Рішення
від 13.03.2024 по справі 420/17035/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/17035/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 березня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді: Білостоцького О.В.

При секретарі: Кузьменко В.П.

За участю сторін:

Позивача: Демчука О.А.

Представника позивача: Риженко Д.О.

Представника відповідача: Шевченка О.В.

Представників третіх осіб: не з`явились

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України, Конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників для роботи на міжміському і приміському автобусних маршрутах загального користування, що виходять за межі території області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача товариство з обмеженою відповідальністю «ПІВНІЧ ТРАНС», товариство з додатковою відповідальністю «Оріон-Авто» про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України, Конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників для роботи на міжміському і приміському автобусних маршрутах загального користування, що виходять за межі території області, в якому позивач просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення, викладене в п.19 питання 2 Порядку денного засідання Конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників для роботи на міжміському і приміському автобусних маршрутах загального користування, що виходять за межі території області, яке було оформлено протоколом №11 від 27.03.2023 року про запропонування Мінінфраструктури не допустити до участі в конкурсі два конверти (пакети) перевізника-претендента ФОП ОСОБА_1 ;

- визнати протиправним та скасувати п.19 Переліку автомобільних перевізників-претендентів, які недопущені до участі в конкурсі з перевезення пасажирів на міжміському і приміському автобусних маршрутах загального користування, що виходять за межі території області (міжобласний маршрут), оголошеного на 27.03.2023 року, що є додатком до Наказу Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України №318 «Про недопущення перевізників-претендентів до участі у конкурсі з перевезення пасажирів на міжміському і приміському автобусних маршрутах загального користування, що виходять за межі області (міжобласний маршрут)»;

- зобов`язати Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України визнати позивача переможцем конкурсу з перевезення пасажирів на міжміському і приміському автобусних маршрутах загального користування, що виходять за межі території області (міжобласний маршрут), оголошеного на 27.03.2023 року, за об`єктом конкурсу №51, Херсон - Миколаїв, рейси 83/84;

- зобов`язати Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України визнати позивача переможцем конкурсу з перевезення пасажирів на міжміському і приміському автобусних маршрутах загального користування, що виходять за межі території області (міжобласний маршрут), оголошеного на 27.03.2023 року, за об`єктом конкурсу №53, Херсон - Одеса, рейси 247/248.

В обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначив, що наказом Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України №96 від 21.02.2023 року було оголошено проведення конкурсу з перевезення пасажирів на міжміському та приміському автобусних маршрутах загального користування, що виходять за межі території області (міжобласний маршрут). Датою проведення конкурсу було визначено 27.03.2023 року.

Згідно Додатку №1 до наказу №96 від 21.02.2023 року об`єктами вищевказаного конкурсу були визначені, зокрема, маршрут за №51 Херсон-Миколаїв (рейси 83/84), та маршрут за №53 Херсон-Одеса (рейси 247/248).

Позивачем 10.03.2023 року для участі у вищезазначеному конкурсі до робочої групи було подано відповідні конверти із заявами на участь у конкурсі за маршрутами №51 та №53, а також необхідні за умовами конкурсу документи.

Водночас, 27.03.2023 року на засіданні Конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників для роботи на міжміському і приміському автобусних маршрутах загального користування, що виходять за межі території області, за результатами якого оформлено протокол №11, було вирішено не допускати до конкурсу фізичну особу-підприємця ОСОБА_1 , у зв`язку із порушеннями пп.3 п.12 Порядку №1081 та пп.6 п.12 Порядку №1081.

Враховуючи зазначене, Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України видало наказ №318 від 27.04.2023 року щодо недопуску до участі у конкурсі з перевезення пасажирів на міжміському та приміському автобусних маршрутах загального користування, що виходять за межі території області (міжобласний маршрут) перевізника ФОП ОСОБА_1 у зв`язку з вищезазначеними порушеннями.

Не погоджуючись із вищезазначеними рішеннями відповідачів, позивач звернувся за захистом своїх прав та законних інтересів до суду з даним адміністративним позовом.

Ухвалою суду від 17.07.2023 року позовну заяву фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України, Конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників для роботи на міжміському і приміському автобусних маршрутах загального користування, що виходять за межі території області було прийнято до розгляду, у справі відкрито спрощене позовне провадження без виклику сторін.

07.08.2023 року від Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України до суду надійшов відзив (т. 1 а.с. 68-85), з якого вбачається, що відповідач позов не визнає, та зазначає, що наказ Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України (далі Мінінфраструктури) в силу своєї правової природи є актом індивідуальної дії, прийнятий у межах наданих йому повноважень та у спосіб, передбачений законом.

Відповідач зазначив, що з урахуванням викладеного у протоколі засідання Конкурсного комітету №11 від 27.03.2023 року, Мінінфраструктури видало наказ №318 від 27.04.2023 року щодо недопуску до участі у конкурсі позивача, у зв`язку із наступними порушеннями: за об`єктом №51 маршрутні автобуси переобладнані з вантажних автомобілів; за об`єктом №53 клас автомобіля не відповідає обов`язковим умовами конкурсу.

Щодо об`єкту №51 відповідач зазначив, що відповідно до листа ПАТ «Автокапітал» від 20.03.2023 року було з`ясовано, що автомобіль позивача MERCEDES-BENZ HTAE - 05 Irizar випускався як вантажний, інформація про пасажиромісткість відсутня, з огляду на що даний автомобільний транспорт Конкурсним комітетом був ідентифікований як вантажний, що не відповідає встановленим вимогам конкурсу. Щодо об`єкту №53 відповідач зазначив, що відповідно до сертифікату відповідності автомобіля Volkswagen Crafter, в п.39 зазначено, що категорія автобуса є М3, а клас відповідає В, що відповідно до Постанови №1166 визначається як колісний засіб, що відповідає таким вимогам: призначений для перевезення пасажирів, у якому кількість місць для сидіння без урахування місця водія перевищує вісім, але не більше 22; має максимальну технічно допустиму масу більше ніж 5 тон; призначений для перевезення пасажирів, які сидять; не має майданчика для пасажирів, які стоять, що також, у свою чергу, не відповідає встановленим вимогам конкурсу.

21.08.2023 року від представника позивача надійшла відповідь на відзив, в якій було зазначено, що автомобіль MERCEDES-BENZ HTAE - 05 Irizar № НОМЕР_1 є автобусом, про що свідчать свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу, сертифікат відповідності, протокол перевірки технічного стану, висновок науково-технічної експертизи №573378, а у свідоцтві про реєстрацію транспортного засобу та сертифікату відповідності відносно автомобіля Volkswagen Crafter № НОМЕР_2 було зазначено кількість місць для сидіння з водієм 24, 1 місце для перевезення пасажирів на інвалідних візках, що спростовує твердження відповідачів про недотримання позивачем вимог щодо подання для участі в конкурсі конкурсної пропозиції.

04.09.2023 року від Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України до суду надійшли заперечення на відповідь на відзив.

11.09.2023 року провадження у справі №420/17035/23 було зупинено на підставі п.6 ч.2 ст. 236 КАС України, та відповідно поновлено ухвалою суду від 11.10.2023 року.

16.11.2023 року ухвалою суду подальший розгляд справи було вирішено проводити в порядку загального позовного провадження, із призначенням підготовчого судового засідання.

19.10.2023 року, 26.10.2023 року та 31.10.2023 року до суду від сторін по справі надійшли аналогічні за змістом до первісних відзив на адміністративний позов (т.2 а.с.29-45), відповідь на відзив (т.2 а.с.46-56) та заперечення на відповідь на відзив (т.2 а.с.57-73).

13.11.2023 року було проведено підготовче судове засідання, в яких учасники справи надали усні пояснення, додаткові письмові докази та висловили власні правові позиції щодо суті спірних правовідносин. Також 13.11.2023 року було постановлено ухвалу в порядку, визначеному ст. 243 ч. 7 КАС України, про залучення до участі по справі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача товариство з обмеженою відповідальністю «ПІВНІЧ ТРАНС» та товариство з додатковою відповідальністю «Оріон-Авто» (т.2 а.с. 90-91). Наступне підготовче судове засідання було призначено на 13.12.2023 року.

11.12.2023 року надійшли пояснення по суті спірних правовідносин від товариства з додатковою відповідальністю «Оріон-Авто».

13.12.2023 року підготовче судове засідання було відкладено на 30.01.2023 року, оскільки до суду надійшло клопотання від представника товариства з обмеженою відповідальністю «ПІВНІЧ ТРАНС» про надання додаткового часу третій особі на ознайомлення з матеріалами справи та надання пояснень по суті спірних правовідносин (т.2 а.с.95).

30.01.2024 року ухвалою суду було закрито підготовче провадження та призначено розгляд справи по суті.

У судовому засіданні 04.03.2024 року сторона позивача позовні вимоги підтримала у повному обсязі. Представник Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України проти задоволення адміністративного позову заперечував у повному обсязі.

Суд під час розгляду справи по суті встановив наступне.

У фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 є право власності на наступні транспортні засоби:

1) Mercedes-Benz HTAE-05 Irizar, загальний автобус, переобладнаний до класу ІІІ, VIN-код НОМЕР_3 , реєстраційний номер НОМЕР_1 , пасажиромісткість 51/50, свідоцтво про реєстрацію автобуса № НОМЕР_4 , відповідність екологічним нормам Євро-3, доступний для перевезення пасажирів з обмеженими фізичними можливостями;

2) Volvo B9 R, загальний автобус, VIN-код НОМЕР_5 , реєстраційний номер НОМЕР_6 , пасажиромісткість 59/58, свідоцтво про реєстрацію автобуса № НОМЕР_7 , ХХР 018165, відповідність екологічним нормам Євро-5;

3) Volkswagen Crafter, загальний автобус, VIN-код НОМЕР_8 , реєстраційний номер НОМЕР_2 , пасажиромісткість 24/23, свідоцтво про реєстрацію автобуса №СТР585963, відповідність екологічним нормам Євро-5; доступний для перевезення пасажирів з обмеженими фізичними можливостями.

Наказом Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України №96 від 21.02.2023 року «Про заходи щодо проведення конкурсу з перевезення пасажирів на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, що виходять за межі території області (міжобласний маршрут) (далі Наказ №96) було визначено об`єкти та оголошено про проведення конкурсу з перевезення пасажирів на міжміському і приміському автобусних маршрутах загального користування, що виходять за межі території області (міжобласний маршрут) (т.1 а.с.11).

За п.3 Наказу №96 визначено місцем проведення конкурсу адміністративну будівлю Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України, розташовану за адресою: м. Київ, просп. Перемоги, 14, а датою проведення конкурсу зазначено 27.03.2023 року.

Згідно п.5 Наказу №96 установлено кінцевий строк прийняття документів для участі у конкурсі 10.03.2023 року.

Наказом Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України №96 від 21.02.2023 року було затверджено Умови конкурсу з перевезення пасажирів на міжміському і приміському автобусних маршрутах загального користування, що виходять за межі території області (міжобласний маршрут) (далі Умови) (т.1 а.с.12-13).

За п.2 Умов у разі подання перевізником документів для участі в конкурсі у паперовій формі перевізник зобов`язаний:

1) подати для участі у конкурсі документи у двох закритих конвертах (пакетах) з позначками «№1» та «№2» відповідно із зазначенням дати конкурсу та назви перевізника, який подає документи для участі у конкурсі.

2) помістити у конверт (пакет) з позначкою «№1» документи для участі у конкурсі, визначені статтею 46 Закону, за формою згідно з додатками 2-4 до Порядку, а саме:

- відомості про автобуси, які будуть використовуватися на автобусному маршруті;

- відомості про виконання додаткових умов обслуговування маршруту;

- анкету до заяви про участь у конкурсі з перевезення пасажирів;

- копії сертифікатів відповідності та екологічності автобуса з додатками, в яких зазначені основні показники та візуальна інформація, що характеризує транспортний засіб, на який видано сертифікат або транспортний засіб, що підпадає під сферу дії сертифіката, виданого на партію (серію) автобусів із такими характеристиками, виданих уповноваженим Міністерством розвитку громад, територій та інфраструктури України органом із сертифікації (перелік уповноважених органів сертифікації транспортних засобів, наведено на офіційному вебсайті Міністерства в розділі «Діяльність» - «Виконання Женевської Угоди 1958 року»);

- копії протоколів перевірки технічного стану транспортних засобів, чинних на момент подання документів на конкурс та на дату проведення самого конкурсу;

- копії свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів (за наявності - тимчасових реєстраційних талонів);

- документ, що підтверджує внесення плати за участь у конкурсі.

3) ???помістити у конверт (пакет) з позначкою «№2», відповідно до статті 46 Закону, заяву на участь у конкурсі з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування встановленого згідно з додатком 1 до Порядку зразка із зазначенням автобусного маршруту загального користування, на якому має намір працювати.

Згідно п.3 Умов документи та зазначена в них інформація, що подані автомобільними перевізниками для участі у конкурсі, повинні бути достовірними станом на дату подання таких документів на конкурс і на дату проведення самого конкурсу.

Згідно Додатку №1 до наказу Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України №96 від 21.02.2023 року визначено перелік Об`єктів конкурсу з перевезення пасажирів на міжміському і приміському автобусних маршрутах загального користування, що виходять за межі території області (міжобласний маршрут), зокрема, за №51 визначено маршрут - Херсон-Миколаїв; рейси - 83/84; необхідна категорія, клас, пасажиромісткість, категорія екологічності автобусів, клас комфортності автобусів на міжміських маршрутах М3 ІІІ, від 22, ЄВРО-3 і вище,**. За №53 визначено маршрут - Херсон-Одеса; рейси - 247/248; необхідна категорія, клас, пасажиромісткість, категорія екологічності автобусів, клас комфортності автобусів на міжміських маршрутах М3 ІІІ, від 22, ЄВРО-4 і вище,**.

10.03.2023 року позивачем для участі у вищевказаному конкурсі до робочої групи було подано конверти з позначками «№1», «№1а», «№2», та «№2а».

У конверт з позначкою «№1», що відповідачем під час розгляду справи не заперечувалось, було вкладено наступні документи:

- відомості про автобуси, які будуть використовуватись на автобусному маршруті, де було вказано автобус марки Mercedes-Benz HTAE-05 Irizar, реєстраційний № НОМЕР_9 та автобус марки Volvo B R, (резервний) реєстраційний № НОМЕР_10 ;

- копію свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу на автобус марки Mercedes-Benz HTAE-05 Irizar, реєстраційний № НОМЕР_9 ;

- копію сертифіката відповідності на автобус марки Mercedes-Benz HTAE-05 Irizar, реєстраційний № НОМЕР_9 з додатком;

- копію сертифікату відповідності щодо рівня екологічності на автобус марки Mercedes-Benz HTAE-05 Irizar, реєстраційний № НОМЕР_9 ;

- копію протоколу перевірки технічного стану транспортного засобу автобус марки Mercedes-Benz HTAE-05 Irizar, реєстраційний № НОМЕР_9 ;

- копію свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу на автобус Volvo B9 R, реєстраційний № НОМЕР_11 ;

- копію тимчасового реєстраційного талону на автобус Volvo B9 R, реєстраційний № НОМЕР_10 ;

- копію сертифіката відповідності на автобус Volvo B9 R, реєстраційний № НОМЕР_12 з додатком;

- копію протоколу перевірки технічного стану транспортного засобу на автобус Volvo B9 R, реєстраційний № НОМЕР_10 ;

- відомості про додаткові умови обслуговування маршруту;

- анкету до заяви про участь у конкурсі з перевезення пасажирів;

- платіжну інструкцію №368 від 09.03.2023 року про оплату за участь у конкурсі 27.03.2023 року.

У конверт з позначкою «№1а», що також відповідачем під час розгляду справи не заперечувалось, було вкладено наступні документи:

- відомості про автобуси, які будуть використовуватись на автобусному маршруті, де було вказано автобус марки Volkswagen Crafter, реєстраційний № НОМЕР_13 та автобус марки Volvo B9 R, (резервний), реєстраційний № НОМЕР_11 ;

- копію свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу на автобус марки Volvo B9 R, реєстраційний № НОМЕР_10 ;

- копію тимчасового реєстраційного талону на автобус марки Volvo B9 R, реєстраційний № НОМЕР_11 ;

- копію сертифікату відповідності на автобус марки Volvo B9 R, реєстраційний № НОМЕР_14 з додатком;

- копію протоколу перевірки технічного стану транспортного засобу на автобус марки Volvo B9 R, реєстраційний № НОМЕР_10 ;

- копію свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу на автобус марки Volkswagen Crafter, реєстраційний № НОМЕР_13 ;

- копію сертифіката відповідності на автобус марки Volkswagen Crafter, реєстраційний № НОМЕР_13 з додатком;

- копію протоколу перевірки технічного стану транспортного засобу на автобус марки olkswagen Crafter, реєстраційний № НОМЕР_15 ;

- відомості про додаткові умови обслуговування маршруту;

- платіжну інструкцію №369 від 09.03.2023 року про оплату за участь у конкурсі 27.03.2023 року.

У конверт з позначкою «№2» позивачем було вкладено заяву на участь у конкурсі з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування за об`єктом конкурсу 51, а у конверт з позначкою «№2а» позивачем було вкладено заяву на участь у конкурсі з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування за об`єктам конкурсу 53 (т. 1 а.с. 39-40)..

16.03.2023 року Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України звернулось до ПАТ «Автокапітал» з запитом №1893/27/14-23 щодо автомобілів для автобусного маршруту загального користування, у відповідь на який 20.03.2023 року ПАТ «Автокапітал» зазначив, що відповідно до бази Mercedes-Benz AG автомобіль марки Mercedes-Benz HTAE-05 Irizar, реєстраційний № НОМЕР_1 з VIN-кодом НОМЕР_3 є вантажним, відомості щодо пасажиромісткості відсутні, рівень екологічності Euro-3.

27.03.2023 року, протоколом №11 засідання конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників для роботи на міжміському і приміському автобусних маршрутах загального користування, що виходять за межі території області (міжобласний маршрут), згідно п.2 питання 2 порядку денного було запропоновано розглянути конверти перевізника-претендента щодо можливого недопущення його до участі в конкурсі, а саме ФОП ОСОБА_2 , оскільки два конверти (пакети) складені із порушенням п.п.3 п.12 Порядку в частині недотримання вимог щодо пропонування для використання на маршруті автобусів, переобладнаних з вантажних автомобілів. По п.2 питання 2 порядку денного проголосували «за» недопущення 7 осіб, утрималось від голосування 0 осіб, проголосували «проти» 0 осіб. Було вирішено пропонувати Мінінфраструктурі не допустити до участі в конкурсі два (конверти) пакети перевізника-претендента ФОП ОСОБА_2 .

Наказом Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України №318 від 27.04.2023 року «Про недопущення перевізників-претендентів до участі в конкурсі з перевезення пасажирів на міжміському і приміському автобусних маршрутах загального користування, що виходять за межі території області (міжобласний маршрут)» було зазначено перелік автомобільних перевізників-претендентів, які не допущені до участі у вищезазначеному конкурсі, оголошеного на 27.03.2023 року (додаток до наказу №318 від 27.04.2023 року) (т.1 а.с.51-53).

Згідно п.19 зазначеного переліку, ФОП ОСОБА_1 не допущений до конкурсу, оскільки за об`єктом конкурсу №51 порушення пп.3 п.12 Порядку, в частині недотримання вимог щодо пропонування для використання на маршруті автобусів, переобладнаних з вантажних автомобілів, а за об`єктом конкурсу №53 порушення пп.6 п.12 Порядку, в частині недотримання вимог щодо подання для участі в конкурсі конкурсної пропозиції, що відповідає обов`язковим умовам конкурсу, а саме клас автобусів не відповідає обов`язковим умовам конкурсу.

Разом з тим, в матеріалах справи міститься відповідь ПАТ «Автокапітал» від 11.04.2023 року №24/04 на адвокатський запит представника позивача, згідно якого вбачається, що в базі даних Mercedes-Benz AG відсутня інформація щодо категорії вантажний/пасажирський стосовно автомобіля Mercedes-Benz HTAE-05 Irizar, номер кузова НОМЕР_3 . Щодо зазначеного VIN-коду в базі виробника зазначена комплектація «самохідне шасі», тобто шасі, яке містить двигун та КПП, без кабіни та салону.

Листом від 18.04.2023 року №29/04 ПАТ «Автокапітал» повідомило представника позивача, що з наданих ним матеріалів встановити категорію автомобіля Mercedes-Benz HTAE-05 Irizar не вбачається за можливе, водночас, з наданих фото можливо встановити, що на автомобілі встановлено інформаційну табличку із назвою компанії Noge SL, яка знаходиться за адресою: Crta Sant Hilari km3 17401, Arbucies, Girona, Spain. У листі зазначено, що вказана компанія імовірно є виробником деяких частин автомобіля і може володіти запитуваною представником позивача інформацією, а тому було рекомендовано звернутися із відповідним запитом до зазначеної компанії.

У листі ПАТ «Автокапітал» від 24.04.2023 року №38/04 було зазначено, що відповідно до тексту вказаного листа-запиту Міністерства, варіантами відповідей щодо категорії транспортного засобу були лише «вантажний» або «пасажирський». Якщо у базі виробника відсутні дані щодо категорії «пасажирський» і, відповідно, щодо будь-якої наявності та кількості пасажирських місць - у відповіді товариства зазначалось «вантажний». Деталізуючи дані щодо автомобіля, ПАТ «Автокапітал» зазначило, що вказаний виріб є самохідним шасі, при цьому подальше виробництво могло бути як до вантажного, так і до пасажирського транспортного засобу, проте такі дані у базі Mercedes-Benz AG відсутні.

Згідно наявної в матеріалах справи відповіді Головного сервісного центру МВС від 24.04.2023 року на адвокатський запит представника позивача від 19.04.2023 року, в Головному сервісному центрі МВС відсутні відомості про переобладнання транспортного засобу Mercedes-Benz HTAE-05 Irizar, VIN-код НОМЕР_3 , свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_4 , що належить ОСОБА_1 , з вантажного транспортного засобу на автобус.

Разом з тим, в матеріалах справи міститься лист Головного сервісного центру МВС від 24.03.2023 року (т.2 а.с.112-119), із інформацією про транспортні засоби, які запитувало Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України від 16.03.2023 року, згідно якого вбачається, що у Mercedes-Benz HTAE-05 Irizar, реєстраційний № НОМЕР_1 , було переобладнання до класу ІІІ для пасажирів з обмеженими фізичними можливостями, крім користування інвалідних колясок. Відносно ОСОБА_3 , реєстраційний № НОМЕР_13 , зазначено, що пасажиромісткість складає 24 особи.

Не погоджуючись із прийняттям Конкурсним комітетом рішення про недопущення ФОП ОСОБА_1 до участі в конкурсі, яке було оформлено протоколом №11 від 27.03.2023 року, та наказу Мінінфраструктури №318 в частині, що стосується позивача, останній звернувся за захистом своїх прав та законних інтересів в межах даної справи.

Відповідно до вимог ч.1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Дослідивши адміністративний позов, відзив, відповідь на відзив, заперечення на відповідь на відзив, а також інші надані до суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному і об`єктивному дослідженні, проаналізувавши положення чинного законодавства, що регулює спірні правовідносини, суд доходить висновку, що позов підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ст. 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб.

Засади організації та діяльності автомобільного транспорту регулюються Законом України «Про автомобільний транспорт» №2344-III від 05.04.2001 року (далі Закон України №2344-III).

Згідно абз. 1 ст.5 Закону України №2344-IIІ основним завданням державного регулювання та контролю у сфері автомобільного транспорту є створення умов безпечного, якісного й ефективного перевезення пасажирів та вантажів, надання додаткових транспортних послуг.

За приписами ст. 35 Закону України №2344-IIІ послуги з перевезення пасажирів автобусами можуть надаватися за видами режимів організації перевезень: регулярні, регулярні спеціальні, нерегулярні.

Перевезення пасажирів автобусами в режимі регулярних пасажирських перевезень здійснюють автомобільні перевізники на автобусних маршрутах загального користування на договірних умовах із органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.

Автобусні маршрути за видами сполучень поділяються на: міські, приміські, міжміські, міжнародні.

Автобусні маршрути за видами перевезень поділяються на: загального користування, спеціальних перевезень, нерегулярних перевезень.

На міжнародних та міжміських маршрутах дозволяється перевозити пасажирів з обов`язковим наданням їм місць для сидіння.

Вимоги щодо використання автобусів за видами сполучень, режимами руху та протяжністю маршрутів, за параметрами пасажиромісткості, комфортності, технічних та екологічних показників установлює центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту.

Відповідно до ст.43 Закону України №2344-IIІ визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування здійснюється виключно на конкурсних засадах.

Об`єктом конкурсу можуть бути: маршрут (кілька маршрутів), оборотний рейс (кілька оборотних рейсів).

На конкурс виносяться маршрути із затвердженими паспортами.

Визначення кандидатури автомобільного перевізника для роботи на міжнародному автобусному маршруті загального користування здійснюється на конкурсних засадах у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ст.44 Закону України №2344-IIІ організація проведення конкурсу та визначення умов перевезень покладаються на органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

Для підготовки та проведення конкурсу органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування утворюють конкурсний комітет, до складу якого входять представники відповідних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та територіальних органів Національної поліції, а також громадських організацій у сфері автомобільного транспорту.

Порядок проведення конкурсів визначає Кабінет Міністрів України.

Згідно ст. 45 Закону України №2344-IIІ у конкурсі на визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування можуть брати участь автомобільні перевізники, які мають ліцензію на той вид послуг, що виносять на конкурс, на законних підставах використовують у достатній кількості сертифіковані автобуси відповідного класу, відповідають вимогам, викладеним у статті 34 цього Закону.

До участі в конкурсі не допускаються автомобільні перевізники, які:

визнані банкрутами або щодо яких порушено справу про банкрутство чи ліквідацію як суб`єкта господарювання;

подали до участі в конкурсі документи, що містять недостовірну інформацію;

не відповідають вимогам статті 34 цього Закону;

передбачають використовувати на маршрутах автобуси, переобладнані з вантажних транспортних засобів.

За ст. 46 Закону України №2344-II для участі в конкурсі на перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування автомобільний перевізник подає конкурсному комітету такі документи:

заяву претендента встановленого зразка із зазначенням автобусного маршруту загального користування, на якому має намір працювати претендент;

відомості за підписом суб`єкта господарювання про автобуси, які будуть використовуватися на автобусному маршруті з зазначенням підстав для їх використання перевізником;

відомості про додаткові умови обслуговування маршруту;

документ, що підтверджує внесення плати за участь у конкурсі.

Процедура підготовки та проведення конкурсу з перевезення пасажирів на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, що виходять за межі території області, на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, що проходять територією двох або більше територіальних громад та не виходять за межі території Автономної Республіки Крим чи області, на міських, приміських та міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території однієї територіальної громади (далі - конкурс), регулюється Порядком проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1081 від 03.12.2008 року (далі Порядок №1081).

Пунктом 4 Порядку №1081 визначено, що відповідно до вимог статті 7 Закону України Про автомобільний транспорт організатором перевезень на автобусному маршруті загального користування є, зокрема, Мінінфраструктури - на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, що виходять за межі території області (далі - міжобласний маршрут).

Згідно п.7 Порядку №1081 об`єкт конкурсу визначається організатором перевезень відповідно до встановленого порядку як самостійно, так і за зверненням підприємств, установ, організацій, громадських об`єднань, а також фізичних осіб-підприємців і громадян.

Об`єктом конкурсу не може бути новий міжобласний автобусний маршрут, який за розкладом руху та схемою збігається з маршрутами, дозволи на які були видані до 1 січня 2018 року (інтервал між відправленнями з автостанції початкового пункту відправлення повинен становити не менше ніж 30 хвилин).

Відповідно до п.8 Порядку №1081 переможця чи переможців конкурсу визначає організатор перевезень на підставі рішення конкурсного комітету окремо щодо кожного об`єкта конкурсу.

За п. 10 Порядку №1081 організатор перевезень затверджує умови конкурсу, зокрема обов`язкові, відповідно до статті 44 Закону України Про автомобільний транспорт, у тому числі щодо категорії, класу автобусів та року їх виготовлення, та Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту. До обов`язкових умов також належить забезпечення можливості отримання послуг проїзду на пільгових умовах, а в разі запровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду - електронного квитка, який підключається до банківської картки отримувача послуг за рішенням відповідних державних органів на безоплатній основі, особам, які відповідно до Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту мають право на безоплатний проїзд, та проїзд за яким зареєстрований у зазначеній системі. Крім обов`язкових організатор може затверджувати додаткові умови конкурсу (наявність у перевізника GPS-системи, встановленої на транспортних засобах, які пропонуються для роботи на автобусному маршруті загального користування, вимоги до якості транспортного обслуговування та транспортних засобів тощо). Організатор встановлює вимогу щодо забезпечення роботи на об`єкті конкурсу, який включає міські та приміські маршрути загального користування, транспортних засобів, пристосованих для перевезення осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення, в кількості до 50 відсотків загальної кількості автобусів на міських автобусних маршрутах загального користування (починаючи з 2025 року - до 70 відсотків) та до 20 відсотків - на приміських.

Згідно п.12 Порядку №1081 організатор перевезень приймає рішення про недопущення до участі в конкурсі перевізника-претендента, який, зокрема, відповідно до вимог частини другої статті 45 Закону України Про автомобільний транспорт пропонує для використання на маршруті автобуси, переобладнані з вантажних автомобілів (інформація про призначення транспортного засобу надана заводом-виробником (його офіційним представництвом в Україні) та Головним сервісним центром МВС), або подав конкурсну пропозицію, що не відповідає обов`язковим та додатковим умовам конкурсу, крім випадків, передбачених частиною третьою статті 44 Закону України "Про автомобільний транспорт".

Відповідно до п.13 Порядку №1081 якщо перевізником-претендентом на один чи кілька об`єктів конкурсу є тільки один автомобільний перевізник, він визнається переможцем у разі його відповідності вимогам статей 45 і 46 Закону України Про автомобільний транспорт.

У разі коли щодо одного міжобласного автобусного маршруту є кілька перевізників-претендентів, переможцями конкурсу визнаються автомобільні перевізники, які відповідають вимогам статей 45 і 46 Закону України Про автомобільний транспорт та цього Порядку.

Організатор або робочий орган публікує в друкованих засобах масової інформації не пізніше ніж за 30 календарних днів до початку конкурсу оголошення про конкурс (крім друкованих оголошення може бути розміщено також в інших засобах масової інформації), яке повинно містити інформацію, зазначену у п.28 Порядку №1081.

Згідно п.29 Порядку №1081для участі у конкурсі перевізник-претендент подає окремо щодо кожного об`єкта конкурсу документи, визначені статтею 46 Закону України Про автомобільний транспорт, за формою згідно з додатками 1-4.

Перевірку поданих документів на відповідність обов`язковим і додатковим (за наявності) умовам конкурсу та наявності усіх документів, передбачених цим Порядком, проводить організатор перевезень.

Перевізник-претендент подає документи для участі у конкурсі з перевезення пасажирів на міжобласних маршрутах у паперовій або електронній формі з дотриманням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг та Про електронні довірчі послуги.

Відповідно до п.30 Порядку №1081 документи для участі в конкурсі в паперовій формі подаються перевізником-претендентом у двох закритих конвертах (пакетах).

Конверт (пакет) з позначкою "№ 1", який містить документи для участі в конкурсі, відкривається наступного дня після закінчення строку їх прийняття.

Конверт (пакет) з позначкою "№ 2", який містить документи з інформацією про те, на який об`єкт конкурсу подає документи перевізник-претендент, відкривається під час засідання конкурсного комітету.

У разі подання перевізником-претендентом документів для участі в кількох конкурсах, що проводяться на одному засіданні, ним робиться однакова відмітка на конвертах № 1 і 2, які стосуються одного і того ж конкурсу, що дасть змогу визначити приналежність їх одне одному.

У разі подання перевізником-претендентом документів для участі у конкурсі у паперовій формі перевізник-претендент зобов`язаний подати у конверті (пакеті) з позначкою № 2 інформацію про об`єкт конкурсу, який відкривається під час засідання конкурсного комітету. До того ж у разі подання документів для участі у кількох конкурсах необхідно на конвертах (пакетах) з позначкою № 2 ставити відповідні відмітки, які б в подальшому дали змогу ідентифікувати об`єкт конкурсу з поданими на нього документами.

Кінцевий строк прийняття документів для участі в конкурсі визначається організатором і не може становити менш як 10 робочих днів до дати проведення конкурсу.

Достовірність інформації, викладеної у заяві та документах, визначених пунктом 29 цього Порядку, перевіряється організатором та/або робочим органом не пізніше ніж за два дні до дати проведення конкурсу (п.37 Порядку №1081).

Згідно п.40 Порядку №1081 під час проведення конкурсу конкурсний комітет розглядає пропозиції перевізників-претендентів на підставі інформації, поданої ними відповідно до вимог, визначених пунктами 29 і 30 цього Порядку.

Відповідно до п.42 Порядку №1081 у разі подання на участь у конкурсі з перевезення пасажирів за одним із об`єктів конкурсу на міжобласних автобусних маршрутах двох або більше перевізників-претендентів конкурсний комітет подає організатору перевезень пропозицію щодо визначення переможцями конкурсу всіх перевізників, які відповідають вимогам статей 45 і 46 Закону України Про автомобільний транспорт та цього Порядку.

За п.49 Порядку №1081 рішення про результати конкурсу оформляється протоколом, який підписується головуючим, секретарем та присутніми членами конкурсного комітету і подається організатору перевезень протягом п`яти робочих днів.

Організатор перевезень протягом десяти робочих днів від дати надходження протоколу конкурсного комітету опрацьовує матеріали проведеного конкурсу з перевезення пасажирів та у разі відсутності зауважень до порядку проведення конкурсу приймає рішення окремо за кожним об`єктом щодо переможця чи переможців конкурсу, а також того, хто зайняв друге місце у разі проведення конкурсу з перевезення пасажирів на внутрішньообласних маршрутах та маршрутах в межах території однієї територіальної громади.

За наявності підстав вважати рішення конкурсного комітету про результати конкурсу такими, що прийняті з порушенням законодавства, приймається обґрунтоване рішення із зазначенням змісту порушень про скасування рішення конкурсного комітету щодо результатів конкурсу або скасування свого рішення як за окремими об`єктами конкурсу, так і в цілому всього конкурсу.

Проаналізувавши вищезазначене суд приходить до висновку, що будь-який автомобільний перевізник може взяти участь у конкурсі визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування. До обов`язкових умов конкурсу на перевезення пасажирів належать визначена організаторами конкурсу структура парку автобусів, що працюватимуть на маршруті загального користування, за пасажиромісткістю, класом, технічними та екологічними показниками, яким мають відповідати учасники конкурсу. Разом з тим, до участі у вищевказаному конкурсі не допускаються перевізники-претенденти, зокрема, які не відповідають вимогам пункту 12 Порядку №1081.

Як було зазначено судом вище, згідно п.19 переліку, який є додатком до наказу Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України №318 від 27.04.2023 року, позивач не був допущений до конкурсу, оскільки за об`єктом конкурсу №51 було виявлено порушення пп.3 п.12 Порядку в частині недотримання вимог щодо пропонування для використання на маршруті автобусів, переобладнаних з вантажних автомобілів.

Як зазначено у свідоцтві про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_4 на автобус Mercedes-Benz HTAE-05 Irizar, а саме в особливих відмітках зазначено, що це загальний автобус, переобладнаний до класу ІІІ, обладнаний для пасажирів з обмеженими фізичними властивостями, крім користування інвалідними колясками.

Згідно наявного в матеріалах справи сертифікату відповідності (Ф 05-1.Н), виданого товариством з обмеженою відповідальністю «Рівнестандарт» за №RS.0024-22, автобус Mercedes-Benz HTAE-05 Irizar, кількість місць 51, категорія М3, відповідає вимогам правил ЄЕК ООН №49-05(А)(п.4) «Євро-3».

Вищевказані документи, видані відносно Mercedes-Benz HTAE-05 Irizar, VIN-код НОМЕР_3 , не свідчать про факт його переобладнання з вантажного автомобіля в автобус.

Разом з тим, як вже було зазначено вище, згідно п.12 Порядку №1081 організатор перевезень приймає рішення про недопущення до участі в конкурсі перевізника-претендента, який, зокрема, пропонує для використання на маршруті автобуси, переобладнані з вантажних автомобілів. Варто зауважити, що у п.12 Порядку №1081 чітко йде мова про те, що інформація про призначення транспортного засобу має бути надана заводом-виробником (його офіційним представництвом в Україні та Головним сервісним центром МВС.

Як було встановлено судом, Конкурсний комітет звертався до ПАТ «Автокапітал», який листом 20.03.2023 року повідомив Міністерство, що у межах запиту за вибіркою «вантажний/пасажирський» з бази даних Mercedes-Benz AG, за VIN-код НОМЕР_3 міститься інформація про вантажну модель транспорту, в якому пасажиромісткість відсутня.

Разом з тим, згідно отриманих відповідей від ПАТ «Автокапітал», наданих на адвокатські запити представника позивача, було з`ясовано, що в базі даних Mercedes-Benz AG відсутня інформація щодо категорії вантажний/пасажирський стосовно автомобіля Mercedes-Benz HTAE-05 Irizar за номером кузова НОМЕР_3 . Щодо зазначеного VIN-коду в базі виробника зазначена комплектація «самохідне шасі», тобто шасі, яке містить двигун та КПП, без кабіни та салону, при цьому подальше виробництво могло бути як до вантажного, так і до пасажирського транспортного засобу. Додатково було вказано, що відповідно до тексту запиту Міністерства, варіантами відповідей щодо категорії транспортного засобу були лише «вантажний» або «пасажирський» транспортний засіб. Оскільки у базі виробника були відсутні дані щодо категорії «пасажирський» і, відповідно, щодо будь-якої наявності та кількості пасажирських місць, то у відповіді ПАТ «Автокапітал» було визначено «вантажний» транспортний засіб, що і було визначено Конкурсним комітетом як порушення пп.3 п.12 Порядку №1081.

Суд враховує посилання представника позивача, що запит Конкурсного комітету до ПАТ «Автокапітал» відносно категорії транспортного засобу за виключною вибіркою «вантажний/пасажирський» з бази даних Mercedes-Benz AG був складений некоректно, оскільки відповідач діяв всупереч приписам Женевської угоди від 1958 року, згідно якої наземні транспортні засоби можливо віднести до різних категорій, які мають такі позначення: L - механічні транспортні засоби, що мають менше чотирьох коліс (мототехніка); M - механічні транспортні засоби, що мають не менше чотирьох коліс, і які призначені для перевезення пасажирів (легкові автомобілі та автобуси); N - механічні транспортні засоби, що мають не менше чотирьох коліс, і які призначені для перевезення вантажів (вантажівки); O - причепи та напівпричепи; T - сільськогосподарські та лісогосподарські колісні трактори; G - транспортні засоби підвищеної прохідності. Суд зазначає, що вищезазначене виокремлення категорій транспортних засобів «вантажний» та «пасажирський» у запиті Конкурсного комітету могло спричинити помилкове віднесення транспортних засобів за їх характеристиками до категорій, до яких фактично вони не відносяться.

Водночас суд зауважує, що в матеріалах справи міститься відповідь Головного сервісного центру МВС від 24.03.2023 року (т.2 а.с.112-119) на запит Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України, згідно якого вбачається, що у Mercedes-Benz HTAE-05 Irizar із реєстраційним №ВТ0158СТ було здійснено переобладнання до класу ІІІ для пасажирів з обмеженими фізичними можливостями, крім користування інвалідних колясок. Інформація щодо переобладнання Mercedes-Benz HTAE-05 Irizar із реєстраційним № НОМЕР_1 з вантажного автомобіля в автобус у Головного сервісного центру МВС відсутня. Про відсутність зазначеної інформації про переобладнання транспортного засобу Mercedes-Benz HTAE-05 Irizar, VIN-код НОМЕР_3 , свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_4 , було також підтверджено у листі Головного сервісного центру МВС від 24.04.2023 року на адвокатський запит представника позивача від 19.04.2023 року.

Аналізуючи вищезазначене суд приходить до висновку, що Конкурсним комітетом під час вирішення питання про допуск позивача до участі у конкурсі, не було у повній мірі досліджено питання переобладнання транспортного засобу Mercedes-Benz HTAE-05 Irizar, VIN-код НОМЕР_3 з вантажного автомобіля у автобус, з огляду на що Конкурсний комітет з визначення автомобільних перевізників для роботи на міжміському і приміському автобусних маршрутах загального користування, що виходять за межі території області прийшов до помилкового висновку щодо порушення позивачем пп.3 п.12 Порядку в частині недотримання вимог щодо пропонування для використання на маршруті автобусів, переобладнаних з вантажних автомобілів.

Щодо твердження, що за об`єктом конкурсу №53 виявлено порушення п.п.6 п.12 Порядку №1081 в частині недотримання вимог щодо подання для участі в конкурсі конкурсної пропозиції, що відповідає обов`язковим умовам конкурсу, то суд зазначає наступне.

Вимоги до параметрів комфортності автобусів, процедуру визначення їх класу комфортності (далі - Класифікація) та сферу їхнього використання за видами сполучень та режимами руху встановлені у Порядку визначення класу комфортності автобусів, сфери їхнього використання за видами сполучень та режимами руху, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України №285 від 12.04.2007 року (далі Порядок №285).

За п.1.2 Порядку №285 вимоги цього Порядку застосовуються при організації перевезень на автобусних маршрутах загального користування.

Згідно п.4.1 Порядку №285 класифікація автобусів за конструкцією ґрунтується на положеннях Женевської Угоди 1958 року та Правил ЄЕК ООН, що до неї додаються.

Відповідно до п.4.1.1 Порядку №285 автобуси за максимальною масою поділяються на дві категорії:

категорія М2 - автобуси, які призначені для перевезення пасажирів і мають більше ніж 8 місць, не враховуючи місця водія, і максимальну масу не більше ніж 5 тонн;

категорія М3 - автобуси, які призначені для перевезення пасажирів і мають більше ніж 8 місць, не враховуючи місця водія, і максимальну масу, що перевищує 5 тонн.

За п.4.1.2 Порядку №285 автобуси місткістю не більше 22 пасажирів, крім водія, поділяються на два класи:

клас А: автобуси, призначені для перевезення сидячих пасажирів та мають місця для стоячих пасажирів;

клас В: автобуси, призначені для перевезення виключно сидячих пасажирів.

Згідно п.4.1.3 Порядку №285 автобуси місткістю понад 22 пасажири, крім водія, поділяються на три класи:

клас I: автобуси, призначені для перевезення сидячих і стоячих пасажирів, конструкція яких дає змогу пасажирам безперешкодно переміщуватись по салону;

клас II: автобуси, призначені для перевезення головним чином сидячих пасажирів, а також стоячих пасажирів у проході проміж рядами та (або) на площадці для стоячих пасажирів, розмір якої не перевищує 1,5 кв.м;

клас III: автобуси, призначені для перевезення виключно сидячих пасажирів.

Як було зазначено судом вище, згідно п.19 переліку, який є додатком до наказу Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України №318 від 27.04.2023 року, позивач не був допущений до конкурсу, оскільки за об`єктом конкурсу №53 було виявлено порушення п.п.6 п.12 Порядку в частині недотримання вимог щодо подання для участі в конкурсі конкурсної пропозиції, що відповідає обов`язковим умовам конкурсу, а саме клас автобусів не відповідає обов`язковим умовам конкурсу.

Як було зазначено судом раніше, у наявних в матеріалах справи свідоцтві про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_16 та сертифікаті відповідності щодо індивідуального затвердження завершеного колісного транспортного засобу за №UA.015.0005098-22 від 30.09.2022 року, кількість місць для сидіння складає 24.

Крім того, згідно листа Головного сервісного центру МВС від 24.03.2023 року (т.2 а.с.112-119), підтверджено, що в автобусу Volkswagen Crafter за реєстраційним №AB2312KE пасажиромісткість складає 24 особи.

Отже, вказаний транспортний засіб Volkswagen Crafter за реєстраційним № НОМЕР_13 , що має кількість місць для сидіння більше ніж 22 відповідно до п.4.1.3 Порядку №285 має клас ІІІ.

У той же час, суд погоджується із твердженням сторони позивача, що помилково зазначений клас «В» у сертифікаті відповідності №UA.015.0005098-22 від 30.09.2022 року не спростовує наявності в автобусі Volkswagen Crafter за реєстраційним №AB2312KE 24 місць для сидіння, що виключає його віднесення до класу «В».

Враховуючи вищезазначене, Конкурсний комітет з визначення автомобільних перевізників для роботи на міжміському і приміському автобусних маршрутах загального користування, що виходять за межі території області прийшов до помилкового висновку щодо порушення позивачем пп.6 п.12 Порядку в частині недотримання вимог щодо подання для участі в конкурсі конкурсної пропозиції, що відповідає обов`язковим умовам конкурсу, а саме клас автобусів не відповідає обов`язковим умовам конкурсу.

Згідно ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні

Відповідно до ч. 1 ст. 72 та ч. 1 ст. 73 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування.

Відповідно до ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України).

Враховуючи вищенаведене суд прийшов до висновку, що позовні вимоги позивача в частині визнання протиправним та скасування рішення Конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників для роботи на міжміському і приміському автобусних маршрутах загального користування, що виходять за межі території області (міжобласний маршрут), що оформлене протоколом №11 від 27.03.2023 року, в частині пункту 19 протоколу, підлягають задоволенню.

Також суд вважає за необхідне визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України «Про недопущення перевізників-претендентів до участі у конкурсі з перевезення пасажирів на міжміському і приміському автобусних маршрутах загального користування, що виходять за межі області (міжобласний маршрут)» №318 від 27.04.2023 року в частині пункту 19 додатку до наказу «Перелік автомобільних перевізників-претендентів, які не допущені до участі в конкурсі з перевезення пасажирів на міжміському і приміському автобусних маршрутах загального користування, що виходять за межі території області (міжобласний маршрут), оголошеного на 27 березня 2023 року», оскільки зазначене рішення в оскаржуваній частині прийняте на підставі необґрунтованого рішення Конкурсного комітету.

Щодо вимог позивача про зобов`язання Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України визнати позивача переможцем конкурсі з перевезення пасажирів на міжміському і приміському автобусних маршрутах загального користування, що виходять за межі території області (міжобласний маршрут), оголошеного на 27.03.2023 року, за об`єктом конкурсу №51, Херсон - Миколаїв, рейси 83/84 та за об`єктом конкурсу №53, Херсон - Одеса, рейси 247/248, то суд зазначає наступне.

Адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень на відповідність закріпленим частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями. Завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання прав та вимог законодавства, інакше було б порушено принцип розподілу влади.

Принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень - ключовим завданням якого є здійснення правосуддя.

Відповідно до ч. 4 ст. 245 КАС України, у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Суд не може підміняти державний орган, рішення якого оскаржується, приймати замість нього рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, і давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, що належать до компетенції такого суб`єкта владних повноважень, оскільки такі дії виходять за межі визначених йому повноважень законодавцем.

Як було зазначено вище, пунктом 4 Порядку №1081 визначено, що відповідно до вимог статті 7 Закону України Про автомобільний транспорт організатором перевезень на автобусному маршруті загального користування є, зокрема, Мінінфраструктури - на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, що виходять за межі території області (далі - міжобласний маршрут).

Відповідно до п.8 Порядку №1081 переможця чи переможців конкурсу визначає організатор перевезень на підставі рішення конкурсного комітету окремо щодо кожного об`єкта конкурсу.

Згідно п. 42 Порядку №1081 у разі подання на участь у конкурсі з перевезення пасажирів за одним із об`єктів конкурсу на міжобласних автобусних маршрутах двох або більше перевізників-претендентів конкурсний комітет подає організатору перевезень пропозицію щодо визначення переможцями конкурсу всіх перевізників, які відповідають вимогам статей 45 і 46 Закону України Про автомобільний транспорт та цього Порядку.

З огляду на встановлені обставини у справі №420/17035/23 та положення чинного законодавства, а також враховуючи, що у конкурсі на міжобласних автобусних маршрутах може бути декілька переможців, то суд вважає необхідним для належного захисту прав та інтересів позивача зобов`язати саме Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України повторно розглянути заяви фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 від 09.03.2023 року на участь у конкурсі з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування та вирішити питання про визнання позивача переможцем конкурсу з перевезення пасажирів на міжміському і приміському автобусному маршрутах загального користування, що виходять за межі території області (міжобласний маршрут), оголошеного на 27 березня 2023 року, за об`єктами конкурсу: №51, Херсон-Миколаїв, рейси 83/84; №53, Херсон-Одеса, рейси 247/248, у строки та у відповідності за процедурою, визначеною чинним законодавством, та з урахуванням правової оцінки та висновків суду, зазначених у рішенні.

Щодо розподілу судових витрат суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачем було сплачено судовий збір за подання адміністративного позову, що підтверджується матеріалами справи.

Враховуючи наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог позивача, суд вважає за необхідне стягнути на його користь з Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України суму судового збору у розмірі 8 052,00 грн. пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Керуючись вимогами ст.ст. 2, 6-11, 12, 77, 90, 241-246, 251, 255, 257, 258, 262, 293-295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ :

Адміністративний позов фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України (01135, м. Київ, просп. Перемоги, 14), Конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників для роботи на міжміському і приміському автобусних маршрутах загального користування, що виходять за межі території області (01135, м. Київ, просп. Перемоги, 14), треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача товариство з обмеженою відповідальністю «ПІВНІЧ ТРАНС» (65025, м. Одеса, вул. Старокиївської дороги 21 км), товариство з додатковою відповідальністю «Оріон-Авто» (54007, м. Миколаїв, вул. Казарського, 4) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників для роботи на міжміському і приміському автобусних маршрутах загального користування, що виходять за межі території області (міжобласний маршрут), що оформлене протоколом №11 від 27.03.2023 року, в частині пункту 19 протоколу.

Визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України «Про недопущення перевізників-претендентів до участі у конкурсі з перевезення пасажирів на міжміському і приміському автобусних маршрутах загального користування, що виходять за межі області (міжобласний маршрут)» №318 від 27.04.2023 року в частині пункту 19 додатку до наказу «Перелік автомобільних перевізників-претендентів, які не допущені до участі в конкурсі з перевезення пасажирів на міжміському і приміському автобусних маршрутах загального користування, що виходять за межі території області (міжобласний маршрут), оголошеного на 27 березня 2023 року».

Зобов`язати Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України повторно розглянути заяви фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 від 09.03.2023 року на участь у конкурсі з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування та вирішити питання про визнання позивача переможцем конкурсу з перевезення пасажирів на міжміському і приміському автобусному маршрутах загального користування, що виходять за межі території області (міжобласний маршрут), оголошеного на 27 березня 2023 року, за об`єктами конкурсу: №51, Херсон-Миколаїв, рейси 83/84; №53, Херсон-Одеса, рейси 247/248, у строки та у відповідності за процедурою, визначеною чинним законодавством, та з урахуванням правової оцінки та висновків суду, зазначених у рішенні.

В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.

Стягнути з Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України за рахунок його бюджетних асигнувань на користь фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 суму сплаченого позивачем судового збору за подання адміністративного позову у розмірі 8 052,00 грн.

Рішення суду може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду в порядку та строки, встановлені статтями 293, 295 та пп.15.5 п.15 ч.1 розділу VII «Перехідні положення» КАС України.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст. 255 КАС України.

Повний текст судового рішення виготовлений та підписаний суддею 13 березня 2024 року.

Суддя О.В. Білостоцький

Дата ухвалення рішення13.03.2024
Оприлюднено18.03.2024
Номер документу117691933
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —420/17035/23

Ухвала від 29.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 22.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Рішення від 21.03.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Білостоцький О.В.

Рішення від 13.03.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Білостоцький О.В.

Ухвала від 30.10.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Білостоцький О.В.

Ухвала від 16.10.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Білостоцький О.В.

Ухвала від 11.10.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Білостоцький О.В.

Ухвала від 11.09.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Білостоцький О.В.

Ухвала від 17.07.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Білостоцький О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні