Рішення
від 22.03.2024 по справі 280/276/24
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 березня 2024 року Справа № 280/276/24 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Семененко М.О., за участю секретаря судового засідання Тетерюк Н.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом

Товариства з обмеженою відповідальністю «СК МАГІСТРАЛЬ ІНЖЕНЕРІНГ» (84313, Донецька область, м. Краматорськ, б. Машинобудівників, буд. 8, кім. 202; код ЄДРПОУ 44449519)

до Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, м.Запоріжжя, пр.Соборний, буд.166; код ЄДРПОУ 44118663),

Державної податкової служби України (04053, м.Київ, Львівська площа, буд.8; код ЄДРПОУ 43005393)

про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «СК МАГІСТРАЛЬ ІНЖЕНЕРІНГ» (далі позивач, ТОВ «СК МАГІСТРАЛЬ ІНЖЕНЕРІНГ») до Головного управління ДПС в Запорізькій області (далі відповідач 1, ГУ ДПС у Запорізькій області), Державної податкової служби України (далі відповідач 2, ДПС України), в якій позивач, з урахуванням уточненого позову, просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №9520093/44449519 від 14.09.2023 року;

- зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «СК «МАГІСТРАЛЬ ІНЖЕНЕРІНГ» № 1 від 30.06.2023 року, на суму 7 016 370,00 грн., у тому числі ПДВ 459014,86 грн.

В обґрунтування заявлених вимог зазначено, що у відповідності до норм податкового законодавства позивачем складено податкову накладну, яку направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН). Реєстрація податкової накладної зупинена з підстав того, що платник податку відповідає вимогам п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної в ЄРПН. На виконання зазначених вимог позивач направив до відповідної Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації, детальні письмові пояснення щодо господарської операції, яка стала передумовою для складення податкової накладної, та копії письмових документів на їх підтвердження, якими підтверджено схему роботи позивача та постачання товару, реальність господарської операції. За результатами розгляду поданих позивачем пояснень і документів, контролюючий орган запропонував подати додаткові пояснення та документи, а саме: первинні документи щодо постачання, придбання товарів, зберігання продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, в тому числі рахунки-фактури, інвойси, документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством - декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності. Оскільки такі документи надавались первинно, позивач надав відповідні документи повторно, водночас, в реєстрації податкової накладної відмовлено з підстав ненадання/часткового ненадання додаткових пояснень та копій документів. З посиланням на норми Податкового кодексу України (далі - ПК України) позивач зазначає про незгоду з відмовою в реєстрації податкової накладної, оскільки під час зупинення реєстрації податкових накладних не обґрунтовано наявність підстав для застосування п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, а прийняте рішення не відповідає критеріям обґрунтованості, оскільки не конкретизовано перелік документів, необхідних контролюючому органу для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, та не зазначено, чому надані позивачем документи є недостатніми для прийняття позитивного рішення. Просить позов задовольнити.

Ухвалою суду від 15.01.2024 позовну заяву залишено без руху та надано позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви.

Ухвалою суду від 29.01.2024 відкрито провадження у справі, розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.

07.02.2024 відповідач 1 подав відзив на позовну заяву, в якому висловлює незгоду із заявленими позовними вимогами, зазначає, що стосовно ТОВ «СК МАГІСТРАЛЬ ІНЖЕНЕРІНГ» було винесено рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, а саме відповідності п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, що є чинним та не було оскаржено позивачем. Реєстрація спірної податкової накладної зупинена у зв`язку з відповідністю п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. За результатом розгляду наданих позивачем пояснення та копій документів, Комісією прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН на підставі того, що позивачем не було надано / частково надано додаткові письмові пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено, на пропозицію контролюючого органу. Вказує, що віднесення операцій платника податків до категорії ризикових є наслідком ймовірного виявлення невиконання таким платником податкового законодавства, що прямо віднесено до функцій здійснення податкового контролю відповідачами. Оскільки господарська операція пов`язана не з фактом підписання договору, а з фактом руху активів платника податків та руху його капіталу, вимога щодо реальних змін майнового стану платника податків як обов`язкова ознака господарської операції кореспондує з нормами ПК України. Господарські операції для їх відображення у податковому обліку мають бути фактично здійсненими та підтвердженими належним чином оформленими первинними бухгалтерськими документами, які відображають реальність таких операцій, та спричиняти реальні зміни майнового стану платника податків. Первинний документ має дві обов`язкові ознаки: він має містити відомості про господарську операцію і підтверджувати її реальне (фактичне) здійснення. Позивачем не надано доказів надіслання контролюючому органу або до ДПС України відповідних первинних документів щодо наявності підстав реєстрації вказаної податкової накладної, доданих до Пояснення для прийняття контролюючим органом рішення про податкової накладної № 1 від 30.06.2023 в ЄРПН (Вих. № ПНМ/2/31/08 від 31.08.2023 р.) та Пояснення (вих.. № ПНМ/1/40/09 від 12.09.2023 року). Таким чином, оскаржуване рішення про відмову в реєстрації податкової накладної було прийняте комісією в межах, на підставі, у спосіб та у формі, що передбачені діючим законодавством, контролюючий орган іншого рішення за встановлених обставин на підставі наданих позивачем документів прийняти не міг. Вказує, що за своєю суттю картка на пальне є технічним засобом фіксування права вимоги на пальне у кількості, що відповідає номінальній вартості такої карти. Реалізація пального буде мати місце лише у разі пред`явлення такої карти на АЗС. При цьому підтвердженням фізичного відпуску пального будуть видаткові накладні або чеки терміналів, що формуються безпосередньо в момент фактичної отримання пального на АЗС. Так, відповідно до абц. 1 п. 1.2 Договору постачання та його передачі за бланками-дозволами внутрішнього обігу від 08 лютого 2023 року передача пального здійснюється на умовах EXW АЗС партнерів Продавця, відповідно до Міжнародних правил по тлумаченню термінів «Інкотермс-2020», перелік яких надає Продавець. Оскільки у доданих до позову копіях талонів на пальне перелік пунктів офіційного продажу пального не зазначається, а позивачем не надається іншого документу, що б підтверджував надання ним Покупцю зазначеної інформації, контролюючий орган вбачає цей пункт договору формальним, таким, що обмежує права контрагента позивача на отримання інформації, що сприяє реалізації його права на використання набутих талонів на пальне за їхнім прямим призначенням. Крім того, оскільки цінність предмету Договору постачання та його передачі за бланками-дозволами внутрішнього обігу від 08 лютого 2023 року вимірюється у літрах паливно-пастильних матеріалів, які можна отримати при наданні їх на офіційних пунктах продажу партнерів, ненадання інформації контрагенту нівелює саму господарську цінність такої операції для останнього, і ставить під сумнів розумні економічні причини її проведення. Посилається на непослідовність обліку товару на підприємстві, зазначає, що кількість талонів на вказані паливно-мастильні матеріали, що посвідчують право власності на визначену кількість товару, не вказується. Між тим, оформлені первинні документи, зокрема видаткові накладні та акти-прийому-передачі, відображають як кількість реалізованих талонів, так і кількість (у літрах) палива, право на який посвідчує такий талон. У зв`язку з цим, відповідач 1 вважає, що необхідною для вирішення спору по суті та надання оцінки правомірності проведення позивачем податкового обліку є перевірка відповідності вимогам законодавства первинних документів, їх наявності, що вимагається нормативно-правовими актами та безпосередньо укладеними угодами, що в свою чергу свідчить про реальність таких операцій. Подані позивачем видаткові накладні №112 від 13.06.2023 року, №128 від 30.06.2023 року та №129 від 20.06.2023 року відповідач 1 вважає не належним та не допустимим доказом, який би підтверджував факт передання товару контрагенту, оскільки у графі «отримав» відсутні посада, П.І.Б. уповноваженої особи одержувача ТМЦ, що позбавляє можливості ідентифікувати зазначену особу. Об`єктивні сумніви щодо реальності передачі ТМЦ за видатковими накладними №112 від 13.06.2023 року, №128 від 30.06.2023 року та №129 від 20.06.2023 року також виникають у зв`язку з неподанням позивачем документів, оформлення яких передбачено як умова належного виконання Договору постачання пального та його передачі за бланками-дозволами внутрішнього обігу №М-08/02/23-001 від 08 лютого 2023 року, довіреності на одержання пального. Тож, питання документального супроводу факту передачі ТМЦ від ТОВ «СК МАГІСТРАЛЬ ІНЖЕНЕРІНГ» до ТОВ «ТОРГОВИЙ ДІМ «ЕВЕРЕДЖ ТРЕЙД» не було розкрито у поясненнях позивача, а порушення вимог, що висуваються законом до змісту та форми первинних документів, є очевидними. Також вважає, що зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН спірну податкову накладну є передчасним, в той час як належним способом захисту порушеного права є зобов`язання ДПС України повторно розглянути питання щодо реєстрації податкової накладної в ЄРПН. Просить в задоволенні позову відмовити.

Ухвалою суду від 08.02.2024 відмовлено в задоволенні клопотання ГУ ДПС у Запорізькій області про залишення позовної заяви без розгляду.

Копія ухвали про відкриття провадження у справі від 29.01.2024 та копія позовної заяви з додатками вручені ДПС України 29.01.2024 та 08.01.2024 відповідно з використанням Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, що підтверджується довідками про доставку електронного листа, долученими до матеріалів справи.

Протягом строків, встановлених частиною 1 статті 261 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), відповідач 2 відзив не подав, про причини неподання суд не повідомив.

Відповідно до частини 6 статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

На підставі матеріалів справи судом встановлено такі обставини.

За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ТОВ «СК МАГІСТРАЛЬ ІНЖЕНЕРІНГ» зареєстровано як юридичну особу з 06.12.2021, видами діяльності підприємства є (за КВЕД): 41.10 Організація будівництва будівель (основний); 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель; 42.22 Будівництво споруд електропостачання та телекомунікацій; 43.29 Інші будівельно-монтажні роботи; 45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів; 45.31 Оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; 46.12 Діяльність посередників у торгівлі паливом, рудами, металами та промисловими хімічними речовинами; 46.66 Оптова торгівля іншими офісними машинами й устаткованням; 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами; 46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами. Позивач є платником податку на додану вартість з 01.01.2022 (витяг №2208294500121 від 22.11.2022), перебуває на податковому обліку в ГУ ДПС у Запорізькій області.

Між позивачем (Продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «ТОРГОВИЙ ДІМ «ЕВЕРЕДЖ ТРЕЙД», код ЄДРПОУ 42726537, (Покупець), укладено Договір №М-08/02/23-001 постачання пального та його передачі за бланками-дозволами внутрішнього обігу від 08.02.2023, за умовами якого Продавець зобов`язується передати кількість пального шляхом передачі бланків-дозволів (талонів, скретч-картків) встановленого зразка (далі Товар) у власність Покупця, а Покупець зобов`язується прийняти пальне і сплатити за нього грошову суму, на умовах, передбачених цим Договором.

Позивачем складено та направлено для реєстрації в ЄРПН податкову накладну № 1 від 30.06.2023 на суму 7 016 370,00 грн., у тому числі ПДВ 459 014,86 грн з операції продажу товару бензин А-95, дизпаливо, бензин А-92 за вказаним Договором.

Позивачем отримано квитанцію №9177152569 від 18.07.2023 до податкової накладної № 1 від 30.06.2023, в якій містилась інформація про те, що відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі - Порядок №1165), реєстрація податкової від 30.06.2023 № 1 в ЄРПН зупинена. Податкова накладна складена та подана платником податку, який відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

Позивач скористався своїм правом та направив до комісії регіонального рівня пояснення для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної № 1 від 30.06.2023, вих. №ПМ/2/31/08 від 31.08.2023, та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, а саме: Договір суборенди нежитлового приміщення № 1810\22Д\В05 від 14.10.2022; Акт приймання-передачі нежитлового приміщення від 14 жовтня 2022 року; Платіжне інструкція № 3 від 28 грудня 2022 року; Рахунок на оплату № 2022/2669 від 18.10.2022; Форма 20-ОПП від 05.12.2022 та Квитанція №2; зупинена податкова накладна, яка була направлена на реєстрацію Постачальником 11.04.2023; Ліцензія на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі № 990614202300139; Платіжна інструкція № 4 від 29.12.2022; Зразки талонів; Сертифікати відповідності та паспорт якості Газ; Виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; Витяг № 2208294500121 з Реєстру платників податку на додану вартість; Рішення учасника №12/10; Статут; Опис; Наказ та штатний розпис; Наказ № БО/1 від 17.10.2022; Оборотно-сальдові відомості за рахунками 281, 631, 361,6851, Картка рахунку 361 за червень 2023 року, Інвентаризаційний опис наявного палива по талонам (літри) №6 на 30.6.2023; Картка складського обліку Бензин А-95 по талонам Укрнафта за червень 2023 року; Картка складського обліку Бензин А-95 по талонам Інтекс Інвест за червень 2023 року, Картка складського обліку Бензин А-92 по талонам за червень 2023 року, Картка складського обліку Газ по талонам за червень 2023 року, Картка складського обліку Дизельне паливо по талонам за червень 2023 року, Квитанція №9177152569, Податкова накладна № 1 від 30.06.2023; Договір поставки № М-08/02/23-001 від 08.02.2023, Платіжна інструкція № 349641872 від 02.06.2023; Платіжна інструкція № 154 від 13.06.2023; Платіжна інструкція № 349641884 від 05.06.2023; Платіжна інструкція №349641895 від 08.06.2023; Платіжна інструкція № 349641936 від 23.06.2023; Платіжна інструкція № 349641952 від 29.06.2023; Платіжна інструкція № 349641954 від 30.06.2023; Платіжна інструкція № 349641971 від 10.07.2023; Платіжна інструкція № 349641972 від 11.07.2023; Платіжна інструкція № 349641997 від 17.07.2023; Платіжна інструкція №349642009 від 19.07.2023; Платіжна інструкція № 349642016 від 21.07.2023; Платіжна інструкція № 349642029 від 26.07.2023; Оборотно-сальдова відомість по рахунку 361 за липень 2023; Картка рахунку 361 за липень 2023; Рахунок на оплату № 103 від 13.06.2023; Видаткова накладна №112 від 13.06.2023 про поставку талонів на Дизельне паливо в кількості 10000 л; Акт прийому-передачі талонів № 112 від 13.06.2023; Договір №СК-140/26 від 04.01.2023; Видаткова накладна № 0026/0000349 від 18 травня 2023 року; Специфікація №0026/0000349-С до видаткової накладної №0026/0000349 від 18 травня 2023 року; Рахунок-фактура №0026/0000362 від 18.05.2023; Платіжна інструкція № 77 від 18.05.2023; Видаткова накладна № 0026/0000357 від 22 травня 2023 року; Специфікація № 0026/0000357-С до видаткової накладної № 0026/0000357 від 22 травня 2023 року, Рахунок-фактура №0026/0000370 від 22.05.2023; Платіжна інструкція № 78 від 22.05.2023; Видаткова накладна № 0026/0000369 від 29 травня 2023 року, Специфікація № 0026/0000369-С до видаткової накладної № 0026/0000369 від 29 травня 2023 року, Рахунок-фактура №0026/0000388 від 29.05.2023; Платіжна інструкція № 83 від 29.05.2023; Податкова накладна №152 від 09.03.2023; Рахунок на оплату №109 від 20.06.2023; Видаткова накладна № 129 від 20.06.2023 про поставку талонів на Бензин А-92 в кількості 5000 л та Бензин А-95 в кількості 25000 л; Акт прийому-передачі талонів № 129 від 20.06.2023; Договір № Т-016/23 від 28.02.2023; Видаткова накладна № ОТКЦ-00000578 від 03 травня 2023 року, Рахунок на оплату № СФКЦ-00000644 від 03 травня 2023 р, Платіжна інструкція № 63 від 03.05.2023; Податкова накладна № 1280 від 03.05.2023; Видаткова накладна № ОТКЦ-00000390 від 18 квітня 2023 року, Рахунок на оплату № СФКЦ-00000440 від 18 квітня 2023 р, Платіжна інструкція № 49 від 18.04.2023; Податкова накладна № 918 від 18.04.2023; Видаткова накладна № ОТКЦ-00000428 від 20 квітня 2023 року, Рахунок на оплату № СФКЦ-00000465 від 20.04.2023 р., Платіжна інструкція № 54 від 20.04.2023; Податкова накладна № 938 від 20.04.2023; Видаткова накладна № ОТКЦ-00000511 від 27 квітня 2023 року, Рахунок на оплату № СФКЦ-00000573 від 27.04.2023 p., Платіжна інструкція № 58 від 27.04.2023; Податкова накладна № 1001 від 27.04.2023; Видаткова накладна № ОТКЦ-00000531 від 28 квітня 2023 року, Рахунок на оплату № СФКЦ-00000588 від 28.04.2023; Платіжна інструкція №61 від 28.04.2023; Податкова накладна № 1029 від 28.04.2023; Рахунок на оплату № 108 від 30.06.2023; Видаткова накладна № 128 від 30.06.2023 про поставку талонів на Бензин А-95 в кількості 83000 літрів та талонів на Дизельне паливо в кількості 35600 літрів; Акт прийому-передачі талонів № 128 від 30.06.2023; Видаткова накладна № 0026/0000357 від 22 травня 2023 року, Специфікація №0026/0000357-С до видаткової накладної № 0026/0000357 від 22 травня 2023 року, Рахунок-фактура №0026/00003 70 від 22.05.2023; Платіжна інструкція № 78 від 22.05.2023; Видаткова накладна № 0026/0000315 від 04 травня 2023 року, Специфікація № 0026/0000357-С до видаткової накладної № 0026/0000315 від 04 травня 2023 року, Рахунок-фактура №0026/0000324 від 04.05.2023; Платіжна інструкція № 64 від 04.05.2023; Платіжна інструкція № 65 від 04.05.2023; Видаткова накладна № 0026/0000368 від 29 травня 2023 року, Специфікація № 0026/0000368-С до видаткової накладної № 0026/0000368 від 29 травня 2023 року, Рахунок-фактура №0026/0000387 від 29.05.2023; Платіжна інструкція № 84 від 29.05.2023; Видаткова накладна № 0026/0000368 від 29 травня 2023 року, Специфікація №0026/0000368-С до видаткової накладної № 0026/0000368 від 29 травня 2023 року, Рахунок-фактура №0026/0000387 від 29.05.2023; Платіжна інструкція № 84 від 29.05.2023; Видаткова накладна № 0026/0000376 від 30 травня 2023 року, Специфікація № 0026/0000376-С до видаткової накладної № 0026/0000376 від 30 травня 2023 року; .Рахунок-фактура №0026/0000391 від 30.05.2023; Платіжна інструкція № 85 від 30.05.2023; Видаткова накладна № 0026/0000369 від 29 травня 2023 року, Специфікація № 0026/0000369-С до видаткової накладної № 0026/0000369 від 29 травня 2023 року, Рахунок-фактура №0026/0000388 від 29.05.2023; Платіжна інструкція № 83 від 29.05.2023; податкова накладна № 46 від 31.05.2023; Видаткова накладна № 0026/0000389 від 02.06.2023; специфікація № 0026/0000389-С до видаткової накладної № 0026/0000389 від 02 червня 2023 року, рахунок-фактура №0026/0000403 від 02.06.2023; Платіжна інструкція № 92 від 02.06.2023; Видаткова накладна № 0026/0000403 від 09.06.2023; специфікація № 0026/0000403-С до видаткової накладної №0026/0000403 від 08 червня 2023 року; Рахунок-фактура № 0026/0000421 від 08.06.2023; Платіжна інструкція № 95 від 08.06.2023; Видаткова накладна № 0026/0000417 від 14.06.2023; Специфікація №0026/0000417-С до видаткової накладної № 0026/0000417 від 14 червня 2023 року, Рахунок-фактура №0026/0000437 від 14.06.2023; Платіжна інструкція № 97 від 14.06.2023; Видаткова накладна № 0026/0000430 від 20.06.2023; Специфікація №0026/0000430-С до видаткової накладної № 0026/0000430 від 20 червня 2023 року, Рахунок-фактура №0026/0000450 від 20.06.2023; Платіжна інструкція № 103 від 20.06.2023; Видаткова накладна № 0026/0000464 від 30.06.2023; Специфікація № 0026/0000464-С до видаткової накладної № 0026/0000464 від 30 червня 2023 року, Рахунок-фактура №0026/0000487 від 30.06.2023; Платіжна інструкція № 114 від 30.06.2023; Податкова накладна № 55 від 30.06.2023; Договір № СК-16-060 від 01.03.2023; Видаткова накладна № 0016/0000058 від 05 квітня 2023 року; Специфікація № 0016/0000058-С до видаткової накладної № 0016/0000058 від 05.04.2023; Рахунок-фактура №0016/0000070 від 05.04.2023; Платіжна інструкція № 44 від 05.04.2023; Податкова накладна № 5 від 05.04.2023; Видаткова накладна № 0016/0000087 від 27 квітня 2023 року, Специфікація №0016/0000087-С до видаткової накладної № 0016/0000087 від 27.04.2023; Рахунок-фактура №0016/0000110 від 27.04.2023; Платіжна інструкція № 59 від 27.04.2023; Податкова накладна № 34 від 27.04.2023; Видаткова накладна № 0016/0000096 від 08 травня 2023 року, Специфікація № 0016/0000096-С до видаткової накладної №0016/0000096 від 08.05.2023; Рахунок-фактура№0016/0000121 від 08.05.2023; Платіжна інструкція № 70 від 08.05.2023; Податкова накладна № 5 від 08.05.2023; Видаткова накладна № 0016/0000122 від 05 червня 2023 року, Специфікація №0016/0000122-С до видаткової накладної № 0016/0000122 від 05.06.2023; Рахунок-фактура №0016/0000151 від 05.06.2023; Платіжна інструкція № 93 від 05.06.2023; Податкова накладна № 5 від 05.06.2023; Видаткова накладна № 0016/0000135 від 23 червня 2023 року, Специфікація № 0016/0000135-С до видаткової накладної № 0016/0000135 від 23.06.2023; Рахунок-фактура №0016/0000172 від 23.06.2023; Платіжна інструкція № 105 від 23.06.2023; Податкова накладна № 13 від 23.06.2023; Видаткова накладна № ОТКЦ-00000062 від 09 березня 2023 року, Рахунок на оплату № СФКЦ-00000069 від 09.03.2023 р, Платіжна інструкція № 23 від 09.03.2023; Податкова накладна № 152 від 09.03.2023; Видаткова накладна № ОТКЦ-00000144 від 21 березня 2023 року, Рахунок на оплату № СФКЦ-00000167 від 21.03.2023; Платіжна інструкція № 29 від 21.03.2023; Податкова накладна № 352 від 21.03.2023 та квитанція, Видаткова накладна № ОТКЦ-00000193 від 27 березня 2023 року, Рахунок на оплату № СФКЦ-00000218 від 27.03.2023; Платіжна інструкція № 35 від 27.03.2023; Податкова накладна № 554 від 27.03.2023.

Комісія регіонального рівня направила платнику повідомлення від 06.09.2023 №9472971/44449519, в якому запропоновано позивачу надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів, зберігання продукції, складських документів, інвентаризаційних описів, в тому числі рахунків-фактури, інвойсів, документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством - декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності.

Позивач направив на адресу контролюючого органу повідомлення вих.№ПНМ/1/40/09 від 12.09.2023, до яких повторно долучив первинні документи згідно переліку, наведеного у пропозиції контролюючого органу.

Комісією ГУ ДПС у Запорізькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, прийнято рішення № 9520093/44449519 від 14.09.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 30.06.2023, за змістом якого підставою для відмови в реєстрації податкової накладної вказано ненадання/ часткове надання додаткових письмових пояснень та копій первинних документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку. Розділ «Додаткова інформація» не заповнений.

Позивач оскаржив рішення № 9520093/44449519 від 14.09.2023 в адміністративному порядку, однак рішенням ДПС України № 70069/44449519/2 від 19.09.2023 в задоволенні скарги відмовлено.

Не погоджуючись з рішенням № 9520093/44449519 від 14.09.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 30.06.2023 в ЄРПН, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи адміністративний позов по суті заявлених позовних вимог, надаючи оцінку аргументам сторін, викладеним у заявах по суті справи, оцінюючи надані сторонами докази у їх сукупності та взаємозв`язку, суд виходить з такого.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює ПК України.

Згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України (тут і в подальшому - в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.

Пунктом 201.1 статті 201 ПК України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою…

..Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня…

..Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин…

..Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Згідно з пунктом 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначений Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України за №1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок №1246).

Положеннями пункту 2 Порядку №1246 (тут і в подальшому - в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог ПК України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Відповідно до абзацу 10 пункту 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, крім іншого, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165, яка набула чинності з 01.02.2020, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів (далі - Порядок №1165).

Згідно з положеннями пункту 3 Порядку №1165 (тут і в подальшому - в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, складеної на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості хоча б одного з товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку, за винятком розрахунку коригування, визначеного підпунктом 7 цього пункту), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації):

1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування;

2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку;

3) одночасно виконуються такі умови:

загальна сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 1 млн. гривень;

значення показника D, розрахованого згідно з цим підпунктом, становить більше 0,05. Показник D розраховується за такою формулою:

D= S/T,

де S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, платником податку та його відокремленими підрозділами;

T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування;

значення показника P є меншим, ніж значення, розраховане за такою формулою:

P = Pм х 1,4,

де P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування;

Pм - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування.

Значення показників D та P відображаються в електронному кабінеті платнику податку;

4) у податковій накладній/розрахунку коригування відображена виключно операція з товаром за кодом згідно з УКТЗЕД/умовним кодом товару та/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором, які зазначені у врахованій таблиці даних платника податку за умови, що стосовно платника податку, який подав такі податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відсутнє чинне рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку;

5) у податковій накладній/розрахунку коригування відображені виключно операції з продукцією/товарами, що підпадають під визначення груп 1-24 УКТЗЕД (крім підакцизних товарів), за умови, що такі накладна/розрахунок складені платником податку, який належить до мікропідприємства або малого підприємства відповідно до частини другої статті 2 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні та основним видом діяльності якого є хоча б один з таких видів економічної діяльності відповідно до КВЕД (згідно переліку).

Ознаки безумовної реєстрації, зазначені у цьому підпункті, застосовуються протягом періоду дії воєнного стану, введеного відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 Про введення воєнного стану в Україні.

6) обсяг постачання, зазначений у поданій для реєстрації в Реєстрі податковій накладній, яка підлягає наданню отримувачу (покупцю), не перевищує 5 тис. гривень за умови, що стосовно платника податку відсутнє діюче рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більш як у трьох (включно) платників податку;

7) загальна сума абсолютних значень коригування на зменшення суми компенсації вартості товару/послуги їх постачальнику та/або загальна сума абсолютних значень коригування на збільшення суми компенсації вартості товару/послуги їх постачальнику, зазначених у поданому для реєстрації в Реєстрі розрахунку коригування до податкової накладної, не перевищує 5 тис. гривень за умови, що стосовно платника податку відсутнє діюче рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більш як у трьох (включно) платників податку.

Обсяг операцій у поточному місяці, зазначених у зареєстрованих в Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування відповідно до підпунктів 6 і 7 цього пункту, з урахуванням обсягу операцій у поданій для реєстрації в Реєстрі податковій накладній/розрахунку коригування не перевищує 500 тис. гривень.

Відповідно до пункту 4 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Відповідно до пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Згідно з абзацом 2 пункту 6 Порядку №1165 У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Як зазначено в пункті 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520. (пункт 11 Порядку №1165).

Таким чином, нормами податкового законодавства встановлено обов`язок платника податку на додану вартість скласти податкову накладну на дату виникнення податкових зобов`язань та зареєструвати таку податкову накладну в ЄРПН. Направлена податкова накладна в автоматичному режимі перевіряється на відповідність ознакам безумовної реєстрації, і якщо такі ознаки наявні, реєстрація такої податкової накладної (або розрахунку коригування) не зупиняється. У випадку ж подання для реєстрації в ЄРПН податкової накладної (розрахунку коригування), що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, контролюючий орган наділений повноваженнями на здійснення автоматизованого моніторингу такої податкової накладної на відповідність критеріям ризиковості платника податку/ здійснення операції, а також показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. У разі коли за результатами моніторингу встановлено відповідність платника хоча б одному критерію ризиковості платника податку чи операції хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції (за виключенням випадку, коли податкова накладна направлена на реєстрацію платником податку, який відповідає хоча б одному показнику позитивної податкової історії), реєстрація податкової накладної (розрахунку коригування) зупиняється. У разі зупинення реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування) платнику податків надсилається квитанція, у якій в обов`язковому порядку зазначається, крім іншого, критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також пропозиція надати пояснення та копії документів, необхідні для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Судом встановлено, що відповідно до отриманої позивачем квитанції, реєстрація податкової накладної зупинена у зв`язку з відповідністю платника пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Додатком №1 до Порядку №1165 визначені Критерії ризиковості платника податку, пунктом 8 яких визначено:

У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Довідник кодів податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті ДПС.

Суд зазначає, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної відсутні будь-які відомості щодо наявної податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення відповідної господарської операції, щодо якої здійснювалась реєстрація податкової накладної № 1 від 30.06.2023, не надано таких пояснень та доказів і під час судового розгляду.

Верховний Суд у постанові від 5 січня 2021 року у справі № 640/11321/20, від 25 листопада 2022 року у справі №320/3484/21 тощо зазначив, що незважаючи на те, що затверджена Порядком № 1165 форма рішення не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1-8 критеріїв ризиковості платника податку, це не скасовує обов`язок податкового органу необхідності доказування, передбаченого частиною 2 статті 77 КАС України.

Разом із тим, всупереч положень частини 2 статті 77 КАС України, відповідачами не доведено правомірність зупинення реєстрації податкової накладної, складеної позивачем.

При цьому, слід зазначити, що віднесення платника податку до переліку ризикових не є безумовною підставою для зупинення реєстрації податкових накладних, оскільки згідно з пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку, наведеного вище, у кожному випадку зупинення реєстрації податкової накладної з цих підстав необхідно доводити наявність податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення відповідної господарської операції, за якою реєструється податкова накладна.

Також суд звертає увагу, що, запропонувавши позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН, у тому числі у повідомленні про необхідність надання додаткових пояснень і копій документів, контролюючий орган не визначив конкретного переліку документів, які він вважає належними та достатніми для прийняття позитивного рішення.

Суд зазначає, що загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків та переліку документів, які контролюючий орган вважає достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Пропозиція контролюючого органу про надання пояснень та/або копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної без наведення переліку документів, які контролюючий орган вважає достатніми для прийняття позитивного рішення, призводить до ситуації невизначеності та необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд. У випадку не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

Наведене відповідає усталеній правовій позиції Верховного Суду, висловленій, зокрема, у постанові від 21.05.2019 по справі №0940/1240/18, постанові від 14.05.2019 по справі №817/1356/18, від 10.04.2020 у справі №819/330/18, від 14.12.2022 у справі №560/11825/21 тощо.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в ЄРПН, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначений Порядком прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 р. за № 1245/34216 (далі Порядок №520).

Відповідно до пункту 2 Порядку №520 (тут і в подальшому в редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин) прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м.Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Пунктом 4 Порядку №520 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 вказаного порядку передбачено, що перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Відповідно до пункту 9 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року № 261).

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.

Згідно з пунктом 10 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Таким чином, процедура розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН, передбачає можливість направлення платнику повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування.

Саме у такий спосіб контролюючий орган може усунути невизначеність щодо обставин господарської операції, які на думку контролюючого органу є ризиковими і підлягають підтвердженню, та переліку документів, які необхідно подати платнику для спростування виявлених ризиків та позитивного вирішення питання про реєстрацію спірної податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН.

З матеріалів справи судом встановлено, що підставою для відмови в реєстрації спірної податкової накладної в оскаржуваному рішенні вказано: ненадання/ часткове надання додаткових письмових пояснень та копій первинних документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку.

Водночас, досліджене судом повідомлення контролюючого органу не містить жодного посилання на конкретні документи, окрім тих, що були первинно надані платником, адже всі запитувані контролюючим органом додатково документи давались позивачем разом з першими поясненнями, що підтверджується доданими до матеріалів справи письмовими доказами.

При цьому, твердження відповідача 1 про ненадання позивачем додатків до пояснень спростовується змістом відповідних пояснень та самим відповідачем 1 у відзиві.

Крім того, слід зазначити, що жодна з тих підстав, які відповідач 1 наводить в обґрунтування прийнятого рішення у відзиві на позовну заяву, не кореспондується зі змістом самого рішення, яке містить лише загальне посилання на ненадання/ часткове надання додаткових письмових пояснень та копій первинних документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку.

Отже, всупереч обов`язку, встановленого статтею 77 КАС України, відповідачами не доведено правомірність підстав відмови в реєстрації податної позивачем податкової накладної в ЄРПН.

Також слід зазначити, що вищенаведені норми Порядку №520 містять орієнтовний перелік документів, необхідних для розгляду комісією регіонального рівня питання про прийняття рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН, який може відрізнятись для кожної конкретної господарської операції з урахуванням специфіки діяльності платника податків, особливостей здійснення господарської операції (наприклад, поставка, товару, робіт або послуг), події, за якою складено податкову накладну (дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг або дата отримання платником податку товарів/послуг) тощо.

Судом встановлено, що позивач подав до податкового органу пояснення та копії документів щодо господарської операції, реєстрацію податкової накладної по якій зупинено, у тому числі, всі документи згідно переліку, зазначеного контролюючим органом в повідомленні з пропозицією про надання додаткових документів.

Водночас, комісія регіонального рівня, за результатами розгляду пояснень та доданих документів, прийняла рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН, не обґрунтувавши неможливість реєстрації спірної податкової накладної на підставі поданих позивачем документів.

Верховний Суд у справі №360/2460/20 за наслідками аналізу положень Порядку №520 зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.

Суд зазначає, що недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкових накладних призвело до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу, внаслідок чого у відповідача виникла можливість прояву нічим не обмеженої дискреції.

Вказане, на думку суду, призвело до прояву суб`єктом владних повноважень негативного розсуду, внаслідок чого платник податків не зміг належним чином виконати свої обов`язки, мета яких - реєстрація податкової накладної.

Зазначене відповідає правовій позиції Верховного Суду, висловленій у постанові від 10.04.2020 у справі №819/330/18 (адміністративне провадження №К/9901/65222/18).

Суд зазначає, що відсутність певного документа чи ненадання його контролюючому органу не може бути підставою для відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування без наведення відповідного обґрунтування, а також за умови, якщо інші надані документи підтверджують проведення господарської операції.

Таким чином, зважаючи на виконання платником податку обов`язку щодо підтвердження господарської операції, та враховуючи те, що, запропонувавши подати підтверджуючі документи, контролюючий орган не вказав їх конкретного переліку та, у подальшому, не обґрунтував неможливість розблокування реєстрації податкової накладної на підставі поданих позивачем документів, суд дійшов висновку, що підстави для відмови в реєстрації податкової накладної № 1 від 30.06.2023 були відсутні.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що оскаржуванеі рішення прийнято необґрунтовано, тобто без врахування всіх обставин, що мали значення для його прийняття, а відтак є протиправним та підлягає скасуванню.

Щодо доводів відповідача 1 стосовно сумнівів у реальності господарської операції, суд зазначає, що, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Указана позиція викладена у постанові Верховного Суду від 16 вересня 2022 року у справі №380/7736/21, від 07 грудня 2022 року у справі №500/2237/20, від 17 травня 2023 року у справі №140/14282/20 тощо.

Вирішуючи позовні вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну в ЄРПН, суд зазначає таке.

Згідно з пунктами 19, 20 Порядку №1246 накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);

- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Таким чином, нормами Порядку №1246 визначено компетенцію ДПС України щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН на підставі рішення суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Суд враховує сталу судову практику (постанови Верховного Суду від 24.01.2019 у справі №806/2978/17, від 16.05.2019 у справі № 812/1312/18, від 14.08.2019 у справі №0640/4434/18 та від 23.01.2020 у справі №0840/2979/18 тощо), відповідно до якої критеріями, які впливають на обрання судом способу захисту прав особи в межах вимог про зобов`язання суб`єкта владних повноважень вчинити певні дії, є встановлення судом додержання суб`єктом звернення усіх передбачених законом умов для отримання позитивного результату та наявність у суб`єкта владних повноважень права діяти при прийнятті рішення на власний розсуд.

Слід зазначити, що порядок реєстрації податкових накладних не передбачає право контролюючого органу діяти на власний розсуд, адже Порядком №1246 унормовано підстави відмови в реєстрації податкової накладної, і якщо такі підстави відсутні, контролюючий орган повинен зареєструвати подану платником податкову накладну. Отже такі повноваження та порядок їх реалізації передбачають лише один вид правомірної поведінки контролюючого органу зареєструвати податкову накладну або вмотивованим рішенням відмовити в її реєстрації, за законом у цього органу немає вибору між декількома можливими правомірними рішеннями. Отже, такі повноваження контролюючого органу не є дискреційними.

Верховний Суд неодноразово наголошував на тому, що зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН подані позивачем податкові накладні є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права (постанови Верховного Суду від 03.11.2021 у справі №360/2460/20, від 27.10.2022 у справі №360/3253/20, від 25.11.2022 у справі №320/3484/21 тощо).

Крім того, слід зазначити, що процитована представником відповідача 1 у відзиві редакція пункту 20 Порядку №1246 про те, що в разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, втратила чинність з 23.04.2021, а тому відповідні аргументи є безпідставними.

Таким чином, враховуючи висновки суду про протиправність оскаржуваного рішення про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 1 від 30.06.2023, складеної позивачем, та відсутність законодавчо закріплених перешкод для такої реєстрації, суд вважає, що належним та ефективним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну № 1 від 30.06.2023.

Суд враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи), сформовану, зокрема у справах «Салов проти України» (заява № 65518/01; пункт 89), «Проніна проти України» (заява № 63566/00; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (заява № 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; пункт 29).и повинні діяти вчасно та в належний і послідовний спосіб (рішення у справах «Beyeler v. Italy» № 33202/96, «Oneryildiz v. Turkey» № 48939/99, «Moskal v. Poland» № 10373/05).

Згідно з частинами 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до положень статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

За наведеного вище суд вважає, що заявлені позовні вимоги знайшли своє підтвердження поданими до матеріалів справи письмовими доказами, є обґрунтованими, а тому підлягають задоволенню.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить з того, що відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору (частина 3 статті 139 КАС України).

Відповідно до положень Закону України «Про судовий збір», обґрунтована сума судового збору за подання даного позову до суду становить 2684,00 грн, інших судових витрат не заявлено.

Оскільки суд дійшов висновку про протиправність рішення ГУ ДПС у Запорізькій області та про необхідність зобов`язання ДПС України вчинити певні дії для умов відновлення порушеного права, суд доходить до висновку про необхідність стягнення понесених позивачем судових витрат зі сплати судового збору по 1 342,00 грн з кожного з них пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.2, 5, 9, 77, 132, 139, 143, 243-246, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Запорізькій області про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 9520093/44449519 від 14.09.2023.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену Товариством з обмеженою відповідальністю «СК МАГІСТРАЛЬ ІНЖЕНЕРІНГ» податкову накладну № 1 від 30.06.2023.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Запорізькій області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «СК МАГІСТРАЛЬ ІНЖЕНЕРІНГ» судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 1342,00 грн (одна тисяча триста сорок дві гривні 00 коп.).

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «СК МАГІСТРАЛЬ ІНЖЕНЕРІНГ» судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 1342,00 грн (одна тисяча триста сорок дві гривні 00 коп.).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Третього апеляційного адміністративного суду.

Повне найменування сторін та інших учасників справи:

Позивач Товариство з обмеженою відповідальністю «СК МАГІСТРАЛЬ ІНЖЕНЕРІНГ», місцезнаходження: 84313, Донецька область, м. Краматорськ, б. Машинобудівників, буд. 8, кім. 202; код ЄДРПОУ 44449519.

Відповідач 1 Головне управління ДПС у Запорізькій області (69107, м.Запоріжжя, пр.Соборний, 166; код ЄДРПОУ ВП 44118663).

Відповідач 2 Державна податкова служба України, місцезнаходження: 04053, м.Київ, Львівська площа, буд.8; код ЄДРПОУ 43005393.

Повне судове рішення складено 22.03.2024.

Суддя М.О. Семененко

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.03.2024
Оприлюднено25.03.2024
Номер документу117854451
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —280/276/24

Ухвала від 05.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Постанова від 11.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 20.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 20.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 25.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 25.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Рішення від 22.03.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Семененко Марина Олександрівна

Ухвала від 08.02.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Семененко Марина Олександрівна

Ухвала від 29.01.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Семененко Марина Олександрівна

Ухвала від 15.01.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Семененко Марина Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні