Рішення
від 18.03.2024 по справі 120/15534/23
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

18 березня 2024 р. Справа № 120/15534/23

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Бошкової Ю.М., розглянувши у письмовому порядку за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Вінницька нафто-бітумна компанія" до Головного управління ДПС у Вінницькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду звернулось товариство з обмеженою відповідальністю "Вінницька нафто-бітумна компанія" (далі ТОВ "Вінницька нафто-бітумна компанія", позивач) з позовною заявою до Головного управління ДПС у Вінницькій області (далі - ГУ ДПС у Вінницькій області, відповідач) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що на підставі акту камеральної перевірки №12854/02-32-04-06-07/40616965 від 25.07.2023 ГУ ДПС у Вінницькій області винесено податкове повідомлення-рішення від 22.08.2023 №0130000406, яким до ТОВ "Вінницька нафто-бітумна компанія" застосовано штрафні санкції в сумі 1046005,72 грн.

Позивач вважає вищезазначене податкове повідомлення-рішення протиправним, посилаючись на приписи п. 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України та вказує, що перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 01.03.2020 і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

З огляду на вищезазначені мотиви, позивач просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Вінницькій області від 22.08.2023 №0130000406.

Ухвалою від 16.10.2023 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі, вирішено їїрозгляд здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін в порядку визначеному статтею 262 КАС України. Встановлено учасникам справи строки для подання заяв по суті справи.

30.10.2023 на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник відповідача заперечив щодо вимог ТОВ "Вінницька нафто-бітумна компанія". Мотивуючи свою позицію представник відповідача зазначає, що за результатами перевірки встановлено порушення позивачем п. 201.10 ст. 201 ПК України, а саме: недотримання термінів реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних за період листопад 2020 року, листопад, грудень 2021 року, січень, червень, вересень 2022 року, що зареєстровані в ЄРПН у період з 15.07.2022 по 21.10.2022, на загальну суму 3462566,38 грн.

На підстав акту камеральної перевірки ГУ ДПС у Вінницькій області винесено податкове повідомлення-рішення №0130000406 від 22.08.2023, згідно з яким до позивача застосовано фінансову санкцію у розмірі 1046005,72 грн.

Представник ГУ ДПС у Вінницькій області зазначає, що відповідно до пп. 69.2. п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/бо на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню корона-вірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Тобто, Законом № 2260-ІX, який набрав чинності 27.05.2022, поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому, підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України скасовано дію мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).

З огляду на викладене відповідач вважає, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення є правомірним та не підлягає скасуванню.

Інших заяв по суті справи до суду не надходило.

Дослідивши подані документи і матеріали, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

На підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 розділу І, пункту 75.1 статті 75 розділу ІІ Податкового кодексу України, у порядку визначеному пунктом 76.2 статті 76 розділу І Податкового кодексу України, головним державним інспектором Вінницького відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб ГУ ДПС у Вінницькій області Кравченко Юлією Вікторівною, проведено камеральну перевірку, податкової декларації (розрахунку, звіту) дотримання порядку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

За результатами перевірки складено акт камеральної перевірки від 25.07.2023 №12854/02-32-04-06-07/40616965, у якому зафіксовано порушення ТОВ "Вінницька нафто-бітумна компанія" термінів реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування до таких податкових накладних в ЄРПН протягом строків визначених п. 201.1 ст. 201 ПК України.

Зокрема вказано, про порушення позивачем граничних строків реєстрації податкових накладних в ЄРПН:

- ПН/РК № 7 від 05.11.2020 зареєстрована 15.07.2022 - 49 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 11 від 09.11.2020 зареєстрована 15.07.2022 - 49 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 12 від 11.11.2020 зареєстрована 15.07.2022 - 49 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 30 від 22.11.2020 зареєстрована 15.07.2022 - 49 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 52 від 16.11.2021 зареєстрована 15.07.2022 - 49 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 53 від 16.11.2021 зареєстрована 15.07.2022 - 49 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 146 від 16.11.2021 зареєстрована 15.07.2022 - 49 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 56 від 17.11.2021 зареєстрована 15.07.2022 - 49 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 57 від 17.11.2021 зареєстрована 15.07.2022 - 49 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 60 від 18.11.2021 зареєстрована 15.07.2022 - 49 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 61 від 18.11.2021 зареєстрована 15.07.2022 - 49 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 68 від 20.11.2021 зареєстрована 15.07.2022 - 49 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 69 від 20.11.2021 зареєстрована 15.07.2022 - 49 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 74 від 21.11.2021 зареєстрована 15.07.2022 - 49 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 71 від 21.11.2021 зареєстрована 15.07.2022 - 49 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 72 від 21.11.2021 зареєстрована 15.07.2022 - 49 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 70 від 21.11.2021 зареєстрована 15.07.2022 - 49 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 73 від 21.11.2021 зареєстрована 15.07.2022 - 49 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 75 від 22.11.2021 зареєстрована 15.07.2022 - 49 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 77 від 22.11.2021 зареєстрована 15.07.2022 - 49 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 80 від 22.11.2021 зареєстрована 15.07.2022 - 49 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 76 від 22.11.2021 зареєстрована 15.07.2022 - 49 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 81 від 23.11.2021 зареєстрована 15.07.2022 - 49 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 90 від 24.11.2021 зареєстрована 15.07.2022 - 49 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 86 від 24.11.2021 зареєстрована 15.07.2022 - 49 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 85 від 24.11.2021 зареєстрована 15.07.2022 - 49 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 84 від 24.11.2021 зареєстрована 15.07.2022 - 49 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 95 від 25.11.2021 зареєстрована 15.07.2022 - 49 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 92 від 25.11.2021 зареєстрована 15.07.2022 - 49 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 91 від 25.11.2021 зареєстрована 15.07.2022 - 49 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 104 від 26.11.2021 зареєстрована 15.07.2022 - 49 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 99 від 26.11.2021 зареєстрована 15.07.2022 - 49 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 100 від 26.11.2021 зареєстрована 15.07.2022 - 49 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 98 від 26.11.2021 зареєстрована 15.07.2022 - 49 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 97 від 26.11.2021 зареєстрована 15.07.2022 - 49 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 96 від 26.11.2021 зареєстрована 15.07.2022 - 49 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 105 від 27.11.2021 зареєстрована 15.07.2022 - 49 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 106 від 27.11.2021 зареєстрована 15.07.2022 - 49 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 109 від 27.11.2021 зареєстрована 15.07.2022 - 49 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 107 від 27.11.2021 зареєстрована 15.07.2022 - 49 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 108 від 27.11.2021 зареєстрована 15.07.2022 - 49 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 110 від 28.11.2021 зареєстрована 15.07.2022 - 49 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 111 від 28.11.2021 зареєстрована 15.07.2022 - 49 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 112 від 28.11.2021 зареєстрована 15.07.2022 - 49 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 117 від 29.11.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 114 від 29.11.2021 зареєстрована 15.07.2022 - 49 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 113 від 29.11.2021 зареєстрована 15.07.2022 - 49 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 136 від 13.11.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 132 від 30.11.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 133 від 30.11.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 118 від 30.11.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 135 від 30.11.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 141 від 30.11.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 131 від 30.11.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 120 від 30.11.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 138 від 30.11.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 126 від 30.11.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 145 від 30.11.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 134 від 30.11.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 128 від 30.11.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 140 від 30.11.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 124 від 30.11.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 122 від 30.11.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 139 від 30.11.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 121 від 30.11.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 142 від 30.11.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 125 від 30.11.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 127 від 30.11.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 123 від 30.11.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 119 від 30.11.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 130 від 30.11.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 137 від 30.11.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 129 від 30.11.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 2 від 01.12.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 8 від 02.12.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 6 від 02.12.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 5 від 02.12.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 7 від 02.12.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 12 від 03.12.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 13 від 03.12.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 10 від 03.12.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 11 від 03.12.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 14 від 03.12.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 86 від 06.12.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 18 від 06.12.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 88 від 08.12.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 87 від 08.12.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 20 від 08.12.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 24 від 09.12.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 89 від 09.12.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 90 від 09.12.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 21 від 09.12.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 25 від 10.12.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 28 від 10.12.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 32 від 14.12.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 31 від 14.12.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 30 від 14.12.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 49 від 14.12.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 33 від 14.12.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 39 від 15.12.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 40 від 15.12.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 26 від 15.12.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 36 від 15.12.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 38 від 15.12.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 42 від 15.12.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 35 від 15.12.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 95 від 31.12.2021 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 1 від 31.01.2022 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 8 від 31.01.2022 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК № 6 від 31.01.2022 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК №3 від 31.01.2022 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК №2 від 31.01.2022 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК №7 від 31.01.2022 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК №5 від 31.01.2022 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК №4 від 31.01.2022 зареєстрована 18.07.2022 - 52 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК №1 від 06.06.2022 зареєстрована 15.07.2022 - 15 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК №16 від 16.09.2022 зареєстрована 21.10.2022 - 6 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК №19 від 16.09.2022 зареєстрована 21.10.2022 - 6 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК №18 від 16.09.2022 зареєстрована 21.10.2022 - 6 днів затримки реєстрації,

- ПН/РК №17 від 16.09.2022 зареєстрована 21.10.2022 - 6 днів затримки реєстрації.

22.08.2023 ГУ ДПС у Вінницькій області винесено податкове повідомлення-рішення №0130000406, яким до позивача за порушення строків реєстрації податкових накладних застосовано штраф у розмірі 1106005,72 грн.

Вважаючи податкове повідомлення-рішення від 22.08.2023 №0130000406 протиправним та таким, що підлягає скасуванню, позивач звернувся до суду з цим адміністративним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI (далі - ПК України).

За приписами п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи а зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до абзацу пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних (абзац 13 пункту 201.10 статті 201 ПК України).

В силу абзацу 14 пункту 201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

- для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;

- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

З аналізу процитованих положень вбачається, що продавець товарів/послуг зобов`язаний зареєструвати в ЄРПН податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування.

Статтею 120-1 ПК України визначена відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної.

Так, згідно пункту 120-1.1 статті 120 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами «а» - «г» цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Таким чином, на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк, встановлений податковим законодавством, а саме для податкових накладних складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України.

Суд зазначає, що пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України визначено, що за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.

Таким чином, перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Суд зазначає, що у контексті застосування пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України правове значення має саме факт вчинення відповідного порушення, складом, якого, в даному випадку, є порушення строку реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.

Таким чином, суд вважає, що обставини щодо періоду вчинення правопорушення мають значення для визначення розміру нарахованих штрафних санкцій, а не для встановлення застосовності вказаної норми ПК України у правовій кваліфікації такого правопорушення, як триваючого.

Водночас, пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України містить чітку вказівку на темпоральний критерій застосування з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Однак, Законом України від 12.05.2022 №2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до підпункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.

Так, відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу Перехідні положення ПК України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Згідно підпункту 69.1-1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Тобто, Законом № 2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.

При цьому, підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України скасовано дію мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).

Звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних передбачено лише для платників податків щодо реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до 27.05.2022 (тобто до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану») за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022.

З огляду на викладене відсутні підстави для застосування положень п. 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, на які посилається позивач, до спірних правовідносин.

Водночас, перевіркою встановлено, що ТОВ "Вінницька нафто-бітумна компанія" у періоді з 15.07.2022 по 16.09.2022 зареєструвало в ЄРПН 120 податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних на загальну суму податку на додану вартість 3534923,92 з затримкою від 6 до 52 днів.

Так, суд зазначає, що граничний термін реєстрації ПН/РК, що зазначені за порядковим номером 1-115 в Акті камеральної перевірки від 25.07.2023 №12854/02-32-04-06-07/40616965 закінчився - 27.05.2022, граничний термін реєстрації ПН/РК, що зазначені за порядковим номером 45, 48-115 закінчився 18.07.2022, граничний термін реєстрації ПН/РК, що зазначені за порядковим номером 116 закінчився 30.06.2022, граничний термін реєстрації ПН/РК, що зазначені за порядковим номером 117-120 закінчився 15.10.2022.

Відтак, в межах цієї справи відповідачем застосовані штрафні санкції за порушення термінів реєстрації податкових накладних, граничний термін реєстрації деяких з яких, а саме ПН/РК за порядковими норами 1-115 в Акті камеральної перевірки від 25.07.2023 №12854/02-32-04-06-07/40616965 перебуває в межах періоду з 24.02.2022 до 27.05.2022, водночас, позивачем виконано умови щодо реєстрації таких ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022 щодо ПН/РК за порядковими норами 1-44, 46-47.

Отже, ТОВ "Вінницька нафто-бітумна компанія" в силу положень підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу Перехідні положення ПК України звільнене від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію ПН/РК в ЄРПН щодо ПН/РК, що зафіксовані в Акті камеральної перевірки від 25.07.2023 №12854/02-32-04-06-07/40616965 за порядковими норами 1-44, 46-47.

Окрім того, суд зазначає, що відповідно до ч. 3 ст. 242 КАС України, обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Так, судом встановлено, що при винесені оскаржуваного податкового повідомлення-рішення відповідачем не враховано пункти 80-90 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, якими передбачено знижені розміри штрафних санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, ніж ті, що визначені п. 120-1.1 ст. 120-1 ПК України.

Законом України від 12.01.2023 № 2876-ІХ «Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування", який набрав чинності 08.02.2023, зокрема підрозділ 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України доповнено пунктами 89 та 90 такого змісту:

"89. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послугїх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

90. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі:

2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів"

Тобто, Законом України від 12.01.2023 № 2876-ІХ, який набрав чинності 08.02.2023, збільшено тривалість граничного строку реєстрації податкової накладної, залежно від дня її складення та зменшено відсоткові розміри ставок штрафу за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

В межах спірних правовідносин судом встановлено, що згідно з Розрахунком фінансових санкцій (штрафу) по податку на додану вартість, передбачених п. 120-1.1 ст. 120-1 ПК України, податковим органом застосовано такі розміри штрафу:

- у разі, якщо кількість днів протермінування подання на реєстрацію ПН/РК становить від 1 до 10 днів розмір штрафу 10%,

- у разі, якщо кількість днів протермінування подання на реєстрацію ПН/РК становить від 27 до 29 днів розмір штрафу 20%,

- у разі, якщо кількість днів протермінування подання на реєстрацію ПН/РК становить 67 днів розмір штрафу 40%.

Суд зазначає, що на момент реєстрації податкових накладних ТОВ «Вінницька Нафто-Бітумна компанія» (липень-жовтень 2022 року) норми пункту 201.10 статті 201 ПК України визначали граничні терміни реєстрації в ЄРПН податкової накладної та граничні розміри штрафу.

Разом з тим, Законом №2876-IX не визначено особливостей застосування тих чи інших положень та дати, з якої відповідні положення цього Закону мають застосовуватись.

Поряд з цим суд зауважує, що на момент винесення спірного податкового повідомлення-рішення 22.08.2023 вже набули чинності зміни внесені Законом України від 12.01.2023 № 2876-ІХ до ПК України, в частині доповнення підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України пунктами 89 та 90, які зокрема пом`якшили відповідальність платника на період дії воєнного стану та порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних.

При цьому, підлягає врахуванню те, що згідно з пунктом 11 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу).

Таким чином, суд зауважує, що на день прийняття рішення щодо застосування штрафних (фінансових) санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, з урахуванням триваючого воєнного стану на території України, підлягали застосуванню штрафні санкції у розмірах визначених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України.

Водночас, судом встановлено, що відповідачем сума штрафу за порушення позивачем граничного строку для реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахована згідно положень пункту 120-1.1 статті 120 ПК України, а не пункту 90 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, що свідчить про протиправність податкового повідомлення-рішення від 22.08.2023 №0130000406.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку про наявність підстав для визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення ГУ ДПС у Вінницькій області від 22.08.2023 №0130000406.

Згідно з частиною 1 статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень та докази, надані позивачем, суд доходить висновку про наявність підстав для задоволення позову.

Відповідно до частини 1статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відтак, на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Вінницькій області підлягає стягненню судовий збір у розмірі 15690,10 грн.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Вінницькій області від 22.08.2023 №0130000406.

Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Вінницька нафто-бітумна компанія" сплачений судовий збір в сумі 15690,10 грн. (п`ятнадцять тисяч шістсот дев`яносто гривень десять копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Вінницькій області.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Вінницька нафто-бітумна компанія" (вул. Промислова, 21, м. Гнівань, Тиврівський район, Вінницька область, 23310, код ЄДРПОУ 40616965).

Відповідач: Головне управління ДПС у Вінницькій області (вул. Хмельницьке шосе, 7, м. Вінниця, 21028, код ЄДРПОУ ВП 44069150).

Рішення суду сформовано: 18.03.2024.

СуддяБошкова Юлія Миколаївна

Дата ухвалення рішення18.03.2024
Оприлюднено20.03.2024
Номер документу117722781
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення

Судовий реєстр по справі —120/15534/23

Ухвала від 06.05.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 18.04.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Рішення від 18.03.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Бошкова Юлія Миколаївна

Ухвала від 16.10.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Бошкова Юлія Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні