Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 березня 2024 року № 520/36353/23
Харківський окружний адміністративний суд у складі: головуючого - судді Заічко О.В., розглянувши у порядку спрощеного провадження в приміщенні суду в м. Харкові адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРОФІРМА «РІДНИЙ КРАЙ» (вул. Миру, буд. 48-А, м. Первомайський, Лозівський район, Харківська область, 64107, код ЄДРПОУ 42999551) до Головного управління Державної податкової служби у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (вул. Пушкінська, б. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) про скасування податкового повідомлення-рішення, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач ТОВ «АГРОФІРМА «РІДНИЙ КРАЙ», звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд:
скасувати податкове повідомлення рішення № 00/23224/20-40-04-09/42999551 від 01.08.2023, прийняте Головним управлінням Державної податкової служби у Харківській області на підставі висновків Акту перевірки № 1792/20-40-04-09/42999551 від 07.06.2023 «Про результати камеральної перевірки щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ «АГРОФІРМА «РІДНИЙ КРАЙ», яким накладено штраф у сумі 444 474,30 гривень.
В обґрунтуванні позовних вимог позивач зазначив, на підставі що ТОВ «АГРОФІРМА «РІДНИЙ КРАЙ» акту перевірки № 1792/20-40-04-09/42999551 від 07.06.2023, яким встановлено порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН. Головним управлінням Державної податкової служби у Харківській області прийняте рішення №00/23224/20-40-04-09/42999551 від 01.08.2023, про накладено штраф у сумі 444 474,30 гривень. Позивач вважає, що Головним управлінням Державної податкової служби у Харківській області при перевірки не було враховано форс мажорних обставин наявних у ТОВ «АГРОФІРМА «РІДНИЙ КРАЙ» та карантинних норм законодавства України, які були позбавлені основного виду діяльності та призупинено господарську діяльність підприємства в цілому. Вважаючи свої права порушеними ТОВ «АГРОФІРМА «РІДНИЙ КРАЙ» звернувся до суду.
По справі було відкрито спрощене провадження в порядку, передбаченому ст. 263 КАС України та запропоновано відповідачеві надати відзив на позов.
Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження була надіслана відповідачу та отримана ним.
Відповідач надав відзив на позов, у якому позовні вимоги не визнав та зазначив, що на момент складання акту камеральної перевірки, на підставі якого прийнято податкове повідомлення-рішення № 00/23224/20-40-04-09/42999551 від 01.08.2023 про нарахування суми штрафу у розмірі 444 474,30 грн, на адресу органів ДПС, заява про неможливість виконання податкового обов`язку, відповідно до вимог Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податкового обов`язку, відповідно до вимог Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідних положень» Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755 VІ із змінами та доповненнями, затвердженого Наказом міністерства фінансів України 29.07.2022 № 225 не надходила. Крім того, відповідач зазначає, що форс-мажор, як обставини непереборної сили потребує доведення і належного правового оформлення сторонами в судовому процесі, саме по собі існування таких надзвичайних обставин не звільняє сторону від відповідальності за порушення взятих на себе зобов`язань. Крім того, сертифікат на який посилається позивач жодним чином не підтверджує ту обставину, що саме внаслідок військової агресії російської федерації проти України, в зв`язку із чим було введено воєнний стан, позивач не мав можливості виконати свої зобов`язання перед Державою. Позовні вимоги вважає безпідставними та просить у їх задоволені відмовити.
Позивач надав відповідь на відзив у якому зазначив, що відповідно до листа Торгово-Промислової палати України від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1 військова агресія РФ проти України є форс-мажорною обставиною з 24.02.2022; зазначені обставини є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для суб`єктів господарювання за окремими податковими обов`язком, виконання якого настало згідно умов законодавчих чи інших нормативних актів і виконання якого стало неможливим у встановлений термін внаслідок настання таких форс-мажорних обставин (обставини непереборної сили). ТОВ «АГРОФІРМА «РІДНИЙ КРАЙ» було отримано СЕРТИФІКАТ № 5300-23-4139 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) від 05.10.2023 на підставі ст.ст. 14, 147 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні», що засвідчує форс мажорні обставини, а саме: реєстрація податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних у термін до 27.05.2022, до 15.07.2022, до 15.10.2022 за п. 201.10 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачанням товарів-продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлений термін скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Позивач зазначає, що наданий до суду сертифікат ТПП підтвердження існування саме для ТОВ «АГРОФІРМА «РІДНИЙ КРАЙ» форс-мажорних обставин, через які позивач не мав можливості виконати свій обов`язок передбачений ПК України, а саме реєстрація податкових накладних. Однак, відповідач у відзиві на позов вказав, що сертифікат жодним чином не підтверджує ту обставину, що саме внаслідок військової агресії російської федерації проти України, в зв`язку із чим було введено воєнний стан, позивач не мав можливості виконати свої зобов`язання перед Державою. Позивач вважає, даний довід відповідача протиправним та таким, що вводить суд в оману, адже внаслідок попадання балістичної ракети російської федерації в офісне приміщення ТОВ «АГРОФІРМА «РІДНИЙ КРАЙ», було знищено.
Відповідно до ст. 263 КАС України, суд розглядає за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справи, зокрема, щодо: оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється згідно вимог ст. 229 КАС України.
Дослідивши матеріали справи, суд виходить з наступного.
Судом встановлено, що Актом перевірки №1792/20-40-04-09/42999551 від 07.06.2023 «Про результати камеральної перевірки щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ «АГРОФІРМА «РІДНИЙ КРАЙ» виявлені порушення граничних строків реєстрації податкових накладних в ЄРПН: № 4 від 30.09.2021 на 112 днів; № 3 від 28.12.2021 на 48 днів; № 3 від 13.01.2022 на 83 днів; № 4 від 19.01.2022 на 81 день; № 1 від 19.01.2022 на 47 днів; № 2 від 19.01.2022 на 48 днів; № 1 від 16.02.2022 на 46 днів; № 2 від 17.02.2022 на 46 днів; № 3 від 18.02.2022 на 46 днів; №10 від 22.04.2022; № 11 від 22.04.2022; № 12 від 22.04.2022; № 13 від 22.04.2022; № 14 від 22.04.2022; № 9 від 22.04.2022 на 35 днів.
Після ознайомлення з актом перевірки, позивачем було направлено заперечення на зазначений акт, вих. № 1107-23 від 11.07.2023. Не враховуючи доводи ТОВ «АГРОФІРМА «РІДНИЙ КРАЙ» податковим органом прийнято рішення №00/23224/20-40-04-09/42999551 від 01.08.2023 про нарахування суми штрафу у розмірі 444 474,30 гривень. На зазначене рішення позивачем надіслано скаргу № 0809/2023-2 від 08.09.2023 до ДПС України. Рішенням про результати розгляду скарги від 08.11.2023 № 33485/6/99-00-06-03-01-06, відповідно до якого оскаржуване рішення ДПС України залишено без змін, а скаргу без задоволення.
Позивач вважає,що Головним управлінням Державної податкової служби у Харківській області при перевірки не було враховано форс мажорних обставин наявних у ТОВ «АГРОФІРМА «РІДНИЙ КРАЙ» та карантинних норм законодавства України.
Крім того, ТОВ «АГРОФІРМА «РІДНИЙ КРАЙ» було отримано СЕРТИФІКАТ № 5300-23-4139 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) від 05.10.2023 на підставі ст. ст. 14, 147 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні», що засвідчує форс мажорні обставини, а саме: реєстрація податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних у термін до 27.05.2022, до 15.07.2022, до 15.10.2022 за п. 201.10 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачанням товарів-продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлений термін скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Позивач зазначає, що наданий до суду сертифікат ТПП підтвердження існування саме для ТОВ «АГРОФІРМА «РІДНИЙ КРАЙ» форс-мажорних обставин, через які позивач не мав можливості виконати свій обов`язок передбачений ПК України, а саме реєстрація податкових накладних. У сертифікаті зазначено період дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) дата настання 24.02.2022; дата закінчення 26.12.2022.
Відповідач у відзиві на позов вказав, що сертифікат жодним чином не підтверджує ту обставину, що саме внаслідок військової агресії російської федерації проти України, в зв`язку із чим було введено воєнний стан, позивач не мав можливості виконати свої зобов`язання перед Державою. Позивач вважає, даний довід відповідача протиправним та таким, що вводить суд в оману, адже внаслідок попадання балістичної ракети російської федерації в офісне приміщення ТОВ «АГРОФІРМА «РІДНИЙ КРАЙ», було знищено та пошкоджено первинні бухгалтерські документи та первинну документацію, а також комп`ютерну техніку з бухгалтерською базою даних товариства.
За фактом попадання балістичної ракети російської федерації в офісне приміщення ТОВ «АГРОФІРМА «РІДНИЙ КРАЙ» у результаті чого було знищено та пошкоджено первинні та бухгалтерська документація, а також комп`ютерна техніка з бухгалтерською базою товариства, відкрито кримінальне провадження №12022221140000552 за правовою кваліфікацією кримінального правопорушення, де ТОВ «АГРОФІРМА «РІДНИЙ КРАЙ» визнано потерпілим, що підтверджується листом Національної поліції України ГУНП в Харківській області Харківського районного управління поліції № 1 відділу поліції № 1 від 01.08.2023 № 9471/119-63/10-2023.
Позивач у позовній заяві зазначає, що згідно відповідачем не враховано, що в період дії карантину на території України , згідно в пунктом 52-1 підрозділу 10 Розділу ХХ Перехідних положень ПК України, за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 01 березня 2020року по останній календарний день місяця (включно) в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України короно вірусної хвороби (COVID-19) штрафні санкції не застосовуються.
Позивач зазначає, що часткове знищення та пошкодження оригіналів договорів поставок, податкових накладних, оригіналів товарно-транспортних накладних, оригіналів видаткових накладних та оригіналів платіжних доручень призвело до неможливості зареєструвати податкові накладні, з причин, які не залежали від волі ТОВ «АГРОФІРМА «РІДНИЙ КРАЙ».
Заявою про відсутність можливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності вих. № 3009-22 від 30.09.2022, ТОВ «АГРОФІРМА «РІДНИЙ КРАЙ» повідомило орган про відсутність можливості своєчасного виконання податкового обов`язку, щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, реєстрації податкових накладних тощо. Рішенням, щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового зобов`язання від 21.11.2022 за № 3381 податковим органом прийнято рішення, щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового зобов`язання
Позивач зазначає що вищевикладені обставини, не були враховані при камеральній перевірки, що призвело до прийняття Головним управлінням Державної податкової служби у Харківській області податкового повідомлення рішення № 00/23224/20-40-04-09/42999551 від 01.08.2023 про накладення штрафу 444 474,30 гривень.
Надаючи правову оцінку публічно-правовим відносинам, суд виходить із наступних підстав та мотивів.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України від 02.12.2010 №2755-VI.
За приписами п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи а зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до абзацу пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних (абзац 13 пункту 201.10 статті 201 ПК України).
В силу абзацу 14 пункту 201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
- для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;
- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
З аналізу процитованих положень слідує, що продавець товарів/послуг зобов`язаний зареєструвати в ЄРПН податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування.
Статтею 120-1 ПК України визначена відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної.
Так, згідно пункту 120-1.1 статті 120 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами «а» - «г» цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Таким чином, на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк, встановлений податковим законодавством, а саме для податкових накладних складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України.
Суд зазначає, що пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України визначено, що за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 01.03.2020 по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Протягом періоду з 01.03.2020 по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.
Таким чином, перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 01.03.2020 і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Суд зазначає, що у контексті застосування пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України правове значення має саме факт вчинення відповідного порушення, складом, якого, в даному випадку, є порушення строку реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.
Таким чином, суд вважає, що обставини щодо періоду вчинення правопорушення мають значення для визначення розміру нарахованих штрафних санкцій, а не для встановлення застосовності вказаної норми ПК України у правовій кваліфікації такого правопорушення, як триваючого.
Водночас, пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України містить чітку вказівку на темпоральний критерій застосування з 01.03.2020 і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Однак, Законом України від 12.05.2022 №2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до підпункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.
Так, відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу Перехідні положення ПК України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022, подання податкової звітності до 20.07.2022 та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31.07.2022.
Згідно підпункту 69.1-1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Тобто, Законом № 2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.
При цьому, підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України скасовано дію мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).
Звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних передбачено лише для платників податків щодо реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до 27.05.2022 (тобто до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану») за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022.
Суд звертає увагу, що наявність факту прострочення реєстрації податкових накладних не заперечується позивачем в цій справі.
Водночас, Законом України від 12.01.2023 №2876-ІХ «Про внесення змін до розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування», який набрав чинності 08.02.2023, зокрема підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України доповнено пунктами 89 та 90 такого змісту:
« Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків:
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послугїх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі:
2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів»
Тобто, Законом України від 12.01.2023 №2876-ІХ, який набрав чинності 08.02.2023, збільшено тривалість граничного строку реєстрації податкової накладної, залежно від дня її складення та зменшено відсоткові розміри ставок штрафу за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У межах спірних правовідносин судом встановлено, що згідно з Актом перевірки №1792/20-40-04-09/42999551 від 07.06.2023 «Про результати камеральної перевірки щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ «АГРОФІРМА «РІДНИЙ КРАЙ» та розрахунком штрафу за порушення термінів реєстрації податкових накладних, передбачених п. 120-1.1 ст. 120-1 ПК України, податковим органом складено повідомлення-рішення № 00/23224/20-40-04-09/42999551 від 01.08.2023, яким застосовано штраф у розмірі 444 474,30 гривень.
Судом встановлено, що ТОВ «АГРОФІРМА «РІДНИЙ КРАЙ» виявлені порушення граничних строків реєстрації податкових накладних в ЄРПН: № 4 від 30.09.2021 на 112 днів; № 3 від 28.12.2021 на 48 днів; № 3 від 13.01.2022 на 83 днів; № 4 від 19.01.2022 на 81 день; № 1 від 19.01.2022 на 47 днів; № 2 від 19.01.2022 на 48 днів; № 1 від 16.02.2022 на 46 днів; № 2 від 17.02.2022 на 46 днів; № 3 від 18.02.2022 на 46 днів; № 10 від 22.04.2022; № 11 від 22.04.2022; № 12 від 22.04.2022; № 13 від 22.04.2022; № 14 від 22.04.2022; № 9 від 22.04.2022 на 35 днів.
Суд зазначає, що на момент реєстрації податкових накладних позивачем діяли різні норми ПК України, що визначали граничні терміни реєстрації в ЄРПН податкової накладної та граничні розміри штрафу.
Разом з тим, Законом № 2876-IX не визначено особливості застосування тих чи інших положень та дати, з якої відповідні положення цього Закону мають застосовуватись.
Поряд з цим, суд зауважує, що на момент винесення спірного податкового повідомлення-рішення від № 00/23224/20-40-04-09/42999551 від 01.08.2023 вже набули чинності зміни, внесені Законом України від 12.01.2023 № 2876-ІХ до ПК України, в частині доповнення підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України пунктами 89 та 90, які зокрема пом`якшили відповідальність платника на період дії воєнного стану та порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних.
При цьому, підлягає врахуванню те, що згідно з пунктом 11 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу), на чому і наполягає позивач.
Таким чином, суд зауважує, що на день прийняття спірного рішення щодо застосування штрафних санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, з урахуванням триваючого воєнного стану на території України, підлягали застосуванню штрафні санкції у розмірах, визначених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України.
Водночас, судом встановлено, що відповідачем сума штрафу за порушення позивачем граничного строку для реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахована згідно положень пункту 120-1.1 статті 120 ПК України, а не пункту 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, що свідчить про протиправність податкового повідомлення-рішення від № 00/23224/20-40-04-09/42999551 від 01.08.2023.
При вирішенні питання щодо необхідності повного скасування податкового повідомлення-рішення чи лише в частині, з огляду на підтвердження факту прострочення позивачем реєстрації податкової накладної в ЄРПН, то в цьому випадку арифметично суд може визначити новий розмір суми штрафу. Проте, визначення нового розміру штрафу має бути здійснено судом на підставі іншої норми, ніж ту, що застосував контролюючий орган, а саме норми пункту 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, що не є завданням суду при розгляді та вирішенні адміністративної справи, з огляду на положення статті 2 КАС України, а є компетенцією контролюючого органу.
Суд виходить з правової позиції, викладеної Верховним судом у постановах від 23.10.2018 у справі №804/3230/17 та від 06.11.2018 у справі №813/3274/17, від 06.04.2021 у справі №11/106-05.
Верховний Суд у вказаних постановах зробив висновок про те, що визначення суми грошових зобов`язань та застосування штрафних (фінансових) санкцій за порушення норм законів з питань оподаткування або іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, і такі повноваження контролюючих органів є дискреційними. Надаючи правову оцінку підставам відповідальності і розміру штрафної (фінансової) санкції, застосованої контролюючим органом, суд не вправі підміняти собою такий орган та приймати рішення щодо зміни підстав застосування штрафної (фінансової) санкції та визначення її розміру, адже завдання правосуддя полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше порушується принцип розподілу влади.
Відповідно до частини шостої статті 13 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», частини 5 статті 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин, суд повинен враховувати висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Тому, керуючись наведеними нормами процесуального закону, суд дійшов висновку про те, що податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Харківській області від №00/23224/20-40-04-09/42999551 від 01.08.2023 слід скасувати повністю.
Решта доводів учасників справи на спірні правовідносини не впливають та висновків суду по суті спору не змінюють.
Статтею 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права та застосовує цей принцип з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини, рішення якого є джерелом права та обов`язковими для виконання Україною відповідно до статті 46 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (надалі по тексту також - Конвенція).
Так, Європейський Суд з прав людини (надалі по тексту також - Суд) у своєму рішенні по справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (від 09.12.1994 №18390/91), вказав, що статтю 6 Конвенції не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень, детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Міра цього обов`язку може варіюватися залежно від характеру рішення. Необхідно також враховувати численність різноманітних тверджень, з якими сторона у справі може звернутися до судів, та відмінності, наявні в Договірних державах, стосовно передбачених законом положень, звичаєвих норм, правових висновків, викладення та підготовки рішень. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи
У рішенні «Салов проти України» (заява №65518/01; від 06.09.2005) Суд також звернув увагу на те, що статтю 6 параграф 1 Конвенції не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін.
У своїх рішеннях Європейський Суд з прав людини неодноразово зазначав, що рішення національних судів мають бути обґрунтованими, зрозумілими для учасників справ та чітко структурованими; у судових рішеннях має бути проведена правова оцінка доводів сторін, однак, це не означає, що суди мають давати оцінку кожному аргументу та детальну відповідь на нього. Тобто мотивованість рішення залежить від особливостей кожної справи, судової інстанції, яка постановляє рішення, та інших обставин, що характеризують індивідуальні особливості справи.
Разом з цим, згідно з пунктом 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з частиною 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з частиною 1 статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частини 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень та докази, надані позивачем, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову.
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відповідно до частини 1 статті 132 цього Кодексу судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Таким чином, враховуючи, що заявлені позовні вимоги підлягають до задоволення, то в силу вимог частини 1 статті 132, частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби України в Харківській області на користь Товариство з обмеженою відповідальністю «АГРОФІРМА «РІДНИЙ КРАЙ» підлягає стягненню сплачений судовий збір у розмірі 6 667,11 гривень.
Керуючись статтями: 8, 9, 72-77, 139, 242-244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В :
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРОФІРМА «РІДНИЙ КРАЙ» (вул. Миру, буд. 48-А, м. Первомайський, Лозівський район, Харківська область, 64107, код ЄДРПОУ 42999551) до Головного управління Державної податкової служби у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (вул. Пушкінська, б. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) про скасування податкового повідомлення-рішення - задовольнити.
Скасувати податкове повідомлення рішення № 00/23224/20-40-04-09/42999551 від 01.08.2023, прийняте Головним управлінням Державної податкової служби у Харківській області (вул. Пушкінська, б. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495), яким накладено штраф на Товариство з обмеженою відповідальністю «АГРОФІРМА «РІДНИЙ КРАЙ» (вул. Миру, буд. 48-А, м. Первомайський, Лозівський район, Харківська область, 64104, код ЄДРПОУ 42999551) у сумі 444 474,30 гривень.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРОФІРМА «РІДНИЙ КРАЙ» (вул. Миру, буд. 48-А, м. Первомайський, Лозівський район, Харківська область, 64107, код ЄДРПОУ 42999551) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (вул. Пушкінська, б. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) суму сплаченого судового збору у розмірі 6 667,11 грн (шість тисяч шістсот шістдесят сім гривень 11 копійок).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено протягом тридцяти днів з дня його складання у повному обсязі шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду.
Суддя Заічко О.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.03.2024 |
Оприлюднено | 21.03.2024 |
Номер документу | 117763345 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Заічко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні