ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
12 березня 2024 року м. Дніпросправа № 280/2845/23
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Добродняк І.Ю. (доповідач),
суддів: Бишевської Н.А., Семененка Я.В.,
за участю секретаря судового засідання Поспєлової А.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпрі апеляційну скаргу ОСОБА_1
на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 14 серпня 2023 року по справі №280/2845/23 (суддя Артоуз О.О.)
за позовом ОСОБА_1
до Військово-лікарської комісії при Запорізькому районному територіальному центру комплектування та соціальної підтримки
третя особа Міністерство оборони України
про визнання протиправною та скасування постанови, -
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Військово-лікарської комісії при Запорізькому районному територіальному центру комплектування та соціальної підтримки, третя особа Міністерство оборони України, в якому просив визнати протиправною та скасувати постанову, яка оформлена довідкою Військово-лікарської комісії при Запорізькому районному територіальному Центру комплектування та соціальної підтримки від 10.11.2022 № 11361, відповідно до якої ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , визнаний придатним до військової служби.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 10.11.2022 відповідачем проведено медичний огляд позивача, за результатами якого прийнято постанову у вигляді Довідки № 11361 від 10.11.2022, згідно якої позивачу поставлено діагноз: здоровий, та зазначено висновок про придатність до військової служби. Позивач вважає, що постанова ВЛК прийнята в порушення вимог законодавства, на підставі необ`єктивної оцінки стану його здоров`я, лікарі ВЛК не виконали всі необхідні процедури при проведенні огляду. Голова комісії не врахував всіх необхідних медичних документів, які підтверджують стан здоров`я позивача, припустився незаконних методів медичної експертизи, проігнорував направлення на додаткове дослідження стану здоров`я, в той час коли позивач має захворювання, які в стадії загострення і які впливають на його придатність до військової служби. Відповідач провів медичний огляд позивача без урахування захворювань позивача, в порушення п. 3.4 Положення № 402 не провів позивачу рентгенологічне (флюорографічне) обстеження органів грудної клітки. Крім цього, в порушення п. 3.3 Положення № 402 позивач не був оглянутий хірургом, дерматологом та психіатром, оскільки цих лікарів не було в день огляду. В графі результати медичного огляду підписи за вказаних лікарів здійснив Голова комісії без фактичного огляду позивача. За таких обставин, на переконання позивача, рішення ВЛК, яке оформлене Довідкою № 11361 від 10.11.2022, є протиправним, сформованим без проведення належного медичного огляду та обстеження, не відповідає результатам проведених медичних обстежень та не відображає реальний стан здоров`я позивача, що свідчить про його необґрунтованість.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 14 серпня 2023 року у задоволенні позовної заяви відмовлено.
Суд виходив з того, що позивачем 10.11.2022 було пройдено медичний огляд відповідно до вимог Положення №402. Відповідно до витягу з картки обстеження та медичного огляду, позивача визнано здоровим та придатним до військової служби, з чим позивач погодився. Крім цього, своїм підписом позивач підтвердив, що інформація щодо стану його здоров`я надана в повному обсязі. Стосовно доводів позивача про наявність у нього захворювань, які унеможливлюють проходження ним військової служби, суд першої інстанції зазначив, що до матеріалів справи позивачем не надано доказів на підтвердження того, що, під час проходження ВЛК він надав лікарям комісії наявні у нього медичні документи про незадовільний стан його здоров`я, що в свою чергу викликало б сумніви щодо придатності позивача до військової служби в особливий період та слугувало підставою для прийняття ВЛК відповідного рішення (постанови ВЛК). За встановлених у справі обставин суд визнав відсутніми підстави для висновку про необ`єктивне визначення лікарями-спеціалістами ВЛК стану здоров`я позивача на момент огляду, оскільки позивач під час медичного огляду 10.11.2022 був оглянутий лікарями військово-лікарської комісії, а саме: терапевтом, хірургом, невропатологом, офтальмологом, ЛОРом, дерматовенерологом, психіатром, стоматологом.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, позивач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування судом обставин справи, невідповідність висновків, викладені в оскаржуваному рішенні, фактичним обставинам справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким задовольнити адміністративний позов в повному обсязі.
Скаржник наполягає на наявності обставин, покладних в основу позовних вимог, що відповідач провів медичний огляд позивача без урахування захворювань позивача, в порушення п. 3.4 Положення № 402 не провів позивачу рентгенологічне (флюорографічне) обстеження органів грудної клітки. Крім цього, в порушення п. 3.2. Положення № 402 позивач не був оглянутий хірургом, дерматологом та психіатром, оскільки цих лікарів не було в день огляду, а в таблиці «результати медичного огляду» в графах зазначених лікарів підписи за вказаних лікарів здійснив Голова комісії ОСОБА_2 без фактичного огляду позивача відповідними лікарями. Такі обставини свідчать, що позивач, звертаючись з адміністративним позовом, посилався на недотримання відповідачем процедури прийняття висновку стосовно нього, а не оскаржував рішення відповідача про придатність позивача до військової служби з огляду на невірний діагноз та не просив суд надати оцінку діагнозу, встановленого позивачу, на предмет того, чи підпадає він під дію статей розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби з посиланням на пункт 3.13 глави 3 розділу II Положення № 402.
В судовому засіданні представник позивача підтримав доводи, викладені в апеляційній скарзі.
Представники відповідача, третьої особи в судове засідання не з`явились, про час і місце судового засідання означені особи повідомлені судом належним чином.
В ході розгляду апеляційної скарги для з`ясування обставин, на які посилається позивач з огляду на зміст довідки Військово-лікарської комісії при Запорізькому районному територіальному Центру комплектування та соціальної підтримки від 10.11.2022 № 11361, судом апеляційної інстанції від відповідача витребувані додаткові документи для підтвердження персонального складу цієї військово-лікарської комісії.
На виконання вимог суду Запорізьким районним територіальним Центром комплектування та соціальної підтримки подано копії Розпорядження голови районної державної адміністрації №63 від 23.03.2022 та Додаток № 2 до Розпорядження з зазначенням членів ВЛК.
Відповідно до ч.1 ст.308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, з огляду на таке.
Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, позивач ОСОБА_1 - військовозобов`язаний, перебуває на військовому обліку в ІНФОРМАЦІЯ_2 .
12 жовтня 2007 року позивача визнано обмежено придатним до військової служби у воєнний час та зараховано у запас. Військову службу ОСОБА_1 не проходив. Вказані обставини підтверджуються обліковою карткою до військового квитка серії НОМЕР_1 та військовим квитком серії НОМЕР_1 .
10 листопада 2022 року Військово-лікарською комісією при Запорізькому районному територіальному центру комплектування та соціальної підтримки проведено медичний огляд позивача, за результатом якого складено картку обстеження та медичного огляду військовозобов`язаного - ОСОБА_1 та видано довідку військово-лікарської комісії від 10.11.2022 № 11361, у якій зазначено «придатний до військової служби».
15.11.2022 позивач звернувся до начальника Запорізького районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки із заявою, в якій просив переглянути висновок Військово-лікарської комісії при Запорізькому районному територіальному центру комплектування та соціальної підтримки від 10.11.2022, встановлений протоколом № 187 від 10.11.2022 відносно ОСОБА_1 , та скасувати його як такий, що ухвалено без належного обстеження стану здоров`я заявника.
Начальником Запорізького районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки листом від 24.11.2022 № МВ/7350 повідомлено позивача, що він має право звернутися до обласної ВЛК Запорізького ОТЦК та СП для перегляду постанови ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_2 .
12 грудня 2022 року та 31 березня 2023 року позивач подав до ІНФОРМАЦІЯ_2 скарги, в яких він просив скасувати висновок Військово-лікарської комісії Запорізького РТЦК та СП від 10.11.2022, встановлений протоколом № 187 від 10.11.2022 відносно ОСОБА_1 , та скасувати його як такий, що ухвалено без належного обстеження стану здоров`я заявника.
Листом від 17.04.2023 № 1520 начальник ІНФОРМАЦІЯ_2 повідомив позивача про факт проведення перевірки щодо порушеного ним питання, за результатами якої встановлено, що оспорюване рішення прийнято правильно.
Вважаючи довідку військово-лікарської комісії від 10.11.2022 № 11361 про придатність до військової служби протиправною, позивач звернувся до суду з цим позовом.
З огляду на фактичні обставини справи, норми законодавства, що регулюють спірні правовідносини, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити таке.
Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також загальні засади проходження в Україні військової служби регламентовано Законом України «Про військову службу і військовий обов`язок» №2232-XII.
Згідно з частиною першою статті 2 Закону №2232-XII військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності.
Відповідно до частини десятої статті 2 Закону №2232-XII та з метою якісного проведення призову громадян на строкову військову службу за станом здоров`я, прийняття громадян на військову службу за контрактом, проведення медичного огляду військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів для визначення ступеня придатності до військової служби та визначення ступеня придатності льотного складу до льотної роботи наказом Міністра оборони України 14 серпня 2008 року №402 затверджено Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України.
Згідно із пунктом 1.1 глави 1 розділу І Положення №402 в редакції на час виникнення спірних правовідносин військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців та військовозобов`язаних, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.
Згідно з пунктом 1.2 глави 1 розділу І Положення №402 військово-лікарська експертиза - це: медичний огляд допризовників, призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, офіцерів запасу, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військово-навчальних закладах та військових навчальних підрозділах вищих навчальних закладів Міністерства оборони України (далі - ВВНЗ), учнів військових ліцеїв; колишніх військовослужбовців; працівників Збройних Сил України, які працюють у шкідливих та небезпечних умовах праці та залучаються до роботи з джерелами іонізуючого випромінювання (далі - ДІВ), компонентами ракетного палива (далі - КРП), джерелами електромагнітних полів (далі - ЕМП), лазерного випромінювання (далі - ЛВ), мікроорганізмами I - II груп патогенності; працівників допоміжного флоту Військово-Морських Сил Збройних Сил України (далі - ВМС Збройних Сил України); визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ, роботи за фахом; установлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів.
Як передбачено пунктом 2.1 глави 2 розділу І Положення №402, для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі). Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання військово-лікарської комісії з визначення причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця. Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання.
Відповідно до підпункту 2.3.3 пункту 2.3 глави 2 розділу І Положення № 402 на Центральну військово-лікарську комісію Збройних Сил України (ЦВЛК) покладається організація військово-лікарської експертизи у Збройних Силах України, а також: розгляд заяв, пропозицій, скарг та прийом відвідувачів з питань військово-лікарської експертизи; прийняття та перегляд постанов ВЛК про ступінь придатності колишніх військовослужбовців на період їх фактичного звільнення із Збройних Сил України.
Згідно з підпунктом 2.3.4 пункту 2.3 глави 2 розділу І Положення №402 Центральна військово-лікарська комісія має право, зокрема, розглядати, переглядати, скасовувати, затверджувати, не затверджувати, контролювати згідно з цим Положенням постанови будь-якої ВЛК Збройних Сил України.
Постанови ЦВЛК можуть бути оскаржені в судовому порядку (пп. 2.3.5 п.2.3 глави 2 розділу І Положення № 402).
Відповідно до пункту 1.1 глави 1 розділу ІІ Положення №402 медичний огляд включає в себе вивчення та оцінку стану здоров`я і фізичного розвитку громадян на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби, навчання за військово-обліковими спеціальностями, вирішення інших питань, передбачених цим Положенням, з винесенням письмового висновку (постанови). Під придатністю до військової служби у цьому Положенні розуміється такий стан здоров`я і фізичного розвитку громадян, який дозволяє їм виконувати передбачені статутами, інструкціями службові обов`язки з конкретної військової спеціальності у виді Збройних Сил України та інших військових формуваннях у мирний та воєнний час.
Постанови ВЛК приймаються на підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (далі - Розклад хвороб) (додаток 1), пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб (додаток 2) та таблиць додаткових вимог до стану здоров`я (далі - ТДВ) (додаток 3) - пункт 1.2 глави 1 розділу ІІ Положення №402.
Виходячи з наведених правових норм в їх сукупності, а також положень Кодексу адміністративного судочинства України, при розгляді по суті спору в адміністративних справах, у яких оспорюються рішення лікарських комісій, суд першої інстанції правильно зазначив, що суд не може здійснювати власну оцінку підставності прийняття певного висновку, оскільки суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому така оцінка виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права. Суди вправі перевіряти законність висновку ВЛК лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку.
Верховний Суд у постанові від 13 червня 2018 року у справі №806/526/16 зазначив, що у межах адміністративного процесу суд не вправі надавати оцінку професійним діям конкретних лікарів-членів ВЛК при застосуванні ними відповідних методів огляду позивача, дослідження медичної документації, визначенні діагнозів та відповідності їх конкретній статті Розкладу хвороб, оскільки це потребує спеціальних знань у медичній галузі.
Також відповідно до правової позиції, викладеної у постанові Верховного Суду від 12 червня 2020 року у справі №810/5009/18, надання оцінки діагнозу позивача на предмет того, чи підпадає він під дію статей Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступень придатності до військової служби, виходить за межі судового розгляду.
Питання визначення наявності або відсутності певного діагнозу у позивача та його придатності (непридатності) до військової служби за результатами медичного обстеження є дискреційними повноваженнями ВЛК, а тому суд не вправі перебирати на себе повноваження цього органу.
Адміністративний суд у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, виконуючи завдання адміністративного судочинства щодо перевірки відповідності їх прийняття (вчинення), передбаченим ч.2 ст.2 КАС України, критеріям, не втручається та не може втручатися у дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями.
Отже, перевірка правильності прийнятого військово-лікарською комісією рішення виключно за медичними показниками не входить у компетенцію адміністративного суду, внаслідок чого підстави для призначення у справі судово-медичної експертизи відсутні.
З огляду на визначений позивачем предмет спору у цій справі, суд перевіряє законність постанови військово-лікарської комісії виключно в межах дотримання процедури її ухвалення.
Відповідно до підпункту 2.6.1 пункту 2.6 глави 2 розділу І наведеного вище Положення №402, військово-лікарська комісії при Запорізькому районному територіальному Центру комплектування та соціальної підтримки є позаштатною постійно діючою військово-лікарською комісією.
За правилами пп. 2.6.2. пункту 2.6 глави 2 розділу І Положення №402 позаштатні (постійно та тимчасово діючі) ВЛК (ЛЛК) призначаються у складі голови, заступника голови (може призначатись один з членів комісії), членів комісії (у гарнізонних, госпітальних ВЛК не менше ніж три лікарі, в інших ВЛК і ЛЛК - терапевта, хірурга, невропатолога, окуліста, стоматолога, оториноларинголога, психіатра) і секретаря з середньою медичною освітою. До складу ВЛК (ЛЛК) можуть призначатися лікарі інших спеціальностей.
Підпунктом 2.6.3 пункту 2.6 глави 2 розділу І Положення №402 передбачено, що до складу ВЛК (ЛЛК), що створюється у військовому комісаріаті, ТЦК, лікарі і секретар комісії залучаються з місцевих лікувально-профілактичних закладів рішенням голови районної державної адміністрації (виконавчого органу міської ради) за погодженням з головою відповідної штатної ВЛК регіону.
Відповідно до пункту 3.1 глави 3 розділу II Положення № 402 медичний огляд військовозобов`язаних проводиться за рішенням військового комісара ВЛК військових комісаріатів.
Відповідно до абз.2 п. 3.2 глави 3 розділу II Положення № 402 кожний військовозобов`язаний оглядається хірургом, терапевтом, невропатологом, психіатром, окулістом, оториноларингологом, стоматологом, дерматологом, а за медичними показаннями і лікарями інших спеціальностей.
Перед оглядом військовозобов`язаних їм проводиться рентгенологічне (флюорографічне) обстеження органів грудної клітки, загальний аналіз крові, визначаються група крові та резус-належність (особам, у яких немає відповідної відмітки у військовому квитку), ЕКГ, дослідження сечі. Особам, яким більше 40 років, обов`язково проводиться вимір внутрішньоочного тиску, дослідження крові на цукор (п. 3.4 глави 3 розділу II Положення № 402).
Згідно п. 3.8 глави 3 розділу II Положення № 402 за статтями (пунктами статей) Розкладу хвороб, які передбачають індивідуальне визначення придатності до військової служби і військової спеціальності, ВЛК щодо військовозобов`язаних, яких призивають на військову службу або приймають на військову службу у добровільному порядку за контрактом, виносить одну із таких постанов:
«Непридатний до військової служби у мирний час, обмежено придатний у воєнний час»;
«Обмежено придатний до військової служби»;
«Придатний (або непридатний) до військової служби за контрактом, за спеціальністю (вказати спеціальність)»;
«Придатний (або непридатний) до військової служби в миротворчій місії за спеціальністю (вказати спеціальність)»;
«Придатний до військової служби».
Постанови ВЛК військових комісаріатів оформлюються довідкою ВЛК (додаток 4 до Положення) у двох примірниках, яка не підлягає затвердженню штатною ВЛК і дійсна протягом шести місяців з дня медичного огляду. Копія довідки видається на руки особі, яка пройшла медичний огляд.
Після закінчення медичного обстеження під час мобілізації ВЛК виносить щодо військовозобов`язаного одну із таких постанов:
«Придатний до військової служби»;
«Тимчасово непридатний до військової служби (вказати дату повторного огляду)»;
«Непридатний до військової служби з виключенням з військового обліку».
У разі коли лікарям ВЛК військового комісаріату важко остаточно визначити стан здоров`я військовозобов`язаного, він направляється на амбулаторне або стаціонарне обстеження у лікувально-профілактичний заклад МОЗ України з подальшим оглядом ВЛК військового комісаріату. Якщо обстеження проводилось у військовому лікувальному закладі, то огляд проводиться госпітальною (гарнізонною) ВЛК (п.3.11 глави 3 розділу II Положення № 402).
Отже, законодавством регламентовано чітку процедуру проведення військово-лікарської експертизи військовослужбовця військово-лікарською комісією. При цьому медичний огляд військовослужбовця повинен здійснюватися за методом індивідуальної оцінки придатності його до військової служби, тобто з урахуванням усіх медичних показників щодо стану здоров`я особи.
В спірному випадку позивач вказує на те, що оскаржувана постанова ВЛК винесена відповідачем внаслідок неналежного медичного огляду, а саме: під час проходження ВЛК лікар-терапевт ОСОБА_3 , як на підставі записів в медичній картці позивача, так і об`єктивно в ході медичного огляду, визначила у позивача наявність виразкової хвороби ДПК, хронічний панкреатит та видала йому направлення від 10.11.2022 на обстеження у сімейного лікаря.
Також позивач до медичного огляду і під час медичного огляду не пройшов флюорографічне обстеження. Крім того, позивач не був оглянутий хірургом, дерматологом та психіатром, оскільки цих лікарів не було в день огляду, а в таблиці «результати медичного огляду» в графах зазначених лікарів підписи за вказаних лікарів здійснив Голова комісії Тушинський К.С. без фактичного огляду позивача відповідними лікарями.
Стосовно цих доводів позивача судом апеляційної інстанції встановлено таке.
Основний склад військово-лікарської комісії при Запорізькому районному територіальному центру комплектування та соціальної підтримки (в новій редакції) затверджений розпорядженням голови Запорізької районної державної адміністрації від 23.03.2022 № 63, згідно якому голова комісії - ОСОБА_2 лікар, який організовує роботу медичного персоналу, лікар-хірург комунального некомерційного підприємства «Міська лікарня №3» Запорізької міської ради.
Секретар комісії - Сопіна Юлія Олексіївна - Медична сестра комунального некомерційного підприємства «Міська лікарня №3» Запорізької міської ради.
До складу ВЛК призначені лікарі:
Антипова Ганна Анатоліївна - терапевт комунального некомерційного підприємства «Центр первиної медико-санітарної допомоги №9» Запорізької міської ради,
ОСОБА_4 - терапевт комунального некомерційного підприємства «Кушугумськпй центр первиної медико- санітарної допомоги»,
Глінка Олена Олександрівна - психіатр комунального некомерційного підприємства «Обласний клінічний заклад надання психіатричної допомоги» Запорізької обласної ради,
ОСОБА_5 - отоларинголог комунального некомерційного підприємства «Міська лікарня №3» Запорізької міської ради,
ОСОБА_6 - невролог комунального некомерційного підприємства «Міська лікарня №9» Запорізької міської ради,
ОСОБА_7 - стоматолог комунального некомерційного підприємства «Стоматологічна поліклініка №3» Запорізької міської ради,
ОСОБА_8 - хірург комунального некомерційного підприємства «Міська лікарня №3» Запорізької міської ради,
ОСОБА_9 - окуліст комунального некомерційного підприємства «Міська лікарня №9» Запорізької міської ради,
ОСОБА_10 - окуліст комунального некомерційного підприємства «КЛІНІКА «СІМЕЙНИЙ ЛІКАР» Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області,
ОСОБА_4 терапевт комунального некомерційного підприємства «КЛІНІКА «СІМЕЙНИЙ ЛІКАР» Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області.
10.11.2022 лікарем-членом ВЛК ОСОБА_3 позивачу видано направлення для проходження флюорографії. Також 10.11.2022 позивачу видано направлення для обстеження у сімейного лікаря з діагнозом виразкова хвороба ДПК, хр. панкреатит.
В той же час з картки обстеження та медичного огляду, що міститься в матеріалах справи, вбачається, що на час складення довідки ВЛК від 10.11.2022 № 11361 позивач не пройшов флюорографічне обстеження та обстеження у сімейного лікаря згідно виданому направленню.
Крім того, зі змісту картки обстеження та медичного огляду позивача від 10.11.2022 судом встановлено, що огляд позивача офтальмологом проведений лікарем, який не є членом військово-лікарської комісії при Запорізькому районному територіальному центру комплектування та соціальної підтримки, а записи про огляд позивача дерматовенерологом та психіатром зроблені не відповідними лікарями спеціалістами членами комісії, а головою комісії Тушинським К.С. із засвідченням підпису його власною печаткою.
За таких обставин суд апеляційної інстанції вважає, що відповідачем не обґрунтовано та не доведено, з урахуванням яких факторів зроблено висновок про придатність позивача до військової служби, оскільки медичний огляд позивача, враховуючи вимоги глави 3 розділу II Положення № 402, проведений в неповному обсязі.
Таким чином, наявні в матеріалах справи документи свідчать про порушення процедури прийняття оскаржуваного рішення ВЛК, тому суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що постанова військово-лікарської комісії, яка оформлена довідкою від 10.11.2022 №11361, є протиправною та підлягає скасуванню.
Суд першої інстанції під час розгляду даної справи неповно дослідив обставини, які мають значення для справи, висновки, викладені у рішенні суду першої інстанції, не відповідають обставинам справи, що відповідно до ст.317 КАС України є підставою для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення про задоволення позову.
Керуючись ст.ст. 310, 315, 317, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 14 серпня 2023 року по справі №280/2845/23 скасувати, прийняти нове рішення.
Позов задовольнити.
Визнати протиправною та скасувати постанову, яка оформлена довідкою Військово-лікарської комісії при Запорізькому районному територіальному Центру комплектування та соціальної підтримки від 10.11.2022 № 1136.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, може бути оскаржена до касаційного суду у випадках та строки, встановлені ст.ст.328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий - суддяІ.Ю. Добродняк
суддяН.А. Бишевська
суддяЯ.В. Семененко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.03.2024 |
Оприлюднено | 20.03.2024 |
Номер документу | 117727729 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Добродняк І.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні