Рішення
від 14.03.2024 по справі 160/1552/24
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 березня 2024 рокуСправа №160/1552/24

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Врони О. В.

розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "СЕРВІСПРОМЗБУТ" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «СЕРВІСПРОМЗБУТ» звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про зобов`язання вчинити певні дії, в якому просить:

визнати протиправним та скасувати розпорядження Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 12-рл від 15 січня 2024 року;

зобов`язати Головне управління ДПС у Дніпропетровській області видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію щодо анулювання ліцензії товариству з обмеженою відповідальністю «СЕРВІСПРОМЗБУТ» реєстраційний номер 04190314202200012 від 13.06.2022 року та терміном дії до 13.06.2027 року;

зобов`язати Головне управління ДПС у Дніпропетровській області видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію щодо анулювання ліцензії товариству з обмеженою відповідальністю «СЕРВІСПРОМЗБУТ» реєстраційний номер 04190314202200001 від 07.06.2023 року та терміном дії з 10.01.2027 року;

зобов`язати Головне управління ДПС у Дніпропетровській області видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію щодо анулювання ліцензії товариству з обмеженою відповідальністю «СЕРВІСПРОМЗБУТ» реєстраційний номер 04320314202200006 від 15.02.2022 року та терміном дії з 15.02.2022 року по 15.02.2027 року;

зобов`язати Головне управління ДПС у Дніпропетровській області видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію щодо анулювання ліцензії товариству з обмеженою відповідальністю «СЕРВІСПРОМЗБУТ» реєстраційний номер 04160314202200019 від 05.10.2022 року та терміном дії до 05.10.2027 року.

В обґрунтування позову позивачем зазначено, що відповідачем протиправно було винесено розпорядження про анулювання ліцензій ТОВ «СЕРВІСПРОМЗБУТ» у зв`язку з встановленням факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензій.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 17.01.2024 року відкрито провадження у справі №160/1552/24, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні.

Відповідно до ч.6 ст.12, ч.1,2 ст.257, ч.1 ст.260 Кодексу адміністративного судочинства України зазначена справа є справою незначної складності та розглядається за правилами спрощеного позовного провадження. Питання про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження суд вирішує в ухвалі про відкриття провадження.

За ч. 5ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

01.02.2024 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов відзив на позовну заяву від Головного управління ДПС у Дніпропетровській області.

Відповідач вважає, що позовні вимоги не підлягають задоволенню виходячи з наступного.

Згідно ч. 1 ст. 16 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального" від 19.12.1995 №481/95-ВР (далі Закон №481/95-ВР) контроль за дотриманням норм цього Закону здійснюють органи, які видають ліцензії, а також інші органи в межах компетенції, визначеної законами України.

Порядок видачі та анулювання ліцензії на виробництво, зберігання, оптову та роздрібну торгівлю пальним врегульовано нормами Закону №481/95-ВР.

Згідно ст.15 Закону № 481/95-ВР ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання терміном на п`ять років. Ліцензія видається за заявою суб`єкта господарювання, до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію.

Відповідно до вказаної статті, ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного розпорядження на підставі, зокрема: встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії.

Суб`єктом господарювання ТОВ «СЕРВІСПРОМЗБУТ» було отримано ліцензії на підставі, зокрема, заяв на право роздрібної торгівлі пальним, за наступними об`єктами:

№04190314202200012 від 13.06.2022, терміном дії з 13.06.2022 до 13.06.2027 за адресою АДРЕСА_1 ; (договір суборенди №5-Д від 20 серпня 2020 року);

№04190314202200001 від 10.01.2022,терміном дії з 10.01.2022 до 10.01.2027 за адресою АДРЕСА_1 ; (договір суборенди №9-Д від 20 серпня 2020 року);

№04320314202200006 від 15.02.2022, терміном дії з 15.02.2022 до 15.02.2027 за адресою АДРЕСА_2 ; (договір суборенди №7-Д від 20 серпня 2020 року) ;

№04160314202200019 від 05.10.2022, терміном дії з 05.10.2022 до 05.10.2027 за адресою АДРЕСА_3 . (договір суборенди №6-Д від 20 серпня 2020 року).

За даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, щодо об`єктів нерухомого майна станом на 01.10.2023 право власності на зазначені по тексту вище об`єкти оподаткування АЗС зареєстровано за громадянином ОСОБА_1 .

Згідно інформації Заводського районного у м. Кам`янському відділу: державної реєстрації актів цивільного стану Південно - Східного міжрегіонального управління юстиції (м. Дніпро) ОСОБА_1 помер ІНФОРМАЦІЯ_1 , актовий запис про смерть № 248 від 19.02.2021. За інформацією приватного нотаріуса Кам`янського районного нотаріального округу Дніпропетровської області Прожуган М.А. (лист відповідь від 14.09.2021 №130/02- 14) зазначено: «спадкова справа відкрита на підставі претензії кредитора ЛТ "Ощадбанк". Спадщину після померлого ОСОБА_1 , прийняла його дружина ОСОБА_2 та неповнолітня дочка померлого ОСОБА_3 . Відомостей про осіб, які були зареєстровані на момент смерті ОСОБА_1 разом з ним та прийняли спадщину, немає. Повідомити про склад спадкового майна не має можливості, тому що Свідоцтво про право на спадщину ще не видавалось».

На адресу платника податків ОСОБА_2 направлений лист щодо надання інформації стосовно права користування майном, що на праві власності належить померлому чоловіку ОСОБА_1 , від 14.07.2022 № 38371/6/04-36-24-09-11. Лист отримано 30.07.2022.

Згідно договору від 01.03.2019, укладеного між ОСОБА_1 , та ОСОБА_2 , майно передано в суборендне користування від 20.08.2020 підприємству ТОВ "Вест Ойл Трейдінг"(43640880).

Позивач для отримання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним, разом із заявами надав договори суборенди.

ГУ ДПС шляхом співставлення даних ліцензіатів, осіб та об`єктів оподаткування які мають відношення до ОСОБА_1 , його спадкоємців на зазначених АЗС, з`ясовано необхідність направлення листа до ТОВ «Вест Ойл Трейдінг».

Між ОСОБА_2 та ТОВ «Вест Ойл Трейдінг» укладено додаткові угоди про припинення договорів суборенди щодо зазначених по тексту об`єктів АЗС (надаються до матеріалів справи). У взаємозв`язку із вищезазначеним, ТОВ «СЕРВІСПРОМЗБУТ» для отримання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним надав договори оренди (суборенди), що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою які є фіктивними.

Крім того, безпідставним є посилання позивача про зобов`язання ГУ ДПС видалити записи про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним виданої ТОВ «СЕРВІСПРОМЗБУТ» за реєстраційним №04190314202200012, №04190314202200001, №04320314202200006, №04160314202200019 з Єдиного реєстру ліцензіатів з виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах та поновити про них інформацію (внести відомості) до цього Реєстру.

Відповідач вважає необґрунтованими посилання позивача щодо того, що податковим органом були прийнятті копії необхідних документів при видачі ліценцій, тому відсутні правомірні підстави для анулювання ліцензії.

Оскільки абзац 9 частини 52 статті 15 Закону України №481/95-BP передбачає можливість отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами і це є підставою для анулювання виданої ліцензії у подальшому.

06.02.2024 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив.

Посилаючись на норми ст.3 Закону України №481/95-BP ТОВ «СЕРВІСПРОМЗБУТ» звертає увагу на те, що вказаною статтею прямо передбачено, що анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним відбувається виключно на підставі порушень, зафіксованих актом перевірки.

Зазначаючи про фіктивність договорів суборенди, наданих позивачем для отримання ліцензій, відповідач не наводить жодних належних і допустимих доказів.

Від відповідача 16.02.2024 отримані заперечення на відповідь на відзив.

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області зазначає, що статтею 15 Закону №481/95-ВР відзначено, відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник. Отже, в діях Позивача, визначених доказами, містить прямий умисел вчинення правопорушення, з метою отримання ліцензій на роздрібну торгівлю пальним

Щодо посилань позивача у позовній заяві на норми статті 3 Закону № 481/95-ВР, а саме, що розпорядження про анулювання ліцензії приймається на шістнадцятий робочий день з дня, наступного за днем вручення суб`єкту господарювання акта, що є підставою для анулювання ліцензії.

Правовою основою статті 3 Закону №481/95-ВР визначено порядок видачі, анулювання ліцензій на виробництво спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, і пального.

ГУ ДПС вважає необхідним звернути увагу суду, що розпорядження від 15.01.2024 №12-рл винесене на підставі порушення вимог абзацу 11 частини 52 статті 15 Закону № 481/95-ВР, а не на підставі статті 3 Закону № 481/95-ВР

Статтею 15 Закону №481/95-ВР не визначено строк для винесення розпорядження про анулювання ліцензії, стаття регулює імпорт, експорт, оптова і роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, тютюновою сировиною, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, пальним та зберігання пального.

Дослідивши письмові докази, наявні в матеріалах справи в їх сукупності, проаналізувавши норми чинного законодавства України, суд встановив наступні обставини.

Основним видом діяльності за кодами КВЕД Товариства з обмеженою відповідальністю «СЕРВІСПРОМЗБУТ» (код ЄДРПОУ 38461245) за інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань є 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами.

Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області було видано Товариству з обмеженою відповідальністю «СЕРВІСПРОМЗБУТ» наступні ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним:

№04320314202200006 від 15.02.2022 з терміном дії до 15.02.2027, адреса місця торгівлі: Дніпропетровська область, Томаківський район, с. Чумаки, вул. Гагаріна, буд. 5а (АЗС);

№04190314202200012 від 13.06.2022 з терміном дії до 13.06.2027, адреса місця торгівлі: Дніпропетровська область, Криничанський район, с. Дружба, вул. Садова, буд. 10 (АЗС);

№04160314202200019 від 05.10.2022 з терміном дії до 05.10.2027, адреса місця торгівлі: Дніпропетровська область, Верхньодніпровський район, с. Івашкове, вул. Київська, буд. 15б (АЗС);

№04190314202200001 від 07.06.2023 з терміном дії до 10.01.2027, адреса місця торгівлі: Дніпропетровська область, Криничанський район, с. Світлогірське, вул. Сонячна, буд 31-Г (АЗС).

Розпорядженням Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 15.01.2024 №12-рл «Про анулювання ліцензій» відповідно до вимог статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19 грудня 1995 року №481/95ВР (зі змінами та доповненнями) у зв`язку з встановленням факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії, анульовано ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним суб`єкту господарювання, що наведені вище.

Вказане розпорядження позивач вважає протиправним, прийнятим всупереч нормам чинного законодавства, що стало підставою для звернення з відповідним позовом до суду.

Вирішуючи спір по суті суд виходить з наступного.

Відповідно дост.19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального на території України врегульовані Законом України«Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального»від 19.12.1995 № 481/95-ВР(Закон № 481/95-ВР).

В ст. 1 Закону № 481/95-ВР наведені визначення наступних термінів:

ліцензія (спеціальний дозвіл) -документ державного зразка, який засвідчує право суб`єкта господарювання на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку;

роздрібна торгівля пальним - діяльність із придбання або отримання та подальшого продажу або відпуску пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик з автозаправної станції/автогазозаправної станції/газонаповнювальної станції/газонаповнювального пункту та інших місць роздрібної торгівлі через паливороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки та/або реалізація скрапленого вуглеводневого газу в балонах для побутових потреб населення та інших споживачів;

анулювання ліцензії - позбавлення суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) права на провадження діяльності, зазначеної в ліцензії; ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ, що засвідчує право суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку.

Стаття 15 Закону № 481/95-ВР містить порядок отримання, зокрема, ліцензії на роздрібну торгівлю пальним і підстави для її анулювання.

Так, ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на п`ять років.

Ліцензія видається за поданою нарочно, поштою або в електронному вигляді заявою суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію (крім ліцензії на оптову торгівлю пальним за наявності місць оптової торгівлі пальним, роздрібну торгівлю пальним, зберігання пального з метою подальшої його реалізації іншим споживачам).

У заяві зазначається вид господарської діяльності, на провадження якого суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має намір одержати ліцензію (оптова, роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, оптова, роздрібна торгівля пальним або зберігання пального).

Суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на кожне місце роздрібної торгівлі пальним.

Для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:

документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;

акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;

дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

Копії таких документів не подаються у разі їх наявності у відкритих державних реєстрах, якщо реквізити таких документів та назви відповідних реєстрів зазначено в заяві на видачу ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального.

Після видачі/анулювання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального податковий орган вносить відповідні відомості до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше наступного робочого дня з дня видачі/анулювання відповідної ліцензії.

Ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного розпорядження на підставі:

заяви суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво);

рішення про скасування державної реєстрації суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво);

несплати чергового платежу за ліцензію;

встановлення факту незаконного використання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) марок акцизного податку (стосовно імпортерів);

встановлення факту торгівлі суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) алкогольними напоями або тютюновими виробами без марок акцизного податку;

рішення суду про встановлення факту переміщення суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) алкогольних напоїв або тютюнових виробів поза митним контролем;

порушення вимогстатті 15-3цього Закону щодо продажу алкогольних напоїв, тютюнових виробів особам, які не досягли 18 років або у не визначених для цього місцях;

отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами;

встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії;

встановлення факту здійснення роздрібної торгівлі через реєстратори розрахункових операцій (книги обліку розрахункових операцій), не зазначені в ліцензії;

акта про встановлення факту відсутності суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) за місцем провадження діяльності, яка підлягає ліцензуванню. До такого акта долучається мультимедійна інформація щодо фіксації зазначеного факту технічними приладами та/або технічними засобами, що здійснюють або мають функції фото-, кінозйомки, відеозапису чи звукозапису, та/або засобами фото-, кінозйомки, відеозапису чи звукозапису;

порушення термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) ліцензії;

акта, що засвідчує факт відмови суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) та/або його посадових (службових) осіб без законних підстав у допуску уповноважених представників контролюючого органу до проведення перевірки, складеного відповідно до вимогпункту 81.2статті 81 Податкового кодексу України. До такого акта долучається мультимедійна інформація щодо фіксації зазначеного факту технічними приладами та/або технічними засобами, що здійснюють або мають функції фото-, кінозйомки, відеозапису чи звукозапису, та/або засобами фото-, кінозйомки, відеозапису чи звукозапису;

рішення Ради національної безпеки і оборони України, введеного в дію указом Президента України про застосування до суб`єкта господарювання санкцій, передбаченихпунктом 6частини першої статті 4 Закону України "Про санкції".

Ліцензія анулюється та вважається недійсною з моменту одержання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) розпорядження про її анулювання в електронній формі засобами електронного зв`язку.

Приймаючи розпорядження про анулювання ліцензій, виданих позивачу, на право роздрібної торгівлі пальним, Головне управління ДПС у Дніпропетровській області посилалось напорушення ТОВ «СЕРВІСПРОМЗБУТ» вимог ст. 15 Закону України № 481/95-ВР у зв`язку з поданням заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявами на отримання ліценцій.

Суд зазначає, що загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Такі підстави анулювання ліцензії, як отримання від уповноважених органів інформації, щодо подання заявником недостовірнихданих у документах застосовується саме до поданих платником для отримання ліцензії документів до його заяви.

В оскаржуваному рішенні податковим органом не зазначено з яких фактичних підстав, на підставі яких доказів, ним зроблено висновок про подання позивачем недостовірних даних при отриманні зазначених ліцензій, а також не зазначено у якому саме конкретному документі заявником подано недостовірні дані.

При цьому, відсутність вказаної інформації в оскаржуваному розпорядженні, фактично унеможливлює перевірку правомірності підстав його прийняття, що безумовно свідчить про невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії іпризводитьдойого протиправності.

Суд зазначає, що посилання відповідача у розпорядженні на подання позивачем недостовірних даних в обґрунтування прийняття рішення про анулювання ліцензій, за відсутності конкретних даних щодо документів, які містять недостовірні відомості та у чому саме полягає недостовірність відомостей, свідчить про необґрунтованість та протиправність такого рішення.

З урахуванням викладеного, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог ТОВ«СЕРВІСПРОМЗБУТ» про визнання протиправним та скасування розпорядження Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 12-рл від 15 січня 2024 року «Про анулювання ліцензій».

Суд звертає увагу на те, що для отримання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним ТОВ «СЕРВІСПРОМЗБУТ» зверталось до податкового органу із відповідними заявами, до яких були долучені документи, на підставі яких у 2022, 2023 роках Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області було видано товариству вищевказані ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним.

Отже, надані позивачем документи були визнані достовірними та достатніми податковим органом для видачі ліцензій.

Частиною 5 ст. 242 КАС України передбачено, що при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

За правовим висновком Верховного Суду у постанові від 01.11.2022 у справі № 560/377/20, питання достатності документів для здобуття права на реалізацію пального підлягає дослідженню самим же органом доходів і зборів на стадії розгляду заяви особи про надання ліцензії.

Натомість, у випадку анулювання ліцензії відповідач має керуватися положеннями частини сорок сьомої статті 15 Закону № 481/95-ВР, якою передбачено вичерпний перелік підстав для таких дій контролюючого органу, зокрема, отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою про отримання ліцензії, не видавалися / не погоджувалися такими органами; встановлення факту подання недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії.

Аналіз цієї норми свідчить про те, що вона містить конкретні умови щодо її застосування, зокрема, наявність інформації від уповноважених органів щодо непогодження/не видання документів - копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії. Тобто інформація органу має стосуватись конкретно визначених документів та такі документи мають подаватись особою при отриманні ліцензії.

Верховний Суд також дійшов висновку, що те саме стосується й підстави для анулювання ліцензії у разі встановлення факту подання недостовірних даних у документах, оскільки такі документи мають бути саме подані особою для отримання ліцензії.

Тобто, відповідальність суб`єкта у вигляді анулювання ліцензії може мати місце тоді, коли контролюючим органом достовірно встановлено, що конкретний документ, наявний серед інших документів, які подавались разом з заявою для отримання ліцензії, насправді не видавався відповідним органом, відтак є підробленим (сфальшованим), або містить недостовірну інформацію. Тоді ж, коли суб`єкт взагалі не подавав певний документ, вказані норми, як підстави для анулювання ліцензії, застосовані бути не можуть.

Оскаржуване розпорядження не містить жодних відомостей щодо того, в яких із поданих разом із заявою на отримання ліцензії документах містяться недостовірні дані, в чому полягає така недостовірність, в який спосіб встановлено факт подання заявником недостовірних даних.

Відповідач у відзиві на позовну заяву вказав на те, що ТОВ «СЕРВІСПРОМЗБУТ» надав для отримання ліцензій на підтвердження права користування земельними ділянками надав фіктивні договори оренди (суборенди).

Згідно ч. 1 ст. 234 Цивільного кодексу України фіктивним є правочин, який вчинено без наміру створення правових наслідків, які обумовлювалися цим правочином.

Фіктивний правочин не відповідає загальним підставам дійсності правочинів, зазначеним у ч. 5 ст. 203ЦК України, оскільки не спрямований на реальне настання правових наслідків, зумовлених ним.

Як вбачається з матеріалів справи на виконання правочинів було передано майно, що підтверджується відповідними актами прийому-передачі.

Фіктивний правочин належить до оспорюваних правочинів, і, визначаючи суб`єктів, які вправі його оспорювати, слід враховувати положення ч. З ст. 215ЦК України, відповідно до якої це може бути сторона правочину або інша заінтересована особа.

Згадані договори оренди (суборенди) не були оспорені.

Суд також вважає необхідним зазначити, що державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються.

Відтак, видавши позивачу ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним на підставі доданих до заяв документів та визнавши їх достатніми для її отримання, відповідач у подальшому не вправі посилатися на їх неповноту як підставу для анулювання раніше виданих ліцензій.

Що стосується вимоги позивача про зобов`язання Головного управління ДПС у Дніпропетровській області видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію щодо анулювання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним, суд виходить з наступного.

Постановою Кабінету Міністрів України від 19 червня 2019 року №545 затверджено Порядок ведення Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним (Порядок №545).

Абзацом другим п.1 вказаного Порядку визначено, що Єдиним реєстром ліцензіатів та місць обігу пального є електронна база даних, яка містить інформацію про суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місця виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним у розрізі суб`єктів господарювання, які провадять діяльність на таких місцях на підставі виданих ліцензій.

Згідно з пунктами 2-3 Порядку №545 Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального формується та ведеться ДФС та її територіальними органами в електронній формі на підставі відомостей, зазначених у документах, які подаються суб`єктами господарювання для отримання ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним відповідно до статей3і15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального».

До Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального вносяться такі відомості:

для юридичних осіб - найменування та код згідно з ЄДРПОУ;

для осіб, уповноважених на ведення обліку діяльності за договорами про спільну діяльність без утворення юридичної особи та таких, які є відповідальними за утримання та внесення податків до бюджету під час виконання договорів, - найменування та код згідно з ЄДРПОУ уповноваженої особи і податковий номер, наданий такій особі під час взяття на облік договору згідно з пунктом63.6 статті 63і пунктом64.6 статті 64Податкового кодексу України;

для фізичних осіб-підприємців - прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) та реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку у паспорті про право здійснювати платежі за серією (за наявності) та номером паспорта);

адреса місця виробництва, зберігання, оптової, роздрібної торгівлі пальним (область, район, населений пункт, код згідно з Класифікатором об`єктів адміністративно-територіального устрою України (КОАТУУ), вулиця, номер будинку/офісу);

дата видачі/зупинення/анулювання та строк дії ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової, роздрібної торгівлі пальним.

Пунктами 6-7 Порядку №545 встановлено, що підставою для виключення суб`єкта господарювання з Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального є рішення про анулювання ліцензії, прийняте ДФС та її територіальними органами відповідно до статей3і15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального".

Інформація про суб`єкта господарювання вноситься до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше робочого дня, наступного за днем видачі/зупинення/анулювання ліцензії або внесення змін до ліцензії

Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950 року передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

При цьому під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.

Відтак ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Суд вважає, що належним способом захисту порушеного права, який відповідатиме змісту спірних правовідносин, буде ефективним та забезпечить належний судовий захист у тій мірі, яка є необхідною у даному конкретному випадку, буде зобов`язання Головного управління ДПС у Дніпропетровській області видалити зЄдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальнимінформацію щодо анулювання ліцензій ТОВ «СЕРВІСПРОМЗБУТ» на право роздрібної торгівлі пальним №04190314202200012 від 13.06.2022, №04190314202200001 від 10.01.2022, №04320314202200006 від 15.02.2022 і №04160314202200019 від 05.10.2022.

Згідно ч. 1, ч.2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Доказів, які б спростували доводи позивача, відповідач суду не надав. З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 1ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання позову до суду в розмірі 15140,00 грн. за платіжними інструкціями №759 від 11.01.2024, №760 від 11.01.2024, №761 від 11.01.2024, №762 від 11.01.2024, №763 від 11.01.2024, та за подання заяви про забезпечення позову в розмірі 908,40 грн. за платіжною інструкцією №764 від 11.01.2024.

Враховуючи, що адміністративний позов задоволено повністю, сплачений позивачем судовий збір в сумі 16048,40 грн . підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст.ст.77, 139,241-246,250,257,262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «СЕРВІСПРОМЗБУТ» (вул. Космічна, буд. 148, м. Запоріжжя, 69050, код ЄДРПОУ 38461245) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул.Сімферопольська,буд.17-А, м.Дніпро, 49005, код ЄДРПОУ 44118658) про визнання протиправним та скасування розпорядження та зобов`язання вчинити певні дії -задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати розпорядження Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 12-рл від 15 січня 2024 року.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Дніпропетровській області (вул.Сімферопольська,буд.17-А, м. Дніпро, 49005, код ЄДРПОУ 44118658) видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію щодо анулювання ліцензії товариству з обмеженою відповідальністю «СЕРВІСПРОМЗБУТ» (вул. Космічна, буд. 148, м.Запоріжжя, 69050, код ЄДРПОУ 38461245) реєстраційний номер 04190314202200012 від 13.06.2022 року та терміном дії до 13.06.2027 року.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Дніпропетровській області (вул.Сімферопольська,буд.17-А, м. Дніпро, 49005, код ЄДРПОУ 44118658) видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію щодо анулювання ліцензії товариству з обмеженою відповідальністю «СЕРВІСПРОМЗБУТ» (вул. Космічна, буд. 148, м.Запоріжжя, 69050, код ЄДРПОУ 38461245) реєстраційний номер 04190314202200001 від 07.06.2023 року та терміном дії з 10.01.2027 року.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Дніпропетровській області (вул.Сімферопольська,буд.17-А, м. Дніпро, 49005, код ЄДРПОУ 44118658) видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію щодо анулювання ліцензії товариству з обмеженою відповідальністю «СЕРВІСПРОМЗБУТ» (вул. Космічна, буд. 148, м.Запоріжжя, 69050, код ЄДРПОУ 38461245) реєстраційний номер 04320314202200006 від 15.02.2022 року та терміном дії з 15.02.2022 року по 15.02.2027 року.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Дніпропетровській області (вул.Сімферопольська,буд.17-А, м. Дніпро, 49005, код ЄДРПОУ 44118658) видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію щодо анулювання ліцензії товариству з обмеженою відповідальністю «СЕРВІСПРОМЗБУТ» (вул. Космічна, буд. 148, м.Запоріжжя, 69050, код ЄДРПОУ 38461245) реєстраційний номер 04160314202200019 від 05.10.2022 року та терміном дії до 05.10.2027 року.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «СЕРВІСПРОМЗБУТ» (вул. Космічна, буд. 148, м. Запоріжжя, 69050, код ЄДРПОУ 38461245) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул.Сімферопольська,буд.17-А, м. Дніпро, 49005, код ЄДРПОУ 44118658) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 16048 (шістнадцять тисяч сорок вісім) грн. 40 коп.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя О.В. Врона

Дата ухвалення рішення14.03.2024
Оприлюднено18.03.2024
Номер документу117689939
СудочинствоАдміністративне
Сутьзобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —160/1552/24

Ухвала від 15.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 15.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 15.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 22.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 22.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 22.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Постанова від 09.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 09.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Рішення від 14.03.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Врона Олена Віталіївна

Ухвала від 05.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні