ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
14 березня 2024 року м. Дніпросправа № 280/6548/22
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Добродняк І.Ю. (доповідач),
суддів: Бишевської Н.А., Семененка Я.В.,
перевіривши на відповідність вимогам КАС України матеріали апеляційної скарги Головного управління ДПС у Львівській області
на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 23 лютого 2023 року по справі №280/6548/22
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Транс Карго Експедиція"
до Головного управління ДПС у Запорізькій області, Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Львівській області
про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 23 лютого 2023 року по справі №280/6548/22 позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Транс Карго Експедиція" до Головного управління ДПС у Запорізькій області, Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії - задоволено.
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, Головне управління ДПС у Львівській області подало апеляційну скаргу 10.11.2023 через підсистему "Електронний суд" безпосередньо до суду апеляційної інстанції разом із клопотанням про поновлення строку на апеляційне оскарження.
Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 23.02.2024 апеляційну скаргу залишено без руху та надано скаржнику строк для усунення її недоліків шляхом надання до суду: заяви про поновлення строку на апеляційне оскарження із зазначенням інших поважних підстав для поновлення строку на апеляційне оскарження з наданням відповідних доказів на підтвердження таких підстав, виправленої апеляційної скарги із зазначенням повного найменування усіх інших учасників справи та їх місцезнаходження, доказів направлення виправленої апеляційної скарги та доданих до неї матеріалів іншим учасникам справи.
У межах строку, встановленого для усунення недоліків на адресу Третього апеляційного адміністративного суду від Головного управління ДПС у Львівській області надійшла виправлена апеляційна скарга із зазначенням повного найменування усіх інших учасників справи та їх місцезнаходження, заява про поновлення строку на апеляційне оскарження, в обґрунтування якої зазначено, що відповідач вперше звернувся із апеляційною скаргою на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 23 лютого 2023 року по справі №280/6548/22 у межах строків на апеляційне оскарження, однак ухвалою суду апеляційної інстанції вперше подану апеляційну скаргу було повернуто заявнику, з огляду на не сплату судового збору. Подаючи повторно апеляційну скаргу, відповідач просить врахувати, що строк на апеляційне оскарження пропущено з поважних причин, і з обставин, які не залежали від останнього. Крім того, скаржник посилається на лист Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1.
Проаналізувавши доводи заяви про поновлення строку на апеляційне оскарження, дослідивши матеріали справи колегія суддів дійшла таких висновків.
За змістом процесуального закону поважними причинами визнаються лише такі обставини, які є об`єктивно непереборними, не залежать від волевиявлення особи, що оскаржує судове рішення та пов`язані з дійсними істотними перешкодами чи труднощами для своєчасного вчинення процесуальних дій, що підтверджені належними доказами.
Згідно з частиною першою статті 45 КАС України учасники судового процесу та їхні представники повинні добросовісно користуватися процесуальними правами. Зловживання процесуальними правами не допускається.
Відповідно до пункту шостого частини п`ятої статті 44 КАС України учасники справи зобов`язані виконувати процесуальні дії у встановлені законом або судом строки.
Законодавче обмеження строку оскарження судового рішення, насамперед, обумовлено специфікою спорів, які розглядаються в порядку адміністративного судочинства, а запровадження таких строків обумовлене досягненням юридичної визначеності у публічно-правових відносинах.
Інститут строків в адміністративному процесі сприяє досягненню юридичної визначеності у публічно-правових відносинах, а також стимулює учасників адміністративного процесу добросовісно ставитися до виконання своїх обов`язків. Ці строки обмежують час, протягом якого такі правовідносини можуть вважатися спірними; після їх завершення, якщо ніхто не звернувся до суду за вирішенням спору, відносини стають стабільними.
Отже, тільки наявність об`єктивних перешкод для своєчасної реалізації прав щодо оскарження судового рішення у апеляційному порядку у строк, встановлений процесуальним законом, може бути підставою для висновку про пропуск строку апеляційного оскарження з поважних причин.
З матеріалів справи встановлено, що 23.02.2023 складено повне оскаржуване рішення суду першої інстанції, копію якого вручено заявнику 08.03.2023.
24.03.2023 заявник вперше подав апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції.
Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 15.05.2023 апеляційну скаргу залишено без руху, з огляду на не сплату судового збору за подання апеляційної скарги.
Копія ухвали Третього апеляційного адміністративного суду від 15.05.2023 отримана заявником 25.05.2023, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.
На виконання вимог ухвали Третього апеляційного адміністративного суду від 15.05.2023 про залишення апеляційної скарги без руху заявник апеляційної скарги подав заяву про продовження строку для усунення недоліків апеляційної скарги або відстрочення сплати судового збору у зв`язку з очікуванням надходження фінансування від розпорядника коштів вищого рівня.
Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 12.06.2023 апеляційну скаргу повернуто заявнику з огляду на не усунення недоліків апеляційної скарги у встановлений строк.
Відомості про дату отримання Головного управління ДПС у Львівській області копії вказаної ухвали у матеріалах справи відсутні. На зворотньому боці супровідного листа, датованого 12 червня 2023 року, проставлено штамп канцелярії суду про прийняття кореспонденції 15 червня 2023 року з відміткою «Кореспонденція буде відправлена при наявності фінансування» ( а.с.208 зворот).
За допомогою функціоналу комп`ютерної програми «Діловодство спеціалізованого суду», суд встановив, що копія ухвали про повернення апеляційної скарги була доставлена в Електронний кабінет Головного управління ДПС у Львівській області 13.06.2023 о 16:35 годин.
16.08.2023 Головне управління ДПС у Львівській області вдруге подало апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції у цій справі.
Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 11.09.2023 апеляційну скаргу залишено без руху, з огляду на необхідність подання клопотання про поновлення строку на апеляційне оскарження та документу про сплату судового збору.
Копія ухвали Третього апеляційного адміністративного суду від 11.09.2023 отримана заявником 18.09.2023 о 14:19, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа в підсистемі "Електронний суд".
На виконання вимог ухвали Третього апеляційного адміністративного суду від 11.09.2023 про залишення апеляційної скарги без руху заявник апеляційної скарги подав заяву про поновлення строку на апеляційне оскарження та про продовження строку для усунення недоліків апеляційної скарги або відстрочення сплати судового збору у зв`язку з очікуванням надходження фінансування від розпорядника коштів вищого рівня.
Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 29.09.2023 апеляційну скаргу повернуто заявнику з огляду на не усунення недоліків апеляційної скарги у встановлений строк.
Відомості про дату отримання Головного управління ДПС у Львівській області копії вказаної ухвали у матеріалах справи відсутні. На зворотньому боці супровідного листа, датованого 29 вересня 2023 року, проставлено штамп канцелярії суду про прийняття кореспонденції 12 жовиня 2023 року з відміткою «Кореспонденція буде відправлена при наявності фінансування» (матеріали апеляційного оскарження а.с.42 зворот).
За допомогою функціоналу комп`ютерної програми «Діловодство спеціалізованого суду», суд встановив, що копія ухвали про повернення апеляційної скарги була доставлена в Електронний кабінет Головного управління ДПС у Львівській області 03.10.2023 о 00:25 годин.
10.10.2023 Головне управління ДПС у Львівській області втретє подало апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції у цій справі, однак направило її через підсистему "Електронний суд" до Восьмого апеляційного адміністративного суду, а не до Третього апеляційного адміністративного суду.
Ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 16.10.2023 у справі №280/6548/22 апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 23.02.2023 повернуто, з огляду на те, що така апеляційна скарга має бути подана до Третього апеляційного адміністративного суду, в межах територіальної юрисдикції якого знаходиться справа №280/6548/22.
10.11.2023 відповідач вчетверте подав апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції у цій справі.
Суд апеляційної інстанції звертає увагу заявника апеляційної скарги на те, що оскільки ухвали Третього апеляційного адміністративного суду від 12.06.2023, 29.09.2023 та ухвала Восьмого апеляційного адміністративного суду від 16.10.2023 про повернення поданих апеляційних скарг у касаційному порядку не скасовані та є чинними, то до повторно поданої апеляційної скарги застосовуються вимоги КАС України, як до нової апеляційної скарги.
При цьому, заявник апеляційної скарги під час реалізації свого права на повторне звернення до суду з апеляційною скаргою не звільняється від обов`язку дотримуватися встановленого законодавством строку звернення до суду з такою апеляційною скаргою.
Крім того, подання первинної апеляційної скарги в установлений законом строк не передбачає зупинення строку на апеляційне оскарження для заявника апеляційної скарги та можливості у зв`язку з цим у подальшому свавільно розпоряджатися часом на апеляційне оскарження.
Також, суд апеляційної інстанції зазначає про те, що не виконання вимог КАС України щодо форми та змісту апеляційної скарги, та, як наслідок, повернення вперше поданої апеляційної скарги, не свідчить про наявність об`єктивно непереборних обставин, які не залежали від волевиявлення особи, що оскаржує судове рішення та пов`язані з дійсними істотними перешкодами чи труднощами для своєчасного вчинення процесуальних дій.
Відсутність у суб`єкта владних повноважень коштів для своєчасної сплати судового збору є суто суб`єктивною причиною, а негативні наслідки, які настали у зв`язку з такою причиною є певною мірою відповідальністю за неналежне виконання своїх процесуальних обов`язків, які для усіх учасників справи мають бути рівними.
Головне управління ДПС у Львівській області, яке діє від імені держави, як суб`єкт владних повноважень, не може та не повинно намагатись отримати вигоду від фінансових та інших складнощів, зокрема недостатності коштів та/або здійснення безспірного списання коштів з рахунків останнього, які склались у нього на поточний день, шляхом уникнення або зволікання виконання ним своїх процесуальних обов`язків, в тому числі і щодо сплати судового збору. Зазначене пов`язано з тим, що держава повинна дотримуватися принципу «належного урядування» та не може отримувати вигоду від порушення правил та обов`язків, встановлених нею ж.
Суд апеляційної інстанції наголошує на тому, що заявник апеляційної скарги так і не надав доказів на підтвердження вжиття останнім регулярних та послідовних заходів для здійснення своєчасної сплати судового збору за подання апеляційної скарги у даній справі, зокрема у період з дня отримання копії ухвали суду апеляційної інстанції про повернення вперше поданої апеляційної скарги, що свідчить про не підтвердження відповідачем власних доводів про сумлінне та добросовісне ставлення до своїх прав та обов`язків та про вчинення ним усіх можливих та залежних від нього дій.
Щодо посилань заявника на введення на території України воєнного стану та на лист Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 №20024/02.0-7.1 суд апеляційної інстанції зазначає таке.
Так, Указом Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64/2022, затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 р. № 2102-IX в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 р., який в подальшому був продовжений та діє і на даний час.
Відповідно до частини другої статті 9 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» в умовах воєнного стану Кабінет Міністрів України, інші органи державної влади, військове командування, військові адміністрації, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування здійснюють повноваження, надані їм Конституцією України, цим та іншими законами України.
Таким чином, сам лише факт введення воєнного стану на території України не може бути визнаний поважною причиною для поновлення строку на подання апеляційної скарги для органу державної влади без зазначення конкретних обставин та без надання відповідних доказів того, як саме введення воєнного стану вплинуло на роботу цього державного органу, що в свою чергу обумовило пропуск строку на подання апеляційної скарги.
У той же час є безпідставним посилання відповідача на лист Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1, оскільки таким листом підтверджено військову агресію російської федерації проти України з 24 лютого 2022 року, яка є надзвичайною, невідворотною та об`єктивною обставиною для суб`єктів господарської діяльності та/або фізичних осіб по договору, окремим податковим та/чи іншим зобов`язанням/обов`язком, виконання яких/-го настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання відповідно яких/-го стало неможливим у встановлений термін внаслідок настання таких форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили). Водночас заявник апеляційної скарги у спірних правовідносинах не є суб`єктом господарської діяльності чи фізичною особою, у якого виникли зобов`язання за договором.
Відповідно до правових висновків Європейського Суду з прав людини, право на суд, одним з аспектів якого є право доступу до суду, не є абсолютним і може підлягати дозволеним за змістом обмеженням, зокрема, щодо умов прийнятності скарг. Такі обмеження не можуть зашкоджувати самій суті права доступу до суду, мають переслідувати легітимну мету, а також має бути обґрунтована пропорційність між застосованими засобами та поставленою метою (пункт 33 рішення у справі «Перетяка та Шереметьєв проти України» від 21.12.2010, заява №45783/05). Норми, що регулюють строки подачі скарг, безсумнівно, спрямовані на забезпечення належного здійснення правосуддя і юридичної визначеності. Зацікавлені особи мають розраховувати на те, що ці норми будуть застосовані (пункти 22-23 рішення у справі «Мельник проти України» від 28.03.2006, заява №23436/03).
Приймаючи до уваги те, що підстави наведені заявником апеляційної скарги для поновлення строку апеляційного оскарження ухвалою суду апеляційної інстанції від 27.02.2024 визнано неповажними, а також те, що інші зазначені останнім обставини для поновлення строку на апеляційне оскарження не свідчать про наявність обставин, які є об`єктивно непереборними та не залежать від волевиявлення особи та пов`язані з дійсними істотними перешкодами чи труднощами для своєчасного вчинення процесуальних дій, суд вважає необхідним відмовити у відкритті апеляційного провадження.
Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 299 КАС України суд апеляційної інстанції відмовляє у відкритті апеляційного провадження у справі, якщо скаржником у строк, визначений судом, не подано заяву про поновлення строку на апеляційне оскарження або наведені підстави для поновлення строку на апеляційне оскарження визнані судом неповажними.
Керуючись ст. 299 КАС України, суд, -
УХВАЛИВ:
В задоволенні заяви Головного управління ДПС у Львівській області про поновлення строку на апеляційне оскарження - відмовити.
У відкритті апеляційного провадження за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Львівській області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 23 лютого 2023 року по справі №280/6548/22 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Транс Карго Експедиція" до Головного управління ДПС у Запорізькій області, Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії - відмовити.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів, шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий - суддяІ.Ю. Добродняк
суддяН.А. Бишевська
суддяЯ.В. Семененко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.03.2024 |
Оприлюднено | 21.03.2024 |
Номер документу | 117764933 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Добродняк І.Ю.
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні