Рішення
від 13.03.2024 по справі 120/5198/23
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

13 березня 2024 р. Справа № 120/5198/23

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Мультян М.Б., розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Відділу соціального захисту, соціального забезпечення та охорони здоров`я Уланівської сільської ради, Управління праці та соціального захисту населення Хмільницької міської ради про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду із позовом звернулася ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача ОСОБА_2 до Відділу соціального захисту, соціального забезпечення та охорони здоров`я Уланівської сільської ради, Управління праці та соціального захисту населення Хмільницької міської ради про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії.

Позовні вимоги мотивовані протиправністю, на думку позивача, висновку №8 про результати комплексного визначення індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг від 06.01.2023 комісії Виконавчого комітету Уланівської сільської ради та рішення Управління праці та соціального захисту населення Хмільницької міської ради про призначення компенсації від 12.01.2023, яким їй відмовлено в компенсації за догляд ОСОБА_2 .

Зокрема позивач зазначає, що з 2017 року по 31.12.2022 їй було призначено відповідачем компенсаційні виплати. Повідомленням про призначення компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги гр. ОСОБА_1 , яка проживає за адресою: АДРЕСА_1 , особовий рахунок № НОМЕР_1 , призначено відповідно постанови КМУ №859 від 23.09.2020 року «Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійні основі»: з 01.01.2022 по 31.12.2022 року. Позивач звертає увагу, що за період надання ним соціальної послуги, скарг про ненадання чи неналежне надання ним відповідних послуг не надходило.

06.01.2023 за домашньою адресою проживання позивача та її чоловіка здійснено виїзд Комісії для визначення ступеня індивідуальних потреб.

Згідно висновку Комісії від 06.01.2023 №8 сума балів комплексного визначення індивідуальних потреб становить 97,5 балів. За результатами комплексного визначення індивідуальних потреб встановлено, що ОСОБА_2 не потребує надання соціальних послуг з догляду.

Повідомленням від 12.01.2023 про призначення компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги гр. ОСОБА_1 відмовлено у надані державної соціальної допомоги. Позивач вважає вказану відмову у наданні соціальної допомоги протиправною, оскільки чоловік ОСОБА_2 за висновком медико-соціальної експертної комісії потребує постійної сторонньої допомоги та має інвалідність перша «Б» група встановлена безтерміново. Крім того вважає, що кількість балів 97,5 у висновку №8 про результати комплексного визначення індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальні послуг є помилковим, так як позивач була присутня під час проведення комісією опитування її чоловіка і сума балів становить приблизно 35.

З огляду на викладене позивач звернулася до суду із вказаним позовом

Ухвалою суду від 09.05.2023 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі, призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) в порядку статті 262 КАС України, а також встановлено відповідачам строк на подання відзивів на позовну заяву.

17.05.2023 на адресу суду надійшла заява Управління праці та соціального захисту населення Хмільницької міської ради №02-1881/01-23 від 16.05.2023, в якій зазначено, що ОСОБА_1 не зверталась до управління праці та соціального захисту населення Хмільницької міської ради щодо призначення та виплати компенсації за догляд фізичній особі, яка надає соціальні послуги, а відповідно жодних рішень щодо гр. позивача не приймалось. ОСОБА_1 на обліку в Управлінні праці та соціального захисту населення Хмільницької міської ради не перебувала і не перебуває. При цьому, призначення та виплата компенсації за догляд фізичній особі, яка надає соціальні послуги гр. ОСОБА_1 проводилась управлінням соціального захисту населення Хмільницької РДА. А тому, враховуючи вищезазначене відповідач зазначає, що управління праці та соціального захисту населення Хмільницької міської ради не може виступати належним відповідачем по даній справі.

Ухвалою суду від 22.05.2023 запропоновано позивачеві в межах 5-ти денного строку з дня вручення (отримання) копії цієї ухвали висловити письмово свої доводи, міркування або заперечення щодо заяви Управління праці та соціального захисту населення Хмільницької міської ради №02-1881/01-23 від 16.05.2023, щодо заміни неналежного відповідача (залучення співвідповідача).

31.05.2023 від відповідача - Відділу соціального захисту, соціального забезпечення та охорони здоров`я Уланівської сільської ради надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник відділу просить відмовити у задоволенні позову. В обгрунтування своєї позиції зазначив, що 04 січня 2023 року до Відділу особисто звернувся ОСОБА_2 із заявою від ОСОБА_1 щодо призначення компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі згідно Постанови Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2020 року №859 (із змінами) (надалі - Постанова Ne 859), щодо надання ОСОБА_2 соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі.

06.01.2023 Комісією здійснено виїзд до ОСОБА_2 для визначення ступеня індивідуальних потреб. Під час проведення оцінки можливості виконання елементарних та складних дій встановлено, що ОСОБА_2 телефоном користується самостійно, при пересуванні на відстань понад 1000 м - пересувається самостійно, в т. ч. громадським транспортом чи на таксі, планує поїздки самостійно, крім того, самостійно керує транспортним засобом (автомобілем) без супроводу інших осіб; дрібні покупки в магазині робить самостійно; приготування їжі - тільки розігріває, прийом їжі здійснює самостійно, але за довший проміжок часу; повільно одягається та взувається самостійно або з застосуванням засобів реабілітації; повністю контролює дефекацію та сечовиділення; туалет відвідує самостійно із застосуванням технічних засобів реабілітації; особистими коштами розпоряджається самостійно; дозвілля організовує самостійно з незначною допомогою. Відповідно до висновку Комісії від 06.01.2023 року №8 за результатами комплексного визначення індивідуальних потреб особи (шляхом проставлення балів) гр. ОСОБА_2 отримав 97,5 балів, що в свою чергу, згідно із нормами Порядку №859, не відноситься до будь-якої групи рухової активності, яка б визначила б, що особа потребує соціальних послуг з догляду, тобто ОСОБА_2 здатен до самообслуговування та самостійного пересування.

Щодо довідки від сімейного лікаря з КНП «Уланівський ЦПМСД» Уланівської сільської ради від 23.03.2023 б/н про те, що ОСОБА_2 за станом здоров`я не здатен до самообслуговування та потребує сторонньої допомоги, на яку посилається ОСОБА_2 , слід зазначити, що вона видана після проведення обстеження комплексного визначення індивідуальних потреб і прийняття рішення Комісією уповноваженого органу разом із представниками закладу охорони здоров`я, надавачів соціальних послуг та є недійсною згідно Висновку №145 ЛКК КНП «Уланівський ЦПМСД» від 25.05.2023.

Також, представник відповідача вказав, що висновок не є рішенням суб`єкта владних повноважень та не зумовлює виникнення будь-яких прав і обов`язків у особи. Висновок є носієм результатів оцінки можливостей виконання елементарних дій особи, яка потребує надання соціальних послуг, на підставі якого приймається відповідне рішення уповноваженого органу.

08.06.2023 від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій позивач вважає позицію відповідача помилковою, адже ОСОБА_2 за висновком медико соціальної експертної комісії потребує постійної сторонньої допомоги та має інвалідність перша «Б» група , яка встановлена безтерміново. Крім того вважає, що кількість балів 97,5 у висновку № 8 про результати комплексного визначення індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг є помилковим, так як позивач була присутня під час проведення комісією опитування її чоловіка і сума балів становить приблизно 35, але ні в якому разі не 97,5 балів. Крім того, довідкою КНП «Уланівський цент первинної медико-санітарної допомоги» від 23.03.2023 ОСОБА_2 за станом здоров`я є невиліковно хворим, що потребує періодичного стаціонарного лікування, не здатний до самообслуговування, потребує постійної сторонньої допомоги.

Ухвала суду від 22.05.2023 отримана позивачем 25.05.2023, що підтверджується матеріалами справи, проте ні в строк встановлений судом, ні станом на день винесення рішення, позивач не висловив своєї позиції щодо заміни неналежного відповідача чи залучення до участі у справі співвідповідача.

Інші заяви по суті спору на адресу суду від учасників справи не надходили.

Відповідно до пункту 20 частини першої статті4, частини другої, пункту 10 частини шостої статті 12, частин першої - третьої статті 257, частини п`ятої статті 262 КАС України дану справу, як справу незначної складності, розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у ній матеріалами.

Дослідивши письмові докази, письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд приходить наступних висновків.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 є дружиною ОСОБА_2 , яка постійно проживає з чоловіком за адресою АДРЕСА_2 , що сторонами не оспорюється.

Згідно довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією серії 12 ААГ №598042, виданої 13.09.2017, слідує, що ОСОБА_2 встановлено довічно першу «Б» групу інвалідності. Відповідно даної довідки потребує сторонньої допомоги.

04 січня 2023 року ОСОБА_1 звернулася до Відділу соціального захисту, соціального забезпечення та охорони здоров`я Уланівської сільської ради щодо призначення Компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі згідно Постанови Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2020 року № 859 (із змінами), щодо надання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі ОСОБА_2 .

06 січня 2023 року відповідно до п. 7 Порядку подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, затвердженого Постановою № 859 Комісією здійснено виїзд для визначення ступеня індивідуальних потреб.

Згідно висновку Комісії від 06.01.2023 року №8 сума балів комплексного визначення індивідуальних потреб ОСОБА_2 становить 97,5.

Рішенням управлінням соціального захисту населення Хмільницької РДА від 12.01.2023, оформленим повідомленням про призначення компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги, ОСОБА_1 відмовлено у призначенні компенсації з тих підстав, що сума балів індивідуальних потреб від 55 і вище.

Не погоджуючись з висновком Комісії від 06.01.2023 року №8 та рішенням від 12.01.2023 щодо відмови у призначенні компенсації, як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, звернулася до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Основні організаційні та правові засади надання соціальних послуг, спрямованих на профілактику складних життєвих обставин, подолання або мінімізацію їх негативних наслідків, особам/сім`ям, які перебувають у складних життєвих обставинах визначає Закон України Про соціальні послуги від 17.01.2019 № 2671-VIII (далі Закон №2671-VІІІ).

Пунктом 17 статті 1 Закону № 2671-VIII передбачено, що соціальні послуги - дії, спрямовані на профілактику складних життєвих обставин, подолання таких обставин або мінімізацію їх негативних наслідків для осіб/сімей, які в них перебувають.

Відповідно до частини третьої статті 13 Закону № 2671-VIII до надавачів соціальних послуг недержавного сектору належать підприємства, установи, організації, крім визначених частиною другою цієї статті, громадські об`єднання, благодійні, релігійні організації, фізичні особи - підприємці та фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності.

Згідно із пунктом 4 частини шостої статті 13 Закону № 2671-VIII фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, можуть надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг отримувачам соціальних послуг з числа членів своєї сім`ї, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права і обов`язки та є: невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися.

За приписами абзаців першого, четвертого, п`ятого, восьмого частини сьомої статті 13 Закону № 2671-VIII фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, виплачується компенсація за догляд. Компенсація за догляд фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі, виплачується фізичним особам - надавачам соціальних послуг, які не перебувають у трудових відносинах, не є фізичними особами - підприємцями, не провадять незалежної професійної діяльності (наукової, літературної, артистичної, художньої, освітньої або викладацької, а також медичної, юридичної практики, у тому числі адвокатської, нотаріальної діяльності тощо), не перебувають на обліку як безробітні. Компенсація за догляд фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі, виплачується відповідно до тристороннього договору про надання соціальних послуг з догляду, що укладається у письмовій формі між фізичною особою - надавачем соціальних послуг з догляду, отримувачем соціальних послуг з догляду або його законним представником та структурним підрозділом з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, виконавчих органів міської ради міст обласного значення, рад об`єднаних територіальних громад. Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації за догляд затверджує Кабінет Міністрів України.

Пунктом 1 Порядку № 859 передбачено, що цей Порядок встановлює механізм призначення і виплати компенсації за догляд (далі - компенсація), що призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на непрофесійній основі, без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг (далі - фізична особа, яка надає соціальні послуги) особам із числа членів своєї сім`ї, які спільно з нею проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки (далі - соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі) та є, зокрема, невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися.

Відповідно до пункту 3 Порядку № 859 компенсація призначається і виплачується структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчими органами сільських, селищних, міських рад (далі - уповноважені органи) за місцем проживання / перебування осіб, яким надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.

Згідно із пунктом 6 Порядку № 859 для отримання компенсації фізичною особою, яка надає соціальні послуги, подаються до уповноваженого органу заява про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та документи/відомості у паперовій або електронній формі, зазначені в пункті 7 цього Порядку.

Згідно з пунктом 7 Порядку №859 призначення і виплата компенсації здійснюються уповноваженим органом з місяця подання фізичною особою, яка надає соціальні послуги, таких документів: у паперовій формі:

заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі;

заяви про згоду отримувати соціальні послуги;

копії свідоцтва про народження дитини (у разі надання дитині соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі);

декларації про доходи та майновий стан (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім`ї) за формою, затвердженою Мінсоцполітики. У декларації також зазначається інформація про склад сім`ї фізичної особи, яка надає соціальні послуги;

копії довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією (для осіб з інвалідністю);

висновку лікарської комісії медичного закладу щодо потреби в догляді громадян похилого віку внаслідок когнітивних порушень за формою, затвердженою МОЗ;

висновку лікарської комісії медичного закладу щодо потреби в догляді невиліковно хворих осіб, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися, за формою, затвердженою МОЗ;

копії медичного висновку про дитину з інвалідністю віком до 18 років за формою, затвердженою МОЗ;

довідки про захворювання дитини на тяжке перинатальне ураження нервової системи, тяжку вроджену ваду розвитку, рідкісне орфанне захворювання, онкологічне, онкогематологічне захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкий психічний розлад, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гостре або хронічне захворювання нирок IV ступеня, про те, що дитина отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, що видана лікарсько-консультативною комісією лікувально-профілактичного закладу в порядку та за формою, встановленими МОЗ;

копії рішення суду про обмеження цивільної дієздатності або визнання недієздатною особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі (для недієздатних осіб та осіб, цивільна дієздатність яких обмежена);

копії рішення суду або органу опіки та піклування про призначення опікуна або піклувальника особі, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі (для опікунів або піклувальників).

Копії поданих документів засвідчуються посадовими особами уповноваженого органу або центру надання адміністративних послуг, який прийняв заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та про згоду отримувати соціальні послуги.

Уповноважений орган перевіряє подані/надіслані фізичною особою, яка надає соціальні послуги, документи/відомості, зазначає кількість прийнятих документів, порядковий номер заяви, дату її реєстрації, кількість неподаних документів, які необхідно подати, і дату, до якої такі документи повинно бути подано.

Повідомлення про прийняття заяви із пакетом документів видається особисто фізичній особі, яка надає соціальні послуги, під час подання заяви або надсилається їй протягом одного робочого дня із дати подання заяви на поштову або електронну адресу заявника.

Якщо до заяви не додано всіх необхідних документів, структурний підрозділ протягом трьох днів з дати отримання заяви надсилає на поштову або електронну адресу заявника повідомлення про те, які документи потрібно подати. Якщо їх буде подано не пізніше ніж через один місяць з дня отримання повідомлення, днем подання заяви вважатиметься день її прийняття структурним підрозділом або відправлення поштою.

Комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, здійснюється фахівцями уповноваженого органу разом із представниками закладу охорони здоров`я, надавачів соціальних послуг із залученням особи, яка потребує надання соціальних послуг, та/або її законного представника.

Показники, за якими здійснюється комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг (додаток до Порядку) визначаються на підставі вивчення питання щодо можливості виконання особою, яка потребує надання соціальних послуг, різних видів життєдіяльності здійснюється за допомогою анкетування, яке проводиться з використанням шкали оцінки можливості виконання елементарних дій (таблиця 1) та шкали оцінки можливості виконання складних дій (таблиця 2) з метою визначення: залежності від будь-якої сторонньої допомоги (фізичної, психологічної, нагляду); можливості самостійно задовольняти свої основні життєві потреби; ступеня залежності та передбачуваної тривалості індивідуальної потреби у сторонній допомозі, причини, що її викликають.

За результатами комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, уповноваженим органом готується висновок за формою згідно з додатком.

Особа потребує надання соціальних послуг, якщо за результатами комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, їй установлено IV чи V групу рухової активності.

Водночас, згідно висновку, якщо за результатами комплексного визначення індивідуальних потреб сума балів становить більше ніж 63 бали, особа не потребує надання індивідуальних соціальних послуг з догляду, що не дає право на призначення і виплату компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.

Отже, із аналізу вказаних правових приписів Порядку №859 слідує, що для призначення виплати компенсації заявник подає відповідну заяву про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та вичерпний перелік документів, передбачених пунктом 7 Порядку №859.

При цьому, уповноважений орган має обов`язок прийняти та розглянути подані фізичною особою документи з визначенням ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг.

04 січня 2023 року ОСОБА_1 звернулася до Відділу соціального захисту, соціального забезпечення та охорони здоров`я Уланівської сільської ради щодо призначення Компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі згідно Постанови Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2020 року № 859 (із змінами), щодо надання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі ОСОБА_2 .

06 січня 2023 року відповідно до п. 7 Порядку подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, затвердженого Постановою № 859 Комісією здійснено виїзд для визначення ступеня індивідуальних потреб.

Згідно висновку Комісії від 06.01.2023 року №8 сума балів комплексного визначення індивідуальних потреб ОСОБА_2 становить 97,5 балів, а отже останній не потребує надання постійних індивідуальних соціальних послуг з догляду.

Відповідно до Закону України «Про соціальні послуги», пункту 8 Положення про Міністерство охорони здоров`я України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2015 №267, Порядку подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 №859, наказом Міністерства охорони здоров`я України від 09.03.2021 №407 затверджено форму первинної облікової документації №080-4/о «Висновок про наявність порушення функцій організму через які невиліковно хворі особи не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі» та інструкцію щодо її заповнення (далі за текстом Інструкція №407).

Згідно з п.п.4, 9, 11 Інструкції №407 висновок надається особі або законному представнику особи, яка потребує надання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі відповідно до Порядку подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2020 року №859.

Висновок призначений для надання до структурних підрозділів з питань соціального захисту населення районної, районної у мм. Києві та Севастополі держадміністрації, виконавчих органів міської, міста обласного значення, районної в місті (у разі утворення) ради, сільської, селищної, міської ради об`єднаної територіальної громади за місцем проживання/перебування особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, або до структурного підрозділу, що визначений договором про співробітництво територіальних громад для вирішення питання призначення особі соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі.

Особам, яким встановлено інвалідність безстроково, висновок видається безстроково. Особам, яким інвалідність встановлена на певний строк, висновок видається на строк не більше ніж до завершення строку встановлення їм інвалідності, але не менше ніж на 12 місяців. Іншим категоріям осіб висновок видається на 12 місяців з дати видачі.

Суд враховує, що для визначення змісту соціальної послуги підлягають встановленню індивідуальні потреби особи, яка потребує надання соціальних послуг.

Таким чином, висновок за формою №080-4/о підтверджує потребу особи в наданні їй соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі відповідно до Порядку №859. При цьому сам по собі висновок про наявність порушення функцій організму через які невиліковно хворі особи не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі за формою №080-4/о не свідчить про потребу особи в постійному догляді, для цілей застосування підпункту «г» пункту 2 частини 4 статті 26 Закону №2232, та підлягає врахуванню з результатами комплексного визначення індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг.

Разом із тим, в матеріалах справи відсутній висновок за формою №080-4/о підтверджує потребу особи в наданні йому соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі відповідно до Порядку №859.

При цьому, слід вказати, що ОСОБА_2 не позбавлений права звернутися до ЛКК з метою розгляду та вирішення питання про надання йому рекомендацій щодо надання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі від фізичної особи.

Як на підставу для задоволення позовних вимог, позивач посилається на довідку сімейного лікаря з КНП «Уланівський ЦПМСД» Уланівської сільської ради від 23.03.2023 б/н про те, що ОСОБА_2 за станом здоров?я не здатен до самообслуговування та потребує сторонньої допомоги, проте слід зазначити, що вона видана після проведення обстеження комплексного визначення індивідуальних потреб і прийняття рішення Комісією, а тому не приймається при розгляді справи.

Слід також зазначити, що одним із членів Комісії був лікар загальної практики-сімейний лікар «Уланівської ЦПМСД» Уланівської сільської ради, який також здійснював виїзд для визначення ступеня індивідуальних потреб, про що свідчить його підпис на висновку.

Так за результатами здійсненого виїзду для визначення ступеня індивідуальних потреб, Комісія дійшла висновку про те, що ОСОБА_2 не потребує надання йому постійних індивідуальних соціальних послуг з догляду.

В свою чергу, слід зазначити, що суд не є тим органом, який наділений повноваженнями встановлювати потребу громадян у наданні їм соціальних послуг та їх виду, оскільки для цього і створені ЛКК, представники яких володіють спеціальними знанням у галузі медицини, а також суд не наділений повноваженнями визначати оцінку можливостей виконання дій особи, яка потребує надання соціальних послуг, адже такі віднесені до компетенції уповноваженого органу, в даному випадку Відділу соціального захисту, соціального забезпечення та охорони здоров`я Уланівської сільської ради при якому створена Комісія щодо здійснення комплексного визначення ступення індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг.

В межах даної справи суд оцінює чи порушено комісією процедуру розгляду заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, чи враховано всі положення діючого законодавства при вирішенні питання про призначення компенсації фізичній особі, які надають соціальні послуги.

В даному випадку судом не встановлено порушень чинного законодавства Відділом соціального захисту, соціального забезпечення та охорони здоров`я Уланівської сільської ради щодо призначення Компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі згідно Постанови Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2020 року № 859 (із змінами), щодо надання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі ОСОБА_2 .

Крім того, як встановлено матеріалами справи, заява позивача від 04.01.2023 про призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі розглянута комісією щодо здійснення комплексного визначення ступення індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, та за результатом розгляду якої було складено Висновок про результати комплексного визначення індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі та передано до управління праці та соціального захисту населення Хмільницької РДА для прийняття рішення щодо призначення компенсації.

Проте позивач помилково зазначає, що оскаржуване рішення приймалося Управління праці та соціального захисту населення Хмільницької міської ради.

Так, Управління праці та соціального захисту населення Хмільницької міської ради у листі №02-1881/01-23 від 16.05.2023, вказує, що ОСОБА_1 не зверталась до управління праці та соціального захисту населення Хмільницької міської ради щодо призначення та виплати компенсації за догляд фізичній особі, яка надає соціальні послуги, а відповідно жодних рішень щодо гр. позивача не приймалось. ОСОБА_1 на обліку в Управлінні праці та соціального захисту населення Хмільницької міської ради не перебувала і не перебуває. При цьому, призначення та виплата компенсації за догляд фізичній особі, яка надає соціальні послуги гр. ОСОБА_1 проводилась управлінням соціального захисту населення Хмільницької РДА.

Судом надавалася можливість позивачу визначитися щодо належного відповідача у справі, проте позивач жодних заяв з цього приводу не надала.

Згідно вимог статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Відповідно частин 1, 3 статті 48 КАС України суд першої інстанції, встановивши, що з позовом звернулася не та особа, якій належить право вимоги, може за згодою позивача та особи, якій належить право вимоги, допустити заміну первинного позивача належним позивачем, якщо це не потягне за собою зміни підсудності адміністративної справи. Якщо позов подано не до тієї особи, яка повинна відповідати за позовом, суд до ухвалення рішення у справі за згодою позивача замінює первісного відповідача належним відповідачем, не закриваючи провадження у справі, якщо це не потягне за собою зміни підсудності адміністративної справи. Суд має право за клопотанням позивача до ухвалення рішення у справі залучити до участі у ній співвідповідача.

Проте жодних заяв чи клопотань про залучення до розгляду справи другого відповідача чи заміни первісного відповідача належним, від позивача не надходило.

Таким чином, у задоволенні вимог до управління праці та соціального захисту населення Хмільницької міської ради слід відмовити, адже жодних рішень, дій чи бездіяльності відносно ОСОБА_1 управлінням праці та соціального захисту населення Хмільницької міської ради не приймалося та не вчинялося.

Відповідно до частини 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно зі статтею 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Частиною першою, другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Таким чином, у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача ОСОБА_2 до Відділу соціального захисту, соціального забезпечення та охорони здоров`я Уланівської сільської ради, Управління праці та соціального захисту населення Хмільницької міської ради про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії, слід відмовити повністю.

Підстави для розподілу судових витрат відповідно до статті 139 КАС України відсутні.

Керуючись ст.ст. 73-77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову відмовити.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 КАС України.

Відповідно до статті 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Інформація про учасників справи:

ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 )

ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 )

Відділ соціального захисту, соціального забезпечення та охорони здоров`я Уланівської сільської ради (вул. Столярчука, 21а, с. Уланів, Вінницька область)

Управління праці та соціального захисту населення Хмільницької міської ради (2-й пров. Пушкіна, 8, м. Хмільник, Вінницька область)

СуддяМультян Марина Бондівна

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.03.2024
Оприлюднено18.03.2024
Номер документу117657857
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —120/5198/23

Рішення від 13.03.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Мультян Марина Бондівна

Ухвала від 22.05.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Мультян Марина Бондівна

Ухвала від 09.05.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Мультян Марина Бондівна

Ухвала від 01.05.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Мультян Марина Бондівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні