Постанова
від 02.07.2024 по справі 676/1665/22
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 липня 2024 року

м. Хмельницький

Справа № 676/1665/22

Провадження № 22-ц/4820/1090/24

Хмельницький апеляційний суд

у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:

Костенка А.М. (суддя-доповідач), Гринчука Р.С., Спірідонової Т.В.

секретар судового засідання Дубова М.В.

з участю: прокурора та представника відповідача

розглянув у відкритому судовому засіданні цивільну справу № 676/1665/22 за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Кам`янець - Подільського міськрайонного суду Хмельницької області від 06 березня 2024 року у цивільній справі за позовом керівника Кам`янець-Подільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Хмельницької обласної державної адміністрації до Жванецької сільської ради, ОСОБА_1 , треті особи на стороні позивача без самостійних вимог - Національний природний парк "Подільські товтри", Басейнове управління водних ресурсів річок Прут та Сірет, Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області, про визнання незаконним та скасування рішення сільської ради, скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права приватної власності на земельну ділянку, скасування у Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки, зобов`язання повернути земельну ділянку.

Заслухавши доповідача, пояснення учасників справи, перевіривши матеріали справи, ознайомившись з доводами апеляційної скарги, суд

в с т а н о в и в :

В квітні 2022 року керівник Кам`янець-Подільської окружної прокуратури звернувся до суду з позовом та просив ухвалити рішення, яким :

-визнати недійним рішення Рудської сільської ради Камянець-Подільського району в Хмельницькій області № 10 від 16.12.2005 «Про передачу земельних ділянок у приватну власніть», на підставі якого ОСОБА_1 передано у привтану власність земельну ділянку, площею 0,1329 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, що розташована в АДРЕСА_1 , кадастровий номер: 6822486800:03:001:0008;

- визнати незаконною та скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна державну реєстрацію права приватної власності ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 0,1329 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, що розташована в АДРЕСА_1 , кадастровий номер: 6822486800:03:001:0008, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 0106755680413, з одночасним припиненням права приватної власності ОСОБА_1 на вказану земельну ділянку;

- визнати незаконною та скасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 6822486800:03:001:0008, площею 0,1329 га, що розташована в АДРЕСА_1 , із одночасним припиненням у Державному реєстрі речових прав усіх зареєстрованих щодо неї речових прав та їх обтяжень;

- зобов`язати ОСОБА_1 повернути земельну ділянку площею 0,1329 га, що розташована в АДРЕСА_1 , кадастровий номер 6822486800:03:001:0008 державі в особі Хмельницької обласної військової адміністрації; а також стягнути з відповідачів судовий збір.

Обгрунтовуючи свої вимоги вказував, що рішенням Рудської сільської ради від 16.12.2005 р. №10 «Про передачу земельних ділянок у приватну власність» передано у приватну власність ОСОБА_1 земельну ділянку для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, площею 0,1329 га кадастровий номер 6822486800:03:001:0008, яка розташована в АДРЕСА_1 в межах населеного пункту. На підставі вказаного рішення сільської ради в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, державному реєстрі іпотек, єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна 11.04.2008 р. здійснено державну реєстрацію права приватної власності на спірну земельну ділянку.

При цьому прокурор вказував, що з метою збереження, відтворення та раціонального використання природних ландшафтів Поділля, унікальних історико-культурних комплексів, що мають важливе природоохоронне, естетичне, наукове, освітнє, рекреаційне та оздоровче значення Указом Президента України від 27.06.1996 року №474/96 створено Національний природний парк «Подільські Товтри», установивши площу земель261316 гектарів, у тому числі 3015 гектарів, що надаються НПП у постійне користування. Окрім цього територія НПП «Подільські товтри» входить до об`єктів Смарагдової мережі України (код UA0000011, площа 261521 га), тому підпадає під охорону на підставі Конвенції про охорону дикої флори та фауни і природних середовищ існування в Європі (Бернська конвенція) 1979 року, яка ратифікована Україною у 1996 році та є частиною законодавства.

Прокуратурою з`ясовано, що в порушення вимог ст.ст.4, 7, 26 ЗУ «Про природно-заповідний фонд України», ст.ст.43,44 ЗК України рішенням Рудської сільської ради від 21.12.2012 року №10 ОСОБА_2 передано в приватну власність спірну земельну ділянку для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд 0,1329 га кадастровий номер 6822486800:03:001:0008, що розташована в с. Цвіклівці Перші на території Рудської сільської ради, яка відноситься до земель природно-заповідного фонду та на підставі Державного акту на право постійного користування землею від 28.12.2001 р. серії ІІ-ХМ №002530, перебуває у постійному користуванні НПП «Подільські Товтри».

Так, відповідно до інформації адміністрації НПП «Подільські Товтри» від 19.11.2021 р. спірна земельна ділянка є землею природно-заповідного фонду та знаходиться у постійному користуванні НПП «Подільські Товтри». Факт перебування вказаної земельної ділянки в межах земель природно-заповідного фонду також підтверджується збірним кадастровим планом ТОВ «Джафар».

Згідно матеріалів проведеної Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області перевірки спірна земельна ділянка розташована на вилученій території НПП «Подільські Товтри» в кварталі 24 виділ 5. Згода на вилучення земельної ділянки з кадастровим номером 6822486800:03:001:0065, адміністрацією НПП «Подільські Товтри» не надавалась.

Відповідно до відомостей Публічної кадастрової карти з урахуванням функціоналів «Обмеження у використанні земель» та «Природно-заповідний кадастр «Смарагдова мережа» наочно видно, що зазначена земельна ділянка перебуває в межах земель вказаного об`єкту природно-заповідного фонду та Смарагдової мережі. Також спірна земельна ділянка розташована в межах прибережної захисної смуги річки Смотрич, яка відноситься до Дністровського водосховища.

За інформацією Басейного управління водних ресурсів річок Прут та Сірет від 13.12.2021 р. останнім за результатами співставлення місця розташування земельної ділянки з використанням інтернет-ресурсу «Публічна кадастрова карта України» з Проектом водоохоронної зони лівого берега водосховища Дністровської ГЕС встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0008 знаходиться в межах прибережної захисної смуги Дністровського водосховища, на правому березі нижньої течії річки Смотрич, яка є частиною Дністровського водосховища.

З матеріалів проведеної Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області перевірки, при обстеженні вищевказаної території з врахуванням землевпорядної документації розробленої ТОВ «Джафар», а також проекту водоохоронної зони лівого берега водосховища Дністровської ГЕС встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0008 розташована в межах прибережної захисної смуги річки Смотрич, яка відноситься до Дністровського водосховища та протікає поряд з місцем розташування вказаної земельної ділянки.

Також вимірюванням ТОВ «Джафар» встановлено, що спірна земельна ділянка розташована на відстані 21,16 м від урізу води р. Смотрич, яка відноситься до Дністровського водосховища. Кут крутизни схилу прибережної захисної смуги відносно вказаної земельної ділянки становить 12 градусів. Згідно вимірювання ТОВ «Джафар» та інформації Басейнового управління водних ресурсів річок Прут та Сірет від 20.12.2021 року спірна земельна ділянка перебуває в зоні затоплення. Відповідно до ст.ст. 59,60,61,84 ЗК України та в ст.ст. 85,88 ВК України надання земель прибережної захисної смуги у приватну власність законодавством не передбачено. Отже, посилаючись на вищевказане прокурор просив задоволити позов.

Рішенням Кам`янець - Подільського міськрайонного суду Хмельницької області від 06 березня 2024 року вказаний позов було задоволено частково.

Скасовано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна державну реєстрацію права приватної власності ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 0,1329 га, для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, що розташована в АДРЕСА_1 , кадастровий номер: 6822486800:03:001:0008, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 0106755680413, з одночасним припиненням права приватної власності ОСОБА_1 на вказану земельну ділянку.

Скасовано у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 6822486800:03:001:0008, площею 0,1329 га, що розташована в АДРЕСА_1 , із одночасним припиненням у Державному реєстрі речових прав усіх зареєстрованих щодо неї речових прав та їх обтяжень.

ОСОБА_1 повернути земельну ділянку площею 0,1329 га, що розташована в розташована в АДРЕСА_1 , кадастровий номер 6822486800:03:001:0008 державі в особі Хмельницької обласної військової адміністрації.

Стягнуто з ОСОБА_1 на користь Хмельницької обласної прокуратури 7443 грн. судового збору.

Не погоджуючись з таким рішенням ОСОБА_1 , через свого представника адвоката Рудика В.М., подав апеляційну скаргу, посилаючись на невідповідність висновків суду обставинам справи, на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, невідповідність висновків суду обставнам справи, порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати вказане рішення, ухвалити нове, яким яким відмовити в задоволенні позову.

Так, в оскаржуваному рішенні судом вказано, що в силу зовнішніх, явних та об`єктивних природніх ознак, відповідач міг і повинен був знати, що спірна земельна ділянка розташована на території природньо-заповідного фонду НПП «Подільські Товри». Такі висновки суду, як і доводи позивача є безпідставними та необґрунтованими, оскільки візуально жодних ознак такої приналежності нема. Як нема і жодних межових чи інформаційних знаків, які б дозволяли зрозуміти де проходять межі прибережної захисної смуги та/або до земельної ділянки. Крім того, при передачі земельної ділянки у власність посадові особи Рудської сільської ради жодної такої інформації не повідомляли.

Також вказує, що згідно Витягу з Державного земельного кадастру про земельні ділянки від 23.05.2022р. за номером НВ-6800556992022 будь-які відомості про обмеження щодо вказаної ділянки зареєстровані не були. Водночас, спірна земельна ділянка за категорією відносилася до земель житлової та громадської забудови, цільове призначення : для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд. Приналежність земельної ділянки саме до земель житлової та громадської забудови підтверджено листом Управління надання адміністративних послуг ГУ Держагеокадастру у Хмельницькій області.

Крім того, апелянт вказує, що при вирішенні спору суд базував своє рішення на досліджених двох кадастрових планах, виготовлених на замовлення позивача. При цьому, з врахуванням положень ст. 55 Закону України «Про землеустрій» та ст. 198 ЗК України для вирішення цього спору суду слід було досліджувати Технічну документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі.

Вказує, що в матеріалах справи відсутня землевпорядна документація щодо організації території і встановлення меж НПП «Подільські Товтри» на яку є посилання у взятому судом до уваги - Акті обстеження земельної ділянки № 730 від 08.12.2021р., складеному Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області за участю директора НПП ОСОБА_3 та в.о. заступника директора НПП ОСОБА_4 .

Суперечливими є і висновки про належність спірної земельної ділянки до земель водного фонду, оскільки заміри проведені інженером-геодезистом ТОВ «Джафар» ОСОБА_5 22.07.2021р. та відображені на Схемі розрахунку кутів крутизни схилу прибережної смуги є необ`єктивними, адже суперечать вимогам чинних нормативно-правових актів.

Не зрозумілими, на думку апелянта, є висновки суду про опрацювання даних із Публічної кадастрової карти України, оскільки загальновідомим є факт, що з лютого 2022 року доступ до цієї карти закритий.

Крім того, ОСОБА_1 вважає, що вирішуючи спір суд не дав оцінку наявності на спірній земельній ділянці нерухомого майна, яке належить йому на праві власності, а в силу нерозривного існування земельної ділянки та нерухомого майна на ній, виконати рішення суду щодо повернення землі буде неможливим.

У відзиві на апеляційну скаргу, виконувач обов`язків керівника Кам`янець-Подільської окружної прокуратури вважає доводи апелянта безпідставними, просить відмовити в задоволенні скарги, оскаржуване рішення залишити без змін.

Апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Згідно з частиною 1статті 375 ЦПК Українисуд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Судом першої інстанції встановлено, що Указом Президента України від 27.06.1996 № 474/96на території Кам`янець-Подільського району Хмельницької області створено Національний природний парк «Подільські Товтри» з метою збереження, відтворення та раціонального використання природних ландшафтів Поділля з унікальними історико-культурними комплексами, що мають важливе природоохоронне, естетичне, наукове, освітнє, рекреаційне та оздоровче значення.

Площа земель Національного природного парку «Подільські Товтри» складає 261316 гектарів, у тому числі - 3015 гектарів, що надаються у постійне користування, та 258301 гектар, що включаються до його складу.

Територія НПП «Подільські товтри» входить до об`єктів Смарагдової мережі України (код UA0000011, площа 261521 га), тому підпадає під охорону на підставі Конвенції про охорону дикої флори та фауни і природних середовищ існування в Європі (Бернська конвенція) 1979 року, яка ратифікована Україною у 1996 році та є частиною законодавства.

Рішенням Хмельницької обласної ради № 11 від 16.12.1998 «Про вилучення та надання земель лісового фонду у постійне користування Національному природному парку «Подільські Товтри» визначено загальний розмір території парку та землі, що входять до його складу, зокрема землі Рудської сільської ради.

Технічна документація на виконання топографо-геодезичних та картографічних робіт для видачі державного акта на право постійного користування землею НПП «Подільські Товтри» (на території Рудської СР) виготовлено Кам`янець-Подільським філіалом ДП «Поділля геодезкартографія» в 2001 році на підставі договору № 20 від 15.11.2000.

Відповідно до Державного акта на право постійного користування землею від 28.12.2001 серії ІІ-ХМ №002530, зареєстрованого в Книзі записів актів на право постійного користування землею за № 7, НПП «Подільські Товтри» у постійне користування для природоохоронного та рекреаційного призначення надано земельну ділянку площею 104,14 га відповідно до рішення Хмельницької обласної ради від 16.12.1998 № 11.

Рішенням 40 сесії сільської ради 6 скликання Рудської сільської ради № 10 від 16.12.2005 затверджено проект землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки площею 0,1328 га кадастровий номер 6822486800:03:001:0008 для будівництва та обслуговування житлового будинку, що розташована в селі Цвіклівці Перші на території Рудської сільської ради в межах населеного пункту, та передано ОСОБА_1 цю земельну ділянку у приватну власність

Право власності ОСОБА_1 на земельну ділянку зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 23 червня 2022 року, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2603785868020.

Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 14.03.2011 № 77 затверджено проект організації території НПП «Подільські Товтри», охорони, відтворення та рекреаційного використання його природних комплексів і об`єктів.

З листа від 17.12.2021 року Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області вбачається, що згідно матеріалів проведеної Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області перевірки спірна земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0008 розташована на території НПП «Подільські Товтри» в кварталі 24 виділ 5 та у прибережній захисній смузі річки Смотрич всупереч ст.ст.60,61,84 ЗК Українитаст. 88 ВК України. Вказані обставини зафіксовані в акті обстеження земельної ділянки від 08.12.2021 року №73/01, оригінал якого додано прокурором до позовної заяви та схемою розрахунків кутів крутизни схилу прибережної захисної смуги.

Відповідно листа Хмельницької обласної адміністрація від 07.02.2022 року №99/34-12-807/2022 земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0008 серед інших також знаходиться на загальній території національного природного парку «Подільські Товтри» площею 261316,0 га, оголошеногоУказом Президента України від 27.06.1996 року №474/96. Також земельна ділянка входить до об`єкту Смарагдової мережіНаціональний природний парк «Подільські Товтри», який охороняється відповідно до Конвенції про охорону дикої флори і фауни і природних середовищ існування в Європі (Бернська конвенція). Заказник входить до складу природно-заповідного фонду України, охороняється як національне надбання.

НПП «Подільські Товтри» листом від 19.11.2021 року №661 повідомило, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0008 разом з іншими є землею природно-заповідного фонду та знаходиться у постійному користуванні НПП «Подільські Товтри». Адміністрація НПП «Подільські Товтри» не надавала погодження на вилучення зазначених земельних ділянок із земель природно-заповідного фонду. Службою державної охорони природно-заповідного фонду Парку було встановлено факт незаконного використання земель природно-заповідного фонду, які надані у постійне користування НПП «Подільські Товтри». Зазначені обставини також підтверджуються актом перевірки 12А/2021 від 17.11.2021 р., проведеного представниками НПП «Подільські Товтри», копію якого приєднаного прокурором до позовної заяви.

За результатом опрацювання даних із Публічної кадастрової карти України співставлення план-схем технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі ОСОБА_1 збірного кадастрового плану, розробленого ТОВ «Джафар», а також враховуючи картографічні матеріали проектної документації водоохоронної зони Дністровського водосховища по Кам`янець-Подільському району спірна земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0008 розташована в межах прибережної захисної смуги річки Смотрич, яка відносить до Дністровського водосховища.

Згідно інформації Басейного управління водних ресурсів річок Прут та Сірет від 16.12.2021 року №11364-21, останнім за результатами співставлення місця розташування земельної ділянки з використанням інтернет-ресурсу «Публічна кадастрова карта України» з Проектом водоохоронної зони лівого берега водосховища Дністровської ГЕС встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0008 знаходиться в межах прибережної захисної смуги Дністровського водосховища. За гідрологічним режимом Дністровське водосховище, яке є штучною водоймою має комплексне призначення в тому числі енергетичне. Вказане водосховище використовується для проти паводкового захисту, водопостачання та зрошення. Водосховище характеризується коливанням рівня води більше двох метрів. Використовуючи Публічну кадастрову карту України та геопортал Держводагенства України встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0008 знаходиться на правому березі нижньої течії річки Смотрич, яка є частиною Дністровського водосховища.

З листа Регіонального офісу водних ресурсів у Хмельницькій області Державного агентства водних ресурсів України від 16.12.2021 року №11394-21 вбачається, що річка Смотрич з водозбірною площею басейну 1718 кв.км. за класифікацією річок України відповідно дост.. 79 ВК Україниє малою річкою і згідно зВК Україниналежить до водного фонду України. Використовуючи публічну кадастрову карту та геопортал Держвоагенства України встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0008 знаходиться на правому березі нижньої течії річки Смотрич, яка є частиною Дністровського водосховища.

З матеріалів проведеної Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області перевірки при обстеженні вищевказаної території з врахуванням землевпорядної документації розробленої ТОВ «Джафар», а також проекту водоохоронної зони лівого берега водосховища Дністровської ГЕС встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0008 розташована в межах прибережної захисної смуги річки Смотрич, які відноситься до Дністровського водосховища та протікає поряд з місцем розташування вказаної земельної ділянки.

Згідно проведеного вимірювання ТОВ «Джафар» встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0008 розташована на відстані орієнтовно 21,16 м від урізу води річки Смотрич яка відноситься до Дністровського водосховища. Кут крутизни схилу прибережної захисної смуги відносно вказаної земельної ділянки становить 12 градусів. Згідно вимірювання ТОВ «Джафар» та інформації Басейнового управління водних ресурсів річок Прут та Сірет від 20.12.2021 року встановлено, що спірна земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0008 перебуває в зоні затоплення.

На виконання ухвали суду першої інстанції ТОВ «Джафар» надало суду копію матеріалів проведених робіт, на підставі яких у акті обстеження земельної ділянки №73/01 від 08.12.2021 року, складеному Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області за участю інженера-геодезиста ТОВ «Джафар», встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:008 площею 0,1329 га відноситься до земель природно-заповідного фонду та перебуває у постійному користуванні НПП «Подільські Товтри», а також що дана земельна ділянка розташована в межах прибережної смуги Дністровського водосховища. Надано оригінали двох збірних кадастрових планів та схему розрахунку кутів крутизни схилу прибережної захисної смуги Кам`янець-Подільській окружній прокуратурі (.

Також на виконання ухвали суду Басейнове управління водних ресурсіврічок Прутта Сірет надало суду додаткові докази, а саме копію Робочого проекту (розділ 1 загальної пояснювальної записки) водоохоронної зони лівого берега водосховища Дністровської ГЕС з відповідними картографічними матеріалами.

До особливо цінних земель відносяться, зокрема, землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення (пункт «г» частини 1статті 150 ЗК України(тут і далі - у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)).

Правові основи організації, охорони, ефективного використання природно-заповідного фонду України, відтворення його природних комплексів та об`єктів визначаєЗакон України «Про природно-заповідний фонд»(тут і далі - у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Природно-заповідний фонд становлять ділянки суші і водного простору, природні комплекси та об`єкти яких мають особливу природоохоронну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність і виділені з метою збереження природної різноманітності ландшафтів, генофонду тваринного і рослинного світу, підтримання загального екологічного балансу та забезпечення фонового моніторингу навколишнього природного середовища (абзац другий преамбули до цьогоЗакону).

Згідно зістаттею 43 ЗК Україниземлі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Відповідно достатті 44 ЗК Українидо земель природно-заповідного фонду включаються природні території та об`єкти (природні заповідники, національні природні парки, біосферні заповідники, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища), а також штучно створені об`єкти (ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва).

Порядок використання земель природно-заповідного фонду визначається законом (частина 2статті 45 ЗК України).

На підставі частини 4статті 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України»(далі - Закон) межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Національні природні парки є природоохоронними, рекреаційними, культурно-освітніми, науково-дослідними установами загальнодержавного значення, що створюються з метою збереження, відтворення і ефективного використання природних комплексів та об`єктів, які мають особливу природоохоронну, оздоровчу, історико-культурну, наукову, освітню та естетичну цінність. Ділянки землі та водного простору з усіма природними ресурсами та об`єктами вилучаються з господарського використання і надаються національним природним паркам у порядку, встановленому цимЗакономта іншими актами законодавства України (частини 1 і 2 статті 20 Закону).

Також відповідно до ч. 1ст. 58 ЗК України,ст. 4 Водного кодексу Українив редакціях, чинних на час виникнення спірних правовідносин, до земель водного фонду належать землі, зайняті прибережними захисними смугами вздовж річок.

Чинним законодавством установлено особливий правовий режим використання земель водного фонду.

Статтею 59 Земельного кодексу Українипередбачено обмеження щодо набуття таких земель у приватну власність та встановлено можливість використання таких земель для визначених цілей на умовах оренди.

В силу ч. 4ст. 84 Земельного кодексу України землі водного фонду не можуть передаватися у приватну власність, крім випадків, визначених цим Кодексом.

Випадки передачі земель водного фонду у приватну власність громадян передбачені положеннями ч. 2ст. 59 Земельного кодексу України.

На підставі ч. 4ст. 59 Земельного кодексу Українигромадянам та юридичним особам органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування із земель водного фонду можуть передаватися на умовах оренди земельні ділянки прибережних захисних смуг, смуг відведення і берегових смуг водних шляхів, а також озера, водосховища, інші водойми, болота та острови для сінокосіння, рибогосподарських потреб, культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей, проведення науково-дослідних робіт тощо.

Згідно зст. 60 ЗК України,ст. 88 ВК Україниуздовж річок, морів і навколо озер, водосховищ та інших водойм з метою охорони поверхневих водних об`єктів від забруднення і засмічення та збереження їх водності у межах водоохоронних зон виділяються земельні ділянки під прибережні захисні смуги.

Правовий режим прибережних смуг визначаєтьсяст. 60 ЗК України,ст. 89 ВК України.

Відповідно дост. 61 ЗК України,ст. 89 ВК Україниприбережні захисні смуги є природоохоронною територією з режимом обмеженої господарської діяльності.

Зокрема, у прибережних захисних смугах уздовж річок, навколо водойм та на островах забороняється: розорювання земель (крім підготовки ґрунту для залуження і залісення), а також садівництво та городництво; зберігання та застосування пестицидів і добрив; влаштування літніх таборів; для худоби; будівництво будь-яких споруд (крім гідротехнічних, гідрометричних та лінійних), у тому числі баз відпочинку, дач, гаражів та стоянок автомобілів тощо.

На підставіст. 60 Земельного кодексу України,ст. 88 Водного кодексу Україниприбережні захисні смуги встановлюються по обидва береги річок та навколо водойм уздовж урізу води (у меженний період) шириною, зокрема, для великих річок, водосховищ на них та озер - 100 метрів.

Згідно з п. 2.9 Порядку погодження природоохоронними органами матеріалів щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок, затвердженогонаказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 05.11.2004 року №434, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, у разі відсутності належної землевпорядної документації та встановлених у натурі (на місцевості) меж щодо водоохоронних зон та прибережних захисних смуг водних об`єктів, природоохоронний орган забезпечує їх збереження, шляхом урахування при розгляді матеріалів щодо вилучення (викупу), надання цих земельних ділянок нормативних розмірів прибережних захисних смуг, встановленихстаттею 88 Водного кодексу України, та орієнтовних розмірів і меж водоохоронних зон, що визначаються відповідно допостанови Кабінету Міністрів України від 08.05.96 №486 «Про затвердження Порядку визначення розмірів і меж водоохоронних зон та режиму ведення господарської діяльності в них», з урахуванням конкретної ситуації.

Отже, існування прибережних захисних смуг є законодавчо визначеним, а тому відсутність проекту землеустрою щодо встановлення прибережної захисної смуги водоохоронної зони, зокрема, станом на час вирішення питання про передачу земельної ділянки у власність не свідчить про відсутність самої прибережної захисної смуги, оскільки її розміри встановлені законом.

За відсутності проекту землеустрою зі встановлення прибережної захисної смуги необхідно виходити з нормативних розмірів прибережних захисних смуг, установленихст. 88 Водного кодексу України, орієнтовних розмірів і меж водоохоронних зон, що визначаються відповідно до зазначеного Порядку.

За змістом наведених норм права землі у межах прибережних захисних смуг вздовж річок (у тому числі струмків та потічків), морів і навколо озер, водосховищ та інших водойм не можуть передаватись у власність громадян, оскільки є землями водного фонду України. На неможливість перебування такого виду об`єктів майна у приватній власності, крім випадків, передбачених уст. 59 ЗК України, вказує також і розташування земель водного фонду.

Наведене відповідає висновкам Великої Палати Верховного Суду, сформульованим у постанові від 22 травня 2018 року в справі №469/1203/15-ц, у пункті 70 постанови від 28 листопада 2018 року в справі №504/2864/13-ц, у пункті 80 постанови від 12 червня 2019 року в справі №487/10128/14-ц, у пункті 96 постанови від 11 вересня 2019 року в справі №487/10132/14-ц, які апеляційний суд на підставі ч. 4ст. 263 ЦПК Українивраховує при застосуванні норм права до спірних правовідносин.

Факт накладення земельної ділянки кадастровий номер 6822486800:03:001:0008 на земельну ділянку площею 104,14 га, яку надано у постійне користування НПП «Подільські Товтри», та розташування даної земельної ділянки в межах прибережної захисної смуги річки Смотрич, які відноситься до Дністровського водосховища підтверджується зібраними та дослідженими судом письмовими доказами.

Суд першої інстанції підставно визнав вказані докази належними і допустимими, оскільки кадастрові плани виготовлені спеціалістами.

Що стосується втручання у право відповідача мирного володіння спірною земельною ділянкою, то колегія суддів виходить з наступного.

Повернення Хмельницькій обласній державній адміністрації спірної земельної ділянки переслідує легітимну мету контролю за використанням відповідного майна згідно із загальними інтересами, щоби таке використання відбувалося за цільовим призначенням. Важливість цих інтересів зумовлюється, зокрема, особливим статусом спірної земельної ділянки. Судом апеляційної інстанцій встановлено, що вона належить до земель водного фонду, а саме до прибережної захисної смуги Дністровського водосховища та на території земель природно-заповідного фонду, що перебуває у постійному користуванні НПП «Подільські Товтри» (зона регульованої рекреації).

Водоохоронні зони встановлюються вздовж річок, морів та навколо озер, водосховищ і інших водойм для запобігання забрудненню і виснаженню водних об`єктів (абзац перший пункту 8.19 Державних санітарних правил планування та забудови населених пунктів), для створення сприятливого режиму водних об`єктів, попередження їх забруднення, засмічення і вичерпання, знищення навколоводних рослин і тварин, а також зменшення коливань стоку (частина першастатті 87 ВК України).

Отже, таке використання прибережних захисних смуг, яке не сприятиме досягненню зазначених цілей, може призводити до забруднення та засмічення поверхневих водних об`єктів, а також до втрати ними водності, виснаження водного об`єкта, що впливатиме на можливість задоволення потреб великої кількості людей.

З огляду на це закон обмежив можливість передання в приватну власність земельних ділянок у межах прибережних захисних смуг.

Відповідно до абзацу третього преамбули доЗакону України «Про природно-заповідний фонд»природно-заповідний фонд охороняється як національне надбання, щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення і використання. Україна розглядає цей фонд як складову частину світової системи природних територій та об`єктів, що перебувають під особливою охороною. Тому на землях природно-заповідного фонду заборонена будь-яка діяльність, яка негативно впливає або може негативно впливати на стан природних об`єктів чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням (речення перше частини третьоїстатті 7 цього Закону).

Дотримання встановлених заборон є необхідною умовою використання земельної ділянки, на яку поширюється режим прибережної захисної смуги, та об`єкта природно-заповідного фонду, з тією метою, щоби попередити завдання шкоди загалом навколишньому природному середовищу і, зокрема, частині світової системи природних територій та об`єктів, що перебувають під особливою охороною, і конкретному водному об`єкту.

Велика Палата Верховного Суду раніше вже звертала увагу на те, що у спорах стосовно прибережних захисних смуг, земель лісогосподарського призначення, інших земель, які перебувають під посиленою правовою охороною держави (зокрема земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення), остання, втручаючись у право мирного володіння відповідними земельними ділянками з боку приватних осіб, може захищати загальні інтереси у безпечному довкіллі, непогіршенні екологічної ситуації, у використанні власності не на шкоду людині та суспільству (частина третя статті 13, частина сьома статті 41, частина першастатті 50 Конституції України, частина третястатті 1 ЗК України). Ці інтереси реалізуються, зокрема, через цільовий характер використання земельних ділянок (статті18,19, пункти «а» і «б» частини першої статті91, пункти «а» і «б» частини першої статті96 ЗК України), які набуваються лише згідно із законом (стаття 14 Конституції України) (див. постанови від 7 листопада 2018 року у справі № 488/5027/14-ц (пункт 127), від 7 листопада 2018 року у справі № 488/6211/14-ц (пункт 90), від 14 листопада 2018 року № 183/1617/16 (пункт 148), від 29 травня 2019 року у справі № 367/2022/15-ц (пункт 53), від 12 червня 2019 року у справі № 487/10128/14-ц (пункт 117)).

Також користування приватними особами ділянками водного фонду всупереч чинному законодавству може зумовлювати конфлікт між гарантованим статтею 1 Першого протоколу до Конвенції правом цих осіб мирно володіти майном і конституційними правами всіх інших осіб на безпечне довкілля, непогіршення екологічної ситуації тощо. У цій справі з огляду на характер спірних правовідносин, установлені судами обставини та застосовані юридичні норми колегія суддів вважає, що немає невідповідності заходу втручання держави у право власності ОСОБА_1 критеріям правомірного втручання у це право, сформованим у сталій практиці ЄСПЛ.

У справі, рішення в якій переглядається, суспільний інтерес у поверненні спірної земельної ділянки територіальній громаді спрямований на задоволення соціальних потреб: у відновленні законності, становища, яке існувало до порушення права комунальної власності на цю ділянку; у недопущенні зміни цільового призначення земель водного фонду та їх використання з метою житлового та іншого будівництва, що прямо суперечить визначеній законом; у збереженні прибережної захисної смуги Дністровського водосховища, а також у недопущенні забороненої законом діяльності на території НПП «Подільські Товтри» як об`єкта природно-заповідного фонду.

Контроль за використанням земельних ділянок водного фонду, зайнятих прибережними захисними смугами, згідно з їх цільовим призначенням є важливим для суспільства загалом і для територіальної громади зокрема. Загальний інтерес у контролі за використанням спірної земельної ділянки за цільовим призначенням для гарантування безпечності довкілля та непогіршення екологічної ситуації, безумовно, переважає приватний інтерес однієї особи у збереженні права власності цієї ділянки, отриманої з метою, що прямо суперечить закону.

Колегія суддів вважає, що в силу зовнішніх, об`єктивних, явних і видимих природних ознак спірної земельної ділянки ОСОБА_1 , проявивши розумну обачність, міг і повинен був знати про те, що ця ділянка розташована на незначній відстані від урізу води Дністровського водосховища та на території природно-заповідного фонду НПП «Подільські Товтри», інформація про який є загальновідомою. Він міг ознайомитись зі змістом земельного, водного та природоохоронного законодавства (норми якого щодо отримання в власність земельних ділянок водного фонду, а також природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення є доступними, чіткими та передбачуваними), а також за необхідності міг отримати відповідну правову допомогу перед набуттям в власність спірної земельної ділянки. Відтак, ОСОБА_1 міг і повинен був розуміти, що ця ділянка належить до земель водного та природно-заповідного фонду, і її отримання у власність для будівництва будинку, є неможливим в силу імперативних вимог законодавства України. За таких обставин неможливо виснувати про те, що втручання у право власності того об`єкта, який ОСОБА_1 за добросовісної поведінки не міг отримати, є для нього надмірним тягарем.

З огляду на все вищевказане у втручанні держави у право мирного володіння власником спірною земельною ділянкою водного фонду у межах прибережної захисної смуги Дністровського водосховища на землях природно-заповідного фонду НПП «Подільські Товтри» є легітимна мета контролю за використанням цієї ділянки за цільовим призначенням згідно із загальними інтересами.

При цьому належним та ефективним способом захисту права власності на землі природно-заповідного фонду є негаторний позов про повернення земельної ділянки, який може бути пред`явлений упродовж усього часу тривання порушення прав законного володільця відповідної земельної ділянки і на таку вимогу не поширюється позовна давність, а державна реєстрація спірної земельної ділянки в Державному земельному кадастрі та проведена державна реєстрація права власності ОСОБА_1 перешкоджає позивачу повернути земельну ділянку на користь держави, як земельної ділянки природно-заповідного фонду, що перебуває у постійному користуванні НПП «Подільські Товтри» (зона регульованої рекреації).

На підставі частини 13статті 79-1 ЗК Україниухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо такої земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).

Відтак з врахуванням змісту права, за захистом якого звернувся позивач, а також характеру його порушення, суд першої інстанції в частині задоволених позовних вимог обґрунтовано прийшов до висновку про обрання прокурором ефективного та належного способу захисту порушеного права та правомірно задовольнив позов частково.

Доводи апеляційної скарги, що рішення суду є необґрунтованим, надані прокурором письмові докази не є належними та достатніми доказами в підтвердження його позовних вимог, взагалі є суперечливими слід відхилити.

Згідно з принципами диспозитивності та змагальності у цивільному процесі України сторони вільні у розпорядженні їхніми процесуальними правами (зокрема, і щодо подання зустрічного позову), несуть ризик настання наслідків, пов`язаних із вчиненням чи невчиненням ними процесуальних дій, а суд не має можливості розглянути не ініційовані сторонами питання (пункти 4 і 5 частини третьої статті 2, частини перша - четверта статті 12, частини перша та третястатті 13 ЦПК України).

Під час розгляду цієї справи відповідач розпорядився своїми процесуальними правами та не заявив відповідних клопотань про призначення по справі судових експертиз, долучення до справи висновків спеціаліста чи витребовування судом інших письмових доказів в спростування доказів, наданих прокурором і досліджених судом.

З цих же підстав суд відхиляє твердження апелянта, що будь-які відомості про обмеження щодо спірної ділянки зареєстровані не були, земельна ділянка відноситься до земель житлової та громадської забудови, в матеріалах справи відсутня землевпорядна документація щодо організації території і встановлення меж НПП «Подільські Товтри», заміри проведені інженером-геодезистом ТОВ «Джафар» ОСОБА_5 22.07.2021р. та відображені на Схемі розрахунку кутів крутизни схилу прибережної смуги є необ`єктивними так як підтвердження таких своїх доводів апелянтом не надано суду відповідних доказів.

Лист Управління надання адміністративних послуг ГУ Держагеокадастру у Хмельницькій області про віднесення спірної земельної ділянки до земель житлової та громадської забудови, на який посилається апелянта, за відсутності інших доказів, не є достатнім доказом, що спірна земельна ділянка не відноситься до земель природно-заповідного та водного фонду.

Також не є підставою для відмови в позові доводи апелянта, що вирішуючи спір суд не дав оцінку наявності на спірній земельній ділянці нерухомого майна, яке належить йому на праві власності, і в силу нерозривного існування земельної ділянки та нерухомого майна на ній, виконати рішення суду щодо повернення землі буде неможливим.

В разі неможливості виконати рішення суду в зв`язку з цією обставиною прокурор не позбавлений можливості заявити в судовому порядку цивільний позов щодо правомірності будівництва об`єкту нерухомого майна на спірній земельній ділянці та в разі встановлення незаконності будівництва ставити питання про скасування права власності на нерухоме майно, знесення збудованого об`єкту, приведення земельної ділянки в попередній стан тощо.

В рамках позовних вимог прокурора в даній справі предметом спору в цій справі є лише земельна ділянка, питання виконання рішення суду з врахуванням змісту позовних вимог не є компетенцією суду та мають враховуватись прокурором при поданні позову та вирішуватись на стадії виконання судового рішення.

Рішення суду ґрунтується на повно, всебічно досліджених матеріалах справи, постановлено з дотриманням вимог матеріального та процесуального права і підстав для його скасування в межах доводів апеляційної скарги не вбачається.

Керуючись ст.ст.268, 374,375,382,384,389,390 ЦПК України, суд

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Рішення Кам`янець - Подільського міськрайонного суду Хмельницької області від 06 березня 2024 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття, проте може бути оскаржена в касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 08 липня 2024 року.

Судді А.М. Костенко

Р.С. Гринчук Т.В. Спірідонова

СудХмельницький апеляційний суд
Дата ухвалення рішення02.07.2024
Оприлюднено09.07.2024
Номер документу120226588
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: визнання права власності на земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —676/1665/22

Ухвала від 23.08.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Тітов Максим Юрійович

Постанова від 02.07.2024

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Костенко А. М.

Ухвала від 02.07.2024

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Костенко А. М.

Ухвала від 02.07.2024

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Костенко А. М.

Постанова від 02.07.2024

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Костенко А. М.

Ухвала від 29.04.2024

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Костенко А. М.

Ухвала від 22.04.2024

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Костенко А. М.

Рішення від 06.03.2024

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Вдовичинський А. В.

Рішення від 06.03.2024

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Вдовичинський А. В.

Ухвала від 19.02.2024

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Вдовичинський А. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні