Справа № 459/3775/23
Провадження № 2/459/703/2023
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 березня 2024 року Червоноградський міський суд Львівської області
в складі: головуючого-судді Новосада М. Д.
з участю секретаря Козак І. Я.
представник позивача ОСОБА_1
представника відповідача ОСОБА_2
розглянувши увідкритому судовому засіданнів залі суду у м. Червонограді за правилами спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_3 до Лозно-Олександрівської селищної військової адміністрації Сватівського району Луганської області про стягнення заборгованості із заробітної плати,
ВСТАНОВИВ :
13.11.2023 року адвокат Мартинюк О.І, яка діє в інтересах ОСОБА_3 , звернулася до суду із даним позовом, в якому просить стягнути із відповідача на користь ОСОБА_3 не нараховану і не виплачену заробітну плату за час простою, за період з 01.01.2023 року по 30.09.2023 року у розмірі 61 261,25 грн.
В обґрунтування позову послалася на те, що з 01.09.2015 р. ОСОБА_3 працювала вчителем російської мови та світової літератури. Крім цього, з 29.11.2021 року вчитель закладу загальної середньої освіти) в Лозно- Олександрівській ЗОШ I-III ст. (з 13.10.2021 року ліцей) Лозно-Олександрівської селищної ради Луганської області. Вказує, що Лозно-Олександрівський ліцей Лозно-Олександрівської селищної ради Луганської області зареєстрований на території Лозно-Олександрівської селищної об`єднаної територіальної громади Сватівського району Луганської області. Вищезгадана громада входить до переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або, які перебувають в тимчасовій окупації, російською федерацією в оточенні (блокуванні) згідно з наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Зазначає, що в умовах окупації начальником Відділу освіти, культури, бібліотек, молоді та спорту Лозно-Олександрівської селищної ради Сватівського району Луганської області 01.06.2022 року прийнято наказ № 15-0 «Про оголошення простою педагогічним працівникам закладів загальної середньої освіти Лозно-Олександрівської селищноїради», на підставі якого двадцять одному педпрацівнику, в тому числі позивачу, було оголошено простій з 01.06.2022 року, та здійснювалися нарахування та виплати до кінця 2022 року в межах фонду оплати праці. Однак, начальником Лозно-Олександрівської селищно військової адміністрації (СВА) були видані розпорядження № 65 «Про скасування наказу начальника відділу освіти, культури, бібліотек, молоді та спорту Лозно-Олександрівської селищної ради від 01.06.2022 року № 15-0» та № 66 «Про призупинення дії трудового договору» від 30.09.2023 року, якими було скасовано вищенаведений наказ (№ 15-0 від 01.06.2022 року), як такий, що не відповідає частині другій ст. 19 Конституції України та ст. 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», а іншим призупинено з 30.09.2023 року дію трудових договорів з педагогічними працівниками закладів загальної середньої освіти Лозно-Олександрівської селищної ради до відновлення можливості забезпечення їх роботою та виконання ними роботи за укладеними трудовими договорами, але не більше, ніж на період дії воєнного стану. Наголошує, що позивач зверталась до відповідача з приводу виплат за простій з 01.01.2023 по 30.09.2023, однак листом від 03.10.2023 року їй було відмовлено. Відповідач у листі вказав, що відсутні правові підстави для нарахування і виплати простою. З тих же підстав відповідач відмовив ОСОБА_3 у видачі довідки про заборгованість та невиплату заробітної плати з 01.01.2023 року по 30.09.2023 року.
Зазначає, що середня заробітна плата за 2022 рік становить 10 210,21 грн.: 122 522,50 грн. (сукупний розмір за 2022 рік): 12 місяців 2/3 становитиме 6 806,80 грн. На підставі вищевикладеного, представник позивача просить суд стягнути з Лозно-Олександрівської селищної військової адміністрації Сватівського району Луганської області компенсації за час простою (9місяців) виходячи із розрахунку 2/3 із середньої заробітної плати (6 806,80 грн), яка становить 61 261,25 грн.
Ухвалою від 14.11.2022 року у справі відкрито спрощене позовне провадження та призначено судовий розгляд із повідомленням сторін.
Представник відповідача скористався своїми правами визначеними ст. 178 ЦПК України, та подав відзив на позовну заяву, в якому заперечив позовні вимоги повністю. Додатково зазначає, що Лозно-Олександрівська селищна військова адміністрація не є належним відповідачем по цій цивільній справі. Оскільки, позивач ніколи не перебувала в трудових відносинах з Лозно-Олександрівською селишною військовою адміністрацією Сватівського району Луганської області та фактично протягом вказаного в позовній заяві періоду часу не виконувала ніяких обов`язків вчителя, тому правових підстав сплачувати їй заборгованість з заробітної плати в Лозно-Олександрівській селищній військовій адміністрації Сватівського району Луганської області немає. Крім цього, звертає увагу що в умовах окупації, попереднім начальником Відділу освіти було помилково прийнято рішення (наказ №15-о від 01.06.2022р.) «Про оголошення простою педагогічним працівникам закладів загальної середньої освіти Лозно-Олександрівської селищної ради», на підставі якого, двадцяти одному пед.працівнику було оголошено простій з 01.06.2022 року, та здійснювалися нарахування та виплати до кінця 2022 року в межах фонду оплати праці. документація відділу освіти за попередній період відсутня. Відсутні накази з основної діяльності, фінансових питань, напрацьовані відділом освіти, як після 24.02.2022, повномасштабного вторгнення рф в Україну, так і за попередні періоди. Інформація щодо розмірів посадових окладів педагогічних працівників також відсутня. До відділу не надано затверджених тарифікаційних списків, у яких міститься інформація щодо тарифного розряду, посадового окладу, доплат, надбавок тощо, педагогічних працівників учбових закладів. Попередній начальник відділу та головний бухгалтер залишилися на тимчасово окупованій території та звільнилися. Таким чином, на даний час у відділу освіти, культури, бібліотек молоді та спорту Лозно-Олександрівської селищної ради Сватівського району Луганської області відсутні правові підстави нараховувати та виплачувати позивачу простій за період часу з січня по вересень 2023 року з розрахунку не нижче від двох третин тарифної ставки встановленого працівникові розряду (окладу).
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримала у повному обсязі з підстав наведених у позовній заяві. Ствердила, що вимушений прогул відбувся з вини роботодавця оскільки трудовий договір було призупинено лише 30.09.2023 року, а тому підлягає стягнення середньої заробітної плати за період з 01.01.2023 по 30.09.2023 у розмірі 61261,25 грн.
Представник відповідача у судовому засіданні щодо задоволення позову заперечив, надав пояснення аналогічні викладеним у відзиві.
Заслухавши учасників справи, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, приходить до висновку про безпідставність позовних вимог виходячи з наступного.
Судом встановлено, що згідно записів копії трудової книжки НОМЕР_1 позивачка працює на посаді вчителя закладу загальної середньої освіти у в Лозно-Олександрівській ЗОШ I-III ст. (з 13.10.2021 року ліцей) Лозно-Олександрівської селищної ради Луганської області.
Як вбачається із копії наказу№15-овід 01.06.2022рначальником Відділуосвіти,культури,бібліотек,молоді та спорту Лозно-Олександрівськоїселищної радибуло прийняторішення «Прооголошення простоюпедагогічним працівникамзакладів загальноїсередньої освітиЛозно-Олександрівськоїселищної ради», не з вини працівників та у зв`язку із відсутністю організаційних та технічних умов, необхідних для виконання педагогічними працівниками закладів загальної середньої освіти Лозно-Олександрівської селищної ради, своїх посадових обов`язків, а також окупації території внаслідок збройної агресії проти України, відсутністю можливості переведення працівників на іншу, відповідно до якого прийнято нараховувати заробітну плату з розрахунку 2/3 тарифної ставки встановленого працівникові розряду (а.с.8).
Відповідно до розпорядження начальника селищної військової адміністрації № 65 від 30.09.2023 року «Про скасування наказу начальника відділу освіти, культури, бібліотек, молоді та спорту Лозно-Олександрівської селищної ради від 01.06.2022 року № 15-0» та № 66 «Про призупинення дії трудового договору» від 30.09.2023 року, якими було скасовано вищенаведений наказ (№ 15-0 від 01.06.2022 року), як такий, що не відповідає частині другій ст. 19 Конституції України та ст. 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», а іншим призупинено з 30.09.2023 року дію трудових договорів з педагогічними працівниками закладів загальної середньої освіти Лозно-Олександрівської селищної ради до відновлення можливості забезпечення їх роботою та виконання ними роботи за укладеними трудовими договорами, але не більше, ніж на період дії воєнного стану (а.с. 10-11).
Листом в.о начальника Лозно-Олександрівської селищної військової адміністрації Сватівського району Луганської області від 03.10.2023року №957, позивачці було відмовлено щодо надання інформації про виплати за простій з 01.01.2023 рок по 30.09.2023 року, оскільки, документація відділу освіти за попередній період відсутня. Відсутні накази з основної діяльності, фінансових питань, напрацьована відділом освіти. Разом із тим відсутня інформація щодо розмірів затвердження тарифікаційних списків, у яких міститься інформація щодо тарифного посадового окладу, доплат, надбавок педагогічних працівників закладів освіти.
Статтею 43 Конституції України визначено, що кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується.
Згідно зі статтею 64 Конституції України конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України.
В умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень. Не можуть бути обмежені права і свободи, передбачені статтями 24, 25, 27, 28, 29, 40, 47, 51, 52, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 цієї Конституції.
Тобто Конституцією України визначено можливість в умовах воєнного стану встановлювати окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень, зокрема, щодо права на працю, передбаченого статтею 43 Конституції України.
У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, в Україні було введено воєнний стан строком на 30 діб, який неодноразово продовжувався і діє до теперішнього часу.
Відповідно до статті 34 КЗпП України простій - це зупинення роботи, викликане відсутністю організаційних або технічних умов, необхідних для виконання роботи, невідворотною силою або іншими обставинами. У разі простою працівники можуть бути переведені за їх згодою з урахуванням спеціальності і кваліфікації на іншу роботу на тому ж підприємстві, в установі, організації на весь час простою або на інше підприємство, в установу, організацію, але в тій самій місцевості на строк до одного місяця.
Згідно з частинами 1, 2 статті 113 КЗпП України час простою не з вини працівника оплачується з розрахунку не нижче від двох третин тарифної ставки встановленого працівникові розряду (окладу). Про початок простою, крім простою структурного підрозділу чи всього підприємства, працівник повинен попередити власника або уповноважений ним орган чи бригадира, майстра, інших посадових осіб. Слід звернути увагу, що простій був встановлений із 01.06.2022 року за наказом №15-о від 01.06.2022 року, а дія зазначеного наказу була припинена 30.09.2023 року за наказом 65.
Позивачем не заперечувалася законність дій відповідача щодо введення простою, відповідний наказ у судовому порядку не оскаржувався.
Відповідно до ч.3 ст.12 ЦПК України,кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Згідно з ч.1 ст. 76 ЦПК України,доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, що підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення (ч. 1, 2 ст. 77 ЦПК України).
Відповідно до частини другоїстатті 78 ЦПК України,обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Згідно зістаттею 80 ЦПК України,достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.
Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Частиною першою статті 89 ЦПК Українивизначено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Суд не бере до уваги доводи представника відповідача, що Лозно-Олександрівська селищна військова адміністрація є не належним відповідачем, а таким має бути Відділ освіти, культури, бібліотек, молоді та спорту Лозно-Олександрівської селищної ради ( далі Відділ освіти). Суд звертає увагу, що визначення відповідачів, предмета і підстав спору є правом позивача. Згідно із витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Лозно-Олександрівська селищна військова адміністрація зареєстрована, як юридична особа, орган держаної влади, код ЄДРПОУ: 44695621. Разом із тим, відповідно до положення про відділ освіти, культури бібліотек, молоді та спорту Лозно-Олександрівської селищної ради Сватівського району Луганської області, затвердженого рішенням сесії Лозно-Олександрівської селищної ради від 23.11.2021 року № 15/20, Відділ освіти фінансується за рахунок коштів бюджету селищної ради.
Проаналізувавши вищенаведені норми права та матеріали справи, суд дійшов висновку, що позивач не надав достатніх доказів щодо стягнення заборгованості за період з 01.01.2023 по 30.09.2023, зокрема не надано підтвердження щодо тарифного розряду, посадового окладу, позивачки.
Судом встановлено, що відомостей про визначену позивачем заборгованість по заробітній платі матеріали справи не містять, розрахунок заборгованості за період з 01.01.2023 по 30.09.2023 у розмірі 61261,25 грн. позивачем проведено самостійно, з урахуванням середньої заробітної плати, а не виходячи із розрахунку 2/3 посадового окладу для відповідних педагогічних працівників, як зазначено у наказі від 01.06.2022 року № 15-о, а тому суд приходить до висновку про необґрунтованість позовних вимог в частині вимог про стягнення заборгованості по заробітній платі, адже обов`язок доказування покладається на сторін, й доказування не може ґрунтуватися на припущеннях. Крім того, суд звертає увагу, що простій був запроваджений не з вини роботодавця, а через окупацію території внаслідок збройної агресії проти України, де розташований навчальний заклад.
За таких обставин, враховуючи, що позивачем належних та допустимих доказів, що вказували б на порушення її прав не надано, тому оцінюючи належність, допустимість і достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, враховуючи те, що обставини, на які посилається позивач, як на підставу для задоволення позову, не знайшли своє підтвердження у судовому засіданні, суд прийшов до висновку, що у задоволенні поданого позову слід відмовити у повному обсязі.
Відповідно до ч. 1ст. 141 ЦПК України, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Оскільки в задоволенні позовних вимог було відмовлено, понесені позивачем судові витрати не підлягають відшкодуванню.
Суд зауважує, що відповідно до ч.7ст. 141 ЦПК України, у разі залишення позову без задоволення, закриття провадження у справі або залишення без розгляду позову позивача, звільненого від сплати судових витрат, судові витрати, понесені відповідачем, компенсуються за рахунок держави у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до вимог ст. 136, п.2 ч.2 ст.141 ЦПК України, судовий збір у даній справі слід віднести на рахунок держави.
На підставі наведеного та керуючись ст.ст.2, 4, 12, 76-81, 89, 141,258,259,263-265,268, 352, 354 ЦПК України, суд,-
в и р і ш и в :
У задоволенніпозову ОСОБА_3 (РНОКПП НОМЕР_2 , АДРЕСА_1 )до Лозно-Олександрівськоїселищної військовоїадміністрації Сватівськогорайону Луганськоїобласті (ЄДРПОУ44695621,вул.Центральна,1,смт.Лозно-Олексаедрівка,Сватівського району,Луганської області)про стягненнязаборгованості іззаробітної плати, - відмовити.
Судові витрати віднести на рахунок держави.
На рішення може бути подана апеляційна скарга до Львівського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 15.03.2024
Суддя: М. Д. Новосад
Суд | Червоноградський міський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 11.03.2024 |
Оприлюднено | 21.03.2024 |
Номер документу | 117748147 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них про виплату заробітної плати |
Цивільне
Червоноградський міський суд Львівської області
Новосад М. Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні