Рішення
від 06.03.2024 по справі 676/1665/22
КАМ'ЯНЕЦЬ-ПОДІЛЬСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 676/1665/22 Номер провадження 2/676/130/24

Р І Ш Е Н Н Я ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 березня 2024 р. Кам`янець-Подільський міськрайонний суд

Хмельницької області

в складі: головуючого судді Вдовичинського А.В.,

секретаря судового засідання Мазуркевич О.М.

за участю прокурора Рибіцької Л.П.

представника відповідача адвоката Рудика В.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Кам`янець-Подільський в режимі відеоконференції справу за позовом керівника Кам`янець-Подільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Хмельницької обласної державної адміністрації до Жванецької сільської ради, ОСОБА_1 , треті особи на стороні позивача без самостійних вимог - Національний природний парк "Подільські товтри", Басейнове управління водних ресурсів річок Прут та Сірет, Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області, про визнання незаконним та скасування рішення сільської ради, скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права приватної власності на земельну ділянку, скасування у Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки, зобов`язання повернути земельну ділянку, -

ВСТАНОВИВ:

керівник Кам`янець-Подільської окружної прокуратури звернувся з позовом в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державною на здійснення функцій у спірних правовідносинах Хмельницької обласної державної адміністрації до Жванецької сільської ради, ОСОБА_1 , вказавши третіми особами по справі Національний природний парк «Подільські Товтри», Басейнове управління водних ресурсів річок Прут та Сірет, Державну екологічну інспекція у Хмельницькій області, про визнання незаконним та скасування рішення сільської ради, скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права приватної власності на земельну ділянку, скасування у Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки, зобов`язання повернути земельну ділянку. В обґрунтування позовних вимог прокурор вказує, що Кам`янець-Подільською окружною прокуратурою в межах заходів представницької діяльності встановлено порушення вимог земельного, водного та природоохоронного законодавства при використанні земельної ділянки природно-заповітного та водного фонду на території Кам`янець-Подільського району Хмельницької області встановлено, що рішенням Рудської сільської ради від 16.12.2005 р. №10 «Про передачу земельних ділянок у приватну власність» передано у приватну власність ОСОБА_1 земельну ділянку для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, площею 0,1329 га кадастровий номер 6822486800:03:001:0008, яка розташована в АДРЕСА_1 в межах населеного пункту. На підставі вказаного рішення сільської ради в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, державному реєстрі іпотек, єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна 11.04.2008 р. здійснено державну реєстрацію права приватної власності на спірну земельну ділянку. Зазначене рішення Рудської сільської ради щодо передачі у приватну власність земельної ділянки площею 0,1329 га із кадастровим номером 6822486800:03:001:0008 підлягає визнанню недійсним, а спірну земельну ділянку необхідно повернути у державну власність. При цьому прокурор вказує, що з метою збереження, відтворення та раціонального використання природних ландшафтів Поділля, унікальних історико-культурних комплексів, що мають важливе природоохоронне, естетичне, наукове, освітнє, рекреаційне та оздоровче значення Указом Президента України від 27.06.1996 року №474/96 створено Національний природний парк «Подільські Товтри», установивши площу земель 261316 гектарів, у тому числі 3015 гектарів, що надаються НПП у постійне користування. Окрім цього територія НПП «Подільські товтри» входить до об`єктів Смарагдової мережі України (код UA0000011, площа 261521 га), тому підпадає під охорону на підставі Конвенції про охорону дикої флори та фауни і природних середовищ існування в Європі (Бернська конвенція) 1979 року, яка ратифікована Україною у 1996 році та є частиною законодавства. Прокуратурою з`ясовано, що в порушення вимог ст.ст.4, 7, 26 ЗУ «Про природно-заповідний фонд України», ст.ст.43,44 ЗК України рішенням Рудської сільської ради від 21.12.2012 року №10 ОСОБА_1 передано в приватну власність спірну земельну ділянку для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд 0,1329 га кадастровий номер 6822486800:03:001:0008, що розташована в с.Цвіклівці Перші на території Рудської сільської ради, яка відноситься до земель природно-заповідного фонду та на підставі Державного акту на право постійного користування землею від 28.12.2001 р. серії ІІ-ХМ №002530, перебуває у постійному користуванні НПП «Подільські Товтри». Так, відповідно до інформації адміністрації НПП «Подільські Товтри» від 19.11.2021 р. спірна земельна ділянка є землею природно-заповідного фонду та знаходиться у постійному користуванні НПП «Подільські Товтри». Факт перебування вказаної земельної ділянки в межах земель природно-заповідного фонду також підтверджується збірним кадастровим планом ТОВ «Джафар». Згідно матеріалів проведеної Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області перевірки спірна земельна ділянка розташована на вилученій території НПП «Подільські Товтри» в кварталі 24 виділ 5. Згода на вилучення земельної ділянки з кадастровим номером 6822486800:03:001:0065, адміністрацією НПП «Подільські Товтри» не надавалась. Згідно даних Публічної кадастрової карти з урахуванням функціоналів «Обмеження у використанні земель» та «Природно-заповідний кадастр «Смарагдова мережа» наочно видно, що зазначена земельна ділянка перебуває в межах земель вказаного об`єкту природно-заповідного фонду та ОСОБА_2 мережі. Також спірна земельна ділянка розташована в межах прибережної захисної смуги річки Смотрич, яка відноситься до Дністровського водосховища. Згідно інформації Басейного управління водних ресурсів річок Прут та Сірет від 13.12.2021 р. останнім за результатами співставлення місця розташування земельної ділянки з використанням інтернет-ресурсу «Публічна кадастрова карта України» з Проектом водоохоронної зони лівого берега водосховища Дністровської ГЕС встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0008 знаходиться в межах прибережної захисної смуги Дністровського водосховища, на правому березі нижньої течії річки Смотрич яка є частиною Дністровського водосховища. З матеріалів проведеної Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області перевірки при обстеженні вищевказаної території з врахуванням землевпорядної документації розробленої ТОВ «Джафар», а також проекту водоохоронної зони лівого берега водосховища Дністровської ГЕС встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0008 розташована в межах прибережної захисної смуги річки Смотрич, які відноситься до Дністровського водосховища та протікає поряд з місцем розташування вказаної земельної ділянки. Згідно проведеного вимірювання ТОВ «Джафар» встановлено, що спірна земельна ділянка розташована на відстані 21,16 м від урізу води річки Смотрич, яка відноситься до Дністровського водосховища. Кут крутизни схилу прибережної захисної смуги відносно вказаної земельної ділянки становить 12 градусів. Згідно вимірювання ТОВ «Джафар» та інформації Басейнового управління водних ресурсів річок Прут та Сірет від 20.12.2021 року встановлено, що спірна земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0008 перебуває в зоні затоплення. Таким чином спірна земельна ділянка передана у приватну власність для ОСОБА_1 в порушення вимог ст..ст. 59,60,61,84 ЗК України та в ст..ст. 85,88 ВК України, оскільки надання земель прибережної захисної смуги у приватну власність законодавством не передбачено. Прокурор просить суд: визнати недійсним рішення Рудської сільської ради від 16.12.2005 р. у №10 щодо передачі ОСОБА_1 у приватну власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, площею 0,1329 га з кадастровим номером 6822486800:03:001:0008, що розташована в с. Цвіклівці Перші Кам`янець-Подільського району Хмельницької області в межах населеного пункту; визнати незаконною та скасувати у державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, державному реєстрі іпотек, єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна державну реєстрацію права приватної власності ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 0,1329 га для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд з одночасним припиненням права приватної власності ОСОБА_1 на вказану земельну ділянку; визнати незаконною та скасувати у державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 6822486800:03:001:0008 із одночасним припиненням у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі праввласності нанерухоме майно,державному реєстрііпотек,єдиному реєстрізаборон відчуженняоб`єктів нерухомогомайна усіхзареєстрованих щодонеї речовихправ таїх обтяжень; зобов`язати ОСОБА_1 повернути земельну ділянку з кадастровим номером 6822486800:03:001:0008 площею 0,1329 га державі в особі Хмельницької обласної державної адміністрації; стягнути з відповідачів на користь Хмельницької обласної прокуратури судовий збір сплачений за подання позовної заяви. В судіпрокурор позовпідтримав,просить йогозадовольнити.

Представник позивача в судове засідання не з`явився, про розгляд справи повідомлений судовими повістками через систему «Електронний суд», причини неявки суду не повідомив. Суд вважає за можливе розгляд справи провести без його участі.

Представник відповідача Жванецької сільської ради в судове засідання не з`явився, сільський голова подав суду заяву про розгляд справи без його участі, при вирішення справи покладаються на думку суду(а.с.49, Т.1).

Представник відповідача ОСОБА_1 адвокат Рудик В.М. в судовому засіданні позовні вимоги прокурора не визнав, просить суд відмовити в його задоволенні в повному обсязі. Представник відповідача подав суду відзив на позов (а.с. 131-205, Т.1). В обґрунтування заперечень представник відповідача вказав, що його довіритель на підставі рішення Рудської сільської ради від 16.12.2005 року №10 правомірно отримав безоплатно у приватну власність спірну земельну ділянку для будівництва і обслуговування жилого будинку господарських будівель і споруд. На підставі рішення відповідачу видано Державний акт від 04.09.2006 року серії ЯГ №411617. Право власності ОСОБА_1 на земельну ділянку 23.06.2022 року зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, номер запису про право власності 47171702. Земельну ділянку площею 0,1329 га з кадастровим номером 6822486800:03:001:0008 зареєстровано 04.09.2006 року. Зазначає, що згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 23.05.2022 року за № НВ-6800556992022 будь які відомості про обмеження у використанні земельної ділянки зареєстровані не були. Земельна ділянка за категорією відносилась до земель житлової та громадської забудови,цільове призначення для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд. Приналежність саме до земель житлової та громадської забудови підтверджено листом Управління надання адміністративних послуг ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 31.03.2023 року №587/291-23. На сьогоднішній день на спірній земельній ділянці знаходиться об`єкт нерухомого майна, який належить відповідачу. Представник відповідача зауважує, що надані суду прокурором докази є неналежними, збірні кадастрові плани виготовлені ТОВ «Джафар», не можуть бути доказом порушення меж земельної ділянки позивача, адже вони не є висновком спеціаліста або експерта. Крім цього представник відповідача просить суд врахувати, що обґрунтовуючи позовні вимоги прокурор зазначає, що спірна земельна ділянку належить і до земель водного фонду і до земель природоохоронного фонду, що фактично неможливо так як не передбачено діючим законодавством.

Представник третьої особи по справі НПП «Подільські Товтри» в суді позов підтримав, вважає його таким, що підлягає до задоволення. Директор НПП подав суду заяву клопотання про розгляд справи без участі представника (а.с.217-220, Т.1), а також вказав, що посилання представника відповідача на лист Управління надання адміністративних послуг ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 31.03.2023 року №587/291-23 про приналежність земельної ділянки площею 0,1329 га з кадастровим номером 6822486800:03:001:0008 до земель житлової та громадської забудови,цільове призначення для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, є хибним оскільки даний лист подає інформацію про земельну ділянку станом на 03.2023 рік та не підтверджує цільового призначення станом на прийняття рішення Рудською сільською радою від 16.12.2005 року №10, відсутні відомості щодо генерального плану села Цвіклівці, що підтверджує, що дана земельна ділянка знаходиться в межах села Цвіклівці Кам`янець-Подільського району. В свою чергу рішенням Хмельницької обласної ради народних депутатів 4-ої сесії від 16.12.1998 року №11 надано у постійне користування НПП «Подільські Товтри» земельні ділянки згідно з додатком та розроблено технічну документацію на виконання топографо-геодезичних та картографічних робіт для видачі державного акту на право постійного користування землею НПП «Подільські Товтри» погоджений та затверджений у відповідності до діючого законодавства в редакції 2001 року. Державний акт на право постійного користування землею ІІ-ХМ № 002530, отримано та зареєстровано в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею №7 голови районної ради народних депутатів 28.12.2001 року. Адміністрацією парку відповідно до Податкового кодексу України щорічно подаються податкові декларації по сплаті земельного податку, тому твердження відповідача, що парк не набув права постійного користування земельною ділянкою площею 104,14 га згідно державного акту ІІ-ХМ № 002530 є необгрутнованим та безпідставним. Збірні кадастрові плани виготовлено ТОВ «Джафар» відповідає необхідним технічним та технологічним забезпеченням. Зазначено, що стороною відповідача не надано іншого кадастрового плану розробленого ліцензованою установою, яка б ставила під сумнів або спростувало факт незаконного вилучення земельної ділянки площею 0,1329 га з кадастровим номером 6822486800:03:001:0008 із земель водного і природно-заповідного фонду, а також, про факт накладення на прибережну захисну смугу р.Смотрич. Вказали, що заявлені позивні вимоги адміністрація НПП «Подільські Товтри» підтримує в повному обсязі.

Представник третьої особи Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області в судове засідання не з`явився, про слухання справи повідомлений судовими повістками через систему «Електронний суд», причини неявки суду не повідомив. Суд вважає за можливе розгляд справи провести без його участі.

Представник третьої особи Басейнового управління водних ресурсів річок Прут та Сірет подав до суду пояснення щодо позову (а.с.52-57, Т.1) в яких вказав, що річка Дністер належить до великих річок таким чином розмірі прибережної захисної смуги становить 100 м. Прибережні захисні смуги встановлюються на земельних ділянках усіх категорій земель, крім земель морського транспорту. Землі прибережних захисних смуг перебувають у державній та комунальній власності та можуть надаватися в користування лише для цілей визначених Водним кодексом України. Пунктом «г» ч.2 ст. 61 ЗК України визначено, що землі водного фонду із земель комунальної власності не можуть передаватись у приватну власність крім випадків визначених кодексом. Спірна земельна ділянка за результатами співставлення наявної в управлінні проектної документації водоохоронної зони Дністровського водосховища з даними публічної кадастрової карти України знаходиться орієнтовно на відстані 23-25 метрів від урізу води Дністровського водосховища. Нормальний підпірний рівень Дністровського водосховища становить 121 мБс, який вважається внутрішньою мережею прибережної захисної смуги Дністрвоського водосховища. Представник подав до суду клопотання про розгляд справи без участі третьої особи (а.с.62, Т.1).

Ухвалою суду від 24.05.2022 року відкрито провадження у справі та призначено по справі підготовне судове засідання.

Ухвалою суду від 23.01.2023 року закрито підготовче провадження у справі та призначено розгляд справи по суті.

Ухвалою суду від 13.04.2023 року клопотання представника відповідача задоволено частково. Поновлено представнику відповідача ОСОБА_1 адвокату Рудику В.М. строк звернення до суду із клопотанням про витребування доказів. Зобов`язано ТОВ «Джафар», НПП «Подільські товтри», Басейнове управління водних ресурсів річок Прут та Сірет надати додаткові докази.

Заслухавши пояснення учасників судового розгляду, вивчивши матеріали справи, суд встановив наступне.

Указом Президента України від 27.06.1996 року №474/96на території, окрім інших, Кам`янець-Подільського району Хмельницької області створено Національний природний парк «Подільські Товтри» з метою збереження, відтворення та раціонального використання природних ландшафтів Поділля з унікальними історико-культурними комплексами, що мають важливе природоохоронне, естетичне, наукове, освітнє, рекреаційне та оздоровче значення.

Установлено площу земель Національного природного парку «Подільські Товтри» -261316 гектарів, у тому числі - 3015 гектарів, що надаються у постійне користування, та 258301 гектар, що включаються до його складу. Землям, які включені до складу території НПП «Подільські Товтри», надано статус природно-заповідного фонду. Такі землі чи їх частина передаються під охорону підприємствам, установам, організаціям.

Окрім цього територія НПП «Подільські товтри» входить до об`єктів Смарагдової мережі України (код UA0000011, площа 261521 га), тому підпадає під охорону на підставі Конвенції про охорону дикої флори та фауни і природних середовищ існування в Європі (Бернська конвенція) 1979 року, яка ратифікована Україною у 1996 році та є частиною законодавства.

Рішенням 23 сесії сільської ради 4-го скликання Рудської сільської ради №10 від 16.12.2005 року передано ОСОБА_1 безоплатно у приватну власність земельну ділянку для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд площею 0,1329 га , що знаходиться в межах села Цвіклівці (а.с.13, Т.1).

На підставі вказаного рішення сільської ради в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, державному реєстрі іпотек, єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна 23.06.2022 року здійснено державну реєстрацію права приватної власності ОСОБА_1 на спірну земельну ділянку, що підтверджується витягом інформації з державного реєстрі від 01.11.2021 року №282331423 та витягом від 30.03.2023 року №327517723 (а.с.14-16, 138, Т.1).

З матеріалів відзиву відповідача ОСОБА_1 на позов(а.с.131-204, Т.1), судом встановлено, що відповідач після набуття у власність земельної ділянки з кадастровим номером 6822486800:03:001:008 площею 0,1329 га, збудував на ній житловий будинок загальною площею 76,4 кв.м., що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 27.06.2022 року №303648570, копією технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку від 2006 року, технічним паспортом на житловий будинок садибного типу по АДРЕСА_1 , витягом про реєстрацію права власності на нерухоме майно від 01.04.2008 року №18335468, згідно якого ОСОБА_1 власник домоволодіння по АДРЕСА_1 ; свідоцтвом про право власності на нерухоме майно від 01.04.2008 року.

На виконанняухвали судувід 13.04.2023року ТОВ«Джафар» надалосуду додатковідокази (а.с.33-59Т.2), а саме копію матеріалів проведених робіт на підставі яких у акті обстеження земельної ділянки №73/01 від 08.12.2021 року складеному Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області за участю інженера-геодезиста ТОВ «Джафар» ОСОБА_3 встановлено,що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:008 площею 0,1329 га відноситься до земель природно-заповідного фонду та перебуває у постійному користуванні НПП «Подільські Товтри», а також що дана земельна ділянка розташована в межах прибережної смуги Дністровського водосховища. Надано оригінали двох збірних кадастрових планів та схему розрахунку кутів крутизни схилу прибережної захисної смуги Кам`янець-Подільській окружній прокуратурі (лист від 08.12.2021 року №40).

На виконання ухвали суду від 13.04.2023 року Басейнове управлінняводних ресурсіврічок Прутта Сірет надало суду додаткові докази (а.с.60-73, Т.2), а саме копію Робочого проекту (розділ 1 загальної пояснювальної записки) водоохоронної зони лівого берега водосховища Дністровської ГЕС з відповідними картографічними матеріалами.

На виконання ухвали суду від 13.04.2023 року Національний природний парк «Подільські Товтри» надіслало на адресу суду лист з додатковими доказами (а.с.1-32 Т.2), за яким, направлено землевпорядну документацію, а саме копію технічної документації на виконання топографо-геодезичних та картографічних робіт для видачі державного акту на право постійного користування землею НПП «Подільські товтри».

Відповідно до ч.4 ст. 4 ЗК України(в редакції 1990 р., на час виникнення спірних правовідносин) не можуть передаватись у колективну та приватну власність землі природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення.

Згідно ст. 43 ЗК України(2002 р.) землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Ст. 44 ЗК України встановлено, що до земель природно-заповідного фонду включаються природні території та об`єкти ( природні заповідники, національні природні парки, біосферні заповідники, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища), а також штучно створені об`єкти (ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва). Згідно ст. 45 ЗК України землі природно-заповідногофонду можутьперебувати удержавній,комунальній таприватній власності. Порядок використання земель природно-заповідного фонду визначається законом.

Правові основи організації, охорони, ефективного використання природно-заповідного фонду України, відтворення його природних комплексів та об`єктів визначаєЗакон України «Про природно-заповідний фонд». Відповідно до цьогоЗаконуприродно-заповідний фонд становлять ділянки суші і водного простору, природні комплекси та об`єкти яких мають особливу природоохоронну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність і виділені з метою збереження природної різноманітності ландшафтів, генофонду тваринного і рослинного світу, підтримання загального екологічного балансу та забезпечення фонового моніторингу навколишнього природного середовища (абзац другий преамбули до цьогоЗакону).

Згідно ст.4 закону України «Про природно-заповіднийфонд України» території природних заповідників, заповідні зони біосферних заповідників, землі та інші природні ресурси, надані національним природним паркам, є власністю Українського народу. Межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду (частина четвертастатті 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України»).

Відповідно дост.20закону України«Про природно-заповіднийфонд України» національніприродні паркиє природоохоронними,рекреаційними,культурно-освітніми,науково-досліднимиустановами загальнодержавногозначення,що створюютьсяз метоюзбереження,відтворення іефективного використанняприродних комплексівта об`єктів,які маютьособливу природоохоронну,оздоровчу,історико-культурну,наукову,освітню таестетичну цінність. Ділянкиземлі таводного просторуз усімаприродними ресурсамита об`єктамивилучаються згосподарського використанняі надаютьсянаціональним природнимпаркам упорядку,встановленому цимЗаконом таіншими актамизаконодавства України. Доскладу територійнаціональних природнихпарків можутьвключатися ділянкиземлі таводного просторуінших землевласниківта землекористувачів. Нанаціональні природніпарки покладаєтьсявиконання такихосновних завдань: збереженняцінних природнихта історико-культурнихкомплексів іоб`єктів; створенняумов дляорганізованого туризму,відпочинку таінших видіврекреаційної діяльностів природнихумовах здодержанням режимуохорони заповіднихприродних комплексівта об`єктів; проведеннянаукових дослідженьприродних комплексівта їхзмін вумовах рекреаційноговикористання,розробка науковихрекомендацій зпитань охоронинавколишнього природногосередовища таефективного використанняприродних ресурсів; проведення екологічної освітньо-виховної роботи.

Згідно ч. 1 ст. 84 ЗК України у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Відповідно до п. «г» ч.4 ст.84 ЗК України до земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать: землі під об`єктами природно-заповідного фонду, історико-культурного та оздоровчого призначення, що мають особливу екологічну, оздоровчу, наукову, естетичну та історико-культурну цінність, якщо інше не передбачено законом.

Ч.7ст.20ЗК Українивстановлено,що змінацільового призначенняземельних ділянокпогоджується уразі: зміни цільового призначення земельних ділянок державної та комунальної власності природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, історико-культурного, лісогосподарського призначення, внаслідок якої земельні ділянки виводяться із складу таких категорій, а також зміни цільового призначення земель, визначенихпунктом "б"частини першої статті 150 цього Кодексу, - з Кабінетом Міністрів України.

Як визначеностаттею 81 ЗК України, громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі: а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; б) безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності; в) приватизації земельних ділянок, що були раніше надані їм у користування; г) прийняття спадщини; ґ) виділення в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю).

Частина 1статті 150 ЗК Україниу редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, відносить до особливо цінних земель, зокрема, землі природно-заповідного фонду.

Земельні ділянки особливо цінних земель, що перебувають у державній або комунальній власності, можуть вилучатися (викуплятися) для будівництва об`єктів загальнодержавного значення, доріг, ліній електропередачі та зв`язку, трубопроводів, осушувальних і зрошувальних каналів, геодезичних пунктів, житла, об`єктів соціально-культурного призначення, нафтових і газових свердловин та виробничих споруд, пов`язаних з їх експлуатацією, за постановою Кабінету Міністрів України або за рішенням відповідної місцевої ради, якщо питання про вилучення (викуп) земельної ділянки погоджується Верховною Радою України (частина другастатті 150 ЗК Україниу редакції на час виникнення спірних правовідносин).

Системний аналіз вищенаведених норм права дозволяє зробити висновок про те, що землі природно-заповідного фонду, що перебувають у державній власності, не підлягають приватизації. Такі землі можуть перебувати у приватній власності лише у зв`язку з формуванням на цих земельних ділянках об`єктів природно-заповідного фонду чи включення земельних ділянок, що належать фізичним чи юридичним особам, до земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення). Вилучення (викуп) земель природно-заповідного фонду із комунальної власності, зокрема, для будівництва житла був можливим тільки на підставі постанови Кабінету Міністрів України або за рішенням відповідної місцевої ради, якщо вилучення (викуп) земельної ділянки погодила Верховна Рада України.

Цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки (частина першастатті 11 ЦК України). Право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів (частина першастатті 328 ЦК України).Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом (частина другастатті 328 ЦК Україниу редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).Отже, за загальним правилом цивільні права, зокрема право власності, виникають із правомірних, а не протиправних дій.

Усі води (водні об`єкти) на території України є національним надбанням Українського народу, однією з природних основ його економічного розвитку і соціального добробуту, згідно преамбули ВК України.

Згідно ч. 1 ст. 3 ВК України, усі води (водні об`єкти) на території України становлять її водний фонд.

В силуст..4ВК України,до земельводного фондуналежать землі,зайняті: морями,річками,озерами,водосховищами,іншими воднимиоб`єктами,болотами,а такожостровами,не зайнятимилісами; прибережнимизахисними смугамивздовж морів,річок танавколо водойм,крім земель,зайнятих лісами; гідротехнічними,іншими водогосподарськимиспорудами таканалами,а такожземлі,виділені підсмуги відведеннядля них; береговими смугами водних шляхів.

За ч.1 ст. 6 ВК України води (водні об`єкти) є виключно власністю Українського народу і надаються тільки у користування.

Відповідно до ст. 60 ЗК України та ст. 88 ВК України, уздовж морів та інших водойм з метою охорони поверхневих водних об`єктів від забруднення і засмічення та збереження їх водності у межах водоохоронних зон виділяються земельні ділянки під прибережні захисні смуги.

За ст.60ЗК України,вздовж річок,морів інавколо озер,водосховищ таінших водоймз метоюохорони поверхневихводних об`єктіввід забрудненняі засміченнята збереженняїх водностівстановлюються прибережнізахисні смуги. Прибережнізахисні смугивстановлюються поберегах річокта навколоводойм уздовжурізу води(умеженний період)шириною: а)для малихрічок,струмків іпотічків,а такожставків площеюменш як3гектари -25метрів; б) для середніх річок, водосховищ на них, водойм, а також ставків площею понад 3 гектари - 50 метрів :в)для великихрічок,водосховищ наних таозер -100метрів. Прикрутизні схилівбільше трьохградусів мінімальнаширина прибережноїзахисної смугиподвоюється. Уздовжморів танавколо морськихзаток ілиманів встановлюєтьсяприбережна захиснасмуга шириноюне меншедвох кілометріввід урізуводи. Межі прибережних захисних смуг, пляжних зон зазначаються в документації із землеустрою, містобудівній документації на місцевому та регіональному рівнях та позначаються органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування на місцевості інформаційними знаками. Відомості про межі прибережних захисних смуг, пляжних зон вносяться до Державного земельного кадастру як відомості про обмеження у використанні земель. Прибережні захисні смуги встановлюються на земельних ділянках усіх категорій земель, крім земель морського і внутрішнього водного транспорту.

За ч.1,2ст.61ЗК України прибережнізахисні смугиє природоохоронноютериторією зрежимом обмеженоїгосподарської діяльності. Уприбережних захиснихсмугах уздовжрічок,навколо водоймта наостровах забороняється: а)розорювання земель(крімпідготовки ґрунтудля залуженняі залісення),а такожсадівництво тагородництво; б)зберігання тазастосування пестицидіві добрив; в)влаштування літніхтаборів дляхудоби; г)будівництво будь-якихспоруд (крімгідротехнічних,навігаційного призначення,гідрометричних талінійних,а такожінженерно-технічнихі фортифікаційнихспоруд,огорож,прикордонних знаків,прикордонних просік,комунікацій,майданчиків длязанять спортомна відкритомуповітрі,об`єктів фізичноїкультури іспорту,які неє об`єктаминерухомості),у томучислі базвідпочинку,дач,гаражів тастоянок автомобілів; ґ)влаштування звалищсміття,гноєсховищ,накопичувачів рідкихі твердихвідходів виробництва,кладовищ,скотомогильників,полів фільтраціїтощо; д)миття таобслуговування транспортнихзасобів ітехніки; е)випалювання сухоїрослинності абоїї залишківз порушеннямпорядку,встановленого центральниморганом виконавчоївлади,що забезпечуєформування державноїполітики усфері охоронинавколишнього природногосередовища. У прибережних захисних смугах дозволяються реконструкція, реставрація та капітальний ремонт існуючих об`єктів.

Стаття 88Водного КодексуУкраїни вказує,що зметою охорониповерхневих воднихоб`єктіввід забрудненняі засміченнята збереженняїх водностівздовж річок,морів інавколо озер,водосховищ таінших водоймв межахводоохоронних зонвиділяються земельніділянки підприбережні захиснісмуги. Прибережнізахисні смугивстановлюються поберегах річокта навколоводойм уздовжурізу води(умеженний період)шириною: длямалих річок,струмків іпотічків,а такожставків площеюменше 3гектарів -25метрів; длясередніх річок,водосховищ наних таставків площеюбільше 3гектарів -50метрів; длявеликих річок,водосховищ наних таозер -100метрів. Якщокрутизна схилівперевищує триградуси,мінімальна ширинаприбережної захисноїсмуги подвоюється. Прибережнізахисні смугивстановлюються наземельних ділянкахвсіх категорійземель,крім земельморського івнутрішнього водноготранспорту. Землі прибережних захисних смуг перебувають у державній та комунальній власності та можуть надаватися в користування лише для цілей, визначених Водним Кодексом України.

Як встановлено судом, на запит Кам`янець-Подільської окружної прокуратури від 09.11.2021 року №52-8990 вих 21, (а.с.25, Т.1), Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області листом від 17.12.2021 року (а.с. 17-18, Т.1) вказала, що згідно матеріалів проведеної Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області перевірки спірна земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0008 розташована на вилученій території НПП «Подільські Товтри» в кварталі 24 виділ 5 та у прибережній захисній смузі річки Смотрич всупереч ст.ст. 60, 61 ,84 ЗК України та ст. 88 ВК України. Вказані обставини зафіксовані в акті обстеження земельної ділянки від 08.12.2021 року №73/01, оригінал якого додано прокурором до позовної заяви (а.с.19-22, Т.1) та схемою розрахунків кутів крутизни схилу прибережної захисної смуги (а.с.23, Т.1).

Як встановлено судом, на запит Кам`янець-Подільської окружної прокуратури від 21.014.2022 року №52-777 вих 22, (а.с.37, Т.1), Хмельницька обласна адміністрація листом від 07.02.2022 року №99/34-12-807/2022 (а.с.38 Т.1), вказала, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0008 серед інших також знаходиться на загальній території національного природного парку «Подільські Товтри» площею 261316,0 га, оголошеного Указом Президента України від 27.06.1996 року №474/96. Також земельна ділянка входить до об`єкту Смарагдової мережі Національний природний парк «Подільські Товтри», який охороняється відповідно до Конвенції про охорону дикої флори і фауни і природних середовищ існування в Європі (Бернська конвенція). Заказник входить до складу природно-заповідного фонду України, охороняється як національне надбання.

НПП «Подільські Товтри» листом від 19.11.2021 року №661(а.с.30) повідомило прокурору, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0008 разом з іншими є землею природно-заповідного фонду та знаходиться у постійному користуванні НПП «Подільські Товтри». Адміністрація НПП «Подільські Товтри» не надавала погодження на вилучення зазначених земельних ділянок із земель природно-заповідного фонду. Службою державної охорони природно-заповідного фонду Парку було встановлено факт незаконного використання земель природно-заповідного фонду, які надані у постійне користування НПП «Подільські Товтри». Зазначені обставини також підтверджуються актом перевірки 12А/2021 від 17.11.2021 р., проведеного представниками НПП «Подільські Товтри», копію якого приєднаного прокурором до позовної заяви(а.с.31 т.1).

За результатом опрацювання даних із Публічної кадастрової карти України співставлення план-схем технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі ОСОБА_1 збірного кадастрового плану, розробленого ТОВ «Джафар», а також враховуючи картографічні матеріали проектної документації водоохоронної зони Дністровського водосховища по Кам`янець-Подільському району спірна земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0008 розташована в межах прибережної захисної смуги річки Смотрич, яка відносить до Дністровського водосховища.

Згідно інформації Басейного управління водних ресурсів річок Прут та Сірет від 16.12.2021 року №11364-21 (а.с.27-28, Т.1), останнім за результатами співставлення місця розташування земельної ділянки з використанням інтернет-ресурсу «Публічна кадастрова карта України» з Проектом водоохоронної зони лівого берега водосховища Дністровської ГЕС встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0008 знаходиться в межах прибережної захисної смуги Дністровського водосховища. За гідрологічним режимом Дністровське водосховище, яке є штучною водоймою має комплексне призначення в тому числі енергетичне. Вказане водосховище використовується для проти паводкового захисту, водопостачання та зрошення. Водосховище характеризується коливанням рівня води більше двох метрів. Використовуючи Публічну кадастрову карту України та геопортал Держводагенства України встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0008 знаходиться на правому березі нижньої течії річки Смотрич, яка є частиною Дністровського водосховища.

З листа Регіонального офісу водних ресурсів у Хмельницькій області Державного агентства водних ресурсів України від 16.12.2021 року №11394-21 (а.с.26, Т.1) встановлено, що річка Смотрич з водозбірною площею басейну 1718 кв.км. за класифікацією річок України відповідно до ст.. 79 ВК України є малою річкою і згідно ст.. з ВК України належить до водного фонду України. Використовуючи публічну кадастрову карту та геопортал Держвоагенства України встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0008 знаходиться на правому березі нижньої течії річки Смотрич, яка є частиною Дністровського водосховища.

З матеріалів проведеної Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області перевірки при обстеженні вищевказаної території з врахуванням землевпорядної документації розробленої ТОВ «Джафар», а також проекту водоохоронної зони лівого берега водосховища Дністровської ГЕС встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0008 розташована в межах прибережної захисної смуги річки Смотрич, які відноситься до Дністровського водосховища та протікає поряд з місцем розташування вказаної земельної ділянки.

Згідно проведеного вимірювання ТОВ «Джафар» встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0008 розташована на відстані орієнтовно 21,16 м від урізу води річки Смотрич яка відноситься до Дністровського водосховища. Кут крутизни схилу прибережної захисної смуги відносно вказаної земельної ділянки становить 12 градусів. Згідно вимірювання ТОВ «Джафар» та інформації Басейнового управління водних ресурсів річок Прут та Сірет від 20.12.2021 року встановлено, що спірна земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0008 перебуває в зоні затоплення.

Суд критично оцінює твердження представника відповідача Пилипчука М.К., що акт обстеження дотримання вимог природоохоронного законодавства на загальній вилученій території НПП «Подільські товтри» № 12А/2021 від 08.12.2021 р. проведеної Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області(а.с.31-32, т.1) та акт №73/01 від 08.12.2021 року складений Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області (а.с.19, Т.1) є неналежними та недопустимими доказом так як вони зроблені на підставі неіснуючої землевпорядної документації щодо організації території і встановлення меж НПП «Подільські Товтри» оскільки, як встановлено судом в 2001 р. Кам`янець-Подільським філіалом державного підприємства «Поділля геодезкартографія» було виготовлено технічну документацію на виконання топографо-геодизичних та картографічних робіт для видачі державного акта на право постійного користування землею НПП «Подільські Товтри» (на території Рудської сільської ради), оригінал якої знаходиться в НПП «Подільські Товтри», копію якого надано представником третьої особи по справі НПП «Подільські Товтри» суду та приєднано судом до матеріалів справи(а.с.2-32 т.2).

Критично суд також оцінює заперечення представника відповідача, що право постійного користування НПП «Подільські Товтри» не підтверджено належними та допустимими доказами оскільки надана йому копію в Управлінні надання адміністративних послуг ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області не містить відомостей про його реєстрацію оскільки вони спростовуються наданою суду прокурором копією Державного акту НПП «Подільські Товтри» серії II ХМ № 002530 (а.с 32-33 т.1), на якій видно, що акт зареєстровано в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 7.

Критично суд оцінює заперечення представника відповідача, щодо належності спірної земельної ділянки до земель водного фонду. При цьому суд враховує, що за інформацією регіонального офісу водних ресурсів у Хмельницькій області від 16.12.2021 року №11394-21(а.с.26 т.1) річка Смотрич протікає в басейні річки Дністер по території Хмельницького та Кам`янець-Подільського районів. До заповнення Дністровського водосховища р. Смотрич впадала в річку Дністер з лівого берега на віддалі 782 км. від гирла. Річка Смотрич (ліва притока р. Дністер) з водозбірною площею басейну 1718 км.м, за класифікацією річок є малою річкою і згідно зст.3 Водного кодексу Україниналежить до водного фонду України. Після будівництва Дністровського комплексного гідровузла ділянка устя (гирло) р. Смотрич було затополено Дністровським водосховищем і при нормальному підпертому рівні води у водосховищі 121,00 мБС гирлова ділянка р. Смотрич, на проміжку понад 8 км вверх по течії, є затокою Дністровського водосховища. Використовуючи публічну кадастрову карту та геопортал Держводагентства України встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0008 знаходиться на правому березі нижньої течії річки Смотрич (басейн р. Дністер), яка є частиною Дністровського водосховища, прибережна захисна смуга для водосховищ складає100 метрів. Якщо крутизна схилів перевищує три градуси, мінімальна ширина прибережної захисної смуги подвоюється. Відповідно до листа Басейного управління водних ресурсів річок Прут і СІрет прокурору від 16,12.2021 р.(а.с.27) спірна земельна ділянка знаходиться на відстані орієнтовно 23-25 м від урізу води Дністровського водосховища. Меженний період має відношення лише до р. Дністер, але це не стосується Дністровського водосховища, яке є штучним водним об`єктом, і розраховано на акумулювання певної кількості води. Тому у водосховища не може бути меженного періоду, а є експлуатаційні рівні, які штучно регулюються. Меженний період є природним рівнем водного об`єкту.

З врахуванням наведеного суд дійшов висновку, що спірна земельна ділянка була передана у приватну власність для ОСОБА_1 в порушення вимог ст.ст. 59,60,61,84 ЗК України та в ст.ст. 85,88 ВК України, оскільки надання земель прибережної захисної смуги у приватну власність законодавством не передбачено. Крім цього зазначена земельна ділянка перебувала на час винесення рішення 23 сесії Рудської сільської ради 4 скликання №10 від 16.12.2005 року в постійному користуванні НПП «Подільські Товтри», Державний акт на право постійно користування землею на землі прощею 104,14 га(згідно з планом землекористування, до складу яких входить і спірна земельна ділянка) серії НОМЕР_1 якому було видано відповідно до рішення Хмельницької обласної ради народних депутатів від 16.12.1998 р. № 11 ще 28.12.2001 р. Кам`янець-Подільською районною Радою народних депутатів, державний акт зареєстровано в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 7(а.с.32 т.1).

З врахуванням наведеного суд дійшов висновку, що прокурором доведено належними та допустимими доказами належність земельної ділянки з кадастровим номером 6822486800:03:001:0008 до земель природно-заповідного та водного фондів, які перебувають у постійному користуванні НПП «Подільські Товтри» (зона регульованої рекреації).

На території зони регульованої рекреації, стаціонарної рекреації та господарської зони забороняється будь-яка діяльність, яка призводить або може призвести до погіршення стану навколишнього природного середовища та зниження рекреаційної цінності території національного природного парку (частина другастатті 21 зазначеного Закону). З огляду на наведені приписиЗакон України «Про природно-заповідний фонд»не допускає можливість будівництва та обслуговування дачного будівництва, садівництва у національних природних і регіональних ландшафтних парках. Надання земельної ділянки у приватну власність для індивідуального садівництва у зоні регульованої рекреації земель природно-заповідного фонду суперечить як визначеним законом завданням цього парку, так і законодавчим обмеженням на здійснення діяльності з такого будівництва на відповідних землях, так і суперечить нормам статей83,84 ЗК України. Тому за змістом наведених вище приписів, які характеризуються належною якістю як властивістю, що є умовою забезпечення юридичної визначеності у правовідносинах, і Рудська сільська рада (правонаступником якої на теперішній час є Жванецька сільська рада) і ОСОБА_1 знали чи повинні були знати про неможливість передання у власність спірної земельної ділянки для вищевказаної мети. З огляду на те, що спірна земельна ділянка не могла бути передана у приватну власність, оскільки для цього існували законодавчі перешкоди, про які відповідачі знали чи повинні були знати, проявивши розумну обачність щодо місця її розташування, поведінка обох відповідачів не була добросовісною.

Прокурор мотивував позовні вимоги, зокрема, посилаючись на ст. 391 ЦК України яка регламентує підстави для звернення власника з негаторним позовом для усунення перешкод у користуванні та розпорядженні його майном.

Судовий захист цивільного права та інтересу є однією із загальних засад цивільного законодавства (пункт 5 частини першоїстатті 3 ЦК України). Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства (частина другастатті 15 ЦК України). Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу (частина першастатті 16 ЦК України).

Прокурор заявив в інтересах держави в особі органу уповноваженого державою на здійснення функцій у спірних правовідносинах Хмельницької обласної державної адміністрації вимоги проскасування рішення сільської ради, скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права приватної власності на земельну ділянку, скасування у державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки, зобов`язання повернути земельну ділянку.

За змістом статей15і16 ЦК Україникожна особа має право на звернення до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права у разі його порушення, невизнання або оспорювання та інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

При цьому, розглядаючи відповідний спір, суд має установити, чи були порушені, не визнані або оспорені права, свободи чи інтереси осіб, які звертаються з позовом, та чи є обраний позивачем спосіб захисту ефективним, тобто таким, що забезпечить поновлення порушеного права.

В постанові Великої Палати Верховного Суду від 20 червня2023 року у справі № 554/10517/16-ц (п.7.29) зазначено, що «зайняття земельної ділянки природно-заповідного фонду з порушенням ЗК України та Закону № 2456-XII потрібно розглядати як порушення права власності держави чи відповідної територіальної громади, що не пов`язане з позбавленням власника володіння відповідною земельною ділянкою, навіть якщо інша особа зареєструвала її право приватної власності на цю ділянку.» Відповідно до п.7.30 зазначеної постанови за таких умов, ефективним способом судового захисту щодо повернення земельної ділянки природно-заповідного фонду власнику є негаторний, а не віндикаційний позов.

Власник земельної ділянки може вимагати усунення порушення його права власності на цю ділянку, зокрема, оспорюючи відповідні рішення органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, договори або інші правочини, та вимагаючи повернути таку ділянку (див. постанову Великої Палати Верховного Суду від 12 червня 2019 року у справі № 487/10128/14-ц (провадження № 14-473цс18, абзац п`ятий пункту 143). Однак, беручи до уваги те, що оскаржене рішення органів місцевого самоврядування не стосуються ОСОБА_1 як набувача спірної земельної ділянки, вимоги прокурора про визнання недійсним рішення Рудської сільської ради від 16.12.2005 року №10 щодо передачі ОСОБА_1 у приватну власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд земельну ділянку площею 0,1329 га з кадастровим номером 6822486800:03:001:0008, що розташована в с.Цвіклівці Перші на території Жванецької сільської ради Хмельницької області в межах населеного пункту, на підставі якого земельну ділянку було оформлено за ОСОБА_1 не призводять відновлення порушеного права. Для повернення земельної ділянки, оспорювання рішення органу місцевого самоврядування не є ефективним способом захисту права власника. В зв`язку із цим зазначена позовна вимога задоволенню не підлягає.

Позовна вимога щодо повернення земельної ділянки сформульована у позовній заяві як вимога зобов`язального характеру - зобов`язати ОСОБА_1 повернути державі в особі Хмельницької обласної державної адміністрації спірну земельну ділянку.

Відтак саме боржник в разі ухвалення судового рішення про задоволення позову в цій частині зобов`язаний вчинити певні дії відповідно достатті 63 Закону України "Про виконавче провадження", норми якої регламентують порядок виконання рішень, за якими боржник зобов`язаний вчинити певні дії або утриматися від їх вчинення. Дії виконавця полягають у відкритті виконавчого провадження та наданні боржнику 10 робочих днів для його добровільного виконання; перевірці виконання рішення боржником і накладення на боржника штрафу (в т.ч. повторно) в разі невиконання без поважних причин ним рішення та попередження про кримінальну відповідальність, направлення повідомлення до органу досудового слідства про вчинення боржником кримінального правопорушення).

При цьому за наявності зареєстрованого права власності на об`єкт цивільних прав (земельну ділянку), очевидно, що в разі невиконання боржником рішення про повернення земельної ділянки, воно не може бути виконано в примусовому порядку без участі боржника, що матиме наслідком надсилання виконавцем до органу досудового розслідування повідомлення про вчинення боржником кримінального правопорушення та закінчення виконавчого провадження згідно ч.3ст. 63 Закону України "Про виконавче провадження"і свідчить про неефективність вказаного способу захисту.

В свою чергу, саме державна реєстрація спірної земельної ділянки в Державному земельному кадастрі як ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд та проведена державна реєстрація права власності ОСОБА_1 перешкоджає позивачу повернути земельну ділянку на користь держави та відновити її цільове призначення як земельної ділянки що належить до земель природно-заповідного фонду, які перебувають у постійному користуванні НПП «Подільські Товтри» .

Відтак з врахуванням змісту права, за захистом якого звернувся позивач, а також характеру його порушення, ефективним та належним способом захисту є скасування державної реєстрації спірної земельної ділянки в Державному земельному кадастрі та скасування державної реєстрації права власності ОСОБА_1 у Реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Згідно з ч.13ст. 79-1 ЗК Україниухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо такої земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).

Відтак позов в частині скасування державної реєстрації спірної земельної ділянки та скасування державної реєстрації права власності підлягає задоволенню.

Повернення Хмельницькій обласній державній адміністрації спірної земельної ділянки переслідує легітимну мету контролю за використанням відповідного майна згідно із загальними інтересами, щоб таке використання відбувалося за цільовим призначенням. Важливість цих інтересів зумовлюється особливим статусом спірної земельної ділянки. Судом встановлено, що вона належить до земель природно-заповідного фонду, що перебуває у постійному користуванні НПП «Подільські Товтри» (зона регульованої рекреації). Відповідно до абзацу третього преамбули доЗакону України «Про природно-заповідний фонд»природно-заповідний фонд охороняється як національне надбання, щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення і використання. Україна розглядає цей фонд як складову частину світової системи природних територій та об`єктів, що перебувають під особливою охороною.

Велика Палата Верховного Суду раніше вже звертала увагу на те, що у спорах стосовно прибережних захисних смуг, земель лісогосподарського призначення, інших земель, які перебувають під посиленою правовою охороною держави (зокрема земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення), остання, втручаючись у право мирного володіння відповідними земельними ділянками з боку приватних осіб, може захищати загальні інтереси у безпечному довкіллі, непогіршенні екологічної ситуації, у використанні власності не на шкоду людині та суспільству (частина третя статті 13, частина сьома статті 41, частина першастатті 50 Конституції України, частина третястатті 1 ЗК України). Ці інтереси реалізуються, зокрема, через цільовий характер використання земельних ділянок (статті18,19, пункти «а» і «б» частини першої статті91, пункти «а» і «б» частини першої статті96 ЗК України), які набуваються лише згідно із законом (стаття 14 Конституції України) (див. постанови від 7 листопада 2018 року у справі № 488/5027/14-ц (пункт 127), від 7 листопада 2018 року у справі № 488/6211/14-ц (пункт 90), від 14 листопада 2018 року № 183/1617/16 (пункт 148), від 29 травня 2019 року у справі № 367/2022/15-ц (пункт 53), від 12 червня 2019 року у справі № 487/10128/14-ц (пункт 117)).

З огляду на вищевказане у втручанні держави у право мирного володіння власником спірною земельною ділянкою що знаходиться на землях природно-заповідного та водного фондів. НПП «Подільські Товтри» є легітимна мета контролю за використанням цієї ділянки за цільовим призначенням згідно із загальними інтересами.

У справі суспільний інтерес у поверненні спірної земельної ділянки територіальній громаді спрямований на задоволення соціальних потреб: у відновленні законності, становища, яке існувало до порушення права державної власності на цю ділянку; у недопущенні забороненої законом діяльності на території НПП «Подільські Товтри» як об`єкта природно-заповідного та водного фондів.

Суд вважає, що в силу зовнішніх, об`єктивних, явних і видимих природних ознак спірної земельної ділянки ОСОБА_1 , проявивши розумну обачність, міг і повинен був знати про те, що ця ділянка розташована на території природно-заповідного фонду НПП «Подільські Товтри», інформація про який є загальновідомою. Він міг ознайомитись зі змістом земельного, водного та природоохоронного законодавства (норми якого щодо отримання у власність земельних ділянок природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення є доступними, чіткими та передбачуваними), а також за необхідності могла отримати відповідну правову допомогу перед набуттям в власність спірної земельної ділянки. Відтак ОСОБА_1 міг і повинен був розуміти, що ця ділянка належить до земель природно-заповідного та водного фондів, і її отримання у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, є неможливим в силу імперативних вимог законодавства України. За таких обставин суд критично оцінює твердження представника відповідача що втручання у право власності того об`єкта, який ОСОБА_1 за добросовісної поведінки не міг би отримати, є для нього надмірним тягарем.

Оскільки позовну заяву прокурора задоволено частково, із чотирьох вимог немайнового характеру задоволено три, судовий збір, сплачений ним за позовну заяву в силу ч.3 п.2 ст. 141 ЦПК України, у розмірі 7443,00 грн. слід стягнути з відповідача ОСОБА_1 ..

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 13, 76, 81, 141, 263-265, 268 ЦПК України, ст.ст. 19, 31 ЗК України(1990 р.), ст.ст. 20, 43-35, 81, 84, 150, 152, 153 ЗК України(2002 р.), Законом України «Про природно-заповідний фонд», ст.ст. 3,15, 16, 256, 267, 391 ЦК України, ст.ст. 3, 4, 6, 88 ВК України,

ухвалив:

позов задовольнити частково.

Скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно. Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна державну реєстрацію права приватної власності ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 ) на земельну ділянку площею 0,1329 га, для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, що розташована в АДРЕСА_1 , кадастровий номер: 6822486800:03:001:0008, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 0106755680413, з одночасним припиненням права приватної власності ОСОБА_1 на вказану земельну ділянку.

Скасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 6822486800:03:001:0008, площею 0,1329 га, що розташована в АДРЕСА_1 , із одночасним припиненням у Державному реєстрі речових прав усіх зареєстрованих щодо неї речових прав та їх обтяжень.

ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 ) повернути земельну ділянку площею 0,1329 га, що розташована в АДРЕСА_1 , кадастровий номер 6822486800:03:001:0008 державі в особі Хмельницької обласної військової адміністрації (майдан Незалежності, Будинок рад, м.Хмельницький, Хмельницька область, 29005, код ЄДРПОУ 22985083).

Стягнути з ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 ; зареєстроване місце проживання: плоша, АДРЕСА_2 ) на користь Хмельницької обласної прокуратури (код ЄДРПОУ 02911102; місцезнаходження: пров.Військоматський, 3, м.Хмельницький Хмельницької області) 7443,00 грн. судового збору.

На рішення учасниками судового розгляду може бути подано апеляційну скаргу протягом 30 днів з дня складання повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення виготовлено 15.03.2024 року.

Суддя Кам`янець-Подільського міськрайонного суду Вдовичинський А.В.

Дата ухвалення рішення06.03.2024
Оприлюднено18.03.2024
Номер документу117682132
СудочинствоЦивільне
Сутьвизнання незаконним та скасування рішення сільської ради, скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права приватної власності на земельну ділянку, скасування у Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки, зобов`язання повернути земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —676/1665/22

Ухвала від 29.04.2024

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Костенко А. М.

Ухвала від 22.04.2024

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Костенко А. М.

Рішення від 06.03.2024

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Вдовичинський А. В.

Рішення від 06.03.2024

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Вдовичинський А. В.

Ухвала від 19.02.2024

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Вдовичинський А. В.

Ухвала від 13.04.2023

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Вдовичинський А. В.

Ухвала від 13.04.2023

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Вдовичинський А. В.

Ухвала від 23.05.2022

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Вдовичинський А. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні