Рішення
від 21.03.2024 по справі 520/28866/23
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Харків

21 березня 2024 р.№ 520/28866/23

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Полях Н.А., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46,м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) про скасування податкового повідомлення-рішення,-

В С Т А Н О В И В:

До Харківського окружного адміністративного суду звернувся позивач з адміністративним позовом, в якому просить суд:

- визнати протиправними і скасувати податкове повідомлення - рішення № 6865417-2405-2030-11/463120270000028556 від 30.06.2023 р., яким ОСОБА_1 визначено податкове зобов`язання на 2023 рік з орендної плати з фізичних осіб у розмірі 296 094,41 грн. та податкову вимогу № 0007794-1314-2040 від 28.09.2023 р.

В обґрунтування позову зазначив, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення прийняте посадовими особами контролюючого органу всупереч приписам чинного законодавства. На підставі викладеного просив задовольнити адміністративний позов в повному обсязі.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду було прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене провадження в адміністративній справі.

Сторони були належним чином повідомлені про відкриття провадження у справі.

У відзиві на позовну заяву представник відповідача зазначив, що ОСОБА_1 в позовній заяві зазначає, що орендна плата обчислюється ним щороку та становить 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Крім того, відповідно до пункту 5 договору оренди землі від 17.03.2010 нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 2 198 719,00 на час укладення договору. Тобто, із зазначеного в договорі оренди можна зробити висновок, що нормативно грошова оцінка не є сталою та відповідно може змінюватись. Сума нарахованого податкового зобов`язання підлягає сплаті протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення, згідно з пунктом 287.5 статті 287 та підпункту 288.7 статті 288 ПК України Відповідно до пункту 59.1 статті 59 ПК України, у разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення. На підставі викладеного просив відмовити у задоволенні адміністративного позову в повному обсязі.

Керуючись приписами ст. 171, 257, 262 КАС України, суд зазначає, що розгляд позовної заяви здійснюється за правилами спрощеного позовного провадження.

Згідно з ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Відповідно до приписів ч. 4 ст. 229 КАС України, оскільки розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи згідно із приписами ст. 262 КАС України, то фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Суд, повно виконавши процесуальний обов`язок зі збору доказів, перевіривши доводи сторін добутими доказами, дослідивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст належних норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, виходить з таких підстав та мотивів.

Cудом встановлено, що позивачу та його сину ОСОБА_2 на праві власності належать нежитлові приміщення у нежитлових будівлях за адресою: АДРЕСА_2 , які у сукупності складаюсь цілу будівлю.

Належні позивачу та його сину нежитлові будівлі розташовані на земельній ділянці комунальної власності з кадастровим номером 6310138800:01:013:0017, яка використовувалась попереднім власником на умовах оренди, про що з Харківською міською радою було укладено договір оренди землі від 17.03.2010 р., зареєстрований у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру" в Державному реєстрі земель 14.05.2010 р. за № 941066900022.

Так, 30.01.2020 р. до вказаного договору оренди землі були внесені зміни, згідно яких замінено попереднього орендаря земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 6310138800:01:013:0017 на позивача та ОСОБА_2 .

Відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно право оренди земельної ділянки 6310138800:01:013:0017 зареєстровано 06.02.2020 р. за позивачем та його сином ОСОБА_2 .

За умовами діючого договору оренди землі від 17.03.2020 р. позивач є співорендарем земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 6310138800:01:013:0017, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , має загальну площу 0,1599 га.

Договір укладено строком до 01.02.2032 р., орендна плата становить 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік. Відповідно до пункту 5 договору оренди від 17.03.2010 р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2 198 719,00 грн. на час укладання договору

Щороку відповідачем обчислюється орендна плата позивачу як фізичній особі як 1/2 частина від орендної плати, що становить 3% від нормативної грошової оцінки орендуємої земельної ділянки.

Податковим повідомленням-рішенням № 6865417-2405-2030-11/463120270000028556 від 30.06.2023 р. відповідач визначив податкове зобов`язання позивачу з орендної плати фізичних осіб за 2023 рік у сумі 296 094,41 грн.

З метою перевірки суми нарахувань було надіслано запит через електронний кабінет Держгеокадастру (заява № ЗВ-9925379142023 від 02.08.2023 р.) на отримання витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки 6310138800:01:013:0017.

Так, 07.08.2023 року за результатом розгляду заяви № 3В-9925379142023 від 02.08.2023 р. було отримано повідомлення про відмову у наданні запитуваних відомостей з Державного земельного кадастру від 07.08.2023 р. за № РВ-6300107872023 з підстав відсутності у відомостях Державного земельного кадастру коду виду цільового призначення земельної ділянки, визначеного відповідно до додатку 59 до Порядку ведення Державного земельного кадастру.

Отримавши відмову у наданні нормативної грошової оцінки у 2023 році позивач звертався до відповідача з листом про надання роз`яснень про те яку нормативну грошову оцінку використовував відповідач при обчисленні розміру орендної плати за землю. Згідно отриманої відповіді відповідач обчислював розмір податкового зобов`язання позивача на підставі нормативної грошової оцінки, зазначеної у витязі від 29.11.2021 р. за вих. № 4580.

Однак, 09.10.2023 року позивачем було отримано податкову вимогу № 0007794-1314-2040 від 28.09.2023 року, до складу боргу за якою входить сума заборгованості за оскаржуваним податковим повідомленням рішенням.

Не погоджуючись із такими рішенням суб`єкта владних повноважень, та вважаючи свої права порушеними, позивач звернувся із зазначеним позовом до Харківського окружного адміністративного суду.

Суд з приводу спірних відносин зазначає наступне.

Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним та Цивільним кодексами України, Законом України від 06 жовтня 1998 року № 161 "Про оренду землі" (далі - Закон № 161), іншими нормативно-правовими актами прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі. Договір оренди землі це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (ст. 13 Закону № 161).

Однією з істотних умов договору оренди землі між орендодавцем та орендарем є орендна плата із зазначенням розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату (ст. 15 Закону № 161).

Згідно із ст. 21 Закону № 161 орендна плата за землю це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюється за згодою сторін ц договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексу інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Питання справляння плати за землю, у тому числі орендної плати за земельну ділянку регулюються Податковим кодексом України (далі ПК України).

Відповідно до пп.14.1.147 п. 14.1 ст. 14 ПК України плата за землю обов`язків платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Орендна плата за користування земельними ділянками державної та комунальної власності обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 ПК України).

Платником орендної плати є орендар земельної ділянки, об`єктом оподаткування земельна ділянка, надана в оренду (п. 288.2-288.3 ст. 288 Податкового кодексу України). Пунктом 288.1 ст. 288 ПК України визначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.

Відповідно до підпункту 269.1.2 пункту 269.1 статті 269 Податкового кодексу України платниками плати за землю є платники орендної плати - землекористувачі (орендарі) земельних ділянок державної та комунальної власності на умовах оренди.

Відповідно до підпункту 270.1.2 пункту 270.1 статті 270 Податкового кодексу України об`єктами оподаткування орендною платою є земельні ділянки державної та комунальної власності, надані в користування на умовах оренди.

Відповідно до підпункту 271.1.1 пункту 271,1 статті 271 Податкового кодексу України базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельної ділянки з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

Відповідно до статті 285 Податкового кодексу України базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік, який починається 1 січня і закінчується 31 грудня того ж року, але у зв`язку із набуттям права власності та/або користування на нові земельні ділянки може бути меншим 12 місяців.

Відповідно до пункту 288.1 статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Відповідно до статті 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Судом встановлено, що відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно право оренди земельної ділянки 6310138800:01:013:0017 зареєстровано 06.02.2020 р. за позивачем та його сином ОСОБА_2 .

Зазначене підтверджується договором оренди землі б/н від 17.03.2010 р. між Харківською міською радою та ТОВ "Пульс", зареєстрований у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру" в Державному реєстрі земель 14.05.2010 р. за № 941066900022; додатковою угодою до договору оренди землі від 30.01.2020 р., за яким орендаря ТОВ "Пульс" замінено на позивача та ОСОБА_1 як орендарів землі, витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 06.02.2020 р. N9 199209133, згідно якого проведено реєстрацію змін у праві оренди земельної ділянки на підставі додаткової угоди від 30.01.2020 р. до договору оренди землі від 17.03.2010 р.

За умовами діючого договору оренди землі від 17.03.2020 р. позивач є співорендарем земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 6310138800:01:013:0017, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , має загальну площу 0,1599 га.

Договір укладено строком до 01.02.2032 р., орендна плата становить 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік. Відповідно до пункту 5 договору оренди від 17.03.2010 р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2 198 719,00 грн. на час укладання договору

Щороку відповідачем обчислюється орендна плата позивачу як фізичній особі як 1/2 частина від орендної плати, що становить 3% від нормативної грошової оцінки орендуємої земельної ділянки.

Отже, суд дійшов висновку, що відповідачем безпідставно застосовано при обчисленні податкового зобов`язання за 2023 рік витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки 6310138800:01:013:0017 від 29.11.2021 р. за вих. № 4580, сформований відділом у м. Харкові Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, оскільки у 2023 році дані Держгеокадастру не підтверджують зазначену у витязі нормативну грошову оцінку з урахуванням її індексації у 2022 та 2023 роках.

Таким чином, податкове повідомлення - рішення № 6865417-2405-2030-11/463120270000028556 від 30.06.2023 р. є незаконним та підлягає скасуванню.

Щодо податкової вимоги № 0007794-1314-2040 від 28.09.2023 р., суд зазначає наступне.

Податкова вимога повинна містити відомості про факт виникнення податкового боргу та права податкової застави, розмір податкового боргу, який забезпечується податковою заставою, обов`язок погасити податковий борг та можливі наслідки його непогашення в установлений строк, попередження про опис активів, які відповідно до законодавства можуть бути предметом податкової застави, а також про можливі дату та час проведення публічних торгів з їх продажу (пункт 59.3).

Податкова вимога надсилається (вручається) також платникам податків, які самостійно подали податкові декларації, але не погасили суми податкових зобов`язань у встановлені цим Кодексом строки, без попереднього надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення (пункт 59.4).

У разі якщо у платника податків, якому надіслано (вручено) податкову вимогу, сума податкового боргу збільшується (зменшується), погашенню підлягає вся сума податкового боргу такого платника податку, що існує на день погашення.

У разі якщо після направлення (вручення) податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був погашений в повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається (не вручається) (пункт 59.5).

Отже, податкова вимога надсилається контролюючим органом платнику податків у разі, коли у платника податків виник податковий борг.

Оскільки податкове повідомлення - рішення № 6865417-2405-2030-11/463120270000028556 від 30.06.2023 р. є скасованим, а податковий борг у вимозі № 0007794-1314-2040 від 28.09.2023 р, виник на підставі податкового повідомлення - рішення № 6865417-2405-2030-11/463120270000028556 від 30.06.2023 р., то оскаржувана податкова вимога підлягає скасуванню як похідна вимога від основної.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню.

Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до приписів ст. 139 КАС України.

Керуючись ст. 14, 22, 194, 243, 246, 249, 250, 255, 262, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46,м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) про скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити в повному обсязі.

Визнати протиправними і скасувати податкове повідомлення - рішення № 6865417-2405-2030-11/463120270000028556 від 30.06.2023 р., яким ОСОБА_1 визначено податкове зобов`язання на 2023 рік з орендної плати з фізичних осіб у розмірі 296 094,41 грн.

Визнати протиправною та скасувати податкову вимогу № 0007794-1314-2040 від 28.09.2023 р.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46,м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) суму судового збору у розмірі 2960,95 грн. (дві тисячі дев`ятсот шістдесят гривень дев`яносто п`ять копійок).

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено 21 березня 2024 року.

СуддяН.А. Полях

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.03.2024
Оприлюднено25.03.2024
Номер документу117828265
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю

Судовий реєстр по справі —520/28866/23

Ухвала від 15.05.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 30.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Рішення від 21.03.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Полях Н.А.

Ухвала від 21.03.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Полях Н.А.

Ухвала від 17.10.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Полях Н.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні