Рішення
від 15.03.2024 по справі 420/15/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/15/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 березня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бездрабка О.І., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовною заявою заступника керівника Малиновської окружної прокуратури міста Одеси до Одеської міської ради, Департаменту освіти та науки Одеської міської ради, треті особи: Одеський ліцей № 69 Одеської міської ради, Комунальна установа "Центр фінансування та господарської діяльності закладів та установ системи освіти Хаджибейського району м.Одеси" про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

встановив:

Заступник керівника Малиновської окружної прокуратури міста Одеси (далі - позивач) звернувся з позовною заявою до Одеської міської ради (далі - відповідач-1), Департаменту освіти та науки Одеської міської ради (далі - відповідач-2), третя особа: Одеський ліцей № 69 Одеської міської ради:

- визнати протиправною бездіяльність Одеської міської ради та Департаменту освіти та науки Одеської міської ради відносно невжиття заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться Одеській ліцей № 69 Одеської міської ради за адресою: м.Одеса, вул.Іцхака Рабіна, буд.45;

- зобов`язати Одеську міську раду та Департамент освіти та науки Одеської міської ради вчинити дії щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться Одеській ліцей № 69 Одеської міської ради за адресою: м.Одеса, вул.Іцхака Рабіна, буд.45.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що за Одеським ліцеєм № 69 Одеської міської ради на праві оперативного управління закріплено нежитлові будівлю та споруди, загальною площею 5392,8 кв. м за адресою: м.Одеса, вул.Іцхака Рабіна, 45, які розташовані на земельній ділянці площею 20305 кв. м. Між тим, в порушення вимог земельного законодавства та положень Закону України "Про повну загальну освіту" правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яку використовує навчальний заклад, не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено. Відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Одеським ліцеєм № 69 Одеської міської ради створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування закладу та навчального процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей. Вказані порушення свідчать про допущену бездіяльність з боку засновника навчального закладу - Одеської міської ради, а також уповноваженого органу, яким здійснюється управління, - Департаменту освіти та науки Одеської міської ради. Прокурор звертається до суду як позивач з огляду на те, що у даному випадку відсутній державний орган, який уповноважений здійснювати представництво інтересів держави у спірних правовідносинах. У цьому випадку необхідність захисту інтересів держави у сфері охорони дитинства зумовлена тим, що внаслідок допущеної відповідачами бездіяльності порушено передбачений законодавством порядок користування земельною ділянкою.

Ухвалою від 05.01.2023 р. у справі відкрито спрощене провадження та надано відповідачам п`ятнадцятиденний строк для подання відзиву на позовну заяву.

12.01.2024 р. від відповідача-2 надійшов відзив на позовну заяву, згідно якого просить відмовити в задоволенні позову. Вказує на те, що в даному випадку прокурором було здійснено нагляд, який не передбачено Законом України "Про прокуратуру", для вишукування приводу здійснення представництва у суді та не було прийнято до уваги те, який саме орган та як здійснює повноваження щодо охорони земель. В матеріалах справи наявна довідка з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що підтверджує закріплення права оперативного управління на нежитлові будівлі та споруди, розташовані за адресою: м.Одеса, вул.Іцхака Рабіна, 45, за закладом освіти комунальної власності територіальної громади м.Одеси. Земельна ділянка, на якій розташований Одеський ліцей № 69 Одеської міської, є земельною ділянкою комунальної власності територіальної громади м.Одеси, а тому зловживання щодо розпорядження земельною ділянкою неможливе, оскільки набуття права власності або права користування земельними ділянками визначено чинним законодавством України та прокурором не доведено як саме були порушені інтереси держави. У період з 2022 року по теперішній час, у зв`язку з введенням воєнного стану в Україні, в м.Одесі навчальні заклади освіти комунальної форми власності територіальної громади м.Одеси працювали в змішаній формі навчання (очне навчання та дистанційне), учасників освітнього процесу було забезпечено до безперешкодного доступу до навчального процесу. Таким чином, оформлення чи не оформлення права власності або права користування земельними ділянками не впливає на забезпечення освітнього процесу та здобуття учнями повної загальної середньої освіти, особливо під час дії воєнного стану в Україні.

15.01.2024 р. від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій вказує на безпідставність викладених у ньому обставин. Інтереси держави в даному випадку полягають у необхідності неухильного та ефективного виконання органами місцевого самоврядування та їх посадовими особами, як учасниками освітньої діяльності, законодавчих обов`язків щодо створення належних та безпечних умов здобуття освіти. Рівень реалізації посадовими особами наданих повноважень має забезпечувати досягнення законодавчої мети у вигляді створення та підтримання таких умов здобуття освіти, що виключають будь-яку шкоду або загрозу порушення прав дітей на здобуття освіти та можливість будь-яких зловживань щодо розпорядження будівлями, спорудами та земельними ділянками навчальних закладів. Тому підставою звернення прокурора до суду стало порушення вимог законодавства, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування закладу та навчального процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей та інтересів держави, що, у свою чергу, є невиконанням гарантій держави у сфері освіти. Разом з тим, Одеської міською радою, як органом місцевого самоврядування, власником навчального закладу та Департаментом освіти та науки Одеської міської ради використовуються надані повноваження всупереч інтересам держави та територіальної громади. Одеська міська рада, хоч і наділена повноваженнями щодо управління закладами освіти та організації їх матеріального забезпечення, розпорядження майном та земельними ділянками комунальної власності, однак, зважаючи на допущену бездіяльність у цій сфері, позивачем у справі бути не може. Також зазначає, що зі змісту ст.ст.92, 125 ЗК України та вимог Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону. При цьому, відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель і призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористуванням. Необхідність оформлення відповідачами правовстановлюючих документів на земельну ділянку під навчальним закладом прямо передбачено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 р. № 802-р.

22.01.2024 р. від відповідача-1 надійшов відзив на позовну заяву, згідно якого просить відмовити в задоволенні позову. Вказує на відсутність у прокурора права на звернення до суду з даним позовом як самостійного позивача, так як положеннями чинного законодавства визначено органи, які наділені повноваженнями щодо здійснення державного контролю за використанням та охороною земель. Положеннями чинного законодавства встановлений вичерпний перелік способів, якими здійснюється державний контроль за використанням та охороною земель, та встановлено конкретні випадки, за яких орган, що здійснює державний нагляд та контроль за використанням земель, мають право на звернення до суду, серед яких звернення до суду з позовами про визнання протиправною бездіяльності відносно невжиття заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій розташований навчальний заклад, відсутнє. У позовній заяві порушення Одеською міською радою інтересів держави обґрунтовуються виключно на припущеннях та стосуються обставин, які можуть відбутися в майбутньому, а до позовної заяви не додано жодних доказів на підтвердження існування реальної загрози настання негативних наслідків. Наявність у Одеського ліцею № 69 Одеської міської ради права оперативного управління на нежитлові будівлі та споруди, що розташовані за адресою: м.Одеса, вул.Іцхака Рабіна, 45, свідчить про відсутність будь-якої загрози зловживання розпорядження земельною ділянкою, на якій вони знаходяться, що спростовує наявність інтересів держави, нібито за захистом яких прокурор звернувся до суду. Окрім цього, на сьогодні в юридичній доктрині законодавства України діє принцип нерозривності нерухомості із земельною ділянкою, на якій вона розташована. З урахуванням того, що на праві оперативного управління за Одеським ліцеєм № 69 Одеської міської ради закріплено речове право на нежитлові будівлі і споруди за адресою: м.Одеса, вул.Іцхака Рабіна, 45, земельна ділянка жодним чином не може бути передана у власність чи користування третім особам, що повністю виключає можливість настання будь-яких реальних негативних наслідків для навчального закладу. Також зазначає про відсутність протиправної бездіяльності Одеської міської ради, так як чинним законодавством не передбачено обов`язку органів місцевого самоврядування та закладів освіти оформлювати земельні ділянки. Посилання прокурора на розпорядження Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 р. № 802-р є безпідставним, оскільки Одеська міська рада, як і будь-який інший виконавчий орган міської ради, у визначеному цим розпорядженням переліку суб`єктів, до яких воно застосовується, відсутня. Прийняття рішень про надання земельних ділянок у постійне користування є виключним правом, а не обов`язком Одеської міської ради. При цьому жодними нормами чинного законодавства не передбачено строк, протягом якого Одеською міською радою мають бути вжиті заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких знаходяться заклади освіти комунальної власності, як і сам обов`язок щодо вчинення зазначених дій, що свідчить про безпідставність та необґрунтованість позовних вимог.

Ухвалою від 22.01.2023 р. відмовлено в задоволенні заяви Департаменту освіти та науки Одеської міської ради про розгляд справи за правилами загального позовного провадження у судовому засіданні.

Ухвалою від 22.01.2023 р. за клопотанням Департаменту освіти й науки Одеської міської ради залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача, Комунальну установу "Центр фінансування та господарської діяльності закладів та установ системи освіти Хаджибейського району м.Одеси".

26.01.2024 р. від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій зазначає, що прокурор звернувся до суду як позивач з огляду на те, що у даному випадку відсутній державний орган, який уповноважений здійснювати представництво інтересів держави у спірних правовідносинах. У цьому випадку необхідність захисту інтересів держави у сфері охорони дитинства зумовлена тим, що внаслідок допущеної відповідачами бездіяльності порушено передбачений законодавством порядок користування земельною ділянкою. звернення прокурора до суду спрямовано на дотримання встановленого Конституцією України принципу верховенства права, задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні питання про оформлення права власності на земельну ділянку закладу освіти.

31.01.2024 р. від відповідача-1 надійшли заперечення на відповідь на відзив, в яких наполягає на відсутності у прокурора підстав для звернення до суду та відсутності бездіяльності Одеської міської ради.

07.02.2024 р. від відповідача-2 та від третьої особи (КУ "Центр фінансування та господарської діяльності закладів та установ системи освіти Хаджибейського району м.Одеси") надійшли додаткові пояснення та пояснення, в яких зазначають, що заклади освіти комунальної форми власності територіальної громади м.Одеси, які не здійснюють самостійний фінансово-господарський супровід діяльності, надають до КУ "Центр фінансування та господарської діяльності закладів та установ системи освіти Хаджибейського району м.Одеси" орієнтовну пропозицію щодо фінансування на відповідний бюджетний період відповідно до потреб. КУ "Центр фінансування та господарської діяльності закладів та установ системи освіти Хаджибейського району м.Одеси" за результатом розгляду пропозицій від закладів освіти, складає бюджетний запит та надає його до Департаменту освіти та науки Одеської міської ради. Після отримання бюджетних призначень, в рамках бюджетних асигнувань та лімітних призначень, Департамент освіти та науки Одеської міської ради доводить їх до КУ "Центр фінансування та господарської діяльності закладів та установ системи освіти Хаджибейського району м.Одеси", яка потім здійснює фінансування витрат. Відповідно до Міських цільових програм в м.Одесі на відповідні роки були виділені кошти на вжиття заходів щодо закріплення за закладами освіти комунальної форми власності територіальної громади м.Одеси права користування земельними ділянками. Для набуття права власності необхідно провести проектно-вишукувальні роботи з виконання кадастрової зйомки та виконання топографо-геодезичних робіт з розробки проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, присвоєння кадастрового номеру, отримання відповідного рішення органів місцевого самоврядування та реєстрації права власності земельної ділянки відповідно до вимог чинного законодавства України. КУ "Центр фінансування та господарської діяльності закладів та установ системи освіти Хаджибейського району м.Одеси" здійснює фінансово-господарський супровід 63 закладів освіти комунальної форми власності територіальної громади м.Одеси в Хаджибейському районі. З боку КУ "Центр фінансування та господарської діяльності закладів та установ системи освіти Хаджибейського району м.Одеси" були здійснені всі заходи щодо оформлення земельних ділянок закладів рсвіти в Хаджибейському районі м.Одеси, в рамках лімітних призначень, до 24 лютого 2022 року. Здійснення закупівель вищевказаних робіт після 24 лютого 2022 року можливе лише в порядку, визначеному Законом України "Про публічні закупівлі" та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 р. № 1178. В період дії воєнного стану в Україні здійснення закупівлі проектно-вишукувальних робіт з виконання кадастрової зйомки та виконання топографо-геодезичних робіт з коректури геопідоснови М 1:500 земельної ділянки, проектно-вишукувальних робіт з розробки проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не є першочерговим питанням. Звертають увагу на те, що між КП "Одеський міський землевпорядний центр" та КУ "Центр фінансування та господарської діяльності закладів та установ системи освіти Хаджибейського району м.Одеси" укладено договір від 31.01.2024 р. № 15/24 на виконання робіт по узгодженню підземних інженерних мереж з експлуатуючими службами по земельній ділянці за адресою: м.Одеса, вул.Іцхака Рабіна, 45.

20.02.2024 р. від прокурора надійшли пояснення, відповідно до яких вказує на безпідставність посилань третьої особи та відповідача-2 на положення Закону України "Про правовий режим воєнного стану", "Про публічні закупівлі", Указу Президента України від 24.01.2022 р. № 64/2022 є безпідставними, оскільки відсутність асигнувань на оформлення права постійного користування земельними ділянками у 2022 - 2023 роках не спростовує факту бездіяльності відповідачів з 2013 по 2021 роки. Протиправна бездіяльність Одеської міської ради та Департаменту освіти та науки Одеської міської ради полягає в тому, що упродовж тривалого часу, а саме з 2013 року, грошові кошти на виготовлення та оформлення відповідних документів на земельну ділянку, яка перебуває в користування Одеського ліцею № 69 не виділялись, не ініціювалося питання про включення навчального закладу - Одеського ліцею № 69 до Міської цільової програми благоустрою м.Одеси на 2022-2026 роки з метою безкоштовного проведення робіт з розробки проєкту землеустрою, договір на безкоштовне проведення робіт не укладався. Право постійного користування земельною ділянкою не оформлено, відомості про право постійного користування земельною ділянкою до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно не внесено.

12.03.2024 р. від відповідача-2 надійшли пояснення, в яких вказує на відсутність доказів порушення інтересів держави або прав дітей у даному спорі, а підстави ля подання позову є штучно надуманими та має штучний характер.

Дослідивши наявні у справі докази, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог виходячи з наступного.

Судом встановлено, що згідно з рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради від 26.09.2013 р. № 358 "Про закріплення за комунальними навчальними закладами, засновником яких є Одеська міська рада, права користування об`єктами нежитлового фонду комунальної власності територіальної громади м.Одеса на праві оперативного управління" за комунальним навчальним закладом Одеською спеціалізованою школою № 69 І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням англійської мови Одеської міської ради Одеської області закріплено право користування об`єктами нежитлового фонду комунальної власності територіальної громади м.Одеси на праві оперативного управління, а саме громадський будинок загальною площею 5392,8 кв. м, розташований за адресою: м.Одеса, вул.Іцхака Рабіна, 45.

За інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно право оперативного управління вказаною нежитловою будівлею та спорудами зареєстровано в реєстрі 24.07.2017 р. на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 34030110.

Рішенням Одеської міської ради від 22.09.2022 р. № 997-VІІІ "Про зміну найменувань закладів загальної середньої освіти комунальної власності територіальної громади м.Одеси та затвердження статутів закладів у новій редакції" змінено найменування навчального закладу з "Одеська спеціалізована школа № 69 І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням англійської мови Одеської міської ради Одеської області" на "Одеський ліцей № 69 Одеської міської ради".

Згідно технічного паспорту загальна площе земельної ділянки по вул.Іцхака Рабіна, 45, у м.Одесі під будівлею та двором Одеського ліцею № 69 Одеської міської ради становить 20305 кв. м.

Відповідно до інформації Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради від 13.11.2023 р. № 01-19/1938 рішення про надання в постійне користування Одеському ліцею № 69 Одеської міської ради земельної ділянки за адресою: м.Одеса, вул.Іцхака Рабіна, 45 Одеською міською радою не приймалося.

Оскільки на теперішній час право користування земельною ділянкою за Одеським ліцеєм № 69 Одеської міської ради не оформлено та не зареєстровано в установленому законом порядку, заступника керівника Малиновської окружної прокуратури міста Одеси звернувся до суду з позовом про визнання такої бездіяльності протиправною.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних приписів законодавства.

Відповідно до п.3 ч.1 ст.131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

За приписами ч.3 ст.53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Згідно ч.ч.4, 5 ст.53 КАС України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Спеціальним законом, яким визначаються виключні випадки та порядок представництва прокурором інтересів держави в суді є Закон України "Про прокуратуру" від 14.10.2014 р. № 1697-VII (далі - Закон № 1697-VII).

Частиною 3 статті 23 Закону № 1697-VII передбачено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.

Отже, підставою представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави.

При цьому, відповідно до п.п.3, 4 рішення Конституційного Суду України № 3-рп/99 від 08.04.1999 р. інтереси держави можуть повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді. Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В їх основі є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону, гарантування її економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо.

Тобто, Конституційний Суд України у вказаному рішенні визначив, що "інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося або може відбутися порушення матеріальних чи інших інтересів держави.

Відтак, суд вважає, що інтереси держави охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному випадку звернення прокурора з позовом. Надмірна формалізація інтересів держави, особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необґрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист суспільно значущих інтересів там, де це дійсно потрібно.

Аналогічна правова позиція викладена, зокрема, у постановах Верховного Суду від 25 квітня 2018 року у справі № 806/1000/17, від 19 вересня 2019 року у справі № 815/724/15, від 17 жовтня 2019 року у справі № 569/4123/16-а, від 05 листопада 2019 року у справі № 804/4585/18.

У поданому до суду позові заступник керівника прокуратури стверджує, що відповідачі не виконали покладені на них повноваження з оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлею та двором Одеського ліцею № 69 Одеської міської ради за адресою: м.Одеса, вул.Іцхака Рабіна, 45, площею 20305 кв. м.

Відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку закладу створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеним майном, формує ризики для нормального функціонування навчального закладу та учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей та інтересів держави у сфері охорони дитинства.

Відповідно до законодавства Одеська міська рада, як власник закладу освіти, та Департамент освіти та науки Одеської міської ради, як орган управління закладу освіти, зобов`язані вжити заходів щодо виготовлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку закладу.

Вказане і є обов`язком Одеської міської ради як органу, який здійснює контроль за використанням нерухомого майна та земель комунальної власності відповідної територіальної громади, та входить до обов`язків Департаменту освіти та науки Одеської міської ради як органу управління, що відповідає за реалізацію державної політики в галузі освіти, організацію фінансового забезпечення навчальних закладів району комунальної форми власності, зміцнення матеріальної бази навчальних закладів району комунальної форми власності.

Інтереси держави у даному випадку полягають у необхідності неухильного та ефективного виконання органами місцевого самоврядування та їх посадовими особами, як учасниками освітньої діяльності, законодавчих обов`язків щодо створення належних та безпечних умов здобуття освіти. Рівень реалізації посадовими особами наданих повноважень має забезпечувати досягнення законодавчої мети у вигляді створення та підтримання таких умов здобуття освіти, що виключають будь-яку шкоду або загрозу порушення прав дітей на здобуття освіти та можливість будь-яких зловживань щодо розпорядження будівлями, спорудами та земельними ділянками навчальних закладів.

Враховуючи вищевикладене, підставою звернення прокурора до суду стало порушення вимог законодавства, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування закладу та навчального процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей та інтересів держави, що, у свою чергу, є невиконанням гарантій держави у сфері освіти.

Разом з тим, Одеською міською радою, як органом місцевого самоврядування, власником навчального закладу та Департаментом освіти та науки Одеської міської ради використовуються надані повноваження всупереч інтересам держави та територіальної громади.

Одеська міська рада, хоча і наділена повноваженнями щодо управління закладами освіти та організації їх матеріального забезпечення, розпорядження майном та земельними ділянками комунальної власності, однак, зважаючи на допущену бездіяльність у цій сфері, позивачем у справі бути не може.

Захисту полягають інтереси держави у сфері охорони права на освіту дітей шляхом зобов`язання оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться навчальний заклад. Крім того, захисту підлягають інтереси держави у сфері охорони права на освіту дітей, шляхом створення належних та безпечних умов для здобуття освіти, які порушено протиправною бездіяльністю міської ради.

Отже, позови прокурора до органу місцевого самоврядування, за загальним правилом, подаються з такої підстави, як відсутність суб`єкта, до компетенції якого віднесені повноваження щодо здійснення контролю за правомірністю дій та рішень органів місцевого самоврядування. У такій категорії справ прокурор повинен лише довести, що оскаржуваним рішенням, дією або бездіяльністю суб`єкта владних повноважень завдано шкоду інтересам держави.

При цьому інтереси держави, у тому числі, охоплюють інтереси мешканців територіальної громади, оскільки відповідно до ст.3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

У цій справі прокурор звернувся до суду як позивач з огляду на те, що у даному випадку відсутній державний орган, який уповноважений здійснювати представництво інтересів держави у спірних правовідносинах. У цьому випадку необхідність захисту інтересів держави у сфері охорони дитинства зумовлена тим, що внаслідок допущеної відповідачами бездіяльності порушено передбачений законодавством порядок користування земельною ділянкою.

Звернення прокурора до суду спрямовано на дотримання встановленого Конституцією України принципу верховенства права, задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні питання про оформлення права власності на земельну ділянку закладу освіти.

Таким чином, доводи відповідачів щодо відсутності підстав для представництва інтересів держави в суді, наявності органу, який здійснює державний контроль за охороною земель є безпідставними, необґрунтованими та такими, що суперечать нормам чинного законодавства.

Враховуючи, що інтереси держави до цього часу залишаються не захищеними, наявні підстави для представництва прокурором інтересів держави у спірних правовідносинах.

Згідно ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

До майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти відповідно до п.1 ч.1 ст.80 Закону України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII "Про освіту" (далі - Закон № 2145-VIII) належать нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо.

Матеріально-технічна база навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти згідно ст.63 Закону № 2145-VIII включає будівлі, споруди, землю тощо. Майно навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених чинним законодавством. Земельні ділянки державних навчальних закладів, установ та організацій системи освіти передаються їм у постійне користування відповідно до Земельного кодексу України.

Частиною 2 ст.80 Закону № 2145-VIII встановлено, що порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.

Відповідно до ч.1 ст.3 ЗК України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

За приписами ч.1 ст.92 ЗК України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Згідно з п."а" ч.2 ст.92 ЗК України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки на підставі ч.1 ст.125 ЗК України виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень відповідно до п.1 ч.1 ст.2 Закону України від 01.07.2004 р. № 1952-IV "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (далі - Закон №1952-IV) є офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до п.2 ч.1 ст.3 Закону № 1952-IV державна реєстрація прав є обов`язковою.

Частиною 1 статті 5 Закону № 1952-IV встановлено, що у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.

Отже, речові права на нерухоме майно вказаного закладу освіти, зокрема, земельну ділянку, підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

17.10.2012 р. Кабінет Міністрів України прийняв розпорядження № 802-р "Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов`язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади", яким зобов`язано органи виконавчої влади, у підпорядкуванні яких перебувають дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, здійснити протягом 2012 та 2013 років заходи, пов`язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені навчальні заклади.

Тому необхідність оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки закладу освіти прямо передбачена вищевказаними нормами.

Статтею 12 ЗК України визначено повноваження сільських, селищних, міських рад, до яких належить розпоряджання землями територіальних громад.

Частиною 1 статті 116 ЗК України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб згідно з ч.1 ст.122 ЗК України.

Відповідно до п.34 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі - Закон № 280/97-ВР) виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання - регулювання земельних відносин.

Управління закладами освіти, які належать територіальним громадам відповідно до пп.1 п." а" ч.1 ст.32 Закону № 280/97-ВР належить до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.

З аналізу викладених норм суд дійшов висновку, що управління закладами освіти, у т.ч. прийняття рішень щодо оформлення речових прав на об`єкти комунальної власності, є обов`язком відповідної ради.

З матеріалів справи слідує, що відповідно до п.1.5 Статуту Одеського ліцею № 69 Одеської міської ради, затвердженого рішенням Одеської міської ради від 28.09.2022 р. № 997-VIII, є Одеська міська рада. Управління Закладом у межах повноважень, визначених чинним законодавством України, здійснює Департамент освіти та науки Одеської міської ради.

Згідно п.п.7.1-7.3 Статуту управління закладом у межах повноважень, визначених законодавством України та цим статутом, здійснюється його Засновником - Одеською міською радою та/або Уповноваженим органом (Департаментом освіти та науки Одеської міської ради).

Частиною 6 статті 25 № 2145-VIII передбачено, що засновник закладу освіти зобов`язаний, зокрема, забезпечити утримання та розвиток матеріально-технічної бази заснованого ним закладу освіти на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів та ліцензійних умов.

Рішенням Одеської міської ради від 28.09.2022 р. № 976-VІІІ затверджено Положення про Департамент освіти та науки Одеської міської ради, п.2 якого визначено, що основними завданнями Департаменту є реалізація державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти, що надається закладами комунальної власності територіальної громади міста Одеси; забезпечення утримання та розвитку матеріально-технічної бази закладів та установ освіти комунальної власності територіальної громади міста Одеси на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов провадження освітньої діяльності, організація їхнього фінансового та кадрового забезпечення.

Відповідно до покладених завдань Департамент здійснює: формування пропозицій стосовно обсягу фінансування для розвитку освіти у закладах та установах освіти комунальної власності територіальної громади міста Одеси, а також закладів професійної (професійно-технічної) освіти, які розташовані на території міста Одеси, фінансування яких здійснюється з бюджету Одеської міської територіальної громади у порядку, визначеному чинним законодавством України; контроль за ефективністю та цільовим використанням майна установ та закладів освіти комунальної власності територіальної громади міста Одеси та виконує функції у сфері освіти відповідно до чинного законодавства України; відповідно до чинного законодавства України є головним розпорядником коштів, передбачених у бюджеті Одеської міської територіальної громади на утримання закладів та установ освіти комунальної власності територіальної громади міста Одеси.

Відповідно до технічного паспорту загальна площа земельної ділянки по вул.Іцхака Рабіна, 45 , м.Одеса під будівлею та двором Одеського ліцею № 49 Одеської міської ради становить 20305 кв. м.

Згідно інформації Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради від 13.11.2023 р. № 01-19/1938 рішення про надання в постійне користування Одеському ліцею № 69 Одеської міської ради земельної ділянки за адресою: м.Одеса, вул.Іцхака Рабіна, 45, Одеською міською радою не приймалося.

Департаментом освіти та науки Одеської міської ради від 10.11.2023 р. за № 01-19-/4465/4658 повідомлено прокуратуру, що рішенням Одеської міської ради від 17.12.2013 р. № 4230-ІV "Про надання дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в постійне користування шкільним навчальним закладам у місті Одеса" Одеській спеціалізованій школі № 69 І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням англійської мови Одеської міської ради Одеської області надано дозвіл на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування для експлуатації та обслуговування будівель і споруд вищевказаного навчального закладу по вул.Іцхака Рабіна, 45 у м.Одесі. Відповідно до Законів України "Про правовий режим воєнного стану", "Про публічні закупівлі", Указу Президента України від 24.02.2022 р. № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", постанови Кабінету Міністрів України від 09.06.2021 р. № 590 "Про затвердження Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану" бюджетні видатки на оформлення права постійного користування земельними ділянками не передбачено, тому у 2022 та 2023 роках закупівля послуг на розробку проєктів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в постійне користування або послуг з проведення топографо-геодезичних робіт є неможливим. Також вказано на те, що КУ "Центр фінансування та господарської діяльності закладів та установ системи освіти Хаджибейського району м.Одеси", на виконання листа Департаменту від 03.07.2023 р. № 01-19-14/2538/2386, звернулась 27.07.2023 р. за № 01-21/581 до КП "Одеський міський землевпорядний центр" Одеської міської ради з листом щодо отримання послуг з безкоштовного проведення проектно-вишукувальних робіт з виконання кадастрової зйомки та виконання топографо-геодезичних робіт з коректур геопідоснови М6500, проектно-вишукувальних робіт з розробки проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у томі числі площею 20305 кв. м. по вул.Іцхака Рабіна, 45 у м.Одесі, на якій розташований Одеський ліцей № 69 Одеської міської ради) та включення закладів освіти комунальної власності до Міської цільової програми благоустрою м.Одеси на 2022-2026 роки, затвердженої рішенням Одеської міської ради від 08.12.2021 р. № 805-VIII. Після включення Одеського ліцею № 69 Одеської міської ради до вищевказаної Програми, КП "Одеський міський землевпорядний центр" буде безкоштовно проведено вищевказані роботи.

В той же час згідно інформації КУ "Центр фінансування та господарської діяльності закладів та установ системи освіти Хаджибейського району м.Одеси" від 01.12.2023 р. № 01-21/1027 договір про безоплатне проведення проєктно-вишукувальних робіт з виконання кадастрової зйомки та виконання топографо-геодезичних робіт з розробки проєкти землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул.Іцхака Рабіна, 45, у м.Одесі, на якій розташований Одеський ліцей № 69 Одеської міської ради, не укладений.

На лист КУ "Центр фінансування та господарської діяльності закладів та установ системи освіти Хаджибейського району м.Одеси" від 27.07.2023 р. № 01-21/581, КП "Одеський міський землевпорядний центр" листом від 27.08.2023 р. № 234.1-01 повідомило про необхідність звернення до Одеської міської ради з метою включення закладів освіти до Міської цільової програми благоустрою м.Одеси на 2024 рік з подальшим наданням необхідних документів.

Рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради від 10.06.2022 р. № 93 "Про внесення змін до Міської цільової програми благоустрою м.Одеси на 2022-2026 роки, затвердженої рішенням Одеської міської ради від 08 грудня 2021 року № 805-VIII" встановлено, що одним із заходів вказаної Програми є забезпечення функціонування КП "Одеський міський землевпорядний центр" Одеської міської ради, джерелом фінансування якого є бюджет Одеської міської ради територіальної громади для виконання топографо-геодезичних робіт та кадастрових зйомок.

КУ "Центр фінансування та господарської діяльності закладів та установ системи освіти Хаджибейського району м.Одеси" 01.11.2023 р. звернулася з листом № 01-21/937 до Департаменту освіти та науки Одеської міської ради щодо включення закладів освіти до Міської цільової програми благоустрою м.Одеси на 2022-2026 роки, у перелік яких включено Одеський ліцей № 69, для подальшого включення пропозицій на найближчу сесію Одеської міської ради.

Між тим, ні Одеською міською радою, ні Департаментом освіти та науки Одеської міської ради не вжито заходів щодо включення Одеського ліцею № 69 до Міської цільової програми благоустрою м.Одеси на 2022-2026 роки, що унеможливлює безкоштовне проведення вищевказаних робіт для виготовлення проєкту землеустрою, що свідчить про бездіяльність відповідачів з належного оформлення права постійного користування земельною ділянкою під навчальним закладом.

Відповідно до листа КУ "Центр фінансування та господарської діяльності закладів та установ системи освіти Хаджибейського району м.Одеси" від 01.12.2023 р. № 01-21/1027 видатки у 2013-2023 роках на оформлення права постійного користування земельною ділянкою Одеського ліцею № 69 Одеської міської ради не виділялися.

Суд зауважує, що відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться Одеський ліцей № 69, порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель, що призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористування.

Між тим, Одеська міська рада та Департамент освіти та науки Одеської міської ради, які здійснюють управління закладами освіти на території м.Одеси, відповідають за їх матеріально-технічне забезпечення, не виконали покладені на них нормами законодавства повноваження, не вжили належних та дієвих заходів, спрямованих на оформлення права постійного користування земельною ділянкою, на якій знаходиться навчальний заклад.

Суд зазначає, що протиправна бездіяльність Одеської міської ради та Департаменту освіти та науки Одеської міської ради полягає в тому, що упродовж тривалого часу, а саме з 2013 року, грошові кошти на виготовлення та оформлення відповідних документів на земельну ділянку, яка перебуває в користуванні Одеського ліцею № 69, не виділялися, не ініціювалося питання про включення цього навчального закладу до Міської цільової програми благоустрою м.Одеси на 2022-2026 роки з метою безкоштовного проведення робіт з розробки проєкту землеустрою, договір на безкоштовне проведення робіт не укладався. Право постійного користування земельною ділянкою не оформлено, відомості про право постійного користування земельною ділянкою до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно не внесено.

З огляду на викладене, Одеська міська рада, будучи засновником Одеського ліцею № 69, та Департамент науки та освіти Одеської міської ради, здійснюючи управління навчальним закладом, відповідають за його матеріально-технічне забезпечення, виконують повноваження у земельній сфері щодо надання земельних ділянок у користування, здійснюють контроль за додержанням земельного законодавства та законодавства в галузі освіти, не виконали покладені на них законодавством повноваження, не вжили з 2013 року необхідних дій для оформлення права постійного користування земельною ділянкою, що знаходиться під навчальним закладом, чим допустили протиправну бездіяльність.

Посилання відповідача на положення Законів України "Про правовий режим воєнного стану", "Про публічні закупівлі", Указу Президента України від 24.01.2022 р. № 64/2022 суд не бере до уваги, оскільки відсутність асигнувань на оформлення права постійного користування земельними ділянками у 2022-2023 роках не спростовує факту бездіяльності відповідачів саме з 2013 по 2021 роки, що підтверджується листом КУ "Центр фінансування та господарської діяльності закладів та установ системи освіти Хаджибеського району м.Одеси" від 01.12.2023 р. № 01-21/102.

Щодо посилань третьої особи та відповідача-2 на укладення 31.01.2024 р. договору № 15/24 з КП "Одеський міський землевпорядний центр" на виконання послуг по узгодженню підземних мереж з експлуатуючими службами по земельній ділянці за адресою: м.Одеса, вул. Іцхака Рабіна, 45, то суд зауважує, що вказане не спростовує доводи про бездіяльність відповідачів, оскільки земельна ділянка по вул.Іцхака Рабіна, 45, у м.Одесі, яка розташована під Одеським ліцеєм № 69, на час розгляду справи відповідно до вимог ст.ст.79-1 ЗК України не сформована та не зареєстрована в Державному земельному кадастрі, проєкт землеустрою що відведення у постійне користування Одеському ліцею № 69 не розроблено та не погоджено, відомості про право постійного користування земельною ділянкою до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно не внесено. Укладення даного договору не свідчить про вжиття заходів до оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, так як не передбачає виконання топографо-геодезичних робіт, здійснення проєктно-вишукувальних робіт з виконання кадастрової зйомки та з розробки проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування, а лише спрямований на узгодження підземних мереж з експлуатуючими службами.

Згідно ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Частиною 1 статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч.2 ст.77 КАС України).

Відповідачі належними та допустимими доказами не спростували доводи прокурора, в той же час прокурором доведено протиправну бездіяльність відповідачів щодо не вжиття заходів стосовно оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться Одеській ліцей № 69 Одеської міської ради за адресою: м.Одеса, вул.Іцхака Рабіна, буд.45, а тому позовні вимоги прокурора підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст.9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255, 262 КАС України, суд -

вирішив:

Позовну заяву заступника керівника Малиновської окружної прокуратури міста Одеси (65091, м.Одеса, вул.Головківська, буд.1, код ЄДРПОУ 03528552) до Одеської міської ради (65026, м.Одеса, площа Думська, буд.1, код ЄДРПОУ 26597691), Департаменту освіти та науки Одеської міської ради (65039, м.Одеса, вул.Канатна, буд.134, код ЄДРПОУ 02145398), треті особи: Одеський ліцей № 69 Одеської міської ради (65078, м.Одеса, вул.Іцхака Рабіна, буд.45, код ЄДРПОУ 25428874), Комунальна установа "Центр фінансування та господарської діяльності закладів та установ системи освіти Хаджибейського району м.Одеси" (65078, м.Одеса, вул.Генерала Петрова, буд.22, код ЄДРПОУ 40702912) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Одеської міської ради (65026, м.Одеса, площа Думська, буд.1, код ЄДРПОУ 26597691) та Департаменту освіти та науки Одеської міської ради (65039, м.Одеса, вул.Канатна, буд.134, код ЄДРПОУ 02145398) відносно невжиття заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться Одеській ліцей № 69 Одеської міської ради за адресою: м.Одеса, вул.Іцхака Рабіна, буд.45.

Зобов`язати Одеську міську раду (65026, м.Одеса, площа Думська, буд.1, код ЄДРПОУ 26597691) та Департамент освіти та науки Одеської міської ради (65039, м.Одеса, вул.Канатна, буд.134, код ЄДРПОУ 02145398) вчинити дії щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться Одеській ліцей № 69 Одеської міської ради за адресою: м.Одеса, вул.Іцхака Рабіна, буд.45.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя О.І. Бездрабко

Дата ухвалення рішення15.03.2024
Оприлюднено18.03.2024
Номер документу117695688
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —420/15/24

Ухвала від 15.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 15.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Рішення від 15.03.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 22.01.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 22.01.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 05.01.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні