Рішення
від 20.03.2024 по справі 908/1890/23
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

20 березня 2024 року Справа № 908/1890/23(280/3648/23) ЗП/280/8/24 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Татаринова Д.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного провадження адміністративну справу за позовною заявою Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (пр.Соборний, 75, офіс 226, м.Запоріжжя, 69002; код ЄДРПОУ 20508338) до Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛД Інжиніринг та Будівництво" (вул.Південне шосе, буд.78-А, м.Запоріжжя, 69008, код ЄДРПОУ 43173964) про стягнення суми адміністративно-господарських санкцій та пені, -

ВСТАНОВИВ:

01 червня 2023 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшов позов Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (далі-позивач) до Товариства з обмеженою відповідальністю «Алд Інжиніринг та Будівництво» (далі - відповідач), в якому позивач просить суд стягнути з відповідача на користь позивача суму адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2022 році у розмірі 334007,55 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що середньооблікова кількість штатних працівників, що працювали у Товариства з обмеженою відповідальністю «Алд Інжиніринг та Будівництво» за звітний період складає 95 осіб, отже середньооблікова кількість осіб з інвалідністю повинна складати 4 особи. Водночас, кількість працевлаштованих осіб з інвалідністю у даного роботодавця за звітний період - 2022 рік, склала 2 особи. Посилаючись на норми Закону України«Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», просить задовольнити позов.

Ухвалою судді від 05 червня 2023 року позовну заяву залишено без руху. У встановлений судом строк позивачем усунуто недоліки позовної заяви.

Ухвалою судді Запорізького окружного адміністративного суду від 19 червня 2023 року відкрито провадження у справі, призначено справу до судового розгляду по суті за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.

Відповідач позовні вимоги не визнав, 20 липня 2023 року надав до суду відзив, в якому зазначив, що за 2022 року середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу Товариства з обмеженою відповідальністю «Алд Інжиніринг та Будівництво» становила 95 осіб. Згідно нормативу кількість осіб з інвалідністю має становити 4%- 4 особи. Середньооблікова ж чисельність штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність, за 2022 рік на Товариства з обмеженою відповідальністю «Алд Інжиніринг та Будівництво» становила 4 особи, що свідчить про безпідставність застосування позивачем до відповідача штрафних санкцій. З огляду на вказане, у задоволенні позову просить відмовити.

07 серпня 2023 року від представника відповідача до суду надійшло клопотання про передачу справи до Господарського суду Запорізької області для її розгляду в межах справи про банкрутство.

Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 11 серпня 2023 року адміністративну справу №280/3648/23 передано за підсудністю на розгляд Господарського суду Запорізької області.

08 серпня 2023 року представником відповідача до Господарського суду подавались додаткові пояснення, у яких останній вказує про те, що жодних листів чи запитів щодо виконання нормативів працевлаштування осіб з інвалідністю, в тому числі інформації щодо не зарахування кількості робочих для працевлаштування осіб із інвалідністю з метою усунення розбіжностей на адресу відповідача не надходило. З огляду на вказане, та з урахуванням доводів, викладених у відзиві на позовну заяву, у задоволенні позову просить відмовити.

08 листопада 2023 року представником позивача до суду надано відповідь на відзив в обґрунтування якої вказано про відсутність інформації в державному реєстрі загальнообов`язкового державного соціального страхування та Центральному банку даних з проблем інформації щодо 4 працевлаштованих осіб з інвалідністю на підприємстві відповідача.

13 листопада 2023 року представником відповідача до суду надано додаткові пояснення в обґрунтування яких вказано, що звіти за формою 3-ПН до центру зайнятості не подавались у зв`язку із дотриманням квоти працевлаштування осіб із інвалідністю та відсутністю таких вакансій.

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 18 січня 2024 року адміністративну справу № 280/3648/23 за позовом Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до ТОВ «АЛД Інжиніринг та Будівництво» про стягнення суми адміністративно-господарських санкцій та пені в загальному розмірі 334 007,55 грн направлено до Запорізького окружного адміністративного суду для розгляду відповідно до встановленої юрисдикції адміністративного суду.

Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями адміністративну справу № 908/1890/23 (260/3648/23) передано на розгляд судді Татаринову Д.В.

Ухвалою суду від 16 лютого 2024 року прийнято до провадження адміністративну справу № 280/3648/23 (908/1890/23) за позовом Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Товариства з обмеженою відповідальністю про стягнення суми адміністративно-господарських санкцій та пені, розгляд справи розпочато спочатку. Розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

Відповідач позовні вимоги не визнав, 28 лютого 2024 року надав до суду повторно відзив, в якому зазначив, що за 2022 року середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу Товариства з обмеженою відповідальністю «Алд Інжиніринг та Будівництво» становила 95 осіб. Згідно нормативу кількість осіб з інвалідністю має становити 4%- 4 особи. Середньооблікова ж чисельність штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність, за 2022 рік на Товариства з обмеженою відповідальністю «Алд Інжиніринг та Будівництво» становила 4 особи, що свідчить про безпідставність застосування позивачем до відповідача штрафних санкцій. З огляду на вказане, у задоволенні позову просить відмовити.

Розглянувши матеріали справи, суд встановив наступне.

Відповідно до розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік, надісланого ТОВ «АЛД Інжиніринг та Будівництво», середньооблікова чисельність штатних працівників, що працювали у ТОВ «АЛД Інжиніринг та Будівництво», за рік склала 95 осіб, таким чином, середньооблікова чисельність осіб з інвалідністю, відповідно до нормативу, встановленого частиною 1 статті 19 Закону, ТОВ «АЛД Інжиніринг та Будівництво» повинна складати 4 особи. Середньооблікова чисельність штатних працівників, яким встановлена інвалідність, у роботодавця склала 2 особи.

Листом від 17 квітня 2023 року позивач повідомив відповідача, що Запорізьке обласне відділення ФСЗОІ відповідно до вимогстатті 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні»отримало інформацію від Пенсійного фонду України, яка містить ознаки порушення підприємством ТОВ «АЛД ІНЖИНІРИНГ ТА БУДІВНИЦТВО»в 2022 році законодавства про створення робочих місць для осіб з інвалідністю, а саме: середньооблікова чисельність працюючих на підприємстві осіб з інвалідністю менша, ніж установлена частиною першою статті 19 Закону. У зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік, підприємству нараховані АГС в сумі 323149,71 грн. Розрахунок надіслано підприємству через електронний кабінет підприємства на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України.

Однак, адміністративно-господарські санкції відповідачем сплачені не були, у зв`язку із чим відповідачу нараховано пеню у розмірі 10857,84 грн.

У зв`язку з несплатою відповідачем суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів у 2022 році у загальному розмірі 334 007,55 грн. у добровільному порядку Запорізьке ОВ ФСЗОІ звернулось із даним позовом до суду.

Вирішуючи спір по суті, суд виходить з наступного.

Положеннями частини 8статті 69 Господарського кодексу Українивизначено, що підприємство з правом найму робочої сили забезпечує визначену відповідно до закону кількість робочих місць для працевлаштування неповнолітніх, інвалідів, інших категорій громадян, які потребують соціального захисту. Відповідальність підприємства за невиконання даної вимоги встановлюється законом.

Основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні і гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість особам з інвалідністю ефективно реалізувати права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями, здібностями і інтересами визначає Закон України«Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в України»від 21 березня 1991 року №875-ХІІ (далі -Закон № 875-ХІІ).

Частинами 1, 2 та 3статті 19 Закону № 875-ХІІпередбачено, що для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативів робочих місць виходячи з вимогстатті 18 цього Закону.

Судом встановлено, що ТОВ «АЛД ІНЖИНІРИНГ ТА БУДІВНИЦТВО» є юридичною особою, яка використовує найману працю та відноситься до категорії суб`єктів підприємницької діяльності, яким відповідно достатті 19 Закону № 875-ХІІвстановлюється норматив робочих місць для забезпечення працевлаштування інвалідів, який у відповідача повинен складати 04 робочих місць. Середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до законодавства встановлена інвалідність на підприємстві у 2022 року склала 4 осіб, про що зазначає відповідач у відзиві на позовну заяву.

Частиною 1статті 20 Закону № 875-ХІІвизначено, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченимстаттею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

Згідно із частиною 2статті 20 Закону № 875-ХІІпорушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

У даному випадку Фонд соціального захисту інвалідів у розрахунку суми адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю визначив суму адміністративно-господарських санкцій у розмірі 323149,71 грн. Крім того, Фонд визначивпеню в сумі 10857,84 грн. Загальна сума заборгованості, на думку позивача, склала 334 007,55грн.

Адміністративно-господарські санкції за незайняті особами з інвалідністю робочі місця не є податком, збором (обов`язковим платежем), обов`язкова сплата яких передбаченаКонституцією України,Податковим кодексом України, а є заходом впливу на правопорушника у сфері господарювання у зв`язку зі скоєнням правопорушення.

Разом з тим, відповідно до частини 1статті 218 Господарського кодексу Українипідставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.

Частиною 2 наведеної статті передбачено, що учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

Згідно із частиною 1статті 18 Закону № 875-ХІІзабезпечення прав осіб з інвалідністю на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.

Підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, і звітувати Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (частина 3статті 18 Закону № 875-ХІІ).

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що в 2022 році працевлаштованими на Товаристві з обмеженою відповідальністю «АЛД ІНЖИНІРИНГ ТА БУДІВНИЦТВО» 5 осіб з інвалідністю:

- ОСОБА_1 - кур`єр (наказ про прийняття на роботу № 43-к - 0065 від 10 вересня 2020 року;

- ОСОБА_2 - опалювач, по строковому трудовому договору, на опалювальний період, наказ № 159-к - 01 54 від 24 листопада 2021 року;

- ОСОБА_3 - кур`єр, наказ № 35-к - 0059 від 25 серпня 2020 року;

- ОСОБА_4 - кур`єр, наказ № 35-к - 0060 від 25 серпня 2020 року;

- ОСОБА_5 - діловод, наказ № 69к-0113 від 21 травня 2021 року.

Наявність інвалідності у вищезазначених осіб підтверджується зокрема ї х трудовими книжками, довідками МСЕК, пенсійними посвідченнями та іншими документами, копії яких надано відповідачем до відзиву на позов.

Про те, що зазначені особи працевлаштовані на ТОВ «АЛД ІНЖИНІРИНГ ТА БУДІВНИЦТВО» свідчать відомості про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам у 2022 році, у тому числі вищезазначеним особам з інвалідністю, копії яких містяться в матеріалах справи.

Тобто, протягом 2022 року на підприємстві відповідача працювало як мінімум 4 особи з інвалідністю.

Також, суд зазначає, що Господарський суд Запорізької області своє ухвалою від 13 грудня 2023 року витребував від ГУ ПФУ в Запорізькій області відомості щодо подання ТОВ "Алд Інжиніринг та Будівництво" даних про працевлаштування осіб із інвалідністю.

Така довідка разом із розрахунком надана Пенсійним фондом (від 23 січня 2024 року№0800-0901-7/6074) до Господарського суду Запорізької області та переслана до Запорізького окружного адміністративного суду. Фактично зазначені відомості Пенсійного фонду України співвідносяться із тим розрахунком осіб із інвалідністю, який був наданий ТОВ "Алд Інжиніринг та Будівництво" у додаткових поясненнях від 09 листопада 2023 року. При підрахунку загальної кількості осіб із інвалідністю відповідно до довідки Пенсійного фонду (від 23 січня 2024 року №0800-0901-7/6074) необхідно скласти кількість осіб, яка була вказана у першочерговоих звітах (стовпчик 5) та в уточнюючих звітах (стовпчик 7). Сума, яку буде отримано при підрахунку, відповідає кількості працевлаштованих осіб із інвалідністю.

Також, суд враховує, що з урахуванням відзиву на позов та додаткових пояснень відповідача, необхідність подання уточнюючих звітів виникла у ТОВ "Алд Інжиніринг та Будівництво" після того, як було з`ясовано, що деяким особам із інвалідністю при поданні першочергових звітів присвоєно коди, які встановлено для звичайних осіб. Це пов`язано із тим, що у 2022 році на момент повномасштабних бойових дій інспектор з персоналу знаходився у м. Маріуполі, а головний бухгалтер виїхала до Польщі. Зазначені працівники працювали віддалено, не маючи при цьому доступу до первинних документів та особових справ працівників.

В той же час, в подальшому недоліки звітності були ТОВ "Алд Інжиніринг та Будівництво" виправлені шляхом подання уточнень.

З огляду на вказане вбачається, що відповідачем виконано норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4% (чотирьох відсотків) середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а саме середньооблікова чисельність осіб з інвалідністю, відповідно до нормативу, встановленого частиною статті 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні».

На думку суду, сукупність названих обставин свідчить, що ТОВ «АЛД ІНЖИНІРИНГ ТА БУДІВНИЦТВО» виконано вимоги в частині працевлаштування на підприємстві осіб, яким встановлена інвалідність, що виключає підстави для застосування санкцій та пені, передбаченихстаттею 20 Закону №875-XII.

Згідно з частинами 1 та 2статті 9 КАС Українирозгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цьогоКодексу, в межах позовних вимог.

Відповідно до частин 1, 2статті 77 КАС Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.

Суд, відповідно достатті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Отже, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві вимоги позивача є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Керуючись статтями2,77,139,241,243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовних вимог Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛД Інжиніринг та Будівництво" про стягнення суми адміністративно-господарських санкцій та пені, -відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення у повному обсязі складено та підписано 20 березня 2024 року.

Суддя Д.В. Татаринов

Дата ухвалення рішення20.03.2024
Оприлюднено22.03.2024
Номер документу117794047
СудочинствоАдміністративне
Сутьстягнення суми адміністративно-господарських санкцій та пені

Судовий реєстр по справі —908/1890/23

Ухвала від 22.04.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Мороз Валентин Федорович

Рішення від 20.03.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 19.03.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Мороз Валентин Федорович

Рішення від 07.02.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Ніколаєнко Р.А.

Ухвала від 16.02.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 02.02.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Ніколаєнко Р.А.

Ухвала від 01.02.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Ніколаєнко Р.А.

Судовий наказ від 17.01.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Ніколаєнко Р.А.

Ухвала від 17.01.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Ніколаєнко Р.А.

Ухвала від 22.12.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Ніколаєнко Р.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні