Рішення
від 14.03.2024 по справі 620/637/24
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 березня 2024 року Чернігів Справа № 620/637/24

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Скалозуба Ю.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників адміністративну справу

за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "СТРОЙ ЦЕНТР"доГоловного управління ДПС в Чернігівській областіпровизнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення, У С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю «СТРОЙ ЦЕНТР» (далі позивач, ТОВ «СТРОЙ ЦЕНТР», Товариство) звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Чернігівській області (далі відповідач, ГУ ДПС в Чернігівській області) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення від 14.12.2023 №13377/ж10/25-01-07-00 (далі також ППР).

Мотивуючи позовні вимоги позивач зазначає, що оскаржуваним ППР збільшено суму грошового зобов`язання з податку на додану вартість на загальну суму 618 188,00 грн в т.ч. сума грошового зобов`язання за податковими зобов`язаннями 494 550 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) 123 638,00 грн. Разом із тим, висновки ГУ ДПС у Чернігівській області викладені в Акті перевірки, на думку позивача, є протиправними і безпідставними, оскільки контролюючим органом окрім припущень не наведено обґрунтувань та належних доказів на підтвердження цих припущень. Зазначає, що за нормами податкового законодавства, податкові накладні, отримані з Єдиного реєстру податкових накладних, є для отримувача товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

У встановлений судом строк від відповідача надійшов відзив на позов, в якому останній із вимогами Товариства не погоджується та просить відмовити в їх задоволенні в повному обсязі. Так, відповідач вказує, що в наданій для перевірки видатковій накладній від 29.10.2021 № 6653 на придбання у ТОВ «Інтер Лайт Оіл» бензину АИ-92-К5-ЄВРО, 25,5 тис.літрів, зазначено код УКТЗЕД 2710124194, сума ПДВ 115 617,0 грн. Водночас, згідно з податковою накладною від 29.10.2021 №629 ТОВ «Строй Центр» придбало у ТОВ «Інтер Лайт Оіл» (податковий номер 42531208) бензин АИ-92-К5- ЄВРО, 25,5 тис.літрів, код УКТЗЕД 2710124134, сума ПДВ 115 617,0 грн. Таким чином, Товариство неправомірно включило до податкового кредиту суму ПДВ податкової накладної від 29.10.2021 № 629, отриманої від ТОВ «Інтер Лайт Оіл» з помилково заповненим обов`язковим реквізитом (кодом УКТЗЕД товару). Окрім того, відповідач також зауважує, що ТОВ «Строй Центр» неправомірно включило до податкового кредиту суму ПДВ податкових накладних від 25.05.2021 №191, від 25.05.2021 №192, від 27.05.2021 №193 та від 27.05.2021 №194, отриманих від ТОВ «Люкс Країна» з помилково заповненим обов`язковим реквізитом (кількість та обсяг товару). В порушення п.201.1 ст.201, п.198.1, п.198.3, п.198.6 Податкового кодексу України, ТОВ «Строй Центр» завищило податковий кредит з ПДВ по ряд. 10.1 Декларацій «Придбання (виготовлення, будівництво, спорудження, створення) товарів/послуг та необоротних активів на митній території України з основною ставкою» на суму 378 933 грн.

У відповіді на відзив представник позивача зазначив, що по кожній, вказаній в Акті перевірки, господарській операції відповідач не визнає їх «нереальними» та/або «безтоварними». В ході перевірки не встановлено, що контрагенти позивача, які є стороною господарської операції, відносяться до поняття «псевдо контрагенти». Звертає увагу на те, що по кожному контрагенту в Єдиному реєстрі податкових накладних зареєстровані податкові накладні, які, в свою чергу, також не визнані недійсними. Також дотримані вимоги ст. 201 ПКУ, згідно положень якої продавець товарів, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платнику податку, зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою і така податкова накладна є підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Реєстрація у Єдиному реєстрі податкових накладних жодної з податкових накладних по господарських операціях не була зупинена чи відмовлено в їх реєстрації. Крім того, інші первинні документи, які підтверджують здійснення господарської операції, складені відповідно до норм чинного законодавства, не визнані недійсними чи не чинними і мають силу первинного документа.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд враховує таке.

Товариство з обмеженою відповідальністю «СТРОЙ ЦЕНТР» (код ЄДРПОУ 35823120) є юридичною особою та перебуває на податковому обліку відповідача з 23.04.2008 за №16551.

Головним управлінням ДПС в Чернігівській області проведено документальну планову виїзну перевірку ТОВ «СТРОЙ ЦЕНТР» з питань дотримання податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи за період з 01.04.2021 по 30.06.2023. За результатами вказаної перевірки складено Акт №11197/ж5/25-01-07-01-01 від 15.11.2023 (а.с. 28-79).

Актом перевірки встановлено порушення ТОВ «СТРОЙ ЦЕНТР» п.201.1 ст.201, п.198.1, п.198.3 ст.198, п.198.6 ст.198 Податкового кодексу України, внаслідок чого занижено податок на додану вартість на загальну суму 494 550 грн, в т.ч. за квітень 2021 року на суму 378933 грн, за жовтень 2021 року на суму 115617 грн.

На підставі Акту перевірки ГУ ДПС у Чернігівській області прийнято податкове повідомлення-рішення від 14.12.2023 №13377/ж10/25-01-07-00, яким збільшено суму грошового зобов`язання з податку на додану вартість на загальну суму 618 188,00 грн в т.ч. сума грошового зобов`язання за податковими зобов`язаннями 494 550 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) 123 638,00 грн (а.с. 23).

Так, 05 липня 2021 року між ТОВ «ІНТЕР ЛАЙТ ОІЛ», як Постачальником, та ТОВ «СТРОЙ ЦЕНТР», як Покупцем, був укладений договір поставки нафтопродуктів № 50 (а.с. 80-85).

Відповідно до умов укладеного договору Постачальник передає у власність Покупцю нафтопродукти, а Покупець зобов`язується приймати нафтопродукти та сплачувати їх вартість.

На виконання умов договору поставки ТОВ «ІНТЕР ЛАЙТ ОІЛ» на адресу ТОВ «СТРОЙ ЦЕНТР» були поставлені нафтопродукти (бензин) на загальну суму 693 702,00 грн (в т.ч. ПДВ 20% 115 617,00 грн.), що підтверджуються видатковою накладною № 6653 від 29.10.2021 (а.с. 86), товарно-транспортною накладною на відпуск нафтопродуктів № 29/10 від 29.10.2021 (а.с. 87). Постачальником видано та зареєстровано акцизну накладну № 8535 від 29.10.2021 (а.с. 88-90). У вказаних первинних документах зазначений код УКТ ЗЕД 2710124194.

На підтвердження якості товару Постачальником надано паспорт якості №1461 та сертифікат відповідності серії АА № 000437, в якому код УКТ ЗЕД зазначений лише першими чотирма цифрами 2710 (а.с. 95-96).

Товар оприбутковано Покупцем 29.10.2021, що підтверджується актом оприбуткування нафтопродукту (а.с. 91).

ТОВ «СТРОЙ ЦЕНТР» на рахунок ТОВ «ІНТЕР ЛАЙТ ОІЛ» здійснено оплату за поставлений товар на суму 693 702,00 грн, що підтверджується банківською випискою по рахунку НОМЕР_1 за 29.10.2021 (а.с. 97-98).

За датою виникнення податкових зобов`язань ТОВ «ІНТЕР ЛАЙТ ОІЛ» була виписана податкова накладна №629 від 29.10.2021 на бензин АИ-92-К5-ЄВРО та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 92-94). Зазначена податкова накладна містить код УКТ ЗЕД 2710124134.

ТОВ «СТРОЙ ЦЕНТР» суму ПДВ по отриманій податковій накладній віднесено до податкового кредиту та відображено в Декларації з ПДВ за жовтень 2021 року на загальну суму ПДВ 115 617,00 грн.

Отримані нафтопродукти, а саме Бензин АИ-92-К5-ЄВРО з кодом УКТЗЕД 2710124194 від ТОВ «ІНТЕР ЛАЙТ ОІЛ», були реалізовані Товариством своїм контрагентам, про що зазначено в акті перевірки та не заперечується відповідачем.

29 серпня 2017 року між ТОВ «ЛЮКС КРАЇНА», як Постачальником, та ТОВ «СТРОЙ ЦЕНТР», як Покупцем, був укладений договір поставки нафтопродуктів № 29/08/17-1 (а.с. 99-111). Відповідно до умов укладеного договору Постачальник зобов`язується передати, а Покупець прийняти і оплатити нафтопродукти.

На виконання умов договору поставки та Додаткових угод № 3 від 25.05.2021, № 3 від 27.05.2021 та № 4 від 25.05.2021 в період з 25.05.2021 по 27.05.2021 ТОВ «ЛЮКС КРАЇНА» на адресу ТОВ «СТРОЙ ЦЕНТР» були поставлені нафтопродукти на загальну суму 2 273 600 грн. (в т.ч. ПДВ 20% 378 933,33 грн.), що підтверджуються видатковими накладними (а.с. 112, 121, 130, 139).

Поставка товару здійснювалась транспортними засобами Покупця, що підтверджується товарно-транспортними накладними на відпуск нафтопродуктів № ЛК 00000190 від 27.05.2021, № ЛК 00000189 від 27.05.2021, № ЛК 00000185 від 25.05.2021, № ЛК 00000184 від 25.05.2021 (а.с. 113, 122, 131, 140).

Товар оприбутковано Покупцем 26.05.2021 та 28.05.2021, що підтверджується актами оприбуткування нафтопродукту (а.с. 117, 126, 135, 144).

На виконання умов укладеного договору ТОВ «СТРОЙ ЦЕНТР» здійснило оплату за поставлений Товар у сумі 1 149 120,00 грн, що підтверджується банківською випискою по рахунку НОМЕР_1 за 27.05.2021 та у сумі 1 124 480,00 грн, що підтверджується банківською випискою по рахунку НОМЕР_1 за 31.05.2021 (а.с. 148, 149).

За датою виникнення податкових зобов`язань ТОВ «ЛЮКС КРАЇНА» були виписані податкові накладні № 191 від 25.05.2021; № 192 від 25.05.2021; № 193 від 27.05.2021; № 194 від 27.05.2021 та зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 114-116, 123-125, 132-134, 141-143).

ТОВ «СТРОЙ ЦЕНТР» суму ПДВ по отриманим податковим накладним віднесено до податкового кредиту та відображено податковий кредит в Декларації з ПДВ за травень 2021 року на загальну суму ПДВ 378 933,33 грн.

Отримані від ТОВ «ЛЮКС КРАЇНА» нафтопродукти були реалізовані ТОВ «СТРОЙ ЦЕНТР» своїм покупцям, про що зазначено в акті перевірки та не заперечується відповідачем.

Із Акту перевірки встановлено, що податковий орган вважає, що Товариство не мало права на віднесення до сум податкового кредиту суму ПДВ по вказаним вище податковим накладним, оскільки в них помилково зазначені такі обов`язкові реквізити як кількість та обсяг товару.

Так, у видатковій накладній № 1849 від 25.05.2021 та в ТТН на відпуск нафтопродуктів №ЛК00000184 від 25.05.2021 кількість товару в одиниці виміру «тонна» зазначено 20,900 т (або 20900 кг), що в одиниці об`єму «літр» (при густині 0,8360,) - 25000 л (дм3), ціна з ПДВ зазначена за літр. В податковій накладній № 192 від 25.05.2021 також зазначена кількість (об`єм, обсяг) 25000 і ціна без ПДВ така ж як і у видатковій накладній, тобто за літр. Однак, у графі «Одиниця виміру» Постачальником помилково зазначено «т» замість «л».

У видатковій накладній № 1850 від 25.05.2021 та в ТТН на відпуск нафтопродуктів №ЛК00000185 від 25.05.2021 кількість товару в одиниці виміру «тонна» зазначено 21,987т (або 21987 кг), що в одиниці об`єму «літр» (при густині 0,8360,) - 26300 л (дм3), ціна з ПДВ зазначена за літр. В податковій накладній № 191 від 25.05.2021 також зазначена кількість (об`єм, обсяг) 26300 і ціна без ПДВ така ж як і у видатковій накладній, тобто за літр. Однак, у графі «Одиниця виміру» Постачальником помилково зазначено «т» замість «л».

У видатковій накладній № ЛК000001896 від 27.05.2021 та в ТТН на відпуск нафтопродуктів № ЛК00000189 від 27.05.2021 кількість товару в одиниці виміру «тонна» зазначено 20,875т (або 20875 кг), що в одиниці об`єму «літр» (при густині 0,8360,) - 25000 л (дм3), ціна з ПДВ зазначена за літр. В податковій накладній № 193 від 27.05.2021 також зазначена кількість (об`єм, обсяг) 25000 і ціна без ПДВ така ж як і у видатковій накладній, тобто за літр. Однак, у графі «Одиниця виміру» Постачальником помилково зазначено «т» замість «л».

У видатковій накладній № ЛК000001897 від 27.05.2021 та в ТТН на відпуск нафтопродуктів № ЛК00000190 від 27.05.2021 кількість товару в одиниці виміру «тонна» зазначено 21,042т (або 21042 кг), що в одиниці об`єму «літр» (при густині 0,8360,) - 25200 л (дм3), ціна з ПДВ зазначена за літр. В податковій накладній № 194 від 27.05.2021 також зазначена кількість (об`єм, обсяг) 25200 і ціна без ПДВ така ж як і у видатковій накладній, тобто за літр. Однак, у графі «Одиниця виміру» Постачальником помилково зазначено «т» замість «л».

За таких обставин, позивач вважає, що контролюючим органом протиправно сформовано оскаржуване податкове повідомлення-рішення, що стало підставою для звернення до суду за захистом своїх прав за законних інтересів.

Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд застосовує джерела правового регулювання у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, та зважає на таке.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із підпунктом 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України (далі ПК України) контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

Пунктом 75.1 статті 75 ПК України визначено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Відповідно до підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 ПК України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.

Документальна планова перевірка проводиться відповідно до плану-графіка перевірок.

Згідно з пунктом 77.9 статті 77 ПК України порядок оформлення результатів документальної планової перевірки встановленостаттею 86цього Кодексу.

Так, відповідно до пункту 86.1 статті 86 ПК України результати перевірок (крім камеральних та електронних перевірок) оформлюються у формі акта або довідки, які підписуються посадовими особами контролюючого органу та платниками податків або їх законними представниками (у разі наявності). У разі встановлення під час перевірки порушень складається акт.

Податкове повідомлення-рішення приймається керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу на підставі висновку комісії контролюючого органу з питань розгляду заперечень протягом п`яти робочих днів, наступних за днем прийняття такого висновку комісією і надання (надсилання) письмової відповіді платнику податків, у порядку, визначеному підпунктом 86.7.1 цього пункту (підпункт 86.7.5 пункту 86.7 статті 86 ПК України).

Податкове повідомлення-рішення приймається в порядку, передбаченому статтею 58 цього Кодексу, керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу протягом п`ятнадцяти робочих днів з дня, наступного за днем вручення платнику податків, його представнику або особі, яка здійснювала розрахункові операції, акта перевірки, та надсилається (вручається) платнику податків у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу (пункт 86.8 статті 86 ПК України).

Згідно з підпунктами 14.1.181 пункту 14.1 статті 14 ПК України податковий кредит - це сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов`язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу.

Відповідно до пункту 44.1 статті 44 ПК України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Пунктом 185.1 статті 185 ПК України передбачено, що об`єктом оподаткування є операції платників податку з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю.

Відповідно до положень статті 198 ПК України до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з: а) придбання або виготовлення товарів та послуг (пункт 198.1).

Пунктом 198.2 ст. 198 ПК України встановлено, що датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з рахунку платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг на оплату товарів/послуг, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата списання електронних грошей платника податків як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець постачальника; дата отримання платником податку товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг.

Податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи); ввезенням товарів та/або необоротних активів на митну територію України.

Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду (пункт 198.3).

Згідно із п. 198.5 ст. 198 ПК України платник податку зобов`язаний нарахувати податкові зобов`язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 цього Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних в терміни, встановлені цим Кодексом для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами, придбаними/виготовленими з податком на додану вартість (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися:

а) в операціях, що не є об`єктом оподаткування відповідно до статті 196 цього Кодексу (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 196.1.7 пункту 196.1 статті 196 цього Кодексу) або місце постачання яких розташоване за межами митної території України;

б) в операціях, звільнених від оподаткування відповідно до статті 197, підрозділу 2 розділу XX цього Кодексу, міжнародних договорів (угод) (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 197.1.28 пункту 197.1 статті 197 цього Кодексу та операцій, передбачених пунктом 197.11 статті 197 цього Кодексу);

в) в операціях, що здійснюються платником податку в межах балансу платника податку, у тому числі передача для невиробничого використання, переведення виробничих необоротних активів до складу невиробничих необоротних активів;

г) в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку (крім випадків, передбачених пунктом 189.9 статті 189 цього Кодексу).

У разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи в подальшому починають використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності, у тому числі переведення невиробничих необоротних активів до складу виробничих необоротних активів, платник податку може зменшити суму податкових зобов`язань, що були нараховані відповідно до цього пункту, на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, зазначеної в абзаці першому цього пункту, зареєстрованого в Єдиному реєстрі податкових накладних.

З метою застосування цього пункту податкові зобов`язання визначаються по товарах/послугах, необоротних активах:

придбаних для використання в неоподатковуваних операціях - на дату їх придбання;

придбаних для використання в оподатковуваних операціях, які починають використовуватися в неоподатковуваних операціях, - на дату початку їх фактичного використання, визначену в первинних документах, складених відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні.

У разі якщо на момент перевірки платника податку контролюючим органом в акті вибіркової (часткової) інвентаризації, проведеної платником податку на вимогу такого органу, виявлено нестачу придбаних таким платником товарів (крім випадку, якщо така нестача обумовлена знищенням внаслідок дії обставин непереборної сили, що підтверджується відповідно до законодавства), для цілей розділу V цього Кодексу такі товари вважаються використаними платником податку в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку.

Не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями (тимчасовими, додатковими та іншими видами митних декларацій, за якими сплачуються суми податку до бюджету при ввезенні товарів на митну територію України), іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.

У разі коли на момент перевірки платника податку контролюючим органом суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними у абзаці першому цього пункту документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу.

Податкові накладні, отримані з Єдиного реєстру податкових накладних, є для отримувача товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту (пункт 198.6).

Згідно з пунктом 200.1 статті 200 ПК України сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.

Пунктом 200.4 статті 200 ПК України передбачено, що при від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума:

а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу -

б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету;

в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.

Надаючи правову оцінку висновкам контролюючого органу, суд зазначає таке.

Первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію (абз. 11 частини 1 статті 1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»).

Відповідно до частини 1 статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити, якщо інше не передбачено окремими законодавчими актами України: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції (частина друга статті 9 «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»).

Як зазначалося вище, для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством (пункт 44.1 статті 44 ПК України).

Верховний Суд у постанові від 30.08.2019 у справі № 804/17176/14 вказав, що правові наслідки у вигляді виникнення права платника податку на формування податкового кредиту наступають лише у разі реального (фактичного) вчинення господарських операцій з придбання товарів (робіт, послуг) з метою їх використання в своїй господарській діяльності, що пов`язані з рухом активів, зміною зобов`язань чи власного капіталу платника, та відповідають економічному змісту, відображеному в укладених платником податку договорах, що має підтверджуватись належним чином оформленими первинними документами.

Аналіз реальності господарської діяльності повинен здійснюватися на підставі даних податкового, бухгалтерського обліку платника податків та відповідності їх дійсному економічному змісту. При цьому, в первинних документах, які є підставою для бухгалтерського обліку, фіксуються дані лише про фактично здійснені господарські операції.

Тобто, необхідною умовою для віднесення сплачених у ціні товарів (послуг) сум податку на додану вартість до складу податкового кредиту є факт придбання товарів та послуг із метою їх використання в господарській діяльності.

Досліджуючи питання реальності господарської операції, що дає платнику податків право на формування в податковому обліку сум податкового кредиту, суд зазначає, що господарські операції для визначення податкового кредиту мають бути фактично здійсненими та підтвердженими належним чином оформленими первинними документами, які відображають реальність таких операцій.

Встановлюючи правило щодо обов`язкового підтвердження сум податкового кредиту, врахованих платником податків при визначенні податкових зобов`язань з ПДВ, законодавець, безумовно, передбачає, що ці документи є достовірними, тобто операції, які вони підтверджують, дійсно мали місце. На цьому наголосив Верховний Суд у постанові від 5 травня 2023 року по справі №1340/5998/18.

Як зазначив КАС ВС, правові наслідки у вигляді виникнення у платника податків права на формування в податковому обліку сум податкового кредиту та витрат наступають лише у разі реального (фактичного) вчинення господарських операцій з придбання товарів (робіт, послуг) з метою їх використання у своїй господарській діяльності, що пов`язані з рухом активів, зміною зобов`язань чи власного капіталу платника податків, та відповідають економічному змісту, відображеному в укладених платником договорах, що має підтверджуватись належним чином оформленими первинними документами.

Якщо господарська операція фактично не відбулася, то первинні документи, складені на підтвердження такої операції, не відповідають дійсності і не можуть бути підставою для отримання платником податків податкової вигоди, як то податковий кредит та/або зменшення оподатковуваного доходу на суму витрат.

Наявність або відсутність окремих документів, а також недоліки в їх оформленні не можуть бути підставою для висновку про відсутність господарських операцій та для відмови платнику ПДВ у формуванні податкового кредиту за рахунок сум цього податку у ціні придбаних товарів (послуг), якщо інші об`єктивні дані свідчать про зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі платника у зв`язку з його господарською діяльністю.

Норми податкового законодавства не ставлять у залежність достовірність даних податкового обліку платника податків від дотримання податкової дисципліни його контрагентами, якщо цей платник (покупець) мав реальні витрати у зв`язку з придбанням товарів (робіт, послуг), призначених для використання у його господарській діяльності. Порушення певними постачальниками товару (робіт, послуг) у ланцюгу постачання вимог податкового законодавства чи правил ведення господарської діяльності не може бути підставою для висновку про порушення покупцем товару (робіт, послуг) вимог закону щодо формування витрат та податкового кредиту, тому платник податків (покупець товарів (робіт, послуг)) не повинен зазнавати негативних наслідків, зокрема у вигляді позбавлення права на формування витрат та податковий кредит, за можливу неправомірну діяльність його контрагентів за умови, якщо судом не встановлено фактів, які свідчать про обізнаність платника податків щодо такої поведінки контрагента та злагодженість дій між ними.

Разом із тим, податковий орган не вказує на наявність будь-яких недоліків первинних документів, акт перевірки не містить даних щодо спростування руху спірного товару, щодо не використання Товариством поставленого товару в господарській діяльності, акт перевірки не містить зауважень щодо реальності операцій. Купівля, поставка, оплата та подальший продаж нафтопродуктів жодним чином не заперечує відповідач.

Спірним питанням в даних правовідносинах є не первинні документи, а допущені описки/посилки в податкових накладних. Так, в частині помилки в коді УКТ ЗЕД указаного в податковій накладній, суд зазначає, що в останній вісім перших цифр відповідного коду вказано вірно (27101241), а дві послідуючі цифри коду 34 та 94 дійсно є кодами однієї групи підакцизних товарів 2710 - нафта або нафтопродукти, одержані з бітумінозних порід (мінералів), крім сирих; продукти, в іншому місці не зазначені, з вмістом 70 мас. % або більше нафти чи нафтопродуктів, одержаних з бітумінозних порід (мінералів), ці нафтопродукти є основними складовими частинами продуктів; відпрацьовані нафтопродукти:

271012- - легкі дистиляти

2710 12 41 - з октановим числом менш як 95

2710 12 41 34 - із вмістом сірки не більш як 0,001 мас. %

2710 12 41 94 - із вмістом сірки не більш як 0,001 мас. %

Отже, товар з кодом 2710 12 41 34 і з кодом 2710 12 41 94 відноситься до однієї категорії товарів з одним і тим же октановим числом і з однаковим вмістом сірки.

Крім того, Позивачем надано весь комплект первинних документів, які підтверджують реальне здійснення господарської операції, яку можна в повній мірі ідентифікувати, що і не заперечується відповідачем. Податкова накладна складена постачальником товару, а не позивачем, остання подана на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних й зареєстрована контролюючим органом, а отже за нормами податкового законодавства для отримувача товару/послуг є підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Отже, суд дійшов висновку, що Товариство правомірно віднесло суму ПДВ по отриманій податковій накладній №629 від 29.10.2021 до податкового кредиту та відобразило в Декларації з ПДВ за жовтень 2021 року на суму ПДВ 115 617,00 грн.

Щодо помилковості вказівки в податкових накладних одиниці виміру тони замість літрів, суд зазначає таке.

Так, у видатковій накладній № 1849 від 25.05.2021 та в ТТН на відпуск нафтопродуктів №ЛК00000184 від 25.05.2021 кількість товару в одиниці виміру «тонна» зазначено 20,900 т (або 20900 кг), що в одиниці об`єму «літр» (при густині 0,8360,) - 25000 л (дм3), ціна з ПДВ зазначена за літр. В податковій накладній № 192 від 25.05.2021 також зазначена кількість (об`єм, обсяг) 25000 і ціна без ПДВ така ж як і у видатковій накладній, тобто за літр. Однак, у графі «Одиниця виміру» Постачальником помилково зазначено «т» замість «л».

У видатковій накладній № 1850 від 25.05.2021 та в ТТН на відпуск нафтопродуктів №ЛК00000185 від 25.05.2021 кількість товару в одиниці виміру «тонна» зазначено 21,987т (або 21987 кг), що в одиниці об`єму «літр» (при густині 0,8360,) - 26300 л (дм3), ціна з ПДВ зазначена за літр. В податковій накладній № 191 від 25.05.2021 також зазначена кількість (об`єм, обсяг) 26300 і ціна без ПДВ така ж як і у видатковій накладній, тобто за літр. Однак, у графі «Одиниця виміру» Постачальником помилково зазначено «т» замість «л».

У видатковій накладній № ЛК000001896 від 27.05.2021 та в ТТН на відпуск нафтопродуктів № ЛК00000189 від 27.05.2021 кількість товару в одиниці виміру «тонна» зазначено 20,875т (або 20875 кг), що в одиниці об`єму «літр» (при густині 0,8360,) - 25000 л (дм3), ціна з ПДВ зазначена за літр. В податковій накладній № 193 від 27.05.2021 також зазначена кількість (об`єм, обсяг) 25000 і ціна без ПДВ така ж як і у видатковій накладній, тобто за літр. Однак, у графі «Одиниця виміру» Постачальником помилково зазначено «т» замість «л».

У видатковій накладній № ЛК000001897 від 27.05.2021 та в ТТН на відпуск нафтопродуктів № ЛК00000190 від 27.05.2021 кількість товару в одиниці виміру «тонна» зазначено 21,042т (або 21042 кг), що в одиниці об`єму «літр» (при густині 0,8360,) - 25200 л (дм3), ціна з ПДВ зазначена за літр. В податковій накладній № 194 від 27.05.2021 також зазначена кількість (об`єм, обсяг) 25200 і ціна без ПДВ така ж як і у видатковій накладній, тобто за літр. Однак, у графі «Одиниця виміру» Постачальником помилково зазначено «т» замість «л».

Згідно із пунктом 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України у податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов`язкові реквізити:

а) порядковий номер податкової накладної;

б) дата складання податкової накладної;

в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг;

г) податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання/придбання філією (структурним підрозділом) товарів/послуг, яка фактично є від імені головного підприємства - платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу);

д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг;

е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг;

є) ціна постачання без урахування податку;

ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні;

з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку;

і) код товару згідно з УКТ ЗЕД, для послуг - код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг; платники податків, крім випадків постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України, мають право зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг неповністю, але не менше ніж чотири перших цифри відповідного коду;

й) індивідуальний податковий номер.

Отже, із аналізу наявних первинних документів вбачається, що останні в повній мірі підтверджують поставку товару між Постачальником і Покупцем, а наявність у документах двох одиниць виміру кількості товару: «тонна» «кілограм» (маса), «літр» «дм3» (об`єм), ціну товару за літр з урахуванням ПДВ, яка відповідає ціні товару за літр без ПДВ у податкових накладних, дає підстави для висновку, що при оформлені податкових накладних по вищевказаних господарських операціях, Постачальником допущено технічну помилку в графі «Одиниця виміру», яка не заважає ідентифікувати здійснення вказаних господарських операцій, їхній зміст (кількість/обсяг товару, ціна за 1 літр, вартість).

Водночас, відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді. Своєю чергою, податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Суд звертає увагу, що при здійсненні реєстрації спірних податкових накладних, контролюючим органом не було застосовано заходів зупинення чи відмови в реєстрації в ЄРПН у зв`язку з неможливістю ідентифікувати дані операції. Спірні податкові накладні зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних, а отже за нормами податкового законодавства для отримувача товару/послуг такі податкові накладні є підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Оскільки продавцем була допущена технічна помилка в реквізиті, а одиниці виміру та кількість (обсяг) зазначено в інших первинних документах (видатковій накладній, акцизній накладній, ТТН), які підтверджують реальне здійснення господарської операції і ідентифікують її, то позивач правомірно відніс суму ПДВ до податкового кредиту та відобразив податковий кредит в Декларації з ПДВ за травень 2021 року на загальну суму ПДВ 378933,33 грн.

За таких обставин, суд вважає, що відповідачем не доведено протиправності дій позивача, разом з тим, матеріали справи не містять жодних доказів, які свідчили б про безтоварність операцій позивача та його контрагентів. Не наведено відповідачем й обставин та не надано доказів невідповідності господарських операцій цілям та завданням статутної діяльності позивача, їх збитковості або інших обставин, які б окремо або в сукупності свідчили, що вчинення таких операцій не було обумовлено розумними економічними причинами (цілями ділового характеру).

Враховуючи встановлені обставини справи, суд дійшов висновку, що ТОВ «СТРОЙ ЦЕНТР» підтвердило факт реальності господарських операцій з контрагентами, що є свідченням добросовісності позивача при здійсненні спірних господарських операцій. А отже, оскаржуване ППР є протиправним та підлягає скасуванню.

Відповідно до частин першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України дійшов висновку, що позов ТОВ «СТРОЙ ЦЕНТР» необхідно задовольнити.

Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 139, 241-243, 246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «СТРОЙ ЦЕНТР» до Головного управління ДПС у Чернігівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити повністю.

Податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Чернігівській області від 14.12.2023 №13377/ж10/25-01-07-00 визнати протиправним та скасувати.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Чернігівській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «СТРОЙ ЦЕНТР» судові витрати зі сплати судового збору в сумі 9272,82 грн.

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "СТРОЙ ЦЕНТР", вул. Роменська, 1, м. Бахмач, Чернігівська обл., Ніжинський р-н, 16500, код ЄДРПОУ 35823120.

Відповідач: Головне управління ДПС в Чернігівській області, вул. Реміснича, 11, м. Чернігів, Чернігівська обл., Чернігівський р-н, 14000, код ЄДРПОУ ВП 44094124.

Дата складення повного рішення суду - 14.03.2024.

Суддя Ю. О. Скалозуб

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.03.2024
Оприлюднено18.03.2024
Номер документу117693147
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —620/637/24

Ухвала від 19.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 14.08.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Ухвала від 17.05.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Ухвала від 08.04.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Рішення від 14.03.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Скалозуб Ю.О.

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Скалозуб Ю.О.

Ухвала від 15.01.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Скалозуб Ю.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні