Рішення
від 20.03.2024 по справі 904/5468/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20.03.2024м. ДніпроСправа № 904/5468/23

за позовом Приватного акціонерного товариства "КИЇВСТАР", м. Київ

до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях, м. Дніпро

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача: Придніпровська державна академія фізичної культури і спорту

про визнання договору продовженим

Суддя Ярошенко В.І.

Секретар судового засідання Бублич А.В.

Представники:

від позивача: Пшевлоцький Ю.М.;

від відповідача: Коральова Д.В.;

від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача: не з`явився.

ПРОЦЕДУРА

Приватне акціонерне товариство "Київстар" звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях в якому просить суд визнати договір оренди нерухомого майна, що належить до державної власності від 01 березня 2006 № 12/02-2273-ОД, укладений між Приватним акціонерним товариством «Київстар» та Регіональним відділенням Фондом державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській області, продовженим (поновленим) на тих самих умовах і на той же строк, а саме до 19 січня 2025, шляхом оформлення додаткового договору про внесення змін до договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності від 01.03.2006 № 12/02-2273-ОД (зі змінами).

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 23.10.2023 позовну заяву залишено без руху.

30.10.2023 від Приватного акціонерного товариства "Київстар" надійшла заяву про усунення недоліків.

Ухвалою суду від 06.11.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 904/5468/23 за правилами за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче засідання на 05.12.2023.

08.11.2023 від Приватного акціонерного товариства "КИЇВСТАР" надійшло клопотання про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.

Ухвалою суду від 09.11.2023 задоволено клопотання Приватного акціонерного товариства "КИЇВСТАР" про забезпечення проведення судових засідань у справі № 904/5468/23 в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду.

09.11.2023 від Приватного акціонерного товариства "КИЇВСТАР" надійшла заява про зміну предмету позову, в якій просить суд:

- визнати договір оренди нерухомого майна, що належить до державної власності від 01.03.2006 №12/02-2273-ОД, укладений між Приватним акціонерним товариством Київстар та Регіональним відділенням Фондом державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській області, продовженим (поновленим) на тих самих умовах і на той же строк, а саме по 31.12.2034 року, шляхом оформлення додаткового договору про внесення змін до договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності від 01.03.2006 № 12/02-2273-ОД (зі змінами).

Від Приватного акціонерного товариства "КИЇВСТАР" 09.11.2023 надійшло клопотання про залучення третьої особи, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору на стороні відповідача, а саме: Придніпровську державну академію фізичної культури і спорту (код ЄДРПОУ 05540712).

Ухвалою суду від 05.12.2023 заяву Приватного акціонерного товариства "Київстар" про зміну предмету позову прийнято до розгляду та залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Придніпровську державну академію фізичної культури і спорту.

18.12.2023 від Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях надійшов відзив на позовну заяву.

19.12.2023 в підготовче засідання з`явились представник позивача та представник відповідача.

Ухвалою суду від 19.12.2023 продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів, підготовче засідання відкладено до 16.01.2024.

Ухвалою суду від 16.01.2024 закрито підготовче провадження. Справу призначити до розгляду в засіданні на 06.02.2024.

05.02.2024 від Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях надійшло клопотання про залучення доказів.

06.02.2024 в судовому засіданні оголошено перерву до 05.03.2024.

05.03.2024 від Приватного акціонерного товариства "КИЇВСТАР" надійшли письмові пояснення щодо доказів поданих відповідачем 05.02.2024.

05.03.2024 в судовому засіданні оголошено перерву до 20.03.2024.

19.03.2024 від Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях надійшло клопотання.

В судове засідання 20.03.2024 представник третьої особи не з`явився.

В судовому засіданні відповідачем надано суду оригінали документів долучених згідно з клопотанням від 05.02.2024, а саме: списку № 10556 згрупованих поштових відправлень листів рекомендованих, фіскального чеку від 26.08.2020 та списку № 16 згрупованих відправлень рекомендованих листів з відміткою поштового відділення про прийняття 26.08.2020.

Судом дані документи залучено до матеріалів справи.

В ході судового засідання 20.03.2024 розглянуто справу по суті, встановлено обставини справи та досліджено наявні у матеріалах справи докази.

В судовому засіданні 20.03.2024 у нарадчій кімнаті ухвалено судове рішення в порядку статті 240 Господарського процесуального кодексу України з оформленням вступної та резолютивної частин.

АРГУМЕНТИ СТОРІН

Позиція позивача викладена у позовній заяві з урахуванням заяви про зміну предмету позову

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що прийняте відповідачем рішення про відмову у продовженні договору оренди державного майна № 12/02-2273-ОД від 01.03.2006 (далі - договір оренди) є незаконним, оскільки суперечить умовам договору, Порядку передачі в оренду державного та комунального майна, Закону України "Про оренду державного та комунального майна", статті 284 Господарського кодексу України та статті 764 Цивільного кодексу України. Тому позивач вважає договір оренди має бути поновлено відповідно до п. 10.1 договору з 01.08.2020 по 31.12.2034, тобто строком на 14 років і 5 місяців.

Позиція відповідача викладена у відзиві на позовну заяву

Відповідач заперечує проти задоволення позовних вимог.

Зазначає, що сторони не погодили продовження дії договору оренди, у зв`язку з тим, що аукціон на його продовження проведений не був, та та може бути пролонгований за наявності відповідних умов в даному випадку за результатами аукціону.

Листом від 21.07.2020 № 16-02-03924 Регіональне відділення повідомило балансоутримувача Дніпропетровський державний інститут фізичної культури і спорту, що 27 грудня 2019 року набрав чинності Закон України від 03.10.2019 №157-IX «Про оренду державного та комунального майна», який за винятком окремих положень вступив в дію з 1 лютого 2020 року. Зокрема, пунктом 4 статті 18 передбачено, що рішення про продовження терміну дії договору оренди державного майна, який відповідає вимогам пункту 2 цієї статті, або про відмову у його продовженні, приймаються орендодавцем з урахуванням та на підставі довідки балансоутримувача. Інформацію Регіональне відділення просило надати з урахуванням граничного строку прийняття відповідного рішення, який визначено вимогами ст. 18 Закону про оренду. Звертало увагу балансоутримувача, що у разі порушення термінів подачі довідки або не надання запитуваної інформації, у Регіонального відділення відсутні правові підстави для проведення роботи по продовженню терміну дії договору оренди та прийняття позитивного рішення.

В подальшому, листом від 26.08.2020 № 11-02-04623 Регіональне відділення повідомило ПрАТ «Київстар» та балансоутримувача, що термін дії договору оренди № 12/02-2273-ОД припинено з 01.08.2020 та просило позивача терміново повернути майно за актом приймання-передачі балансоутримувачу, що ПрАТ «Київстар» виконано не було.

Також відповідач звертає увагу, що після припинення дії договору оренди ПАТ «Київстар» жодного разу не звертався до Регіонального відділення з приводу визначення статусу договору оренди від 01.03.2006 № 12/02-2273-ОД. Натомість, позивач продовжував незаконно займати приміщення, які належать до державної власності без належних на те підстав та самовільно сплачувати до Державного бюджету орендні платежі, хоча листом від 26.08.2020 № 11-02-04623 в місячний термін після припинення дії договору оренди Регіональне відділення повідомило позивача про припинення договору оренди з 31.07.2020 та необхідність, у зв`язку з цим, терміново повернути за актом приймання-передачі орендоване майно в належному стані.

Зазначене, на думку відповідача, підтверджує факт виконання Регіональним відділенням вимог статей 18, 24 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", статті 764 Цивільного кодексу України. Відтак договір оренди державного майна від 01.03.2006 № 12/02-2273-ОД є таким, що припинив свою дію та не може бути продовжений на той самий строк, на тих самих умовах.

Позиція третьої особи

Третя особа не скористалася своїм правом на поданя письмових пояснень.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ТА ДОКАЗИ, ЩО ЇХ ПІДТВЕРДЖУЮТЬ

01.03.2006 між Регіональним відділенням Фонду держмайна України у Дніпропетровській області, правонаступником якого відповідно до наказу Фонду державного майна України № 39 від 17.01.2019 є Регіональне відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях (далі орендодавець, відповідач) та Закритим акціонерним товариством "Київстар Дж.Ес.Ем", правонаступником якого є позивач (далі орендар, позивач), було укладено договір оренди нерухомого майна, що належить до державної власності № 12/02-2273-ОД (далі договір, договір оренди) (арк. с. 58-60).

Відповідно до пункту 1.1 договору орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування державне окреме нерухоме майно частину даху гуртожитку /надалі Майно/, площею 30, 0 кв. м, розміщене за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Набережна Перемоги, 116, на даху поверсі(ах) 9-ти поверхового будинку, приміщення будівлі/, що знаходиться на балансі Дніпропетровського державного інституту фізичної культури та спорту, вартість якого, згідно належної оцінки становить 35 427 грн.

Майно передається в оренду з метою під розташування обладнання базової станції мобільного зв`язку (пункт 1.2 договору).

За умовами пунктів 2.1, 2.2 договору орендар набуває права строкового платного користування державним майном у термін, указаний у договорі, але не раніше дати підписання сторонами цього договору (у разі оренди нерухомого майна на строк не менше ніж три роки не раніше дати державної реєстрації договору) та акта приймання-передачі майна. Передача майна в оренду не тягне за собою виникнення в орендаря права власності на це майно. Власником орендованого майна залишається держава, а орендар користується ним протягом строку оренди.

Відповідно до пункту 3.1 договору орендна плата 300, 54 гривень/базова за лютий місяць 2006 рік/коригується на індекс інфляції, починаючи з березня місяця, розрахована за Методикою розрахунку орендної плати, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 04.10.95 №786 (зі змінами).

За змістом пункту 3.3 договору орендна плата за кожний наступний місяць визначається шляхом коригування орендної плати за попередній місяць на індекс інфляції за наступний місяць.

Згідно з пунктом 3.6 договору (зі змінами внесеними додатковою угодою від 23.04.2012) орендна плата перераховується таким чином:

50% - до державного бюджету за місцем реєстрації орендаря у податковій інспекції на рахунки, відкриті відділенням казначейства, у розмірі 3 129, 78 грн;

50% - балансоутримувачу у розмірі 3 129, 77 грн.

Орендна плата сплачується Орендарем щомісяця у термін не пізніше 15 числа наступного місяця і не залежить від наслідків господарчої діяльності Орендаря (пункт 3.4 договору з урахуванням додаткової угоди від 22.10.2018).

Відповідно до пункту 3.11 договору з урахуванням додаткової угоди від 22.10.2008 у разі припинення (розірвання) договору оренди орендар сплачує орендну плату до дня повернення майна за актом приймання-передавання включно. Закінчення строку дії договору оренди не звільняє орендаря від обов`язку сплатити заборгованість за орендною платою, якщо така виникла, у повному обсязі, враховуючи санкції, до державного бюджету та балансоутримувачу.

Сторони встановили, що у разі припинення або розірвання договору орендар зобов`язаний повернути балансоутримувачу орендоване майно за актом приймання-передачі в належному стані, не гіршому ніж на момент передачі його в оренду, з урахуванням нормального фізичного зносу та відшкодувати орендодавцеві збитки у разі погіршення стану або втрати (повної або часткової) орендованого майна з вини орендаря (пункт 5.6 договору).

Пунктом 5.22 договору (зі змінами, внесеними додатковою угодою від 22.10.2008) встановлено, що у разі наміру продовжити строк дії договору оренди, орендар зобов`язаний не пізніше ніж за 2 місяці до закінчення терміну дії договору подати орендодавцю про це заяву з документами щодо виконання умов договору оренди (дозвіл пожежників, копія договору страхування державного майна, платіжні доручення про сплату страхового платежу).

За умовами пункту 7.3 договору орендар зобов`язаний письмово повідомити орендодавця, не пізніше ніж за 30 діб, про свій намір щодо закінчення, припинення або розірвання цього договору.

Пунктом 10.1 договору визначено, що цей договір укладено строком на один рік, що діє з 01 березня 2006 року по 01 лютогоо 2007 року включно. У разі відсутності заяви однієї із сторін про припинення або зміну умов договору оренди протягом місяця після закінчення терміну дії договору, повній оплаті за договором і при наданні інформації щодо виконання умов цього договору, а саме: наявності договору страхування, дозволу або декларації, наданої органами державного пожежного нагляду, договір за заявою орендаря щодо продовження терміну дії, може бути продовжений на тих самих умовах, які передбачені в договорі.

Згідно з пунктом 10.2 договору зміни і доповнення або розірвання цього договору допускаються за взаємної згоди сторін і оформлюються додатковими угодами. Зміни та доповнення, що пропонується внести, розглядаються протягом одного місяця з дати їх подання до розгляду іншою стороною.

Умови цього договору зберігають силу протягом усього терміну цього договору, в тому числі у випадках, коли після його укладення законодавством встановлено правила, що погіршують становище орендаря, а в частині зобов`язань орендаря щодо орендної плати до виконання зобов`язань (пункт 10.3 договору).

Чинність цього договору припиняється, серед іншого, внаслідок закінчення строку, на який його було укладено та в інших випадках, прямо передбачених чинним законодавством України (пункт 10.8 договору).

Відповідно до умов договору об`єкт оренди передано орендарю в платне користування за актом приймання-передачі від 01.03.2006 (арк. с. 61).

Додатковими угодами від 09.08.2007, 22.10.2008, 11.12.2009, 23.04.2012, 13.11.2014, 02.11.2017 про внесення змін до договору оренди сторони, серед іншого, продовжували строк дії договору відповідно з 01.02.2007 по 01.01.2008 включно; з 01.01.2008 по 01.12.2008 включно; з 01.12.2008 по 01.11.2011 включно, з 01.11.2011 по 30.09.2014 включно, з 01.10.2014 по 31.08.2017 включно, з 01.09.2017 по 30.07.2020 включно.

Відповідач зазначає, що Листом від 21.07.2020 №16-02-03924 Регіональне відділення повідомило балансоутримувача Дніпропетровський державний інститут фізичної культури і спорту, що 07.12.2019 року набрав чинності Закон України від 03.10.2019 №157-IX «Про оренду державного та комунального майна», який за винятком окремих положень вступив в дію з 1 лютого 2020 року. Зокрема, пунктом 4 статті 18 передбачено, що рішення про продовження терміну дії договору оренди державного майна, який відповідає вимогам пункту 2 цієї статті, або про відмову у його продовженні, приймаються орендодавцем з урахуванням та на підставі довідки балансоутримувача. Інформацію Регіональне відділення просило надати з урахуванням граничного строку прийняття відповідного рішення, який визначено вимогами ст. 18 Закону про оренду. Звертало увагу балансоутримувача, що у разі порушення термінів подачі довідки або не надання запитуваної інформації, у Регіонального відділення відсутні правові підстави для проведення роботи по продовженню терміну дії договору оренди та прийняття позитивного рішення.

В подальшому, листом від 26.08.2020 № 11-02-04623 Регіональне відділення повідомило ПрАТ «Київстар» та балансоутримувача, що термін дії договору оренди № 12/02-2273-ОД припинено з 01.08.2020 та просило позивача терміново повернути майно за актом приймання-передачі балансоутримувачу, що ПрАТ «Київстар» виконано не було.

Приватне акціонерне товариство "Київстар" не погоджується з тим, що дія спірного договору оренди припинилася 30.07.2020 та просить визнати договір оренди нерухомого майна, що належить до державної власності від 01.03.2006 № 12/02-2273-ОД, укладений між Приватним акціонерним товариством "Київстар" та Регіональним відділенням Фондом державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській області, продовженим (поновленим) на тих самих умовах і на той же строк, а саме - по 31.12.2034, шляхом оформлення додаткового договору про внесення змін до договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності від 01.03.2006 року № 12/02-2273-ОД.

Однак, на думку позивача останньою додатковою угодою від 02.11.2017 року сторони в т.ч. внесли зміни до п. 10.1 договору оренди (щодо строку дії) та пролонгували такий договір до 31.07.2020 року включно.

Після 31.07.2020 року орендар продовжував користуватися об`єктом оренди та сповна і належним чином виконувати положення Договору оренди, зокрема, у частині справляння орендної плати, здійснення страхування майна тощо.

Тому, правовідносини між сторонами за Договором оренди продовжилися (пролонгувалися) після 31.07.2020 у особливий спосіб за «мовчазною згодою», тому Договір оренди є чинним по цей час.

Наведені обставини стали причиною звернення Позивачем з позовом та є предметом спору у даній справі.

ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ СТОРІН, ВИСНОВКИ СУДУ

Щодо правовідносин сторін

Статтею 2 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» орендою є засноване на договорі строкове платне користування майном, необхідним орендареві для здійснення підприємницької та іншої діяльності.

З огляду на наявний в матеріалах справи договір, між сторонами склались правовідносини оренди майна державної власності.

Щодо визнання договору продовженим

Правові, економічні та організаційні відносини, пов`язані з передачею в оренду майна, що перебуває в державній та комунальній власності, регулюються Законом України "Про оренду державного та комунального майна", положеннями Цивільного та Господарського кодексів України щодо найму (оренди).

Відповідно до частини першої статті 759 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов`язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк.

Якщо наймач продовжує користуватися майном після закінчення строку договору найму, то, за відсутності заперечень наймодавця протягом одного місяця, договір вважається поновленим на строк, який був раніше встановлений договором (стаття 764 Цивільного кодексу України).

Статтею 785 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі припинення договору найму наймач зобов`язаний негайно повернути наймодавцеві річ у стані, в якому вона була одержана, з урахуванням нормального зносу, або у стані, який було обумовлено в договорі.

Подібні за змістом правові приписи містяться і в Законі України від 10.04.1992 № 2269-XII "Про оренду державного та комунального майна", чинного до 01.02.2020.

Пунктом 10.1 договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності № 12/02-2273-ОД від 01.03.2006 сторони передбачили порядок його продовження.

Проте, положення договору чи то дії сторін, учасників господарських правовідносин не можуть суперечити вимогам законодавства, яке має вищий пріоритет.

Так, 27.12.2019 набрав чинності Закон України від 03.10.2019 № 157-ІХ "Про оренду державного та комунального майна", який введено в дію з 01.02.2020 (далі Закон № 157-ІХ).

Згідно з пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 157-IX договори оренди державного або комунального майна, укладені до набрання чинності цим Законом, продовжуються в порядку, передбаченому законодавством, яке діяло до дати набрання чинності цим Законом, до дати, яка наступить раніше: набрання чинності рішенням Кабінету Міністрів України чи рішенням представницького органу місцевого самоврядування (щодо договорів оренди комунального майна, розташованого в межах відповідної територіальної громади), передбаченим абзацом п`ятим частини другої статті 18 цього Закону, або 1 липня 2020 року.

Після настання однієї з дат, яка відповідно до цього пункту наступить раніше, але у будь-якому випадку не раніше дня введення в дію цього Закону, договори оренди продовжуються в порядку, визначеному цим Законом.

Договори оренди державного та комунального майна, укладені до набрання чинності цим Законом, зберігають свою чинність та продовжують діяти до моменту закінчення строку, на який вони були укладені.

За змістом пункту 10.1 договору (в редакції додаткової угоди від 02.11.2017) строк його дії закінчується 31.07.2020, тобто після настання дати (01.07.2020), визначеної абзацом другим пункту 2 Прикінцевих і перехідних положень Закону № 157-ІХ, після якої продовження договорів оренди державного або комунального майна, укладених до набрання чинності цим Законом, повинно відбуватися в порядку, визначеному Законом № 157-ІХ.

Відповідно до положень частини першої статті 18 Закону № 157-ІХ продовження договорів оренди здійснюється за результатами проведення аукціону, крім випадків, передбачених частиною другою цієї статті, які для продовження спірного договору оренди відсутні, а тому застосовані бути не можуть.

Так, за частиною другою статті 18 Закону № 157-ІХ без проведення аукціону можуть бути продовжені договори, які:

укладені та продовжуються вперше, за умови, якщо строк оренди за такими договорами становить п`ять років або менше;

укладені без проведення аукціону з установами, організаціями, передбаченими частиною першою статті 15 цього Закону;

укладені без проведення аукціону з підприємствами, установами, організаціями, передбаченими частиною другою статті 15 цього Закону відповідно до вимог статті 15 цього Закону, крім випадків, передбачених абзацами одинадцятим та дванадцятим частини другої статті 15 цього Закону;

укладені з підприємствами, установами, організаціями, що надають соціально важливі послуги населенню, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України, додатковий перелік яких може бути визначений представницькими органами місцевого самоврядування згідно із законодавством.

Отже, оскільки договір оренди нерухомого майна, що належить до державної власності № 12/02-2273-ОД від 01.03.2006 уже продовжувався й позивач (орендар) не належить ані до суб`єктів, перелік яких наведений у частинах першій, другій статті 15 Закону № 157-ІХ, ані до підприємств, що надають соціально важливі послуги населенню, указаний договір підлягає продовженню виключно за результатами проведення аукціону й автоматична його пролонгація є неможливою.

За приписом частини третьої статті 18 Закону № 157-ІХ договори оренди можуть бути продовжені на той самий строк, на який вони були укладені, на підставі заяви орендаря про продовження договору, поданої орендодавцю не пізніше ніж за три місяці до закінчення строку дії договору оренди.

Рішення про продовження договору оренди державного майна, передбаченого частиною другою цієї статті, і рішення про відмову у продовженні договору оренди державного майна приймаються орендодавцем (абзац перший частини четвертої статті 18 Закону № 157-ІХ).

Згідно з частиною п`ятою статті 18 Закону № 157-ІХ граничний строк прийняття рішень, передбачених частиною четвертою цієї статті, за умови їх прийняття орендодавцем, становить 30 календарних днів з дати отримання заяви і документів від орендаря.

Частиною шостою статті 18 Закону № 157-ІХ встановлено, що будь-яке рішення, передбачене частиною четвертою цієї статті, приймається з урахуванням законодавства, статуту або положення балансоутримувача про погодження уповноваженим органом управління, до сфери управління якого належить балансоутримувач, на підставі довідки балансоутримувача, в якій зазначається інформація про:

наявність або відсутність заборгованості зі сплати орендної плати чи страхових платежів за договором, що продовжується, станом на дату подання довідки;

факти суттєвого (більше ніж на три місяці) прострочення сплати орендної плати чи інших обов`язкових за договором платежів;

результати перевірок, які балансоутримувач та/або орендодавець здійснювали протягом строку оренди, а також інформація про цільове призначення, за яким об`єкт оренди фактично використовувався протягом строку оренди. У разі якщо перевірками виявлено порушення умов договору оренди, зазначається інформація про вжиті орендарем заходи для припинення порушення або про те, що порушення тривало і після строку, визначеного орендодавцем або балансоутримувачем для усунення порушення. Строк на усунення виявлених порушень не може перевищувати 30 календарних днів з дати отримання орендарем відповідного припису.

Порядком передачі майна в оренду можуть бути встановлені додаткові вимоги до довідки балансоутримувача та порядку її подання.

За змістом положень частини сьомої статті 18 Закону № 157-ІХ договори, що продовжуються відповідно до частини другої цієї статті, продовжуються на тих самих умовах, на яких були укладені договори оренди, що продовжуються, з урахуванням вимог цього Закону та Порядку передачі майна в оренду.

Частиною восьмою статті 18 Закону № 157-ІХ передбачено, що орендар, який звертається із заявою про продовження договору оренди відповідно до абзацу четвертого частини сьомої цієї статті, зобов`язаний разом із такою заявою надати орендодавцю звіт про оцінку майна та рецензію на цей звіт. Порядком передачі майна в оренду (для державного майна) або рішенням представницького органу місцевого самоврядування (для комунального майна) на орендаря може бути покладений обов`язок подачі додаткових документів разом із заявою про продовження договору оренди, що продовжується відповідно до частини другої цієї статті.

Відповідно до частини дев`ятої статті 18 Закону № 157-ІХ після отримання заяви орендаря про продовження договору, який підлягає продовженню за результатами проведення аукціону, орендодавець (або представницький орган місцевого самоврядування чи визначені ним органи) згідно з Порядком передачі майна в оренду приймає одне з таких рішень:

про оголошення аукціону, за результатами якого чинний договір оренди може бути продовжений з існуючим орендарем або укладений з новим орендарем;

про відмову у продовженні договору з підстав, передбачених статтею 19 цього Закону.

Зміст оголошення, особливості проведення аукціону на продовження договору оренди, порядок компенсації вартості невід`ємних поліпшень та застосування переважного права чинного орендаря на продовження договору оренди в ході аукціону визначаються Порядком передачі майна в оренду (частина десята статті 18 Закону № 157-ІХ).

У разі якщо об`єкт не було передано в оренду за результатами аукціону, проведеного згідно з частиною десятою цього Закону, протягом п`яти робочих днів з дати формування протоколу про визнання аукціону таким, що не відбувся, публікується оголошення про проведення аукціону та здійснюється проведення аукціону відповідно до статті 13 цього Закону (частина одинадцята статті 18 Закону № 157-ІХ).

Статтею 19 Закону № 157-ІХ визначені підстави для відмови у продовженні договору оренди.

Так, рішення про відмову у продовженні договору оренди може бути прийнято:

у випадках, передбачених статтею 7 цього Закону;

якщо орендоване приміщення необхідне для власних потреб балансоутримувача, які обґрунтовані у письмовому зверненні балансоутримувача, поданому ним орендарю;

якщо орендар, який бажає продовжити договір оренди майна в порядку, встановленому частиною другою статті 18 цього Закону, не надав звіт про оцінку об`єкта оренди у визначений цим Законом строк;

якщо орендар порушував умови договору оренди та не усунув порушення, виявлені балансоутримувачем або орендодавцем у строк, визначений у приписі балансоутримувача та/або орендодавця;

якщо орендар допустив прострочення сплати орендної плати на строк більше трьох місяців;

якщо орендар станом на дату довідки балансоутримувача, передбаченої частиною шостою статті 18 цього Закону, має заборгованість зі сплати орендної плати або не здійснив страхування об`єкта оренди, чи має заборгованість зі сплати страхових платежів.

Системний аналіз статті 18 Закону № 157-ІХ дозволяє дійти висновку, що договір оренди, який продовжується в порядку аукціону, а спірний договір є саме таким, може бути продовжений на той самий строк, на який він був укладений, на підставі заяви позивача, поданої ним відповідачеві не пізніше 30.04.2020; лише після отримання у встановлений законом строк заяви позивача (орендаря) відповідач (орендодавець) повинен був прийняти одне з рішень, передбачених частиною дев`ятою статті 18 Закону № 157-ІХ та згідно з Порядком передачі майна в оренду. Подання заяви про продовження договору оренди разом із документами, передбаченими частинами четвертою, восьмою статті 18 Закону № 157-ІХ (звіт про оцінку майна та рецензія на цей звіт тощо), стосується випадків, коли аукціон не проводиться.

Постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2020 № 483 "Деякі питання оренди державного та комунального майна", яка набрала чинності 17.06.2020, затверджено Порядок передачі в оренду державного та комунального майна (далі Порядок передачі майна в оренду, Порядок), який визначає механізм передачі в оренду державного та комунального майна, включаючи особливості передачі його в оренду відповідно до положень Закону України "Про оренду державного та комунального майна".

Зокрема, цим Порядком передбачено й процедуру продовження договорів оренди як за результатами проведення аукціону, так і без його проведення у передбачених Законом випадках (пункти 134 - 152).

Так, за приписами пункту 143 цього Порядку орендар, що має намір продовжити договір оренди, що підлягає продовженню за результатами проведення аукціону, звертається до орендодавця із заявою про продовження договору оренди не пізніше ніж за три місяці до закінчення строку дії договору оренди. Якщо орендар не подав заяву про продовження договору оренди у зазначений строк, то орендодавець не пізніше ніж за один місяць до закінчення строку дії договору оренди повідомляє орендаря про те, що договір оренди підлягає припиненню на підставі закінчення строку, на який його було укладено, у зв`язку з тим, що орендар не подав відповідну заяву у визначений Законом строк, та повідомляє про необхідність звільнення орендованого приміщення і підписання акта приймання-передачі (повернення з оренди) орендованого майна. Заява подається шляхом заповнення електронної форми через особистий кабінет в електронній торговій системі.

Абзацом першим підпункту 1 пункту 1 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 157-ІХ визначено, що положення статей 5, 6, 11, 14, частини восьмої статті 15, частини шостої статті 16 цього Закону (в частині роботи ЕТС), які стосуються внесення (включення) та опублікування інформації в ЕТС, подання заяв, у тому числі заяв на оренду, в ЕТС, опублікування в ЕТС Переліків, договорів оренди, укладених без проведення аукціону, змін і доповнень до договорів оренди, вводяться в дію з 1 жовтня 2020 року.

Абзацом третім підпункту 1 пункту 1 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 157-ІХ передбачено, що подання заяв, у тому числі заяв на оренду, передбачених статтями 6, 11, 14 цього Закону, здійснюється в паперовій або в електронній формі (без використання ЕТС) до моменту введення в дію положень, передбачених цим підпунктом пункту 1 Прикінцевих та перехідних положень.

Відтак, до 01.10.2020 подання заяви про продовження договору оренди могло відбуватись у паперовій формі або в електронній формі на сайті орендодавця без використання ЕТС.

За змістом пункту 144 Порядку передачі майна в оренду після отримання заяви орендаря про продовження договору, який підлягає продовженню за результатами проведення аукціону, орендодавець протягом десяти робочих днів з дати отримання такої заяви, приймає одне з рішень, передбачених частиною дев`ятою статті 18 Закону.

Рішення про відмову в продовженні договору оренди може бути прийнято у випадках, передбачених статтею 19 Закону, а також у разі невідповідності орендаря вимогам, установленим статтею 4 Закону. Таке рішення оприлюднюється орендодавцем в електронній торговій системі протягом трьох робочих днів з дати прийняття такого рішення.

У разі прийняття рішення про відмову у продовженні договору оренди на підставі необхідності майна для власних потреб балансоутримувача, здійснюються дії, передбачені пунктом 142 цього Порядку.

Рішення про оголошення аукціону та оголошення про проведення аукціону на продовження договору оренди оприлюднюються орендодавцем в електронній торговій системі протягом десяти робочих днів з дати прийняття такого рішення.

Пункти 145 - 147 Порядку передачі майна в оренду визначають зміст оголошення про проведення аукціону, порядок визначення стартової орендної плати та розміру гарантійного внеску.

Пунктами 148 - 150 Порядку передачі майна в оренду встановлено безпосередньо порядок проведення електронного аукціону, який передбачає можливість участі в ньому як чинного орендаря та реалізації його переважного права на продовження договору оренди в ході аукціону, так і участі інших учасників з метою набуття права оренди щодо об`єкта оренди.

Аналізуючи нормативні положення Порядку передачі майна в оренду у контексті Закону № 157-ІХ суд зауважує, що передбачена цим Порядком законодавча процедура продовження договору оренди на умовах аукціону із залученням широкого кола його учасників додатково підтверджує висновок суду про те, що дотримання цієї процедури з відповідними рішеннями орендодавця (протягом десяти робочих днів з дати отримання заяви) про оголошення аукціону, про відмову у продовженні договору тощо можлива та обов`язкова до застосування лише за обставин вчинення орендарем (позивачем) дій у межах правової площини, за правилами чинного законодавства. Тобто у разі, якщо орендар своєчасно, не пізніше ніж за три місяці до закінчення строку дії договору, звернувся до орендодавця із заявою про продовження договору оренди. В іншому випадку настають правові наслідки, передбачені пунктом 143 Порядку передачі майна в оренду припинення договору оренди на підставі закінчення строку, на який його було укладено та необхідність звільнення орендарем орендованого приміщення й підписання акта приймання-передачі (повернення з оренди) орендованого майна.

Матеріалами справи не містить підтвердження того, що позивач (орендар) звернувся до відповідача (орендодавця) із заявою про продовження договору оренди, тобто останнім порушено вимоги Закону № 157-ІХ строку. Неминучим наслідком таких дій позивача за імперативним приписом чинного законодавства є обов`язок відповідача (орендодавця) повідомити орендаря про те, що договір оренди підлягає припиненню на підставі закінчення строку, на який його було укладено.

Листом № 11-02-04623 від 26.08.2020 Регіональне відділення ФДМУ по Дніпропетровській області повідомило ПрАТ «Київстар» про припинення строку дії оренди за договором від 01.03.2006 № 12/02-2273-ОД з 01.08.2020.

Факт направлення позивачу (орендарю) листа від 26.08.2020 № 11-02-04623 про припинення договору оренди підтверджується наявними у матеріалах справи копіями фіскального чеку Дніпровської дирекції АТ "Укрпошта" від 03.09.2020 та списку № 10556 згрупованих поштових відправлень листів рекомендованих (арк. с. 187-188).

Крім того, судом залучено до матеріалів справи оригінали списку № 16 згрупованих відправлень рекомендованих листів з відміткою поштового відділення про прийняття 26.08.2020, списку № 10556 згрупованих поштових відправлень листів рекомендованих та фіскального чеку від 26.08.2020 про надсилання списку № 10556.

Господарський суд зазначає, що адресати у списку № 16 є повністю ідентичними з адресатами у списку згрупованих поштових відправлень № 10556, зокрема, № 20 у списку є ПрАТ «Київстар».

У списку № 16 зазначено про надсилання на адресу ПрАТ «Київстар» листа № 11-02-04623, що, на думку суду, є належним доказом повідомлення позивача про припинення строку дії договору. Позивач не спростував дану обставину.

Отже, договір оренди нерухомого майна, що належить до державної власності № 12/02-2273-ОД від 01.03.2006, є таким, що припинився 31.07.2020 на підставі закінчення строку, на який його було укладено.

При цьому недотримання відповідачем строків повідомлення позивача про припинення договору після отримання від нього заяви не можуть змінювати передбачених законодавством наслідків несвоєчасного звернення орендаря (позивача) з такою заявою.

Доводи позивача щодо пролонгації договору відповідно до умов пункту 10.1 цього договору судом не приймаються з огляду на таке.

Задекларована у статті 627 Цивільного кодексу України свобода договору має свої чітко окреслені законодавцем межі, загальне правило яких полягає в тому, що сторони в договорі не можуть відступати від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це або якщо обов`язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами. Законодавство України, чинне на момент спливу строку договору та звернення позивача до відповідача із заявою про продовження цього договору, не передбачало можливості автоматичного продовження договору оренди поза процедурою аукціону.

Стаття 19 Конституції України передбачає, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Продовження відповідачем, який є органом державної влади, укладеного із позивачем договору у спосіб, що не відповідає Закону № 157-ІХ та затвердженому на його виконання Порядку передачі майна в оренду, суперечило б нормам Конституції України, яка має найвищу юридичну силу.

За умовами статті 236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним та обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на основі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Отже, рішення з господарського спору повинно прийматись у цілковитій відповідності з нормами матеріального і процесуального права та фактичними обставинами справи, з достовірністю встановленими господарським судом, тобто з`ясованими шляхом дослідження та оцінки судом належних і допустимих доказів у конкретній справі.

Відповідно до ст. ст. 7, 13 Господарського процесуального кодексу України (надалі -ГПК України), правосуддя в господарських судах здійснюється на засадах рівності всіх юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності, підпорядкування, місцезнаходження, місця створення та реєстрації, законодавства, відповідно до якого створена юридична особа, та інших обставин. Судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін.

За приписами частини 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ст. ст.73,77 ГПК України).

Згідно зі статтею 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Господарський суд зазначає, що докази на які посилається відповідач є більш вірогідними ніж докази позивача.

З огляду на викладене позовні вимоги є неправомірними та такими, що не підлягають задоволенню.

СУДОВІ ВИТРАТИ

Згідно зі ст. 129 Господарського процесуального кодексу витрати по сплаті судового збору за подання позову покладаються на позивача у розмірі 2 684 грн.

Керуючись статтями 2, 73, 74, 76-79, 86, 91, 129, 202, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

УХВАЛИВ:

У задоволенні позову Приватного акціонерного товариства "Київстар" до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях про визнання договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності від 01.03.2006 №12/02-2273-ОД, укладений між Приватним акціонерним товариством «Київстар» та Регіональним відділенням Фондом державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській області, продовженим (поновленим) на тих самих умовах і на той же строк, а саме по 31.12.2034 року, шляхом оформлення додаткового договору про внесення змін до договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності від 01.03.2006 № 12/02-2273-ОД (зі змінами) відмовити в повному обсязі.

Витрати по сплаті судового збору позову покласти на позивача Приватне акціонерне товариство "Київстар" у розмірі 2 684 грн.

Рішення суду може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня підписання рішення шляхом подання апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повне рішення складено 21.03.2024

Суддя В.І. Ярошенко

Дата ухвалення рішення20.03.2024
Оприлюднено25.03.2024
Номер документу117817837
СудочинствоГосподарське
Сутьвизнання договору продовженим

Судовий реєстр по справі —904/5468/23

Ухвала від 22.04.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Мороз Валентин Федорович

Рішення від 20.03.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ярошенко Вікторія Ігорівна

Ухвала від 16.01.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ярошенко Вікторія Ігорівна

Ухвала від 19.12.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ярошенко Вікторія Ігорівна

Ухвала від 05.12.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ярошенко Вікторія Ігорівна

Ухвала від 09.11.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ярошенко Вікторія Ігорівна

Ухвала від 06.11.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ярошенко Вікторія Ігорівна

Ухвала від 23.10.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ярошенко Вікторія Ігорівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні