ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
просп. Науки, 5, м. Харків, 61022, телефон/факс (057)702 10 79, inbox@lg.arbitr.gov.ua
УХВАЛА
14 березня 2024 року м.Харків Справа №913/459/23
Провадження №16/913/459/23
За позовом заступника керівника Старобільської окружної прокуратури Луганської області в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних відносинах:
позивача - Північно-східного офісу Державної аудиторської служби України, м.Харків
до відповідача-1 Старобільської міської військової адміністрації Луганської області, м.Старобільськ Луганської області
відповідача -2 Приватного підприємства «РДГ СОЛАР», м.Київ
про визнання недійсним договору про закупівлю за державні кошти та застосування наслідків недійсності правочину
Суддя Шеліхіна Р.М.
Секретар судового засідання - Пришва О.О.
У засіданні брали участь:
від органу прокуратури: прокурор Комісар О.О. на підставі службового посвідчення від 01.03.2023 №072864;
від позивача: представник не прибув;
від відповідача-1: представник не прибув;
від відповідача-2: представник не прибув,
в с т а н о в и в :
Суть спору: заступник керівника Старобільської окружної прокуратури Луганської області (далі - прокурор) 27.12.2023 звернувся до господарського суду Луганської області в інтересах держави в особі Північно-східного офісу Держаудитслужби з позовом до відповідача-1 - Старобільської міської військової адміністрації Луганської області і та відповідача-2 - Приватного підприємства «РДГ СОЛАР» (далі - ПП «РДГ СОЛАР») про:
-визнання недійсним договору підряду від 19.09.2017 №38, укладеного між Лиманською сільською радою Старобільського району та Приватним підприємством «Спайс-Буд»;
-стягнення з ПП «РДГ СОЛАР» на користь Старобільської міської військової адміністрації Луганської області 1796000 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані наступним.
Лиманською сільською радою Луганської області 31.07.2017 в електронній системі закупівель «Prozorro» розміщено оголошення про проведення відкритих торгів ДК 021:2015:45450000-6 - Інші завершальні будівельні роботи, ідентифікатор публічної закупівлі UA-2017-07-31-001290-b.
Очікувана вартість предмета закупівлі становила 2654456 грн.
Тендерні пропозиції у відкритих торгах подано чотирма суб`єктами господарювання: ТОВ "Молодіжне інженерне товариство елітного будівництва", ПП "Спайс-Буд" (змінено назву на ПП "РДГ СОЛАР", другий відповідач у справі), ПП "Петров і К" та ПП "Будівельна компанія Сєвєрпроекткомпані".
Протоколом засідання тендерного комітету Лиманської сільської ради Старобільського району Луганської області 01.09.2017 тендерну пропозицію ПП "Спайс-Буд" визнано такою, що відповідає умовам тендерної документації та вказане підприємство визнано переможцем торгів.
Між Лиманською сільською радою Старобільського району Луганської області (замовник) та ПП "Спайс-Буд" (підрядник) укладено договір підряду від 19.09.2017 №38, за яким замовник доручає, а підрядник зобов`язується виконати наступні роботи ДК 021:2015:45450000-6 - Інші завершальні будівельні роботи (Капітальний ремонт дошкільного навчального закладу по вул.Пізника, 1б, с.Лиман Старобільського району Луганської області), відповідно до наданої тендерної пропозиції, враховуючи умови тендерної документації та діючого законодавства, а замовник - прийняти і оплатити виконані роботи.
Як вказує прокурор, рішенням Адміністративної колегії Східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 11.08.2022 №70/25-р/к у справі №4/01-178-21, ПП "Петров і К" та ПП «Спайс-Буд» визнано винними у вчиненні порушень законодавства про захист економічної конкуренції, передбачених п.1 ст.50 та п.4 ч.2 ст.6 Закону України «Про захист економічної конкуренції» у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів шляхом погодження своєї поведінки під час підготовки тендерних пропозицій та участі у відкритих торгах, проведених Лиманською сільською радою Старобільського району Луганської області на закупівлю ДК 021:2015:45450000-6 - Інші завершальні будівельні роботи (Капітальний ремонт дошкільного навчального закладу по вул.Пізника, 1б, с.Лиман Старобільського району Луганської області) ідентифікатор публічної закупівлі в системі "Prozorro" UA-2017-07-31-001290-b.
В обґрунтування позову, прокурор стверджує, що узгодивши свою поведінку та тендерні пропозиції, ПП "Петров і К" та ПП "Спайс-Буд" усунули конкуренцію та змагальність між собою, тим самим спотворили результати торгів, порушивши право замовника на отримання найбільш ефективних для нього результатів. Прокурор зазначає, що на момент проведення відкритих торгів та укладання договору, відповідач-2 мав умисел на вчинення правочину, який завідомо суперечить інтересам держави та суспільства.
З посиланням на приписи ст.ст.203, 215, 228 Цивільного кодексу України, прокурор вважає договір укладеним без додержання вимог щодо відповідності правочину інтересам держави і суспільства, який порушує економічні засади здійснення закупівель, робіт і послуг за державні кошти та таким, що підлягає визнанню недійсним.
При дослідженні матеріалів позовної заяви, суд з`ясував, що згідно абз.1 пункту 7-1 розділу 5 "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", за розпорядженням КМУ від 12.06.2020 №717-р "Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Луганської області" Лиманська територіальна громада увійшла до складу Старобільської територіальної громади. В подальшому, на підставі рішення другої сесії Старобільської міської ради Луганської області 8 скликання, Лиманську сільську раду приєднано до Старобільської міської ради Луганської області, яка стала правонаступником всіх прав та обов`язків Лиманської сільської ради Старобільського району Луганської області. З 26.05.2021 припинено Лиманську сільську раду Старобільського району Луганської області.
Указом Президента України від 23.09.2022 №665/2022 "Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Луганській області", було утворено Старобільську міську військову адміністрацію Старобільського району Луганської області, яка здійснює повноваження міської ради у період воєнного стану.
На підставі викладеного, першим відповідачем у справі прокурор ставить саме Старобільську міську військову адміністрацію Старобільського району Луганської області.
Ухвалою господарського суду Луганської області від 29.12.2023 суд підтвердив підстави представництва заступником керівника Старобільської окружної прокуратури Луганської області інтересів держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Північно-Східного офісу Держаудитслужби із заявленими позовними вимогами, відкрив провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначив підготовче судове засідання на 25.01.2024.
У судове засідання 25.01.2024 прибув прокурор.
Від Старобільської міської військової адміністрації Старобільського району Луганської області 12.01.2024 через систему "Електронний суд" надійшла заява про надання відповідачу-1 додаткового строку для подання відзиву на позовну позовну заяву.
Суд, розглянувши вказану заяву, задовольнив її.
Від відповідача-1 через систему "Електронний суд" 23.01.2024 надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач-1 частково не погоджується із позовними вимогами і вважає, що Старобільська міська військова адміністрація не може бути у справі особою на користь якої стягуються кошти і до якої пред`являються вимоги.
Як зазначає у відзиві відповідач-1, прокурор не вірно визначив правовий статус Старобільської міської військової адміністрації, визначивши її як першого відповідача у справі. Тоді, як вважає сам відповідач-1, прокурору слід було його зазначити як позивача у даній справі і діяти в інтересах Старобільської територіальної громади.
Як вважає відповідач-1, прокурор в порушення норм ГПК, умисно визначив Старобільську міську військову адміністрацію першим відповідачем для подання позову до господарського суду Луганської області, тоді як на думку першого відповідача, у разі належного визначення єдиного і належного відповідача у справі - ПП "РДГ Солар", прокурор мусив подати позов за територіальною юрисдикцією до господарського суду м.Києва за юридичною адресою відповідача-2 : м.Київ, вул.Зарічна, буд.1-Б.
Відповідач-1 через систему "Електронний суд" 24.01.2024 надіслав докази направлення копії відзиву на поштову адресу відповідача-2, які суд оглянув і долучив до матеріалів справи.
Від органу прокуратури 25.01.2024 через систему "Електронний суд" надійшла відповідь на відзив, в якій прокурор зазначає, що оскільки правонаступником прав та обов`язків Лиманської сільської ради, яка була замовником під час здійснення закупівлі за державні кошти, наразі є Старобільська міська військова адміністрація, вона є належним відповідачем у справі.
Крім цього, на думку прокурора, враховуючи приписи ст.29 ГПК України, прокурор має право на свій вибір, подати позов за місцем проживання одного з відповідачів.
Ухвалою господарського суду Луганської області від 25.01.2024, для повного, всебічного та об`єктивного розгляду спору по суті, суд відклав підготовче судове засідання на 22.02.2024.
У судове засідання 22.02.2024 прибув прокурор.
Від органу прокуратури 19.02.2024 через підсистему "Електронний суд" надійшла заява, в якій прокурор, посилаючись на норми ст.228 ЦК України, заперечує доводи відповідача-1 про застосування у спірних правовідносинах односторонньої реституції, та вказує, що якщо визнаний судом недійсний правочин було вчинено з метою, що завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, то при наявності умислу лише у однієї із сторін все одержане нею за правочином повинно бути повернуто іншій стороні, а одержане останньою або належне їй на відшкодування виконаного за рішенням суду стягується в дохід держави.
Крім цього, на думку прокурора, належним відповідачем-1 у справі є саме Старобільська міська військова адміністрація Старобільського району Луганської області внаслідок публічно-владного правонаступництва та припинення діяльності Лиманської сільської ради Старобільського району Луганської області, що мала статус замовника під час здійснення закупівлі за державні кошти.
З доводами відповідача-1 про обов`язок звернення до суду за територіальною юрисдикцією за місцезнаходженням ПП "РДГ Солар" до господарського суду м.Києва прокурор не погоджується, посилаючись на норми ч.5 ст.29 ГПК України, де вказано, що позови, у спорах, що виникають з договорів, в яких визначено місце виконання або виконувати які через їх особливість можна тільки в певному місці, можуть пред`являтися також за місцем їх виконання. Місцем виконання оспорюваного договору є м.Лиман Луганської області.
Прокурор просить врахувати дані пояснення.
Від відповідача-1 через підсистему "Електронний суд" 20.02.2024 надійшли пояснення, в яких відповідач-1 наполягає на своїх доводах, викладених раніше у відзиві на позов і запереченнях.
Ухвалою господарського суду Луганської області від 22.02.2024 суд закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті на 14.03.2024.
У судове засідання 14.03.2024 прибув прокурор.
Від Луганської обласної прокуратури через підсистему "Електронний суд" 01.03.2024 надійшло клопотання від 29.02.2024 №53-690ВИХ-24, в якій прокурор просить повернути справу №913/459/23 на стадію підготовчого провадження у зв`язку із необхідністю отримати та подати нові докази, зупинити провадження у справі до набрання законної сили постановою Великої Палати Верховного Суду у справі №580/4531/23 та оприлюднення в Єдиному державному реєстрі судових рішень повного тексту такої постанови.
Крім цього, від органу прокуратури через підсистему "Електронний суд" 13.03.2024 надійшла заява про зміну предмету позову.
Прокурор просить внести зміни в пункт 3 позовної заяви, виключити положення щодо стягнення з Старобільської військової адміністрації Луганської області одержані нею за рішенням суду грошові кошти в сумі 1796000 грн в дохід держави і викласти його наступним чином: "Стягнути з Приватного підприємства «РДГ СОЛАР» (стара назва приватне підприємство "Спайс-Буд", 02132, м.Київ, вул.Зарічна, 1б, код ЄДРПОУ 33619297) на користь Старобільської міської військової адміністрації Луганської області (92703, м.Старобільськ Луганської області, вул.Центральна, 36, код ЄДРПОУ 44852754) 1796000 грн."
Прокурор вважає, що кошти безпідставно сплачені за товар мають бути повернуті на рахунок головного розпорядника коштів - Старобільської міської військової адміністрації Луганської області.
Розглянувши у судовому засіданні вказану заяву, суд дійшов висновку, що в даному випадку не має місця зміна предмета позову, прокурор лише змінює текст одного з пунктів прохальної частини позовної заяви, що ніяким чином не є зміною предмету позову.
Суд приймає заяву прокурора до уваги.
Розглянувши вказані клопотання прокурора, суд зазначає наступне.
На момент постановлення даної ухвали у справі №913/459/23 існують різні протилежні підходи Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду та Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду щодо застосування положень ст.208 ГК України та ч.3 ст.228 ЦК України та відсутній висновок Великої Палати Верховного Суду щодо застосування указаних норм права у подібних правовідносинах, який би усунув таке різне правозастосування.
В провадженні Великої Палати Верховного Суду перебуває справа №580/4531/23 за результатами розгляду якої Велика Палата має усунути різні висновки щодо застосування вказаних норм права у постановах Верховного Суду в складі Вищого адміністративного суду та Верховного Суду у складі Вищого господарського суду, відповідно у справах №160/14095/21 від 25.07.2023 та у справі №911/1107/18 від 25.10.2019 року.
Станом на винесення даної ухвали, справа №580/4531/23 не закінчена. Кінцеве рішення Великої Палати Верховного Суду у Єдиному державному реєстрі судових рішень відсутнє.
В провадженні господарського суду Луганської області перебувають справи №913/408/23 та №913/3/24 по яким також заявлено позов прокурора з тотожним предметом та підставами позову. Дані справи зупинені на підставі п.5 ч.1 ст.227 ГПК України. З метою дотримання єдиної судової практики при розгляді подібних справ, враховуючи обставини даної справи, суд дійшов висновку про задоволення клопотання прокурора щодо повернення розгляду спору на стадію підготовчого провадження та зупинення провадження у справі.
Згідно п.5 ч.1 ст. 227 ГПК України, суд зобов`язаний зупинити провадження у справі у випадку об`єктивної неможливості розгляду цієї справи до вирішення іншої справи, що розглядається в порядку конституційного провадження, адміністративного, цивільного, господарського чи кримінального судочинства, - до набрання законної сили судовим рішенням в іншій справі.
Для можливості здійснити процесуальну дію щодо зупинення провадження у справі та внесення відповідних змін в пункт 3 прохальної частини позовної заяви, суд вважає за доцільне та необхідне повернутися на стадію підготовчого провадження після його закриття. Нормами ГПК України не передбачено підстав, за яких є можливим повернення до підготовчого провадження на стадії судового розгляду справи по суті після закриття підготовчого провадження. Однак, суд звертає увагу учасників справи на правову позицію, викладену у постанові Верховного Суду від 05.10.2022 у справі №204/6085/20, у якій зазначено, що відповідно до практики Верховного Суду, суди першої інстанції за наявності певних обставин можуть прийняти рішення про повернення до стадії підготовчого провадження після його закриття для вчинення тих чи інших процесуальних дій, які можуть бути реалізовані лише на стадії підготовчого провадження. Разом з тим такі обставини мають бути вагомими.
Враховуючи заявлену прокурором заяву про внесення змін в пункт 3 прохальної частини позовної заяви та у зв`язку з необхідністю подання нових доказів, що мають важливе значення для справи, а також для отримання висновків Великої Палати Верховного Суду щодо встановлення єдиного підходу до застосування положень ст.208 ГК України та ч.3 ст.228 ЦК України, суд дійшов висновку про повернення справи на стадію підготовчого провадження, внесення змін в пункт 3 прохальної частини позовної заяви та зупинення провадження у справі на підставі п.5 ст.227 ГПК України.
На підставі викладеного, з урахуванням обставин справи, суд зупиняє провадження у справі до постановлення кінцевого рішення Великої Палати Верховного Суду у справі №580/4531/23.
До відома відповідача-2: згідно абз.1 ч.6 ст.6 ГПК України, адвокати, нотаріуси, державні та приватні виконавці, арбітражні керуючі, судові експерти, органи державної влади та інші державні органи, зареєстровані за законодавством України як юридичні особи, їх територіальні органи, органи місцевого самоврядування, інші юридичні особи, зареєстровані за законодавством України, реєструють свої електронні кабінети в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами, в обов`язковому порядку. Інші особи реєструють свої електронні кабінети в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами, в добровільному порядку. {Абзац перший частини шостої статті 6 в редакції Закону № 3424-IX від 19.10.2023}.
На підставі викладеного, відповідач зобов`язаний мати «Електронний кабінет» Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі або в підсистемі «Електронний суд».
На підставі викладеного, керуючись статтями 43, 227, 234, 235 Господарського процесуального кодексу України, суд
у х в а л и в:
1.Клопотання прокурора про повернення справи до стадії підготовчого провадження - задовольнити.
2.Провести повторне підготовче провадження у справі №913/459/23 з урахуванням строків, встановлених ГПК України.
3.Заяву прокурора про внесення змін в пункт 3 прохальної частини позовної заяви - задовольнити.
4.Провадження у справі №913/459/23 зупинити до набрання законної сили постановою Великої Палати Верховного Суду у справі №580/4531/23 та оприлюднення в Єдиному державному реєстрі судових рішень повного тексту такої постанови.
5. Зобов`язати учасників справи інформувати суд про набрання постановою Великої Палати Верховного Суду у справі №580/4531/23 законної сили.
6. Направлення цієї ухвали здійснювати до Електронного кабінету учасникам справи в підсистемі "Електронний суд".
Ухвала набирає законної сили з моменту її оголошення суддею - 14.03.2024 та може бути оскаржена до Східного апеляційного господарського суду у строк, передбачений ст. 256 ГПК України, та порядку, визначеному ст. 257 ГПК України.
Суддя Ріта ШЕЛІХІНА
вих. №
18.03.2024
Надр. 2 прим.
1-до справи;
2-прокуратурі - до електронного кабінету;
3- позивачу - до електронного кабінету;
4- відповідачу -1- до електронного кабінету;
5-відповідачу-2 - на ел.пошту ІНФОРМАЦІЯ_1 та на пошту: 02132, м.Київ, вул.Зарічна, буд.1-Б реком.з повід. Внесено до ЄДРСР 18.03.2024 Анастасія ПАВЛОВА
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 14.03.2024 |
Оприлюднено | 20.03.2024 |
Номер документу | 117717153 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Визнання договорів (правочинів) недійсними підряду будівельного підряду |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Шеліхіна Р.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні