ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 березня 2024 року справа №200/1922/22
м. Дніпро
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Гаврищук Т.Г., суддів: Блохіна А.А., Сіваченка І.В.,
за участю секретаря судового засідання Никифорової І.М.,
представника позивача Безвершенка О.О.,
представника відповідачів Біловол В.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційні скарги Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 27 грудня 2023 року по справі № 200/1922/22 (суддя І інстанції Давиденко Т.В.) за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Бетон Нова Інтернешнл» до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Донецькій області, -
УСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом про визнання протиправними дії Державної податкової служби України та Головного управління ДПС у Донецькій області щодо включення до плану-графіку проведення документальних планових перевірок платників податків на 2022 рік, зобов`язання Державну податкову службу України та Головне управління ДПС у Донецькій області вчинити заходи щодо виключення з плану-графіку проведення документальних планових перевірок платників податків на 2022 рік.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 27 грудня 2023 року позов задоволено. Визнано протиправними дії Державної податкової служби України та Головного управління ДПС у Донецькій області щодо включення Товариства з обмеженою відповідальністю «Бетон Нова Інтернешнл» до плану-графіку проведення документальних планових перевірок платників податків на 2022 рік. Зобов`язано Державну податкову службу України та Головне управління ДПС у Донецькій області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «Бетон Нова Інтернешнл» з плану-графіку проведення документальних планових перевірок платників податків на 2022 рік.
Не погодившись з таким рішенням, відповідачами подано апеляційну скаргу в якій просять скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволені позовних вимог у повному обсязі.
В обґрунтування доводів апеляційних скарг відповідачі посилаються на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права. Відповідачі вважають, що включаючи позивача до плану-графіку проведення документальних планових перевірок платників податків на 2022 рік, податковий орган діяв в межах повноважень та у спосіб, визначений чинним законодавством з питань оподаткування. Позивача було включено до плану-графіку відповідно до статті 77 розділу 2 Податкового кодексу України. Відповідачі з посиланням на ст.55 Господарського кодексу України вважають, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Бетон Нова Інтернешнл» під критерії суб`єкта малого підприємництва по кількості осіб не відноситься, відповідно до суб`єкта великого підприємництва також не відноситься, тобто підприємство належить до суб`єкта середнього підприємництва.
Відповідачі також наголошують на порушення судом першої інстанції норм процесуального права, зокрема, було порушено права відповідача на участь у судовому засіданні.
Позивач надав відзив на апеляційну скаргу, в якому проти доводів апеляційної скарги заперечував, вважає, що рішення суду є законним та обґрунтованим, ухвалено судом відповідно до норм матеріального та процесуального права на підставі повного і всебічного з`ясування обставин в адміністративній справі. Просив апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Апеляційний суд, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представника позивача, представника відповідачів, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційних скарг, дійшов висновку про те, що апеляційні скарги підлягають задоволенню виходячи з наступного.
Щодо доводів апеляційних скарг про порушення судом першої інстанції норм процесуального права колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до п. 3 ч. 3 ст. 317 Кодексу адміністративного судочинства України порушення норм процесуального права є обов`язковою підставою для скасування судового рішення та ухвалення нового рішення суду, якщо справу розглянуто адміністративним судом за відсутності будь-якого учасника справи, не повідомленого належним чином про дату, час і місце судового засідання, якщо такий учасник справи обґрунтовує свою апеляційну скаргу такою підставою.
Як вбачається з матеріалів справи, ухвалою суду від 07 лютого 2022 р. відкрито провадження у цій справі за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче засідання на 23 лютого 2022 року.
Ухвалою суду від 27 травня 2022 р. відкладено розгляд справи.
Ухвалою суду від 17 жовтня 2022 р. адміністративну справу прийнято до свого провадження суддею Давиденко Т.В.. Також вирішено, що справа буде розглянута за правилами загального позовного провадження.
В матеріалах справи міститься повістка від 16.11.2023р. про виклик до суду Державної податкової служби України в особі відокремленого підрозділу Головного управління ДПС у Донецькій області на 10:15 23.11.23р..
Також повістка від 24.11.2023р. про виклик до суду Державної податкової служби України в особі відокремленого підрозділу Головного управління ДПС у Донецькій області на 10:00 01.12.23р..
Докази повідомлення іншого відповідача Державної податкової служби України про дату, час і місце судового засідання в матеріалах справи відсутні.
Згідно довідки секретаря судового засідання від 01 грудня 2023 р. підготовче засідання у справі №200/1922/22 відкладено з 01 грудня 2023 р. на 27 грудня 2023 р. о 10:00 з інших причин - надання додаткових пояснень.
При цьому, доказів повідомлення відповідачів про дату, час і місце судового засідання в матеріалах справи відсутні.
В матеріалах справи міститься лише повістка-повідомлення від 13.12.2023р. якою адвокат Безвершенко Олег Олександрович, як представник позивача, був повідомлений про судове засідання 27.12.23 о 10:00 год..
Ухвалою суду від 25 грудня 2023р. відмовлено у задоволенні клопотання Головного управління Державної податкової служби у Донецькій області про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції .
Ухвалою суду від 27 грудня 2023 р. закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 27 грудня 2023 року о 10 год. 10 хв.. Також у відповідності до вимог ч. 9 ст. 205 Кодексу адміністративного судочинства України прийнято рішення про розгляд справи в порядку письмового провадження.
Частиною 9 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Проте, в матеріалах справи відсутні докази повідомлення відповідачів про дату, час і місце судового засідання.
Рішення суду у цій справ було прийнято 27 грудня 2023 року.
Враховуючи, що відповідачі не були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання та обґрунтовують свої апеляційні скарги такою підставою, колегія суддів дійшла висновку про наявність підстав для скасування судового рішення та ухвалення нового рішення.
При вирішенні спору по суті судом апеляційної інстанції встановлено, що ТОВ «Бетон Нова Інтернешнл» зареєстроване в якості юридичної особи, включене до Єдиного Державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців (ЄДРПОУ 37320399), місцезнаходження: 84100, Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Свободи, 5, здійснює діяльність у сфері виготовлення виробів з бетону для будівництва - основний (код КВЕД 23.61), виробництво будівельних металевих конструкцій і частин конструкцій (код КВЕД 25.11), неспеціалізована оптова торгівля (код КВЕД 46.90), інші види роздрібної торгівлі поза магазинами (код КВЕД 47.99), вантажний автомобільний транспорт (код КВЕД 49.41).
04.01.2022 року на офіційному веб-порталі Державної податкової служби України оприлюднений план-графік проведення документальних перевірок платників податків на 2022 рік, в розділі 1 Підрозділ Б якого зазначене ТОВ «Бетон Нова Інтернешнл, код розділу, підрозділу або групи 1202, місяць початку перевірки березень.
ТОВ «Бетон Нова Інтернешнл» включене ДПС України до плану графіку проведення документальних перевірок на 2022 рік на підставі інформаційно-аналітичної довідки щодо діяльності підприємств, які включаються до плану-графіку перевірок, яка сформована ДПС у Донецькій області.
04.01.2022 року ТОВ «Бетон Нова Інтернешнл» звернулось до Державної податкової служби України та Головного управління ДПС України у Донецькій області з запитами щодо підстав включення ТОВ «Бетон Нова Інтернешнл» до плану-графіку проведення документальних планових перевірок платників податків на 2022 рік та інформації щодо ступеню ризику несплати податків та зборів, невиконання іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючий орган, з наданням документальних доказів присвоєння відповідного ступеню ризику.
Листом від 14.01.2022 року № 587/6/05-99-07-18-19 Головне управління ДПС у Донецькій області повідомило ТОВ «Бетон Нова Інтернешнл», що відповідно до вимог наказу № 524 та інформаційно- аналітичної довідки по платнику, сформованого засобами автоматичної системи ДПС, товариству притаманні наступні критерії високого ступеня ризику:
- рівень сплати податку на прибуток нижчий на 50 та більше відсотків за рівень сплати податку за відповідною галуззю;
- рівень сплати податку на додану вартість нижчий на 50 та більше відсотків за рівень сплати податку за відповідною галуззю;
- наявність інформації про непідтвердження реального здійснення операцій з придбання із сумою податку на додану вартість понад 1 млн. гривень або понад 5 відсотків загального обсягу податкового кредиту, але не менше ніж 100 тис. грн.;
та ризики, які належать до критеріїв середнього ступеня, а саме:
- декларування суми від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду, у сумі понад 1 млн. грн. або понад 5 відсотків загального обсягу податкового кредиту, але не менше ніж 100 тис. грн. за останній звітний (податковий) період;
- зменшення у звітності суми нарахованого єдиного внеску за попередні періоди більше на 20 відсотків загальної суми нарахованого єдиного внеску за останні 12 місяців, що передують звітному;
- нарахування та виплата доходів за ознакою 157 (дохід, виплачений самозайнятій особі), визначеною Довідником ознак доходів, у сумі понад 5 відсотків загального обсягу доходу від будь-якої діяльності (за вирахуванням непрямих податків), визначеного за правилами бухгалтерського обліку;
- інші операційні витрати більші за інші операційні доходи.
ГУ ДПС у Донецькій області зазначило також, що за результатами визначення показників ризиків, здійснених за даними інформаційно-телекомунікаційної системи ДПС України, ТОВ «Бетон Нова Інтернешнл» має 3 ризики несплати податків та зборів високого ступеню та 4 ризики несплати податків та зборів середнього ступеню.
Таким чином, відбір платника податків до плану-графіка проведення документальних планових перевірок на 2022 рік відбувся на підставі наявності у показників ризиків, здійснених за даними інформаційно-телекомунікаційної системи ДПС України, ТОВ «Бетон Нова Інтернешнл» значної кількості ризиків несплати податків та зборів високого та середнього ступенів.
Документ «Інформаційно-аналітична довідка щодо діяльності підприємств» містить відомості, що серед постачальників встановлено 2 суб`єкта господарювання з ознаками «сумнівності» на суму 172 924 грн. 79 коп.:
- ПрАТ «Завод залізобетонних конструкцій - 5» (код ЄДРПОУ 01235679), основний вид діяльності - виробництво бетонних розчинників, стан 3 (прийняте рішення про припинення) на суму 34 666 грн. 67 коп.;
- ННЦ «Інститут механізації та електрифікації сільського господарства» (код ЄДРПОУ 05496135) основний вид діяльності - дослідження й експериментальні розробки у сфері природничих наук, стан 3 (прийняте рішення про припинення) на суму 138 258 грн. 12 коп.
ДПС України листом від 12.01.2022р. №464/16/99-00-07-04-02-06 також повідомила про те, що згідно ст.77 Податкового кодексу України позивача включено до плану-графіку проведення документальних планових перевірок платників податків на 2022 рік як платника податків, що мають критерії ризику несплати податків високого та середнього ступенів ризиків.
Наведені обставини сторонами не оспорюються.
Відповідно до пункту 77.1 статті 77 Податкового кодексу України документальна планова перевірка повинна бути передбачена у плані-графіку проведення планових документальних перевірок.
План-графік документальних планових перевірок на поточний рік оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, до 25 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки.
Згідно пункту 77.2 статті 77 Податкового кодексу Українидо плану-графіка проведення документальних планових перевірок відбираються платники податків, які мають ризик щодо несплати податків та зборів, невиконання іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи.
Періодичність проведення документальних планових перевірок платників податків визначається залежно від ступеня ризику в діяльності таких платників податків, який поділяється на високий, середній та незначний. Платники податків з незначним ступенем ризику включаються до плану-графіка не частіше, ніж раз на три календарних роки, середнім - не частіше ніж раз на два календарних роки, високим - не частіше одного разу на календарний рік.
Порядок формування, затвердження плану-графіка та внесення змін до нього, а також перелік ризиків та їх поділ за ступенями встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Наказом Міністерства фінансів України від 02.06.2015 року № 524, зареєстр. в Міністерстві юстиції України 24.06.2015 року за № 751/27196, затверджено Порядок формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків ( далі Порядок №524), згідно пункту 2 розділу II якого Розділ I плану-графіка має підрозділи А та Б.
Підрозділ А. Платники податків, які належать до кластерних об`єднань платників податків, та їх контрагенти. Цей підрозділ плану-графіка має дві групи: І група - основні підприємства, які належать до кластерних об`єднань платників податків; II група - найбільші контрагенти, через яких здійснюються товарно-грошові операції (у тому числі посередницькі структури, експортери, імпортери, філії, інші платники податків - юридичні особи).
Підрозділ Б. Інші платники податків Цей підрозділ плану-графіка має дві групи: I група - основні підприємства; II група - найбільші контрагенти, через яких здійснюються товарно-грошові операції (у тому числі посередницькі структури, експортери, імпортери, філії, інші платники податків - юридичні особи).
Як вбачається з матеріалів справи, ТОВ «Бетон Нова Інтернешнл» включене до Розділу 1 Підрозділу Б , код розділу, підрозділу або групи 1202 .
За приписами пунктів 1, 2 розділу ІІІ Порядку №524 до розділів I, II плану-графіка включаються платники податків реального сектору економіки, які провадять фінансово-господарську діяльність, сплачують податки та взяті на облік в контролюючих органах як платники податків за основним місцем обліку, або щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство, або які знаходяться у стані зміни свого місцезнаходження.
Формування переліку платників податків до розділів I, II плану-графіка проводиться за критеріями ризиків згідно з вимогами цього розділу, у тому числі за даними інформаційно-телекомунікаційних систем контролюючих органів.
При формуванні плану-графіка на наступний рік враховуються показники за результатами діяльності платника податків за 9 місяців поточного року. Якщо податковим (звітним) періодом для податку на прибуток платника податків є календарний рік, при плануванні враховуються показники за попередній рік. При коригуванні плану-графіка враховуються показники за результатами діяльності платника податків за останній податковий (звітний) період, крім показників за результатами діяльності платника податків за перший квартал.
Згідно пункту 3 розділу ІІІ Порядку №524 до плану-графіка включаються платники податків, які за результатами господарської діяльності мають найбільші ризики несплати до бюджету податків та зборів, платежів.
До підрозділу А насамперед включаються платники податків, які мають не менше ніж три критерії високого ступеня ризику та обсяги доходів або обсяги постачання для головних управлінь (далі - ГУ) ДПС у Дніпропетровській, Київській областях, місті Києві, що дорівнюють або більше ніж 100 млн грн, для ГУ ДПС у Запорізькій, Львівській, Миколаївській, Харківській областях - дорівнюють або більше ніж 50 млн грн, для Офісу великих платників податків ДПС - дорівнюють або більше ніж 10 000 млн грн, для інших ГУ ДПС - дорівнюють або більше ніж 20 млн. грн. (у розрахунку на рік) (п. 3 Розділу ІІІ Порядку).
У відповідності до вимог пункту 4 Розділу ІІІ Порядку №524 структурні підрозділи ДФС надають Департаменту аудиту ДФС до 25 числа другого місяця кварталу аргументовані пропозиції для врахування при формуванні плану перевірок ризикових платників податків, які належать до кластерних об`єднань платників податків, та їх контрагентів з обґрунтуванням необхідності включення. Пропозиції структурних підрозділів ДФС направляються Департаментом аудиту ДФС до територіальних органів ДФС для використання при формуванні плану-графіка.
На рівні територіальних органів ДПС за даними інформаційних ресурсів контролюючих органів та з інших джерел з урахуванням вимог пункту 2 цього розділу проводиться додатковий аналіз платників податків, які відібрані за даними інформаційно-телекомунікаційних систем контролюючих органів та за пропозиціями структурних підрозділів ДПС, щодо їх належності до реального сектору економіки, а також визначаються ризикові контрагенти, у тому числі ті, які знаходяться на обліку в інших територіальних органах ДПС.
Аналіз норм статті 77 Податкового кодексу України, Порядку №524 свідчить про те, що план-графік проведення перевірок має формуватися у визначені терміни та включати платників податків, які мають найбільші критерії ризику визначені у відповідності до вищевказаного Порядку, у тому числі за даними інформаційних систем ДФС.
Пунктом 5 розділу ІІІ Порядку № 524 визначено наступні критерії відбору платників податків-юридичних осіб:
1) високого ступеня ризику: рівень зростання податку на прибуток нижчий на 50 та більше відсотків за рівень зростання доходів платника податків, що враховуються при визначенні об`єкта оподаткування; рівень сплати податку на прибуток нижчий на 50 та більше відсотків за рівень сплати податку за відповідною галуззю; рівень сплати податку на додану вартість нижчий на 50 та більше відсотків за рівень сплати податку за відповідною галуззю; наявність відносин з контрагентами, які знаходяться в розшуку, або ліквідовані, або визнані банкрутами, якщо сума таких операцій перевищує 5 млн. грн. або перевищує 5 відсотків загальних обсягів постачання, але не менше 100 тис. грн.; наявність інформації про не підтвердження реального здійснення операції з придбання із сумою податку на додану вартість понад 1 млн. грн. або понад 5 відсотків загального обсягу податкового кредиту, але не менше 100 тис. грн.; наявність розбіжностей у платника податків згідно із системою автоматизованого співставлення податкового зобов`язання та податкового кредиту у розрізі контрагентів (завищення податкового кредиту) у сумі понад 1 млн грн або понад 5 відсотків загальних обсягів податкового кредиту, але не менше 100 тис. грн.; здійснення зовнішньоекономічних операцій через нерезидентів - засновників та нерезидентів, зареєстрованих в офшорних зонах, за непрямими поставками у сумі операцій понад 5 млн. грн. або понад 5 відсотків загальних обсягів постачання, але не менше 100 тис. грн.; наявність інформації правоохоронних органів, структурних підрозділів органів ДФС про ухилення від оподаткування та/або щодо взаємовідносин із платниками податків: які мають ознаки фіктивності або стосовно яких розпочато досудове розслідування у кримінальних провадженнях, які пов`язані з фіктивним підприємництвом; реєстрацію яких скасовано у судовому порядку; стосовно яких встановлено факт неподання податкової звітності протягом двох податкових (звітних) періодів; які знаходяться в розшуку; які визнані банкрутами; стосовно яких розпочато досудове розслідування у кримінальних провадженнях, які пов`язані з ухиленням від сплати податків, зборів (платежів), єдиного внеску та страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування; щодо яких порушено кримінальні справи, які пов`язані з ухиленням від сплати податків, зборів (платежів), єдиного внеску та страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування; здійснення виплати доходів (відсотки, роялті, лізингові платежі тощо) нерезидентам, зареєстрованим в офшорних зонах; інші витрати перевищують 30 відсотків загальних витрат операційної діяльності; декларування обсягу нарахованих/виплачених доходів нерезидента, з яких не утримано суми податку, за винятком дивідендів, понад 10 млн. грн.; декларування від`ємного значення фінансового результату від операційної діяльності; наявність у органів ДФС оригіналів розрахункових документів, що не передані до органів ДФС дротовими або бездротовими каналами зв`язку у вигляді електронних копій розрахункових документів, які містяться на контрольній стрічці в пам`яті реєстраторів розрахункових операцій або в пам`яті модемів, які до них приєднані; наявність інформації про ухилення від оподаткування, отриманої із зовнішніх джерел; здійснення платниками податків коригування звітності шляхом зменшення фінансового результату до оподаткування, визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці понад 30 відсотків; здійснення операцій з реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) нижче собівартості; різниця між собівартістю реалізованої продукції (товарів, робіт, послуг) та чистим доходом від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) не перевищує 10 відсотків собівартості реалізованої продукції; декларування експортних та/або імпортних операцій без фактичного здійснення таких операцій; зростання удвічі та більше кредиторської заборгованості за продукцію (товари, роботи, послуги) протягом двох попередніх (звітних) років при зростанні запасів; сума інших операційних витрат, витрат на збут та адміністративних витрат перевищує собівартість реалізованої продукції (товарів, робіт, послуг); інші операційні витрати перевищують суму матеріальних затрат та витрат на оплату праці;
2) середнього ступеня ризику: декларування від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток протягом двох податкових (звітних) періодів за умови, якщо податковим (звітним) періодом є календарний квартал, або протягом одного податкового (звітного) періоду за умови, якщо податковим (звітним) періодом є календарний рік; здійснення експортних операцій щодо товарів, нетипових для основного виду діяльності підприємства (нетиповий експорт), у сумі понад 5 млн. грн. або понад 5 відсотків загальних обсягів постачання, але не менше 100 тис. грн.; декларування залишку від`ємного значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту, який після бюджетного відшкодування включається до складу податкового кредиту наступного податкового періоду, у сумі понад 1 млн. грн. або понад 5 відсотків загального обсягу податкового кредиту, але не менше 100 тис. грн. за останній звітний (податковий) період; відхилення між значеннями фінансового результату до оподаткування (прибуток або збиток), визначеного у фінансовій звітності відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, задекларованого у податковій звітності, та фінансового результату до оподаткування (прибуток або збиток), задекларованого у фінансовій звітності, понад 10 відсотків; нарахування та виплата доходів за ознаками, визначеними Довідником ознак доходів, наведеним у додатку до Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.01.2015 за № 111/26556 (далі - Довідник ознак доходів), 101 (заробітна плата, нарахована (виплачена)) та/або 102 (виплати відповідно до умов цивільно-правового договору), без утримання, перерахування до бюджету податку на доходи фізичних осіб та/або єдиного внеску; зменшення у звітності суми нарахованого єдиного внеску за попередні періоди більше ніж на 20 відсотків загальної суми нарахованого єдиного внеску за останні 12 місяців, що передують звітному; порушення встановлених строків сплати єдиного внеску більше ніж на 365 днів; наявність інформації щодо здійснення платником податків операцій з купівлі-продажу та інших способів відчуження цінних паперів, емітенти яких за рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку включені до списку емітентів, що мають ознаки фіктивності; наявність відносин із платниками податків, які обрали спрощену систему оподаткування та є керівниками, засновниками або співробітниками цього підприємства, у сумі операцій понад 5 млн. грн. або понад 5 відсотків загальних обсягів постачання, але не менше 100 тис. грн.; наявність інформації про встановлення порушень порядку погашення векселів, авальованих банком (податкових розписок), які видаються до отримання спирту етилового та біоетанолу, легких та важких дистилятів; різниці, що виникають при формуванні резервів (забезпечень), та різниці, які зменшують фінансовий результат, у сумі становлять понад 30 відсотків різниць, на які збільшується фінансовий результат; невідповідність суми сплати акцизного податку з роздрібного продажу підакцизних товарів розрахунковій сумі цього податку із суми загального продажу таких товарів, проведеної через реєстратори розрахункових операцій; здійснення платником податків коригування звітності шляхом зменшення фінансового результату до оподаткування, визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці від 20 до 30 відсотків; нарахування та виплата доходів за ознакою 157 (дохід, виплачений самозайнятій особі), визначеною Довідником ознак доходів, у сумі понад 5 відсотків загального обсягу доходу від будь-якої діяльності (за вирахуванням непрямих податків), визначеного за правилами бухгалтерського обліку; наявність інформації про об`єкти оподаткування у платника податків, який не сплачує плату за землю або сплачує її в неповному обсязі, а також задекларував податкові зобов`язання без документів, які надають право використовувати земельні ділянки; наявність розбіжностей між обсягами задекларованих у податкових деклараціях з податку на додану вартість податкових зобов`язань або податкового кредиту з податку на додану вартість та обсягами податкових зобов`язань або податкового кредиту з податку на додану вартість за даними Єдиного реєстру податкових накладних на 5 та більше відсотків; наявність негативних рішень комісії ДФС в системі автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних критеріям оцінки ступеня ризику, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних протягом трьох звітних періодів; інші операційні витрати більше інших операційних доходів; наявність в Системі електронного адміністрування реалізації пального від`ємного ліміту пального; невідповідність даних звітності реєстратора розрахункових операцій та обсягів постачання, зазначених у деклараціях з податку на додану вартість.
3) незначного ступеня ризику: проведення протягом місяця більше трьох ремонтів одного реєстратора розрахункових операцій, не пов`язаних із плановим технічним обслуговуванням; наявність у органів ДФС інформації про відсутність торгових патентів і ліцензій у платників податків, які провадять діяльність, що підлягає ліцензуванню; зменшення у звітності суми нарахованого єдиного внеску за попередні періоди від 10 до 20 відсотків загальної суми нарахованого єдиного внеску за останні 12 місяців, що передують звітному; здійснення платником податків коригування звітності шляхом зменшення фінансового результату до оподаткування, визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці від 10 до 20 відсотків; декларування платником податків видів діяльності, пов`язаних з торгівлею, громадським харчуванням, наданням послуг, за відсутності зареєстрованого реєстратора розрахункових операцій; наявність зареєстрованого реєстратора розрахункових операцій за відсутності обсягів реалізації товарів (послуг) через такий реєстратор розрахункових операцій; суми за повернення товарів становлять понад 5 відсотків суми загального продажу, проведеної через реєстратори розрахункових операцій.
Як вже зазначено вище, відповідно до пункту 2 Розділу ІІІ Порядку №524 формування переліку платників податків до розділів I, II плану-графіка проводиться за критеріями ризиків згідно з вимогами цього розділу, у тому числі за даними інформаційно-телекомунікаційних систем контролюючих органів.
Інформаційно-аналітичною довідкою щодо діяльності підприємства, сформованої засобами автоматичної системи ДПС, встановлено, що ТОВ «Бетон Нова Інтернешнл» відповідає критеріям високого ступеня ризику оскільки:
- рівень сплати податку на прибуток нижче за рівень сплати податку по відповідній галузі на 1,71%;
- рівень сплати податку на додану вартість нижче рівня сплати податку по відповідній галузі 3,25%;
Також відповідає критеріям середнього ступеня ризику оскільки:
- декларування суми від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду, у сумі понад 1 млн грн. або понад 5 відсотків загального обсягу податкового кредиту, але не менше ніж 100 тис.грн. за останній звітний (податковий) період, - 1850 434 грн.;
- зменшення у звітності суми нарахованого єдиного внеску за попередні періоди більше ніж на 20 відсотків загальної суми нарахованого єдиного внеску за останні 12 місяців, що передують звітному, на 43,3;
- нарахування та виплата доходів за ознакою 157 (дохід, виплачений самозайнятій особі), визначеноюДовідником ознак доходів, у сумі понад 5 відсотків загального обсягу доходу від будь-якої діяльності (за вирахуванням непрямих податків), визначеного за правилами бухгалтерського обліку, - 8,6.
Наявність цих критеріїв була встановлена контролюючим органом шляхом аналізу поданої ТОВ «Бетон Нова Інтернешнл» податкової звітності, у тому числі, податкової декларації з податку на прибуток за 3 квартали 2021р. та декларацій з податку на додану вартість за 9 місяців 2021 року.
Колегія суддів вважає, що зазначені критерії відносяться до високого та середнього ступенів ризику, що передбачені пунктом 5 розділу ІІІ Порядку № 524, а тому контролюючим органом правомірно включено позивача до плану -графіка проведення документальних перевірок суб`єктів господарювання на 2022 рік.
Аналогічний правовий висновок викладений Верховним судом у постанові від 05 березня 2020 року у справі №804/5037/16.
Інформаційно-аналітичною довідкою щодо діяльності підприємства також встановлено, що ТОВ «Бетон Нова Інтернешнл» відповідає такому критерію високого ступеня ризику як - наявність інформації про непідтвердження реального здійснення операції з придбання із сумою податку на додану вартість понад 1 млн грн або понад 5 відсотків загального обсягу податкового кредиту, але не менше ніж 100 тис.грн;- 4942 700 грн., зокрема, з ДП «АвтомазУкраїна», ТОВ «НЕОН ВІП», ТОВ «ФІЛІБУД»,ТОВ «АТП-44», ТОВ «ЛАТІОПРОМГРУПП», ТОВ «НВФ ДНІПРОПРОЕКТ».
Інформаційно-аналітична довідка містить також відомості про те, що серед постачальників встановлено 2 суб`єкта господарювання з ознаками «сумнівності» на суму 172 924 грн. 79 коп.:
- ПрАТ «Завод залізобетонних конструкцій - 5» (код ЄДРПОУ 01235679), основний вид діяльності - виробництво бетонних розчинників, стан 3 (прийняте рішення про припинення) на суму 34 666 грн. 67 коп.;
- ННЦ «Інститут механізації та електрифікації сільського господарства» (код ЄДРПОУ 05496135) основний вид діяльності - дослідження й експериментальні розробки у сфері природничих наук, стан 3 (прийняте рішення про припинення) на суму 138 258 грн. 12 коп..
Колегія суддів в цій частині погоджується з доводами позивача про те, що відповідачами не надано жодних доказів на підтвердження наявності цього критерію.
Водночас, за наявності встановлених вище інших критеріїв ризиків, які передбачені пунктом 5 розділу ІІІ Порядку № 524, це не впливає на правомірність включення позивача до розділу 1 Підрозділ Б плану -графіка проведення документальних перевірок суб`єктів господарювання на 2022 рік.
Згідно пункту 77.2 статті 77 Податкового кодексу Україниперіодичність проведення документальних планових перевірок платників податків визначається залежно від ступеня ризику в діяльності таких платників податків, який поділяється на високий, середній та незначний. Платники податків з незначним ступенем ризику включаються до плану-графіка не частіше, ніж раз на три календарних роки, середнім - не частіше ніж раз на два календарних роки, високим - не частіше одного разу на календарний рік.
Як встановлено судом та не заперечується сторонами, ТОВ «Бетон Нова Інтернешнл» було включено до плану-графіка проведення документальних планових виїзних перевірок платників податків на 2019 рік.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 29.11.2021р. у справі №200/6305/21, на яке посилається позивач, встановлено, що на підставі плану-графіка проведення документальних планових виїзних перевірок платників податків на 2019 рік, ГУ ДПС у Донецькій області проведена планова виїзна документальна перевірка ТОВ «БЕТОН НОВА ІНТЕРНЕШНЛ», з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.07.2017р. по 30.09.2019р., валютного законодавства за період з 01.07.2017 по 30.09.2019, з питань єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.07.2017 по 30.09.2019 року, іншого законодавства за період з 01.07.2017 по 30.09.2019, за результатами якої складено акт № 3327/05-99-07-18-14/37320399.
Відповідно до пункту 102.1 статті 102 Податкового кодексу України контролюючий орган, крім випадків, визначених пунктом 102.2 цієї статті, має право провести перевірку та самостійно визначити суму грошових зобов`язань платника податків у випадках, визначених цим Кодексом, не пізніше закінчення 1095 дня (2555 дня у разі проведення перевірки контрольованої операції відповідно до статті 39 цього Кодексу), що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, визначеної пунктом 133.4 статті 133 цього Кодексу, та/або граничного строку сплати грошових зобов`язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, - за днем її фактичного подання. Якщо протягом зазначеного строку контролюючий орган не визначає суму грошових зобов`язань, платник податків вважається вільним від такого грошового зобов`язання (в тому числі від нарахованої пені), а спір стосовно такої декларації та/або податкового повідомлення не підлягає розгляду в адміністративному або судовому порядку.
Враховуючи положення пункту 102.1 статті 102 Податкового кодексу України та Порядку №524 періодичність визначається також із урахуванням строку у 1095 дні (строк можливого визначення суму грошових зобов`язань платника податків), оскільки перевірка поза межами вказаного строку хоча і може бути проведена, проте у випадку спливу строків давності, втрачається можливість у реалізації її результатів та визначення сум грошових зобов`язань за наявності для цього підстав.
З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів дійшла висновку про те, що при включенні позивача до плану-графіка проведення документальних перевірок суб`єктів господарювання на 2022 рік, відповідачем не було порушено встановлену пунктом 77.2 статті 77 Податкового кодексу України періодичність проведення документальних планових перевірок платників податків.
Таким чином, при вирішення спору судом не встановлено порушень при включенні позивача до плану-графіку проведення документальних планових перевірок платників податків на 2022 рік, а тому у задоволенні позовних вимог слід відмовити.
У відповідності до вимог статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати відшкодуванню не підлягають.
Керуючись статтями 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційні скарги Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 27 грудня 2023 року у справі № 200/1922/22 - задовольнити.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 27 грудня 2023 року у справі № 200/1922/22 скасувати.
Прийняти нове рішення.
У задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю «Бетон Нова Інтернешнл» до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Донецькій області про визнання протиправними дії щодо включення до плану-графіку проведення документальних планових перевірок платників податків на 2022 рік, зобов`язання вчинити заходи щодо виключення з плану-графіку проведення документальних планових перевірок платників податків на 2022 рік відмовити в повному обсязі.
Постанова у повному обсязі складена у нарадчій кімнаті 21 березня 2024 року.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з 21 березня 2024 року та підлягає касаційному оскарженню крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України, протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя: Т.Г. Гаврищук
Судді: А.А. Блохін
І.В. Сіваченко
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.03.2024 |
Оприлюднено | 25.03.2024 |
Номер документу | 117829043 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні