Рішення
від 14.03.2024 по справі 620/12264/23
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 березня 2024 року Чернігів Справа № 620/12264/23

Чернігівський окружний адміністративний суд під головуванням судді Поліщук Л.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Чернігівської обласної державної адміністрації про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернулась до суду з адміністративним позовом до Департаменту соціального захисту населення Чернігівської обласної державної адміністрації, в якому просить (з урахуванням уточненої заяви від 20.10.2023):

- визнати протиправними дії Комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи щодо відмови у визначенні статусу та видачі ОСОБА_1 посвідчення потерпілої від Чорнобильської катастрофи серії Г;

- зобов`язати Комісію з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи при Департаменті соціального захисту населення Чернігівської обласної державної адміністрації визначити статус потерпілої від Чорнобильської катастрофи ОСОБА_1 та видати посвідчення постраждалої від Чорнобильської катастрофи.

Позов мотивовано протиправністю відмови відповідача у видачі позивачу посвідчення постраждалої від Чорнобильської катастрофи, зважаючи що згідно наказу №422 від 29.10.1987 позивач була прийнята в Основне Локомотивне Депо Чернігів та працювала техніком-технологом рухомого складу основного локомотивного депо ст. Чернігів в період від 29.10.1984 до 19.04.1990, що підтверджується довідкою №1934 від 20.12.0217, та в цей період вона отримувала підвищену заробітну плату, адже виконувала роботу в особливо шкідливих умовах (за радіаційним фактором)

Ухвалою судді Чернігівського окружного адміністративного суду від 31.08.2023 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Департамент соціальної політики Чернігівської міської ради у відзиві на позов вказав, що до повноважень Департаменту соціального захисту населення Чернігівської міської ради належить виключно отримання від заявника документів для подальшого їх подання до Департаменту соціального захисту населення обласної державної адміністрації. Жодних рішень з даного питання Департамент соціального захисту населення Чернігівської міської ради не приймає.

У відповіді на відзив представник позивача вказав, що у відповідності до положення, затвердженого Рішенням міської ради 24.12.2020 №3/VІІІ-18 «Про Департамент соціальної політики Чернігівської міської ради», Департамент соціальної політики готує матеріали щодо встановлення статусу учасникам ліквідації аварії та потерпілим від Чорнобильської катастрофи для розгляду Департаментом соціального захисту населення Чернігівської обласної державної адміністрації. При цьому, Департамент соціальної політики не звільняється, а зобов`язується видати посвідчення. Звернення до Чернігівської обласної державної адміністрації, а саме Комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи є одним із обов`язків Департаменту соціальної політики Чернігівської міської ради під час процедури видачі свідоцтва. Позивач не зобов`язаний самостійно звертатися до Чернігівської держадміністрації.

У запереченні на відзив Департамент соціальної політики Чернігівської міської ради зазначив, що у положенні, затвердженому Рішенням міської ради 24.12.2020 №3/VІІІ-18 «Про Департамент соціальної політики Чернігівської міської ради» немає жодної згадки про обов`язок Департаменту визначати статус потерпілої від Чорнобильської катастрофи та видавати відповідне посвідчення. Так, пунктом 11 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 №551 передбачено, що посвідчення потерпілим та учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС видаються обласними державними адміністраціями на підставі рішень комісій з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян, на підтвердження чого надано копію відповідного посвідчення, виданого Чернігівською облдержадміністрацією. Розпорядженням голови Чернігівської обласної державної адміністрації від 01.08.2018 №437 «Про створення консультативно-дорадчого органу» створено Комісію з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян.

Ухвалою суду від 16.10.2023 позовну заяву залишено без руху та надано позивачу строк для усунення недоліків.

Ухвалою судді від 11.12.2023 продовжено розгляд справи за позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Чернігівської обласної державної адміністрації про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, за наявними у справі матеріалами.

Департамент соціального захисту населення Чернігівської обласної державної адміністрації у відзиві на позов заперечував проти позовних вимог та просив відмовити в їх задоволенні. Вказав, що Департамент діяв виключно в межах наділених повноважень щодо винесення документів на розгляд Комісії, жодних протиправних дій не вчиняв, рішення про відмову у видачі ОСОБА_1 посвідчення особи, яка потерпіла від Чорнобильської катастрофи, не ухвалював. Крім того, Комісії, рішення якої оскаржується позивачкою, при Департаменті не існує. Комісія створена і діє при Чернігівській обласні державній адміністрації. Також позивачем та її представником не додано до позовної заяви жодних підтверджуючих доказів про порушення Департаментом соціального захисту населення обласної державної адміністрації прав ОСОБА_1 . Відповідач зазначив, що позов не визнає, оскільки Департамент соціального захисту населення обласної державної адміністрації не може бути належним відповідачем у справі.

У відповіді на відзив представник позивача вказав, що відповідно до положення про Департамент соціального захисту населення Чернігівської обласної державної адміністрації, яке затверджено розпорядженням Чернігівської обласної державної адміністрації 22 липня 2021 року №786 Комісія розглядає документи, подані органами соціального захисту населення районних державних адміністрацій, міських рад, міст обласного значення, Чернігівської міської ради та об`єднаних територіальних громад Чернігівської області, та відповідно до Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 №551 приймає рішення, яке є підставою для видачі або відмови у видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян. Представник ОСОБА_1 вказав, що саме Департамент соціального захисту забезпечує організаційну роботу комісії (готує документи до подачі та перевіряє їх повноту).

Представник позивача вважає, що Департамент соціального захисту населення зобов`язаний ще раз направити особову справу ОСОБА_1 на розгляд Комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян із врахуванням всіх доданих документів, та відповідно до законодавства їй має бути видане посвідчення.

Також адвокат позивача у відповіді на відзив зазначала, що позивачу було відмовлено у видачі посвідчення у зв`язку з відсутності довідки встановленого зразка, яка існувала та була додана до матеріалів справи, у зв`язку з чим відмова відповідача у видачі посвідчення була неправомірною. Дана довідка підтверджує, що позивач працював з 29.10.1984 по 19.04.1990 під час того, як сталася аварія на ЧАЕС та приймав участь у її ліквідації. З урахуванням вказаного, представник позивача просив позов задовольнити.

У запереченні на відповідь на відзив Департамент соціального захисту населення Чернігівської обласної державної адміністрації повністю заперечував проти доводів позивача та просив відмовити у задоволенні позову, оскільки доказів на підтвердження того, що ОСОБА_1 брала участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС не надано, та посада техніка-технолога, на якій працювала позивач не включена до Переліку виробництв, видів робіт, а також професій та посад осіб, які працювали за межами зони відчуження, на пунктах санітарної обробки та дезактивації. Також відсутні й інші довідки на підтвердження факту роботи позивача з особливо шкідливими умовами, пов`язаними з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС. Крім того, відповідач вказав, що форма довідки -додатку 7 затверджена Порядком видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, та видається підприємством, установою, організацією. У довідках від 08.02.2023 №194 та від 20.12.2018 №2349, виданих виробничим підрозділом моторвагонного депо Чернігів зазначено, що додаток 7 до Порядку не може бути виданий, що виключає можливість видачі посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи серії Г.

У додаткових поясненнях представник Ніколаєць Катерини Іванівни посилався на обставини, викладені у позові та відповіді на відзив та просив позов задовольнити.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає наступне.

Згідно наказу №422 від 29.10.1984 ОСОБА_1 була прийнята в Основне Локомотивне Депо Чернігів та працювала техніком-технологом рухомого складу основного локомотивного депо ст. Чернігів в період від 29.10.1984 до 19.04.1990, що підтверджується довідкою №1934 від 20.12.2017 /а. с. 17/.

Довідка Моторвагонного депо Чернігів про заробіток для обчислення пенсії №153 від 22.09.2011 свідчить про те, що заробіток ОСОБА_1 , який враховується при обчисленні пенсії склав 9607,78000 грн. Довідка видана на підставі особових рахунків за 29.10.84-19.04.90 роки включно /а. с. 19/.

У листі Виробничого підрозділу моторвагонного депо Чернігів №2349 від 20.12.2018 вказано, що в моторвагонному депо Чернігів знищено документи, що підтверджують участь у проведенні робіт по обстеженню радіоактивно зараженого рухомого складу, а саме акти обстеження дизель-поїздів на списання за 1986 рік, строк зберігання яких згідно «Переліку типових документів, що створюються під час діяльності органів державної влади та місцевого самоврядування, інших установ, підприємств та організацій, із зазначенням строків зберігання документів», затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 12.04.2012 №578/5 становить 3 роки з моменту списання. Отже, додаток 7 до «Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», затвердженого постановою КМУ від 20.01.1997 №54 (зі змінами) не може бути виданий /а. с. 24/.

На запит від 20.01.2023 №20-01/23-3 Виробничим підрозділом моторвагонного депо Чернігів за №194 від 08.02.2023 надано відповідь про те, що ОСОБА_1 дійсно працювала техніком-технологом основного локомотивного депо Чернігів з 29.10.1984 (наказ №422 від 29.10.1984) до 19.04.1990 (наказ №100 від 18.04.1990). Також повідомлено, що немає можливості надати Додаток №7 до Порядку на ім`я ОСОБА_1 , адже відсутні підтверджуючі документи про те, що вона працювала на роботах з особливо шкідливими умовами праці (за радіаційним фактором), пов`язаними з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи /а. с. 25/.

Відповідно до листів Виконавчого комітету Чернігівської міської ради від 24.02.2023, від 31.03.2023 та від 13.04.2023 про встановлення статусу населення, постраждалого від аварії на ЧАЕС, направлених до Департаменту соціального захисту населення Чернігівської обласної державної адміністрації, Міська рада просить внести на розгляд Комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян, документи осіб, подані для видачі (заміни) посвідчень, згідно поданих списків /а. с. 43-49/.

У листі Департаменту соціального захисту населення Чернігівської обласної державної адміністрації №04-15/2797 від 05.05.2023 про розгляд справи ОСОБА_1 , адресованому Департаменту соціальної політики ЧМР вказано, що документи ОСОБА_1 щодо визначення статусу та видачі щодо визначення статусу та видачі посвідчення «Потерпілий від Чорнобильської катастрофи» серії Г розглянуто 03.05.2023 на засіданні комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян. Комісією ухвалено рішення відмовити ОСОБА_1 у визначенні статусу та видачі посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи серії Г /а. с. 65/.

Також листом Департаменту соціальної політики Чернігівської міської ради №14-06/4501 від 09.05.2023 повідомлено представника позивача, що документи ОСОБА_1 щодо визначення статусу та видачі посвідчення «Потерпілий від Чорнобильської катастрофи» серії Г розглянуто 03.05.2023, на засіданні комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян. Комісією ухвалено рішення відмовити ОСОБА_1 у визначенні статусу та видачі посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи серії Г /а. с. 27/.

Згідно з витягом з протоколу №6 Засідання комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян від 03.05.2023, відсутня довідка встановленого зразка (додаток 7), яка є підставою для видачі посвідчення, та не підтверджено виробничим підрозділом моторвагонного депо Чернігів факту роботи за межами відчуження з особливо шкідливими умовами праці (за радіаційним фактором), пов`язаними з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи, що виконувалися за урядовими завданнями. Відповідно до вказаного протоколу, вирішено відмовити ОСОБА_1 у визначенні статусу та видачі посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи серії Г /а. с. 28-29/.

Вважаючи дії Комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи щодо відмови у визначенні статусу та видачі посвідчення потерпілої від Чорнобильської катастрофи серії Г, протиправними та такими, що порушують права та інтереси, позивач звернувся до суду з позовом.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Частиною 2 статті 19 Конституції України, встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах та у спосіб визначений Конституцією та законами України.

Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їх життя і здоров`я, визначення соціального захисту потерпілого населення визначено Законом України від 28.02.1991 №796-XII «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» (далі також - Закон №796-XII).

Положеннями статті 11 Закону №796-XII закріплено, що до потерпілих від Чорнобильської катастрофи належать:

1) евакуйовані із зони відчуження (в тому числі особи, які на момент евакуації перебували у стані внутрішньоутробного розвитку після досягнення ними повноліття), а також відселені із зон безумовного (обов`язкового) і гарантованого добровільного відселення;

2) особи, які постійно проживали на територіях зон безумовного (обов`язкового) та гарантованого добровільного відселення на день аварії або прожили за станом на 1 січня 1993 року на території зони безумовного (обов`язкового) відселення не менше двох років, а на території зони гарантованого добровільного відселення - не менше трьох років, та відселені або самостійно переселилися з цих територій;

3) особи, які постійно проживають або постійно працюють чи постійно навчаються у зонах безумовного (обов`язкового) та гарантованого добровільного відселення за умови, що вони за станом на 1 січня 1993 року прожили або відпрацювали чи постійно навчалися у зоні безумовного (обов`язкового) відселення не менше двох років, а у зоні гарантованого добровільного відселення - не менше трьох років;

4) особи, які постійно проживають або постійно працюють чи постійно навчаються на території зони посиленого радіоекологічного контролю, за умови, що вони за станом на 1 січня 1993 року прожили або відпрацювали чи постійно навчалися у цій зоні не менше чотирьох років;

5) особи, які працювали з моменту аварії до 1 липня 1986 року не менше 14 календарних днів або не менше трьох місяців протягом 1986 - 1987 років за межами зони відчуження на роботах з особливо шкідливими умовами праці (за радіаційним фактором), пов`язаними з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи, що виконувалися за урядовими завданнями. Перелік видів робіт і місць, де виконувалися зазначені роботи, встановлюється Кабінетом Міністрів України;

6) особи, які досягли повноліття, з числа зазначених у статті 27 цього Закону, та яким у дитячому віці встановлено причинний зв`язок інвалідності з наслідками Чорнобильської катастрофи, за умови проходження переогляду у спеціалізованій медико-соціальній експертній комісії відповідно до частини п`ятої статті 17 цього Закону.

У відповідності до частини першої статті 14 Закону №796-XII, для встановлення пільг і компенсацій визначаються такі категорії осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи:

1) особи з інвалідністю з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілих від Чорнобильської катастрофи (статті 10, 11 і частина третя статті 12), щодо яких встановлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, хворі внаслідок Чорнобильської катастрофи на променеву хворобу - категорія 1;

2) учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які працювали у зоні відчуження:

- з моменту аварії до 01 липня 1986 року - незалежно від кількості робочих днів;

- з 01 липня 1986 року по 31 грудня 1986 року - не менше 5 календарних днів;

- у 1987 році - не менше 14 календарних днів, а також потерпілі від Чорнобильської катастрофи;

- евакуйовані у 1986 році із зони відчуження (в тому числі особи, які на момент евакуації перебували у стані внутрішньоутробного розвитку, після досягнення ними повноліття);

- особи, які постійно проживали у зоні безумовного (обов`язкового) відселення з моменту аварії до прийняття постанови про відселення - категорія 2;

3) учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які працювали:

- у зоні відчуження з 1 липня 1986 року по 31 грудня 1986 року - від 1 до 5 календарних днів;

- у зоні відчуження в 1987 році - від 1 до 14 календарних днів;

- у зоні відчуження в 1988-1990 роках - не менше 30 календарних днів;

- на діючих пунктах санітарної обробки населення і дезактивації техніки або їх будівництві - не менше 14 календарних днів у 1986 році, а також потерпілі від Чорнобильської катастрофи (не віднесені до категорії 2), які:

- постійно проживали на територіях зон безумовного (обов`язкового) та гарантованого добровільного відселення на день аварії або які за станом на 1 січня 1993 року прожили у зоні безумовного (обов`язкового) відселення не менше двох років, а на території зони гарантованого добровільного відселення - не менше трьох років та відселені або самостійно переселилися з цих територій;

- постійно проживають або постійно працюють чи постійно навчаються у зонах безумовного (обов`язкового) та гарантованого добровільного відселення за умови, що вони за станом на 01 січня 1993 року прожили або відпрацювали чи постійно навчалися у зоні безумовного (обов`язкового) відселення не менше двох років, а у зоні гарантованого добровільного відселення - не менше трьох років - категорія 3.

Згідно статті 65 Закону №796-XII (в редакції, чинній на час виникнення між сторонами спірних відносин), учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілим від Чорнобильської катастрофи видаються посвідчення, виготовлені за зразками, затвердженими Кабінетом Міністрів України (абзац перший пункту першого).

Посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» та «Потерпілий від Чорнобильської катастрофи» є документами, що підтверджують статус громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та надають право користування пільгами, встановленими цим Законом (пункт третій).

Видача посвідчень провадиться спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською і Севастопольською міськими державними адміністраціями за поданням районних державних адміністрацій.

Порядок видачі посвідчень встановлюється Кабінетом Міністрів України (пункт четвертий).

Розпорядженням голови обласної державної адміністрації від 25.12.2013 №538 «Про організацію роботи щодо видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», зі змінами, внесеними розпорядженням голови обласної державної адміністрації від 10.08.2018 №458, затверджено Порядок організації роботи щодо видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Відповідно до пункту 2 Розпорядження №538 районні державні адміністрації, міські ради здійснюють подання Департаменту документів на видачу посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Згідно з пунктом 5 Порядку організації роботи щодо видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого Розпорядженням №538, Департамент здійснює перевірку документів, поданих для видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та заповнює бланки посвідчень.

Відповідно до пункту 4 розпорядження голови обласної державної адміністрації від 01.08.2018 №437 «Про створення консультативно-дорадчого органу» Департамент забезпечує організаційну роботу Комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян (далі - Комісія).

Порядок видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян затверджено постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян» від 11 липня 2018 року №551 (в редакції, чинній на момент винесення оскаржуваної відмови, далі - Порядок №551).

Пунктом 2 Порядку №551 визначено, що посвідчення є документом, який підтверджує статус осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, брали участь у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт, громадян, які постраждали від радіоактивного опромінення внаслідок будь-якої аварії, порушення правил експлуатації обладнання з радіоактивною речовиною, порушення правил зберігання і захоронення радіоактивних речовин, що сталося не з вини потерпілих, дружин (чоловіків) померлих громадян з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (потерпілих), смерть яких пов`язана з Чорнобильською катастрофою або з участю у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт, а також опікунам дітей (на час опікунства) померлих громадян, смерть яких пов`язана з Чорнобильською катастрофою, і надає право користуватися пільгами та компенсаціями, встановленими Законом України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», іншими актами законодавства.

Пунктом 7 Порядку №551 передбачено, що особам, які працювали з моменту аварії до 1 липня 1986 року не менше 14 календарних днів або не менше трьох місяців протягом 1986-1987 років за межами зони відчуження на роботах з особливо шкідливими умовами праці (за радіаційним фактором), пов`язаними з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи, що виконувалися за урядовими завданнями, видаються посвідчення «Потерпілий від Чорнобильської катастрофи» серії Г рожевого кольору.

У відповідності до пункту 11 Порядку №551 посвідчення видаються уповноваженими органами за місцем проживання (реєстрації) особи на підставі рішень комісій з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян, утворених уповноваженими органами (далі - регіональні комісії).

Посвідчення видаються, зокрема, особам, які працювали з моменту аварії до 1 липня 1986 року не менше 14 календарних днів або не менше трьох місяців протягом 1986-1987 років за межами зони відчуження на роботах з особливо шкідливими умовами праці (за радіаційним фактором), пов`язаних з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи, що виконувалися за урядовими завданнями, - на підставі довідки встановленого зразка (додаток 7).

Рішення про видачу або відмову у видачі посвідчення приймається у місячний строк з дня надходження необхідних документів до уповноважених органів. Під час заміни посвідчення з однієї категорії на іншу попереднє посвідчення підлягає вилученню уповноваженим органом для подальшого зберігання в особовій справі постраждалої особи.

Видача посвідчення особі провадиться уповноваженим органом через районні в мм. Києві та Севастополі держадміністрації або виконавчий орган сільських, селищних, міських, районних у містах рад або центр надання адміністративних послуг (пункт 11-1 Порядку №551).

Постановою Кабінету Міністрів України від 15 листопада 1996 року №1391 «Про затвердження переліків видів робіт і місць за межами зони відчуження, де за урядовими завданнями у 1986-1987 роках виконувались роботи в особливо шкідливих умовах (за радіаційним фактором), пов`язаних з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи» затверджено Перелік місць за межами зони відчуження, де за урядовими завданнями у 1986-1987 роках виконувались роботи в особливо шкідливих умовах (за радіаційним фактором), пов`язаних з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи, згідно з яким на пунктах санітарної обробки та дезактивації працювали: водій спеціалізованої машини, дозиметрист, електрик, компресорник, машиніст, механік, мийник, слюсар-ремонтник.

Водночас, згідно наданої довідки Виробничого підрозділу моторвагонного депо Чернігів №1934 від 20.12.2017 та листа Виробничого підрозділу моторвагонного депо Чернігів №194 від 08.02.2023 позивач працювала техніком-технологом основного локомотивного депо Чернігів /а. с. 17, 25/.

Крім того, суд вважає безпідставними посилання представника позивача у позові, відповіді на відзив та додаткових поясненнях на те, що 26.04.1986, коли сталася аварія на Чорнобильській АЕС ОСОБА_1 приймала участь у її ліквідації та в умовах, де вона працювала, працівники приймали дизельпоїзди із завищеною радіацією із зони локомотиви на міжплановий ремонт, вказуючи на довідку №1934 від 20.12.2017, адже у матеріалах справи відсутні належні, достатні та допустимі докази на підтвердження зазначеного.

Суд вказує, що позивачем подано до Департаменту соціальної політики Чернігівської міської ради перелік документів, що внесений та підтверджується Списком громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи по місту Чернігів на одержання посвідчень відповідно до постанови КМУ від 11.07.2018 №551 /а. с. 43-49/ та які додані позивачем до позову.

Слід звернути увагу позивача, що у відповідності до вимог пункту 11 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян» від 11 липня 2018 року №551, імперативною та необхідною передумовою для прийняття уповноваженими органами рішення про оформлення та видачу позивачу посвідчення «Потерпілий від Чорнобильської катастрофи» є попереднє отримання довідки встановленої форми, затвердженої додатком №7 до Порядку №551.

Сукупності належних, допустимих, достовірних та достатніх доказів на підтвердження факту видачі позивачу довідки, встановленого зразка у відповідності до додатку 7 Порядку №551, матеріали справи не містять.

Виходячи з меж заявлених позовних вимог, судом не встановлено протиправності дій суб`єкта владних повноважень, та водночас суд зауважує, що позивачем не було заявлено клопотання згідно статті 47 Кодексу адміністративного судочинства України про зміну предмету або підстав позову, збільшення або зменшення розміру позовних вимог.

Здійснивши системний аналіз норм чинного законодавства та наявних у матеріалах справи доказів, суд дійшов висновку про правомірність відмови у видачі позивачу посвідчення «Потерпілий від Чорнобильської катастрофи» серії Г.

Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості (частина перша статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України).

Частиною першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Положеннями статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Відповідачем на виконання частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України та наявною у матеріалах справи сукупністю належних, допустимих, достовірних та достатніх доказів спростовано, а позивачем не доведено протиправність відмови у видачі ОСОБА_1 посвідчення «Потерпілий від Чорнобильської катастрофи» серії Г, а тому позовні вимоги є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.

Керуючись статтями 139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Чернігівської обласної державної адміністрації відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається безпосередньо до адміністративного суду апеляційної інстанції.

Позивач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 .

Відповідач: Департамент соціального захисту населення Чернігівської обласної державної адміністрації, просп. Миру, 116-А, м. Чернігів, Чернігівська обл., Чернігівський р-н,14028, код ЄДРПОУ: 03195961.

Повний текст рішення суду складений 14 березня 2024 року.

Суддя Л.О. Поліщук

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.03.2024
Оприлюднено18.03.2024
Номер документу117693159
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи

Судовий реєстр по справі —620/12264/23

Рішення від 14.03.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Поліщук Л.О.

Ухвала від 11.12.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Поліщук Л.О.

Ухвала від 16.10.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Поліщук Л.О.

Ухвала від 31.08.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Поліщук Л.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні