Рішення
від 19.03.2024 по справі 420/253/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/253/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 березня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Самойлюк Г.П., розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ Україи по м.Києву», Головного Управління Пенсійного фонду України в Херсонській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по м.Києву», Головного Управління Пенсійного фонду України в Херсонській області, в якій позивач просить суд:

- визнати протиправними дії Державної установи " Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по місту Києву" щодо відмови у виготовленні та наданні до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області довідок про розмір грошового забезпечення позивача за період з 01.01.2008р. по теперішній час, відповідно до вимог статей 43 та 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення військовослужбовців, осіб начальницького та рядового складу органів внутрішніх справ та деяких інших осіб" від 09.04.1992р. № 2262-XII.;

- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області щодо :

- направлення до Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по місту Києву" списків для отримання довідок про розмір грошового забезпечення позивача за період з 01.01.2008р. по теперішній час;

- проведення позивачу на загальних підставах перерахунку, індексації пенсії за вислугу років, за період з 07.10.2009р. по теперішній час, згідно із Законом України "Про пенсійне забезпечення військовослужбовців, осіб начальницького та рядового складу органів внутрішніх справ та деяких інших осіб" від 09.04.1992р. № 2262-XII.

- виплати позивачу заборгованості з пенсії за період з 07.10.2009р. по 31.08.2023р., з урахуванням її перерахунку, з компенсацією втрати частини доходів за затримку виплати пенсії за період з 07.10.2009 року на момент фактичної виплати заборгованості з пенсії, на визначений позивачем банківський рахунок.

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області у строк до 15 днів направити до Державного установи " Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по місту Київ " списки для отримання довідок про розмір грошового забезпечення позивача за період з 01.01.2008р. по теперішній час;

- зобов`язати Державну установу "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по місту Київ" у строк до 15 днів виготовити та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області довідки про розмір грошового забезпечення позивача за період з 01.01.2008р. по теперішній час, відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення військовослужбовців, осіб начальницького та рядового складу органів внутрішніх справ та деяких інших осіб" від 09.04.1992р. № 2262-XII;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Херсонській області у строк до 15 днів з моменту отримання довідок про розмір грошового забезпечення позивача за період з 01.01.2008р. по теперішній час провести позивачу, починаючи з 07.10.2009р., перерахунок та індексацію пенсії за вислугу років, як непрацюючому пенсіонеру, згідно із Законом України "Про пенсійне забезпечення військовослужбовців, осіб начальницького та рядового складу органів внутрішніх справ та деяких інших осіб" від 09.04. 1992р. № 2262-XII.;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області виплатити позивачу заборгованість з пенсії з урахуванням її перерахунку та індексації з 07.10.2009р. з компенсацією втрати доходу частини доходу за затримку виплати пенсії за період з 07.10.2009р. на день фактичної виплати пенсії, у встановленому законом № 2262-XII розмірі, з урахуванням раніше виплачених сум, одним платежем, на визначений позивачем банківський рахунок.

Також позивач просить допустити негайне виконання рішення суду у повному обсязі заявлених позовних вимог, шляхом стягнення усієї суми заборгованості з пенсії, починаючи з 07.10.2009р. на день фактичної виплати та зобов`язати Державну установу " Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ, Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області у 14-денний строк надати до суду звіт про виконання судового рішення, зверненого до негайного виконання.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач вважає протиправною бездіяльність Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по м.Києву» щодо неоформлення та ненадання Головному Управлінню Пенсійного фонду України в Херсонській області за заявою позивача довідок про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії за період з 07.10.2009р. з посиланням на неотримання списків від Головного Управління Пенсійного фонду України в Херсонській області та дії Головного Управління Пенсійного фонду України в Херсонській області з виплати позивачу пенсії за вислугу років у невстановленому законом розмірі, ненарахуванні та невиплаті компенсації втрати доходів за затримку виплати пенсії, починаючи з 07.10.2009р., протиправними та такими, що порушують гарантоване статтею 1 Протоколу Конвенції про захист прав людини та основних свобод власності, отримання пенсії за вислугу років у належному розмірі

Ухвалою від 09.01.2024 року відмовлено у задоволенні заяви ОСОБА_1 про звільнення від сплати судового збору. Адміністративний позов ОСОБА_1 до Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по м.Києву», Головного Управління Пенсійного фонду України в Херсонській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії залишено без руху.

Ухвалою від 22.01.2024 року заяву ОСОБА_1 про звільнення від сплати судового збору задоволено. Звільнено ОСОБА_1 від сплати судового збору за подання адміністративного позову ОСОБА_1 до Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по м.Києву», Головного Управління Пенсійного фонду України в Херсонській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії. Відкрито провадження в адміністративній справі та визначено, що розгляд справи буде проводитись за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи на підставі ст. 262 КАС України у межах строків, визначених ст. 258 КАС України та з урахуванням встановлених сторонам строків для подання заяв по суті.

Ухвалою від 26.01.2024 року клопотання представника ОСОБА_1 про прискорення розгляду справи №420/253/24 повернуто заявнику без розгляду.

Ухвалою від 21.02.2024 року клопотання представника ОСОБА_1 про прискорення розгляду справи від 12.02.2024 року та від 19.02.2024 року у справі №420/253/24 повернуто заявнику без розгляду.

05.02.2024 року до суду за вх. №ЕС/5148/24 від Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по м.Києву» надійшов відзив на позовну заяву, в якому в обґрунтування правової позиції зазначено, що наказом МВС України № 291 від 16.04.2021 року «Про внесення змін до наказу Міністерства внутрішніх справ України від 25 лютого 2019 року» (далі наказ № 291), визначено що: «Департамент персоналу уповноваженим структурним підрозділом з підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України документів для призначення (перерахунку) пенсій з покладанням таких функцій на управління координації пенсійних питань та соціальної роботи цього Департаменту (на даний час, ці повноваження покладені на Департамент з пенсійних питань та соціального захисту МВС України). (п.1.1 наказу).

Отже, саме МВС України та його структурні підрозділи з соціального та юридичного забезпечення, за наявності списків ГУ ПФУ в Херсонській області, як то передбачено постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45, для перерахунку пенсії ОСОБА_1 мають визначитися щодо виготовлення та направлення до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 за період з 01.01.2008 по теперішній час.

Таким чином, прохання позивача не відноситься до компетенції і наданих Державній установі повноважень, а стосується безпосередньо повноважень МВС України, як органу державної влади і суб`єкту владних повноважень у розумінні Кодексу адміністративного судочинства.

Крім того, відповідач зазначає, що пунктом 1.2 наказу № 291 територіальні медичні обєднання МВС України визначені уповноваженими установами за видачу довідок про розмір грошового забезпечення, на заяви пенсіонерів.

Тобто, у 2019 році при територіальних медичних об`єднаннях МВС України були створені відділи та сектори із соціально гуманітарних питань які, з моменту набрання чинності наказу МВС України від 16.04.2021 року № 291 ( квітень 2021р.) і на даний час оформляють на заяви пенсіонерів МВС довідки про розмір грошового забезпечення для колишніх міліціонерів станом на листопад 2019, а для військовослужбовців, станом на березень 2019 року з урахуванням рішень Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.12.2018 у справі № 826/3858/18 (набрало законної сили 05.03.2019), та від 14.05.2019 у справі № 826/12704/18 (набрало законної сили 19.11.2019), а також постанови Великої Палати Верховного Суду від 17.12.2019 у зразковій справі № 160/8324/19 та інформації, наданої центральними органами виконавчої влади (Національної поліції України, Національної гвардії України та ДСНС) і доведеної розпорядчим документами МВС України, Повноваження на оформлення і видачу довідок на інші періоди територіальним медичним об`єднанням МВС України, як уповноваженим органам і суб`єктом владних повноважень, не надавалися.

Відповідач вказує, що до квітня 2021 року довідки для перерахунку пенсій оформлялися іншими уповноваженими органами, у тому числі Ліквідаційними комісіями ГУ МВС областей міста Києва (далі-Ліквідаційна комісія). При цьому територіальні медичні об`єднання не є правонаступниками Ліквідаційних комісій та видавати довідки за попередні періоди не уповноважені. Враховуючи що саме МВС України, як уповноважений орган державної влади і суб`єкт владних повноважень, наділений, у відповідності до наказу № 291, повноваженнями з підготовки та надання до органів ПФУ документів з призначення (перерахунку) пенсій, відповідач зазначив про безпідставність залучення Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по місту Києву та Київській області» у якості відповідача у даній справі

09.02.2024 року за вх. №ЕП/2503/24 від Головного Управління Пенсійного фонду України в Херсонській області надійшов відзив на позовну заяву, в якому в обґрунтування правової позиції зазначено, що довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком. За змістом пунктів 2 та 3 Порядку N45,, видача довідки, як елемент в системній послідовності алгоритму дій визначених Порядком N45, пов`язується з моментом визначення Урядом України умов та розмірів перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". На виконання вимог вищезазначеного Порядку у зв`язку з прийняттям Урядом постанов "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб Головним управлінням було проведено перерахунки пенсій. Однак, Постанова КМУ від 07 листопада 2007 року N 1294 "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" втратила чинність 01.03.2018 року на підставі Постанови КМУ №704 від 30.08.2017 року. Кабінетом Міністрів України 21.02.2018 року прийнято постанову N103 Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб, яка була скасована рішенням Окружного адміністративного суду м.Києва від 12.12.2018 по справі No826/3858/18, яке набрало законної сили 05.03.2019 року та рішенням Окружного адміністративного суду м.Києва від 14.05.2019 року, яке набрало законної сили 19.11.2019 року. Враховуючи вищевикладене, законодавчі підстави для запиту довідок про грошове забезпечення для перерахунку пенсії у Головного управління відсутні.

Також відповідач зазначає, що відповідно до пункту 23 Порядку N3-1 перерахунок раніше призначених пенсій проводиться органами, що призначають пенсії, в порядку, установленому статтею 63 Закону N 2262-ХІІ. Пенсіонери подають органам, що призначають пенсії, додаткові документи, які дають право на підвищення пенсії. Враховуючи викладене, саме заява пенсіонера та додані до неї документи, які дають право на подальше підвищення пенсії (довідка про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій), є підставою для перерахунку раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за Законом N2262-ХІІ. Тобто, відповідно до приписів частини четвертої статті 63 Закону № 2262-ХІІ перерахунок раніше призначених пенсій проводиться на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України та з урахуванням положень пункту 1 Порядку № 45 Міністерство внутрішніх справ України не має повноважень самостійно проводити нарахування та видачу довідок із включенням додаткових видів грошового забезпечення.

За приписами ч.5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Відповідно до п.10 ч.1 ст.4 КАС України письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.

Відтак, справу розглянуто в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_2 (закордонний паспорт серії НОМЕР_1 , орган, що видав 2ISR), ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянин України, РНОКПП НОМЕР_2 , постійно проживає в Ізраїлі, прийнятий на консульський облік в посольстві України в державі Ізраїль 14.12.2005 року.

З 23.08.1996р. позивач, як офіцер МВС, перебував на пенсійному обліку в ГУ МВС в Автономній республіці Крим та отримував пенсію за вислугу років, згідно із Законом України "Про пенсійне забезпечення військовослужбовців, осіб начальницького та рядового складу органів внутрішніх справ та деяких інших осіб №2262.

10.12.2002 року ОСОБА_2 подана заява про припинення виплати пенсії з 01.01.2003 року у зв`язку з виїздом на постійне місце проживання за кордон.

Згідно повідомлення серії НОМЕР_3 виплату пенсії ОСОБА_2 припинено з 01.01.2003 року.

27.12.2013р. позивач звернувся через представника за дорученням із заявою про поновлення виплати пенсії за вислугу років до Головного управління Пенсійного фонду України в АРК.

Листом Головного управління ПФУ в АРК від 09.01.2014р. підтверджено, що позивач перебував до 31.12.2013р. на пенсійному обліку у Головному управлінні МВС України в АРК, виплату пенсії припинено з 01.01.2003р. у зв`язку з виїздом на ПМП до держави Ізраїль.

У поновленні виплати пенсії заявнику відмовлено з посиланням на обов`язок особистого звернення із заявою до органу ПФУ за місцем постійного проживання в Україні.

Позивач 23.02.2022р. звернувся через представника за дорученням до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області з особисто підписаною заявою встановленого зразка про перерахунок та поновлення виплати пенсії за вислугу років, починаючи з 07.10.2009р.

У прийомі заяви з доданими документами представнику позивача відмовлено з посиланням на обов`язок особистого звернення позивача із заявою до органу ПФУ за місцем постійного проживання в Україні.

Листом ГУ ПФУ у Запорізькій області від 18.04.2022р. №0800/0202-8/18421 позивачу відмовлено в перерахунку та поновленні виплати пенсії з посиланням на не перебування позивача на пенсійному обліку у відповідача, відсутність архівної пенсійної справи та зазначенням про обов`язок особистого звернення до позивача.

Постановою Верховного Суду від 14.03.2023р. у справі №280/3644/22 скасовано постанову апеляційного суду та залишено в силі рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 26.07.2022 у справі №280/3644/22 про відмову в задоволенні позовних вимог про поновлення виплати пенсії.

15.03.2023р. позивачем в особистому кабінеті на вебпорталі ПФУ подано Головному управлінню Пенсійного фонду України в Херсонській області з супровідним листом підписану кваліфікованим електронним підписом заяву встановленого зразка про прийняття на облік, проведення перерахунку та поновлення виплати пенсії за вислугу років, починаючи з 07.10.2009р.

20.03.2023р. відповідачу додатково надіслано засобами поштового зв`язку засвідчену пенсійним органом копію архівної пенсійної справи позивача у паперовому вигляді на 15 аркушах.

Постановою правління Пенсійного фонду України від 16.12.2020 №25-1 «Про затвердження Змін до деяких постанов правління Пенсійного фонду України», зареєстрованою в Мін`юсті 16.03.2021 за № 339/35961, передбачено застосування екстериторіального призначення та перерахунку пенсій.

Заяву позивача за принципом екстериторіальності розглянуто Головним управлінням Пенсійного фонду України в Житомирській області та прийнято рішення від 23.03.2023 року №212850009248 про відмову у призначенні пенсії за вислугу років ОСОБА_2 .

Згідно з ч. 4 ст. 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом

Вказані обставини встановлені судовим рішенням від 17.05.2023 року у справі №420/6377/23 та не потребують доказування.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 17.05.2023 року у справі №420/6377/23, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 18.07.2023 року, адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області, третя особа: Державна установа «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Херсонській області» про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії та визнання протиправним та скасування рішення задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області від 23.03.2023 року №212850009248 про відмову у призначенні пенсії ОСОБА_2 .

Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області поновити виплату раніше призначеної пенсії за вислугу років ОСОБА_2 з 07.10.2009 року та здійснити виплату пенсії ОСОБА_2 на визначений позивачем банківський рахунок у філії "Запорізьке обласне управління" АТ "Ощадбанк", державна установа №10007/0190, із компенсацією втрати частини доходів за затримку виплати пенсії, починаючи з 07.10.2009 року.

В іншій частині позовних вимог відмовлено.

23.08.2023 року позивач звернувся до Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Херсонській області» із заявою, в якій просив направити до ГУ ПФУ в Херсонській області довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії за вислугу років ОСОБА_3 за період з 01.01.2008 року по 31.08.2023 року.

Державна установа «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Херсонській області» листом №33/42-201 від 01.06.2023 року повідомила позивача, що згідно вказівки Департаменту пенсійних питань та соціального захисту МВС України від 01.02.2023 року №4034-49-2023 виконання функцій забезпечення соціального захисту пенсіонерів із числа військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ та членів їх сімей, що перебувають на обліку в Херсонській області покладено на відділ із соціально-гуманітарних питань ДУ «ТМО МВС України по місту Києву».

Вказаним листом також повідомлено, що Державна установа «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Херсонській області» направляє заяву ОСОБА_1 для вирішення питання по суті.

Державна установа «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по місту Києву» листом №33/31/1-А-3251 від 28.08.2023 року, на заяву від 23.08.2023 року, повідомила позивача, що в обліковій базі даних відділу соціального захисту і супроводу постраждалих та членів їх сімей Державної установи «Територіальне медичне об`єднання МВС України по місту Києву» серед пенсіонерів системи МВС, які обслуговуються в Головних управліннях Пенсійного фонду в місті Києві та міста Херсона і отримують пенсію відповідно до Закону України № 2262-ХІ1 «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», гр. ОСОБА_2 не числиться.

Також вказаним листом надано інформацію про розмір грошового забезпечення за прирівняною посадою станом на листопад 2019 року, згідно положень КМУ №988 від 11.11.2015 року.

30.08.2023 року позивач звернувся до Департаменту пенсійних питань та соціального захисту МВС України із заявою, в якій просив у строк 10 днів направити до ГУ ПФУ в Херсонській області довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії за вислугу років ОСОБА_3 за період з 01.01.2008 року по 31.08.2023 року.

Листом Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по місту Києву» №32/31/1-А-467, А-3202 від 29.09.2023 року повідомлено позивача, що Державна установа отримала підтвердження Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області (далі-ГУ ПФУ в Херсонській області) щодо перебування ОСОБА_2 на обліку, як одержувача пенсії за вислугу років відповідно до Закону України № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Вказаним листом повідомлено позивача, що на даний час пенсіонерам МВС довідки про розмір грошового забезпечення оформляються уповноваженими структурними підрозділами МВС України, у тому числі ДУ «ТМО МВС України по місту Києву» з урахуванням рішень Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.12.2018 у справі № 826/3858/18 (набрало законної сили 05.03.2019), та від 14.05.2019 у справі № 826/12704/18 (набрало законної сили 19.11.2019), а також постанови Великої Палати Верховного Суду від 17,12.2019 у зразковій справі № 160/8324/19 та інформації, наданої центральними органами виконавчої влади (Національної поліції України, Національної гвардії України та ДСНС) і доведеної розпорядчим документами МВС України, для колишніх міліціонерів станом на листопад 2019, а для військовослужбовців, станом на березень 2019 року.

На оформлення і видачу довідок на інші періоди, на даний час повноваження територіальним медичним об`єднанням, МВС України, як уповноваженим органам не надавалися. Зважаючи на викладене, підставою для оформлення довідок про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії уповноваженим органом, мають бути списки, які згідно Порядку 45 готують і подають до уповноважених органів ГУ ПФУ в областях. Таким чином, прохання знаходиться поза межами компетенції Державної установи.

Вважаючи бездіяльність відповідачів протиправною, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що даний позов підлягає частковому задоволенню, з огляду на наступне.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Статтею 46 Конституції України встановлено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Спеціальним законом, який регулює правовідносини у сфері пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, є, зокрема, Закон України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09.04.1992р. №2262-XII (далі - Закон №2262-ХІІ).

Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на військовій службі, визначає Закон №2262-ХІІ. Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

Відповідно до частин першої, другої статті 1 Закону №2262-ХІІ особи офіцерського складу, прапорщики і мічмани, військовослужбовці надстрокової служби та військової служби за контрактом, особи, які мають право на пенсію за цим Законом при наявності встановленої цим Законом вислуги на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції та на службі на посадах начальницького складу в Національному антикорупційному бюро України, Службі судової охорони і в державній пожежній охороні, службі в Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, в органах і підрозділах цивільного захисту, податкової міліції, Бюро економічної безпеки України, Державної кримінально-виконавчої служби України мають право на довічну пенсію за вислугу років.

Військовослужбовці, особи, які мають право на пенсію за цим Законом, які стали особами з інвалідністю за умов, передбачених цим Законом, набувають право на пенсію по інвалідності.

За змістом статті 7 Закону №2262-ХІІ військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей, які одночасно мають право на різні державні пенсії, призначається одна пенсія за їх вибором.

Правовою основою для реалізації гарантії перерахунку призначених пенсій у зв`язку зі збільшенням рівня грошового забезпечення діючих військовослужбовців, є положення частини третьої статті 43 та частини четвертої статті 63 Закону № 2262-XII.

Так, згідно з частиною третьою статті 43 Закону № 2262-XII пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Статтю 63 Закону №2262-XII доповнено частиною третьою щодо перерахунку пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції) з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських, Законом України від 23.12.2015 №900-VIII (набрав чинності 29.12.2015), яким також доповнено пункт 15 розділу XI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про Національну поліцію» абзацом другим такого змісту: «За колишніми працівниками міліції, у тому числі пенсіонерами, а також членами їхніх сімей, іншими особами зберігаються пільги, компенсації і гарантії, передбачені цим Законом для колишніх поліцейських, членів їхніх сімей, інших осіб».

Крім того, Законом України від 23.12.2015 №900-VIII внесені зміни до частини шістнадцятої статті 43 Закону №2262-ХІІ, відповідно до яких у разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку.

Відповідно до частини четвертої статті 63 Закону №2262-ХІІ у редакції Закону України від 06.12.2016 №1774-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (набрала чинності з 01.01.2017) усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Предметом цього спору є, зокрема, правовідносини щодо складення уповноваженим органом довідок про розмір грошового забезпечення позивача для проведення обчислення та перерахунку пенсії позивача на підставі норм Закону №2262-ХІІ.

11.11.2015 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №988, яка набрала чинності 02.12.2015 року та якою затверджено схеми окладів за спеціальним званням поліцейських, схеми посадових окладів курсантів вищих навчальних закладів Міністерства внутрішніх справ із специфічними умовами навчання та схеми посадових окладів поліцейських у розмірах згідно з додатками 3-10.

Пунктом 1 постанови №988 установлено, що грошове забезпечення поліцейських складається з посадового окладу, окладу за спеціальним званням, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер), премії та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

При цьому, пунктом 7 постанови № 988 доручено Міністерству внутрішніх справ України за погодженням з Міністерством соціальної політики та Міністерством фінансів затвердити у двотижневий строк порядок та умови виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам навчальних закладів Міністерства внутрішніх справ із специфічними умовами навчання.

Такий порядок було затверджено наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06.04.2016 № 260 "Про затвердження Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та здобувачам вищої освіти закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських" відповідно до статті 94 Закону України від 02.07.2015 № 580-VIII "Про Національну поліцію" (далі - Закон № 580-VIII), постанови № 988, з метою впорядкування структури та умов грошового забезпечення поліцейських та курсантів вищих навчальних закладів Міністерства внутрішніх справ України із специфічними умовами навчання, які здійснюють підготовку поліцейських, який набрав чинності 27.05.2016.

Тобто, у встановлений постановою № 988 двотижневий строк уповноваженими особами Міністерства внутрішніх справ України не було затверджено порядку і умов грошового забезпечення поліцейських.

Таким чином, у січні 2016 року поліцейські фактично не отримували доплат, додаткових видів грошового забезпечення через неприйняття уповноваженою особою Міністерства внутрішніх справ України відповідного нормативно-правового акта.

В подальшому, відповідно до частини четвертої статті 63 Закону № 2262-ХІІ Уряд ухвалив постанову № 103, яка набрала чинності 24.02.2018, абзацом першим пункту 3 якої постановив перерахувати з 01.01.2016 року пенсії, призначені згідно із Законом № 2262-ХІІ, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) за прирівняною посадою з розміру грошового забезпечення поліцейського, враховуючи відповідні оклади за посадою, спеціальним званням, відсоткову надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за січень 2016 року відповідно до постанови № 988. Розмір премії визначається у середніх розмірах, що фактично виплачені за відповідною посадою (посадами) поліцейського за січень 2016 року.

Зміст наведеної норми пункту 3 постанови № 103 свідчить про те, що нормотворець пов`язав перерахунок пенсій відповідній категорії осіб, які отримують пенсію за Законом № 2262-ХІІ з 01.01.2016 із складовими грошового забезпечення поліцейського, у тому числі щомісячними додатковими видами грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення), які фактично виплачувались поліцейським у січні 2016 року, оскільки пов`язав їх із сплатою єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування саме за січень 2016 року.

Пунктом 5 Постанови №103 передбачено, що перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) відповідно до пункту 3 цієї постанови проводиться на підставі довідок про розміри грошового забезпечення, поданих Міністерством внутрішніх справ органам Пенсійного фонду України до набрання чинності цією постановою, або довідок, додатково оформлених та поданих відповідно до Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008р. №45.

Крім того, цією постановою внесені зміни до Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 (далі - Порядок №45).

Зокрема, за змістом пунктів 2, 3 Порядку №45 Пенсійний фонд України після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки), та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС, Службі судової охорони (далі - державні органи).

Головні управління Пенсійного фонду України у десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

На підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України. Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.

Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.

Довідки видаються на осіб, які звільнені із служби: в апараті МВС, органах та підрозділах МВС, в закладах, на підприємствах та в установах, що належать до сфери управління МВС (крім органів, підрозділів, закладів та установ, передбачених абзацами четвертим, п`ятим і сьомим цього пункту) - МВС.

У разі ліквідації зазначених державних органів довідки видаються правонаступниками таких органів, а в разі їх відсутності - державними органами, визначеними відповідними актами Кабінету Міністрів України.

Згідно з абзацом другим пункту 5 Порядку №45 особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) перерахунок пенсії з 1 січня 2016 року проводиться з розміру грошового забезпечення за прирівняною посадою поліцейського, враховуючи оклади за посадою, спеціальним званням, відсоткову надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за січень 2016 р. відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015р. № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції». Розмір премії визначається у середніх розмірах, що фактично виплачені за відповідною посадою (посадами) поліцейського за січень 2016 року. Подальші перерахунки здійснюються з урахуванням складових грошового забезпечення, передбачених абзацом першим цього пункту.

У Додатку 2 до Порядку №45 міститься форма довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, яку постановою №103 було викладено в новій редакції, яка не передбачає такі складові грошового забезпечення як щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення).

Водночас, рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.12.2018 в адміністративній справі №826/3858/18, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.03.2019, визнано протиправними та нечинними зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку №45.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 14.05.2019 у справі №826/12704/18, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 19.11.2019, визнано протиправним та скасовано пункт 3 постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб».

Питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону №2262-ХІІ, крім пенсій військовослужбовцям строкової служби та членам їх сімей, регулює Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затверджений постановою правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 №3-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 15.02.2007 за №135/13402 (далі - Порядок №3-1).

Згідно з пунктом 23 Порядку №3-1 перерахунок раніше призначених пенсій проводиться органами, що призначають пенсії, в порядку, установленому статтею 63 Закону (2262-12). Пенсіонери подають органам, що призначають пенсії, додаткові документи, які дають право на підвищення пенсії.

Пунктом 24 Порядку №3-1 передбачено, що про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 Закону (2262-12) уповноважені структурні підрозділи зобов`язані у п`ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв`язку з уведенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії.

Органи, що призначають пенсії, протягом п`яти робочих днів після надходження такого повідомлення подають до відповідних уповноважених структурних підрозділів списки осіб, яким необхідно провести перерахунок пенсії (додаток 5).

Після одержання списків осіб уповноважені структурні підрозділи зазначають у них зміни розмірів грошового забезпечення для перерахунку раніше призначених пенсій і в п`ятиденний строк після надходження передають їх до відповідних органів, що призначають пенсії.

Відповідно до статті 94 Закону України «Про Національну поліцію», постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції», з метою впорядкування структури та умов грошового забезпечення поліцейських та курсантів вищих навчальних закладів МВС із специфічними умовами навчання, які здійснюють підготовку поліцейських, наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06.04.2016 №260 затверджено Порядок та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам вищих навчальних закладів МВС із специфічними умовами навчання (далі - Порядок №260).

Пунктом 3 розділу І Порядку №260 передбачено, що грошове забезпечення поліцейських визначається залежно від посади, спеціального звання, стажу служби в поліції, інтенсивності та умов служби, кваліфікації, наукового ступеня або вченого звання. До складу грошового забезпечення входять: 1) посадовий оклад; 2) оклад за спеціальним званням; 3) щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер); 4) премії; 5) одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Порядком №260 установлено такі додаткові види грошового забезпечення: надбавка за специфічні умови проходження служби в поліції (пункт 4 розділу ІІ Порядку №260); надбавка за безперервний стаж на шифрувальній роботі (пункт 5 розділу ІІ Порядку №260); надбавка за виконання функцій державного експерта з питань таємниць (пункт 6 розділу ІІ Порядку №260); надбавка за службу в умовах режимних обмежень (пункт 7 розділу ІІ Порядку №260); надбавка за почесне звання заслужений (пункт 8 розділу ІІ Порядку №260); доплата за науковий ступінь з відповідної спеціальності (пункт 9 розділу ІІ Порядку №260); доплата за вчене звання (пункт 10 розділу ІІ Порядку №260); доплата за службу в нічний час (пункт 11 розділу ІІ Порядку).

Відповідно до положень пункту 12 розділу ІІ Порядку №260 розміри премії встановлюються за рішенням керівників органів поліції відповідно до затверджених ними положень про преміювання та наявного фонду грошового забезпечення. Виплата премій поліцейським здійснюється за наказами керівників органів поліції. Накази про преміювання поліцейських видаються до 25 числа кожного місяця на підставі списків начальників структурних підрозділів органу поліції, погоджених з фінансовим підрозділом у частині розміру фонду преміювання. Виплата премії проводиться щомісяця в останній день місяця за поточний місяць разом з виплатою грошового забезпечення.

При цьому слід зазначити, що з 19.11.2019 року - дня набрання законної сили судовим рішенням у справі №826/12704/18 - пункт 3 Постанови №103 втратив чинність, а інші нормативні акти, які б надалі обмежували склад та розмір грошового забезпечення осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) для обчислення та перерахунку пенсії, відсутні.

Тобто, з цієї дати виникли підстави для перерахунку пенсій, призначених особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) згідно із Законом №2262-ХІІ, з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за спеціальним званням та відсоткової надбавки за вислугу років, а також щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, виходячи з розміру складових, розрахованих згідно з Постановою №988, та відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону №2262-ХІІ.

У свою чергу, виходячи з наведених вище положень пунктів 23, 24 Порядку №3-1, підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, може бути як відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи, так і рішення, прийняте Кабінетом Міністрів України, про що уповноважені державні органи повідомляють орган ПФУ.

Аналогічний правовий висновок міститься у постанові Верховного Суду від 10.10.2019 у справі №553/3619/16-а.

Згідно з пунктами 1 та 2 розділу І Інструкції про організацію роботи з оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб та з інших соціальних питань, затвердженої Міністерством внутрішніх справ України від 17.09.2018 №760 (далі - Інструкція №760), ця інструкція визначає процедуру організації в Міністерстві внутрішніх справ України, центральних органах виконавчої влади, діяльність яких спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ України (Національна поліція України, Державна служба України з надзвичайних ситуацій, Адміністрація Державної прикордонної служби України (далі - ЦОВВ)), та Національній гвардії України роботи, зокрема, з оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій особам, які мають право на пенсійне забезпечення згідно із Законом України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб.

Відповідно до абзацу 4 пункту 3 розділу І, підпунктів 1-4 пункту 1 розділу ІІ Інструкції №760 визначені МВС, ЦОВВ та Національною гвардією України структурні підрозділи, на які покладено функції з підготовки та подання до органів, які призначають пенсії, необхідних для призначення пенсій документів: 1) організують роботу з оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій особам, які мають право на пенсію відповідно до чинного законодавства; 2) розглядають листи та звернення із питань оформлення документів для призначення та перерахунку пенсій, для отримання пільг, а також здійснюють прийом громадян, які звертаються з цих питань; 3) приймають від підрозділів персоналу (кадрового забезпечення) та фінансового забезпечення (бухгалтерських підрозділів) документи, передбачені Порядком та цією Інструкцією для призначення (перерахунку) пенсій; 4) готують та подають у встановленому чинним законодавством порядку до органів, які призначають пенсії, документи для призначення (перерахунку) пенсій.

Наказом МВС України від 16.04.2021 №291 «Про внесення зміни до наказу Міністерства внутрішніх справ України від 25 лютого 2019 року №129» визначено територіальні медичні об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по областях, місту Києву уповноваженими установами за видачу довідок про розмір грошового забезпечення з покладенням таких функцій на відповідні сектори (відділ) із соціально-гуманітарних питань цих державних установ.

Судом встановлено, що позивач набув право на пенсійне забезпечення на підставі норм Закону №2262-ХІІ як працівник органів внутрішніх справ з 23.08.1996р, та отримував пенсію за вислугу років.

Рішенням суду від 17.05.2023 року зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області поновити виплату раніше призначеної пенсії за вислугу років ОСОБА_2 з 07.10.2009 року.

Разом з тим, суд зазначає, що поновлення раніше призначеної пенсії позивача не позбавляє його права на одержання довідки про розмір грошового забезпечення за прирівняною посадою поліцейського станом на листопад 2019 року.

Крім того, суд погоджується з доводами представника Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ Україи по м.Києву», що саме з 2019 року територіальні органи МВС оформляють на заяви пенсіонерів МВС довідки про розмір грошового забезпечення для колишніх міліціонерів станом на листопад 2019, а для військовослужбовців, станом на березень 2019 року з урахуванням рішень Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.12.2018 у справі № 826/3858/18 (набрало законної сили 05.03.2019), та від 14.05.2019 у справі № 826/12704/18 (набрало законної сили 19.11.2019), а також постанови Великої Палати Верховного Суду від 17.12.2019 у зразковій справі № 160/8324/19 та інформації, наданої центральними органами виконавчої влади (Національної поліції України, Національної гвардії України та ДСНС) і доведеної розпорядчим документами МВС України, Повноваження на оформлення і видачу довідок на інші періоди територіальним медичним об`єднанням МВС України, як уповноваженим органам і суб`єктом владних повноважень, не надавалися.

Отже, суд дійшов висновку, що у позивача виникло право на отримання оновленої довідки про розмір грошового забезпечення позивача станом на 19.11.2019 року відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", складеноїї відповідно до статей 43,63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", постанови Кабінету Міністрів України "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" від 11.11.2015 № 988 із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для проведення з 01.12.2019 перерахунку основного розміру пенсії, у зв`язку з чим позовні вимог в частині визання протиправними дій Державної установи " Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по місту Києву" щодо відмови у виготовленні та наданні до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області довідок про розмір грошового забезпечення позивача за період з 01.01.2008р. по теперішній час, відповідно до вимог статей 43 та 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення військовослужбовців, осіб начальницького та рядового складу органів внутрішніх справ та деяких інших осіб" від 09.04.1992р. № 2262-XII підлягають частковому задоволенню шляхом визнанням протиправними дії Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ Україи по м.Києву» щодо відмови у підготовці та наданні до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 19.11.2019 року відповідно до вимог статей 43 та 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб» від 09.04.1992 №2262-ХІІ, із урахуванням постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції», із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії; зобов`язання Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ Україи по м.Києву» підготувати та направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 19.11.2019 року відповідно до вимог статей 43 та 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб» від 09.04.1992 №2262-ХІІ, із урахуванням постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції», із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії.

Щодо позовних вимог в частині зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області у строк до 15 днів направити до Державного установи " Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по місту Київ " списки для отримання довідок про розмір грошового забезпечення позивача за період з 01.01.2008р. по теперішній час, суд дійшов висновку про відсутність підстав для іх задоволення, оскільки задовольняючи позовні вимоги в частині виготовлення та направлення довідок, судом поновлено порушене право позивача на отримання довідок про розмір грошового забезпечення для проведення перерахунку пенсії з 01.12.2019 року.

При цьому, суд звертає увагу що відповідно до положень Постанови N 45 від 13 лютого 2008 р. «Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (в редакції, чинній станом 20.02.2008 року) перерахунок раніше призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон) пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом (далі - особи), або у зв`язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.

На підставі зазначеного в пункті 1 цього Порядку рішення Кабінету Міністрів України Міноборони, МВС, МНС, Мінтрансзв`язку, СБУ, Служба зовнішньої розвідки, ДПА, Управління державної охорони, Адміністрація Держспецзв`язку, Адміністрація Держприкордонслужби, Державний департамент з питань виконання покарань (далі - державні органи) повідомляють у п`ятиденний строк Пенсійному фонду України про підстави перерахунку пенсій військовослужбовцям.

Пенсійний фонд України повідомляє у п`ятиденний строк з моменту надходження інформації від державних органів своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки).

Головні управління Пенсійного фонду України складають у десятиденний строк з моменту надходження зазначеної інформації списки за формою згідно із додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

На підставі списків уповноважені органи готують для перерахунку пенсії довідки про розмір грошового забезпечення кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно із додатком 2 (далі - довідка) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.

Перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частиною другою статті 51 Закону. Якщо внаслідок перерахунку розмір зменшується, пенсія виплачується в раніше встановленому розмірі.

Тобто, у пенсійного органу виникає обов`язок щодо підготовки списків та подання їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії після повідомлення останнього державним ораганом про наявність підстав для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку.

Враховуючи відсутність відповідних повідомлень державного органу про наявність підстав для проведення перерахунку пенсії, протилежного позивачем не доведено, суд дійшов висновку про відсутність підстав для визнання протиправною бездіяльності пенсійного органу щодо направлення списків за період з 01.01.2008 року по 2019 рік.

Щодо позовних вимог в частині визнання протиправною бездіяльності Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області щодо виплати позивачу заборгованості з пенсії за період з 07.10.2009р. по 31.08.2023р., з урахуванням її перерахунку, з компенсацією втрати частини доходів за затримку виплати пенсії за період з 07.10.2009 року на момент фактичної виплати заборгованості з пенсії, на визначений позивачем банківський рахунок та зобов`язання ГУ ПФУ в Херсонській області здійснити вказані виплату, суд зазначає наступне.

Відповідно до положень підпунктів 4, 5 пункту 4 Положення про головні управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 22.12.2014 №28-2, Головне управління Фонду відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, забезпечує своєчасне і в повному обсязі фінансування пенсій та виплату пенсій, щомісячного довічного утримання суддям у відставці, допомоги на поховання та інших виплат, які згідно із законодавством здійснюються за рахунок коштів Фонду та інших джерел, визначених законодавством, здійснює з цією метою перерозподіл коштів між районами (містами); здійснює призначення (перерахунок) та виплату пенсій військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу та іншим особам (крім військовослужбовців строкової служби та членів їх сімей), які мають право на пенсію згідно із Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

Виплата пенсій територіальним органом Пенсійного фонду України здійснюється виключно за рахунок коштів Пенсійного Фонду України та інших джерел, визначених законодавством. Інших фінансових можливостей, крім зазначених, для здійснення виплат управління не має. Крім того, відповідно до статей 23 та 116 Бюджетного кодексу України, будь-які бюджетні зобов`язання та платежі з бюджету можливо здійснювати лише за наявності відповідного бюджетного призначення, встановленого законом про Державний бюджет України. Взяття зобов`язань без відповідних бюджетних асигнування та здійснення видатків бюджету з перевищенням бюджетних призначень є порушенням бюджетного законодавства.

Аналогічна правова позиція неодноразово викладалась Верховним Судом України, зокрема, у Постановах від 30 червня 2015р., 3 листопада 2015р., 2 лютого 2016р. (справи № 21-1044а15, № 21-5099а15, № 825/3715/14, відповідно), а також висловлена Верховним Судом у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в Постановах від 03.06.2018р. у справі №757/29541/14-а, від 18 червня 2019року у справі №826/721/16, які в силу ч.5 ст.242 КАС України, підлягають врахуванню при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин.

Тобто виплати пенсій здійснюються Головним управлінням Пенсійного фонду України виключно за рахунок коштів Фонду та інших джерел, визначених законодавством.

Судом встановлено, що на виконання судового рішення у справі №420/6377/23 ГУ ПФУ в Херсонській області доплату по перерахунку за період з 01.09.2023 по 30.11.2023 у сумі 6018,30 грн нараховано на додаткову відомість у листопаді 2023 року, що підтверджується витягами зі списку на зарахування пенсії на поточні карткові рахунки.

Заборгованість у сумі 210325,61 грн. за період з 07.10.2009 по 31.08.2023 (по місяць відпрацювання рішення суду) включено до реєстру судових рішень за №794586, виплата яких здійснюється за кошти Державного бюджету України, що підтверджується розрахунком боргу та витягом з реєстру судових рішень за №794586.

Крім того, судом встановлено з ухвали від 28.11.2023 року у справі №420/6377/23, що після проведеного перерахунку Головним управлінням розраховано компенсацію втрати частини доходу за період з 07.10.2009 по 31.08.2023.

Розрахунок компенсації Головне управління, листом від 24.11.2023 №2100-0505-5/38969, подано на затвердження до Пенсійного фонду України та після затвердження суми розрахунку компенсації, буде включена до реєстру судових рішень, виплата яких здійснюватиметься за кошти Державного бюджету України.

Згідно із п. 3 Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників затвердженого 03.08.2011 № 845 рішення про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників виконуються на підставі виконавчих документів виключно органами Казначейства у порядку черговості надходження таких документів (про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів - з попереднім інформуванням Мінфіну, про стягнення коштів боржників - у межах відповідних бюджетних призначень, наданих бюджетних асигнувань (залишків коштів на рахунках підприємств, установ, організацій).

Таким чином, у будь-якому випадку виконання рішень суду щодо виплат з державного бюджету виконується у порядку черговості, у тому числі відносно виконання рішень зобов`язального характеру щодо виплат з бюджету, які повинен здійснити боржник - Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про наявність у вказаній частині спірних правовідносинах обставин, пов`язаних з виконанням судового рішення у справі №420/6377/23. Відповідно, позивач має право на звернення до суду із заявою про вирішення процесуальних питань, пов`язаних з виконанням судових рішень, передбаченою розділом IV КАС України.

Щодо позовних вимог в частині зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській провести позивачу на загальних підставах перерахунок, індексацію пенсії за вислугу років, за період з 07.10.2009р. по теперішній час, згідно із Законом України "Про пенсійне забезпечення військовослужбовців, осіб начальницького та рядового складу органів внутрішніх справ та деяких інших осіб" від 09.04.1992р. № 2262-XII та у строк до 15 днів з моменту отримання довідок про розмір грошового забезпечення позивача за період з 01.01.2008р. по теперішній час починаючи з 07.10.2009р., суд зазначає наступне.

Відповідно до правових висновків, викладених у постанові Великої Палати Верховного Суду від 20.05.2020 у справі № 815/1226/18 суд зазначив, що питання визначення базового місяця, наявності факту перевищення індексом споживчих цін порогу індексації, встановленого в розмірі 101%, у взаємозв`язку з розміром пенсії, що має виплачуватися позивачеві, належить до компетенції пенсійного органу при поновленні пенсії, нарахуванні та виплаті відповідних сум. При цьому в разі незгоди з діями відповідача щодо наявності чи відсутності підстав для нарахування індексації та її розмірів позивач не позбавлений права звернутися за захистом своїх прав до суду.

Враховуючи висновки Великої Палати Верховного Суду, суд зазначає, що вимоги позивача щодо проведення індексації пенсії є передчасними та задоволенню не підлягають.

Вимоги в частині здійснення виплати пенсії позивачу на вказаний ним банківський рахунок, суд вважає передчасними до відновлення виплати пенсії та такими, що направлені на захист ще не порушеного права, що суперечить ст. 5 КАС України.

Щодо позовних вимог про звернення рішення до негайного виконання в межах суми стягнення за один місяць, суд зазначає наступне.

Відповідно до п.1 ч.2 ст. 371 КАС України, суд який ухвалив рішення, за заявою учасників справи або з власної ініціативи може ухвалою в порядку письмового провадження або зазначаючи про це в рішенні суду звернути до негайного виконання рішення: у разі стягнення всієї суми боргу при присудженні платежів, визначених пунктами 1 і 2 частини першої цієї статті.

Враховуючи, що в даному випадку судом не ухвалено рішення про стягнення певних сум з відповідача, відсутні підстави для звернення рішення суду до негайного виконання.

Що стосується вимоги позивача про встановлення судового контролю за виконанням судового рішення, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини першої статті 382 КАС України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.

Положення статті 382 КАС України не є імперативними, тобто, передбачають право суду діяти на власний розсуд в залежності від обставин справи. Суд вважає, що за своїм змістом такі заходи контролю за виконанням судового рішення є додатковим засобом для спонукання суб`єкта владних повноважень до вчинення дій з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

З огляду на ненаведення позивачем аргументів на переконання необхідності вжиття таких процесуальних заходів і ненадання останньою доказів в підтвердження наміру відповідача на ухилення від виконання судового рішення, суд не вбачає підстав для задоволення вимоги позивача про встановлення судового контролю за виконанням судового рішення у цій справі.

Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Згідно положень ст. 75 КАС України, достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. При цьому в силу положень ст. 76 КАС України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, особливістю адміністративного судочинства є те, що обов`язок доказування в спорі покладається на відповідача орган публічної влади, який повинен надати суду всі матеріали, які свідчать про його правомірні дії.

Відповідно до ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд вважає позов таким, що підлягає частковому задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Оскільки ухвалою від 22.01.2024 року позивача звільнено від сплату судового збору, відсутні підстави для розподілу судових витрат.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 2, 6, 7, 8, 9, 10, 77, 90, 139, 242-246, 250, 251, 255, 262, 295, 297 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 ) до Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ Україи по м.Києву» (вул. Платона Майбороди (Мануільського),19, м. Київ, 04050, Код ЄДРПОУ 37027405), Головного Управління Пенсійного фонду України в Херсонській області (вул. 28 Армії, 6, м. Херсон, 73036, Код ЄДРПОУ 21295057) про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ Україи по м.Києву» щодо відмови у підготовці та наданні до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області довідок про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 19.11.2019 року відповідно до вимог статей 43 та 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб» від 09.04.1992 №2262-ХІІ, із урахуванням постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції», із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії.

Зобов`язати Державну установу «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ Україи по м.Києву» підготувати та направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 19.11.2019 року відповідно до вимог статей 43 та 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб» від 09.04.1992 №2262-ХІІ, із урахуванням постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції», із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Порядок і строки оскарження рішення визначаються ст.ст.293, 295 КАС України.

Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст.255 КАС України.

Суддя Самойлюк Г.П.

Дата ухвалення рішення19.03.2024
Оприлюднено21.03.2024
Номер документу117762335
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —420/253/24

Постанова від 30.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Ухвала від 09.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Ухвала від 29.03.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Ухвала від 26.03.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Рішення від 19.03.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Самойлюк Г.П.

Ухвала від 21.02.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Самойлюк Г.П.

Ухвала від 26.01.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Самойлюк Г.П.

Ухвала від 22.01.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Самойлюк Г.П.

Ухвала від 09.01.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Самойлюк Г.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні