Рішення
від 19.03.2024 по справі 550/59/24
ЧУТІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 550/59/24

Провадження № 2/550/88/24

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

19 березня 2024 року смт. Чутове

Чутівський районний суд Полтавської області у складі головуючого судді Хоменка Д.Є., за участю секретаря судового засідання Мухартової Р.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Скороходівської селищної ради Полтавського району Полтавської області та Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області, про визнання протиправним та скасування наказу, акта приймання-передачі земельних ділянок, рішення, скасування права комунальної власності, визнання права власності на земельну ділянку, -

В С Т А Н О В И В :

Позивач звернувся до суду з позовом до Скороходівської селищної ради Полтавського району Полтавської області та Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області, про визнання протиправним та скасування наказу, акта приймання-передачі земельних ділянок, рішення, скасування права комунальної власності, визнання права власності на земельну ділянку, в якому просить:

1) визнати незаконними та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області від 06.06.2018 року №4005-СГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» та акт приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 06.06.2018 року в частині передачі у комунальну власність Скороходівської селищної об`єднаної територіальної громади земельної ділянки площею 1,6300 га для ведення особистого селянського господарства, яка розташована на території Скороходівської селищної ради Полтавського району Полтавської області власником якої згідно Державного акта на право приватної власності на землю серія Р2 № 614013, від 29.12.2003 року є ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 );

2) визнати незаконним та скасувати рішення 25 сесії Скороходівської селищної ради восьмого скликання від 18.12.2018 року № 979 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки» в частині проведення державної реєстрації права комунальної власності за Скороходівською селищною радою на утворену в результаті поділу земельну ділянку площею 1, 63 га кадастровий номер 5325481800:00:002:0295, яка знаходиться за межами с. Іскрівка Полтавського (колишнього Чутівського) району Полтавської області;

3) скасувати право комунальної власності Скороходівської селищної ради Полтавського району Полтавської області (ідентифікаційний код юридичної особи: 21047276, адреса: 38813, Полтавська область, Полтавський район, селище міського типу Скороходове, вул. Софіївська, будинок № 15) на земельну ділянку із кадастровим номером 5325481800:00:002:0295 площею 1,6300 га;

4) визнати за ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) право власності на земельну ділянку із кадастровим номером 5325481800:00:002:0295 площею 1,6300 га, розташовану на території Скороходівської селищної ради Полтавського району Полтавської області.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що на підставі розпорядження Чутівської районної державної адміністрації від 09.06.2003 року № 329, рішення 10 сесії 4 скликання Іскрівської сільської Ради народних депутатів від 06.02.2003 року № 9 отримав Державний акт на право приватної власності на землю серія Р2 № 614013, від 29.12.2003 року, згідно якого є власником земельної ділянки площею 2,03 га (без кадастрового номера), розташованої на території Скороходівської територіальної громади Полтавського району Полтавської області (бувша Іскрівська сільська рада), яка складається з трьох частин: земельна ділянка площею 0,27 га для обслуговування житлового будинку та господарських споруд; земельна ділянка площею 0,13 га для ведення особистого селянського господарства; земельна ділянка площею 1,63 га для ведення особистого селянського господарства. Державний акт зареєстрований в Книзі записів державних актів на право приватної власності на землю за № 132.

На плані меж земельної ділянки в Державному акті на право приватної власності на землю серія Р2 № 614013, від 29.12.2003 року зображені три елементи: земельна ділянка площею 0,27 га для обслуговування житлового будинку та господарських споруд (рішення 10 сесії 4 скликання Іскрівської сільської ради Чутівського району Полтавської області від 06.02.2003 р. № 9); земельна ділянка площею 0,13 га для ведення особистого селянського господарства (рішення 10 сесії 4 скликання Іскрівської сільської ради Чутівського району Полтавської області від 06.02.2003 р. № 9) та земельна ділянка площею 1,63 га для ведення особистого селянського господарства (розпорядження Чутівської районної державної адміністрації від 09.06.2003 р. № 329).

Видачі Позивачу Державного акта на право приватної власності на землю серія Р2 № 614013, від 29.12.2003 року передувало виготовлення технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку для обслуговування житлового будинку та ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 на території Іскрівської сільської ради Чутівського району Полтавської області. З метою реалізації своїх прав як власника земельної ділянки Позивач звернувся до сертифікованого інженера-землевпорядника фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 для виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на земельну ділянку, що розташована на території Скороходівської селищної ради Полтавського району Полтавської області для ведення особистого селянського господарства площею 1,63 га згідно з Державним актом на право приватної власності на землю серія Р2 № 614013, від 29.12.2003 року. Проте 09.01.2024 року фізична особа-підприємець ОСОБА_2 надав відмову щодо виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на земельну ділянку, що знаходиться на території Скороходівської селищної ради Полтавського району Полтавської області для ведення особистого селянського господарства площею 1,63 га згідно з Державним актом на право приватної власності на землю виданого громадянину України серія Р2 № 614013, виданого 29 грудня 2003 року на ім`я ОСОБА_1 , у зв`язку з тим, що на земельну ділянку, площею 1,63 га, зазначену в Державному акті «накладена» - межі співпадають повністю, та зареєстрована в Державному земельному кадастрі земельна ділянка площею 1,6302 га кадастровий номер 5325481800:00:002:0295, форма власності комунальна, у відомостях про суб`єктів права власності на земельну ділянку значиться Скороходівська селищна рада Чутівського району Полтавської області.

Земельна ділянка площею 1,63 га, для ведення особистого селянського господарства, розташована на території Скороходівської селищної ради (колишня Іскрівська сільська рада) власником якої є позивач, що підтверджується Державним актом на право приватної власності на землю серія Р2 № 614013, від 29.12.2003 року, була помилково включена в планово-картографічний матеріал до земель державної форми власності для подальшої передачі у комунальну. Пізніше помилково (незаконно) була включена до акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 06.06.2018 року (по поділу в складі земельної ділянки кадастровий номер 5325481800:00:002:0289), відповідно, незаконно здійснена реєстрація права комунальної власності на спірну земельну кадастровий номер 5325481800:00:002:0295 за Скороходівською селищною радою. Приймаючи оспорювані акти, відповідачі порушили право власності позивача на спірну земельну ділянку, а тому позивач звернувся до суду з даним позовом.

Ухвалою судді від 31.01.2024 року, відкрито провадження у справі та призначено розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

Відповідно до ч.5 ст. 279 ЦПК України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Відповідач Скороходівська селищна рада Полтавського району Полтавської області надала заяву про розгляд справи у відсутності представника відповідача, позовні вимоги визнала повністю та не заперечувала проти їх задоволення.

Представник відповідача Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області надав до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначає, що згідно розпорядження Кабінету Міністрів України від 31.01.2018 № 60 «Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад», Указу Президента України № 449/2020 від 15.10.2020 «Про деякі заходи щодо прискорення реформи у сфері земельних відносин» та відповідно до Постанови від 16 листопада 2020 р. № 1113 «Деякі заходи щодо прискоренні реформ у сфері земельних відносин» визначено, що з метою забезпечення виконання Указу Президента України від 15 жовтня 2020 р. № 449 «Про деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин» Кабінет Міністрів України постановляє: 1. Державній службі з питань геодезії, картографії та кадастру забезпечити: 1) прискорення проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначенні державної власності. Відповідно до п. а, є-1 ст. 15-1 Земельного кодексу України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належить внесення в установленому порядку пропозицій щодо розпорядження землями державної та комунальної власності, встановлення меж області, району, міста, району в місті, села і селища регулювання земельних відносин; розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом. Стаття 80 Земельного кодексу України закріплює суб`єктний склад власників землі, визначаючи, що громадяни та юридичні особи є суб`єктами права власності на землі приватної власності, територіальні громади є суб`єктами права власності на землі комунальної власності та реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, держава, реалізуючи право власності через відповідні органи державної влади, є суб`єктом права власності на землі державної власності. Згідно зі статтею 83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю.

Статтею 117 Земельного кодексу України, визначено, що передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом. У рішенні органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність зазначаються кадастровий номер земельної ділянки, її місце розташування, площа, цільове призначення, відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку, обмеження у її використанні. На підставі рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки. Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.

Таким чином, Держгеокадастр забезпечує формування земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в межах, визначених перспективним планом формування територій громад, шляхом проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності з подальшою передачею зазначених земельних ділянок у комунальну власність відповідних об`єднаних територіальних громад згідно із статтею 117 Земельного кодексу України.

Отже, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 31.01.2018 № 60 «Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад» фактично встановлено обов`язок Держгеокадастру формувати земельні ділянки шляхом проведення інвентаризації земель державної власності та в подальшому передавати сформовані земельні ділянки у комунальну власність відповідних об`єднаних територіальних громад.

Так, на виконання вищевказаних законодавчих актів та документів Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області видано наказ № 4005-СГ від 06.06.2018 року «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність».

Актом прийому - передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 06.06.2018 року, передано із державної власності, а Скороходівська селищна рада Скороходівської селищної об`єднаної територіальної громади приймає у комунальну власність Скороходівської селищної об`єднаної територіальної громади у кількості 112 земельних ділянок загальною площею 1745,7500 га.

Відповідно до даних Державного земельного кадастру земельна ділянка з кадастровим номером 5325481800:00:002:0289 площею 8,0399 га була сформована на підставі Технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, розробник Полтавська регіональна філія ДП «Центр ДЗК». Дата державної реєстрації земельної ділянки: 16.05.2018 року. Категорія земель: землі сільськогосподарського призначення. Цільове призначення: 16.00 Землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам або юридичним особам).

Відповідно до ст. 35 Закону України «Про землеустрій», інвентаризація земель проводиться з метою встановлення місця розташування об`єктів землеустрою, їхніх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням, виявлення і консервації деградованих сільськогосподарських угідь і забруднених земель, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення державного земельного кадастру, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.

З метою проведення інвентаризації земель розробляється технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель. Вимоги до такої документації встановлюються статтею 57 Закону України «Про землеустрій» згідно якої технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель включає: а) завдання на складання технічної документації із землеустрою; б) пояснювальну записку; в) рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про інвентаризацію земель (у разі якщо інвентаризація земель проводиться щодо земель державної чи комунальної власності); в-1) рішення органу місцевого самоврядування, органу виконавчої влади про інвентаризацію земель (у разі проведення інвентаризації масиву земель сільськогосподарського призначення); г) копії документів, що містять вихідні дані, які використовувалися під час інвентаризації земель; ґ) матеріали топографо-геодезичних вишукувань; д) переліки земельних ділянок (земель) у розрізі за категоріями земель та угіддями, наданих у власність (користування) з кадастровими номерами, наданих у власність (користування) без кадастрових номерів, не наданих у власність чи користування, що використовуються без документів, які посвідчують право на них, що використовуються не за цільовим призначенням, невитребуваних земельних часток (паїв), відумерлої спадщини; е) пропозиції щодо узгодження даних, отриманих у результаті проведення інвентаризації земель, з інформацією, що міститься у документах, що посвідчують право на земельну ділянку, та Державному земельному кадастрі; є) робочий і зведений інвентаризаційні плани; ж) матеріали погодження технічної документації із землеустрою, встановлені статтею 186 Земельного кодексу України.

Відповідно до норм Закону України «Про Державний земельний кадастр» на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель до Державного земельного кадастру вносяться відомості: про межі земельної ділянки; про цільове призначення земельних ділянок; про угіддя земельної ділянки.

Відповідно до ст. 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обмежень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обмежень, що супроводжується внесенням даних до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обмежень.

Право власності на земельні ділянки позивачем не зареєстровані. Дані перевірялися Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області до здійснення передачі земель у комунальну власність відповідної об`єднаної територіальної громади. Цей факт зазначався і у відповіді на адвокатський запит від 15.01.2024 № 29-16-0.3-166/2-24.

Оскільки, відповідно до вимог законодавства України позивач не здійснив державної реєстрації права власності на земельну ділянку, відомості в державних реєстрах щодо форми права власності на неї були відсутні. Більш того, цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 5325481800:00:002:0289 площею 8,0399 га вказане 16.00 Землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам або юридичним особам). Таким чином, земельна ділянка з кадастровим номером 5325481800:00:002:0289 площею 8,0399 га з 27.05.2021 автоматично б перейшла у комунальну власність відповідно до прийнятих вищезазначених змін до Земельного кодексу України.

Щодо визнання незаконним та скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області № 4005-СГ від 06.06.2018 «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність», а також акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 06.06.2018 виданий Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області позивачем обрано неналежний спосіб захисту права.

Представник позивача надала відповідь на відзив, в якій просила відхилити доводи відповідача ГУ Держгеокадастру у Полтавській області, а позовні вимоги задовольнити у повному обсязі, оскільки відповідачем не надано доказів припинення права власності позивача на спірну земельну ділянку. Отже, реєстрація цієї земельної ділянки за державою та прийняття рішення у вигляді наказу Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 06.06.2018 року №4005-СГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність», щодо передачі спірної земельної ділянки до земель комунальної власності свідчить про невизнання державою права власності на вказану земельну ділянку за ОСОБА_1 . Незважаючи на те, що земельна ділянка належить на праві приватної власності позивачу і у Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області були відсутні будь-які повноваження щодо розпорядження спірною земельною ділянкою, відповідачем було включено її до акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність. Державний акт на право приватної власності на землю виданого громадянину України серія Р2 №614013 від 29.12.2003 року, виданий позивачу, зареєстрований у Книзі записів державних актів на право приватної власності на землю №132, про що вказано в акті та не спростовано відповідачем.

Клопотання про розгляд справи за участю сторін від учасників судового процесу не надходило.

Сторони належним чином повідомлені про розгляд даної справи в суді.

Враховуючи, що справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження за відсутності учасників справи, відповідно до ч. 2 ст. 247 ЦПК України, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.

Дослідивши матеріали справи та наявні у ній докази, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню, з огляду на наступне.

Судом встановлено, що Рішенням 10 сесії 4 скликання Іскрівської сільської ради Чутівського району Полтавської області від 06.02.2003 р. № 9 ОСОБА_1 надано на праві власності земельну ділянку площею 0,25 га для обслуговування житлового будинку та господарських споруд, і площею 0,10 га для ведення особистого селянського господарства (а.с.18).

Розпорядженням Чутівської районної державної адміністрації Полтавської області від 09.06.2003 року № 329 ОСОБА_1 передано у власність земельну ділянку площею 1,63 га для ведення особистого селянського господарства (а.с.25).

У грудні 2003 року позивачем виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку для обслуговування житлового будинку та ведення особистого селянського господарства на території Іскрівської сільської ради Чутівського району Полтавської області (а.с.14-22).

Згідно Державного акта на право приватної власності на землю серії Р2 №614013, виданого 29.12.2003 року, Іскрівською сільською радою народних депутатів ОСОБА_1 передана у власність земельна ділянка площею 2,03 га в межах згідно з планом. На плані меж земельної ділянки в даному акті зображені три елементи: земельна ділянка площею 0,27 га для обслуговування житлового будинку та господарських споруд; земельна ділянка площею 0,13 га для ведення особистого селянського господарства та земельна ділянка площею 1,63 га для ведення особистого селянського господарства (а.с.13).

Рішенням Скороходівської селищної ради Чутівського району Полтавської області від 07.02.2018 року №648 про передачу земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаній територіальній громаді, помилково було включено спірну земельну ділянку до планово-картографічного матеріалу земель, які підлягають передачі з державної у комунальну власність об`єднаної територіальної громади (а.с.26).

Згідно наказу Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 06.06.2018 року №4005-СГ про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність, Скороходівській селищній об`єднаній територіальній громаді передано у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 1745,7500 га, які розташовані за межами населених пунктів на території Чутівського району Скороходівської селищної ради та Іскрівської, Скибівської сільських рад, згідно акта приймання-передачі (а.с.120).

Відповідно до акта приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 06.06.2018 року Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області передано із державної власності у комунальну власність Скороходівської селищної об`єднаної територіальної громади 112 земельних ділянок загальною площею 1745,7500 га, в тому числі земельна ділянка площею 1,63 га, кадастровий номер 5325481800:00:002:0295, цільове призначення - для ведення особистого селянського господарства (а.с.33,36, 121-125).

Рішенням Скороходівської селищної ради Чутівського району Полтавської області від 18.12.2018 року №979 про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки, було затверджено документацію щодо поділу та об`єднання земельної ділянки комунальної власності, площею 8,0399га за кадастровим номером 5325481800:00:002:0289, яка знаходиться на території Скороходівської селищної ради за межами с. Іскрівка, Чутівського району Полтавської області, а саме на утворені в результаті поділу: земельну ділянку комунальної власності із земель сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 5325481800:00:002:0289, площею 2,00 га, яка знаходиться за межами с. Іскрівка, Чутівського району Полтавської області; земельну ділянку комунальної власності із земель сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 5325481800:00:002:0297, площею 2,00 га, яка знаходиться за межами с. Іскрівка, Чутівського району Полтавської області; земельну ділянку комунальної власності із земель сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 5325481800:00:002:0294, площею 1,00 га, яка знаходиться за межами с. Іскрівка, Чутівського району Полтавської області; земельну ділянку комунальної власності із земель сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 5325481800:00:002:0293, площею 1,00 га, яка знаходиться за межами с. Іскрівка, Чутівського району Полтавської області; земельну ділянку комунальної власності із земель сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 5325481800:00:002:0295, площею 1,63 га, яка знаходиться за межами с. Іскрівка, Чутівського району Полтавської області; земельну ділянку комунальної власності із земель сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 5325481800:00:002:0296, площею 0,4099 га, яка знаходиться за межами с. Іскрівка, Чутівського району Полтавської області. Виконавчому комітету Скороходівської селищної ради провести державну реєстрацію права комунальної власності за Скороходівською селищною радою на утворені в результаті поділу земельні ділянки.(а.с.36)

Згідно Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-0001944702023 від 20.09.2023 року, земельна ділянка кадастровий номер 5325481800:00:002:0295, площею 1,6300 гектарів, місце розташування - Полтавська область, Чутівський район, Скороходівська селищна рада, цільове призначення - землі сільськогосподарського призначення, перебуває у комунальній власності (а.с.27).

Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №354107539 від 13.11.2023 року, власником земельної ділянки кадастровий номер 5325481800:00:002:0295, площею 1,63 гектарів є територіальна громада Скороходівська селищна рада Чутівського району Полтавської області (а.с.32).

09.01.2024 року фізична особа-підприємець ОСОБА_2 надав відмову щодо виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на земельну ділянку, що знаходиться на території Скороходівської селищної ради Полтавського району Полтавської області для ведення особистого селянського господарства площею 1,63 га згідно з Державним актом на право приватної власності на землю виданого громадянину України серія Р2 № 614013, виданого 29 грудня 2003 року на ім`я ОСОБА_1 , у зв`язку з тим, що на земельну ділянку, площею 1,63 га, зазначену в Державному акті «накладена» - межі співпадають повністю, та зареєстрована в Державному земельному кадастрі земельна ділянка площею 1,6302 га кадастровий номер 5325481800:00:002:0295, форма власності комунальна, у відомостях про суб`єктів права власності на земельну ділянку значиться Скороходівська селищна рада Чутівського району Полтавської області (а.с.33).

Відповідно до ч. 1 ст. 13 ЦПК України, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Як вбачається з вимог ст. 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.

Згідно вимог ст. 89 ЦПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Поданими позивачем доказами доведено обґрунтованість заявлених ним вимог з визначених ним же підстав.

У статті 3 Конституції України закріплено принцип, за яким права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність.

В Україні визнається і діє принцип верховенства права; права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними; громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом, що прямо передбачено у частині першій статті 8, статті 21, частині першій статті 24 Конституції України.

Права і свободи людини і громадянина захищаються судом; кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб, як зазначено у частинах першій, другій статті 55 Конституції України.

У Першому Протоколі до Конвенції про захист прав і основних свобод людини, задекларовано, що кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений свого майна інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом або загальними принципами міжнародного права. У ч. ч. 1, 4 ст. 11 ЦК України передбачено, що цивільні права і обов`язки виникають як із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, так і з інших дій, які за аналогією, породжують цивільні права та обов`язки. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування. Відповідно до ч. 1 ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорення. За приписами ч. 1 ст. 16 Цивільного кодексу України, кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способи захисту цивільних прав та інтересів визначені ч. 2 ст. 16 ЦК України, відповідно до якої одним з таких є визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб. За приписами ст. 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси. Підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт.

Основний Закон України гарантує кожному право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю відповідно до закону (ст. 41 Конституції України).

Відповідно до частин 1, 2 статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Згідно з приписами ч. 5 ст. 116 ЗК України земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 117 Земельного кодексу України (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом. У рішенні органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність зазначаються кадастровий номер земельної ділянки, її місце розташування, площа, цільове призначення, відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку, обмеження у її використанні. На підставі рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки. Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.

За змістом ст. 122 ЗК України вирішення питань щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування із земель державної чи комунальної власності належить до компетенції відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Статтею 140 Земельного кодексу України (в редакції станом на момент прийняття оскаржуваних документів) підставами припинення права власності на земельну ділянку визначались: а) добровільна відмова власника від права на земельну ділянку; б) смерть власника земельної ділянки за відсутності спадкоємця; в) відчуження земельної ділянки за рішенням власника; г) звернення стягнення на земельну ділянку на вимогу кредитора; ґ) відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності та для суспільних потреб; д) конфіскація за рішенням суду; е) невідчуження земельної ділянки іноземними особами та особами без громадянства у встановлений строк у випадках, визначених цим Кодексом.

Документів, які б підтверджували підстави припинення права власності позивача земельною ділянкою площею 1,63 га для ведення особистого селянського господарства кадастровий номер 5325481800:00:002:0295 у справі немає. Право власності на земельну ділянку не припинялось і в судовому порядку.

Згідно приписів ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

За статтею 126 ЗК України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Згідно зі статтею 182 Цивільного кодексу України, право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.

Відповідно до ч. 4 ст. 334 ЦК України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону.

Спеціальним Законом, що регулює відносини, пов`язані з державною реєстрацією прав на нерухоме майно та їх обтяжень, є Закон України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" № 1952-ІV (надалі Закон). Пунктом 1 частини 1 статті 2 цього Закону встановлено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Відповідно до ч. 2 ст. 3 Закону речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Державний реєстр прав містить записи про зареєстровані речові права на нерухоме майно, об`єкти незавершеного будівництва, їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів цих прав, відомості та електронні копії документів, поданих у паперовій формі, або документи в електронній формі, на підставі яких проведено реєстраційні дії, а також документи, сформовані за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав у процесі проведення таких реєстраційних дій (частина перша статті 12 Закону). Загальними засадами державної реєстрації прав є, зокрема: гарантування державою об`єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження; внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах і в порядку, визначених цим Законом (пункти 1, 4 частини 1 статті 3 Закону).

У ч. 2 ст. 26 Закону визначено, що у разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав, документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування записів про проведену державну реєстрацію прав, а також у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.

Відтак, враховуючи, що документи на підставі яких державним реєстратором проведено державну реєстрацію права комунальної власності (наказ та акт приймання-передачі землі) визнанні судом незаконними і їх скасовано, відповідно й записи про проведену державну реєстрацію права комунальної власності підлягають скасуванню, як похідні. Тому, позовна вимога про скасування комунальної власності підлягає задоволенню.

Відповідно до абзацу 3 ч. 2 ст. 331 Цивільного кодексу України, якщо право власності на нерухоме майно відповідно до закону підлягає державній реєстрації, право власності виникає з моменту державної реєстрації.

Згідно ч. 3 ст. 3 Закону речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов: 1) реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення; 2) на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов`язкової реєстрації.

У ч. 4 ст. 3 Закону зазначено, що будь-які дії особи, спрямовані на набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, можуть вчинятися, якщо речові права на таке майно зареєстровані згідно із вимогами цього Закону, крім випадків, коли речові права на нерухоме майно, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними згідно з частиною третьою цієї статті, та у випадках, визначених статтею 28 цього Закону.

Отже, вивчивши та дослідивши матеріали справи, повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення позову по суті, суд приходить до висновку, що позов підлягає задоволенню в повному обсязі, оскільки спірна земельна ділянка належить позивачу на праві власності на підставі Державного акту на право приватної власності на землю серія Р2 № 614013, від 29.12.2003 року, право власності в судовому порядку не скасовано.

Згідно з вимогами ст.141 ЦПК України судові витрати потрібно стягнути з відповідачів в рівних частках на користь позивача, а сааме судового збору в розмірі 1211,20 грн., сплата якого підтверджується квитанцією №0.0.3436420965.1.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 76, 77, 81, 89, 258, 259, 263, 264, 265, 268, 354 ЦПК України, та ст.ст. 16, 356, 358, 364, 367 ЦК України, суд, -

УХВАЛИВ:

Позов ОСОБА_1 до Скороходівської селищної ради Полтавського району Полтавської області та Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області, про визнання протиправним та скасування наказу, акта приймання-передачі земельних ділянок, рішення, скасування права комунальної власності, визнання права власності на земельну ділянку задовольнити в повному обсязі.

Визнати незаконним наказ Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 06.06.2018 року № 4005-СГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» та акт приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 06.06.2018 року в частині передачі у комунальну власність Скороходівської селищної об`єднаної територіальної громади земельної ділянки площею 1,6300 га для ведення особистого селянського господарства, яка розташована на території Скороходівської селищної ради Полтавського району Полтавської області власником якої згідно Державного акта на право приватної власності на землю серія Р2 № 614013, від 29.12.2003 року є ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ).

Скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 06.06.2018 року № 4005-СГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність».

Визнати незаконним рішення 25 сесії Скороходівської селищної ради восьмого скликання від 18.12.2018 року № 979 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки» в частині проведення державної реєстрації права комунальної власності за Скороходівською селищною радою на утворену в результаті поділу земельну ділянку площею 1, 63 га кадастровий номер 5325481800:00:002:0295, яка знаходиться за межами с. Іскрівка Полтавського (колишнього Чутівського) району Полтавської області.

Скасувати рішення 25 сесії Скороходівської селищної ради восьмого скликання від 18.12.2018 року № 979 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки» в частині проведення державної реєстрації права комунальної власності за Скороходівською селищною радою на утворену в результаті поділу земельну ділянку площею 1, 63 га кадастровий номер 5325481800:00:002:0295, яка знаходиться за межами с. Іскрівка Полтавського (колишнього Чутівського) району Полтавської області.

Скасувати право комунальної власності Скороходівської селищної ради Полтавського району Полтавської області (ідентифікаційний код юридичної особи: 21047276, адреса: 38813, Полтавська область, Полтавський район, селище міського типу Скороходове, вул. Софіївська, будинок № 15) на земельну ділянку із кадастровим номером 5325481800:00:002:0295 площею 1,6300 га.

Визнати за ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) право власності на земельну ділянку із кадастровим номером 5325481800:00:002:0295 площею 1,6300 га, розташовану на території Скороходівської селищної ради Полтавського району Полтавської області.

Стягнути з Скороходівської селищної ради Полтавського району Полтавської області на користь ОСОБА_1 витрати по сплаті судового збору в сумі 605 (шістсот п`ять) гривень 60 копійок.

Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області на користь ОСОБА_1 витрати по сплаті судового збору в сумі 605 (шістсот п`ять) гривень 60 копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку на його оскарження, а у разі його оскарження після прийняття рішення судом апеляційної інстанції.

Рішення може бути оскаржено до Полтавського апеляційного суду шляхом подачі в 30-денний строк з дня його проголошення апеляційної скарги, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Надруковано в нарадчій кімнаті у одному примірнику.

Повне найменування сторін:

Позивач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , паспорт НОМЕР_2 .

Відповідач 1: Скороходівська селищна рада Полтавського району Полтавської області, адреса місце розташування: 38813, Полтавська область, Полтавський район, смт. Скороходове, вул. Софіївська, буд. 15, код ЄДРПОУ 21047276.

Відповідач 2: Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області, адреса місце розташування: 36039, м. Полтава, вул. Затишна, буд. 23, код ЄДРПОУ 39767930.

Суддя Д.Є. Хоменко

СудЧутівський районний суд Полтавської області
Дата ухвалення рішення19.03.2024
Оприлюднено25.03.2024
Номер документу117822532
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: визнання права власності на земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —550/59/24

Ухвала від 28.05.2024

Цивільне

Полтавський апеляційний суд

Дорош А. І.

Ухвала від 29.04.2024

Цивільне

Полтавський апеляційний суд

Дорош А. І.

Рішення від 02.04.2024

Цивільне

Чутівський районний суд Полтавської області

Хоменко Д. Є.

Рішення від 19.03.2024

Цивільне

Чутівський районний суд Полтавської області

Хоменко Д. Є.

Ухвала від 06.02.2024

Цивільне

Чутівський районний суд Полтавської області

Хоменко Д. Є.

Ухвала від 31.01.2024

Цивільне

Чутівський районний суд Полтавської області

Хоменко Д. Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні