ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 620/14524/23 Суддя (судді) першої інстанції: Бородавкіна С.В.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 березня 2024 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
судді-доповідача: Собківа Я.М.,
суддів: Сорочка Є.О., Чаку Є.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Управління північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 27 листопада 2023 року у справі за адміністративним позовом Комунального підприємства «АТП-2528» Чернігівської міської ради до Управління північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю "Чернігівагрошляхбуд" про визнання протиправним та скасування висновку, -
ВСТАНОВИВ:
Комунальне підприємство "АТП-2528" Чернігівської міської ради звернулось до Чернігівського окружного адміністративного суду з позовом до Управління північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю "Чернігівагрошляхбуд" про визнання протиправним та скасування висновку про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-07-13-009013-а від 14.09.2023.
Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 27 листопада 2023 року позов задоволено.
В апеляційній скарзі Управління північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області, посилаючись на порушення окружним адміністративним судом норм матеріального та процесуального права, які призвели до неправильного вирішення справи, просить скасувати вказане судове рішення та прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Виконуючи вимоги процесуального законодавства, колегія суддів ухвалила продовжити строк розгляду апеляційної скарги на більш тривалий, розумний термін, у відповідності до положень статті 309 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до ч.1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі неприбуття жодного з учасників справи у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання.
Предметом апеляційного оскарження є судове рішення, яке прийняте судом першої інстанції в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, у зв`язку з чим колегія суддів вважає за можливе розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження).
31 січня 2024 року позивач подав відзив на апеляційну скаргу в якому просив відмовити у задоволенні апеляційної скарги та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, дослідивши докази, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що КП "АТП-2528" є юридичною особою, зареєстрованою у встановленому порядку, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено відповідний запис.
Відповідно до річного плану закупівель на 2023 рік рішенням уповноваженої особи, оформленим протоколом від 13.07.2023 №130723.1, підприємством оголошено та затверджено тендерну документацію щодо проведення відкритих торгів на закупівлю "Суміш асфальтобетонна дрібнозерниста тип А, Б, В, бітум нафтовий дорожній БНД 70/100, бітумна емульсія ЕКШ 60 (код за ЄЗС ДК 021:2015: код 44110000-4 Конструкційні матеріали) (Суміш асфальтобетонна дрібнозерниста тип А, Б, В код за ЄЗС ДК 021:2015:44113620-7 Асфальт: Бітум нафтовий дорожній код за ЄЗС ДК 021:2015: код 44113610-4 Бітум; Бітумна емульсія ЕКШ 60 код за ЄЗС ДК 021:2015:44113310-1 Бітумні матеріали для покриття доріг)".
Пропозицію щодо предмету закупівлі було подано ТОВ "Чернігівагрошляхбуд".
Відповідно до рішення уповноваженої особи, оформленого протоколом від 26.07.2023 №260/723, учасника ТОВ "Чернігівагрошляхбуд" визначено переможцем закупівлі; вирішено прийняти рішення про намір укласти договір про закупівлю з переможцем закупівлі; оприлюднити вказане рішення в електронній системі закупівель.
09.08.2023 позивачем із ТОВ "Чернігівагрошляхбуд" укладено договір №09/08/23-4411 про закупівлю товару (з додатками).
Згідно із наказом від 28.08.2023 №44-3 Управлінням проведено моніторинг проведеної КП "АТП-2528" процедури закупівлі, за наслідками якого складено висновок UA-2023-07-13-009013-а, затверджений 14.09.2023, оприлюднений в електронній системі закупівель.
Відповідно до змісту вказаного висновку відповідачем зазначено, що відповідно до вимог абзацу другого пункту 1 розділу 3 "Інструкція з підготовки тендерної пропозиції" тендерної документації замовником вимагається надання у складі тендерної пропозиції учасника, у тому числі, інформації про маркування, протоколів випробувань або сертифікати, що підтверджують відповідність предмета закупівлі встановленим замовникам вимогам - згідно Додатку 2 "Технічні вимоги до предмета закупівлі" до тендерної документації. Проте, в порушення вищенаведених вимог тендерної документації замовника, учасником ТОВ "Чернігівагрошляхбуд" в тендерній пропозиції не надано сертифікат відповідності на бітум нафтовий дорожній БНД 70/100. Також не надано документи, які підтверджують відповідність емульсії бітумної ЕКШ 60 ДСТУ Б.В.2.7-129:2013.
За наведених обставин, Управління дійшло висновку, що тендерна пропозиція ТОВ "Чернігівагрошляхбуд" не відповідала умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі, однак позивачем не відхилено тендерну пропозицію та визначено його переможцем процедури закупівлі.
З огляду на встановлені порушення, Управлінням зобов`язано КП "АТП-2528" вжити заходів щодо їх усунення в установленому законодавством порядку, зокрема, шляхом припинення зобов`язань за договором з дотриманням положень Господарського кодексу України і Цивільного кодексу України та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення.
Вважаючи вказаний висновок Управління протиправним, позивач звернувся до суду з відповідним позовом.
Колегія суддів, розглядаючи справу в межах доводів апеляційної скарги, дійшла висновку про обґрунтованість та правомірність висновків суду першої інстанції з огляду на наступне.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до положень статті 1 Закону України від 26.01.1993 №2939-XII "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" (далі - Закон №2939-ХІІ), здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (далі - орган державного фінансового контролю).
Згідно пункту 1 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2016 №43 (далі - Положення №43), Державна аудиторська служба України (Держаудитслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів та який реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
Відповідно до статті 2 Закону №2939-ХІІ головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, в тому числі суб`єктах господарювання, у статутному капіталі яких 50 і більше відсотків акцій (часток) належить суб`єктам господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, діяльністю суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні. Відповідно до абзацу 2 статті 2 Закону №2939 державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю шляхом проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі.
Відповідно до частини першої статті 10 Закону №2939-ХІІ органу державного фінансового контролю надається право перевіряти в ході державного фінансового контролю грошові та бухгалтерські документи, звіти, кошториси й інші документи, що підтверджують надходження і витрачання коштів та матеріальних цінностей, документи щодо проведення закупівель, проводити перевірки фактичної наявності цінностей (коштів, цінних паперів, сировини, матеріалів, готової продукції, устаткування тощо).
Відповідно до статті 5 Закону №2939-ХІІ контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України "Про публічні закупівлі", проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування.
У свою чергу, частиною першою статті 1 Закону України від 25.12.2015 №922-VIII "Про публічні закупівлі" (далі - Закон №922-VIII) визначено, що:
моніторинг процедури закупівлі - аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель;
тендерна документація - документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель;
тендерна пропозиція - пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник процедури закупівлі подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації.
Згідно із частиною четвертою статті 7 Закону №922-VIII контроль у сфері публічних закупівель здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю в межах своїх повноважень, визначених Конституцією та законами України.
Такий порядок здійснення моніторингу публічних закупівель регламентовано положеннями статті 8 Закону №922-VIII.
Так, частиною першою статті 8 зазначеного Закону закріплено, що моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, його міжрегіональні територіальні органи.
Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії.
Підстави для проведення моніторингу публічних закупівель передбачені частиною другою статті 8 Закону №922-VIII, а саме: дані автоматичних індикаторів ризиків; інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель; повідомлення в засобах масової інформації, що містять відомості про наявність ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель; виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель; інформація, отримана від громадських об`єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 7 цього Закону.
Для аналізу даних, що свідчать про ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, може використовуватися: інформація, оприлюднена в електронній системі закупівель; інформація, що міститься в єдиних державних реєстрах; інформація в базах даних, відкритих для доступу центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
Відповідно до матеріалів справи під час моніторингу проведеної позивачем закупівлі "Суміш асфальтобетонна дрібнозерниста тип А, Б, В, бітум нафтовий дорожній БНД 70/100, бітумна емульсія ЕКШ 60 (код за ЄЗС ДК 021:2015: код 44110000-4 Конструкційні матеріали) (Суміш асфальтобетонна дрібнозерниста тип А, Б, В код за ЄЗС ДК 021:2015:44113620-7 Асфальт: Бітум нафтовий дорожній код за ЄЗС ДК 021:2015: код 44113610-4 Бітум; Бітумна емульсія ЕКШ 60 код за ЄЗС ДК 021:2015:44113310-1 Бітумні матеріали для покриття доріг)" відповідачем було проаналізовано: річний план закупівель КП "АТП-2528" на 2023 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію, реєстр отриманих тендерних пропозицій, протокол розкриття тендерних пропозицій, тендерну пропозицію ТОВ "Чернігівагрошляхбуд", протокол уповноваженої особи від 26.07.2023 №260723, повідомлення про намір укласти договір, договір на закупівлю/поставку товару, звіт про результати проведення процедури закупівлі, оприлюднений в електронній системі закупівель.
Відповідно до частини шостої статті 8 Закону №922-VIII за результатами моніторингу закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок, який затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.
У висновку обов`язково зазначаються:
1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі;
2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності) та його очікувана вартість;
3) унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі;
4) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі;
5) зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
Як вбачається з матеріалів справи, за наслідком моніторингу проведеної позивачем закупівлі відповідачем складено висновок, у якому зазначено про порушення КП "АТП-2528" чинного законодавства при проведенні тендеру, а саме: відповідно до вимог абзацу другого пункту 1 розділу 3 "Інструкція з підготовки тендерної пропозиції" тендерної документації замовником вимагається надання у складі тендерної пропозиції учасника, у тому числі, інформації про маркування, протоколів випробувань або сертифікати, що підтверджують відповідність предмета закупівлі встановленим замовникам вимогам - згідно Додатку 2 "Технічні вимоги до предмета закупівлі" до тендерної документації. Проте, в порушення вищенаведених вимог тендерної документації замовника, учасником ТОВ "Чернігівагрошляхбуд" в тендерній пропозиції не надано сертифікат відповідності на бітум нафтовий дорожній БНД 70/100. Також не надано документи, які підтверджують відповідність емульсії бітумної ЕКШ 60 ДСТУ Б.В.2.7-129:2013.
Відповідно до наявної матеріалах справи тендерної документації на закупівлю абзацом другим пункту 1 розділу 3 "Інструкція з підготовки тендерної пропозиції" замовником визначено зміст і спосіб подання учасниками тендерної пропозиції: подання тендерної пропозиції в електронній формі через електронну форму закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх(його) встановлення, наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 Особливостей і в тендерній документації, та шляхом завантаження недохідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації, зокрема, інформацією про маркування, протоколи випробувань або сертифікати, що підтверджують відповідність предмета закупівлі встановленим замовником вимогам - згідно з Додатком 2 тендерної документації.
На виконання умов тендерної документації учасником у складі тендерної пропозиції надано заповнену відповідно до Додатку 2 таблицю "Технічні вимоги до предмета закупівлі", у якій у пункті 1 підтверджено, у тому числі, що: бітум нафтовий дорожній БНД 70/100 - 30 т відповідає ДСТУ 4044:2019 відповідно до своєї марки та має сертифікат відповідності; емульсія бітумна ЕКШ 60 - 30 т відповідає ДСТУ Б.В.2.7-129:2013.
Крім того, для підтвердження відповідності предмета закупівлі встановленим замовником вимогам учасником було надано копію Атестату виробництва, зареєстрованого в реєстрі за №АВ.ВА.038-23, дійсного до 22.02.2024, про відповідність продукції, яку виробляє ТОВ "Чернігівагрошляхбуд" вимогам ДСТУ, вказаним у тендерній документації, та копію свідоцтва про відповідність системи вимірювань вимогам ДСТУ ISO10012:2005 (реєстраційний №14/2021, чинне до 04.04.2024).
Також умовами укладеного сторонами договору від 09.08.2023 №09/08/23-4411 установлено, що постачальник зобов`язаний на кожну партію товару, що є предметом поставки за цим договором, надати паспорт якості, який посвідчує відповідність товару діючим Державним стандартам (ДСТУ Б.В.2.7-119-2011, ДСТУ Б.В.2.7-129:2013 та ДСТУ 4044:2019) (пункт 2.2 Договору).
Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 затверджено Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, пунктом 44 яких передбачено, що замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.
Разом з тим, оскільки тендерна пропозиція ТОВ "Чернігівагрошляхбуд" відповідала технічним вимогам предмета закупівлі та була заповнена учасником з урахуванням особливостей, встановлених тендерною документацією, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що у КП "АТП-2528" були відсутні підстави для відхилення тендерної пропозиції, а тому позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Згідно частин першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Всі наведені апелянтом доводи не спростовують вірних висновків суду першої інстанції.
Положеннями ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись статтями 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Управління північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області залишити без задоволення.
Рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 27 листопада 2023 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду в порядку та строки, визначені ст.ст. 328-331 КАС України.
Суддя-доповідач Собків Я.М.
Суддя Сорочко Є.О.
Суддя Чаку Є.В.
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.03.2024 |
Оприлюднено | 18.03.2024 |
Номер документу | 117662536 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо процедур здійснення контролю Рахунковою палатою, Державною аудиторською службою України, державного фінансового контролю |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Собків Ярослав Мар'янович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Собків Ярослав Мар'янович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Собків Ярослав Мар'янович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Собків Ярослав Мар'янович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні