ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
19 березня 2024 року м. Дніпросправа № 280/8226/23
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Головко О.В. (доповідач),
суддів: Суховарова А.В., Ясенової Т.І.,
розглянувши в порядку письмового провадження в м. Дніпрі апеляційну скаргу Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Дніпровському району
на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 08 листопада 2023 року (суддя Прасов О.О., повний текст рішення складено 08.11.2023) в адміністративній справі
за позовом ОСОБА_1
до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Дніпровському району
про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити певні дії,-
в с т а н о в и в :
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просить: визнати протиправним рішення Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Дніпровському району від 31.05.2023 про відмову в призначенні позивачеві компенсації фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі ОСОБА_2 ; зобов`язати Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Дніпровському району призначити позивачеві компенсацію як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі ОСОБА_2 .
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 08 листопада 2023 року позов задоволено.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та прийняти нове судове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю. Апеляційна скарга ґрунтується на тому, що судом першої інстанції не надано належної оцінки обставинам справи та нормам чинного законодавства, що призвело до прийняття невірного рішення.
Відзив на апеляційну скаргу не надходив.
Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, колегія суддів дійшла таких висновків.
Судом встановлено, матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 спільно проживає з матір`ю ОСОБА_2 за адресою: АДРЕСА_1 .
ОСОБА_2 є інвалідом І групи по зору, інвалідність встановлена безстроково, що підтверджується актом огляду МСЕК № 227 від 16.02.2023.
ОСОБА_1 звернувся до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Дніпровському району з заявою про призначення компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.
Згідно з рішенням Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Дніпровському району від 31.05.2023 відмовлено ОСОБА_1 в призначенні компенсації фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі ОСОБА_2 . Підстава акт обстеження матеріально-побутових умов сім`ї.
Назване рішення є предметом оскарження в даній справі.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд апеляційної інстанції зазначає, що відповідно до п. 1 ч. 6 ст. 13 Закону України «Про соціальні послуги», фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, можуть надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг отримувачам соціальних послуг з числа членів своєї сім`ї, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права і обов`язки та є особами з інвалідністю I групи.
Частиною 7 наведеної статті Закону встановлено, що фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, виплачується компенсація за догляд.
Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації за догляд затверджує Кабінет Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 № 859 затверджено Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, який встановлює механізм призначення і виплати компенсації за догляд (далі - компенсація), що призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на непрофесійній основі, без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг (далі - фізична особа, яка надає соціальні послуги) особам із числа членів своєї сім`ї, які спільно з нею проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки (далі - соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі) та є, зокрема, особами з інвалідністю I групи.
Актом встановлення факту здійснення догляду за особою від 25.07.2023 за № 360, складеним Департаментом соціального захисту населення Запорізької міської ради, встановлено, що ОСОБА_1 здійснює постійну сторонню допомогу ОСОБА_2 .
Відтак, вказана обставина є встановленою уповноваженим органом та не потребує додатковому доказуванню в межах розгляду даної справи.
Спірним в даній справі є питання наявності обґрунтованих підстав для призначення ОСОБА_1 відповідної компенсації.
Як вбачається з оскаржуваного рішення Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Дніпровському району від 31.05.2023, підставою для відмови в призначенні компенсації слугував акт обстеження матеріально-побутових умов сім`ї, в якому, в свою чергу, зазначено, що комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, здійснено спеціалістом управління разом із представником закладу охорони здоров`я та встановлено, ОСОБА_2 не потребує надання соціальних послуг з догляду.
Разом з цим, як вірно вказав суд першої інстанції, такий висновок спростовується Довідкою до акту огляду МСЕК іерії 12ААГ № 157337, в якому зазначено, що ОСОБА_2 потребує постійної сторонньої допомоги.
Доводи апелянта, що такий висновок носить рекомендаційний характер, спростовуються нормами Положення про медико-соціальну експертизу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2009 № 1317, пунктом 6 якого встановлено, що висновки комісії, реабілітаційні заходи, визначені в індивідуальній програмі реабілітації особи з інвалідністю, обов`язкові для виконання органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, реабілітаційними підприємствами, установами та організаціями, в яких працює або перебуває особа з інвалідністю, незалежно від їх відомчої підпорядкованості, типу і форми власності.
Більш того, суд апеляційної інстанції звертає увагу, що Порядок № 859 визначає вичерпні підстави для відмови в призначенні компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.
Так, відповідно до п. 2 цього Порядку, компенсація не призначається:
1) фізичним особам, які надають соціальні послуги особам, зазначеним у пункті 1 цього Порядку, якщо такі особи отримують:
соціальні послуги з догляду вдома, паліативного, стаціонарного догляду;
виплати на догляд відповідно до Законів України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування», «Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю», «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю» (крім осіб з інвалідністю з дитинства I групи);
2) фізичним особам, які надають соціальні послуги та отримують допомогу на догляд відповідно до Закону України «Про психіатричну допомогу»;
3) фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на професійній основі.
Наявність жодної з вищенаведених обставин не доведена відповідачем, відтак відповідач протиправно відмовив у задоволенні заяви ОСОБА_1 про призначення відповідної компенсації.
Доводи апеляційної скарги такий висновок не спростовують.
Враховуючи сукупність наведених обставин, колегія суддів доходить висновку, що рішення суду першої інстанції ухвалене з правильним застосуванням норм матеріального та процесуального права, підстави для його скасування відсутні.
Керуючись ст.ст. 243, 316, 322 Кодексу адміністративного судочинства України суд, -
п о с т а н о в и в :
Апеляційну скаргу Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Дніпровському району залишити без задоволення.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 08 листопада 2023 року в адміністративній справі № 280/8226/23 залишити без змін.
Постанова суду набирає законної сили з 19 березня 2024 року та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повної постанови у випадках, передбачених ст. 328 КАС України.
Повна постанова складена 19 березня 2024 року.
Головуючий - суддяО.В. Головко
суддяА.В. Суховаров
суддяТ.І. Ясенова
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.03.2024 |
Оприлюднено | 21.03.2024 |
Номер документу | 117765034 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Головко О.В.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні