Ухвала
від 21.03.2024 по справі 161/4497/24
ЛУЦЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 161/4497/24

Провадження № 1-кп/161/617/24

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Луцьк 21 березня 2024 року

Луцький міськрайонний суд Волинської області під головуванням:

судді - ОСОБА_1 ,

за участю секретаря - ОСОБА_2 ,

прокурора - ОСОБА_3 ,

захисника - ОСОБА_4 ,

підозрюваної - ОСОБА_5 ,

розглянувши у підготовчому судовому засіданні клопотання у кримінальному провадженні, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №12022030000000175 від 01.09.2022, що надійшло з Волинської обласної прокуратури, про звільнення від кримінальної відповідальності на підставі ч. 4 ст. 212 КК України відносно ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженки міста Луцька Волинської області, громадянки України, українки, зареєстрованої за адресою: АДРЕСА_1 , проживаючої за адресою: АДРЕСА_2 , раніше не судимої,

- підозрюваної у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 212 КК України, -

В С Т А Н О В И В :

07 березня 2024 року до Луцького міськрайонного суду Волинської області надійшло клопотання прокурора у кримінальному провадженні прокурора відділу Волинської обласної прокуратури ОСОБА_3 про звільнення від кримінальної відповідальності на підставі ч. 4 ст. 212 КК України відносно ОСОБА_5 , підозрюваної у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 212 КК України.

Як вказується в клопотанні, ОСОБА_5 , у відповідності до наказу №155 о/с від 07.12.2021 переведена з посади заступника Голови правління з фінансових питань на посаду головного бухгалтера Приватного акціонерного товариства «Гнідавський цукровий завод» (код ЄДРПОУ 00372658, Волинська область, Луцький район, с. Рованці, вул. Промислова, 3) (далі ПрАТ «Гнідавський цукровий завод»), яке зареєстроване 29.11.1996 на підставі рішення засновників товариства від 28.11.1996 та згідно Декрету Кабінету Міністрів України від 17.05.1993 №57/93 «Про особливості приватизації майна в аграрному комплексі» (номер державної реєстрації 402/32 Луцької районної державної адміністрації), взяте на податковий облік в Луцькій ДПІ (Луцький район) ГУ ДПС у Волинській області від 29.11.1996 за №63 та є платником податку за основним місцем обліку.

Згідно положень посадової інструкції, затвердженої 10.11.2023 директором ПрАТ «Гнідавський цукровий завод», ОСОБА_5 , як головний бухгалтер виконує організаційно-розпорядчі функції та належить до професійної групи керівників, що згідно посадових обов`язків має право підписувати економічні, фінансові та бюджетні документи, координує роботу бухгалтерської служби, а також повинна, зокрема, забезпечувати ведення бухгалтерського обліку, організовувати роботу бухгалтерської служби, контроль за відображенням на рахунках бухгалтерського обліку всіх господарських операцій, забезпечувати складання на основі даних бухгалтерського обліку фінансової звітності підприємства, підписання її та подання в установлені строки користувачам, здійснювати заходи щодо надання повної, правдивої та неупередженої інформації про фінансовий стан, результати діяльності та рух коштів підприємства, брати участь у підготовці та поданні інших видів періодичної звітності, які передбачають підпис головного бухгалтера, до органів вищого рівня у відповідності з нормативними актами, затвердженими формами та інструкціями, забезпечувати перерахування податків та зборів, передбачених законодавством.

Відповідно до п. 1.1. ст. 1 Податкового кодексу України, Податковий кодекс України визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні.

Згідно з положеннями пп. 9.1.3. п. 9.1. ст. 9 ПК України, податок на додану вартість належить до загальнодержавних податків, тобто входить до системи оподаткування та введений у встановленому законом порядку.

Пунктом 187.1 статті 187 ПК України визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку».

Пунктом 188.1 статті 188 ПК України передбачено, що база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів.

Пунктами 200.1, 200.2 та 200.4 статті 200 ПК України визначено порядок визначення суми податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або відшкодуванню з Державного бюджету України (бюджетному відшкодуванню), та строки проведення розрахунків, а саме: «п. 200.1. сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду; та п. 200.2. при позитивному значенні суми, розрахованої згідно з п. 200.1 цієї статті, така сума підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету у строки, встановлені цим розділом.».

Крім цього, пунктами 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що: «п. 201.1. на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.», «п. 201.7. Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).», «201.10. При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту».

Порядок подання податкової декларації та строки розрахунків з бюджетом визначено пунктами 203.1 та 203.2 статті 203 ПК України, а саме: «п. 203.1. податкова декларація подається за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному місяцю, протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця; та п. 203.2. сума податкового зобов`язання, зазначена платником податку в поданій ним податковій декларації, підлягає сплаті протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого пунктом 203.1 цієї статті, для подання податкової декларації.».

Досудовим розслідуванням встановлено, що ПрАТ «Гнідавський цукровий завод» у грудні 2023 року здійснено операції з реалізації 2 200 тонн цукру за ціною 22 000 грн. за тонну на загальну суму 48 400 000 гривень.

Однак, ОСОБА_5 , будучи головним бухгалтером, службовою особою ПАТ «Гнідавський цукровий завод», діючи умисно, усвідомлюючи протиправний характер своїх дій, в порушення п. 187.1 ст. 187, п. 188.1 ст. 188, п.п. 200.1, 200.2 та 200.4 ст. 200, п.п. 201.1, 201.7, 201.10 ст. 201, п.п. 203.1, 203.2 ст. 203 ПК України, перебуваючи в службовому кабінеті за адресою: АДРЕСА_3 , не подала протягом 20 календарних днів після закінчення звітного місяця, а саме з 01.01.2024 до 20.01.2024, податкової декларації з податку на додану вартість за грудень 2023 року, приховавши тим самим об`єкт оподаткування операції з постачання 2 200 тонн цукру за ціною 22 000 грн. за тонну на загальну суму 48 400 000 гривень, та у подальшому протягом 10 календарних днів, що настали за останнім днем граничного строку для подання податкової декларації, а саме до 30.01.2024, не сплатила суму податкового зобов`язання на загальну суму 8 066 666,7 грн., чим ухилилась від сплати податку на додану вартість, що входить в систему оподаткування, введеного у встановленому законом порядку, та призвело до фактичного ненадходження до бюджету коштів у великих розмірах.

Таким чином, ОСОБА_5 обґрунтовано підозрюється в умисному ухиленні від сплати податків, що входять в систему оподаткування, введених у встановленому законом порядку, вчиненому службовою особою підприємства, що призвело до фактичного ненадходження до бюджету коштів у великих розмірах, тобто у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 212 КК України.

Відповідно до клопотання прокурора факт вчинення ОСОБА_5 кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 212 КК України, підтверджується зібраними у кримінальному провадженні доказами, що викладені прокурором у клопотанні.

27 лютого 2024 року ОСОБА_5 повідомлено про підозру в умисному ухиленні від сплати податків, що входять в систему оподаткування, введених у встановленому законом порядку, вчиненому службовою особою підприємства, що призвело до фактичного ненадходження до бюджету коштів у великих розмірах, тобто у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 212 КК України.

До притягненнядо кримінальноївідповідальності ОСОБА_5 в повномуобсязі сплаченоподаток надодану вартість в розмірі 8 066 666,7 грн., а також відшкодовано шкоду, завдану державі його несвоєчасною сплатою фінансові санкції в розмірі 340 гривень.

Факт відшкодування спричинених державі збитків підтверджується платіжною інструкцією № 136 від 16.02.2024 на суму 8 066 666,7 грн., відповідно до якої перераховано вказану суму податку на додану вартість до бюджету.

За таких обставин, враховуючи, що ОСОБА_5 до притягнення її до кримінальної відповідальності в повному обсязі сплачено податки, збори (обов`язкові платежі) в розмірі 8 066 666,7 грн., а також відшкодовано шкоду, завдану державі їх несвоєчасною сплатою, у вигляді сплати штрафних санкцій в розмірі 340 грн., прокурор у кримінальному провадженні прокурор відділу Волинської обласної прокуратури ОСОБА_3 звернулася до суду із вказаним клопотанням в якому просить звільнити ОСОБА_5 від кримінальної відповідальності, передбаченої ч. 2 ст. 212 КК України, на підставі ч. 4 ст. 212 КК України, а кримінальне провадження №12022030000000175 від 01.09.2022 закрити у зв`язку із звільнення особи від кримінальної відповідальності.

В судовому засіданні прокурор відділу Волинської обласної прокуратури ОСОБА_3 клопотання підтримала, просила його задовольнити та звільнити ОСОБА_5 від кримінальної відповідальності, передбаченої ч. 2 ст. 212 КК України, на підставі ч. 4 ст. 212 КК України, а кримінальне провадження закрити.

Підозрювана ОСОБА_5 , якій роз`яснено сутьпідозри,підставу звільненнявід кримінальноївідповідальності іправо заперечуватипроти закриттякримінального провадженняз цієїпідстави, в судовому засіданні підтримала клопотання прокурора про звільнення її від кримінальної відповідальності та заявила, що її позиція є добровільною і істинною, їй зрозумілі суть і правові наслідки звільнення від кримінальної відповідальності та також просила звільнити її від кримінальної відповідальності за ч. 2 ст. 212 КК України на підставі ч. 4 ст. 212 КК України і закрити кримінальне провадження.

Захисник підозрюваної ОСОБА_5 адвокат ОСОБА_4 щодо клопотання прокурора не заперечила.

Суд, вислухавши думку прокурора, підозрюваної та її захисника, вивчивши клопотання та долучені матеріали, дійшов наступного висновку.

Так, судом встановлено, що 27.02.2024 ОСОБА_5 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 212 КК України. При цьому, до притягненнядо кримінальноївідповідальності ОСОБА_5 в повномуобсязі сплаченоподаток надодану вартість в розмірі 8 066 666,7 грн., що підтверджується платіжною інструкцією № 136 від 16.02.2024 на суму 8 066 666,7 грн., а також відшкодовано шкоду, завдану державі його несвоєчасною сплатою фінансові санкції в розмірі 340 гривень. Копії відповідних платіжних інструкції прокурором в судовому засіданні долучено до матеріалів клопотання.

Положення п. 2 ч. 3 ст.314КПК України передбачають, що у підготовчому судовому засіданні суд має право закрити провадження у випадку встановлення підстав, передбачених пунктами 5-8, 10 частини першої або частиною другою статті 284 КПК України.

В свою чергу, п. 1 ч. 2 ст.284КПК України передбачає, що кримінальне провадження закривається судом у зв`язку зі звільненням особи від кримінальної відповідальності.

Положеннями ст.285КПК Українипередбачено,що особазвільняється відкримінальної відповідальностіу випадках,передбачених закономУкраїни прокримінальну відповідальність.Особі,яка підозрюється,обвинувачується увчиненні кримінальногоправопорушення тащодо якоїпередбачена можливістьзвільнення відкримінальної відповідальностіу разіздійснення передбаченихзаконом Українипро кримінальнувідповідальність дій,роз`яснюється правона такезвільнення. Підозрюваному, обвинуваченому, який може бути звільнений від кримінальної відповідальності, повинно бути роз`яснено суть підозри чи обвинувачення, підставу звільнення від кримінальної відповідальності і право заперечувати проти закриття кримінального провадження з цієї підстави. У разі якщо підозрюваний чи обвинувачений, щодо якого передбачене звільнення від кримінальної відповідальності, заперечує проти цього, досудове розслідування та судове провадження проводяться в повному обсязі в загальному порядку.

Статтею 44КК Українивизначено,що особа,яка вчинилакримінальне правопорушення,звільняється відкримінальної відповідальностіу випадках,передбачених цимКодексом. Звільнення від кримінальної відповідальності у випадках, передбачених цим Кодексом, здійснюються виключно судом. Порядок звільнення від кримінальної відповідальності встановлюється законом.

Відповідно до ч. 4 ст.212КК України особа, яка вчинила діяння, передбачені частинами першою, другою цієї статті, або діяння, передбачені частиною третьою (якщо вони призвели до фактичного ненадходження до бюджетів чи державних цільових фондів коштів в особливо великих розмірах) цієї статті, звільняється від кримінальної відповідальності, якщо до притягнення її до кримінальної відповідальності сплачено податки, збори (обов`язкові платежі), а також відшкодовано шкоду, завдану державі їх несвоєчасною сплатою (фінансові санкції, пеня).

Згідно з ч. 1 ст. 286 КПК України звільнення від кримінальної відповідальності за вчинення кримінального правопорушення здійснюється судом.

Частиною 2 ст. 286 КПК України визначено, що встановивши на стадії досудового розслідування підстави для звільнення від кримінальної відповідальності та отримавши згоду підозрюваного на таке звільнення, прокурор складає клопотання про звільнення від кримінальної відповідальності та без проведення досудового розслідування у повному обсязі надсилає його до суду.

Положеннями ч. 3 ст.288КПК України визначено, що суд своєю ухвалою закриває кримінальне провадження та звільняє обвинуваченого від кримінальної відповідальності у випадку встановлення підстав, передбачених законом України про кримінальну відповідальність.

Отже, оскільки статтями 284-288КПК України встановлено сукупність підстав для звільнення особи від кримінальної відповідальності при розгляді справи в суді, а саме: наявність відповідної норми кримінального закону, яка передбачає таке звільнення, клопотання сторони кримінального провадження про звільнення обвинуваченого (підозрюваного) від кримінальної відповідальності та згода обвинуваченого (підозрюваного) на закриття кримінального провадження на цих підставах, то звільнення обвинуваченого (підозрюваного) від кримінальної відповідальності за наявності сукупності вказаних умов є обов`язковим.

Згідно з вимогами ч. 8 ст. 284 КПК України закриття кримінального провадження з підстав передбачених пунктом 1 частини другої цієї статті не допускається, якщо підозрюваний, обвинувачений проти цього заперечує. В цьому разі кримінальне провадження продовжується в загальному порядку, передбаченому цим Кодексом.

27 лютого 2024 року підозрюваній ОСОБА_5 , відповідно до вимог ч. 3 ст. 285 КПК України, роз`яснено суть підозри та право на звільнення від кримінальної відповідальності.

В свою чергу, ОСОБА_5 подала прокурору письмову заяву від 27.02.2024 про її звільнення від кримінальної відповідальності у кримінальному провадженні №12022030000000175 від 01.09.2022 за фактом умисного ухилення від сплати податків, що входять в систему оподаткування, введених у встановленому законом порядку, на підставі ч. 4 ст. 212 КК України, у зв`язку з відшкодуванням завданих державі збитків.

Таким чином, враховуючи викладене, зважаючи, що ОСОБА_5 вперше вчинила діяння, передбачене ч. 2 ст. 212 КК України, до притягнення її до кримінальної відповідальності в повному обсязі сплачено податки, збори (обов`язкові платежі) в розмірі 8 066 666,7 грн., а також відшкодовано шкоду, завдану державі їх несвоєчасною сплатою, у вигляді сплати штрафних санкцій в розмірі 340 грн., визначені кримінальним законом умови, передбачені ч. 4 ст. 212 КК України, виконано, тому суд, з огляду на згоду ОСОБА_5 на її звільнення від кримінальної відповідальності, вважає за можливе, у відповідності до ч. 4 ст. 212 КК України та ч. 3 ст. 288 КПК України, звільнити ОСОБА_5 від кримінальної відповідальності, передбаченої ч. 2 ст. 212 КК України, на підставі ч. 4 ст. 212 КК України, а кримінальне провадження №12022030000000175 від 01.09.2022 закрити.

Також, враховуючи правовий висновок Великої Палати Верховного Суду у постанові від 17 червня 2020 року у справі № 598/1781/17 (провадження № 13-47кс20), відповідно до якого суд повиненвирішити питанняпро розподілпроцесуальних витрату будь-якомурішенні,яким завершуєтьсярозгляд кримінального провадження по суті, у тому числі й в ухвалі про закриття кримінального провадження у зв`язку зі звільненням особи від кримінальної відповідальності, а також мотиви Верховного Суду викладені у постанові від 01 лютого 2024 року у справі № 930/497/23 (провадження № 51-4798км23), судові витрати, що підтверджені документально, слід покласти на ОСОБА_5 .

Арешт, накладений на майно, відповідно до ч. 4 ст. 174 КПК України, скасувати.

Даних щодо наявності у кримінальному провадженні речових доказів прокурором не надано.

Керуючись ст. 284, 285, 286, 288, 314, 369-372 КПК України, на підставі ст. 44, ч. 4 ст. 212 КК України, суд, -

П О С Т А Н О В И В :

Клопотання прокурора у кримінальному провадженні прокурора відділу Волинської обласної прокуратури ОСОБА_3 у кримінальному провадженні №12022030000000175від 01.09.2022 про звільнення підозрюваної ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , від кримінальної відповідальності, передбаченої ч. 2 ст. 212 КК України, на підставі ч. 4 ст. 212 КК України задовольнити.

Звільнити ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , від кримінальної відповідальності, передбаченої ч. 2 ст. 212 КК України, на підставі ч. 4 ст. 212 КК України, а кримінальне провадження №12022030000000175від 01.09.2022 закрити.

Стягнути з ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , в дохід держави 18 174 (вісімнадцять тисяч сто сімдесят чотири) грн. 72 коп. судових витрат за проведення судової економічної експертизи №22/02/1-24 від 26.02.2024.

Арешт майна, відповідно до ухвали Волинського апеляційного суду від 04.01.2024 (справа №161/22560/23, провадження №11-сс/802/13/24) скасувати.

На ухвалу може бути подана апеляційна скарга до Волинського апеляційного суду протягом семи днів з дня її оголошення через Луцький міськрайонний суд Волинської області.

Ухвала набираєзаконної силипісля закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги ухвала, якщо її не скасовано, набирає законної сили після ухвалення рішення судом апеляційної інстанції.

Суддя Луцького міськрайонного суду ОСОБА_1

СудЛуцький міськрайонний суд Волинської області
Дата ухвалення рішення21.03.2024
Оприлюднено25.03.2024
Номер документу117820191
СудочинствоКримінальне
КатегоріяЗлочини у сфері господарської діяльності Ухилення від сплати податків, зборів, інших обов'язкових платежів

Судовий реєстр по справі —161/4497/24

Ухвала від 03.04.2024

Кримінальне

Луцький міськрайонний суд Волинської області

Покидюк В. М.

Ухвала від 21.03.2024

Кримінальне

Луцький міськрайонний суд Волинської області

Покидюк В. М.

Ухвала від 07.03.2024

Кримінальне

Луцький міськрайонний суд Волинської області

Покидюк В. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні