022 сторони погодили кількість товарної продукції: очікувані обсяги постачання теплової енергії з 01.11.2022 по 31.12.2022 становлять 66,161 Гкал.
Відповідно до п. 3.1. Договору № 7114/2022, сума цього договору становить 241575,01 грн, у тому числі ПДВ 20% - 40262,50 грн; сума цього договору є орієнтовною і буде визначатися виходячи з тарифів, які встановлюються уповноваженими органами для Учасника, та фактичного обсягу спожитої Замовником товарної продукції.
Керуючись п. 7 ст. 19 Постанови № 1178, сторони погодили, що у разі зміни регульованих цін (тарифів) на теплову енергію, яка постачається на підставі Договору в порядку, передбаченому чинним законодавством України, ціна на такий товар може бути змінена шляхом укладання додаткової угоди, яка підписується уповноваженими представниками Сторін та скріплюється їх печатками і є невід`ємною частиною Договору (абзац третій п. 3.1 Договору № 7114/2022).
Згідно п. 1.1. договору про закупівлю теплової енергії в гарячій воді № 7114/2023 від 25.01.2023 (далі - Договір № 7114/2023; т.1, а.с. 68-69), Полтавське обласне комунальне виробниче підприємство теплового господарства "Полтаватеплоенерго" (Учасник за договором) зобов`язується з 01.01.2023 по 31.12.2023 постачати Кременчуцькому закладу дошкільної освіти (ясла-садок) № 5 Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області (Замовник за договором) теплову енергію в гарячій воді для забезпечення потреб теплових установок Замовника, а Замовник - прийняти і оплатити вартість використаної (спожитої) теплової енергії в гарячій воді та здійснювати інші платежі згідно з умовами цього договору.
Пунктом 1.2. Договору № 7114/2023 сторони погодили кількість товарної продукції: очікувані обсяги постачання теплової енергії з 01.01.2023 по 31.12.2023 становлять 297,017 Гкал.
Відповідно до п. 3.1. Договору № 7114/2023, сума цього договору становить 1185936,00 грн, у тому числі ПДВ 20% - 197656,00 грн; сума цього договору є орієнтовною і буде визначатися виходячи з тарифів, які встановлюються уповноваженими органами для Учасника, та фактичного обсягу спожитої Замовником товарної продукції.
Керуючись п. 7 ч. 19 Постанови № 1178, Сторони погодили, що у разі зміни регульованих цін (тарифів) на теплову енергію, яка постачається на підставі договору в порядку, передбаченому чинним законодавством України, ціна на такий товар може бути змінена шляхом укладання додаткової угоди, яка підписується уповноваженими представниками сторін та скріплюється їх печатками і є невід`ємною частиною Договору (абзац третій п.3.1 Договору № 7114/2023).
Таким чином, починаючи з 01 листопада 2022 року відповідач постачає теплову енергію в гарячій воді позивачу, що визнається сторонами у справі.
Відповідачем в листопаді 2022 - квітні 2023 року були направлені позивачу рахунки на оплату теплової енергії (т.1, а.с.47 52), поставленої відповідно до умов Договорів № 7114, №7114/2022, 7114/2023, в яких була визначена вартість фактично поставленої теплової енергії (умовно-змінна частина двоставкового тарифу) та місячна абонентська плата за одиницю теплового навантаження (умовно-постійна частина двоставкового тарифу).
У вказаних рахунках відповідачем були застосовані тарифи, визначені в Договорі №7114 та в Додатку 2 рішення Полтавської обласної ради від 30.09.2022 № 477 "Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються Полтавським обласним комунальним виробничим підприємством теплового господарства Полтаватеплоенерго (далі - Рішення Полтавської обласної ради № 477; т.1, а.с. 19-20), яке було опубліковане на офіційному сайті Полтавської обласної ради (https://oblrada-pl.gov.ua/sites/default/files/field/docs/477.pdf).
За таких обставин, вважаючи свої права порушеними, Кременчуцький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) № 5 Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області звернувся до господарського суду з позовом у даній справі, в задоволенні якого місцевий господарський суд відмовив з наведених вище підстав.
Суд апеляційної інстанції переглядає вказане рішення за апеляційною скаргою позивача, в межах наведених у скарзі доводів та вимог, відповідно до ч.1 ст.269 ГПК України.
Надаючи оцінку висновкам місцевого господарського суду згідно з підпунктом б) пункту 3 частини 1 статті 282 ГПК України, з урахуванням меж апеляційного перегляду, про які зазначено вище, колегія суддів зазначає наступне.
Предметом позову в даній справі є вимога споживача до теплопостачальної організації про зобов`язання відповідача вчинити дії, а саме здійснити перерахунок вартості наданих послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води позивачу з 01.11.2022 до дня ухвалення відповідного рішення суду.
Згідно з ч. 1 ст. 11 ЦК України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.
Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 11 ЦК України, підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Як було встановлено вище, між позивачем і відповідачем було укладено Договір на відпуск теплової енергії у вигляді гарячої води №7114 від 01.11.2022, а також договори про закупівлю теплової енергії в гарячій воді №7114/2022 від 20.12.2022 та №7114/2023 від 25.01.2023.
Вказаними договорами, факт укладення яких позивач не заперечує, сторони погодили, що їх сума є орієнтовною і буде визначатися виходячи з тарифів, які встановлюються уповноваженими органами для Учасника (тобто відповідача).
Зокрема, відповідно до п. 33 договору № 7114 розрахунки за відпущену теплову енергію проводяться відповідно до тарифів, встановлених уповноваженим органом. В разі зміни тарифів, розрахунки здійснюються за новими тарифами. Тариф на теплову енергію для потреб бюджетних установ (без урахування витрат на утримання та ремонт центральних теплових пунктів та без урахування витрат на утримання та ремонт індивідуальних теплових пунктів) становить:
- умовно-змінна частина двоставкового тарифу на теплову енергію - 2197,08 грн/Гкал (без ПДВ);
- умовно-постійна частина двоставкового тарифу на теплову енергію (місячна абонентська плата на одиницю теплового навантаження - 136068,84 грн /Гкал/год (без ПДВ).
Як встановлено господарським судом та не заперечується позивачем, вказані тарифи відповідають тарифам, встановленим у додатку № 2 до рішення пленарного засідання шістнадцятої позачергової сесії Полтавської обласної ради восьмого скликання № 477 від 30.09.2022.
Будь-яких інших тарифів, окрім тих, які були встановлені уповноваженими органами для ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго", умовами зазначених Договорів не передбачено, також в абзаці третьому п. 3.1 Договорів №7114/2022 від 20.12.2022 та №7114/2023 від 25.01.2023 сторони погодили, що у разі зміни регульованих цін (тарифів) на теплову енергію, яка постачається на підставі Договору в порядку, передбаченому чинним законодавством України, ціна на такий товар може бути змінена шляхом укладання додаткової угоди, яка підписується уповноваженими представниками Сторін та скріплюється їх печатками і є невід`ємною частиною Договору,
Тобто, у вищевказаних договорах, укладених вже під час дії в Україні воєнного стану, сторони погодили застосування саме тих тарифів, які встановлені уповноваженими органами для ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго", а також визначили, що ці тарифи є двоставковими.
В матеріалах справи відсутні докази укладення додаткових угод до Договорів про закупівлю теплової енергії в гарячій воді стосовно змін їх умов, викладених в п. 3.1 вказаних Договорів, якими передбачено застосування саме тих тарифів, які були встановлені уповноваженими органами для Учасника (відповідача) на що обґрунтовано вказав місцевий господарський суд в оскаржуваному рішенні.
Вказані договори, факт укладення яких позивач не заперечує, є чинними, їх не було визнано недійсними у судовому порядку. У даному провадженні предмет спору не стосується внесення змін до цих договорів (зокрема, щодо відтермінування запровадження двоставкового тарифу на період воєнного стану та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано), так само як і не входить до предмету розгляду в даній справі надання оцінки правомірності рішень Полтавської обласної ради, якими відповідачу надано дозвіл на встановлення двоставкових тарифів на теплову енергію.
Однак позивачем у суді першої та апеляційної інстанції не надано пояснень та доказів, з яких би вбачалося, що умови цих договорів не підлягають застосуванню до спірних правовідносин.
Відповідно ст.525 ЦК України, одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Як встановлено місцевим господарським судом та не спростовано апелянтом, умовами укладених між сторонами Договорів про закупівлю теплової енергії в гарячій воді не передбачено права чи обов`язку відповідача самостійно встановлювати, змінювати чи здійснювати перерахунок тарифів на послуги з постачання теплової енергії позивачу за вказаними Договорами.
Тому посилання позивача на загальні норми Закону України "Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування" №2479-IX, на лист Департаменту економіки систем життєзабезпечення Міністерства розвитку громад та територій України від 30.12.2022 за № 7/10.2/14445-22, а також на інші обставини без урахування обов`язкових спеціальних умов укладених між сторонами правочинів колегія суддів не вважає належними аргументами.
Обставин, що могли б бути визнані належною підставою для скасування рішення суду першої інстанції та для задоволення позову, в апеляційній скарзі не наведено.
Суд апеляційної інстанції в ході даного провадження надав належну оцінку наявним у справі доказам та доводам апелянта, водночас, керуючись Рішенням ЄСПЛ від 18.07.2006 у справі "Проніна проти України", суд зазначає, що пункт 1 статті 6 Конвенції не зобов`язує національні суди надавати детальну відповідь на кожен аргумент заявника (сторони у справі). Суди зобов`язані давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматися як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Питання чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає із статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи.
За результатами апеляційного провадження колегією суддів також не було встановлено зазначених у ч.4 ст.269 ГПК України обставин, а саме, наявності неправильного застосування судом першої інстанції норм матеріального права в розумінні ч.2 ст.277 ГПК України або порушення норм процесуального права, які згідно з ч.3 цієї ж норми є обов`язковою підставою для скасування судового рішення.
Відповідно до ст.276 ГПК України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Враховуючи викладене та керуючись ст. 13, 269, п.1 ч.1 ст.275, ст.276, ст.282 ГПК України, Східний апеляційний господарський суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Кременчуцького закладу дошкільної освіти (ясла-садок) № 5 Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області залишити без задоволення.
Рішення Господарського суду Полтавської області від 07.12.2023 у справі №917/1264/23 залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття. Порядок і строки оскарження передбачено ст. 286 - 289 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст постанови складено 14.03.2024.
Головуючий суддя О.В. Шевель
Суддя О.О. Крестьянінов
Суддя О.А. Пуль
Суд | Східний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 11.03.2024 |
Оприлюднено | 18.03.2024 |
Номер документу | 117655819 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Шевель Ольга Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні