Постанова
від 20.03.2024 по справі 908/1016/23
ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20.03.2024 року м.Дніпро Справа № 908/1016/23

Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді: Іванова О.Г. (доповідач),

суддів: Верхогляд Т.А., Паруснікова Ю.Б.,

при секретарі судового засідання: Логвіненко І.Г.

представники сторін:

від прокуратури: Батуріна А.В., прокурор (в залі суду);

від позивача: не з`явився;

від відповідача: не з`явився;

від третьої особи: не з`явився;

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Запорізької міської ради на рішення Господарського суду Запорізької області від 01.11.2023 (суддя В.В. Левкут, повний текст підписаний 21.11.2023) у справі №908/1016/23

за позовом Заступника керівника Запорізької обласної прокуратури (вул. Матросова, 29-А, м. Запоріжжя, 69005) в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах Державного агентства лісових ресурсів України (вул. Шота Руставелі, 9-А, м. Київ, 01601)

до відповідача Запорізької міської ради (пр. Соборний, буд. 206, м. Запоріжжя, 69105)

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача: Державне спеціалізоване господарське підприємство Ліси України (вул. Шота Руставелі, 9а, м. Київ, 01601)

про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії

ВСТАНОВИВ:

До Господарського суду Запорізької області звернувся Заступник керівника Запорізької обласної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах Державного агентства лісових ресурсів України з позовом до Запорізької міської ради, в якій просить:

- визнати протиправною бездіяльність Запорізької міської ради, що полягає у неприйнятті до комунальної власності Запорізької міської територіальної громади з державної власності об`єкта нерухомості житлового будинку літ. А-2, загальною площею 456,67 кв. м., інвентарний номер 10312377, розташованого за адресою: м. Запоріжжя, вул. Оріхівське шосе, 17;

- зобов`язати Запорізьку міську раду забезпечити прийняття з державної власності у комунальну власність Запорізької міської територіальної громади об`єкту нерухомості житловий будинок літ. А-2, загальною площею 456,67 кв. м., інвентарний номер 10312377, розташований за адресою: м. Запоріжжя, вул. Оріхівське шосе, 17.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Заступником керівника обласної прокуратури, за результатами опрацювання інформації, розміщеної у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, встановлений факт порушень вимог Закону України Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності в частині неприйняття до комунальної власності Запорізької міської територіальної громади об`єкта нерухомості соціальної інфраструктури - житлового будинку державної власності літ. А-2, інвентарний номер 10312377, загальною площею 456,67 кв. м, розташованого по вул. Оріхівське шосе, 17 у м. Запоріжжі. Як вказує прокурор, рішенням Запорізької міської ради від 07.10.2015 № 34 Про надання згоди на прийняття до комунальної власності міста житлового будинку по вул. Оріхівське шосе, 17 від державного підприємства Запорізьке лісомисливське господарство надано згоду на прийняття до комунальної власності міста Запоріжжя житлового будинку по вул. Оріхівське шосе, 17, що є об`єктом права державної власності та перебуває на балансі державного підприємства Запорізьке лісомисливське господарство. Наказом Державного агентства лісових ресурсів України від 29.04.2016 № 219 Про безоплатну передачу житлового будинку в комунальну власність Запорізької міської ради прийнято рішення безоплатно передати житловий будинок, розташований за адресою: м. Запоріжжя, вул. Оріхівське шосе, 17, інвентарний номер 10312377, що перебуває на балансі Олександрійського лісництва державного підприємства Запорізьке лісомисливське господарство в комунальну власність Запорізької міської ради у встановленому законом порядку. За доводами прокурора, рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради від 25.05.2020 № 206 Про створення комісії з питань приймання до комунальної власності міста Запоріжжя відомчого житлового фонду створена комісія, яка вирішує питання приймання житлового фонду в комунальну власність міста та яка буде розглядати питання передачі в комунальну власність житлового будинку № 17 по вул. Оріхівське шосе у м. Запоріжжі, однак, акт приймання-передачі вказаного житлового будинку до комунальної власності міста Запоріжжя не оформлений, не підписаний та не затверджений. Оскільки власником спірного житлового будинку є Держава Україна, наведене свідчить про тривалу бездіяльність Запорізької міської ради, яка полягає у незабезпеченні прийняття у комунальну власність Запорізької міської територіальної громади спірного житлового будинку. Посилаючись на приписи ст.ст. 19, 131-1 Конституції України, ст. 23 Закону України Про прокуратуру, ст.ст. 326, 334 Цивільного кодексу України, ст.ст. 10, 25, 60, 74 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні, ст.ст. 2, 4, 6, 7 Закону України Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності, прокурор просив позов задовольнити.

Рішенням Господарського суду Запорізької області від 01.11.2023 у справі №908/1016/23 позов задоволено.

Визнано протиправною бездіяльність Запорізької міської ради, що полягає у неприйнятті до комунальної власності Запорізької міської територіальної громади з державної власності об`єкта нерухомості житлового будинку літ. А-2, загальною площею 456,67 кв. м., інвентарний номер 10312377, розташованого за адресою: м. Запоріжжя, вул. Оріхівське шосе, 17.

Зобов`язано Запорізьку міську раду забезпечити прийняття з державної власності у комунальну власність Запорізької міської територіальної громади об`єкту нерухомості житловий будинок літ. А-2, загальною площею 456,67 кв. м., інвентарний номер 10312377, розташований за адресою: м. Запоріжжя, вул. Оріхівське шосе, 17. Видати наказ.

Стягнуто з Запорізької міської ради на користь Запорізької обласної прокуратури кошти, витрачені у 2023 році на сплату судового збору при здійсненні представництва інтересів держави в суді, в сумі 5368,00 грн.

Не погодившись із зазначеним рішенням до Центрального апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою звернулася Запорізька міська рада, в якій просить скасувати рішення та прийняти нове, яким у задоволенні позову відмовити.

Апеляційна скарга обґрунтована наступним:

-процедура прийняття-передачі спірного об`єкту у комунальну власність міста не здійснюється у зв`язку з невиконанням власником та балансоутримувачем спірного житлового будинку заходів, передбачених чинним законодавством, а саме: не оформлена та не надана необхідна для передачі будинку до комунальної власності міста Запоріжжя документація, передбачена п. 8 Положення 891, а саме - відповідна технічна документація на будинок (інвентарна справа, акт прийняття в експлуатацію, плани зовнішніх мереж та інші), документи, що встановлюють право на нього, а також оформлений акт приймання-передачі житлового будинку;

-прийняте судом першої інстанції рішення невілює рішення Запорізької міської ради від 07.10.2015 № 34 «Про надання згоди на прийняття до комунальної власності міста житлового будинку по вул. Оріхівське шосе, 17 від державного підприємства «Запорізьке лісомисливське господарство», оскільки встановлює обов`язок вчинити дії без урахування визначеного рішенням міської ради порядку;

-правові висновки, викладені у постановах Верховного Суду від 27.07.2022 у справі № 925/816/21, від 22.06.2022 у справі № 925/815/21, на які посилався господарський суд Запорізької області не є релевантними для даної справи, оскільки обставини зазначених справ та підстави позовів не є подібними до обставин цієї справи.

Позивач надав відзив, в якому просить апеляційну скаргу Запорізької міської ради залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Запорізької області від 01.11.2023 у справі № 908/1016/23 - без змін.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 20.12.2023 для розгляду справи визначена колегія суддів у складі: головуючого судді Іванова О.Г. (доповідач), судді Парусніков Ю.Б., Верхогляд Т.А.

З огляду на відсутність в суді апеляційної інстанції матеріалів справи на час надходження скарги, ухвалою суду від 25.12.2023 здійснено запит матеріалів справи №908/1016/23 із Господарського суду Запорізької області та відкладено вирішення питання про рух апеляційної скарги до надходження матеріалів справи до суду апеляційної інстанції.

11.01.2023 матеріали справи №908/1016/23 надійшли до суду апеляційної інстанції.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 17.01.2024 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Запорізької міської ради на рішення Господарського суду Запорізької області від 01.11.2023 у справі №908/1016/23; розгляд апеляційної скарги призначений у судове засідання на 20.03.2024.

20.03.2024 в судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини постанови.

Дослідивши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, заслухавши пояснення прокурора, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, апеляційний суд вважає, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

Відповідно до вимог частин 1, 2, 5 статті 269 Господарського процесуального кодексу України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.

Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Відповідно до положень ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.

Судом першої інстанції та судом апеляційної інстанції встановлені наступні неоспорені обставини справи.

Відповідно до інформацій з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Єдиного реєстру об`єктів державної власності установлено, що у державній власності перебуває житловий будинок, літ. А-2, інвентарний номер 10312377, загальною площею 456,67 кв.м., розташований за адресою: м. Запоріжжя, вул. Оріхівське шосе, 17.

Органом управління зазначеним державним майном є Державне агентство лісових ресурсів України.

Балансоутримувачем зазначеного державного майна станом на 2014 рік було Державне підприємство Пологівське лісомисливське господарство.

Листом від 18.03.2014 № 257 Балансоутримувач звернувся до Запорізької міської ради із запитом стосовно надання роз`яснень щодо порядку передачі об`єктів державного нерухомого майна у комунальну власність, а саме чотирьохквартирного житлового будинку за адресою: м. Запоріжжя, вул. Оріхівське шосе, буд. 17 та перелік документів, на підставі яких може бути передано зазначене майно.

Департаментом житлово-комунального господарства Запорізької міської ради (правонаступник - департамент з управління житлово-комунальним господарством Запорізької міської ради) надано доручення міському комунальному підприємству Основаніє спільно з представниками Балансоутримувача здійснити перевірку наявної технічної та правовстановлюючої документації та провести обстеження технічного стану вищезазначеного житлового будинку (лист від 14.04.2014 №419/01-37/01).

За результатами обстеження міським комунальним підприємством Основаніє складений акт від 24.04.2014 та дефектна відомість ремонтно-відновлювальних робіт станом на 24.04.2014.

Листами від 16.04.2014 №03968/02-18/03 та від 06.06.2014 №03968/02-18/08 Виконавчим комітетом Запорізької міської ради повідомлено Балансоутримувача про порядок передачі житлового будинку № 17 по вул. Оріхівське шосе до комунальної власності міста із зазначенням переліку документів, необхідних для його прийняття, зокрема: рішення (розпорядчий документ) власника про передачу житлового будинку до комунальної власності; технічну документацію на житловий будинок (інвентарну справу та технічний паспорт, акт прийняття в експлуатацію, плани зовнішніх мереж та інші), а також документи, що встановлюють право на нього (свідоцтво на право власності та витяг про реєстрацію права власності) (у разі відсутності необхідної документації вона відновлюється за рахунок підприємства, що передає житловий фонд у комунальну власність); документи про передачу спеціалізованим підприємствам зовнішніх мереж електро-, тепло-, газо-, водопостачання і водовідведення; оформлений в установленому порядку акт приймання-передачі, до якого додаються акти передачі наявного службового житла, договори оренди нежилих приміщень, акти передачі в найм жилих приміщень. Також Виконавчим комітетом Запорізької міської ради повідомлено Балансоутримувача, що технічний стан вказаного житлового будинку є таким, що потребує проведення капітального ремонту та про те, що питання прийняття вищевказаного будинку до комунальної власності буде вирішено після усунення зауважень, виявлених під час обстеження будинку.

Рішенням Запорізької міської ради від 07.10.2015 № 34 Про надання згоди на прийняття до комунальної власності міста житлового будинку по вул. Оріхівське шосе, 17 від державного підприємства Запорізьке лісомисливське господарство, за результатами розгляду звернення державного підприємства Запорізьке лісомисливське господарство від 05.08.2015 № 663, надано згоду на прийняття до комунальної власності міста Запоріжжя житлового будинку по вул. Оріхівське шосе, 17, що є об`єктом права державної власності та перебуває на балансі державного підприємства Запорізьке лісомисливське господарство.

Наказом Державного агентства лісових ресурсів України від 29.04.2016 № 219 Про безоплатну передачу житлового будинку в комунальну власність Запорізької міської ради прийнято рішення безоплатно передати житловий будинок, розташований за адресою: м.Запоріжжя, вул. Оріхівське шосе, 17, інвентарний номер 10312377, що перебуває на балансі Олександрійського лісництва державного підприємства Запорізьке лісомисливське господарство в комунальну власність Запорізької міської ради у встановленому законом порядку.

На лист ДП Запорізьке лісомисливське господарство від 31.05.2016 № 269 Департаментом з управління житлово-комунальним господарством Запорізької міської ради листом від 06.07.2016 № 705/01-38/01 надано відповідь, що згідно інформації КП Водоканал водопостачання будинку здійснюється від мереж Запорізької обласної клінічної лікарні з водопровідними мережами 14 субабонентів, тому мережі водопостачання не можуть бути передані на баланс КП Водоканал. Для передачі на баланс КП Водоканал мережі водопостачання до будівлі по вул. Оріхівське шосе, 17 необхідно перепідключення лінії водопостачання будинку до міського водопроводу діаметром 1000 мм, що проходить уздовж траси Харків-Сімферополь.

За твердженням відповідача, Департамент з управління житлово-комунальним господарством Запорізької міської ради звертався до ДП Запорізьке лісомисливське господарство з листами від 28.02.2019 №Ко-1170 та від 28.08.2019 №1311/01-37/01, в яких зазначено, що до Виконавчого комітету Запорізької міської ради надійшло колективне звернення мешканців житлового будинку по вул. Оріхівське шосе, 17 з питанням прискорення вирішення передачі будинку з державної власності до комунальної власності, у зв`язку з чим необхідно надати повну інформацію про роботи по оформленню документації, необхідної для передачі будинку до комунальної власності міста Запоріжжя та детальну інформацію стосовно належності зовнішніх електричних мереж за вказаною адресою та порядку нарахувань мешканцям за спожиту електроенергію із зазначенням нормативних документів, на підставі яких вони здійснюються. Відповідач наголошує, що відповідей від балансоутримувача (власника) з вищевказаних питань не отримано та дій, спрямованих на вирішення цих питань з боку балансоутримувача (власника) не здійснено.

Згідно із наказом Держлісагентства від 21.09.2021 № 509 Про припинення Державного підприємства Запорізьке лісомисливське господарство (код ЄДРПОУ 33431745) та затвердження складу комісії з припинення прийнято рішення про припинення Державного підприємства Запорізьке лісомисливське господарство шляхом реорганізації, а саме приєднання до Державного підприємства Пологівське лісомисливське господарство (код ЄДРПОУ 00991999). Визначено, що Державне підприємство Пологівське лісомисливське господарство є правонаступником прав та обов`язків Державного підприємства Запорізьке лісомисливське господарство.

Згідно із відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань державна реєстрація припинення юридичної особи ДП Запорізьке лісомисливське господарство здійснена 09.06.2022.

В подальшому, відповідно до наказу Держлісагентства від 04.11.2022 № 961 Про припинення Державного підприємства Пологівське лісомисливське господарство та затвердження складу з припинення прийнято рішення про припинення Державного підприємства Пологівське лісомисливське господарство (код ЄДРПОУ 00991999) шляхом реорганізації, а саме приєднання до Державного спеціалізованого господарського підприємства Ліси України (код ЄДРПОУ 44768034). Визначено термін припинення державного підприємства Пологівське лісомисливське господарство до 20.01.2023. Державне спеціалізоване господарське підприємство Ліси України є правонаступником прав та обов`язків Державного підприємства Пологівське лісомисливське господарство.

Згідно із відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Державне підприємство Пологівське лісомисливське господарство на теперішній час перебуває в стані припинення.

Рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради від 25.05.2020 № 206 Про створення комісії з питань приймання до комунальної власності міста Запоріжжя відомчого житлового фонду створена комісія, яка вирішує питання приймання житлового фонду в комунальну власність міста та яка буде розглядати питання передачі в комунальну власність житлового будинку № 17 по вул. Оріхівське шосе у м. Запоріжжі.

Акт приймання-передачі указаного житлового будинку до комунальної власності міста Запоріжжя не оформлений, не підписаний та не затверджений.

За твердженням прокурора, відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 22.03.2023 власником спірного житлового будинку дотепер є Держава Україна, що свідчить про тривалу бездіяльність Запорізької міської ради, яка полягає у незабезпеченні прийняття у комунальну власність Запорізької міської територіальної громади спірного житлового будинку.

Нездійснення протягом тривалого часу Державним агентством лісових ресурсів України, як органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, захисту порушених інтересів держави та територіальної громади міста Запоріжжя стало підставою для звернення до суду прокурора з даним позовом.

Суд першої інстанції перевірив повноваження прокурора та дійшов висновку про наявність у останнього підстави для звернення до суду з відповідним позовом на захист порушених інтересів держави, прокурором дотримано законодавчих положень щодо порядку прокурорського представництва в суді.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції дійшов висновку, що з огляду на наявність рішення органу місцевого самоврядування від 07.10.2015 №34 про надання згоди на прийняття до комунальної власності міста спірного будинку та наявності наказу Державного агентства лісових ресурсів України від 29.04.20216 №219, яким ухвалено рішення про безоплатну передачу будинку до комунальної власності міста та нездійснення указаних дій з приймання будинку з боку місцевої ради, є обґрунтованими заявлені прокурором вимоги про визнання протиправною бездіяльності і зобов`язання вчинити дії.

Колегія суддів апеляційного господарського суду погоджується з такими висновками суду першої інстанції.

При цьому, оскільки вимогою апеляційної скарги не є перевірка наявності у прокурора повноважень на представництво інтересів держави, відтак, суд апеляційної інстанції рішення перевіряє тільки в межах доводів апеляційної скарги.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За приписами ст. 326 ЦК України у державній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить державі Україна. Від імені та в інтересах держави Україна право власності здійснюють відповідно органи державної влади. Управління майном, що є у державній власності, здійснюється державними органами, а у випадках, передбачених законом, може здійснюватися іншими суб`єктами.

Основні засади передачі об`єктів права державної власності у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст врегульовано Законом України Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності (далі - Закон), який є спеціальним законом, який регулює відносини, пов`язані з передачею об`єктів права державної власності у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах або у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст.

Відповідно до абз. 6 ч. 1 ст. 2 Закону (в редакції, чинній на момент надання відповідачем згоди на прийняття у комунальну власність спірного об`єкта житлового фонду) об`єктами передачі згідно з цим Законом є житловий фонд та інші об`єкти соціальної інфраструктури (далі - об`єкти соціальної інфраструктури), які перебувають у повному господарському віданні чи оперативному управлінні державних підприємств, установ, організацій (далі - підприємств) або не увійшли до статутних фондів господарських товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), тому числі не завершені будівництвом.

Згідно із ч.1 ст. 4 Закону (в редакції чинній на момент надання відповідачем згоди на прийняття у комунальну власність спірного об`єкта житлового фонду та на час прийняття відповідного рішення органом управління) передача об`єктів з державної у комунальну власність здійснюється за рішенням органів, уповноважених управляти державним майном, самоврядних організацій - щодо об`єктів, визначених у абзацах четвертому та шостому частини першої статті 2 цього Закону.

Згідно з ч. 2 ст. 4 Закону (в тій же редакції) передача об`єктів з державної у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах здійснюється за наявності згоди відповідних сільських, селищних, міських, районних у містах рад, якщо інше не передбачено законом, а у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст - за наявності згоди районних або обласних рад, якщо інше не передбачено законом.

Відповідно до ст. 4-1 Закону передбачено, що передача об`єктів соціальної інфраструктури здійснюється у порядку, встановленому цим Законом, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею.

Частиною 2 ст. 4-1 Закону (в тій же редакції) визначено, що ініціатива щодо передачі об`єктів соціальної інфраструктури у комунальну власність може виходити відповідно від органів, визначених статтею 3 цього Закону, підприємств, а також господарських товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації).

Частиною 3 статті 4-1 Закону (в тій же редакції) визначено, що рішення щодо передачі об`єктів соціальної інфраструктури у комунальну власність приймаються органами, уповноваженими управляти державним майном, самоврядними організаціями за згодою відповідних сільських, селищних, міських, районних у містах рад, а у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст - за згодою районних або обласних рад.

Положеннями ст. 6 Закону визначено, що передача об`єктів здійснюється комісією з питань передачі об`єктів, до складу якої входять представники виконавчих органів відповідних рад, місцевих органів виконавчої влади, органів, уповноважених управляти державним майном, самоврядних організацій, фінансових органів, підприємств, трудових колективів підприємств, майно яких підлягає передачі.

У разі передачі об`єктів у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах виконавчий орган відповідної сільської, селищної, міської, районної у місті ради, якщо інше не передбачено законом утворює комісію з питань передачі об`єктів та призначає його голову.

Згідно із ч. 5 ст. 7 Закону передача оформляється актом приймання-передачі, який підписується головою і членами комісії. Форма акту приймання-передачі затверджується Кабінетом Міністрів України.

Право власності на об`єкт передачі, відповідно до ч. 6 ст. 7 (в редакції чинній на момент підписання акту приймання-передачі) виникає з дати підписання акту приймання-передачі, а у випадках, передбачених законом, - з дня державної реєстрації такого права.

Отже, з урахуванням положень зазначених норм законодавства, передання майна з державної до комунальної власності, крім універсальних правил, для об`єктів соціальної інфраструктури визначено певні особливості, з урахуванням яких ця процедура повинна відбуватися. Зокрема, така процедура поділена законодавством на такі етапи:

- ініціювання одним із визначених законом суб`єктів питання передачі відповідного майна в комунальну власність (ст.ст. 3, 4-1 Закону);

- прийняття органом, уповноваженим на управління державним майном, рішення про передання майна у комунальну власність (ст.ст. 4, 4-1 Закону);

- погодження питання передання об`єкта в комунальну власність з відповідним органом місцевого самоврядування шляхом прийняття з цього питання рішення (ч.3 ст. 4-1 Закону);

- створення комісії з питань передачі відповідного об`єкта (ст. 6 Закону);

- передача об`єкта в комунальну власність із підписанням акта приймання-передачі (ст. 7 Закону);

- державна реєстрація права комунальної власності на об`єкт (ст. 5 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, Порядок державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127).

В силу положень ч. 4 ст. 334 Цивільного кодексу України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону. З огляду на викладене, право комунальної власності на будинок виникає з дня його державної реєстрації.

Згідно із ч.2 ст. 3 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень у державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення тощо.

Тобто, право комунальної власності на житловий будинок виникає з дня його державної реєстрації.

Згідно із ст. 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» заявником є власник, інший правонабувач, сторона правочину, у яких виникло, перейшло чи припинилося речове право (у тому числі замовник будівництва, девелопер будівництва, управитель фонду фінансування будівництва), або уповноважені ними особи - у разі подання документів для проведення державної реєстрації набуття, зміни або припинення права власності та інших речових прав.

Однією з підстав для відмови у здійсненні державної реєстрації права, визначеною у ч. 1 ст. 24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», є подання заяви про державну реєстрацію прав неналежною особою.

Оскільки завершення процедури передачі об`єкта з державної власності у комунальну власність безпосередньо пов`язано з державною реєстрацією відповідного права у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, а єдиним належним суб`єктом подання відповідної заяви державному реєстратору та, як наслідок, набуття права власності є представник власника - Запорізької міської територіальної громади в особі Запорізької міської ради, твердження апелянта, що його дії обмежуються лише наданням згоди на таке прийняття, є хибним.

Водночас, Запорізька міська рада, всупереч взятих на себе зобов`язань щодо прийняття спірного об`єкта соціальної інфраструктури до комунальної власності (рішення Запорізької міської ради від 07.10.2015 № 34 «Про надання згоди на прийняття до комунальної власності міста житлового будинку по вул. Оріхівське шосе 17 від державного підприємства «Запорізьке лісомисливське господарство») та наявності рішення органу управління державним майном (наказ Державного агентства лісових ресурсів України від 29.04.2016 № 219 «Про безоплатну передачу житлового будинку в комунальну власність Запорізької міської ради») безпідставно зупинила роботу з цих питань, та тривалий час (7 років) не вживає заходів щодо завершення процедури безоплатного прийняття об`єкта в комунальну власність, а саме: дотепер не оформлено, не підписано акт-приймання передачі, який згідно з ч. 6 ст. 7 Закону, є необхідною умовою для переходу цього об`єкта у комунальну власність, не забезпечено здійснення державної реєстрації відповідного права комунальної власності за Запорізькою міською територіальною громадою.

Оскільки відповідно до вимог чинного законодавства саме відповідач - Запорізька міська рада від імені та в інтересах Запорізької міської територіальної громада набуває право власності на спірне нерухоме майно, остання повинна вжити заходи, спрямовані на завершення процедури передачі спірного житлового будинку державної власності до комунальної власності.

Щодо доводів апеляційної скарги відносно неправильного застосування судом норм матеріального права через їх неправильне тлумачення (ст. 2 Закону України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності», ч. 9 ст. 8 Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду», Положення про порядок передачі в комунальну власність державного житлового фонду, що перебував у повному господарському віданні або оперативному управлінні підприємств, установ, організацій, затверджених постаново. Кабінету Міністрів України від 06.11.1995 № 891). Передача житлового фонду з державної власності до комунальної власності, на думку скаржника, здійснюється згідно з Законом України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності» виключно за умови дотримання Положення № 891.

Відповідно до ст. 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права.

Статтею 11 ГПК України визначено, що суд при розгляді справи керується принципом верховенства права. Суд розглядає справи відповідно до Конституції України, законів України, міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує інші правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що встановлені Конституцією та законами України. У разі невідповідності правового акта правовому акту вищої юридичної сили суд застосовує норми правового акта вищої юридичної сили (ч. 7 ст. 11 ГПК України).

Юридична сила закону як основного джерела права, а також його місце в системі нормативно-правових актів закріплені в Конституції України.

Однією з ознак, яка відрізняє закон від інших нормативно-правових актів, є прийняття його вищим представницьким органом державної влади, яким у відповідності до пункту 3 частини 1 статті 85 Конституції України є Верховна Рада України.

У Рішенні Конституційного Суду України від 17.10.2002 №17-рп (щодо повноважень Верховної Ради України) зазначено, що Верховна Рада України є єдиним органом законодавчої влади, а відтак це означає, що жоден інший орган державної влади не уповноважений приймати закони.

Вища юридична сила закону полягає у тому, що всі підзаконні нормативно-правові акти приймаються на основі законів та за своїм змістом не повинні їм суперечити, а відтак, у випадку суперечності норм підзаконного акта нормам закону необхідно застосовувати норми закону, оскільки він має вищу юридичну силу.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із ст. 326 ЦК України у державній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить державі Україна. Від імені та в інтересах держави Україна право власності здійснюють відповідно органи державної влади. Управління майном, що є у державній власності, здійснюється державними органами, а у випадках, передбачених законом, може здійснюватися іншими суб`єктами.

Основні засади передачі об`єктів права державної власності у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах або у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст врегульовано Законом України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності» від 03.03.1998 № 147/98-ВР (далі по тексту - Закон).

Вказаний Закон є спеціальним законом, який регулює відносини, пов`язані з передачею об`єктів права державної власності у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах або у спільну власність територіальних громад сіл, селиш, міст.

Відповідно до абз. 6 ч. 1 ст. 2 Закону (в редакції, чинній на момент надання відповідачем згоди на прийняття у комунальну власність спірного об`єкта житлового фонду) об`єктами передачі згідно з цим Законом є об`єкти житлового фонду, гуртожитки та інші об`єкти соціальної інфраструктури (навчальні заклади, заклади культури (крім кінотеатрів), фізичної культури та спорту, охорони здоров`я (крім санаторіїв, профілакторіїв, будинків відпочинку та аптек), соціального забезпечення, дитячі оздоровчі табори), які перебувають у повному господарському віданні чи оперативному управлінні державних підприємств, установ, організацій (далі-підприємств) або не увійшли до статутного капіталу господарських товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), у тому числі не завершені будівництвом.

Згідно із ч. 1 ст. 4 Закону (в редакції, чинній на момент надання Відповідачем згоди на прийняття у комунальну власність спірного об`єкта житлового фонду та на час прийняття відповідного рішення органом управління) передача об`єктів з державної у комунальну власність здійснюється за рішенням органів, уповноважених управляти державним майном, самоврядних організацій - щодо об`єктів, визначених в абзаці шостому частини першої статті 2 цього Закону, та нерухомого майна, призначеного виключно для розміщення дошкільних навчальних закладів.

Частиною 2 статті 4 Закону (в редакції, чинній на момент надання Відповідачем згоди на прийняття у комунальну власність спірного об`єкта житлового фонду та на час прийняття відповідного рішення органом управління) визначено, що передача об`єктів з державної у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах здійснюється за наявності згоди відповідних сільських, селищних, міських, районних у містах рад, якщо інше не передбачено законом.

Згідно із ст. 4-1 Закону передача об`єктів житлового фонду, гуртожитків та інших об`єктів соціальної інфраструктури здійснюється в порядку, встановленому цим Законом, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею.

Тобто, передача об`єктів житлового фонду здійснюється виключно у порядку, встановленому цим Законом.

Частиною 2 ст. 4-1 Закону визначено, що ініціатива щодо передачі об`єктів житлового фонду, гуртожитків та інших об`єктів соціальної інфраструктури у комунальну власність може виходити відповідно від органів, визначених статтею 3 цього Закону, підприємств, на балансі яких перебувають ці об`єкти, а також господарських товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації).

Відповідно до ч. 3 ст. 4-1 Закону рішення щодо передачі об`єктів житлового фонду, гуртожитків та інших об`єктів соціальної інфраструктури у комунальну власність приймаються органами, уповноваженими управляти державним майном, самоврядними організаціями за згодою відповідних сільських, селищних, міських, районних у містах рад.

Положеннями статті 6 Закону визначено, що передача об`єктів здійснюється комісією з питань передачі об`єктів, до складу якої входять представники виконавчих органів відповідних рад, місцевих органів виконавчої влади, органів, уповноважених управляти державним майном, самоврядних організацій, фінансових органів, підприємств, трудових колективів підприємств, майно яких підлягає передачі.

У разі передачі об`єктів у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах виконавчий орган відповідної сільської, селищної, міської, районної у місті ради, якщо інше не передбачено законом утворює комісію з питань передачі об`єктів та призначає її голову.

Згідно із ч. 5 ст. 7 Закону передача оформлюється актом приймання-передачі, який підписується головою і членами комісії. Форма акта приймання-передачі затверджується Кабінетом Міністрів України.

Право власності на об`єкт передачі, відповідно до ч. 6 ст. 7 Закону, виникає з дати підписання акта приймання-передачі, а у випадках передбачених законом, - з дня державної реєстрації такого права.

Тобто, приймання - передача об`єктів житлового фонду здійснюється безоплатно та безумовно на підставі рішення органу, уповноваженого управляти державним майном, та згоди відповідного органу місцевого самоврядування. Вимоги щодо надання будь-яких інших документів органом, уповноваженим управляти державним майном або балансоутримувачем указаного державного майна, Закон не містить.

Одночасно з цим, Закон України «Про приватизацію державного житлового фонду» визначає правові основи приватизації державного житлового фонду, його подальшого використання і утримання.

Зі змісту Положення № 891 вбачається, що останнє затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 06.11.1995 № 891 на виконання п. 9 ст. 8 Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду». Указане Положення визначає порядок передачі в комунальну власність державного житлового фонду, що перебував у повному господарському віданні або оперативному управлінні підприємств, установ та організацій (далі - відомчий житловий фонд), у разі банкрутства, зміни форми власності або ліквідації цих підприємств, установ та організацій. Передача в комунальну власність відомчого житлового фонду в інших випадках здійснюється в тому ж порядку з дотриманням вимог Законів України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності», «Про місцеве самоврядування в Україні» та інших законодавчих актів.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 Закону не можуть бути об`єктами передачі з державної у комунальну власність об`єкти, щодо яких є відповідне рішення про приватизацію.

Судом першої інстанції, на підставі досліджених в судовому засіданні доказів, надана належна правова оцінка спірним правовідносин, установлено, що передача спірного житлового будинку з державної у комунальну власність здійснюється відповідно до вимог Закону України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності», у зв`язку з чим Положення № 891 не підлягає застосуванню.

Стосовно доводів апеляційної скарги про те, що прийняте судом першої інстанції рішення нівелює рішення Запорізької міської ради від 07.10.2015 № 34 «Про надання згоди на прийняття до комунальної власності міста житлового будинку по вул. Оріхівське шосе, 17 від державного підприємства «Запорізьке лісомисливське господарство», оскільки встановлює обов`язок вчинити дії без урахування визначеного рішенням міської ради порядку та те, що правові висновки, викладені у постановах Верховного Суду від 27.07.2022 у справі № 925/816/21, від 22.06.2022 у справі № 925/815/21, на які посилався господарський суд Запорізької області не є релевантними для даної справи, оскільки обставини зазначених справ та підстави позовів не є подібними до обставин цієї справи.

Пунктом 2 рішення Запорізької міської ради від 07.10.2015 № 34 доручено департаменту житлово-комунального господарства Запорізької міської ради та департаменту комунальної власності та приватизації Запорізької міської ради здійснити прийняття до комунальної власності міста Запоріжжя житлового будинку по вул. Оріхівське шосе, 17 від державного підприємства «Запорізьке лісомисливське господарство» після виконання умов Положення №891.

Зі змісту Положення № 891 вбачається, що останнє затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 06.11.1995 № 891 на виконання п. 9 ст. 8 Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду». Указане Положення визначає порядок передачі в комунальну власність державного житлового фонду, що перебував у повному господарському віданні або оперативному управлінні підприємств, установ та організацій (далі - відомчий житловий фонд), у разі банкрутства, зміни форми власності або ліквідації цих підприємств, установ та організацій. Передача в комунальну власність відомчого житлового фонду в інших випадках здійснюється в тому ж порядку з дотриманням вимог Законів України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності», «Про місцеве самоврядування в Україні» та інших законодавчих актів.

Суд першої інстанції дійшов до обґрунтованого висновку, що Положення № 891 не застосовується до правовідносин, що виникли.

Нормами Закону, який є спеціальним, регламентовано, що приймання - передача об`єктів житлового фонду здійснюється безоплатно та безумовно на підставі рішення органу, уповноваженого управляти державним майном, та згоди відповідного органу місцевого самоврядування. Вимоги щодо надання будь-яких інших документів органом, уповноваженим управляти державним майном або балансоутримувачем указаного державного майна, Закон не містить.

Подібні правові висновки, викладені у постановах Верховного Суду від 27.07.2022 у справі № 925/816/21, від 22.06.2022 у справі № 925/815/21.

Правові висновки Верховного Суду, викладені у вищезазначених постановах, щодо застосування норм Закону України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності» є релевантними та правомірно застосовані судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного рішення.

З огляду на викладене, суд першої інстанції дійшов правомірного висновку щодо наявності підстав для задоволення позову.

Доводи апеляційної скарги не спростовують правомірних висновків суду першої інстанції.

Таким чином, апеляційний господарський суд вважає рішення Господарського суду Запорізької області від 01.11.2023 у справі №908/1016/23 таким, що відповідає фактичним обставинам справи та нормам матеріального і процесуального права, тому підстави, передбачені ст. 277 Господарського процесуального кодексу України, для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення Господарського суду Запорізької області у даній справі відсутні.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати по розгляду апеляційної скарги відносяться на апелянта.

Керуючись ст. ст. 269, 275, 276, 282, 283 ГПК України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Запорізької міської ради на рішення Господарського суду Запорізької області від 01.11.2023 у справі № 908/1016/23 - залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Запорізької області від 01.11.2023 у справі № 908/1016/23 залишити без змін.

Судові витрати Запорізької міської ради за подання апеляційної скарги на рішення суду покласти на заявника апеляційної скарги.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст постанови виготовлено та підписано 22.03.2024.

Головуючий суддя О.Г. Іванов

СуддяТ.А. Верхогляд

Суддя Ю.Б. Парусніков

Дата ухвалення рішення20.03.2024
Оприлюднено25.03.2024
Номер документу117846115
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/1016/23

Постанова від 20.03.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Ухвала від 17.01.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Ухвала від 25.12.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Судовий наказ від 19.12.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Левкут В.В.

Судовий наказ від 19.12.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Левкут В.В.

Ухвала від 18.12.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Левкут В.В.

Рішення від 01.11.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Левкут В.В.

Ухвала від 27.09.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Левкут В.В.

Ухвала від 26.07.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Левкут В.В.

Ухвала від 27.06.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Левкут В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні