Постанова
від 20.03.2024 по справі 160/8336/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

20 березня 2024 року м. Дніпросправа № 160/8336/23

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Щербака А.А. (доповідач),

суддів: Баранник Н.П., Малиш Н.І.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Департаменту соціальної політики виконкому Криворізької міської ради на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14 листопада 2023 року (суддя Кучугурна Н.В.) у справі за позовом Департаменту соціальної політики виконкому Криворізької міської ради до Державної аудиторської служби України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування висновку про результати моніторингу закупівлі, -

ВСТАНОВИВ:

Департамент соціальної політики виконкому Криворізької міської ради звернувся з позовом до Державної аудиторської служби України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування висновку про результати моніторингу закупівлі.

Позивач просить визнати протиправним та скасувати висновок Державної аудиторської служби України від 04.04.2023, складений за результатами моніторингу закупівлі UA-2022-12-26-017417-а.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14 листопада 2023 року у задоволенні позову відмовлено.

Позивачем подана апеляційна скарга, просить рішення суду першої інстанції скасувати, позов задовольнити.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що судом першої інстанції не враховано, що протягом періоду з 16.01.2023 по 17.02.2023 зобов`язання між позивачем та третьою особою за договором від 16.01.2023 №11 було виконано в повному обсязі, сертифікати якості, передбачені тендерною документацією, які надані переможцем аукціону, були чинні протягом усього строку поставки товару.

Також зазначено, що відповідач не встановив у висновку про результати моніторингу закупівлі неефективного та нецільового використання бюджетних коштів та не визначив установлений законодавством порядок усунення порушень. Діюче законодавство не надає права органам фінансового контролю вимагати розірвання договорів.

Адміністративна справа розглянута апеляційним судом відповідно до пункту 3 частини 1 ст.311 КАС України в порядку письмового провадження, на підставі наявних у ній доказів.

Колегія суддів доходить висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.

Як було встановлено судом першої інстанції, згідно з наказом Державної аудиторської служби України від 10.03.2023 № 69 «Про початок моніторингу процедур закупівель» прийнято рішення, зокрема, про початок проведення моніторингу закупівлі UA-2022-12-26-017417-а з підстав виявлення органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель.

17.03.2023 в електронній системі закупівель Державною аудиторською службою України, у межах проведення моніторингу процедури закупівлі cвинини тушкованої вищого ґатунку ж/б 525г (код ДК 021:2015:15130000-8: М`ясопродукти) (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2022-12-26-017417-a) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п`ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 року № 43, було оприлюднено запит замовнику на пояснення щодо надання інформації та відповідних документів, на підставі яких замовником здійснено обґрунтування розміру бюджетних призначень (витрат), технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість. Пояснення, інформацію та документи, щодо яких буде зазначено в поясненнях, та які обґрунтовують позицію замовника з поставленого(-их) питання(-нь), необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.

21.03.2023 в електронній системі закупівель Департаментом соціальної політики виконкому Криворізької міської ради надані пояснення щодо обґрунтування розміру бюджетних призначень, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та розрахунок очікуваної вартості закупівлі свинини тушкованої за процедурою UA-2022-12-26-017417-а.

23.03.2023 в електронній системі закупівель Департаментом соціальної політики виконкому Криворізької міської ради надані пояснення з власної ініціативи щодо обґрунтування розміру бюджетних призначень, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та розрахунок очікуваної вартості закупівлі свинини тушкованої за процедурою UA-2022-12-26-017417-а.

За результатами вказаного моніторингу Державною аудиторською службою України 04.04.2023 складено та оприлюднено в електронній системі закупівель на вебпорталі Уповноваженого органу в електронній системі висновок про результати моніторингу закупівлі UA-2022-12-26-017417-а, в якому зазначено, що за результатами аналізу питання розгляду тендерної пропозиції ФОП ОСОБА_1 установлено порушення вимог абзацу другого підпункту другого пункту 41 Особливостей. За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону та Особливостей, своєчасності укладання договору про закупівлю та її оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом, - порушень не установлено.

З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Держаудитслужба зобов`язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.

06.04.2023 в електронній системі закупівель Департаментом соціальної політики виконкому Криворізької міської ради опубліковано надання інформації про усунення порушення замовником: «Ознайомившись з висновком про результати моніторингу закупівлі «Свинина тушкована вищого ґатунку ж/б 525г», ДК 021:15130000-8 - М`ясопродукти, UA-2022-12-26-017417-a, департамент соціальної політики виконкому Криворізької міської ради не може погодитись з висновком моніторингу та надає інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень. Розірвання договору № 11 від 16 січня 2023 року є неможливим, оскільки зобов`язання по ньому виконані Сторонами в повному обсязі. Департамент соціальної політики виконкому Криворізької міської ради не погоджується із висновком Державної аудиторської служби України та має намір оскаржити його у судовому порядку».

Позивач звернувся до суду з даним позовом.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції зазначив, що висновок Державної аудиторської служби України №371 від 04.04.2023 про результати моніторингу процедури закупівлі Державної аудиторської служби України є таким, що винесений на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а також з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано.

Колегія суддів з висновками суду першої інстанції погоджується.

Державна аудиторська служба України безпосередньо і через утворені в установленому порядку міжрегіональні територіальні органи відповідно до ст.5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» здійснює контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому ст.8 Закону №922-VIII.

Закон України «Про публічні закупівлі» №922-VІІІ визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об`єднаних територіальних громад.

Пунктом 14 частини першої статті 1 Закону №922-VІІІ визначено, що моніторинг процедури закупівлі - аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.

Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 затверджено «Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», пунктом 23 яких визначено, що моніторинг відкритих торгів здійснюється Держаудитслужбою та її міжрегіональними територіальними органами відповідно до статті 8 Закону.

Відповідно до частини четвертої статті 7 Закону №922-VIII Рахункова палата, Антимонопольний комітет України, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, здійснюють контроль у сфері публічних закупівель у межах своїх повноважень, визначених Конституцією та законами України. Органи, уповноважені здійснювати контроль у сфері закупівель, не мають права втручатися в проведення закупівель.

Абзацами 1-2 частини першої статті 8 Закону №922-VIII передбачено, що моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю). Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії.

Згідно з ч.2 ст.8 Закону №922-VIII рішення про початок моніторингу процедури закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) за наявності однієї або декількох із таких підстав: 1) дані автоматичних індикаторів ризиків; 2) інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель; 3) повідомлення в засобах масової інформації, що містять відомості про наявність ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель; 4) виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель; 5) інформація, отримана від громадських об`єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 7 цього Закону.

Для аналізу даних, що свідчать про ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, може використовуватися: інформація, оприлюднена в електронній системі закупівель; інформація, що міститься в єдиних державних реєстрах; інформація в базах даних, відкритих для доступу центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.

Відповідно до частини 3 статті 8 Закону №922-VIII повідомлення про прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі орган державного фінансового контролю оприлюднює в електронній системі закупівель протягом двох робочих днів з дня прийняття такого рішення із зазначенням унікального номера оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєного електронною системою закупівель, та/або унікального номера повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі, а також опису підстав для здійснення моніторингу процедури закупівлі.

Згідно з частинами 6,7 статті 8 Закону №922-VIII за результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі, що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.

У висновку обов`язково зазначаються:

1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі;

2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності) та його очікувана вартість;

3) унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі;

4) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі;

5) зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.

У висновку може зазначатися додаткова інформація, визначена органом державного фінансового контролю.

Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі не виявлено порушень законодавства у сфері публічних закупівель, у висновку зазначається інформація про відсутність порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.

Якщо під час моніторингу, за результатами якого виявлено ознаки порушення законодавства у сфері публічних закупівель, було відмінено тендер чи визнано його таким, що не відбувся, орган державного фінансового контролю зазначає опис порушення без зобов`язання щодо усунення такого порушення.

Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі виявлено ознаки порушення законодавства, вжиття заходів щодо яких не належить до компетенції органу державного фінансового контролю, про це письмово повідомляються відповідні державні органи.

Згідно з п.22 ст. 1 Закону № 922-VIII предмет закупівлі - товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції/пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку.

Відповідно до ч.ч.1,3 ст.22 Закону № 922-VIII тендерна документація безоплатно оприлюднюється замовником разом з оголошенням про проведення відкритих торгів в електронній системі закупівель для загального доступу шляхом заповнення полів в електронній системі закупівель. Тендерна документація не є об`єктом авторського права та/або суміжних прав.

Тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.

Відповідно до частини 10 статті 8 Закону №922-VIII у разі незгоди замовника з інформацією, викладеною у висновку, він має право оскаржити висновок до суду протягом 10 робочих днів з дня його оприлюднення, про що зазначається в електронній системі закупівель протягом наступного робочого дня з дня оскарження висновку до суду. Замовник зазначає в електронній системі закупівель про відкриття провадження у справі протягом наступного робочого дня з дня отримання інформації про відкриття такого провадження та номер такого провадження.

Частина 6 статті 10 Закону № 922-VIII визначає, що доступ до інформації, оприлюдненої в електронній системі закупівель, є безоплатним та вільним. Інформація про закупівлю, визначена цим Законом, розміщується в електронній системі закупівель безоплатно через авторизовані електронні майданчики.

Згідно з ч.1 ст. 26 Закону № 922-VIII тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених у статті 17 цього Закону і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації

Пунктом 37 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII встановлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.

Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 затверджено Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування».

Відповідно абз.1 п.3 розділу «Загальні положення» Постанови № 1178 замовники, що зобов`язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі відповідно до Закону з урахуванням цих особливостей.

Пунктом 41 Постанови № 1178 Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли: 2) тендерна пропозиція: не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності у інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 40 цих особливостей;

Щодо положення пп. 2 п. 41 Особливостей (Постанова № 1178), суд першої інстанції вірно зазначив, що унормування цього підпункту Особливостей стосується лише умов, що висуваються до технічної специфікації та інших вимога щодо предмета закупівлі тендерної документації.

Як було всиновлена судом першої інстанції підпунктом 19 пункту 4 додатка 3 до тендерної документації замовник (Департамент соціальної політики виконкому Криворізької міської ради) встановив вимоги до учасників, а саме у складі тендерної пропозиції, для підтвердження якості продукції, учасники надають: Декларацію виробника; протокол випробування зразків продукції, що виданий органом з оцінки відповідності, акредитованим Національним агенством з акредитації України, на ім`я виробника; у разі, якщо учасник не є виробником товару, він надає укладений договір з виробником, а також авторизаційний лист від виробника про можливість поставки продукції згідно умов даних відкритих торгів з обов`язковим зазначенням ідентифікатора закупівлі;

У складі тендерної пропозиції учасник надає копію діючого сертифікату 22000:2019 «Системи управління безпечністю харчових продуктів» зі сферою акредитації щодо виробництва консервів м`ясних, який виданий виробнику запропонованого товару та який чинний протягом усього строку поставки товару.

У складі тендерної пропозиції учасник надає копію діючого сертифікату ISO 9001:2015 «Системи управління якістю» зі сферою акредитації щодо виробництва консервів м`ясних, який виданий виробнику запропонованого товару та який чинний протягом усього строку поставки товару.

Згідно з пунктом 4.4 розділу 1 тендерної документації, строк поставки товару - до 31.12.2023.

Відповідно до пункту 4 додатка 2 до тендерної документації («Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі та технічна специфікація до предмета закупівлі») товар постачається окремими партіями протягом загального строку поставки за заявками Замовника.

Учасником ФОП ОСОБА_1 у складі тендерної пропозиції було надано копію сертифікату 22000:2019 «Системи управління безпечністю харчових продуктів», який дійсний до 07.10.2023 та копію сертифікату ISO 9001:2015 «Системи управління якістю», який дійсний до 12.11.2023, копії яких містяться в матеріалах справи.

За результатами проведеної процедури закупівель Департаментом соціальної політики виконкому Криворізької міської ради, як замовником, визначено переможця ФОП ОСОБА_1 , з яким укладено Договір про закупівлю товарів від 16.01.2023 № 11 на постачання товару за кодом ДК 021:2015: 15130000-8 М`ясопродукти (найменування товару «свинина тушкована вищого гатунку ж/б 525 г.»).

Відповідно до пункту 11.1 вказаного Договору, цей договір набирає чинності з моменту підписання сторонами і діє до 31.12.2023.

Відповідно до Звіту про виконання договору про закупівлю UA-2022-12-26-017417-a, який опубліковано в електронній системі закупівель, строк поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг - 31 грудня 2023 року, строк дії договору про закупівлю 17 січня 2023 року - 31 грудня 2023 року.

Протоколом №16 щодо прийняття рішення уповноваженою особою щодо внесення змін до тендерної документації по закупівлі Свинина тушкована вищого ґатунку ж/б 525 г, ДК 021:2015 код 15130000-8 «М`ясопродукти» від 17.01.2023 було зазначено про необхідність виправлення механічної помилки, оскільки при завантаженні укладеного договору невірно зазначена дата укладання договору - вважати правильною дату укладання 16.01.2023, а також вирішено, зокрема, внести зміни до інформації про укладений договір по закупівлі «Свинина тушкована вищого ґатунку ж/б 525 г», ДК 021:2015 код 15130000-8 «М`ясопродукти» (ідентифікатор закупівлі UA-2022-12-26-017417-a) через авторизований електронний майданчик шляхом завантаження протоколу уповноваженої особи від 17.01.2023 №16.

Повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю UA-2022-12-26-017417-a було оприлюднено замовником 17.01.2023.

Відповідно до пункту 5.1. Договору, строк поставки товарів згідно заявок (за мірою необхідності).

На виконання умов Договору, ФОП ОСОБА_1 здійснено поставку товару, а позивачем здійснено оплату за отриманий товар:

- Свинина тушкована вищого гатунку на суму 4079520,00 грн, згідно з Видатковою накладною №7 від 16.01.2023, оплачено 26.01.2023 платіжним дорученням №15 від 24.01.2023;

- Свинина тушкована вищого гатунку на суму 4079520,00 грн, згідно з Видатковою накладною №9 від 23.01.2023, оплачено 30.01.2023 платіжним дорученням №18 від 26.01.2023;

- Свинина тушкована вищого гатунку на суму 4079520,00 грн, згідно з Видатковою накладною №10 від 24.01.2023, оплачено 30.01.2023 платіжним дорученням №27 від 24.01.2023;

- Свинина тушкована вищого гатунку на суму 4079520,00 грн, згідно з Видатковою накладною №11 від 25.01.2023, оплачено 10.02.2023 платіжним дорученням №34 від 09.02.2023;

- Свинина тушкована вищого гатунку на суму 4079520,00 грн, згідно з Видатковою накладною №17 від 25.01.2023, оплачено 10.02.2023 платіжним дорученням №35 від 09.02.2023;

- Свинина тушкована вищого гатунку на суму 4079520,00 грн, згідно з Видатковою накладною №18 від 26.01.2023, оплачено 10.02.2023 платіжним дорученням №36 від 09.02.2023;

- Свинина тушкована вищого гатунку на суму 4079520,00 грн, згідно з Видатковою накладною №19 від 26.01.2023, оплачено 10.02.2023 платіжним дорученням №337 від 09.02.2023;

- Свинина тушкована вищого гатунку на суму 1473160,00 грн, згідно з Видатковою накладною №21 від 28.01.2023, оплачено 17.02.2023 платіжним дорученням №60 від 16.02.2023.

Позивач зазначає, що протягом періоду з 16.01.2023 по 17.02.2023 зобов`язання, обумовлені Договором про закупівлю товарів від 16.01.2023 № 11, були виконані обома сторонами у повному обсязі - постачальник (ФОП ОСОБА_1 ) надав товар, а замовник (Департамент соціальної політики виконкому Криворізької міської ради) оплатив отриманий товар на загальну суму Договору у повному обсязі, а саме у розмірі 30029800,00 грн.

Судом першої інстанції вірно було зазначено, що моніторинг процедури закупівлі полягає в аналізі дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель (п. 14 ч. 1 ст. 1 Закону № 922-VII).

Абзацом 2 частини першої статті 8 Закону № 922-VII також передбачено, що моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії.

Вірними є висновки суду першої інстанції, що органи державного фінансового контролю уповноважені проводити моніторинг закупівлі на всіх етапах процедури закупівлі, в тому числі після укладення договору про закупівлю та протягом усього строку його дії. При цьому закон не обмежує коло питань, які можуть бути предметом перевірки на кожному із етапів процедури закупівлі.

Відповідно до ч. 9 ст. 41 Закону № 922-VIII у разі закінчення строку дії договору про закупівлю, виконання договору про закупівлю або його розірвання замовник обов`язково оприлюднює звіт про виконання договору про закупівлю.

Судом першої інстанції вірно було враховано, що оприлюднення замовником звіту про виконання договору про закупівлю є тією подією, яка підтверджує факт виконання договору та відсутність договірних зобов`язань у сторін, і з настанням якої органи державного фінансового контролю втрачають повноваження щодо здійснення державного фінансового контролю у спосіб проведення моніторингу відповідної закупівлі.

Як було встановлено судом першої інстанції, моніторинг спірної закупівлі був розпочатий Держаудитслужбою 10.03.2023 та завершився оприлюдненням висновку № 371 від 04.04.2023 про результати моніторингу процедури закупівлі.

Відповідно до пункту 11.1 Договору про закупівлю товарів від 16.01.2023 № 11, цей договір набирає чинності з моменту підписання сторонами і діє до 31.12.2023.

Пунктом 11 частини першої статті 10 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, а саме повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та зміни до договору у випадках, передбачених частиною п`ятою статті 41 цього Закону - протягом трьох робочих днів з дня внесення змін.

За змістом пунктами 1 та 2 додаткової угоди № 2 від 03.04.2023 до договору про закупівлю № 11 від 16.01.2023, укладеної між Департаментом соціальної політики виконкому Криворізької міської ради (замовником) і ФОП ОСОБА_1 (постачальником), ураховуючи, що згідно з вимогами законодавства строком дії господарського договору є час, впродовж якого існують господарські зобов`язання сторін, що виникли на основі цього договору та беручи до уваги, що усі умови та зобов`язання за даним Договором Сторонами виконані в повному обсязі, сторони дійшли взаємної згоди внести зміни до Договору шляхом укладання цієї Угоди. Змінити п. 11.1 Договору та викласти його в наступній редакції: «цей договір набирає чинності з моменту підписання сторонами і діє до 03 квітня 2023 р.»

Як було встановлено судом, додаткову угоду № 2 від 03.04.2023 до договору про закупівлю № 11 від 16.01.2023 було оприлюднено в електронній системі закупівель 06.04.2022, тобто протягом встановленого пунктом 11 частини першої статті 10 Закону № 922-VIII строку для оприлюднення змін до договору.

Повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю UA-2022-12-26-017417-a було оприлюднено замовником 06.04.2023.

Суд першої інстанції зробив вірний висновок, що протягом усього періоду проведення моніторингу спірної закупівлі та на дату складання оскаржуваного висновку в електронній системі закупівель були відсутні відомості, які б свідчили про виконання договору про закупівлю № 11 від 16.01.2023, тому у відповідача були законні підстави для проведення моніторингу, складання висновку та покладення на позивача, як замовника, обов`язку усунути ті істотні порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, що були виявлені за результатами моніторингу процедури закупівлі.

Вірно суд першої інстанції зазначив, що факт виконання сторонами договору про закупівлю не свідчить про неправомірність оскаржуваного висновку, оскільки відповідач не порушив часових рамок проведення моніторингу закупівлі, визначених Законом № 922-VIII.

На час проведення моніторингу процедури закупівлі та складання оскаржуваного висновку відповідач не міг знати про те, що договір є виконаним, оскільки в електронній системі закупівель додаткова угода № 2 від 03.04.2023 до договору про закупівлю № 11 від 16.01.2023 була оприлюднена лише 06.04.2023, тобто вже після складання та затвердження спірного висновку відповідача.

Сам по собі факт виконання договору про публічну закупівлю не може бути самостійною підставою для скасування висновку про результати моніторингу процедури закупівлі, якщо така процедура проведена з дотриманням вимог чинного законодавства, а зафіксовані у висновку порушення дійсно мали місце та доводяться зібраними у справі доказами.

Щодо способу усунення виявлених порушень, а саме зобов`язання здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору.

Пунктом 3 розділу III Порядку заповнення форми висновку про результати моніторингу закупівлі, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 08 вересня 2020 року № 552, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 01 жовтня 2020 року за № 958/35241, передбачено, що у разі виявлення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель пункт 3 має містити посилання на структурну одиницю компетенційного нормативно-правового акта, на підставі якого орган державного фінансового контролю зобов`язує замовника усунути у встановленому законодавством порядку такі порушення, а також зобов`язання щодо їх усунення.

У пункті 3 констатуючої частини оскаржуваного висновку від 04.04.2023 зазначено про зобов`язання здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.

Відповідно до частини першої статті 41 Закону № 922 договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.

Статтею 203 Цивільного кодексу України передбачено, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності. Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.

Відповідно до частини 2 статті 16 Цивільного кодексу України одним із способів захисту цивільного права може бути, зокрема, визнання правочину недійсним.

Відповідно до частини першої статті 215 Цивільного кодексу України, підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою статті 203 цього Кодексу.

Суд першої інстанції вірно зазначив, що оскільки укладення договорів є завершальною стадією проведення процедури закупівлі, тому не відхилення пропозиції учасника та як наслідок укладення договору є підставою для розірвання такого договору.

У разі дотримання замовником вимог Закону України "Про публічні закупівлі" в частині відхилення тендерної пропозиції з підстав того, що така не відповідає Закону, відносини між переможцем закупівлі та замовником взагалі б не виникли та договір не було б укладено.

Таким чином, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що висновок Державної аудиторської служби України №371 від 04.04.2023 про результати моніторингу процедури закупівлі Державної аудиторської служби України є таким, що винесений на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а також з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано.

Доводи апеляційної скарги зазначеного не спростовують.

Підстави для скасування рішення суду першої інстанції відсутні.

Керуючись ст. ст. 315, 316, 321, 322 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Департаменту соціальної політики виконкому Криворізької міської ради залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14 листопада 2023 року у справі за позовом Департаменту соціальної політики виконкому Криворізької міської ради до Державної аудиторської служби України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування висновку про результати моніторингу закупівлі залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Постанова у повному обсязі складена 20 березня 2024 року.

Головуючий - суддя А.А. Щербак

суддя Н.П. Баранник

суддя Н.І. Малиш

Дата ухвалення рішення20.03.2024
Оприлюднено22.03.2024
Номер документу117797137
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/8336/23

Ухвала від 01.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кашпур О.В.

Ухвала від 30.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кашпур О.В.

Постанова від 20.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 18.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 18.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 09.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 21.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Рішення від 14.11.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кучугурна Наталія Вікторівна

Ухвала від 26.04.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кучугурна Наталія Вікторівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні