ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
14 березня 2024 року м. Дніпросправа № 160/18863/23
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Юрко І.В., суддів: Білак С.В., Чабаненко С.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11 жовтня 2023 року в адміністративній справі №160/18863/23 (головуючий суддя першої інстанції - Кальник В.В.) за позовом Приватного підприємства «Агрохім Альянс» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-
В С Т А Н О В И В :
Позивач 27.07.2023 року звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якому просив визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 19.06.2023 року № 0151880411 на суму 77118,59 грн..
В обгрунтування позову зазначено, що податкове повідомлення-рішення підлягає скасуванню, як безпідставне, з огляду на те, що податкові накладні за червень та липень, саме: №№54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79,170, 171, 174, 175, 176, 177, 178, 179, 180, 181, 182, 183 на реєстрацію були відправлені вчасно за допомогою програмного забезпечення «М.Е.Dос», про що свідчить отримання в строк квитанцій «Очікується доставка» по кожній податковій накладній в КП «М.Е.Dос».
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11 жовтня 2023 року позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 19.06.2023 року № 0151880411.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на користь Приватного підприємства «АГРОХІМ АЛЬЯНС» понесені позивачем судові витрати в сумі 2684,00 грн. та витрати на професійну правничу допомогу у розмірі 1500,00 грн..
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просив рішення суду скасувати та прийняти постанову про відмову в задоволенні позовних вимог.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що судом першої інстанції не повно з`ясовано обставини, що мають значення для справи та неправильно застосовано норми матеріального права. Апелянт вказує, що перевіркою даних ЄРПН встановлено порушення позивачем строків реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН, визначених п.201.10 ст.201 ПК України. Згідно акту перевірки, позивачем порушено граничні строки реєстрації в ЄРПН по 37 податковим накладним, складених за червень, липень, серпень 2022 року, з порушенням строку реєстрації до 15 календарних днів на загальну суму ПДВ 199549,47 грн. та по 3 податковим накладним з порушенням строку реєстрації на 76 календарних днів. Вказані обставини підтверджені даними з Єдиного реєстру податкових накладних. Скаржник вважає спірне податкове повідомлення-рішення правомірним, а доводи позивача безпідставними.
Позивач подав відзив на апеляційну скаргу, в якій просив скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.
Суд апеляційної інстанції розглянув справу відповідно до приписів статті 311 КАС України в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Відповідно до частин першої та другої статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Колегія суддів, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги та відзиву на скаргу, встановила наступне.
Позивач - Приватне підприємство «АГРОХІМ АЛЬЯНС», код ЄДРПОУ 36826227, зареєстрований у встановленому законом порядку та перебуває на податковому обліку Головного управління ДПС у Дніпропетровській області як платник податку на додану вартість (а.с.8).
Відповідач - Головне управління ДПС у Дніпропетровській області є суб`єктом владних повноважень, який в даних правовідносинах реалізує надані йому Податковим кодексом України повноваження.
Судом першої інстанції встановлено, що контролюючим органом проведено камеральниу перевірку ПП «АГРОХІМ АЛЬЯНС» з питання своєчасності реєстрації позивачем у ЄРПН податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних, складених за червень, липень, серпень 2022 року, за результатами якої 18.05.2023 року складено акт №18298/04-36-04-11/36826227 щодо порушення термінів реєстрації в ЄРПН податкових накладних (а.с.27-31).
В акті зазначено, що впорушення пункту 201.10 статті 201 розділу V, пункту 89 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового Кодексу України суб`єктом господарювання порушено граничні строки реєстрації по 40 податковим накладним в Єдиному реєстрі податкових накладних, складених за червень, липень, серпень 2022 року, на загальну суму податку на додану вартість 757293,69 грн., у тому числі порушення строку реєстрації: від 1 до 15 календарних днів - 10 % на загальну суму ПДВ - 752662,82 грн; від 61 до 365 календарних днів - 40 % на загальну суму ПДВ - 4630,87 грн..
На підставі акту перевірки контролюючим органом 19.06.2023 року прийнято податкове повідомлення-рішення форми «Н» №0151880411 на загальну суму 77118,59 грн. (а.с.9-10).
Позивач, вважаючи податкове повідомлення-рішення протиправним, оскаржив його до суду.
Задовольняючи позовні вимоги в повному обсязі, суд першої інстанції зазначив, що у зв`язку з недотриманням контролюючим органом обов`язку із надіслання платнику податку квитанції про прийняття податкових накладних або про їх неприйняття із зазначенням відповідних причин, або зупинення реєстрації розрахунків коригування, із врахуванням правових наслідків, передбачених пунктом 201.10 статті 201 ПК України, провина платника податку у несвоєчасній реєстрації таких накладних відсутня. Суд першої інстанції вказав, що позивачем вчинено всіх залежних від нього заходів для недопущення порушення законодавства при реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
Апеляційний суд, переглядаючи рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, зазначає про таке.
Пунктом 201.10 ст.201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою. Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в ЄРПН.
Відповідно до п.3 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не видаються отримувачу (покупцю) товарів (послуг) та залишаються у їх постачальника (продавця); складені під час отримання послуг від нерезидента, місцем постачання яких визначено митну територію України; складені в межах виконання угод про розподіл продукції; складені за операціями з постачання товарів (послуг), які звільнені від оподаткування) незалежно від суми податку на додану вартість, зазначеної в одній податковій накладній та/або розрахунку коригування.
Реєстрація податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН здійснюється платником ПДВ не пізніше календарного дня, передбаченого п.201.10 ст.201 ПКУ в залежності від періоду складання податкової накладної/розрахунку коригування до податкової накладної, а саме:
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Предметом спору у даній справі є своєчасність виконання платником податку свого податкового обов`язку щодо дотримання термінів, зокрема реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування та правомірність притягнення платника податку до відповідальності за порушення строків реєстрації ПН/РК в умовах карантину та воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період, починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 03 березня 2022 року №2118-IX (далі по тексту - Закон №2118) за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Законом №2118 підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Зокрема, підпунктами 69.1, 69.9 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України визначено, що у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Законом № 2142-IX від 24 березня 2022 року внесено зміни у підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, а саме слова «трьох місяців» замінено словами «шести місяців».
В подальшому Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12 травня 2022 року № 2260-IX (далі по тексту - Закон № 2260).
У зв`язку із набранням чинності 27 травня 2022 року Закону №2260 підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у такій редакції:
«У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відтак, з набранням чинності Законом № 2260 передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.
Закон №2260 підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнив положеннями, відповідно до яких у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Отже, з 27 травня 2022 року припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
Законом № 2260 було внесено зміни й до підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
Відповідно до нової редакції цієї норми для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків.
З 27 травня 2022 року пункт 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений підпунктом 69.1-1.
Згідно з новими положеннями цього підпункту платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України» від 13 грудня 2022 року №2836-IX, який набрав чинності 03 січня 2023 року (далі по тексту -Закон №2836) підпункт 69.1 викладено в новій редакції, зокрема відповідно до абзаців третього-п`ятого цього пункту платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо:
- реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року;
- реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 20 липня 2022 року.
З огляду на наведене вище правове регулювання спірних правовідносин можливо зробити висновок, що платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в період дії мораторію, запровадженого пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, а саме з 01 березня 2020 року по 26 травня 2022 року.
Оскільки податкове правопорушення щодо несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної в ЄРПН, то у випадку коли податкова накладна/розрахунок коригування складена(ий) в період дії мораторію, а зареєстрована(ий) в ЄРПН після скасування дії мораторію (тобто після 26 травня 2022 року), відповідальність за порушення строків реєстрації податкових накладних застосовується за період у якому підстави для звільнення від відповідальності перестали існувати.
В той же час, як зазначено вище, пунктом 69.1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України (з урахуванням змін, внесених Законом №2836) установлено, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року.
Отже, якщо податкові накладні/розрахунки коригування складені платником в період з 01 лютого по 31 травня 2022 року, а зареєстровані в ЄРПН з порушенням строку після 15 липня 2022 року, у контролюючого органу є підстави для застосування штрафних (фінансових) санкцій відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.
Законом України «Про внесення змін до розділу XX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» від 12 січня 2023 року №2876-IX (набрав чинності 08 лютого 2023 року) підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення.
Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної. А тому розповсюджувати дію пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом 201.1 статті 201 ПК України, до внесення змін Законом №2876) є неможливим.
Відтак зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом №2876-IX або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року).
Вказана правова позиція викладена Верховним Судом в постанові від 30.01.2024 року у справі №280/4484/23.
Також колегія суддів Верховного Суду не прийняла доводи касаційної скарги позивача щодо відсутності компетенції у суду самостійно визначати розмір фінансової (штрафної) санкції (штрафу). В даному випадку несвоєчасна реєстрація кожної податкової накладної є самостійним податковим правопорушенням. Суд, перевіряючи склад кожного податкового порушення, одним з елементів якого є розмір штрафних санкцій, має право визнати податкове повідомлення-рішення неправомірним та скасувати його в частині, що, серед іншого пов`язано із правильністю застосованих контролюючим органом штрафних (фінансових) санкцій. Такий висновок зумовлений правом позивача на звернення до суду із визначенням способу судового захисту відповідно до пункту 2 частини першої статті 5 КАС України та правом суду при вирішенні справи по суті задовольнити позов частково, зокрема, прийняти рішення про визнання протиправним та скасувати окремі положення індивідуального акта (частина перша, пункт 2 частини другої статті 245 КАС України).
Апеляційний суд враховує правові висновки Верховного Суду та зазначає, що згідно акту про результати камеральної перевірки від 18.05.2023 року №18298/04-36-04-11/36826227 контролюючим органом встановлено порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН по 40 податковим накладним, складених за червень, липень, серпень, 2022 року на загальну суму ПДВ 757293,69 грн., а саме:
- податкова накладна №54 від 01.06.2022 року, дата реєстрації 01.07.2022 року; кількість днів порушення граничного терміну реєстрації - 1; сума ПДВ 120666,8 грн.;
- податкова накладна №55 від 06.06.2022 року, дата реєстрації 01.07.2022 року; кількість днів порушення граничного терміну реєстрації - 1; сума ПДВ 9653,34 грн.;
- податкова накладна №57 від 06.06.2022 року, дата реєстрації 01.07.2022 року; кількість днів порушення граничного терміну реєстрації - 1; сума ПДВ 18100,02 грн.;
- податкова накладна №56 від 07.06.2022 року, дата реєстрації 01.07.2022 року; кількість днів порушення граничного терміну реєстрації - 1; сума ПДВ 1206,67 грн.;
- податкова накладна №58 від 16.06.2022 року, дата реєстрації 18.07.2022 року; кількість днів порушення граничного терміну реєстрації - 3; сума ПДВ 149626,83 грн.;
- податкова накладна №59 від 27.06.2022 року, дата реєстрації 18.07.2022 року; кількість днів порушення граничного терміну реєстрації - 3; сума ПДВ 103333,6 грн.;
- податкова накладна №60 від 06.07.2022 року, дата реєстрації 01.08.2022 року; кількість днів порушення граничного терміну реєстрації - 1; сума ПДВ 6344,73 грн.;
- податкова накладна №70 від 06.07.2022 року, дата реєстрації 01.08.2022 року; кількість днів порушення граничного терміну реєстрації - 1; сума ПДВ 6344,73 грн.;
- податкова накладна №74 від 12.07.2022 року, дата реєстрації 01.08.2022 року; кількість днів порушення граничного терміну реєстрації - 1; сума ПДВ 557,71 грн.;
- податкова накладна №63 від 12.07.2022 року, дата реєстрації 01.08.2022 року; кількість днів порушення граничного терміну реєстрації - 1; сума ПДВ 549,88 грн.;
- податкова накладна №62 від 12.07.2022 року, дата реєстрації 01.08.2022 року; кількість днів порушення граничного терміну реєстрації - 1; сума ПДВ 479,38 грн.;
- податкова накладна №73 від 12.07.2022 року, дата реєстрації 01.08.2022 року; кількість днів порушення граничного терміну реєстрації - 1; сума ПДВ 549,88 грн.;
- податкова накладна №64 від 12.07.2022 року, дата реєстрації 01.08.2022 року; кількість днів порушення граничного терміну реєстрації - 1; сума ПДВ 557,71 грн.;
- податкова накладна №72 від 12.07.2022 року, дата реєстрації 01.08.2022 року; кількість днів порушення граничного терміну реєстрації - 1; сума ПДВ 479,38 грн.;
- податкова накладна №61 від 13.07.2022 року, дата реєстрації 01.08.2022 року; кількість днів порушення граничного терміну реєстрації - 1; сума ПДВ 50000 грн.;
- податкова накладна №75 від 14.07.2022 року, дата реєстрації 01.08.2022 року; кількість днів порушення граничного терміну реєстрації - 1; сума ПДВ 750,4 грн.;
- податкова накладна №67 від 14.07.2022 року, дата реєстрації 01.08.2022 року; кількість днів порушення граничного терміну реєстрації - 1; сума ПДВ 589,04 грн.;
- податкова накладна №78 від 14.07.2022 року, дата реєстрації 01.08.2022 року; кількість днів порушення граничного терміну реєстрації - 1; сума ПДВ 562,41 грн.;
- податкова накладна №76 від 14.07.2022 року, дата реєстрації 01.08.2022 року; кількість днів порушення граничного терміну реєстрації - 1; сума ПДВ 739,44 грн.;
- податкова накладна №79 від 14.07.2022 року, дата реєстрації 01.08.2022 року; кількість днів порушення граничного терміну реєстрації - 1; сума ПДВ 584,34 грн.;
- податкова накладна №69 від 14.07.2022 року, дата реєстрації 01.08.2022 року; кількість днів порушення граничного терміну реєстрації - 1; сума ПДВ 584,34 грн.;
- податкова накладна №66 від 14.07.2022 року, дата реєстрації 01.08.2022 року; кількість днів порушення граничного терміну реєстрації - 1; сума ПДВ 739,44 грн.;
- податкова накладна №77 від 14.07.2022 року, дата реєстрації 01.08.2022 року; кількість днів порушення граничного терміну реєстрації - 1; сума ПДВ 589,04 грн.;
- податкова накладна №65 від 14.07.2022 року, дата реєстрації 01.08.2022 року; кількість днів порушення граничного терміну реєстрації - 1; сума ПДВ 750,4 грн.;
- податкова накладна №68 від 14.07.2022 року, дата реєстрації 01.08.2022 року; кількість днів порушення граничного терміну реєстрації - 1; сума ПДВ 562,41 грн.;
- податкова накладна №170 від 18.07.2022 року, дата реєстрації 17.08.2022 року; кількість днів порушення граничного терміну реєстрації - 2; сума ПДВ 3000 грн.;
- податкова накладна №171 від 18.07.2022 року, дата реєстрації 17.08.2022 року; кількість днів порушення граничного терміну реєстрації - 2; сума ПДВ 3000 грн.;
- податкова накладна №182 від 18.07.2022 року, дата реєстрації 17.08.2022 року; кількість днів порушення граничного терміну реєстрації - 2; сума ПДВ 133200 грн.;
- податкова накладна №183 від 19.07.2022 року, дата реєстрації 17.08.2022 року; кількість днів порушення граничного терміну реєстрації - 2; сума ПДВ 133200 грн.;
- податкова накладна №174 від 20.07.2022 року, дата реєстрації 17.08.2022 року; кількість днів порушення граничного терміну реєстрації - 2; сума ПДВ 698,7 грн.;
- податкова накладна №175 від 20.07.2022 року, дата реєстрації 17.08.2022 року; кількість днів порушення граничного терміну реєстрації - 2; сума ПДВ 712,8 грн.;
- податкова накладна №176 від 21.07.2022 року, дата реєстрації 17.08.2022 року; кількість днів порушення граничного терміну реєстрації - 2; сума ПДВ 679,9 грн.;
- податкова накладна №178 від 21.07.2022 року, дата реєстрації 17.08.2022 року; кількість днів порушення граничного терміну реєстрації - 2; сума ПДВ 668,94 грн.;
- податкова накладна №177 від 21.07.2022 року, дата реєстрації 17.08.2022 року; кількість днів порушення граничного терміну реєстрації - 2; сума ПДВ 654,84 грн.;
- податкова накладна №179 від 27.07.2022 року, дата реєстрації 17.08.2022 року; кількість днів порушення граничного терміну реєстрації - 2; сума ПДВ 648,57 грн.;
- податкова накладна №181 від 27.07.2022 року, дата реєстрації 17.08.2022 року; кількість днів порушення граничного терміну реєстрації - 2; сума ПДВ 651,71 грн.;
- податкова накладна №180 від 27.07.2022 року, дата реєстрації 17.08.2022 року; кількість днів порушення граничного терміну реєстрації - 2; сума ПДВ 645,44 грн.;
- податкова накладна №199 від 01.08.2022 року, дата реєстрації 15.11.2022 року; кількість днів порушення граничного терміну реєстрації - 76; сума ПДВ 3540,52 грн.;
- податкова накладна №300 від 05.08.2022 року, дата реєстрації 15.11.2022 року; кількість днів порушення граничного терміну реєстрації - 76; сума ПДВ 485,65 грн.;
- податкова накладна №30 від 09.08.2022 року, дата реєстрації 15.11.2022 року; кількість днів порушення граничного терміну реєстрації - 76; сума ПДВ 604,7 грн. (а.с.30-31).
Всього сума штрафу за порушення строків реєстрації ПН/РК склала 77118,59 грн. (а.с.9-10)
Колегія суддів звертає увагу, що передбачена приписами пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України відповідальність платника податку на додану вартість за порушення граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу для реєстрації податкової накладної та /або розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄРПН, у вигляді накладення штрафу може застосовуватися в разі якщо платник податку не надав (не надіслав) податкову накладну (розрахунок коригування) ДПС у строк, встановлений цією статтею.
Разом з тим, апеляційним судом встановлено, що 23 із 40 податкових накладних/розрахунків коригування подані позивачем з порушенням строку реєстрації в один день, що з урахуванням наявності доказів завантаження таких документів в останній день граничного строку реєтрації (скріншоти інтерфейсу комп`ютерної програми «M.E.Doc» цих накладних, документи в статусі «Очікується доставка») не може вважатися умисним порушенням строку реєстрації з боку позивача.
Як правильно зазначив суд першої інстанції, в порушення вимог п.201.10 ст. 201 ПК України, контролюючим органом не була надіслана протягом операційного дня квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про прийняття зазначеної податкової накладної або про її неприйняття із зазначенням відповідних причин, або зупинення реєстрації податкової накладної.
Посилання скаржника на необґрунтованість доводів позивача щодо своєчасності направлення на реєстрацію спірних податкових накладних, оскільки такі накладні були направлені на реєстрацію поза робочим часом, колегією суддів до уваги не приймається, оскільки скріншотом сервісу електронного документообігу «M.E.Doc» підтверджується, що 23 податкові накладні були подані в останній день граничного строку, визначеного статтею 201 ПК України, однак, не були зареєстровані податкових органом того ж дня, в порушення вимог п.201.10 ст. 201 ПК.
Крім того, скаржником не надано доказів несправності засобів телекомунікаційного зв`язку платника податків чи інших доказів, що свідчили б про наявність вини позивача у порушенні граничного строку направлення на реєстрацію 23 податкових накладних.
Апеляційний суд звертає увагу, що 17 із 40 податкових накладних/розрахунків коригування були подані позивачем з суттєвим порушенням строку реєстрації, тобто більше одного робочого дня, а тому штрафні санкції за порушення строку реєстрації вказаних ПН/РК застосовані у відповідності до вимог законодавства, а тому є правомірними.
Вказані висновки апеляційним судом здійснені з урахуванням зазначеної вище правової позиції Верховного Суду, викладеної в постанові від 31 січня 2024 року у справі №280/4484/23.
За таких обставин, спірне податкове повідомлення-рішення, прийняте за наслідками перевірки та на підставі акту перевірки, колегія суддів вважає частково правомірним та таким, що підлягає скасуванню в частині, оскільки обставини, які зумовили порушення строку реєстрації вказаних вище 23 податкових накладних/розрахунків коригування на 1 день є поважними та доведеними.
З урахуванням наведених вище обставин в їх сукупності, апеляційний суд дійшов висновку про необхідність скасування податкового повідомлення-рішення від 19.06.2023 року №0151880411 в частині застосування штрафних санкцій на суму 22194,12 грн., у зв`язку із чим позов належить задовольнити частково.
Таким чином, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції при постановлені рішення допустив порушення норм матеріального та процесуального права, що у відповідності до статті 317 Кодексу адміністративного судочинства України є підставою для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення про часткове задоволення позовних вимог.
Відповідно до частини 6 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.
Кодексом адміністративного судочинства України не передбачено відшкодування або оплата за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень судових витрат при відмові в задоволенні позову стороні, яка не є суб`єктом владних повноважень.
Щодо розміру витрат на професійну правничу допомогу, апеляційний суд погоджуєтся з висновком суду першої інстанції, що враховуючи критерії співмірності розміру витрат на оплату послуг адвоката із складністю справи, а також принципи добросовісності, розумності та справедливості, витрати на оплату професійної правничої допомоги адвоката у розмірі 1500,00 грн., присуджені на користь позивача є співмірними та доведеними належним чином.
Оскільки дана справа розглянута судом апеляційної інстанції у відповідності до вимог частини 1 статті 310 Кодексу адміністративного судочинства України за правилами спрощеного провадження та не відноситься до справ, передбачених частиною 4 статті 257 Кодексу адміністративного судочинства України, судове рішення апеляційної інстанції не підлягає касаційному оскарженню.
Керуючись статтями 77, 243, 250, 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11 жовтня 2023 року в адміністративній справі №160/18863/23 задовольнити частково.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11 жовтня 2023 року в адміністративній справі №160/18863/23 скасувати.
Прийняти нове рішення.
Позов Приватного підприємства «Агрохім Альянс» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 19.06.2023 року №0151880411 в частині застосування штрафних санкцій на суму 22194 (двадцять дві тисячі сто дев`яносто чотири) гривні 12 копійок.
В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття і касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених п.2 ч.5 ст.328 КАС України.
Головуючий - суддяІ.В. Юрко
суддяС.В. Білак
суддяС.В. Чабаненко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.03.2024 |
Оприлюднено | 18.03.2024 |
Номер документу | 117693490 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Юрко І.В.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кальник Віталій Валерійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кальник Віталій Валерійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні